KESKUSTELUT > RISTIKOT > TEXTRA -PELI

3136. Textra -peli

Peluri5.12.2006 klo 12:00
Paksussa Pelikaanissa oli mainos, jossa suositeltiin joululahjavinkkinä Textra -peliä. Mistähän kyseistä peliä voi ostaa? En ole nähnyt ainakaan alan hyvinvarustetuissa (?) liikkeissä.
2. Eki5.12.2006 klo 12:07
Pitäisi kyllä sitä jo siellä olla, tavarataloissa ja erikoisliikkeissä. En ole itse omin silmin todistanut, mutta julkaisijan mukaan on vastikään mennyt. Moniin peliesitteisiin sen kuva ei vielä ehtinyt.
3. JTak5.12.2006 klo 14:26
Minkälaisesta pelistä on kyse?
5. iso S5.12.2006 klo 14:46
Minä luulin että kyseessä on peli missä pelaajat kirjoittavat tekstiä ja RA selittää kaiken samalla kun järjestää sanat alkukirjainketjuiksi.

Silloin voitaisiin ensi jouluksi tuoda markkinoille entistä jännittävämpi evoluutioversio Textrax (nimi muutettu) mikä toimisi muuten samoin mutta x kieltäisi RA:ta osallistumasta :-)
6. JPQ7.12.2006 klo 00:17
Mistä tuota kannatais kysellä ? kuulostaa tosi kiintoisalta. Siis
postimyynti paikkaa mieluiten....
7. Eki7.12.2006 klo 13:07
Kyllä sen siis pitäisi kaupoissa olla.
8. Taata7.12.2006 klo 21:47
Kyllä peliä oli nyt kaupoissa. Kansi ei näyttänyt menneen oikein kunnolla kiinni ja oli laitettu levehköllä muovinauhalla
kiinni. Laatikosta ei oikein muuta löytynyt kuin PELIKON nimi.
Ei viitsitty Misun kanssa aukaista, kun oli kiire muualle. Olisi voinut lootan aukaista.
9. JPQ8.12.2006 klo 15:06
Taata: varmaan joo tarkemmin ja Tampereen suunnalla/postimyynnissä. Ihan siksi ettei tartte hakea kaikkialta jos tuon haluaa.
10. Libero8.12.2006 klo 16:24
JPQ: Jos lähistöllä on Anttila, niin käypä siellä.
11. JPQ8.12.2006 klo 22:23
Libero: Tampereella kait on ja kiitos vinkistä.
12. Taata9.12.2006 klo 22:51
Citymarketista ei perjantaina löytynyt, vaikka yritimme hakea.
13. Jukkis10.12.2006 klo 10:14
Se, että pelistä on kokonaan jätetty pois vokaalit Y, Ä ja Ö varmaankin perustuu tarkkaan harkintaan. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten tuohon ratkaisuun päädyttiin.
14. Eki10.12.2006 klo 10:16
Pelaamalla, pelaamalla ja pelaamalla.
15. EJlo10.12.2006 klo 16:24
Peli kiinnostaa niin paljon että yritän sitä eräistä isommista kaupoista kyselemällä etsiskellä. Onko vinkkiä mikä mahtaa olla noin hinta ?
16. JPQ10.12.2006 klo 19:23
Jukkis: todella kummallinen ratkaisu silti.
PS. viesti ekille myös jos Ekin viesti oli Jukkis nimerkille.
17. Eki20.12.2006 klo 09:48
Anttiloista, Citymarketeista, Sokoksista ja yksittäisistä muista kaupoista, kertoo kustantaja.
18. Jyrki20.12.2006 klo 23:47
Lahden keskustan Sokoksessa viime viikonloppuna oli myynnissä. Pyörittelin laatikkoa hetken käsissä, mutten ostanut. Jotenkin laatikko vaikutti ulkoiselta olemukseltaan askeettiselta ja vähän halpis/amatööri/itäblokkituotannolta: laatikon seinät olivat sisäänpäin lommollaan joka sivulta (eivät kolhiintuneet, vaan koverat) ja muovipanta ympärillä pitämässä pakkausta kasassa. Lisäksi: tekstinä oli kyllä lyhyesti pelin periaatetta, mutta kannesta ei oikein mitenkään välittynyt mielikuvaa siitä, miksi pelaaminen olisi hauskaa ja peli siis kannattaisi ostaa.

Vaikka olin tämän säikeen lukenut, en silti voinut välttyä tunteelta, että jos ostaisin niin ostaisin sian säkissä. Siis kiteytettynä: minusta pakkaus ei oikeasti ole myyvä.

Oletan, että kysyntää voinee syntyä lähinnä kokemuksen kautta, eli jos joku on ostanut pelin, sitä pääsee hänen kanssaan kokeilemaan ja huomaa sen mukavaksi, niin saattaa ostaa itselleenkin.
19. Taata21.12.2006 klo 00:07
Karuhan se pakkaus oli näihin nykyajan vouhotuksiin verrattuna. Muovipannan meinasin irrottaa, mutta sitten ajattelin että olkoon, jos ei sitä saa takaisin paikoilleen. Minä en varsinaisesti kerää pakkauksia vaan minulle pelin sisältö on tärkeämpi. Kuitenkin pyrin aina ostamaan mahdollisimman ehyen, jos on vara valita ja joskus kirpparilta vaikka ei olisikaan. Että sitä rataa nyt mennään kohti joulua. Hirveä ja ankara on huiske. Kinkku on ostettu, muovikuusi pystyssä olohuoneessa ja on myös pölyimuroitu tässä illalla. Joululauluja olen soitellut jo viikkotolkulla siellä ja täällä.
20. Jyrki21.12.2006 klo 01:06
Sanon vielä hiukan toisin, jottei jää mielikuvaa että minulle vain pakkaus olisi ollut tärkeä:

Tärkeää olisi juuri sisältö, mutta kun kaupoissa olevia tuotteita yleensä peittää jonkinlainen pakkaus, niin yleensä asiakas joko
a) yrittää pakkauksen perusteella saada sisällöstä niin paljon tietoa, että voi päättää, ostaako tuotteen vai ei, tai
b) tuntee sisällön ennestään, ja pakkauksen mieltää vain tuotteen tunnisteeksi ja suojukseksi, tai
c) tekee heräteostoksen välittämättä oikeastaan selvittää tuotteen sisältöä, vaan kokeilee huvikseen löytyikö tästä jotakin kivaa.

Tarkoitukseni oli aiemmin(kin) siis sanoa, että vaikka pakkaus on tuotteen oston ja käyttöönoton jälkeen usein jätettä, niin ostovaiheessa se ei ole. Banaanitkin ostetaan kuorineen, ja valintaan vaikuttaa kuoren ulkonäkö (ja eri ostajat tykkäävät erilaisista), koska se kertoo myös kuoren sisällön ominaisuuksista.

Kommenttini pelin pakkauksesta oli siis palautetta siltä varalta, että myynti ei kasvaisi toivotulla tavalla ja syitä mietittäisiin. Jos myynti kuitenkin vetää, niin sitten nämä minun havaitsemani asiat eivät merkitse useimmille asiakkaille mitään, ja sehän olisi tietysti vain hyvä tuotteen tekijöille. :)

Enkä mitenkään lähtökohtaisesti kannata myöskään mitään räikeitä pakkauksia ja niissä ylipirteitä kehumisia. Mutta ehkä tässä tapauksessa laatikon pohjassa tai kyljissä vaikkapa pari valokuvaa pelitilanteista voisi kertoa vähän siitä, mitä laatikko sisältää ja miltä pelaaminen suunnilleen näyttää luonnossa (esim. millainen tila pelaamiseen tarvitaan).
21. Juhani Heino21.12.2006 klo 12:35
Lainaus Vartti-lehdestä, Ismo Uusitupa:
Textra on uusi sanapeli, jossa muodostetaan perussanoista sanaketjuja. Pelin ovat kehittäneet sanaristikkoveteraanit Pekka Joutsi ja Erkki Vuokila. Textra on mainiota ajanvietettä, mutta pelilaatikko tarvikkeineen on hiukan hankala käyttää.
22. EJlo21.12.2006 klo 17:44
Olen aikaisemmin kysellyt tämän TExTRA-pelin ostopaikkoja, mutta ilmeisesti ihan väärässä paikassa eli 25-vuotta saitissa. Olen nyt kahtena päivänä yrittänyt löytää liikettä, jossa peliä olisi myynnissä muttei ole tärpännyt. Tarkastettu on Nummela nimisen kylän isot Prisma ja City-market. Tänään kävin läpi Espoontorin erikoisliikkeen peleille ja laikkikaluille sekä Tarjoustalon, josta jatkoin Vihreän Omenan Prisman ja City-markettiin. Missään näissä paikoissa myyjättärillä ei ollut kuulohavaintoja ko pelistä. Tuolla aiempana oli maininta että Anttila voisi olla sopiva paikka kysellä, joten täytyy ottaa Itäkeskus huomenna tarkastelun alaiseksi. Hassua että itsestäkin alkaa pikku hiljaa tuntua jonkinlaista pakkomiellettä siitä että peli täytyy saada vaikka "kiven silmästä". Olisikohan vislattava peli poikki ja odoteltava joulun jälkeisi ale-myyntejä, voisi päästä halvemmalla. Tuntuu vaan että olisi tosi hyvä viime hetken joululahjaidea.
23. Libero21.12.2006 klo 19:10
EJlo: Etsin joskus joulukuun alussa googlettamalla sanapelin myyntipaikoista tietävän Peliko-yrityksen yhteystiedot ja tiedustelin sähköpostitse, mistä liikkeistä kotipaikkakunnallani peliä saa. Sain vastauksen nopeasti. Olen maailman laiskin kiertämään tavarataloja, joten toimin usein tällä tavoin.

Antti Viitamäki antoi tässä säikeessä (5.12.2006 klo 14.35) hyödyllisen linkin, joten jos ei muu auta, niin kysy Pelikosta!

- - -
Asiakkaitakin on monenlaisia, ilmeisesti olen hankalimmasta päästä. Jos liikkeessä ei ole valmiiksi avattua pelipakkausta, kysyn myyjältä luvan saada avata yhden. Joka kerta lupa on hellinnyt, joten yhtään peliä ei ole tarvinnut ostaa kuin sikaa säkissä. Muun muassa siinä liikkeessä, jossa täällä meillä päin puheena olevia pelejä on tai on ainakin ollut, oli asiakkaille fiksusti näytillä avoin pakkaus.
24. Taata21.12.2006 klo 20:02
Textra saatavissa jälleen. Tarkemmin Taatan kioski II:lla.
25. EJlo22.12.2006 klo 10:48
Kerkisin useaan otteeseen penätä sitä että mistä ihmeestä TExTRA-peliä Helsingin seudulla on saatavana. Nyt tiedän että Hgin Sokoksessa ainakin on ja puolen tusinaa peliä jäi vielä hyllylle. Iloisena yllätyksenä oli että kaikista lautapeleistä antavat S-kortin omaaville 20 % alennuksen. Pitkään välttämäni Helsingin reissu tuli tehtyä ja kun menin heti avaamisaikaan klo 9.00 niin vältyin sekä liikenne- että asiakasruuhkalta. Nyt voi siis joulurauha laskeutua ja toivotan kaikille oikein ratkoisia pyhiä eri kovisten parissa.
26. MM23.12.2006 klo 12:47
TeXtra koepolkastu, ja toimivaks todettu.
Sääntöjä pikkasen soveltaen, eli myös erisnimien salliminen, toi lisävauhtia kiertoon kun mukana oli pelaajia, joilla ei sanavarasto ole ihan "ristikkoammattilaisten" tasolla.
27. Eki23.12.2006 klo 13:35
Sehän on täysin ok, että sovitaan porukan kesken lievennyksiä, kunhan ne pystytään hyvin rajaamaan.

Erisnimistä tulee mieleen eräs Swoggle-peli Ylläksellä Joutsin ja Skytän kanssa, kun otin kovat pisteet sanalla SKAAR. Nimittäin Pia Skaar on laulaja, joka on vieraillut jopa Pori Jazzissa (näin sitten myöhemmin tsekkasin, tuolloin ei ollut nettiyhteyttä sinne majalle).
28. JPQ23.12.2006 klo 23:32
Eki: millainen peli on swoggle.
29. Eki23.12.2006 klo 23:43
Scrabblen eli Alfapetin tapainen, jossa sanat kirjoitetaan kynällä laudalle ja pyyhitään seuraavaa peliä varten taas pois.

http://www.boardgamegeek.com/game/5539
30. Taata31.12.2006 klo 17:30
Textraa on Kodin Anttilassa läjäkaupalla, mutta hinta puolikymmentä euroa kalliimpi kuin halpakaupassa.
Magneetti-Scrabble-peliä oli Prismassa hintaan 4,- euroa.
Hinta puolitettiin jo toisen kerran.
31. Jyrki1.1.2007 klo 20:19
Ketkäs teistä ovat tähän mennessä peliä pelanneet? Itse en ole, ja siksi kaipaisin hiukan kokemuksianne pelistä: onko hyvä, jaksaneeko kiinnostaa vielä myöhemminkin vai menettääkö pian uutuudenviehätyksensä, vaikuttaako pelaajien määrä mielenkiintoisuuteen, voiko pelata "pasianssinakin", ... yms.
32. Olavi Kivalo2.1.2007 klo 10:08
Pelasimme Uudenvuoden aattona yhden kierroksen neljällä pelaajalla lämmittelynä illan päänumerolle. Peli ei ollut ratkiriemukas, mutta toimi teknisesti. Piste-erot pelaajien välillä olivat koko ajan pienet, koska yleisin pistemäärä sanasta on 6. Jos pitää jalkapallosta eli junnaamisesta 1,5 tuntia kunnes lopulta syntyy yksi maali ja yhden maalin paremmuus, voi kokea analogista innnostumista.
33. Eki2.1.2007 klo 10:15
Pieni välikommentti.

Tämä pelin eka versio on pyritty tekemään koko kansalle. Tehtiinkö liiankin yksinkertainen? Voi olla, mutta olisipa yllätys.

Toivotaan, että joskus saadaan sanaseppo-painos öökkösineen ja hankalampine sääntökuvuoineen. Monenlaisia ideoita tämän ympärillä olisi, mutta alkumenestys on ratkaiseva eli pääseekö kustantaja alkuunkaan plussalle.
34. tjn2.1.2007 klo 15:19
Pukki toi ja kyllä sitä meidän perheessä pelattiinkin joulupyhinä, useita kertoja.

Kyllähän peli-idea on yksinkertainen. Ehkä se on myös vahvuus ainakin perhepeleille. Sääntöjen lukemiseen ja tulkitsemiseen ei tärväänny juurikaan aikaa.

Koska pelaamista on takana aika vähän, en osaa mitään sen kummempaa sanoa kuin, että minusta se tuntuu olevan hintansa väärti.

Pelitempo oli ainoa, jota itse huomasin aika ajoin pohtivani. Pelihän on lähes yhtä dynaamista kuin ristikon täyttäminen sillä erotuksella, että pelissä ei tarvitse kumittaa. Tempo on siis perin verkkainen. Vuoroaan odottelevat eivät voi tehdä muuta kuin pyöritellä peukaloitaan ja silmiään, sillä mitään taktiikkaa ei voi fundeerata etukäteen ennen omaa vuoroa.
35. Jyrki2.1.2007 klo 16:43
Tuli tässä mieleen: vaikka itse aloitinkin tämän kokemuksien kyselyn, niin onko tämä keskustelu suotavaa pelin tekijöiden kannalta? Jos nimittäin joku asiakasehdokas saa päähänsä etsiä pelistä lisätietoa netistä, niin Google varmaan löytää tämänkin keskustelusäikeen.

(Tosin voihan se lukijan reaktion mukaan johtaa kumpaan vain, joko myönteiseen tai kielteiseen ostopäätökseen, ja voisihan tällaisen keskustelunkin perustaa kuka tahansa johonkin muuallekin netissä. Mutta tuli nyt vain mieleen.)
36. tjn2.1.2007 klo 21:38
Jyrki: Asiaa puhut.

Jos asia tuli mieleen minun kommentistani, en aio kuitenkaan enempää selitellä. Mielestäni harva asia sillä paranee :)
37. Jyrki2.1.2007 klo 21:45
tjn, tuli sinun kommentistasi ja ei tullut - siis enemmänkin koko aiheesta se pulpahti mieleen, mutta kirjoituksesi jälkeen kyllä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *