KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVIS 11.11.

3085. kovis 11.11.

lp12.11.2006 klo 19:54
Olikohan tuo kovis ,kun sain pitkästä aikaa täyteen. Kiitos mainioista oivalluksista. Yksi mainioimpia: Miten Minna voi?
2. Pena13.11.2006 klo 17:41
On se Kovis, kolome päevee oon viäntännä ja vieläki oikea yläkulma auki. Töissä olen välillä käynyt, mutta yhtään en ole nukkunut! d=)

Se Minna-vihje pitäisi saada selville jotta voisin kertoa sen eräälle Minnalle.
3. RA13.11.2006 klo 17:56
Pena, varoitan, että jos sillä sinun Minnallasi ei ole tiettyä kutsumanimeä, niin saatat toivoa jälkikäteen, että olisit pitänyt asiasta vähän pienempää ääntä! :-)
4. This is the end13.11.2006 klo 17:58
Sillä ei liene väliä, mitä kenenkin mummo juo?
5. RA13.11.2006 klo 20:07
Onhan sillä väliä! Tätä ristikkoa ajatellen tulee mieleen, että oikealla ylhäällä olevia laseja ei ainakaan kenenkään mummo ole tyhjentänyt, koska mummothan eivät "näissä piireissä" juo lainkaan teetä.
---

Minulle tämä Antin ristikko oli vaikeampi kuin Tonin parinviikontakainen Kovis. Enemmän meni aikaa ja enemmän oli mietiskeltävää. Lisäksi kaksi vihjettä on tajuamatta. Molemmat ovat piilokirjaimettomia, joten uskoisin kyllä ratkaisusanojeni olevan oikein;
- oikealla keskellä NISIT (4)
- hieman edellisen alapuolella IVOT (5)

Varmaan jotakin ihan "iisiä" taas, mutta mikään, mitä olen kokeillut, ei vain täsmää. Varovaisia vinkkejä, kiitos?

Myös PÄÄLLEKKÄIN-vihjettä (alh., kesk.) jäin miettimään. Ratkaisusana (11) tuntuisi luontevammalta hieman toisessa muodossa?

Taas kerran: Hyvää uutta sanastoa ja - ennen kaikkea - suurin osa uusia vihjeitä. Kiitän viitseliäisyydestä! Pääkuvan toisen lauseen idean aavistin aika pian, mutta oli siinä silti tekemistä, kumpaanko suuntaan se (idea) alkaa muotoitua ja missä tarkassa muodossa.

Parhaat ahaat herätti:
- MINUN TOSCANI!
- ILMASTAKIN
- tuo jo edellä mainittu MITEN MINNA VOI?
- KANNOS
- NAURUN TOISTUVA (kuinka kauas sitä välillä voikaan hairahtua!)
- ja parhaista parhain: ANKASTI

P.S. ... ja tietysti tuo ehkä? This is the endinkin vihjaama: VOI OLLA JUOMA
6. Jaska13.11.2006 klo 21:20
Keksittyäsi kuluvan kuun kytköksen keskeltä kaikonneeseen tule takaisin.
7. RA13.11.2006 klo 22:20
Kiitos, mutta ??? Oli kyllä todella varmanpäälle varovainen lisävinkki! :-)
8. Jaska13.11.2006 klo 22:45
Hyvä että kateissa ollut silti löytyi ja se toinenkin aukesi!
9. lasse14.11.2006 klo 00:45
Hyviä vihjeitä,myös uusia... AS yksi parhaita ja kekseliäämpiä
laatijoita.Meni pitkästä aikaa reilu kaksi tuntia ratkomiseen.
10. Jaska14.11.2006 klo 11:37
Hmmm... heräsi kysymyksiä. Mikä on se pitkä aika? Päiviä, viikkoja, kuukausia? Onko tuo "meni ratkomiseen" tulkittava "tuli täyteen"? Ilmeisesti. Tuli vain mieleen, että menikö lasselta siis esim. Skytän edellisen koviksen ratkomiseen ALLE kaksi tuntia? Onko lasse huumormiehii vai seuraavan SM-ratkontakisan finalisteja?
11. Tuomas L.14.11.2006 klo 11:58
RA, jos assosioit tuon IVOT-vihjeen hetkiseen, olet jo menossa oikeaan suuntaan. Jaapa vielä se hetkinen kahteen osaan, niin alat varmaan jo ymmärtää. Minullakin oli vaikeuksia hahmottaa tätä vihjettä, joka on sinänsä ihan perustavaraa Koviksessa.

NISIT on sekin Koviksien peruskikkoja. Riittiköhän tämä jo vihjeeksi? (-:

Veikkaisinpa muuten, että vasemman laidan iloisen naisen kuvasta lähtevä sana on ollut tämän Koviksen "pakkorakosana". Sen verran väkinäiseltä vaikuttaa niin sana kuin vihjeytyskin.
12. RA14.11.2006 klo 12:52
...ÖÖÖ... molemmathan nuo (NISIT ja IVOT) ovat ihan peruskikkoja, helppojakin vielä! Joskus ei vain sytytä, vaikka nyt nuo tuossa suorastaan huutavat ratkaisujaan. :-)
13. Lauri Kultti14.11.2006 klo 17:12
Itselläni jäi tällä kertaa tuo NISIT sekä ASS:AK hämäräksi. Kyllähän minä niihin vastaussanat sain, mutta en löydä yhteyttä. Kuten RA sanoikin, joskus ei vain sytytä.

Hm, juuri tätä kirjoittaessani oivalsin tuon NISIT (ja niinhän tässä kävi, että se kai oli liian suoraviivainen juttu, että ristikkomaailman kierouttamana olisin sen oitis oivaltanut).

ASS:KA jää askarruttamaan. Sanokaa nyt kaikki, että se on aivan ilmeinen juttu!!!
14. RA14.11.2006 klo 18:17
Lauri, se on aivan ilmeinen juttu.

Siis ASS:AK (ei ASS:KA). Katselepa hieman eri näkökulmasta sekä vihjettä että ratkaisusanaasi.
15. pertenev14.11.2006 klo 19:27
tuo ass:ak tuli omassa mielestä SISUN kautta
se miten minna voi ; taitaa olla oikea etunimi jollekin ÄY ÄY!!!
ristiiko täynnä, ei paha, helpompi kuin edellinen kovis
16. lasse15.11.2006 klo 03:36
Jaska,ratkoin ko.ristikon alle kahdessa tunnissa.Joskus asiat
vaan "loksahtavat",joskus täytyy kaksipalloisiakin pähkäillä
useita tunteja.Ilmeisesti AS:llä ja minulla on yhtä kiero aja-
tusmaailma...Olen huumormiehii ja toivottavasti seuraavaksi
pääsen finaaliin(viimeksi tipahdin hätäpäissäni tehtyjen vir-
heiden vuoksi,nyyh..).
17. iso S15.11.2006 klo 08:32
Minäkin olen huumormiehii vaikka huumorintajuni onkin kroonisesti sairaana. Viimeksi olin välierissä selvinpäin eikä ollut hätäkään kun muistin käydä ennen kisaa vessassa mutta silti putosin finaalista kun tein pari virhettä ja olin liian hidas, byääh!

Taidan perustaa RFTAP-nimisen puolueen (ristikkofinaalitasa-arvopuolue) minkä ohjelmana on vaatia kaikille tasa-arvoista oikeutta osallistua finaaliin. Ketään ei saa syrjiä iän, rodun, uskonnon, siviilisäädyn, kansalaisuuden, kansalaiskunnon, hitauden tai tyhmyyden perusteella :-)
18. Jaska15.11.2006 klo 11:30
Aha, se lasse. Skytän edellisen pahiksen ratkominen alle kahdessa tunnissa oli kyllä kultamitalin arvoinen suoritus. Kuulantyönnössäkin suoritus menee joskus kovassa seurassa ihan nappiin, ja pienemmässä kisassa ei lentorataa tahdo aina saada millään jengoilleen.
19. Jaska19.11.2006 klo 23:19
Vieläkin pitää ihmetellä, että lasselta meni 11.11. Skytän normaalikovikseen enemmän aikaa kuin edelliseen pahikseen. Ilmeisesti sattuma. Olihan tämä uusi selvästi helpompi, ehkä kolme miikkaa oli Vuokilan ohjetta noudattaen yritetty. Täyskolmonen siitä kyllä tuli omalla skaalallani, mutta "sujahti" se sentään puolet nopeammin kuin ko. pahis.

Jos ristikkoa pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, se olisi "epätasainen". Hyviä vihjeitä on paljon, yksi kiilaa jopa vuoden kärkisijalle. Toisaalta huonoin valtaa jumbosijan myös koko vuoden Plussa-rankingissa. Toki muissa lehdissä on ollut kosolti vielä heikompia, vaikka varsinaisia virheitä ei oteta huomioon.
Sama koskee Skytän sanastoa, huippua ja laaksonpohjaa. Kenties aika ei riittänyt osa-aikaisella laatijalla eliminoimaan herkullisten pääkuvalauseitten katveeseen jääneitä heikompia sanoja.

RA:n ja lp:n kehuma MITEN MINNA VOI? = KUISKATA on ristikon ja vuoden paras vihje - ratkaisusanayhdistelmä (toistaiseksi, kiire tulee muille!). Pelkkä oivalluskyky ei riitä sen aukeamiseen, vaan edellyttää myös TIETOA Kata Kärkkäisen kasteessa saamasta nimestä. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että paras ristikko on se, joka ratkeaa pelkkien hoksottimien avulla. No, onhan heilläkin oikeus väärään mielipiteeseensä... Oletan tietysti, että kyseessä on ensipainos, jos joku muistaa sen ennen esiintyneen, reklamoikoon ajan ja paikan mainiten.

Rankkaan seuraaviksi todennäköiset ensipainokset JÄYNÄ PARHAASTA PÄÄSTÄ = TOPPILA sekä ...ÖÖÖ... = TUOTANOIN. usein esiintyneelle ARTUROlle arvelen vihjeen MINUN TOSCAN olevan niin ikään alkuperäinen. Onkohan yksi tai useampi näistä välähtänyt Skytälle jo ennen tämän ristikon aloittamista? Oletan laatijoiden merkkailevan ideoita muistiin missä ja millloin tahansa ne saavatkin ja käyttävän ne tilaisuuden tullen ristikoissa.

POIMITAAN TYYLIN KERA = ATTU myös ilmeisen uusi vihje lattealle sanalle, jää kyllä selvästi jälkeen edellisistä. 1.Q kohtalaisen nokkela, mutta saattaa olla ennen käytetty. NAURUN TOISTUVA = MAANTAPA olisi vaikeutunut ja parantunut adessiivilla: NAURULLA TOISTUVA.

Vält(et)tävää: Pelkät kirjainkikkailuvihjeet, vaihdot, pudotukset, venytykset, sekä onnistuvat harvoin säväyttämään "suorasanaisten" kieroilujen lailla. Lisäksi plääh on aina vaanimassa. Venytysvihjeet hyväksyn vain, jos vokaali on sama. Niinpä miinustan pareista TOOLA / LAATU ja VAALETTAVIA / TIINAT. IVOT = ISKUT -tyypiset luen samaan kastiin, yksi tai kaksi maksimi ristikkoa kohti, jos parempaa vihjettä ei kerta kaikkiaan keksi. Pitkälällekin terveisiä...

Huonoa: SALEISSA SUURET = OVIALAT. Hätäapuvihje pakkorakosanalle. Lieventävät asianhaarat huomioiden (huom. . nykyään sallittu) tyydyn antamana vain miinuksen. Sitä vastoin kokopukki täysin hölmöstä kuvavihjeestä ratkaisusanalle NUHATON. Naurava nainen? Terve? Hyvä ihokin näyttää oleva, yhtä hyvin KAPITON? TON-lopun selvittyä länttäsin siihen tietenkin SURUTON ennen kuin tuotanoin ja hintahaitari olivat valjenneet. Tämä virheeni vesitti jo kajastaneen yhden istunnon ratkonnan, ja siitä saa maksaa Skyttä ehkä syyttäkin, jos joku muu on vihjettä "parannellut". Kyllä Heli Kärkkäisellä oli ristikossa ihan tarpeeksi duunia ilman tätä flunssasta säästymistään tai siitä paranemista riemuitsevaa leidiä. Sanavihje oli tässä välttämätön välttävälle ratkaisusanalle, esim. EI VUODA! Se olisi pelastanut ristikon kirkkaasti kiitettäväksi.

96 sanan keskipituus 6,25 jakaumalla 4/20, 5/19, 6/21, 7/15, 8/8, 9/5, 10/ 3, 11/3, 12/2. Piiloruutuprosentti 9,25, avaruus% 77. Arvosana 8½.
20. IiKoo20.11.2006 klo 10:48
Jaskan arvioon on helppo yhtyä. Yhtä kaikki, ristikko ei ainakaan ollut sitä, mitä tulee ulos...
21. Tuomas L.20.11.2006 klo 11:57
Koko NUHATON-sana on keinotekoinen; kai joku voi periaatteessa sanoa "Mulla on nyt nuhaton olo", mutta sana lienee kyllä mitä ilmeisimmin syntynyt pakkoraossa.

Aika hauskaa: jokin aika sitten luulin Simbergin koviksessa, että "hyvää läppää!" olisi APILAT; nyt sama idea oli tässä TOPPILA-versiona.
22. iso S20.11.2006 klo 12:24
No enpä olisi ihan yhtä vakuuttunut keinotekoisuudesta. Miksipä ei valmentaja voisi puolustella hiihtoviestijoukkueen heikkoa menestystä (tilanne kuviteltu, ei viittaa mihinkään tiedossa olevaan tapaukseen): koko joukkueella on vielä flunssan jäljiltä pientä lämpöä ja porukasta vain X on täysin nuhaton.

Ristikkoa näkemättä olen Jukkiksen kommenteista melko lailla samaa mieltä. Erityisesti nostan esille vihjeen MITEN MINNA VOI? = KUISKATA. Se on tarvittavat taustatiedot omaaville ja vihjeen oivaltaville varmaan ihan hykerryttävä kokemus, mutta ei täysien pisteiden arvoinen ratkojien enemmistöä ajatellen. Visaistenkaan ratkojilla ei voi olla kansalaisvelvollisuutta tietää kaikkien julkkiksien oikeita nimiä jos nämä esiintyvät jatkuvasti julkisuudessa pelkästään tietyllä nimellä. Kuis on lisäksi puhekielinen ilmaisu joten nämä tekijät yhdessä pudottavat tyylipisteitä.
23. Jukkis20.11.2006 klo 13:12
Missäs ne minun kommentit on nähtävissä? Olis kiva tietää, mitä on tullut kommentoitua.
24. iso S20.11.2006 klo 13:48
Nöyrin anteeksipyyntöni. Aivo ajatteli Jaska mutta sormi kirjoitti Jukkis. Ettäs kehtasin vihjata että olet joskus jotakin kommentoinut :-(
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *