KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > JUICEN MUISTOA KUNNIOITTAEN

3120. Juicen muistoa kunnioittaen

Hui_hai25.11.2006 klo 13:34
"Taiteilija Juhani " Juice" Leskinen on kuollut. Hän kuoli eilen sairaalassa Tampereella."


Hetki hiljaisuutta taiteilijan muistolle.

*Ottaa hatun päästään*
2. Reino25.11.2006 klo 13:36
"elämä on kuolemista"....kiitos Juice lauluistasi,ne elää
3. Tsööts25.11.2006 klo 14:19
Suurmies pitäisi haudata valtion kustannuksella. Kunnioitukseni on suuri.
4. Juhani Heino25.11.2006 klo 14:45
Juice itse lauloi: "ja minä kuolen, niin kuolen pois, kuin elänytkään en koskaan ois, mut voitte unohtaa"
Olen itse vahvasti eri mieltä. Juice oli idolini jostain 1970-luvulta saakka.

Huomenna on kuulemma luvassa erikoisohjelmaa Radio Helsingissä joka kuuluu myös netissä: http://www.radiohelsinki.fi/kuunteluohje.phtml
5. corona25.11.2006 klo 14:48
Juice antoi meille lyriikkansa ja musiikkinsa avaimet herättääkseen meissä henkiin ihmisenä olemisen mysteerin ja sen jatkuvan prosessoinnin. Hän pystyi mestarillisin ottein kiteyttäämään kollektiivisen tajunnan ydinasiat yksilötajuntaan ja siksi hänen tekstinsä ovat kuolemattomia - ikuisia.
6. Jyrki25.11.2006 klo 15:32
Juice ei ole minulle ollut ihanne, enkä ole hänen musiikkinsakaan erityinen ihailija ollut. En ole häntä kiittänyt hänen eläessään, enkä tee sitä nytkään, koska hänelle se on nyt myöhäistä ja pitäisin sitä näin jälkikäteen keinotekoisena, ainakin itselleni vieraana eleenä.

Kyse ei kuitenkaan ole siitä, ettenkö hänen tuotantoaan (lähinnä lauluja, koska kirjoihin ym. en ole tutustunut) arvostaisi jossain määrin, siinä missä monien muidenkin lauluntekijöiden. Minulle hänen lyriikkansa eivät kuitenkaan ole olleet sisällöltään juurikaan henkilökohtaisesti puhuttelevia - jollei lasketa hänen Jyrki boy -lauluaan ;) eikä sekään muutoin kuin nimensä puolesta.

Sen verran muistoja Juiceen liittyy, että joskus 80-luvun alkupuolella omassa nuoruudessani olen ollut Helsingissä ulkoilmakonsertissa, jossa hän oli yhtenä esiintyjänä. Ja tottakai hän on radiossa soitetun musiikkinsa kautta tuttu lapsuudestani asti. Aina onkin toki surullista kuulla jollain tavoin tuttujen ihmisten menehtymisestä, varsinkin kun ei ole kyse ihmisestä, joka olisi saanut eläessään enimmäkseen pahaa aikaan muille ihmisille. Jollain tapaa jokin aikakausi silloin aina päättyy, oli sillä itselle sitten suurempi tai vähäisempi merkitys.
7. RA25.11.2006 klo 17:07
Sanamestarin muistolle:

Mistä tullut oon, tiedä en
Tietää en haluakaan
Määränpää, kuinka tietäisin sen
Mieti en, mä vaellan vaan

En välitä muusta,
mutta päivät jotka maapallo rullaa radallaan
luonas kai olla saan?

Kun pysähtyy juna ja aseman nään
Mä hyppään pois, jään tuijottamaan
Ihmiset kotiin käy kylmissään
Suruni jäätyy iltaan koleaan

En välitä muusta,
mutta päivät jotka maapallo rullaa radallaan
luonas kai olla saan?

Kun yö saapuu ylle elämän valtatien
ei liftata voi eikä huvitakaan
Telttasi nään sinne kaikkeni vien
kanssasi uneen käyn ihanaan

Ei minulla ole muuta paikkaa näinä öinä,
jotka maapallo rullaa radallaan
Luonas kai olla saan?
_ _

Muisto: Joskus 60-70-luvun taitteessa olin Suonenjoella Mansikkakarnevaaleilla ja illan päätähti oli nykyinen Kari Tapio, joka (muistaakseni) silloin esiintyi nimellä Jammy & Jamset. Ennen Karin esiintymistä lavalle asteli (ei etukäteen ilmoitettuna esiintyjänä) hyvin hoikka, pitkätukkainen, osin kalju, silmälasipäinen nuorimies ja alkoi laulaa kappalettaan (joka ainakin muistutti laulua nimeltä Tulppaani). Ihmiset huusivat, että "Painu v _ _ _ _ _ n sieltä!" Kari toppuutteli, että "kuunnelkaahan kuitenkin, tuota tullaan kuulemaan vielä paljon!". Kuten sitten kuultiinkin. Elleivät nuoruuden muistikuvani aivan petä, sama tyyppi levytti vuosi-pari tuon jälkeen nimellä Juice.

_ _ _

Muistelenpa myös, että Juice oli joitakin vuosia Sanaristikko-SM-kisan suojelija? Jäänyt mieleen haastattelunsa, jossa hän kertoi ratkovansa paljon ja aloittavansa aina merkkaamalla T:t.

_ _ _

- Juice, "... paratiisissa sitten jatkoilla kohdataan"
8. corona25.11.2006 klo 17:30
"Maanosamme, maailmamme"

Historia alkaa huomisesta, se luetaan lopusta alkuun.
Kun kansakunta tekee inventaariota menneisyytensä holveissa,
varastokirjanpito ei koskaan täsmää,
on tilattu sitä ja saatu tätä,
saatu enemmän kuin tilattu, on tilattu eikä ole saatu.
On pyydetty ikuista kesää ja saatu loputon syksy,
eikä yksikään sielu tiedä mihin sumussa suunnistaa.

- Juice Leskinen -
9. mor25.11.2006 klo 17:45
Legendaarinen Musa-lehti, numero 4/1973.
"Innocent bystander" mainitsee palstallaan:

"Vihjeemme seuraavaksi supertähdeksi: Juice & Coitus Int - ja muistakaa, mistä sen luitte ensiksi..."

Juicen ensimmäinen levy ilmestyi samana vuonna ja loppuhan on historiaa.

Näkyy muuten samaisen Musa-lehden takakannessa mainostettavan Graafinen Kustannus Oy:n ristikkolehtiä Ristisana, Pikkuristikot, Ässäristikot ja Uudet ristikot.
10. sivullinen25.11.2006 klo 19:12
Eräs kautta aikojen suurimmista suomenkielen taitajista on nyt siis lopettanut tupakanpolton. Minä arvostan Juicen samaan kategoriaan itse Eino Leinon kanssa - sanaseppoja jumalan armosta, ja inhimillisyydessään kunniaksi ihmissuvulle.
11. Sikar25.11.2006 klo 21:32
En ilosta itke, en surusta itke, jos itken, niin itken muuten vaan.
Laajan Leskisen suvun jäsenenä suuren sanataiturin muistoa kunnioittaen
S.
12. Moisku25.11.2006 klo 23:09
Laita Jussi vintissä hyrskyn-myrskyn. Savuttele jos mieli tekee.
13. Arska26.11.2006 klo 00:21
Itselleni moni laulu tuo mieleeni johonkin tietyn tapahtuman. Yksi monista (ja mieleenpainuvimmista) on Juicen viidestoista yö. Heräsin vuonna -85 juhannuspäivänä puolen päivän aikoihin siihen kun vieras mummeli tökki selkään ja kyseli: "Ollaankos sitä hengissä". Kun könysin ylös ja katselin ympärilleni, totesi olevani kynnöspellolla, pikatien varrella. Ei pienintäkään tajua missä päin maailmaa olin. Viimeinen muistikuva naapureiden kanssa juhannuksen vietto "perinteiseen" tapaan. Samassa räjähti "vuosisadan" kankkunen päälle! Aurinko paistoi, hellettä +25 astetta, farkut jalassa, ei sukkia, ei kenkiä, ei rillejä, ei kelloa, ei lompsaa, t-paitakin nurinpäin päällä. Päätelmä: Olen ryöstetty ja heitetty tien laitaan! Silloin alkoi mielessäni soimaan Juicen 15. yö "ja kun aamu on en tidä mistä herään". Enpä kerro enempää miten olin joutunut moiseen sangen epämiellyttävään tilanteeseen, sekin selvisi sitten myöhemmin. Mutta aina kun kuulen ko. Juicen kappaleen, tulee mieleeni tuo elämäni karmein herääminen....
Pidän Juicen lauluista kovasti, ja eihän tässä voi muuta todeta kuin että yksi suuruus on poistunut keskuudestamme. Kirjahyllystäni löytyy yksi Juicen toimittama runokirja "Pieniä sanoja sinulle jota rakastan", mutta ne ei oikein kolahtanut, enempi musiikkimiehiä kun olen.
14. Antti Ylönen26.11.2006 klo 01:17
Tuttu vääntäjä jo 30 vee takaa, mutta itselleni ajankohtainen seuraava Kuosmaselle tehty sanoitus eli Rakkauden haudalla

Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos
Osaan hyvää uutta vuotta toivottaa
Mutta aamuöisin loistavaa tähteä en kiinni saa

Saatan kohtaa vaikeudet silmästä silmään
Saatan olla hiljaa jos niin vaaditaan
Saatan seppeleen mä laskea ja lähteä jatkamaan

Rakkaus on kuollut elämän virtaan
Pelasta mut jos se sopii sinun pirtaan
Pelasta mut, Pelasta

Voisin kulkee väsymättä maailman ääriin
Voisin tulla takaisin ja hengähtää
Mutta sinä kun oot mennyt
Ei henkeäkään mulle jää

Maailman tuuliin mä menetin rakkaan
Pelasta mut jos se käy sun almanakkaan
Pelasta mut, Pelasta

Heikosti tajuan mä elämisen taikaa
Pelasta minut jos sinulla on aikaa
Pelasta mut, Pelasta mut

Juicelle ja etenkin Kaijalle...
15. hyde26.11.2006 klo 09:44

Verbaalinero Juice siis on poissa. Tapasinkin hänet, kerran. Täällä Itä-Suomessa. Ilomantsi-laulu oli silloin pinnalla. Jätkät kävivät ravintolapöydässä vähän väliä taputtamassa Juicea selkään. Tupakkaa paloi. Olutta virtasi. Mutta ei mies yhtään häiriintynyt. Puhuimme mm. Hassisen Koneen soundista. Sitten soittivat tanssilavalta, bändi oli jo siellä. Juice otti taksin, minä matkustin siinä kolmesataa metriä. Maestro maksoi. Kiitos vain kyydistä.
Vaikka hän olikin suuri taiteilija, hän oli hyvin vaatimaton. Täällä ainakin hän oli vertaistensa parissa. Luulenpa, että täältä hän myös sai aiheita lauluihinsa niin kuin tietysti kaikkialta muualtakin missä liikkui.
Hieno elämäntyö hienolta ihmiseltä.
16. Tuomas L.26.11.2006 klo 13:57
Ei elämästä selviä hengissä!
17. Tsööts8.12.2006 klo 04:13
Kyllä Juice taisi olla ristikkoihmisiä, muistan hänen määritelleen optimistin ihmiseksi, joka aloittaa ristikon ratkonnan mustekynällä.
18. qwer8.12.2006 klo 23:29
Jarkko Laine, entinen kirjailijaliiton puheenjohtaja, nyttemmin kuollut. Päästi suustaan melkoisen sammakon. Ihaili TV-haastattelussa Juankoski here I are come kappaletta. Lausui näin: Seppo teki tepposen ja soi tam tam. Juankoski here I come. Särähti pahasti vanhan korvaan. Ei uskoisi runoilijalta tällaista mokaa.
Juice on joskus kertonut mitä sanat oikeasti tarkoittavat.
Anyway huomenna Juice kuopataan.
19. Arska8.12.2006 klo 23:33
.. niin kyllä Seppo teki Kepposen...

Tiedättekös muuten minkä Seppo teki? No tiedätte kuitenkin...
20. qwer8.12.2006 klo 23:39
Entäs se "soi tam tam" kuuluisi oikeasti? Ja selitys kaupan päälle joltakin.
21. RA8.12.2006 klo 23:42
... se on "KÄY tam tam".
22. qwer8.12.2006 klo 23:45
HYvä RA. Kiljupanoshan se oli Sepon hankkimista aineista laitettu käymään.
23. Eki8.12.2006 klo 23:47
Melkein sama qwerin kysymys on syyskuulta. Ainoa Google-osuma aiheeseen "Seppo teki tepposen".

"Lähettäjä: qwer 23.9.2006 klo 18:29

Seppo teki tepposen ja käy tamtam.
Juankoski here I come.

Mistä on kyse?"
24. qwer8.12.2006 klo 23:57
Dear Eki. Tamtam on kiljupanos juankoskeksi. Seppo sen teki. Juice on sen joskus kertonut tämän uteliaille. Hieman sisäpiiriläistä
25. RA8.12.2006 klo 23:57
Juicen ystävä Seppo (Kukkonen, Juankoskelta) kertoo, että se "Sepon tekemä kepponen" oli itse pantu kaljapanos, jonka sisäpiirin koodinimi oli Tam Tam. - "Käydessään se sanoi Juicen kuulon mukaan "tam tam".
26. Eki9.12.2006 klo 00:04
Tarkoitan vaan, että mitä se Jarkko Laine todella sanoi?
27. RA9.12.2006 klo 00:06
Ei aavistustakaan.
28. qwer9.12.2006 klo 00:07
Jarkko Laine sanoi ..Soi tamtam. Tarkoitti kai tamburiinia, joka minullekin on tuttu kansakoulun alaluokan liikuntatunneilta.
Teemalta on ohjelma tullut jo kaksi kertaa.
29. Eki9.12.2006 klo 00:16
Jarkolla ei siis ollut tepposta.
30. qwer9.12.2006 klo 00:37
Oli kepponen tai tepponen ovat juankoskeksi sama asia. Minusta oli pahaa se, että kirjailija Laine ei ymmärtänyt kuulemaansa, eikä biisin taustoja. Soi ja käy eivät ole synonyymejä. Sisäpiiriläistähän tämä on.
PS. Juankosken Ruukkimarketin edessä on Juicen tori.
Siellä on myös Juicen sementtin painamat vähän lyhyet käden- ja sormenjäljet.
Alapuolella virtaa Niskakoski. Kanavakin avattiin noin kolme vuotta sitten. Juice oli silloinkin paikalla. Keppana kelpasi.
31. Juhani Heino28.12.2006 klo 17:41
Juicen haastattelupätkiä löytyy arkistosta:
http://radiohelsinki.fi/juice.phtml
32. Tinke2.1.2007 klo 06:24
Ai niin.. Juicehan [R.I.P] just kerto tän jutun runoilun tyylittelystä joskus; (tosin Jari Tervo [P.I.R] sen oli kertonut Juicelle):
Eli jos sanoo vaikka että Ulkona Sataa Vettä. Niin ei tarvitse sanoa edes Ulkona. Koska ei sisällä sada vettä. Mutta vieläkään ei tarvitse sanoa kuin, että Sataa. Sillä jos ei sada lunta, niin silloinhan sataa vettä.
[P.I.R=Parties In Restaurant]
33. Hakro15.3.2007 klo 01:57
Mielenkiintoista nähdä, että Juicea ihaillaan eniten kappaleista, jotka eivät mielestäni ole ollenkaan hänen parhaitaan, noin kielellisesti ja riimityksinä, niinkuin Viidestoista yö (mitenkään väheksymättä sen ansioita, varsinkaan tunnelmaa).

Ennen Juicea olisi ollut helppo lyödä vetoa, ettei kukaan keksi rimmausta sanalle "öylätti". Mutta Ekumeenisessa jenkassa:
... pastori tukehtui öylättiin,
ja silloin jo arkkua höylättiin.

Toinen totaalisen lyömätön riimitys on "Pieksämäen asemalla blues".

Hyllyssäni on J. Leskisen "Sonetteja laumalle", jossa on sekä puhdaspiirteisiä sonetteja että näitä iskelmätekstejä; täytyy myöntää, että silloin tällöin etsin - ja löydän - inspiraatioita tästä vaatimattomalta näyttävästä teoksesta.
34. votelo26.7.2015 klo 21:10
"Siellä on myös Juicen sementtin painamat vähän lyhyet käden- ja sormenjäljet." Vähän lyhyet? Vanha ketju, mutta kysynpä kuitenkin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *