KESKUSTELUT > RISTIKOT > NETTIRATKONTA

307. Nettiratkonta

Sakari16.9.2003 klo 22:58
Semmosta vain olen joskus pähkäillyt jotta ratkooko joku noita onlineristikoita useinkin, eli esim päivittäin nuo Uutislehti 100:n ristikot?
Printtaako moni paperille ja ratkoo sitten paremmalla ajalla kuin koneen ääressä vai kuinka?

Näyttää mielipidekyselykin olevan aika painottunut tohon neutraaliin "joskus" -vaihtoehtoon muiden ääripäiden ollessa tasoissa.
2. Pena17.9.2003 klo 09:31
Mulla se on niin, että en ratko netissä ollenkaan. Kokeillut olen, mutta se "vanha" paperinen on paras. Joskus olen yrittänyt printata, mutta kun ei osaa kokoa määritellä niin ne tulevat mikä minkäkin kokoisena. Kirjastossa otan kopioita Hesarista, kuukausiliitteestä, muistakin lehdistä joskus.
3. Marianna17.9.2003 klo 11:09
Sama täällä. Visaiset on jo kerran ratkottu Pelikaaneissa, ja keskitasoisia/helppoja on mukavinta ratkoa unilääkkeenä kynällä paperille, ja Pelikaanit, SK, Hesari, AL ja Iltis riittävät enemmän kuin hyvin. Ylipäänsä (mistähän tämäkin sanonta tulee?) en pidä ruutuun tuijottamisesta ja modeemilla roikkumisesta.

Onko kukaan muuten onnistunut Flash-pohjaisessa ratkomisessa? Saan kyllä Explorerilla ristikon ratkottavaksi, mutta en tallennetuksi ainakaan omalle koneelle ainakaan niin, että voisin omalla ajalla ratkoa.
4. Pena17.9.2003 klo 11:35
Kopioissa (nimenomaan Hesarin) on lisäksi se hyvä puoli ettei niistä tartu painomustetta sormiin. (Ja sitä kautta naamaan.) ;)
5. Arto Pöllänen17.9.2003 klo 13:30
Mariannalle:
"Talleta ratkaisu" tallettaa tosiaankin vain ratkaisun eikä muuta. Flash-ristikon avaamisen jälkeen voit kuitenkin katkaista nettiyhteyden ja jatkaa silti ratkomista, myös ratkaisun talletus ja hakeminen toimii ilman nettiä. Myös Java-ristikoita voi ratkoa näin netistä irrotuksen jälkeenkin.

Jos haluat myöhemmin jatkaa Flash-ristikon ratkomista etkä halua mennä nettiin, sekin onnistuu. Internet Explorer (tai Netscape) nimittäin tallettaa käytyjen sivujen koko sisällön väliaikaisiin tiedostoihin. Teeppä näin: laita Explorer Offline-tilaan (menu Tiedosto -> Offline-tila) ja mene Flash-ristikon osoitteeseen ikäänkuin olisit netissä. Sieltä se löytyy, ilman modeemilla roikkumista!

Java-ristikoihin ei voi palata jälkeenpäin ilman nettiä.
6. Sakari19.9.2003 klo 00:35

Tästä lähtien voi vastausajan puitteissa lähettää netissä täytetyn ristikon myös arvontaan suoraan klikkaamalla [LÄHETÄ RATKAISU] -painiketta. Näppäin aktivoituu jokaisen ruudun ollessa täynnä.

Tällä hetkellä voimassaolevia tehtäviä ovat:


Metsälehti 17/03
http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_java.ph p?file=metsalehti/03/me0317&s_posti=paivi.laipio@m etsalehti.fi

Työ Terveys Turvallisuus 9/03
http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_java.ph p?file=ttt/03/tt0309&s_posti=info-ttt@ttl.fi


Ja lähitulevaisuudessa myös monet muut.
7. Aikku19.9.2003 klo 04:02
Vihdoin sain laajakaistani kuntoon ja pääsin palaamaan tänne bittiavaruuteen.
Ja kun on käytettävissä laajakaista, ratkon kyllä kaikki netissä (ainakin näillä sivuilla) olevat ristikot. Nyt kun minulla oli parin viikon paussi bittiavaruudessa, tunsin jonkinlaisia vieroitusoireita. Tänään homma taas aukeni ja ensimmäiseksi syöksyin ratkomaan näitä sanaristikot.net -ristikkoja.

Naapuripalstalta lueskelin sieninpoiminnan ja ristikonratkonnan välistä köydenvetoa aivotoiminnan virkistämiseksi.

Sairastin itse 2 vuotta sitten aivoinfarktin. Sairaalassaolon jälkeen vierailin kerran - kaksi kuukaudessa neuropsykologin juttusilla. Hän innostui suunnattomasti kuullessani, että ratkon ristikoita ja kryptoja, ovat kuulema erinomaista aivovoimistelua ainakin minun tapauksessani. Hän ei ilmeisesti ole opiskellut neuropsykologian professori Virsun huomassa. Minä kuitenkin uskon omaa neuropsykologiani ja jatkan ristikoideni parissa.
8. Eki22.12.2003 klo 02:31
Uutislehti 100:n ristikko 22.12. ei valitettavasti tule tänne ajoissa. Silti myös jouluaikana pyrimme lisäämään tehtäviä alati lisääntyvän ratkojakuntamme iloksi. Tulossa on myös visaisia yllätyksiä.
9. Eki22.12.2003 klo 10:02
Samat sanat Pelastusalan ammattilainen -lehden ristikkoa erityisesti odottaville. Tiistaina 23.12. iltapäivällä kenties nämä rästiristikot tulevat ratkottaviksi.
10. Tane7.1.2004 klo 22:11
Muuten toimii hyvin tämä uusi tekniikka, tallennuskin toimii nyt. Minulla hosujaluonteella on vain sellainen ongelma, että kun pitää painaa talleta ratkaisu -näppäintä, painankin vahingossa hae talletettu, koska se on usein se näkyvillä oleva. Sattunut useammankin kerran.
11. Artsi9.1.2004 klo 16:19
Hyvä huomio, Tane. Laitetaan seuraavassa päivityksessä siihen "Hae talletettu"-nappulaan varmistuskysymys.
12. Tane12.1.2004 klo 16:08
Uusimassa Työ- terveys turvallisuus kryptossa ei saa kryptorenkeä päälle, kummassa päässä liene vika, minun koneella vai siellä suunnalla? Kai palkintoristikoihinkin se kuitenkin on käytettävissä?
13. Floora12.1.2004 klo 16:16
Saman huomasin kuin Tane, ruudulla ratkoessa on tosi hankalaa etsiskellä numeroita. Onko rengillä rokulipäivä?
14. Aikku12.1.2004 klo 16:33
Onhan nyt maanantai ja renki tuntuu olevan rokulissa.
15. Sakari12.1.2004 klo 18:13
Nyt toimii.
16. Eki14.1.2004 klo 13:27
Voittoja on tullut nettiratkojille mukavasti, joten suosittelen osallistumista!

Uudessa Pro Toimihenkilöunionin ristikossa on yksi piiloruutu, johon sopii kaksi eri kirjainta. Ohjelma tunnistaa ne molemmat, joten ei tarvitse välittää, kumman valitsee.

Nykypäivän uudenvuodenristikoissa oli mielenkiintoinen vaihtoehto, jota ei etukäteen huomattu. 1/4 piti olla PATA, mutta moni pani loogisesti ILTA. Tällöin KAMPPAUS muuttui muotoon KAMPITUS.

Ensimmäisissä ratkonnan SM-kisoissa 1974 oli laatijan mallivastauksessa LENTOILMA/AMON ja minä panin LENTOILTA/ATON. Se hyväksyttiin, minkä ansioista tuli hopeaa. Vihjeet muistaakseni "pilotille mieleen" ja "jumala".
17. Pulmailija14.1.2004 klo 22:36
Onko täällä ollut aiemmin keskustelua siitä, täytyisikö hyvän ristikon ratkaisun aina olla yksikäsitteinen? Itse en ainakaan muista moista huomanneeni. Monissa muissa tehtävissähän (mm. siluettiristikot) tuo kuuluu tehtävän luonteeseen jopa niin voimakkaasti, että sitä voi käyttää halutessaan tehtävän ratkaisemisen apua.
18. Eki14.1.2004 klo 22:41
Tuo ilta/pata-sattuma osoittaa, että vahingossakin voi tulla vaihtoehtoja. Yleensä nuo pyritään poistamaan, mutta joskus se vaatisi liiankin helppoa lisävihjettä tai ainakin teennästä täsmennystä. Väitteeni siis: yksiselitteisyys erittäin positiivinen asia mutta ei kaikki kaikessa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *