KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 22.12. - "VUODEN VAIKEIN"

3169. IS KOVIS 22.12. - "vuoden vaikein"

RA23.12.2006 klo 19:47
No niin. Muutaman tunnin nautinnollisen väännön jälkeen Antin (Viitamäki) ristikosta yläosa selvitetty!

Todella hyvää vihjeitystä, ei kikka-kikkailua. Vaikeus on tehty pääasiassa käyttämällä hyväksi sanojen merkityskirjoa; Laatijan valitseman merkityksen löytäminen vie aikaa ja hyvä niin. Onpa ahaakin sitten suurempi, kun se oikea oivallus syntyy.

Alaosa vielä kuta kuinkin tyhjänä. ... Arvattavaksi jää, kummanko vuoden vaikein tästä tulee, 2006 vai 2007. Kuinkas muilla pyyhkii (eli kumittaa)?
2. kari kämäräinen23.12.2006 klo 19:52
Ei ole tarvinnut vielä kumittaa yhtään, kun en ole saanut sanan sanaa! Eli mulle varmaan vuoden 2007 vaikein...
3. Timppa23.12.2006 klo 19:54
Oikeasta ylänurkasta olen ollut pääsevinäni alkuun, mutta onneksi hahmotelmat on tehty lyijykynällä. ;)
4. JuhaK23.12.2006 klo 21:07
Lähes täynnä, ylhäällä onkin sitten muutama ongelmakohta joita on pähkitty todella. Erinomaista vihjeytystä!
5. Lauri Kultti24.12.2006 klo 08:33
Noin puolet tehty. Tämän laatijan tuotoksista olen aina pitänyt. Nytkin on ollut jo muutamia todella hienoja vihjeytyksiä. Tätä on hauska puurtaa tulevien aterioiden välissä.
6. matts24.12.2006 klo 14:02
Oikea yläkulma täälläkin valmis (siis se yläkulman ruutu ):-)

Tuntuu ettei mitään varmaa johon tukeutua muualta löydy.

Ne kolat on hauskat mitähän siitäkin viimelopuksi tulee, ettei vaan kolat?
7. abdullah25.12.2006 klo 18:20
Olenko hakosalla.. Sai peurasta jussin, liekkö kysytään elokuvan säveltäjää?
8. Juha N25.12.2006 klo 19:02
Onnittelen: vihjeitys vastasi otsikkoa hyvin. Tämä oli vuoden koviksista oikeasti vaikein. Tarvittiin pitkästä aikaa ratkomisen meininkiä, heh.

Edellinen vastaava rääkki oli muistaakseni elo-syyskuussa -05 kun piti lähteä Tonin pahiksen kanssa seisoma-asentoon uimastadionille. Vuodenaika ei nyt ihan sallinut tällaista pakkoratkontakikkaa.

Ylä- ja alaosan välillä oli melkoinen vaikeusero. Yläosa aukesi "suht" nopeasti, nuolesta lähtevään horisontaalisanaan asti. Aloitustärppeinä olivat itselläni KxxxxNKxN JAKAUTUNUT ja USEIN ALUTTA EDESSÄÄN (herkkua tällaiset pähkinät).

Olikohan tuo ristikonsisäinen vaikeusero jopa ihan harkittua? Yläosan ratkeaminen motivoi ainakin minua jatkamaan tsemppaamista alaosan kanssa. Muuten olisi voinut tulla uskonpuute.

Lopussa takkusi vasen reuna. "PIILOTAN TÄMÄN JYVÄN!" oli itselleni tuntematon, mutta google auttoi varmistuksessa. Hankalin oli lopulta vasemman alanurkan pieni aukio. Viimeisinä ratkesivat SAUNOJA (yllättävän hankala hahmottaa vaikka tiesi neljästä kirjaimesta kolme) ja eräs sen kanssa risteävä vaakasana.

Yhtä vihjettä en vieläkään ymmärrä: MASSATILAVUUDELLA PAIKASSA. Saamani ratkaisusanan täytyy kuitenkin olla oikein, risteävien sanojen perusteella.

Hauskimpia yllätyksiä olivat SANO SHTI! ja MUNIMATON SIIVEKÄS. Sanana jäi erityisen mukavana mieleen JYVÄSKYLÄSTÄKIN SÄÄNNÖLLISESTI. Jännittävintä oli taas seurata mitä yläreunan laajan kuvavihjeen 15-kirjaimiseksi ratkaisusanaksi lopulta muodostuu, kun prosessi oli hidas ja sana eteni alas kirjain kerrallaan.

Ristikossa on ajankohtaan sopiva viittaus erääseen eläimeen. Onko se pääkuvan VAADIN SELITYKSIÄ! vai jotain muuta, jää niiden mietittäväksi jotka eivät ole tätä vielä selättäneet :)
9. Seppo25.12.2006 klo 21:23
Ymmärtämättä jäi minullekin tuo MASSATILAVUUDELLA PAIKASSA ja viimeiseksi tökki juuri tuo sama alakulma kuin Juhallakin. Jos kesällä alkuvuoden vaikein ei vastannut nimeään, niin tällä kerralla otsikko on kohdallaan. Nautittavaa vääntöä hyvien vihjeiden parissa, kiitokset Antille. Abdullah on jäljillä, tuo oli ensimmäinen sana, jonka ristikkoon kirjoitin.
Ai niin, myös tuon katolla seisojan logiikka jäi hämäräksi.
10. Juha N25.12.2006 klo 22:21
Seppo: Katolla seisoja tekee ajatuksellisen kiemuran, siksi lainausmerkit.
11. RA26.12.2006 klo 01:04
Minulla - puolestaan - tuo katolla seisoja oli ensimmäinen sana, jonka ristikkoon laitoin.
12. abdullah26.12.2006 klo 06:54
Tehty! Oli ehdottomasti vuoden jos toisenkin vaikein.
Sama MASSATILAVUUDELLA PAIKASSA kummastuttaa.
13. Jukkis26.12.2006 klo 10:22
Minua tässä kummastuttaa eniten tuo Juha N:n "piti lähteä Tonin pahiksen kanssa seisoma-asentoon uimastadionille". Mitä ihmettä?
14. Juha N26.12.2006 klo 12:55
Jukkis: Äärivaikeaan ristikkoon voi väsyä kun ei pääse eteenpäin - mitättömät häiriötekijät vievät ajatukset muualle. Viime vuoden pahimman koviksen kanssa kävi niin. Silloin, elokuun lopulla, pääsin solmukohdan yli kun järjestin itseni tilanteeseen jossa ei voi tehdä muuta kuin ratkoa. Jos seisoo viilenevässä illassa ristikko kädessään pelkissä uimahousuissa (kuvitellen siinä sivussa ruskettuvansa horisonttiin painuvan auringon säteistä), on PAKKO saada solmu auki ennen pimeää. Ja niinhän se Tonin pahis ratkesi.
15. RA26.12.2006 klo 16:09
Tuli mieleen, että olisipa todella mielenkiintoista saada lukea laatijan, Antin, tarinoita tämän ristikon synnystä, pääkuvalauseiden ideoinnista yms. Palautusaikaa on vielä, mutta sitten kun.
16. Eki26.12.2006 klo 16:32
Antti varmaan ilmaantuu jossakin vaiheessa sen tekemään - lyhyesti ja ytimekkäästi, kuten tapanansa on.
17. matts26.12.2006 klo 17:16
Pääkaupungin naiseksi tuli turkulaistyttö mutten keksi missä pääkaupungissa hän esiintyy, liekö väärin, ellei sitten... pääkaupunkikäsitettä ole laajennettu??
18. RA26.12.2006 klo 17:24
matts, menehän nyt vähän kauemmaksi täältä kyselemästä!
:-)
19. EJlo26.12.2006 klo 17:50
Onko Matts´n saama tyttö turutar?
20. mor27.12.2006 klo 08:58
Mietin pitkään pitäisikö minun kirjoittaa tämä vai ei. Joku on joskus sanonut, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa on parempi olla hiljaa. Lopulta tulin siihen tulokseen, että kaikkien näiden suitsutusten joukkoon varmaan mahtuu vähän kritiikkiäkin.

Tilanne on nimittäin se, että tästä ristikosta jäi vähän huono maku. Tai oikeastaan ei jäänyt makua ollenkaan ja se taitaa olla vielä huonompi juttu! Kummalliseksi asian tekee se, että olen aina pitänyt Antti Viitamäen ristikoista. Aina aikojen alusta asti, kun hänen ristikoitaan on alettu julkaisemaan. Niissä on aina ollut jotain erikoista, jokin juju, jotain jonka ansiosta niitä on ollut ilo ratkoa.

Vuoden vaikeimmassa en tällä kertaa tällaista jujua kokenut. Tietysti pääkuvalauseet ovat erikoisia, jotkut ratkaisusanat ennennäkemättömiä. Mutta kun se mielestäni tärkein kohta, vihjeytys, ei nyt toimi! Ainoa vihje, joka sai suupielen nytkähtämään oli SANO SHTI!. Muuten liikutaan melko tasaisen harmaalla alueella, jossa oikein mikään ei nouse esille.

Tarkempaan analyysiin ei vielä tässä vaiheessa ole mahdollisuutta, mutta eiköhän itse asia tullut selville. Tämä ei mielestäni ollut alkuvuoden ja vuoden vaikeimpien ristikoiden tasoa, eikä varsinkaan AV:n normaalia tasoa!

Onko Antti Viitamäellä ollut huono päivä? Tai, jos kaikki muut tästä ristikosta pitävät, onko minulla ollut huono päivä? Mene ja tiedä.
21. Lauri Kultti27.12.2006 klo 09:07
Ratkesihan se!

Vasen alakulma jäi täälläkin viimeiseksi. Loppuristikko alkoi ratketa aika nopeasti, kun sain selville pääkuvan merkityksen (sic!) eli keksin yhden sanan (sen pilkun jälkeisen) "pääkuvan lauseeseen".

Monta hauskaa kohtaa täällä on jo mainittu, mutta haluaisin lisätä oikean yläkulman kaverin, jolla on luita sylissään; minusta sen ratkaisu oli varsin hauska. Jos jotakuta vielä askarruttaa MASSATILAVUUDELLA PAIKASSA ja sen ratkaisusanan välinen logiikka, kannattaa hajoitella sanoja osiinsa (ehkä vähän enemmän kuin tähän mennessä!!) ja miettiä sitten merkityksiä.

Itse en ole keksinyt, miksi oikeaan alakulmaan ihan alimmaiseksi vaakasanaksi (vihjeessä ALUSTA puhekuplassa) tulee se, mikä tulee. Joku voisi vihjaista?!

Juha N: "... ajankohtaan sopiva viittaus...". Meillä oli lammas, heh-heh!
22. Lauri Kultti27.12.2006 klo 09:13
Jäikin kysymättä. Onko muilla jouluna ympärillään häiriötekijöinä sukulaisia, läheisiä tai muita hosujia, jotka vaativat keskittymään johonkin muuhun kuin käsillä olevaan ristikkoon? Kaikenlaisia!!
23. iso S27.12.2006 klo 10:33
Aattopäivänä 500 km ratissa ja kaikenlaista "turhaa" sosiaalisuutta päälle, mahdollisuudet ratkontaan minimaaliset. Joulupäivänä ja Tapaninpäivänä ei ollut muita häiriköitä kuin vaimo (jota ei sovi sanoa rasitteeksi) mutta Vuoden Vaikein meni korkealta ja kovaa yli ymmärryksen. Tyhmyys tiivistyy vaikka en olekaan Jouko :-(
24. matts27.12.2006 klo 11:04
Yläosa on täynnä kirjaimia, jotka jopa muodostavat järkevän tuntuisia sanoja mutta 10 alinta riviä täyttyvät kovin hitaasti!

Ratkontatunnelmia:
Kun aloitin oli yksi varma sana heti näköpiirissä (1) (sai peurasta jussin, joka tietystä syytä oli minulle erittäin helppo), sitten pari melko selvältä tuntuvaa; mies katolla (2)välähti heti (ja se on näköjään oikein vaikka kirjoitin sen ilman apuja), lautanen ja kuppi oli melko varma heti, kuten myös "alkupeäinen ja", jonka 3. kirjoitin ristikkoon, siitä se yläkulma siiten ratkesi luuäijän piilokirjaita lukkunottamatta vaikka selvähän se oli mikä siihen tulee mutta vasta tuttavan selitys miksi se tulee sai ahaan huulille. Kolista kyselin aikaisemmin ja vaikka joku kumma intuitio sanoi mikä sana siihen tulee (ilman risteäviä apuja) niin en ymmärtänyt miksi tulee vaikka ajatus olikin ollut ihan oikein kun kuvaa tarkastelin. Siitä sitten kolmen päivän aikana kirjain kerrallaan yläosa täyttyi.
25. Jaska27.12.2006 klo 13:00
Minulle vuoden kolmanneksi vaikein. Skytän ja Simbergin syksyisiin pahiksiin tuhraantui selvästi enemmän minuutteja. Totuuden nimessä, vaimo antoi lisävihjeen muutamaan sanaan, minä puolestani hänelle pariin. Muuten olisi mennyt ties kuinka paljon pitempään. Vuoden parasta antiahan tämä AV:lta oli, paikoin nerokaskin. Ihan täysi kymppi on annettava. Uskon laadintaan käytetyn aikaa ja vaivaa. Ehkä Morilla oli se huono päivä? Lauri Kultti, kysäisit ratkaisusanasta vihjeelle alusta. Pähkäilepä asiaa "kaasustuksen" kannalta.
26. Antti Viitamäki27.12.2006 klo 13:07
[Varoitus: tämä viesti SAATTAA vaikuttaa ratkontakokemukseen.]

Hei kaikille, ja kiitoksia tähänastisesta palautteesta.

Palaan myöhemmin niihin kysymyksiin ja ihmettelyihin, joihin ei voi vielä vastata. Tässä vaiheessa totean vain morille tuosta "harmaudesta":

Olen vuosien varrella yrittänyt tehdä vaikeita ristikoita monella eri tavalla. Jokusen vuoden ajan minua "moitittiin" usein siitä, että vihjeeni ovat liian pitkiä ja piilosanamaisia jaaritteluja, joita ei oikein jaksa edes lukea - ja jotka saavat ristikon näyttämään todella kuivalta ja raskaalta.

Toisaalta moni sanoi, että juuri näissä vihjeissä oli minun ristikoitteni elävyys ja hauskuus. Tottahan se varmaan on, että kun vihjeet ovat monisanaisempia, niin niihin saa sisällytettyä enemmän sävyjäkin.

"Vuoden vaikeimman", niin kuin jo muutaman muunkin viime aikojen ristikon, kohdalla pyrin etupäässä ytimekkyyteen. Totesin nimittäin, että kyseessä oli melkeinpä valinnan paikka: joko teen vuoden vaikeimman ja vähän kuivakan, tai sitten teen perusvisaisen ja ehkä hauskemman.

Vaikeus on nykyään hilautunut ristikoissa jo niin ylös, että on suorastaan pakko käyttää lyhytsanaisia, merkitykseltään väljiä vihjeitä. Jos kohta lisämausteilla vihjeisiin saa huumoria, niin ne samalla tapaavat myös helpottaa ristikkoa - noin keskimäärin.

Jos vertaan omia ristikoitani esimerkiksi Pitkälän Tonin tehtäviin (jotka ovat nousseet tämänhetkisiksi suosikeiksini), vihjeityksessä on minun mielestäni SUUNNILLEEN yhtä paljon huumoria ja hauskoja älynväläyksiä, eli Tonillakin on lähtökohtaisesti melko lyhytsanainen tyyli. MUTTA: Se merkittävä juttu, mikä tekee Tonin ristikoista huomattavasti hauskempia, on hänen käyttämänsä sanasto. Tonilla riittää aina intoa etsiä pitkiä veikeitä sanoja, joita hän vielä osaa laittaa erittäin mehukkaasti ristikkäinkin. Kun ratkaisusana on hauska, hymyn nostattajaksi riittää melko simppelikin vihje.

(Toki löytyy Tonin tuotannosta poikkeuksiakin - pari ristikkoa on ollut hauskoja vihjeitä väärällään, mutta kun juuri tuossa silmäilin muutamaa viimeksi ratkomaani, niin yllättävän vähän siellä loppujen lopuksi oli varsinaisesti hauskoja tai värikkäitä vihjeitä siihen nähden, miten miellyttäviä ratkontakokemukset kuitenkin olivat.)

Tämän lisäksi Toni toki piirtää hauskempia kuvia. Minähän en edes varsinaisesti piirrä, ellei hiirellä pikseli kerrallaan kuvan tekemistä sitten kutsuta piirtämiseksi. Napsutellen ei synny samaa elävyyttä kuin Tonin, MM:n tai monen muun piirtäessä kuvat ensin oikeasti kynällä.

Tämän "Vuoden vaikeimman" kuivakkuuteen on osasyynä myös sanasto, joka on, myönnettäköön, vähän värittömämpää kuin mihin pystyn. Tunnustan, että ristikkoa tuli laadittua hieman kiireellä. Lähtötilanteen sommittelu vei yllättävän paljon aikaa.

Kaikesta huolimatta se vastaa melko pitkälle sitä mitä lähdin hakemaankin - se on, toisin kuin minun ristikkoni yleensä tässä viimeisen vuoden-parin aikana, oikeasti melkoisen vaikea. Juha N. tuolla ylempänä arvioi ihan oikein, että jätin ristikon ylimpään osaan muutaman helpomman (ja toivottavasti jollain tavoin viihdyttävämmän) vihjeen, että ratkonta pääsisi varmasti alkuun.

Mukavaa, että edes yksi ihminen hokasi MASSATILAVUUDELLA PAIKASSA -vihjeen selityksen. Myönnän jo nyt, että vaikka se on looginen ja hyvinkin täsmällinen, niin siihen olisi ehkä voinut miettiä jonkin muunkin vihjeen. Palaan tähän sitten myöhemmin.

Toivottavasti tämä viesti ei nyt antanut liikaa helpotusta ratkontaan...
27. matts27.12.2006 klo 22:09
Valmista tuli vaikka aikaa kului niin paljon, että unohtui meidän porsaan ruokinta ja se pääsi hengestään.
28. IiKoo29.12.2006 klo 09:52
Olihan tuossa pusaamista, mutta kyllä se sitten kahden hengen ryhmätyönä aukesi. Itse asiassa: ristikko oli oikeastaan sellainen, että jos olisi heti keksinyt pääkuvan vihjeiden cloun, se olisi saattanut aueta ihan hetkessä. Siinä sitä olisi sitten ihmetellyt, että mikäs vuoden vaikein tämä oli? Oikea ylänurkka oli ainakin minulle se paikka, josta ristikko aluksi aukesi ja se taas oli kaukana pääkuvasta.

Ja mitä tulee pääkaupungin naiseen (matts), niin maailmassa on aika monta maata ja maiden osia, joilla kaikilla on pääkaupunki. Siinä mielessä oli hyvä kovis, ettei yksikään ratkaisusanoista jäänyt epäselväksi. Kaikkiin löytyi selkeä ja järkevä perustelu, miksi vastaukseksi tuli mitä tuli.
29. iso S29.12.2006 klo 10:20
Esitän näin ennakkoon naama valjuna ja päälaki hiustenrepimisestä kaljuna kaksi toivomusta (hyvälle haltijattarelle saisi esittää kolme, mutta tyydyn keskinkertaiseen haltijattareen ja/tai tiedon haltijaan):

1. Minkä päivän Iltiksessä julkaistaan oikea ratkaisu?

2. Kunhan palautusaika on ohi, voisiko joku julkistaa täällä ne pääkuvasta lähtevät lauseet minkä jälkeen loppu aukeaa hetkessä tai ainakin voisi yrittää kohtuullisen määrän varmoja sanoja saaneena?

Nyt olen arvannut parikymmentä sanaa mutta ei vielä(kään) yhtään sellaista että uskaltaisin vannoa oikeaksi kun eivät ketaleet ryhmity kokonaisuudeksi vaan ovat hajallaan kuin katkaistulla haulikolla roiskaistuna. Siirsin lehden odottamaan lisävalaistusta ja käänsin katseen ja kynän kohti Sanaseppoa.
30. Eki29.12.2006 klo 10:26
1. 13.1.
2. Kai
31. iso S29.12.2006 klo 10:33
Kiitos ja kai kiitos :-)
32. matts29.12.2006 klo 10:40
Niin, se pääkaupungin nainen, jonka silloin ristokkoon laitoin jäi lopullisesti paikoilleen ja ihmettelin vaan sitä, että minkä pääkaupungin (vaikka tiedänkin yhden ns. johon se sopii, ja onhan niitä pääkaupunkeja suomessakin tosi paljon).
Kyllä se ratkaisu olisi nopeammin auennut, jos olisi uskonut omia aavistuksiaan (esim. lyhyiden pystypääsanojen osalta). Ne kun olivat sittenkin niitä, joita kovin varhaisessa vaiheessa ounastelin vaikken tohtinut kirjoittaa. Ei se nyt ihan yksin täälläkään ratkennut mutta yli 90 %:sti (jos niin nyt voi arvioida ylipäätään).
33. matts29.12.2006 klo 12:43
Iikoo (Siinä mielessä oli hyvä kovis, ettei yksikään ratkaisusanoista jäänyt epäselväksi. Kaikkiin löytyi selkeä ja järkevä perustelu, miksi vastaukseksi tuli mitä tuli.)

Mulla kyllä se paikka-aine edelleen kaivertaa kun en löydä logiikkaa siihen.
34. Antti Viitamäki29.12.2006 klo 12:53
Mutta matts - eihän paikka-aine KAIVERRA! :-)
35. Seppo29.12.2006 klo 12:57
Täällä Hämeessä tarvitaan hieman pidempi mietintäaika, mutta kyllähän se MASSATILAVUUDELLA PAIKASSAkin aukesi. Kuten Antti sanoi, se on aivan täsmällinen ja minusta aivan kovikseen sopiva vihje heti, kun sen tajuaa.
36. matts29.12.2006 klo 13:11
Kyllä siis se ajatus oli selvä mistä sana tuli mutta nyt uudelleen ajatellen asiaa, kypsän valtiomiehen viileydellä, asia selvisi, se tilavuus olikin näin tällaiselle nuorukaiselle hieman outo.
37. RA29.12.2006 klo 18:00
Kun sain ristikon valmiiksi, olin niin onnesta soikeana (vai pitäisikö sanoa vaakaan ja alas suunniltani), etten moneen päivään muistanut tarkistaa, kuinka minun possuni voi. Huonosti senkin oli käynyt!

Ratkaisujen lähettämisaika päättyy tänään. Eli puolenyön jälkeen ristikosta voi keskustella avoimesti.

(Seppo) Täällä Hämeessä on näemmä sekä hitaita että vielä hitaampia: MASSATILAVUUDELLA PAIKASSA -logiikka ei ole vieläkään auennut. "Tilaisinkin" sen selityksen jolta kulta ehtivältä. Vihjeen kehuista päätellen se ei ole mitenkään kamala. :-)
38. vuosisadan vaikein29.12.2006 klo 20:16
Sattuisiko joku muistamaan, milloin ensimmäisen kerran Suomen lehdistössä julkaistiin ensimmäinen huippuvaikea ristikko ja missä aviisissa? Milloin Iltiksen vuoden vaikeimmat alkoivat?
39. Eki29.12.2006 klo 21:00
Ristikot ovat vaikeutuneet hiljakseen. On vaikea sanoa, mikä oli ensimmäinen vaikea. Kaikkien aikojen ensimmäinen ristikko lienee ollut monille tosi vaikea.

Vuoden vaikeimpia on julkaistu... jaa-a, kun muistaisi.
40. matts29.12.2006 klo 21:46
RA, koska kävit viimeksi hammaslääkärissä?
41. RA29.12.2006 klo 23:05
Joo matts, pulmani oli vain(?) se, ettei minun hammaslääkäri käytä ....MASSATILAVUUDELTAAN jne.

Ei vaineskaan, pulma oli paljon laajempi eli eipäs vain lohjennut. Ja kun ei lohjennut, niin ei paikka-aineitakaan löytynyt.

(Ilman sarvia ja hampaita) Eräs ilmeisesti hampaaton tai ainakin joku, jolla ei ole mitään hampaankoloissaan jo (yksityisesti) paljastikin, mistä tuossa vihjeessä on kysymys.

En olisi sitä (luultavasti) koskaan itse keksinyt, MUTTA vihje on kertakaikkisen hieno!

[Saako lähettää terveisiä: Jyrkille Viikon kunta -ketjuun! :-)]
42. RA30.12.2006 klo 00:08
No niin, ratkaisuaika on päättynyt. Laitan nyt alkajaisiksi pääkuvalauseet, joita ainakin iso S toivoi kokeillakseen aukeaako koko paketti noiden myötä. :-)

VAAKASUUNTAINEN - PILKKU - ETMERKKI

ALAS - KOLMIONUOLI
43. Jaska30.12.2006 klo 00:17
Minulla on jälkimmäisessä KOLMIOSUORA. Jos oikein on -nuoli, vasen alakulma menee kyllä yli ymmärrykseni.
44. RA30.12.2006 klo 00:22
Voipa se minullakin väärin olla, mutta -NUOLI minulla siinä on. Tarkistin.
45. Antti Viitamäki30.12.2006 klo 01:09
Kun RA aiemmin jonkin sortin taustatarinaa kyseli, niin täsä:

Tuo idea oli pyörinyt päässä jo jonkin aikaa. Ei se koskaan mitenkään täydellisen mahtavalta ollut tuntunut, mutta ajattelin nyt kokeilla sitä tähän vuoden vaikeimpaan.

Niin kuin tuolla ylempänä jo totesin, pääkuvalausekkeiden asettelu oli yllättävän hankalaa. Vaihtoehtoja oli monenmoisia, mutta asetelmat eivät joko näyttäneet hyviltä tai osoittautuivat huonoiksi laatia. Ainoat varmat sanat olivat PILKKU ja ETMERKKI peräkkäin, eikä niidenkään paikka ja suunta ollut itsestään selvä.

Muut perusperiaatteet olen tuossa aiemmin jo tainnut selvitelläkin: Vihjeistä mahdollisimman ytimekkäitä käyttäen sellaisia sanoja jotka ovat täsmällisiä, mutta jotka tuovat mieleen monenlaisia vaihtoehtoja; alaosa niin kireäksi kuin vain suinkin, koska jos pääkuvalausekkeet hoksaa niin ristikko on vähällä ratketa aivan liian nopeasti; yläosaan muutama helpompi täky.

Oikeaan alakulmaan halusin vain laittaa sellaiset sanat, että muotoa ei äkkipäätä pysty arvaamaan. Pääkaupunkihan on keksittävissä, mutta toisaalta sen kirjaimet tuskin vielä avaavat nurkkaa.

Vihjeistä en nyt osaa kovin kummoisia kertoilla. Saa toki kysyä.

Massatilavuus yhdistää siis gramman ja aamin.

Yllättäen kukaan ei ole vielä kommentoinut vihjettä SUOSION YKSIKKÖ! ja sen ratkaisusanaa - täällä kirjoitelleet ratkojat lienevät sitten suhteellisen hyvin ajan hermolla. :-)

PIILOTAN TÄMÄN JYVÄN! -vihjeen ratkaisusana ei ollut kaikille tuttu. Se löytyy Irwinin varsin suositusta laulusta yhdessä rehupuntin, punaniskan ja perusjuntin kanssa, ja jonkin verran sanaa käytetään muutenkin.

Vähän yritin vihjeittäessä jekkuilla sillä tavoin, että teen joistakin vihjeistä tarkoituksella kikkailuvihjeiden näköisiä, vaikka ne ovatkin ihan suoria vihjeitä. Tätä tyyliä edustaa mielestäni ainakin VAJAA PAKKA SEKAISIN TÄTÄ VARTEN, SILLÄ SYYLLISET ja JOSKUS TALLA! - en tietenkään tiedä, miten ne on itse kukin kokenut.

Toisaalta yritin saada joitakin vihjeitä näyttämään niin suorilta kuin ikinä, vaikka ne olivatkin kikkailua. Tätä kaartia olivat varmaan ainakin KUNTARYHMITTYMÄ ja KENT.

Sekaisin olevat kolat oli sarjassamme "kai tällaistakin saa kokeilla" - samoilla linjoilla oli kuva luukuormasta, mutta siihen sentään tökkäsin lainausmerkit...

Joo - kommenttia saa heitellä. En nyt vieläkään paljastanut suoraan yhtään ratkaisusanaa, mutta RA:n kommentin myötä tämän säikeen linja lienee selvä. :-)
46. Antti Viitamäki30.12.2006 klo 01:13
Jaska - mitä sinulla on toiseksi alimmalla vaakarivillä siellä alakulmassa?
47. Jaska30.12.2006 klo 10:54
AV, minulla on siinä nyt kumituksen jälkeen ILOT. Minulla oli siinä IRAT, kunnes tajusin RAn ratkaisun olevan oikein. Hienoinen ihmetys käväisi täyttövaiheessa mielessäni: kas, AV:kin on pakkoraossa joutunut turvautumaan "aulismiin". Jouluna en kuitenkaan raatsinut rankaista siitä miinuksella! Olisi pitänyt ymmärtää, ettei AV ikinä sorru moiseen, syvimmät pahoitteluni. NOOAn paikalla oli ratkontavaiheessa NOAK ja alimpana vaakaan siis TAKANA, minkä sopivuutta en hetkeäkään epäillyt. Siitä johtui, etten vaivautunut tutkimaan kuvaa luupilla, mikä olisi paljastanut etumaisen naisen otsalla oleva TIAARAn (näköni ei ole terävimpiä). Niin ikään vähän kummastelemieni olkanauhojen oletan nyt ilmentävän naisten iloja, tosin en ymmärrä missä tilanteessa. Jos nuo ovat olevinaan missejä, niin onpa AV sinulta heikko esitys kuvittajana! - SUOSION YKSIKKÖ! ei minussa aiheuttanut väristyksiä puoleen eikä toiseen. Asia on lehtijutuista tuttu, vaikka minulla ei ole tietokoneutamina hajukaan, miten toimenpide suoritetaan. LATAUSKERTA lienee myös saanut premiäärinsä ristikkosanana ja on sellaisena paikkansa aikakirjoissa ansainnut.
48. IiKoo30.12.2006 klo 13:28
Joskus on ollut vaikeassa ristikossa kalan kuva ja vastaussanaksi tulee - yllättäen - kala. Antti oli nyt vienyt tämän ajatuksen pidemmälle. Nythän siellä oli oikeastaan ihan suorat vihjeet pääkuvan sanoille. Itse tosin tungin pitkin ja muita pitkän muotoja yritteenä pilkun kohdalle ennenkuin välähti.
49. Tuomas L.30.12.2006 klo 13:46
Kommenttia pyydettiin, eli toteanpa, että "suosion yksikkö" johti minut hakoteille; kun muutama kirjain oli löytynyt, taiteilin vastaussanaksi LOUNASKUTSU! Voisin hyvin kuvitella, että esimerkiksi liike-elämässä henkilön suosiota voidaan mitata hänen saamiensa lounaskutsujen määrällä.

Tämä väärä oivallus hankaloitti muutenkin vaikeaa vasenta laitaa; vasta pari aivan hienoista täällä annettua vihjettä johtivat lopulta maaliin. Vasemman alanurkan suhteen minulla oli tosin heti mielessä joitakin oikeaksi osoittautuneita ideoita - ymmärrettävistä syistä esimerkiksi "loppusuoralla"-vihje tuo minulle aina mieleen tietyn ratkaisusanan, joka tällä kertaa oli oikea. (Tämä vihje-ratkaisusana-parihan on ollut ristikoissa ennenkin.)

Minulle ei auennut "joskus talla!"; nyt kun Antti sanoi vihjeen olevan suora, olettaisin, että talla ja se vastaussana voivat jossakin tapauksessa olla synonyymeja. Ei kuulu kuitenkaan omaan aktiiviseen sanavarastooni.
50. veileh30.12.2006 klo 13:54
Haluaisin selvitystä kahteen vihjeeseen. Miten vihjeestä PÄÄKAUPUNKI, josta pää on ylivedetty, tulee vastaussana. Entä onko munimaton siivekäs todella siivekäs? Kiitos jo etukäteen!
51. Seppo30.12.2006 klo 13:55
Tuomas, jotkut ajavat talla pohjassa, toiset painavat lusikan pohjaan ehkä murrealueestakin riippuen.
52. Seppo30.12.2006 klo 14:13
Veileh, TOKI syntyy Tokiosta poistamalla loppupää, rauskujen ruumis taas näyttää siivekkäältä, koska niiden kylkievät ovat koko ruumiin mittaiset ja uintityyli näyttää "lintumaiselta".
53. Tuomas L.30.12.2006 klo 14:16
Kovisristikoissa "päättömyydellä" viitataan usein siihen, että sanasta puuttuu kirjaimia joko alusta tai lopusta; Tokio on pääkaupunki, joka "ilman päätä" on TOKI.

Rauskulla on kyllä ainakin maallikon silmin "siivet", joskin Wikipedia-artikkeli kutsuu niitä eviksi; ehkä ihan tarkkojen eläintieteellisten määritelmien mukaan kyse ei ole siivistä.

(Olen tainnut joskus kuulla sanonnan "talla pohjassa", kun nyt tarkemmin muistelen; ainakaan Turun suunnalla tuollaista ilmausta ei yleisesti käytetä.)
54. Antti Viitamäki30.12.2006 klo 14:32
veileh:

Jos hakemastani pääkaupungista tehdään päätön eli otetaan viimeinen kirjain pois, niin jää tämä sana.

Kyllä tämän otuksen leuhakkeita sanotaan yleisesti siiviksi. Eiväthän ne sitä virallisesti ole, mutta biologitkin käsittääkseni käyttävät tuota sanaa.

Jaska:

Niin, kylläpä ne misseiksi oli tarkoitettu. Mikäs niissä nyt sen kummemmin on vikana? Eivät ne tietenkään mitään hehkeimpiä kaunottaria ole, ja vaatetus on omaa taitamattomuuttani ja kiireisyyttäni vähän aneemista, mutta tytöillä on nauhat > he ovat missejä > hely päässä on tiaara, ja kaipa noilla kasvoilla vielä HIUKAN näkyy iloa. Omalla näytölläni riemua riitti kyllä selvästi enemmän, lehtipaino mokoma on vähän hymyä hyydyttänyt. :-)

Minusta SAUNOJA > NOAK olisi ollut liian kaukaa haettu - Bellmanin biisissähän lauletaan toki alunperin Noakista, mutta nimenomaan Vanhan Testamentin eläinaktivistista. Suomenkielisessä versiossa joku satunnainen mies vain käy saunassa - mitä tekemistä sillä on arkkityypin kanssa?

Ja kovin oudolta varmaan näyttäisi se aamu, johon heräisin tajuamaan että olen piirtänyt kolme naista vihjeeksi sanalle IRAT. :-) Uskaltaisin melkein luvata, ettei moista tule koskaan tapahtumaan.
55. Antti Viitamäki30.12.2006 klo 14:37
Vielä lisäys siipiasiaan:

Ravintola-alan puolella Stingray's Wings on melko yleinen atria.
56. matts30.12.2006 klo 14:56
Olin tosi pitkään vaikeuksissa kun minusta YLEISÖPAINE oli niin hyvä suosion yksikkö, etten hennonnut luopua. Näin käy usein kun mistään ei saa kiinni ja sitten joku muka hyvä sana tulee mieleen.
57. boikotti30.12.2006 klo 14:59
rausku muuten munii mätimunia
talla on jalkine tai jalka, ei kaasu
oikein kuuluu olla okio jos kuvaus on tuollainen
58. Seppo30.12.2006 klo 15:10
Boikotti, eräät rauskut munivat, mutta esim. paholaisrausku synnyttää elävän poikasen. Jalkineesta käytetään nimeä tallu, mutta talla on eri asia, suosittelen Perussanakirjaa. Tokiosta sen verran, että eihän siinä kerrota, kumpi pää poistetaan.
59. mor30.12.2006 klo 15:18
Uskallan olla Tuomas L:n kanssa hieman eri mieltä talla-asiassa. Olen koko ikäni asunut Turussa tai lähistöllä ja ainakin minulle "talla pohjassa" on ihan tuttu sanonta lapsuudesta lähtien.

Yksi omaan nyreyteeni vaikuttanut vihje oli juuri tuo vasemman alanurkan naistrio. Ainakin omassa painoksessani suupielet ovat pikemminkin alaspäin ja tiaaraa luulin ensin jonkinlaiseksi hilkaksi. Lisäksi vihjeet kuten KUNTARYHMITTYMÄ, ARKEA, HÄVIÄÄ, KENTÄN YMPÄRILLÄ olivat kovin tavallisia, vaikeaan ristikkoon jopa turhan helppoja. Tietysti pari tuollaista toimisi hämäyksenä hyvin.

Olen nyt kolmen päivän ajan käynyt tehtävää uudestaan läpi, vihje vihjeeltä, toistakymmentä kertaa. Täytyy myöntää, että olen vasta nyt alkanut tykästymään enemmän moniin vihjeisiin (hämäläiseksi en tunnustaudu). Esim. KENT, LOPPUSUORALLA, KONEILLA, LEIKKELE ovat itseasiassa ihan mukavia. Ja pääkuvaidea on kyllä hieno.

AV, viihdyn silti paremmin sinun "novellivihjeittesi" parissa ;-)
60. iso S30.12.2006 klo 15:28
Jos Seppo asuisi jossain julmemmassa maassa ja erehtyisi rötöstelemään, häneltä määrättäisiin silpaistavaksi pää poikki. Onneksi hän nokkelana miehenä esittäisi viimeisenä toivomuksenaan että poistettaisiin jalkopää (tai kantapää tai sormenpää mutta ei missään nimessä nenänpäätä, koska se haittaisi oikeiden ratkaisujen haistamista).

Niin, kyllä pää voi olla myös loppupää mutta jos ristikko ei ole Vuoden Vaikein niin minusta se on hieman liian kieroa harhaanjohtamista. Tarkoittaahan esimerkiksi vihjeessä oleva "ilman päätä ja häntää" sitä että sanaa lyhennetään molemmista päistä eikä sitä että ensin napataan yksi kirjain loppupäästä ja sitten toinen siitä samasta päästä!

Tässä tapauksessa olkoon menneeksi. Olihan toteutus nokkela.
61. Juha N30.12.2006 klo 15:52
Jaska ja mor: Tuo naispiirros hämmensi minuakin. Nauhat ja kruununtapainen viittaavat misseihin, mutta voittajan rotevuus urheilukentille. Hän näyttäisi röyhistävän rintakehää, hartioita ja olkavarsia vähän miesmäiseen atleettityyliin. Niinkuin jonkun itäsaksalaisen kuulantyöntäjän voisi uskoa kisan jälkeen tekevän. (Jaska ja mor, Antti Skytän viimekeväisen koviksen jälkeiset kommenttinne antoivat aiheen epäillä, että teillä olisi jokin sisäpiirin Ilona Slupianek -fanikerho... vähintään ylläpidätte Ilonan nettisivuja, ja ihan ilmaiseksi?)

Tuon kuvavihjeen ratkaisusanoja pähkäillessäni oletin, että toinen niistä liittyisi joko tuohon rotevuuteen/poseeraustapaan tai sitten yllä olevan vaatteen "pukevuuteen". Kun ristikossa oli enää kaksi tyhjää ruutua, vasen alin vaakasana TIxAxA ja risteävä SAUNOJA > NOOx, luulin ensin vaakasanaksi TILAVA (viittaus pukuun), jolloin saunojaksi olisi jollain mystisellä ajatuskuviolla tullut kymmenottelija Erki Nool. Vasta sitten tuli mieleen NOOA. Oli vaikea hahmottaa, että risteyskirjain onkin vokaali eikä konsonantti.

Antti: Ilahduin suuresti tuosta luukuormapiirroksesta. Siihen on omakohtainen raadollinen syy. Olen/olin pienlaatija, jonka tunnolla on kokonaista 3 julkaistua ristikkoa. Yksi niistä oli tavuristikko, joka leikitteli samojen kirjainjonojen eri tavutusmahdollisuuksilla: HAU-IS-TA/HA-UIS-TA, LAI-NAA-JAT/LAI-NA-A-JAT, LUU-TAA-KAT/LUU-TA-A-KAT. Vähän jäi itselleni valju maku, kun piti turvautua sellaiseen nykymaailmassa epämääräiseksi muuttuneeseen sanaan kuin luuta-akka. Osoitit tässä koviksessa, että sana on olemassa :)

(Luuta-akka-sanan merkitys tuntuu muuttuneen 1900-luvun loppua kohti. Nykysuomen sanakirja, jonka sanasto koottiin 30-40-luvuilla, selittää luuta-akan näin: "luutia tekevä tai kaupusteleva vanha nainen". Alakoulun 3. luokalla -71 meillä oli käytössä äidinkielen oppikirja, jossa muistaakseni perusteltiin tavuviivan käyttöä kahden eri tavuihin kuuluvan saman vokaalin välissä näillä esimerkeillä: LUUTAAKKA/LUUTA-AKKA, ja MIES TULI KIRKKOON SAARNAAJAKSI/SAARNA-AJAKSI. Myöhemmin en ole luuta-akkaan enää törmännyt. Jos sana on olemassa, olen arvellut merkityksen muuttuneen noidaksi, ja nyt Antti vahvistit tämän oletukseni. Kiitos. Se ei siis ollutkaan epäsana.)
62. Eki30.12.2006 klo 15:57
Muistelen, että kansakoulussa (60-luvulla siis) jo opetettiin viivan käyttöä sanaparin luutaakka/luuta-akka avulla.
63. Seppo30.12.2006 klo 15:58
Äärimmäisyyteen vietynä tuota päänpoistoa on vihjeissä käytetty niinkin, että esim. päätön tulokas = loka. Tässä tapauksessa sanasta alokas on poistettu molemmat päät, eikä sekään mielestäni riko "kikkailun kirjoittamattomia sääntöjä". Sanan taivutusmuoto päätön kattaa tässä monikkomuodonkin.

Taisi olla aika päätön juttu:-)
64. Eki30.12.2006 klo 16:03
Niin, mitä tahansa voi vihjeissä tehdä, kunhan se välittyisi oikeana ratkojille.

"Päätön tulokas" = loka, tulee ensin mieleen että on poistettu tu ja s. Siis sanan tulokas tilalla pitäisi olla jotakin muuta. Lisäksi vihjeen huono puoli on, että lokaa ei mitenkään selitetä. Kuuluu sarjaan "lähes mahdoton, kunnes on (melkein) paikallaan".
65. Jaska30.12.2006 klo 16:59
AV, kysyit mikä kumma misseissä on vikana. No se, etten heti oivaltanyt niitä misseiksi. Onhan se perin kummallista siitäkin huolimatta että noissa iltapuvuissa neitosilla ei olisi ollut mitään asiaa totokolmikkoon, ja tuo lihava voittaja jättilolloineen olisi pudonnut jo karsintavaiheessa... Loppusuorasta puheenollen, siihen tiesin ratkaisusanan ensimmäiseksi lähes ensisilmäyksellä. Sen, ettei se ollutkaan MMVI, koen lähes oikeusmurhaksi!
66. Juha N30.12.2006 klo 17:22
Jaska:

MMVI kävi minunkin mielessäni, mutta tämä vaihtoehto olisi vaatinut viereiseltä pystysanalta niin erikoista rakennetta, ettei asiaa onneksi kannattanut enempää miettiä.

Niin miten se oli sen Ilona-fanituksen kanssa?
67. mor30.12.2006 klo 18:08
DDR:n urheilijoiden fanitus on, ainakin nykyisen tiedon valossa, hieman arveluttavaa. Tuskin hän kuitenkaan oli ainoa aikansa kuulantyöntöhuipuista, jolle pelkkä ruisleipä ei riittänyt.

Ja olisihan se toisaalta ollut turvallista, jos olisi tyttöystävänä ollut misu, joka nostaa penkiltä melkein 200 kg! Sen ison Ilonan rinnalla elo pojan ompi huoleton...
68. RA30.12.2006 klo 18:16
Jaska ym., voisitte hyvän sään aikaan lopettaa tuon naistrion moittimisen:

- yksikään ei ole lihava
- kaikki kolme ovat kauniita
- kaikki kolme ilmaisevat iloa h i l l i t y s t i (pitäisikö nauraa niin, että kitapurje paistaa)
- kuva on otettu kruunajaisten jälkeisenä päivänä, jolloin nauhat ja tiaara ovat vain rekvisiittana ja iltapuvut jo vaihtuneet arkiasuiksi
69. Jaska30.12.2006 klo 18:29
Vasta seuraavana päivänä? No sitten pyörrän epäpyhät puheeni. AV on taidokkaasti onnistunut ilmentämään missien h i l l i t y n kankkusen...
70. RA30.12.2006 klo 18:36
No niinh!

Itselläni hatarasti oivallettuna on vielä vihje:

...TÄÄ PÄITTÄ NURIN => KIEL

Mitä tuon "päittä nurin" kanssa pitäisi tehdä tai kuinka tulkita?
71. RA30.12.2006 klo 18:38
Anteeksi, siis vihje: ....TÄÄ PÄITTÄ NURIN => KIEL

(neljä pistettä)
72. mor30.12.2006 klo 18:51
Tee kuten käsketään, ota päät pois ja käännä nurin!
73. Jaska30.12.2006 klo 18:54
KIELin päät ovat K ja L. Kun ne pudotetaan pois jää nurin eli lopusta alkuun EI. Minusta aika tyylikästä kikkailua (4/5). Vaikeaa kovikseen olisikin parempaa keksiä ristikoissa tavan takaa toistuvalle sanalle.
74. Tuomas L.30.12.2006 klo 19:18
On se jännää, miten eri tavalla näitä kuvia voi hahmottaa - minulle oli melkein heti selvää, että kuvassa on missikisaajia, ja yksi mielessäni pyörineistä vaihtoehdoista nelikirjaimiseksi sanaksi oli MISS. Myös TIAARA oli jo mielessä ja hennoin kirjaimin ristikossakin, kunnes virheellinen LOUNASKUTSU-idea ajoi väärälle polulle. (Totta kyllä, etteivät ne tytöt hirveästi näytä iloisilta misseiltä, mutta nauhat ja tiaara tekivät asian minulle aivan selväksi.)
75. Lauri Kultti30.12.2006 klo 19:32
Minäkin mielsin nämä kommentteja keränneet neitoset heti missikisan osallistujiksi. En ole lainkaan edes tarkastellut heitä sillä silmällä, että olisivatko oikeasti sellaisissa kisoissa pärjänneet. Kai ne nauhat ja neitojen määrä saattoivat ohjata mielteeni oikeaan suuntaan, tiedä häntä.

(Ehkäpä AV onkin laittanut tahallaan kärkikolmikoksi normaalikokoisia ihmisiä antaen ymmärtää, ettei nykyinen anorektikkojen palvonta ole suotavaa :) .)
76. RA30.12.2006 klo 19:38
Kiitos ja AHAA! Ja minä kun veivasin edestakaisin ja vaikka kuinka päin sitä koko verbiä (KIELTÄÄ), enkä vastaussanaa KIEL.
77. iso S30.12.2006 klo 20:13
RA, kiitos teemalauseista! Ne ja edelliseen kommenttiini (30.12.2006 klo 15:28, missä käytöshäiriöisenä en vielä kiittänyt kun en tiennyt oliko tarpeeksi apua...) mennessä annetut vinkit riittivät ristikon täyttämiseen.

Joidenkin vihjeiden osalta ymmärrys tulee jälkijunassa tai sitten ei. Sano shti! -sanasta en ole täysin varma mutta jos laitan siihen lievästi keinotekoisen yhdyssanan tilalle vähäpätöisen paikkakunnan niin "monessa liemessä" ei onnistu.

K....nk.n jakautunut tuotti harmaita hiuksia (ennen avunsaantia), vaikka sama sana eri vihjeellä oli juuri tullut vastaan Sanasepossa. Loppupään rakenne (vokaalit/konsonantit) tuntui lähes mahdottomalta, mutta olikin vain harvinainen. Sen kautta poikittain oleva sana ei herättäne laatijassa ylpeyttä ja sen vihje herätti ratkojassa hämmennystä (musta punainen tolppa päällekkäin).

No, täyttyipä kuitenkin, vaikka ei avuttomana.
78. arjatuula31.12.2006 klo 00:30
Vaikka kuinka kelasin tätä säiettä en huomannut kenenkään moittivan vihjettä LUVATON. Mielestäni oli niin vaikee että..
Mutta vuodenvaikeinhan tämä olikin :-). Miksipä sitä moittimaan.
Ymmärrys tuli vasta guuglettamalla. En ollut koskaan termiin törmännyt.
Mutta mitäs pienistä - hauskaa? oli. Myönnettäköön että piti siipan kanssa tehdä yhteistyötä. Ei tuntunut hänelläkään aivan heti raksuttavan vaikka onkin useimmin meistä se nokkelampi.
Kiitos Antti ja kaikille oikein Hyvää ristikkoista Uutta Vuotta!
79. RA31.12.2006 klo 00:58
arjatuula,
Antti itse ihmetteli, että miksei kukaan sano mitään SUOSION YKSIKKÖ-vihjeestä. Sinun ihmettelysi LUVATON-vihjeen kanssa lasken vähän samaan satsiin.

Molempien ratkaisusana on *ristikossa* harvinainen, mutta kuitenkin lähes jokapäiväisesti tuttu - tiedotusvälineissä.
80. Ritu31.12.2006 klo 13:49
Tässä oli mielestäni hyvä esimerkki visaisesta ristikosta, jota en ilman apuja saanut täyteen, mutta jota silti pidän hyvänä. Muutama paikka vieläkin tyhjänä, joten saa nähdä pakerranko samaa ristikkoa vielä ensikin vuonnakin ;)
Jokainen vihje ratkaisusanoineen on kuitenkin ollut sellainen, ettei ole tullut tunnetta, että nåjåå...
Tuohon täällä paljon "mainetta" niittäneeseen vasempaan alakulmaan en itse kiinnittänyt mitään erityistä huomiota. Pidin sen kohdan ratkaistuani vastaussanoja ihan hyvinä vihjeeseen nähden. Vasta kun täällä mainittiin, ettei neidoilla riitäkään tarpeeksi hymyä iloon asti, tutkailin piirrosta tarkemmin.
Ja kyllähän tuosta nyt tarkasti katsomalla minäkin voisin sanoa, ettei siinä ihan sellainen olotila näyttäisi olevan, ettei riemulla olisi rajoja. Toisaalta itse mielsin tuon ILOT-vastaussanan tulevaksi noiden piirrosten naisten tilanteen takia. Kärkikolmikon kun ajattelisi olevan lajissa kuin lajissa iloisia saavutuksestaan.
Minä en ymmärtänyt vihjettä SAUNOJA ja siihen tullutta vastaussanaa NOOA, ennen kuin tässä säikeessä siihen annettiin tarkempi selvitys. Täällä aikoinaan käydyt keskustelut arkkimiehestä pitivät niin itsepintaisesti otteessaan, etten päässyt arkista mihinkään.
Ja voi että kun sen sitten oivaltaa niin mikä tomppeliuden tunne sitä iskeekään! ;)
81. iso S31.12.2006 klo 18:40
Luvaton-vihjeen ratkaisusana on varmaan kohtuullisen tuttu jos lukee tietyn alan vissin osa-alueen juttuja. Jos ei lue niin sitten on outo. Tuskin termi on sentään vielä Kieloseen päässyt niin että täydellisesti suomea hallitsevakin voi olla tuntematta.

Saunoja on sikäli tyypillinen visaisvihje että sen sijamuodosta ei voinut olla varma. Minäkin istuttelin siihen sanaa opit (opin sauna autuas aina). Siihen Nooa-lauluun en muistaakseni ole törmannyt pariinkymmeneen vuoteen joten ei pulpahtanut tuo vaihtoehto mieleenkään silloin kun yrittelin yksin.

Tomppeliuden tunne oli varmaan ennestään olemassa kun ei järin vahvasti iskenyt tämän ristikon vuoksi.
82. veileh2.1.2007 klo 09:57
Kiitos vastauksesta! Kysyin asiaa, koska sain "päätön pääkaupunki" -vihjeestä sen käsityksen, että myös haettu vastaussana on kaupunki. Tästä ei kuitenkaan siis ollut kysymys. "Siivekkään" osalta sanakirjassa näytään puhuvan litteästä eläimestä. Siivistä ei mainita mitään. Vihje oli kuitenkin täysin ymmärrettävissä. Amal-juttu oli ehkä vähän turhan vaikea näin amatöörin kannalta. Muuten ristikko oli minusta erinomainen. Hyvä, jos "nykysanojen" (kuten latauskerta) ja slangisanojen käyttö ristikoissa lisääntyy!
83. airisto16.1.2007 klo 11:34
Samaisessa aviisissa keskis: "MAILERIJOUKO" ??
84. alex16.1.2007 klo 13:07
"MAILERIJOUKO" ?? --Olikohan 4 kirjainta, en muista varmasti. Jos oli, niin KUHA.
85. RA16.1.2007 klo 13:16
MAILERI JOUKO on UOLA
86. iso S16.1.2007 klo 13:16
Suolaan Kuhan. Nelikirjaiminen SM-Jouko löytyy mutta Jouko Kuha oli ME-tason estemies. Suomen mestaruuksia ja ennätyksiä syntyi myös pitemmillä sileillä matkoilla ja maastossa. On hyvinkin voinut kilpailla myös 1500:lla mutta jos on niin lähinnä harjoitusmielessä, nopeuden ja vauhtikestävyyden kehittämiseksi?
87. iso S16.1.2007 klo 13:18
Höh, olisi pitänyt minunkin maileroida ettei RA pääsisi vetämään hengästymättä ohi :-(
88. Jaska16.1.2007 klo 13:24
Jouko Kuha ei ollut maileri. Paras matka 3000 m esteet, jossa muistaakseni piti vähän aikaa jopa ME:tä nimissään. Juoksi myös pitempiä matkoja, esim. voitti kerran kympin Suomi-Ruotsi -maaottelussa. Ristikon Jouko oli UOLA.
89. Jaska16.1.2007 klo 13:27
Ahaa, iso S myös valppaana. Katsopa seuraavaksi kysymykseni muiden laatijoiden kioskilla.
90. alex16.1.2007 klo 14:47
Näin käy, kun ulkomuistista yrittää... höh :(
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *