3182. Aton

Eki31.12.2006 klo 16:42
Juuri äsken mainittiin MTV3-kanavalla auringonjumala Aton. Menossa on Sinuhe egyptiläinen Hollywood-versiona.

Olen samaisen kohdan kyllä ennenkin siitä bongannut ja jopa käyttänyt vihjettä "Sinuhessa mainittu jumala", vaikka enpä nyt muista, milloin viimeksi olisi tarvinnut koko ratkaisusanaa käyttää.
2. Jyrki31.12.2006 klo 18:46
Juuri eilen Aton tuli erääseen ratkomaani ristikkoon. Vihje ei viitannut egyptiläiseen jumalaan, vaan oli sanaleikki. Jääköön ristikko ja vihje tarkemmin määrittelemättä, kun kyse on palkintotehtävästä ja vastausaikaa jäljellä.

Minusta Aton esiintyy kyllä hyvin usein ristikoissa - tai on ainakin esiintynyt usean viime vuoden aikana, jollei käyttö nyt sitten ihan viime aikoina ole harventunut.
3. iso S31.12.2006 klo 19:20
Minullekin Aton tuli äskettäin vastaan, Sanasepossa ennen palkintotehtäviä. Laatijan sukunimi on Tuntemattoman keskeisiä henkilöitä.
4. qwer31.12.2006 klo 19:38
Sinuhella? Yhtä vanha kuin Waltarin pääteos. Vastauksia odottelen.
5. Ka Rjalainen31.12.2006 klo 19:44
Ka, Ptah'han se.
6. qwer31.12.2006 klo 19:49
Ei
7. Kravattimies4.1.2007 klo 02:12
"pääteos" > Kultakutri
8. qwer5.1.2007 klo 18:33
Vitsinä tänne kirjoitin. Vastaus on tietenkin Kaptah.
Olenkohan tyhmä, tai muut. Olen ihmetellyt tätä tätä joukkoa itseänä parempana. Nyt olen tullut toisiin ajatuksiin.
9. RA5.1.2007 klo 18:58
6 minuuttia kysymyksesi jälkeen Ka Rjalainen vastasi Kaptah. 5 minuuttia sen jälkeen sinä vastasit, että Ei. Vajaa 5 vuorokautta myöhemmin ihmettelet, kun kukaan ei tiennyt, että Kaptah.
10. qwer5.1.2007 klo 19:38
RA. Lukee Ptah'han se.

Ei ole Kaptah
11. qwer5.1.2007 klo 19:44
Köyhä olet sinä Riitta Asiakainen. Alias RA. Et edes Waltaria ole kunnolla lukenut.
12. qwer5.1.2007 klo 19:49
siis Kaptah
13. rewq5.1.2007 klo 20:09
Päätä jo. Ensin sanot että "Ka, Ptah'han se" on väärä vastaus, eli et ymmärrä sanaleikkiä, vaikka nimimerkkivalinnallaan Ka Rjalainen oikein rautalangasta asian vääntää. Sitten sanot että "Vastaus on tietenkin Kaptah" ja sitten hetken päästä että "Ei ole Kaptah" ja sitten perään että "siis Kaptah".

Ihme hyypiö olet. Ei ollut klo 18:33 mitään syytä tulla sinun toisiin ajatuksiin.
14. qwer5.1.2007 klo 20:21
rewq
Kyse ei ole sanaleikistä.
15. ässä5.1.2007 klo 20:46
Luultavasti herra qwerin seuraava nimimerkki tulee olemaan besserwisser, koska tiedät joka asian muita paremmin. Näin viikonlopun aikaan on täältä suunnalta yleensä ollut odotettavissa promillevaikutteisia viestejä ja tapojensa mukaan herra qwer ei kunnioita nimimerkkejäkään, vaan hänen pitää esitelllä tietojaan siitäkin, kuka nimimerkin takana piilee. Kunhan vielä oppisit kirjoittamaankin ne nimet oikein. Olen pahoillani RA:n puolesta, kun jouduit ko. besserwisserin kohteeksi ja eiköhän olisi kohtuullista qwerinkin käyttää omaa nimeänsä, jos paljastaa muidenkin.
16. qwer5.1.2007 klo 20:56
Tekisi sanoa ässälle: vedä käteen, mutta en sano
17. ässä5.1.2007 klo 21:10
qwer, sano ihmeessä, jos siltä tuntuu, omalla kohdallani yritän pysyä asiallisella linjalla, jota mielestäni edellinen viestinikin noudatti.
18. RA5.1.2007 klo 21:16
Kiitos, ässä. Mietin kyllä useamman minuutin (ennen 18:58), että rohkenenko ja kannattaako mitään kirjoittaa. Kun koko muuta sakkia tyhmyydestä syytettiin, niin tekipä nyt vain mieli oikaista asia.

qwerin viestiin (19:44) vastaus:
- Olen.
- Olen.
- Olenpas.
19. rewq5.1.2007 klo 21:16
qwer: "Kyse ei ole sanaleikistä."

No nimenomaan Ka Rjalaisen viestissä 31.12.2006 klo 19:44 "Ka, Ptah'han se." on kyse sanaleikistä jota et ymmärtänyt. Ja nyt sitten tuota ymmärtämättömyyttäsi häveten heittelet toinen toistaan nolompia herjoja.
20. ässä5.1.2007 klo 21:43
RA, pitäisiköhän meidän molempien "kirjatyhmien" siteerata edellä mainittua kirjailijaa sanoen qwerille: "Puheesi on kuin kärpästen surinaa korvissani" :-)
21. RA5.1.2007 klo 23:08
ässä, siteeraan vielä vähän lisää Waltaria (kun "jostakin" nämä sanansa pälkähtivät päähäni - tokihan en ulkoa osaa, vaan kirjasta piti tarkistaa):

"Poimi huoletta vihreä sypressinkäpy
kauniista puusta
hymyile korpin varjolle
kun se liukuu pitkin maata
salli maljan helähtää sirpaleiksi sormissasi
hätkähtämättä.

Ja kun käärme puraisee
pane huoletta sormi suuhusi:
Mikään ei voi sinua vahingoittaa."

Ja vielä:

"Taiteessa minulle ovat tärkeintä nöyryys ja intohimo."

Että tällainen tapaus. Tällä kertaa.
22. qwer6.1.2007 klo 17:07
Tässäkin tapauksessä liika nokkeluus kääntyy itseänsä vastaan. Ainakin ässällä ja RA:lla. Ässällä vastaus oli väärin.
23. iso S6.1.2007 klo 18:10
Maksani ei riemuitse tätä lukiessani. Muistutan että ässä ja iso S ovat eri henkilöitä vaikka saavatkin ajoittain yhtä "ystävällistä" palautetta.

Mikähän mahtoi olla ässän vastaus ja mihin kysymykseen? Tätä tietämättä en osaa ottaa kantaa oliko se oikein vai väärin.

Minusta Ka Rjalaisen vastaus ja sen kanssa analoginen nimerkki olivat sekä oikein että nokkelammat kuin kysymys, joka oli turhan ylimalkainen. Koska esimerkiksi vastauksen pituutta ei rajattu, siihen olisi voinut vastata vaikkapa:
- kupariset lääkärin välinneet
- kuninkaallinen syntyperä
- hienot kasvatusvanhemmat
- lääkärinkoulutus
- Horemheb (kaverina)
- Merit (taisivat käydä kirjassa ruukkuakin polkaisemassa?)
- huono naiskokemus (Nefernefernefer)
- synkkämielisyys

Mitä muuta vikaa näissä vastauksissa on kuin se että kysyjä tarkoitti välillä Kaptahia ja välillä kielsi sen olevan oikea vastaus?
24. ässä6.1.2007 klo 21:41
Mihinkähän qwerin kysymykseen olen vastannut väärin? Enpä tiedä, kun mielestäni et ole minulta mitään kysynytkään. Eikä minua qwerin kysymykset kiinnostakaan kunhan vain osaisit käyttäytyä asiallisesti täällä kävijöitä kohtaan.
25. Matti7.1.2007 klo 17:36
Ehkäpä qwerin kommentti tarkoitti, että ässän sitaatti kärpäsen surinasta ei ollut sanatarkka. Muistaakseni ainakin kärpänen oli sitaatissa yksikössä. En nyt pääse tarkastamaan asiaa. No, tämä on vain arvaus.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *