KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 9.12.

3146. IS Kovis 9.12.

RA9.12.2006 klo 21:13
"Helppo-Heikiksi" ryhtynyt Toni oli nyt tehnyt kolmipallosen ja jotenkin se (taas) tuntuikin hieman helpommalta kuin Tonin monet aikaisemmat kolmipalloiset.

Minusta ristikko on parhaimmillaan, kun siinä on hyvät ratkaisusanat (= suurimmaksi osaksi kunnon suomea, ei mitään liian harvinaisia kuten Ersta tai Tone) + selkeät, vaikka vaikeatkin vihjeet + huumoria.

Huumori on toki makuasia, mutta tästä Tonin ristikosta sitä itse löysin niin, että naurahdin muutaman kerran ääneen keksiessäni jonkun sanan (ja se on paljon - olenhan vakava ihminen); Hahatusta aiheuttivat mm. molemmat pääkuvalauseet ja vihjeet A-LUOKAN OHJAAJILLE ja ENSI KERTAA HAISTELLUT VOIKUKKIA? Muitakin oli.

Minusta hienoa helpotusta tarjosi Tonin tarkasti vihjeittämät erisnimet (ei-niin-tunnetut/itselleni oudot), kuten PIENTEN KÄÄRÖJEN LOPPU ON NÄYTTELIJÄ EVAN NIMISIÄ! tai HUILISTIN SUKU ON TEISSÄ SAAKKA!

Jotkut vihje-sana-yhteydet selvisivät vasta, kun sana oli jo valmis (esim. MIES, KÄÄNNETTYNÄ KIVA!), mutta ei se mielestäni haittaa; pääasia, että oivallus tulee.
2. pertenev10.12.2006 klo 14:20
kait se helppo sitten oli, kun itsekin sain ilman mahdotonta tuskaa valmiiksi! kuitenkin idiotia taitaa vaivata jossain määrin, kun harkoista eräs- vihjeen ratkaisusanan merkitys ei aukea.Sana vaikuttaa jotenkin riitaisalta omaan mieleen. Kiertolainen ja voikukan haistelija olivat ensimmäiset sanat ja siitä se sitten lähti.
3. RA10.12.2006 klo 18:43
HARKOISTA ERÄS lienee tutumpi yksi sana pitempänä!
4. Jaska10.12.2006 klo 19:41
Urikin hämäsi taivuttamalla.
5. iso S10.12.2006 klo 22:52
Niinpä, helpompia palloja oli pyöräytetty kun minäkin sain täyteen. Ensin vaikutti kyllä siltä että en saa naarmua muualle kuin aloitukseen, '....maallakin hiihtänyt', mutta pikku hiljaa pähkäillen ja ähkäillen antoi periksi.

Pari nimeä oli minulle täysin vieraita, pari yhdyssanaa tuntui tönköltä, muutamaa vihjettä en ihan purematta niele ja muutamaa en ole vielä edes ymmärtänyt.

'Visassa raikas' kirkastui vasta nyt, 'täytä tämä jne' ei ole valjennut ollenkaan. Pääkuvan alapuolella olevista kuvistä keskimmäisen tulkitsin ensin täysin päinvastaisesti. Siinä on ilmeisesti enemmän mutuhenkeä kuin realismia. 'Kirjain myös ilman ekaa': hyväksyn ilman ekaa, mutta ekan kanssa? Ihmettelen. 'Mies, käännettynä kiva' selvisi tässä ja nyt kun meinasin moittia käsittämättömäksi. No, nyt käsitin, mutta ei minusta kauhean kiva. Tää on sitä kikkailua mikä joko maistuu tai sitten puulle, jos ontuva arvio sallitaan.

Kokonaisuutena hyvä laatimus ja vihjeitys, kuvitus siisteydessään ei merkillinen vaan esi-. RA mainitsikin hyviä vihjeitä; valitettavasti yksi niistä osuu valittamaani sanaan. Itse nostan esiin vaikkapa pakenevan Vladimirin. Putinin ollessa ajankohtainen ja Leninin historiallisesti merkittävä tämä oli oiva harhautus jälkiviisaudellisessa harhauttamattomuudessaan.

Ettei kihahda lettiin (vaaraa voisi luonnehtia olemattomaksi) voi siteerata vanhaa mainosta: sähän alat oppia, poika :-)
6. RA10.12.2006 klo 23:13
TÄYTÄ TÄMÄ
RISTIKKO
MITEN SATTUU!
VÄRITÄ SE!

Vihje kannattaa lukea niin, että luet ensin kaksi ylintä riviä ja haet synonyymiä. Sitten veivaat saamaasi sanaa "miten sattuu" -> Saat idean, millä kantsisi väritellä.
7. iso S11.12.2006 klo 10:05
Joo, viimeisen rivin osalta ymmärrän itsekin mistä se tuli. Nyt ymmärrän kolme ensimmäistäkin. Hyväksyn vihjeen yhteyden tulokseen.

Tämänkertainen äherrys antoi taas jonkinlaisen kalpean aavistuksen siitä mistä visaisten ystävät saavat nautintonsa ja kokevat tulleensa kutitetuksi mieluisesta aivojen paikasta.
8. matts11.12.2006 klo 10:55
Sitäkö se onkin kun raavituttaa takaraivoa kun noita koviksia ratkoo :)-
9. Lauri Kultti11.12.2006 klo 20:22
Minua jäi vaivaamaan ainoastaan vasemman yläkulman pystysana, vihjeenä ALINO-MAALIT OSINA KIRJANPIDOISSA! (Laitoin tuon tavuviivan tuohon, kun se ristikossakin siitä kohtaa on katkaistu; jospa sillä olisi vaikka jotain merkitystä?!?) Olen sitä tässä moneen otteeseen pyöritellyt ja ihmetellyt, mutta en keksi ratkaisusanan yhteyttä vihjeen alkuosaan. No, ehkäpä jaksan sitä vielä yhden illan ihmetellä.

Pari nimeä oli outoja (hiihtäjä ja huilisti), mutta piilokirjaimettomina ne kuitenkin aika kivuttomasti löytyivät.

Itseäni huvitti RA:n mainitsemien lisäksi NAISENKAATAJAN JÄTTÄMIÄ? Varsinkin kun yritin visualisoida mielessäni ratkaisusanan!!
10. ö11.12.2006 klo 20:30
Ilmoitanpa minäkin, mikä jäi minulle epäselväksi: 3.K

ALINOMAALIT oli minulle heti selvä, kun olen vähän kirjaa pidellyt.
11. RA11.12.2006 klo 20:35
Juupa, NAISENKAATAJAN JÄTTÄMiÄ jäi mainitsematta, mutta hehetystä se täälläkin aiheutti. :-)

ALINO-
MAALIT
OSINA
KIRJAN-PIDOISSA
- Toni lienee tavuttanut ja rivittänyt sen juuri noin vain "kovistellakseen". Siinähän on (toisin lukien) suht. tuttu sana + muutama ilmaiseksi annettu kirjain.
12. RA11.12.2006 klo 20:38
ö, no mitä niitä kolmen koon yhdistelmiä nyt on? Ota jostakin niistä se 3.
13. ö11.12.2006 klo 20:48
OK, RA! Kyllä taas nolottaa.
14. Lauri Kultti11.12.2006 klo 21:04
Jo valkeni. On se kumma, kun luulin tuon jo kaikilla tavoilla ositelleeni ja pyöritelleeni, mutta se olikin loppujen lopuksi aika yksinkertainen jupina. Näin on käynyt ennenkin ja voin taata, että tulee käymään jatkossakin :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *