KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2006

3113. Punainen Pelikaani 6/2006

Hedvig22.11.2006 klo 09:19
Olen tuskaillut käärmeen kanssa päivätolkulla. Yksi kohta puuttuu. En saa mitään kohtaan "Raskaan työn tekopaikkoja" tai "Pysähdyspaikkoja". Kohta on paperi puhki kun olen kummannut niin paljon. Antakaa joku parempi vihje, kiitti.
2. Arja22.11.2006 klo 09:25
Et ole ainut,sama kohta tökkii mullakin ;)
3. Arska22.11.2006 klo 09:51
Minkähän verran arvaan vihjata? No sanotaan että pysähdyspaikka voi tulla mieleen Veijosta ja raskaat työpaikat kivestä?
4. Jaska22.11.2006 klo 13:36
Juuri sama sanapari, jota itsekin mietin kauimmin! Lehti sentään säilyi ehjänä. Mutta nyt pääparassa lyö tyhjää Veijon kohdalla! Kuka ihmeen Veijo? No ei ainakaan Meri, jonka suku kylläkin on tuon toisen ratkaisusana. Mulle provikat palkinnosta!
5. iso S22.11.2006 klo 13:54
Mitään näkemättä, mistään tietämättä: Jaska ei ole Uuno?
6. Arska22.11.2006 klo 14:11
Jaska: Kun sinulla on "Meri" oikein ja "tuimia tai sitten ei"(11), "pysähdyspaikkoja" tulee ihan itsestään.
7. Jaska22.11.2006 klo 14:21
Kiitos, Arska, mutta käärme oli jo kylläinen! Rupesi vain askarruttamaan, miten Veijo vihjaa oikeaan ratkaisusanaan. Tässä välissä vaimo ehti selittämään, että viitannee Veijo Pasaseen, joka on näytellyt tietyssä TV-sarjassa. Itse en sitä koskaan ehtinyt katsoa. - iso S, en ole, mutta siltä usein tuntuu...
8. Arja22.11.2006 klo 14:23
Arska:No niin,selvishän se mullekkin,kiitos kun"tökit"eteenpäin ;)
9. Arska22.11.2006 klo 14:38
Jaska: Pasaseenkin tavallaan, mutta ei Veijo Pasaseen vaan S/P....
10. iso S22.11.2006 klo 15:29
Veijo ei toimi opetusalalla, mutta kyllä hänet on bongattu Montessorikoulusta!
11. Hedvig22.11.2006 klo 15:35
Nyt kirkastui täälläkin. Kiitos vihjeistä ja avusta!!!
12. ö22.11.2006 klo 17:27
Minulla taas on käärmeen häntä solmussa. "Naaraspuolinen" ja vastaantuleva "Seppä" eivät kohtaa toisiaan.
Kuka pystyy antamaan mystisimmän lisävihjeen jommasta kummasta?
13. Arska22.11.2006 klo 17:40
"Lakialalla" olevia on monta. Tuon kun hoksasin, alkoi järki laukkaamaan. Ja kirjain nro 1 löytyy "vastausruudusta".
14. ö22.11.2006 klo 18:33
Nyt kyllä tuli riittävän mystinen lisävihje. Lakiala näyttää löytyvän Ylöjärveltä, jonka minä taas yhdistän Eppu Normaaliin. Taidan olla jo jäljillä.
Ei kun miettimään!
15. Arska22.11.2006 klo 23:59
ö, et ole. Heitä kartta hittoon ja astele lakitupaan. ;-)
16. kasperi26.11.2006 klo 22:41
Entä sivun 26 Pihlajamäen ristikko, tuleeko kolmanneksi alimmalla rivillä olevaan vihjeeseen 'rakennus' kaikkien tuntema rakennus...? Minulla siihen tulee sana, josta ennemminkin tulee kynttilä mieleen....olenko aivan hakoteillä? Muuten ristikko on ratkennut, mutta tuo kohta jäi vaivaamaan, kun ainahan on mahdollista, että laatijalle/tarkastajalle on tullut kämmi...
17. kasperi26.11.2006 klo 22:43
...vai löytyykö ratkaisu omituiseen sanaani tästä lauseesta jonka löysin googlettamalla: Vapaaherra Axel Leonard Ramsay osti 'piip' kartanon vuonna 1871...
18. Timppa26.11.2006 klo 23:00
kasperi> Samaa sanaa olen ihmetellyt. Tosin vihje on "rakenus", joten voikohan ratkaisu olla kuitenkin rakennus -l eikä -n? Tai sitten olen hakoteillä...;)
19. mor27.11.2006 klo 15:37
Tuo on sikäli huono vihje, että vihjeestä puuttuva kirjain on eri kuin vastaussanan puuttuva kirjain. Siis mikäli olen ymmärtänyt oikein ;-)
20. iso S27.11.2006 klo 15:55
Aha, ristikkoa näkemättä uskallan veikata että oikein olette ratkoneet. Nykyään yleinen käytäntö näissä puuttuvan kirjaimen vihjeissä on se että puuttuva kirjain on sama sekä vihjeessä että ratkaisussa ja lisäksi samassa positiossa.

Ennen vanhaan, en sano millaiseen aikaan, käytettiin herkemmin sellaista löysää käytäntöä että riitti kun toinen säännöistä toteutui.

Voihan niitä vastaavia kikkoja keksiä ja käyttää muitakin, kunhan vain pätee sääntö 'sama muunnos vihjeelle ja ratkaisulle'. Yksi mahdollinen tempu on kirjaimen kahdentaminen ja toinen tuplakirjaimen "yhdentäminen". Itse kukin voi päättää tykkääkö tällaisista tempuista vai ei ja liittyykö toinen näistä kenties kyseiseen tapaukseen vai joo.
21. kasperi27.11.2006 klo 18:02
No toden totta, vihjehän on tosiaan yhdellä ännällä... Noin se silmä korjaa puuttuvia kirjaimia... Ei ole muuten eka kerta, kun jäi huomaamatta vihjesanassa ollut tarkoituksellinen vihje. Nyt vihje todella kuulostaa hieman enemmän järkeenkäyvältä, vaikka puuttuva kirjain on eri kuin vihjeessä...
22. kasperi27.11.2006 klo 18:52
siis piti sanomani tarkoituksellinen virhe...
23. Kasperi5.12.2006 klo 21:18
samainen lehti sivu 29, Viitamäen ristikko. Tuleeko vihjeeseen 'koneille tavallisia' normaaliksi luokiteltava suomen kielen sana?
24. Jukkis5.12.2006 klo 22:59
Kyllä se sana ainakin minulle kelpaa. Ihan järkevä sana.
25. Kasperi6.12.2006 klo 22:02
Haaskaelot?
26. Jukkis6.12.2006 klo 22:06
No ei.
27. Miimu6.12.2006 klo 22:23
Älä Kasperi lannistu, kyllä se vielä aukeaa! Itse raastoin tukkaa melko pitkään sen kanssa ennenkuin aukesi. Koko ristikkoa en ole vielä selättänyt.
28. Marianna6.12.2006 klo 22:24
Jokin muu piilokirjaimeksi?
29. Miimu6.12.2006 klo 22:36
Kumita ja ota uusi näkökulma. Nero ja virta ovelia. Jos minäkään nyt sitten olen oikein ratkaissut... sain kyllä ihan normaalin sanan siihen.
30. Kasperi7.12.2006 klo 16:41
Koko muu ristikko on selätetty, tuo nurkka ahdistaa. Sitä on useampikin tuijottanut eikä apua ole ollut. Meinaatko, että virta ja nero eivät olekaan niitä kaikkien tuntemia, jotka ekana tulevat mieleen? Onko muuten Leal-nimistä maalaria?
31. Antti Viitamäki7.12.2006 klo 17:09
Heipä!

Mainitsen nopeasti, että täällä täytyy pitää mielessä se asia, että ei ole suotavaa kovin suoraan paljastella ratkaisusanoja varsinkaan sellaisista ristikoista joilla on vielä ratkaisuaikaa jäljellä. :-)

Kasperi: uskoakseni olet hyvin lähellä oikeaa ratkaisua. Voi olla, että Mariannan kommenttia kannattaa pohdiskella.

Vielä vinkkinä, että minun ristikoistani saattaa aina välillä löytyä melko mielenkiintoisia ratkaisusanoja - joskus ehkä jopa sanaliittoja. Minä ajattelen väljästi, jotta kaiken maailman ristisanakirjat, ristikkorengit sun muut eivät pääsisi niin helposti niskan päälle. ;-)

Se, mistä en silti yleensä luista, on että vihjeen ja ratkaisusanan välillä on selvä yhteys. Mokia tulee joskus, mutta tässä ei minusta ole kyse sellaisesta.

Voit myös kysyä minulta suoraan:

antti.viitamaki@sanaris.fi

(Käsittääkseni viestit ohjautuvat tuolta minun omaan osoitteeseeni. Vihjaise, jos vastausta ei ala kuulua.)
32. RA7.12.2006 klo 18:06
Ihan järkeenkäypä sana tuli minullekin kohtaan KONEILLE TAVALLISIA. Sen sijaan MAALARI LAVALEIDIN ALUSSA! (4) pätki tai - paremminkin - ei ratkoessa kytkenyt mihinkään. Eikä kyllä kytke vieläkään, vaikka tämän keskustelun innoittamana jo vähän kuuklettelinkin.

Todella taitavasti tehty ristikko joka tapauksessa!
33. RA7.12.2006 klo 18:08
Lisäys: Tarkoitin, etten ymmärrä vihjeen MAALARI -osan ja vastaussanan välistä yhteyttä.
34. Miimu7.12.2006 klo 20:15
Nyt minä en ole varma enää mistään... Taidan tuikata pirtin uunin koko PuPen!:D. Ja pidättäydyn neuvomasta muita ennenkuin olen täysin varma oikeasta ratkaisusanasta... ("koneille tavallisia").
35. Kasperi7.12.2006 klo 21:15
Miimu, todennäköisesti olet oikeassa sanasi kanssa, jos kerran olet siihen sanan saanut... Minä tuikkasin summamutikassa konsonantin piilokirjaimeksi. Joulukorttejakin pitäisi askarrella vielä muutama, mutta eihän tästä mitään tule, kun yksi ristikko vie kaiken vapaa-ajan... ja Paksu kutosella olen 'lepuuttanut hermojani' pari tuntia, mutta olen jo sivulla 25, enkä ole joutunut miettimään yhtään sanaa, tylsää tämäkin on...
36. Miimu7.12.2006 klo 21:41
Niinpä. Sellaiset kahden ja puolen tähden olevat olisivat just sopivia, ainakin mulle. Mulla ei kärsivällisyys eikä nokkeluus riitä ihan kaikkiin PuPe:n vaikeimpiin. Tuskastun niihin lopulta niin, etten katsokkaan ristikoihin päin viikkokausiin ;)
37. Marianna7.12.2006 klo 22:04
Ristikkorenki tuntee kyseisen maalarin. "Koneille" voisi kai olla kaksikin jossain määrin kyseenalaista ratkaisua. Tähänhän täytyy palata viattomain lasten päivänä.
38. Marianna28.12.2006 klo 00:02
Postilaatikot lie tyhjennetty, niin että mikäs niille koneille sitten olikaan tavallista?
39. Antti Viitamäki28.12.2006 klo 01:39
Hevoshaka lienee aika tavallinen konin elinpaikkana, joten HAASSAELOT oli sana jota ajettiin takaa.

Niin kuin edellisessä viestissäni yritin kautta rantain vihjata, niin tietyt tiiviit, jossain mielessä yhdyssanankin tapaan käyttäytyvät sanaliitot pääsevät joskus minun ristikoihini. En minä tuolla ylpeile, varsinkaan kun espanjalainen Juan de Valdés Leal ei tosiaankaan ole niitä tunnetuimpia maalareita:

http://es.wikipedia.org/wiki/Juan_de_Vald%C3%A9s_L eal

Maalari on ainoa Leal, jonka Ristikkorenki tuntee. Wikipediassa on monta muutakin Lealia, mutta mielenkiintoisinta on se, että Suomalaiseen Tietosanakirjaan päässyt portugalilainen runoilija Antonio Duarte Gomes Leal ei ole englanninkielisen Wikipedian listassa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Leal

Itse asiassa miestä ei mainita edes portugalinkielisessä Wikipediassa muualla kuin tämän hepun biografiassa:

http://pt.wikipedia.org/wiki/Ant%C3%B3nio_Rodrigue s_Sampaio

Tunnettuuskisa Googlessa maalarin ja runoilijan välillä päättyy maalarin voittoon lukemin 12700 - 107. (Tämähän ei tietenkään aina kerro koko totuutta.)

Maltoin sentään vihjeittää sanan suhteellisen selkeästi. Lea Laven -koukku tuli ehdotuksena eräältä toiselta ihmiseltä, joka ilmaiskoon itsensä täällä jos haluaa. Vihje on kuitenkin minun muotoilemani.

Yritän jatkossa olla käyttämättä kyseistä sanaa. ;-)
40. Jukkis28.12.2006 klo 10:13
Samassa ristikossa jäi nämä ymmärtämättä:

KIRI -> RIKU
JOLLAKIN JOLLEKULLE -> EFEKTI
41. Sakke28.12.2006 klo 10:35
http://fi.wikipedia.org/wiki/Riku_Kiri

Efektistä ei hajuakaan.
42. Sakke28.12.2006 klo 10:36
Oho. Mikäpä oon kp:n linkityksiä arvostelemaan jne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Riku_Kiri
43. pösilö28.12.2006 klo 20:22
Eikös Riku Kiri ole suomalainen atleetti,joka on kisannut maailman vahvin mies-tittelistä?
44. kari kämäräinen28.12.2006 klo 20:30
Kyllä. Ja taisi vielä kerran voittaa tittelinkin, jollei toisenkin...
45. Jyrki29.12.2006 klo 00:49
Minulle tuo alakulma (Leal ym.) ei ratkennut viimeisenä, vaan vasemman yläkulman jälkeen toisena, ja vasta sen jälkeen muut kaksi kulmaa.

Taisi olla eri ristikko kuin yllä puhuttu: Vihje
O-A-
V-A-
ei auennut ennen kuin sitten kun sana UKOT oli jo tullut ristikkoon, ja silloinkin vasta muutaman minuutin miettimisellä: O-AUKKO, V-AUKKO.
46. Jukkis29.12.2006 klo 11:52
Mutta siis kukaanko ei osaa selittää tätä
JOLLAKIN JOLLEKULLE -> EFEKTI
47. Antti Viitamäki29.12.2006 klo 12:04
Efekti = vaikutus, vaikutelma, teho.

Laatija = erehtyväinen, valitettavasti joskus hoono soomen tai epämääräisen puhekielen puolelle lipsahteleva ihminen.

Olisi varmaankin pitänyt olla JOLLAKIN JOHONKUHUN. Vai miltä ihmisten kielikorvissa tuntuu, onko vihjeeni muodolle oikeutusta?

Pahoitteluni.
48. Jukkis29.12.2006 klo 12:59
Minun kielikorvani ainakin protestoi. "Sinulla on minulle aikamoinen efekti." Ei kuulosta hyvältä. Tuo JOLLAKIN JOHONKUHUN olisi vihjeenä ollut parempi, mutta ei kovin hyvä sekään. "Sinulla on minuun aikamoinen efekti." No joo, taikka mieluummin ei.

Mutta kiitos selvityksestä. Muuten tosi hyvä ristikko, taas.
49. Jaska29.12.2006 klo 13:14
Lisätään merkityksiin vielä TEHOKEINO, joka ainakin minulle tulee ensin mieleen efektistä (esim. ääniefekti). Väljänlainenhan ko. vihje on, kirjaimellisesti tulkittuna sen merkitys olisi "myös (jopa) jolla on (voi olla) jollekulle (ihmiselle) tehokeino". Siis henkilö yrittää käyttää jollaa tehokeinona tehdäksen vaikutuksen johonkuhun! No ei lainkaan järjetöntä, jos kyseessä on purjevene (finnjolla), jolla voi voittaa jopa kultamitalin! AV:n oma selitys vahvisti kuitenkin olettamukseni, että hän tarkoitti jonkin asian tekevän vaikutuksen tai tehoavan johonkuhun. Sijamuotovirhe oli siis AV:n mukaan lapsus. Olisihan se voinut olla myös tarkoituksellinen vihjeen saamiseksi sointuvammaksi käyttämällä paljon älliä efektinä!
50. Jyrki29.12.2006 klo 18:36
Efekti-sanan oikeellisuutta epäilin pitkään, kun se ei tuntunut aivan kunnolla täsmäävän vihjeeseen - tai sanotaanko, että vihje tuntui oudon etäiseltä tuohon lainaperäiseen sanaan, joka minusta tuntuu viittaavan lähinnä tehokeinoon (jollakin jollekulle tehokeino?). Jos ratkaisusana olisi ollut 'vaikutus', niin yhteys olisi vaikuttanut luontevammalta, tosin silloinkin vielä tuo sijamuotovika.

Jossain heppoisessa ristikossa tuo ei olisi niin epäilyttänytkään, olisi mennyt olankohautuksella että "no joo, tää on taas näitä epätäsmällisyyksiä". Eli ongelma taisi olla lähinnä siinä, että tätä ei meinannut uskoa oikeaksi muiden vihje-ratkaisusanaparien joukossa juuri tässä ristikossa.

Mutta ei tämä ole mikään moite, kuvasin vain mitä tuli mietittyä ratkoessa. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *