3072. Oipat?

vedali8.11.2006 klo 15:26
Eräässä ristikossa oli vihjeenä "oipat" - mikä ihme se on, mihin se liittyy?

Sopiva sana siihen oli (ilmeisesti) "irak", mutta google ei keksi näille yhteyttä. Mikseri.netissä oli jokin bändi nimeltään "Oipat Iraq". Voisiko joku valaista? :)
2. iso S8.11.2006 klo 15:28
Luepa oipat ja irak takaperin! Lisävihje: kenen tunnettu kappale on "Olen suomalainen"?
3. ö8.11.2006 klo 15:29
Joskus ristikoissa asiat tekevät häränpyllyä ja niin on käynyt nytkin:)
4. ö8.11.2006 klo 15:31
No nyt iso S antoi aika suoran lisävihjeen ja sillekin vielä lisävihjeen.
5. iso S8.11.2006 klo 15:36
Annako vielä kaikkien lisävihjeiden isävihjeen? Eiköhän tuo jo mennyt perille. Ratkaisusana oli jo tiedossa joten mitäpä tässä kiertelemään. Tietysti ö-luokan vihje oli paljon hauskempi, en käy kieltelemään.
6. vedali8.11.2006 klo 15:37
No niinpä tietenkin. Miten sitä voi olla näin jumissa... Tavailin kyllä sanaa takaperin, mutta ei vaan tullu kari mieleen. :D Ajattelin varmaan liian monimutkaisesti.
7. iso S8.11.2006 klo 15:48
Sellaista sattuu. Työmatkalla kuuntelen pääasiassa Sävelradiota ja Iskelmäradiota. Irak Oipat on molempien erityisessä suosiossa ja yliannostuksen pelossa kanava vaihtuu välittömästi kun tunnistan äänen. Tuollaisesta saattaa kehittyä sisäinen filtteri mikä suojelee ratkojan herkkää mieltä nimiyhdistelmän tajuamiselta :-)

[Faktaa: kyllä minun korvilleni monet hänen kappaleensa kelpaavat, mutta liika on liikaa ja joidenkin muiden esittämänä tuttujen kappaleiden uudelleenlämmitys ei ole onnistunut.]
8. matts8.11.2006 klo 15:53
Oipat Rotcehin kimpussakin - ei oikein istu hänelle Lumienkeli.
9. Antti Ylönen8.11.2006 klo 21:04
Ei istu ei, on leikattu siivet poikki kun tuli niin laahaava kappale.
10. Pena8.11.2006 klo 21:56
Mun mielestä se toimii - joten kuten miten kukin sitäkin tahtoo

d=)
11. ,-viilari8.11.2006 klo 23:15
kun tuo yllämainittu iskelmälaulaja nyt tuli puheeksi, niin heitän yhden kommentin iskelmien sanoituksista yleensä. Kappaleessa "Paalupaikka" sanoitellaan jotenkin tähän tapaan: "olin aina poika joukon häntäpää-äässää, joille kärkimiesten paineet laitettii-i-iin" . Itse en aikoinani koskaan kokenut, että häntäpään kavereille (joihin itse lukeuduin, ainakin liikunnassa) olisi laitettu m i t ä ä n paineita.
Kun sanoittaja yrittää jotain liian hienoja ja satuttavaa, kompastuu usein omiin riimeihinsä..
12. JTak9.11.2006 klo 10:09
Kaiken lisäksi tuosta näyttää riimit puuttuvan kokonaan?
13. iso S9.11.2006 klo 10:34
Riimit taitavat tulla jatkossa, en muista. Paalupaikka on yksi niitä ehdottomia asemanvaihtokappaleita.

Jos sanoitus menee täsmälleen noin niin onhan "joille" myös väärin? Viitatkoonpa se poikaan, joukkoon, häntäpäähän tai häntäpää-ässään, sen pitäisi olla "jolle".

Itse olin se häntäpää-S joka pelasi pesistä ulkokentällä paljain käsin tai räpylä nurinpäin. Luokalla oli kolme vasuria, ja ne paremmat varattiin ensin ja huomaavaisesti eri joukkueisiin että he voisivat molemmat käyttää koulun ainoaa vasenkätistä räpylää. Näin ollen jouduin aina joukkueeseen missä räpylä oli jo varattu.

Vähäisemmilläkin syillä on iskelmiä vieroksuttu :-)
14. Ritu12.11.2006 klo 13:49
Hassua, miten vaikeaa tämä oma äidinkieli voi joskus olla. Joku sana tuntuu niin vieraalta yksinään pois otettuna asiayhteydestä.
En uskalla sanaa mainita, kun ratkaisuaikaa on huomiseen saakka. Mutta vastaussana tulee Yhteishyvän nro 11 ristikon vihjeeseen HIIREN JOKAINEN.
Ensin ymmärsin hyvin, että tuosta hiiren sanasta se tulee, (joskin ajattelin, ettei kyseistä muotoa sanasta voi olla ristikossa), mutta että mitä tekee tuo sana jokainen siinä.
Piti oikein nykäsestä tarkistaa, että löytyykö se sieltä yksinään ja sieltä selvisi tuo JOKAINEN-sanan yhteyskin siihen.
15. Taata12.11.2006 klo 14:51
Taatan piti kaivaa arkistosta tuo Ritun mainitsema lehti ja
sieltähän se ristikon vasemmasta yläkulmasta löytyi tuo Ritun
mainitsema vihje, jota voisi pitää helpossa ristikossa jopa
kovisluokan vihjeenä. Jos kaikki vihjeet olisivat tätä tasoa,
niin kyllä monelle ratkojalle tulisi vaikeuksia. Minä en poloinen
ymmärtänyt kaikkea tuosta Ritun tekstistä ja kaivoin ensin
Nykysuomen sanakirjankin esille, että näkisin, että mihin Ritu
viittaa. Ei selvinnyt oikein ja ajattelin, että onkohan meillä eri
painokset. On tämä kieli jännää, kun substantiivin genetiivi-
kin on yhtäkkiä indefiniittipronomini. Melkoisia sirkustemppuja
sanoillakin voi tehdä. Siksikö minäkin olen aikoinani alkanut
ristikoita harrastaa, kun jo pienenä sirkusta leikittiin ja mu-
kaan pystyhommiin mentiin, kun paikkakunnalle tivoli tai sir-
kus saapui.

Tämä lehti löytyi helposti, mutta ristikko vasta Misun avus-
tuksella. Toinen puoli ko. lehdestä oli mainoksia eikä sinne
oikein voinut kuvitella ristikkoa joukkoon, mutta olikin viimei-
sellä aukeamalla sitten. Yleensä ovat loppupäässä, mutta
nyt ei tullut meikäläisellä mieleen katsoa tätä viimeistä au-
keamaa, kun niin pukkasi mainoksia silmille ja luovuin toivos-
ta. Laatijan nimeä ei ole tehtävän yhteyteen laitettu, mutta
näyttää olevan Jyrki Takalan tekemä. Annetaan nyt sitten
jokaisen hiiren ansiosta hänelle hieman hymistelyä, kun kak- si lausettakin menee pääkuvan molemmilta sivuilta ylhäältä alas asti. Taata taata!
16. Ritu12.11.2006 klo 15:31
Harvoin ratkon ristikoita sillä mielellä, että etsimällä etsisin onko siellä virheitä tai "huonoja" sanoja. Se veisi jotain oleellista pois siitä ratkomisen ilosta. Tuo vain osui silmääni, kun loin silmäyksen ristikkoon, tarkistaakseni onko jossain päin vielä tyhjiä ruutuja.

Kyseinen sana muodostui itsestään pystysanojen avulla ja tarkistusvaiheessa siihen vain reagoi niin, että kuvittelin siinä olevan jotain väärin. Olin jo kumittamassa viimeistä kirjainta pois vaihtamalla siihen jostain syystä s-kirjainta, kunnes tajusin ettei kuvasta lähtenyt sana sitten enää voisi olla oikea.

Harvoin yksittäinen sana pilaa muuten hyvän ristikon antamaa iloa, varsinkin kun se tässäkin ratkesi itsestään muiden risteävien sanojen ja helppojen vihjeiden avulla.

Näitä tämän tyyppisiä poimii vain helposti esille. Ja oikeastaan ihan hyvä niin, sillä jos tietoa ei lähde itse tarkistelemaan, niin jonkun sanan kohdalta saattaisi itselle syöpyä mieleen jopa virheellinen merkitys tai sanan käyttötapa.
Toisaalta eipä sillä liene niin suurta merkitystä, kun ainakin oma pää on niitä virheellisyyksiä ennestäänkin jo täynnä. Mutta onhan tässä kokonainen elämä aikaa yrittää kitkeä niitä pois ;)
17. Jaska12.11.2006 klo 16:13
Ritu, sokkoratkojalle olisi huomaavaista ilmoittaa kirjanmäärä. Siis montako kirjainta? Jos on kahdeksan, niin se on ymmärrykseni rajamailla. Muu menisikin (ilman rautalankaa) sen yli.
18. Ritu12.11.2006 klo 16:17
Tuo vastaussana oli 5-kirjaiminen.
19. RA12.11.2006 klo 16:41
Tuo Ritun tarkoittama (5) sana löytyy Sanaseppo-lehden 2/2006 tavuristikosta Kuka kukin on. Siinä vihje kuuluu:
MITÄ _ _ _ _ _! (KUIN HIIREN)
20. Jaska12.11.2006 klo 16:52
Tulin valaistuneeksi, kiitos! Olinpa töötti. Tai siis olen. Sillä tuo Sanasepon vihjeen substanssi jää hämäräksi.
21. Ritu12.11.2006 klo 16:58
Jaska, mielenkiinnosta kysäisen, että saammeko porautua mielesi syövereihin ja kysyä, että minkä kuvittelit olevan vastaussanan ilman että tiesit vastaussanan pituutta tai että sinulla olisi ollut tiedossasiminkäänlaisia apukirjaimia, siis tuo olettamasi kahdeksan kirjaiminen sana?
22. RA12.11.2006 klo 17:15
Sanasepossa kirjoitusasu oli tällainen:
MITÄ _ _ _ _ _ !
(kuin hiiren)

Eli siinä oli kaksi vihjettä peräkkäin; a) sanonta, lausahdus ja sitten avittavana? b) "hiiren".

Vihjeen a-osan tyylistä vihjeitystä näkee silloin tällöin. Tällaisia löytyi lähikuukausilta, mm.:

_ _ _ _ _ _ VIULUT! -> MAKSAT
MIKÄ NYT - ? -> ETEEN
ENTÄS _ _ _ _ _ _! -> SITTEN

Näistä voi itse kukin makustella, kuinka hyvä tällainen vihjeitystapa on. :-)
23. Ritu12.11.2006 klo 17:35
Tuohon Yhteishyvän ristikon vihjeeseen vielä tarkennusta sen verran, että vihjesanat HIIREN ja JOKAINEN olivat vihjeruudussa alakkain.

HIIREN
JOKAINEN
24. Jaska12.11.2006 klo 22:51
Terve taas. Vierailin välillä ulkomaailmassa. Mieleen tuli Ritun ensimmäisestä viestistä (jossa HIIREN JOKAINEN peräkkäin) HIISKAUS. Siis että kyse on yhdestä vihjeestä. Allekkain kirjoitettuinahan ne antavat signaalin, että SAATTAA olla myös kyse kahdesta itsenäisestä vihjeestä yhteiselle ratkaisusanalle. Sitä kun en älynnyt, päädyin paremman puutteessa arvaukseen HIISKAUS sanonnasta "ei kuulunut hiiren hiiskaustakaan". Jos taas hiiri jätetään pois, ei kuulu HIISKAHDUStakaan (?) Hiiskausta käytettäisiin siis vain hiiren kera, eli jokainen hiiskaus olisi "hiiren"! TÖÖT!! Epäilys jäi tietysti jäytämään, ja siksi pyysin Ritulta kirjainmäärää. Yhteishyvän vihjeeseen ei siis ole nokan koputtamista, Sanasepon en sijaan kyllä. Ei se toimi kunnolla. Et ollut RA siihen itsekään ole tyytyväinen, kun parantelit sitä sulkeissa? Paljon parempi olisi ollut ovelasti ristikon otsikkoakin hyödyntäen MIKÄ - - - - - ON?! Kaiken lisäksi ilmoitit Canis familiarisin koirasuvuksi, mitä Oskukin piti törkeänä. Ulosantisi oli puolestaan täyttä herkkua (Sanasepossa), Osku on puolestaan kiinnostunut niistä ulkona ulosannetuista.
25. RA12.11.2006 klo 23:08
Joo, sutta (Canis lupus) ja sekundaa syntyy, kun amatöörit puuhastelee.

Sulkeet olivat kyllä aivan harkitut (eivät mikään anteeksipyyntö!), koska tarkoitus oli tehdä helpohko tavuristikko ja ajattelin sulkeissaolevan (kuin hiiren)helpottavan puuskahduksen keksimistä. Ristikon otsikkoa sen olikin tarkoitus hyödyntää!!! Itse olin vihjeeseen suht. tyytyväinen, mutta niinhän sitä aina ite on. Ensin. Ja kunnes.

PS. Anna / Antakaapa vihje, miten sanan KOIRASUKU olisi voinut vihjeittää. Kuten edellä Jaska kirjoittaa, tieteellinen nimi Canis familiaris EI ainakaan Jaskan mielestä käy ja on väärin. Mitä tilalle?
26. Jaska12.11.2006 klo 23:59
Virhehän se on, jos rinnastetaan suku ja laji (ihmissuku eri asia) Jos ristikkoon kuitenkin tulisi pakkosanana KOIRASUKU, voisin antaa sille pitkin hampain vihjeeksi CANIS. Koirasuku siis = koira(eläinte)n suku. Kennelväen erikoisristikossa (ei ole tainnut vielä tulla tilauksia?) pälkähästä pääsisi kaiketi jonkun palkitun näyttelykoiran sukulinjan nimellä, kaipa niitä löytyisi. Mahdillosuuksien mukaan KOIRASUKUa olisi parasta välttää ristikossa. Helpostihan se tässäkin olisi käynyt, tosin valikoivan tilalle olisi tullut huonompi VALITSEVA. Muut: hali/HALIT, raja/KATA, pesu/PESOT, puuvaja/HUOVATA, puuhakas/HUOLEKAS, koirasuku/SEKASOTKU.
27. RA13.11.2006 klo 00:15
Kiitos! Olisinpä älynnyt konsultoida jo etukäteen... :-)
28. Matti13.11.2006 klo 10:37
Ritu kirjoitti eilen, että ratkaisuaikaa on huomiseen saakka. Joten nyt kai voitte paljastaa sen
HIIREN
JOKAINEN

Mä oon nähkääs ihan pihalla.
29. airisto13.11.2006 klo 10:42
Ankkalinnassa teos KUKA KUKIN ON julkaistaan nimellä MIKÄ MIKIN ON :)
30. matts13.11.2006 klo 11:04
Kuka kukin on?

(8 kirjainta, on varmaan ollut täälläkin joskus?)
31. Teemu Pallonen13.11.2006 klo 11:32
Floristi (oon joskus käyttänyt omassa ristikossani vihjeenä).
32. Matti13.11.2006 klo 14:15
Ai jaaaa...
33. matts13.11.2006 klo 14:38
Teemu > kyllä (taisi tosiaan olla ristikkossa vuosi kaks sitten?)
34. juepjus13.11.2006 klo 14:44
Hyvähän se, että sanaristikoissa pyritään pidättäytymään tiukkoihin määrityksiin sanojen suhteen. Mutta ottaen huomioon kuitenkin sanaristikoidenkin viihteellisyysasteen ja ajankulu-näkökulman, niin eiköpä sanoillekin voitaisiin sallia hajanaisia käyttömahdollisuuskia.

Onko esim. koirasuku niin huono sana. Kirjakoirathan ovat määriteltynä nykyään tarkemmin kuin ihmispolot. Sieltä löytyy jos minkä nimisiä sukuja ja sukusairauksia ja sukuvikoja. Jalostuksen yhteydessä puhutaan kansanomaisesti koirasuvuista, kehitetyistä ja jalostetuistakin.

Suku on kai vastaavasti termillä 'heimo' eläinten puolella. Koira on ottanut askeleen lähemmäksi ihmistä ja etääntynyt susien suvusta. Tosin eräät ihmiset ovat alkaneet taas lähestyä susien sukua, että kohtapa voi olla, että terminologia pistetään uusiin puihin.

Noo, leikkiä. Oikeassa Jaska tiettyyn rajaan asti on minustakin on, mutta hyppäys sanojen tärkeysskaalaan voi ainakin mulla olla matalamalla sanaristikoiden suhteen. Jos jo pelkästään googlettamalla (vaikkakin kirottu keino) näemmä löytyy "koirasuvulle" satoja löytöjä, niin luulisi sanalle olevan jokin käyttötarkoituksellinenkin merkitys.

Mutta mielenkiintoista sinänsä, että onko sanaristikoita ajatellen tosiaan tuo koirasuku noin huono sana, että nuo Jaskan uudet vaihtoehdot parantaisivat ristikon laatua merkittävästi. Mikä tietää, voihan se noin ollakin.
35. Jaska13.11.2006 klo 17:01
Jaska on varmasti tiettyyn rajaan asti oikeassa, ja se raja vedetään tähän: Canis familiaris on koiran tieteellinen lajinimi. Koira on siis laji. Siksi pidin/pidän tätä lajinimeä huonona vihjeenä ratkaisusanalle koirasuku, sanokoon Google mitä hyvänsä.

Muu osa eilisestä höpinästäni oli sitten osin paranneltua koirasukua eli sekasotkua. Tietosanakirjan mukaan CANIS on koiran ja suden suku. Koiraeläimet ei sen sijaan ole suku, vaan heimo: CANIDAE. Suurin sen kolmesta alaheimosta on CANINAE, johon kuuluu mm. suku Canis. Suvun lajeja ovat koira, susi, dingo, kojootti ja sakaali.

Tarkoittikohan jupejus ristikon laadun parantamisella po. RA:n ristikkoa? Itsehän myönsin, että esimerkissäni yksi sana on alkuperäistä heikompi. Sen sijaan SEKASOTKU olisi ollut koirasukua parempi sana minun perusteillani, joita muiden ei ole tietenkään tarvis lainkaan noteerata. Peruutan anteeksipyynnöin koirasuvun välttämiskehotukseni! Pankaa vain laatijat koirasukua minun puolestani vaikka joka ristikkoon, kyllä se fakkisanana ainakin attan peittoaa ihan ylivoimaisesti...
36. jupejus13.11.2006 klo 17:22
Eihän tuossa mitään anteeksipyydeltävää Jaska ole. Oikeassahan sie olet tuon lajimääritelmien kanssa.
Mutta kun täällä usein halutaan vertailla sanojen sopivuutta ristikoihin, niin ajattelin käyttää tuotakin kohtaa jonain esimerkkitapauksena, kun esille oli kerran vedetty.

Tuskin noissa vaihtoehdoissa kovin suurta ero on. Ja tosihan se ettei se nyt koirasuku mikään kielemme paras sana ole. Koirapukukuin olisi parempi. Mutta kun minua kumminkin sanojen merkityksellinen rikkaus kiinnostaa, niin en nyt sanoisi koirasukuakaan mitenkään erikoisen huonoksi sanaksi, jos se on otettu kansan keskuuteessa jonkinlaiseksi käyttösanaksi.
37. RA13.11.2006 klo 17:28
Jaska taisi kritisoida tuota KOIRASUKU -sanaa (vain) siksi, että hänen mielestään se oli väärin vihjeitetty ja että hyvää vihjettä ylipäätään olisi vaikea keksiä (ellei olisi kysymyksessä jokin koiraväelle tarkoitettu erikoisristikko).

Ymmärsin tuon kritiikin. Tulin kuitenkin katsoneeksi Pesosta kohdasta SUKU:

1. samasta esivanhemmasta polveutuvat henkilöt
2. samaa alkuperää olevista seikoista, saman ryhmän, kategorian jäsenistä (yhdessä esimerkkilauseessa esim. 'naissuku')
3. biol. eräs eliölajien luokittelun yksikkö
4. kiel. monissa kielissä nomineihin liittyvä kieliopillinen kategoria

Tuo 2-kohta sai kyselemään, että onko se sittenkään niin absoluuttisen väärin, jos vihje on 'Canis familiaris' ja ratkaisu 'koirasuku'? Eikös kesykoirat kaikkine eri rotuineen ole "samaa alkuperää olevia, saman ryhmän, kategorian jäseniä"?

Tietosanakirjassa kohdassa KOIRAT (Canis) puhutaan ensin koiraeläimiin kuuluvista LAJEISTA ja heti perään SUVUSTA. Tähän Canis-koirasukuun mainitaan kuuluvan koirien lisäksi myös sudet, sakaalit ja (joskus) ketut.
38. RA13.11.2006 klo 17:32
Jaahah! Unohtui taas päivitys eli kirjoitin tuon äskeisen näkemättä noita viimeisimpiä kommentteja. Anteeksi mahd. toisto.

Koulussa kysyttiin koiran sukulaisia:
- Sakaali, bingo ja kanootti.
39. Matti13.11.2006 klo 18:14
CANINAE-alaheimoon kuuluu ilmiselvästi kaniini.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *