KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKO ILMAN ERISNIMIÄ

3087. Ristikko ilman erisnimiä

Eki14.11.2006 klo 11:05
Lähettäjä: Tinke 14.11.2006 klo 10:24

Joku laatija voisi ottaa maneerikseen sen, ettei käytä ristikossaan yhtä ainoata erisnimeä. Sellaiset ristikot olisivat varmasti kaikkien mieleen, luulisin.

Lähettäjä: Eki 14.11.2006 klo 10:30

Parempi onea kuin Oslo?

Lähettäjä: Tinke 14.11.2006 klo 10:50

Ethän Eki vain tarkoita, että erisnimetön ristikko olisi onea? Tulkitsen, että tarkoitat, että itse sana Oslo päihittäisi onean. Tottakai.

Itseä vaan joskus ärsyttää se, kun ratkonta menee pelkäksi nimien kahlaamiseksi. Onneksi on paljon hyviä laatijoita, jotka käyttävät vain vähän erisnimiä, sekä usein sellaisia aika tuttuja nimiä. Auliksen ristikot kyllä usein täyttyvät, mutta kyllä se aikamoista kirjojen kahlaamista usein on.
2. Eki14.11.2006 klo 11:07
Ei erisnimettömyys ristikkoa oneaksi tee, ei toki. Mutta oslon tilalle tulee silloin usein huonompi sa a eli vaikka onea. Se tuskin ratkojaa yhtään ilahduttaa, jos edes huomaa, että erisnimiä ei ole.

Erisnimiä ovat siis henkilönnimien lisäksi myös paikannimet. Mitä enemmän laatijalla on rajoituksia, sitä enemmän saattaa joutua tekemään myönnytyksiä. Jos kaikki erisnimet ovat pannassa (siis laatimukseen ei saa tulla yhtäkään), on laatijan kädet pahasti sidottu. Jos laatija hyväksyy hyvät erisnimet, on tilanne aivan toinen. Jos puhutaan vain henkilönnimistä, tilanne on vähän helpompi laatijan kannalta, mutta ehdoton kielto on mielestäni silti keinotekoinen eikä johda parempiin ristikoihin.
3. Tinke14.11.2006 klo 11:25
Itsekin laatijana olen kyllä siitä huojentunut, ettei ristikoihin ole piintynyt sellaista tapaa, että henkilönnimet olisivat kiellettyjä. Se kyllä vaikeuttaisi laadintaa aika lailla. Usein tiukan paikan tullen sitä turvaituu tuttuun erisnimeen. Ja eihän se tietenkään ratkojan ratkomiselämystä pilaa muutama henkilönnimi. Varsinkin kun henkilö ei ole mikään takavuosien divisioonapalloilija.

Ja tässä päästäänkin juuri tähän, minkä mainitsit, että totaalinen erisnimipanna ei tosiaan johda parempiin ristikoihin. Luulisin, että ristikko, missä on hiukan tavallista enemmän erisnimiä ja ehkä muutama tuntemattomampi, hämää paljon enemmän laatijaa, kuin ratkojaa.

Olen kuullut myös joidenkin ratkojien miltei nauttivan kirjojen selailusta ja nimien hausta.

Mutta omat periaatteni ristikoiden laadinnassa minulla kyllä on.

-Ehdottomasti en käytä vierasperäisiä sanoja. Esim. State
-Käytän vähintään nelikirjaimisia sanoja
-Ensimmäinen kirjain ei ole piilokirjain. Tämä ehto on oikeastaan enemmänkin tyylillinen
-Ja pyrin yleensä laatimaan mahdollisimman siistin ristikon ulkoasultaan
-Ja pyrin tietysti välttämään mahdollisimman paljon fakkisanoja
4. Ritu20.11.2006 klo 09:18
Kaikilla meillä ne vahvat ja heikot alueensa ristikoissa. Minulla itselläni on äärettömän huono kasvomuisti. Sanalliset vihjeet erisnimien kohdalla eivät tunnu minusta kohtuuttomilta, ne voi aina hakea jotain kautta esim. googlettamalla tai opuksia selaamalla.
Mutta valokuvat henkilöistä ristikoissa tuottaa sitäkin enemmän työtä. Jos ei saa risteävistä sanoista apua, niin mistäpä lähdet hakemaan jonkun naaman kuvaa?
Tämä tuli mieleen, kun täyttelin Punaisen pelikaanin 6/2006 tavuristikkoa. Oli selvästi juoksijan kuva, mutta lähdepä etsimään sitä jostain, kun ei hajuakaan onko urheilija tämän vuoden huippu vai menneitten vuosien suuri sankari.
(Ja nyt varmaan kaikki urheilusta kiinnostuneet häpeää mun tietämättömyyttäni, jos ja kun kyseessä menestynyt urheilija, anteeksi! ;) )
No tässä tapauksessa ympäröivät sanat sen auttoivat ratkeamaan, mutta joidenkin ristikoiden kohdalla muutama kohta on jäänyt kasvokuvan takia ratkeamatta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *