KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MIKÄ ON KOPPAKOSSA?

3143. Mikä on koppakossa?

ö8.12.2006 klo 23:06
Tai sitten sana on sisäolennossa ja perusmuoto on koppakko. Kumpikaan ei löydy Nykäsestä.
2. Jukkis9.12.2006 klo 11:23
Pitäis varmaan kysyä Jarkko Laineelta mutta kun se kuoli.
3. kyllä google tietää9.12.2006 klo 11:37
"Kossa on uitossa koskipaikkaan tehty uomankavenne. Se tehtiin sitomalla nippu tukkeja yhteen. Nipun kaventaessa uoman leveyttä se pohjassa ollessaan nosti samalla veden pintaa sen verran että tukit pystyivät uimaan."

ja kopanhan tuntee kaikki

muutakin hauskaa:
http://www.vaellusnet.com/discus/messages/151/2926 .html?1135704389
4. Eki9.12.2006 klo 13:21
Love Recordsille levytti Baddingin ohella kymmeniä sellaisia artisteja, jotka eivät varmasti olisi päässeet muille virallisille levymerkeille. Remu kertoi Arto Nybergille vähän aikaa sitten Hurriganesin alkuajoista. Hän ei uskonut, että kukaan haluaisi julkaista heidän levyjään. Tasavallan Presidentin basistin Måns Groundströmin piti puhua ensin Remu ja sitten Love Records ympäri. Menestyshän alkoi saman tien.

Vastikään katselin juttua Meatloafin levyn "Bat out of hell" teosta. Kyseessähän on mahtipontisen rockin mestariteos, jota on myyty kait tuommoiset 25 000 000 kappaletta. Tekijöillä oli lopulta valmis levy, jolle ei tarvinnut tehdä muuta kuin panna ulos, mutta mikään levy-yhtiö ei suostunut sitä tekemään.

Niin, olin vain sanomanna, että jos joku yrittäisi nykyisellään panna levylle hitin, jossa on sanoja kuten "koppakossa", niin kukaan itseään kunnioittava tuotantopäällikkö tai kaikkitietävä levymoguli tuskin siihen suostuisi.
5. ihmettelevä16.12.2006 klo 20:30
En oikein ymmärtänyt näistä selityksistä, mitä tuo koppakossa tarkoittaa. Siis siinä Somerjoen kappaleessa. Voitteko sanoa yksinkertaisesti tyhmälle?
6. Arska16.12.2006 klo 20:46
Eikös Badding laula että "Lyyli mua kuin koppakosla hypytti"...
Kosla on auto.
7. HT16.12.2006 klo 23:15
"Lyyli mua koppakossa hypytti" näyttäisi sanoitus menevän:

http://www.swingers.viihde.org/swsanat/badding/Vii laten.htm

Alkuperäinen kysyjä ei mainitse, missä moinen sana on tullut vastaan. Jos ristikossa, yksi lähelle osuva olisi Stadin slangin suursanakirjassa mainittu koppakotsa, = koppalakki.
8. Arska16.12.2006 klo 23:44
Piti kuunnella tuo kohta Baddingin levyltä ja kyllä (monen kuuntelukerran jälkeen) tuo kohta menee "koppakosLa". Netistä löytyvissä sanoituksissa on usein virheitä. Kotsa on hattu ja kosla on auto. Piste. (En puutu tähän aiheeseen enää.)
9. HT17.12.2006 klo 00:18
Kuuntelu ei siis ilmeisesti tuonutkaan esiin edellisessä viestissä muisteltua kuin-sanaa. Ilman sitä lauseesta "Lyyli mua koppakosla hypytti" on vaikea löytää logiikkaa. Mutta missään ei ole tietysti määrättykään, että laulujen sanoissa pitäisi olla järkeä, joskin Jarkko Laineen aikaansaannoksista sitä on tottunut löytämään.

Koppakossa-versio löytyy kahdelta kappaleen sanoituksen sisältävältä nettisivulta, koppakosla-versiota ei yhdeltäkään.

Onko sana ollut ristikossa ja jos on, vihjeenäkö vai ratkaisussa, sitä jäämme kuulostelemaan.
10. mor17.12.2006 klo 11:47
Vielä yksi variaatio tähän koppakossa/-kosla -keskusteluun. Toivelauluvihkosessa 3/73 on muotona "Lyyli mua kuin koppakasaa vain hypitti". Vain-sana taitaa ainakin olla liikaa ja hypittikin pitäisi kai olla hypytti. Eikä koppakasan hypyttämisessäkään taida olla paljon järkeä :-)

Toinen vähän mietityttävä kohta samassa laulussa on "Fiilaten ja höyläten mä muhin aamuun asti ain". Näinhän se useimmiten taidetaan kirjoittaa ja Baddingin hieman epäselvästä artikuloinnista näin voisi päätellä. Toivelauluvihkosessa tässä kohtaa on kuitenkin "mä uin aamuun asti vain". Tätähän voisi pitää vain jonkinlaisena siloiteltuna muotona, mutta ensimmäisessä säkeistössähän lauletaan "tule tänne beibi ui mun liiveihin". Tämän jatkoksi aamuun asti uiminen sopisikin vallan hyvin.

Mikä lie tässäkin totuus. Kuten Jukkis sanoi Jarkko Laine ei ole enää asiaa kertomassa. Eikä Badding.
11. ....19.12.2006 klo 23:21
Äiti. Mikä on vesikonkki?
12. jsi2.6.2007 klo 22:37
Koppakosla on T-Ford
13. T15.9.2013 klo 11:27
Hoppakosla.
14. Erja1.2.2014 klo 13:03
Koppakosla on auto ja siinä oli huonot jouset.
Oliko T-Ford vai Volswagen, sitä en tiedä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *