KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2006

3055. Punainen Pelikaani 5/2006

Jukkis30.10.2006 klo 22:35
Tästä lehdestä on aloitettu elokuussa oma säie, mutta kun se on siirretty/siirtynyt tuonne hömppäpuolelle, niin olkoon siellä.

Palautusaika meni umpeen. Mm. nämä jäi ihmetyttämään:

Viitamäen ristikossa on vasemmassa ylänurkassa puhekupla, jonka ympärillä on lainausmerkit, ja jonka sisällä lukee KATO! ELVIS! Minä sain siihen aikaan O-KIA. Eihän tuohon oikein muu kirjain sovi kuin N, joten ONKIA. En ymmärrä.

Tuo e.m. sanan N-kirjain on sitten vihjeestä KUULAKYNÄSTÄ tulevan sanan eka kirjain. Silloin siihen tuli minulla NA-SE, tuossa on piilokirjain. Joten siihen sitten kai tulee NAPSE. Vai?

Viimeisen aukeaman ristikossa (Viitamäki, paitsi että oikeasti Vuokila) sitten on tämmöisiä:

JUSSIN JUPISEMA -> L-KO (piilokirjaimella). LAKO? LIKO? LEKO? LOKO? LUKO?

Sitten on kuva, jossa nurmikolla on puettu jänis, puu ja tyttö. Näyttää ihan Liisalta Ihmemaassa. Siitä tuli AIKAPA-A. Mitä piilokirjaimeksi ja miksi?
2. tonimikael30.10.2006 klo 22:39
Oisko tuo (maa)JUSSIN JUPISEMA LAKO?
3. Eki30.10.2006 klo 22:40
Omasta puolestani: maajussi jupisee laonnutta viljaa eli lakoa. Tuossa Liisassa taitaa olla joku kirjain väärin.
4. Antti Viitamäki30.10.2006 klo 22:41
Hmm... Vihje on ehkä aavistuksen väljä. Entäpä jos kuplassa lukisi: "Katsokaa, lohet! Elvis!"

Ehkä tuohon olisi voinut jotain muutakin kehittää. :-)
5. Jukkis30.10.2006 klo 22:59
No mitä siihen Liisaan sitten tulee?

Elviksestä en ymmärrä vieläkään mitään. Mitkä helkutan lohet?
6. Jukkis30.10.2006 klo 23:13
Äh, väärin tosiaan on minulla tuon Liisan ympäristössä. Taitaapa siihen tulla AIKAPU-A. Tuleeko siihen siis AIKAPULA? En minä kyllä oikein sitäkään ymmärrä. Pitääkö tietää jotain Liisa Ihmemaassa -tarinasta jotta ymmärtäisi?
7. iso S30.10.2006 klo 23:30
Elvistelyyn kaipaisi pari kalaa mukaan. Ei siellä tietysti mitään Elvistä ole joten kyseessä on narraaminen ja yksi tapa narrata kaloja on onkiminen. Puhekuplan ympärillä olevat sitaatit oikeuttavat sekä leikkimielisyyden että tarvittavan ylimääräisen päättelyaskeleen joten ei auta valittaa, on se hyväksyttävä.

Liisa-juttua en ymmärrä, etenkään ristikkoa näkemättä.
8. mor30.10.2006 klo 23:48
Jukkis > Luulen, että sinulla on vieläkin yksi kirjain väärin siinä Liisa-jutussa. Itse ainakin sain siihen ratkaisuksi sanan, joka viittaa tuon jäniksen kokoon tai pikemminkin ikään. Sitähän ei kuvasta suoraan näe, mutta koon perusteella voisi päätellä.

Voi olla, että ratkaisuni on ihan pielessä, mutta näin sain siitä mielestäni ihan järkevän lopputuloksen. Miten on Eki?
9. Antti Viitamäki30.10.2006 klo 23:53
Eikös Liisan Ihmemaassa kohtaamalla jäniksellä ollut pahuksenmoinen kiire teekutsuille? Näin minusta AIKAPULA kuulostaisi ihan mahdolliselta.
10. Eki31.10.2006 klo 00:10
Juu, noin Heli sen selitti. Oli minullekin vähän vieras.
11. Jukkis31.10.2006 klo 08:35
Tuossa Jussin jupinassa jäi minulta oivaltamatta Jussi - > maajussi -askel. Siksi tuota miettiessä selasin aika tarkkaan läpi Täällä Pohjantähden alla:n, jos se Jussi vaikka siellä jupisee lakoon mennyttä viljaansa. Mutta ei siellä lakoa ole, halla vaan. Samoin etsin Seitsemästä veljeksestä jupi-alkuiset sanat. Siellä kyllä jupistaan ja jupileerataan, mutta ei lakoa.

Onkimisen vihdoin ymmärsin.

Minkä sanan sinä mor siitä jäniksestä sitten sait?

Mutta on tuolla aukeamaristikossa vielä yksi. Kuva, jossa veneessä on kaksi ihmistä, toinen soutaa hiki hatussa, toinen makaa selällään. Siihen tuli piilokirjaimellinen PA-E. Siis varmaankin PAHE. Tarkoittaneeko että pitäisi osata päätellä sen makailevan olevan esim. laiska? Jos se istuisi, niin silloinko se ei olisi laiska? Luulisin, että soutajan on helpompi soutaa, kun se toinen makaa, koska painopiste on alempana, joten missä se pahe siis on?
12. mor31.10.2006 klo 08:53
Jaaha, niin että se AIKAPULA oli sitten oikein? Onhan se jänö siinä ikäänkuin juoksemassa ja siitä voisi mieltää kiireen ja siitä taas aikapulan, mutta silti tuntuu kovin kaukaa haetulta. Jos taas tulisi tietää jonkun kirjan joku yksityiskohta, niin sekin tuntuu melkoiselta nippelitiedolta.

Itselleni AIKAPULA ei koskaan ollut edes harkinnan alaisena, sillä vaakaan kulkevan päälauseen viimeinen sana PUHDISTAMISTA oli minulla muodossa PUHDISTUMISTA. Tällöin melkein väkisin jänösanaksi muodostui AIKAPUPU. Aivan kuten aikamies on varttunut mies, niin aikapupu voisi olla varttunut pupu. Kooltaanhan tuo kuvan pupu on varttuneen oloinen.

Eihän tuota aikapupua tietenkään mistään kirjoista löydy, mutta kp:tä lukuunottamatta se ei tunnu kenellekään olevan mikään kriteeri sanavalinnalle. Eikä se varmasti ole huonompi sana, kuin joskus jossain ristikossa esiintynyt isäkoira (tai mikä eläin olikin)!

Olisi mielenkiintoista tietää, että jos ratkaisuni olisi nostettu arvonnassa, niin olisiko se hylätty tuon sanan takia :-)
13. Jukkis31.10.2006 klo 09:16
Kun oikein tarkkaan katsoo, niin sillä pupullahan heiluu taskukello kupeella. Kyseessähän siis on tosiaankin AIKAPUPU kahdessakin mielessä. Toihan on parempi kuin oikeaksi tarjottu ratkaisu, etenkin kun PUHDISTUMISTA käy yhtä hyvin siihen vaakasanaksi.
14. Eki31.10.2006 klo 09:34
Ihannemaailmassa jokainen ratkoja tietää, mitä kultakin laatijalta odottaa eikä tarjoa mahdottomuuksia.

Aikapupussa olisi pettänyt joko Ekin tai Helin kritiikki. Helin tapauksessa hän olisi piirtänyt ihan liikaa asiaa vihjepiirrokseen.

En sano, ettei aikapupua voi hyväksyä oikeaksi ratkaisuksi, mutta kuuluun satuun liittyminen on kuitenkin järkeenkäypä juttu verrattuna NOIN outoon sanaan..

Jukkikselle tiedoksi: itse keksin (uudelleen) tuon onkia-perustelun varmaan samoihin aikoihin kuin sinäkin. Ei leikannut millään, vaikka olin sen jo kerran keksinytkin (tai antanut itselleni kertoa).

Kyllä se pahe on laiskuus, joka lasketaan oikein perussynniksi, mutta piirräpä paheellinen laiskuus pieneen tilaan yksiselitteisesti.
15. iso S31.10.2006 klo 10:04
Miksi sen paheen pitää olla juuri laiskuus? Jos kuvaan mahtuu soutaja ja selinmakaaja niin olisi varmaan mahtunut yhtä hyvin punanenäinen äijä joka vetää silmät ristissä xxx-juomaa suoraan pullonsuusta. Tämä assosioituisi helpommin paheeseen ja se voikin olla ongelma jos vihjeen ei pitänyt olla helppo.

Aikapula-jänis kuulostaa karvan verran kohtuuttomalta. Liisa ihmemaassa kuuluu kyllä käsitteenä yleissivistykseen mutta jänis on mielestäni siinä sivujuonne mitä ei välttämättä muista ellei itsellä ole senikäisiä lapsia mille on satua lähiaikoina lukenut. Kun nyt muistia virkistettiin niin hämärästi nousee kyllä mieleen jäniksen laulu: I'm late, I'm late for a very important date. No time to say hello, good-bye, I'm late, I'm late, I'm late...
16. Eki31.10.2006 klo 10:08
Ossi assosioituisi ihan oikein, nyt se vain oli näin.
17. airisto31.10.2006 klo 10:33
Laatija pyytää ratkojilta asiallista kritiikkiä ja kun sitä saa, toteaa lopuksi: "nyt se vain oli näin." hehheh
18. Eki31.10.2006 klo 10:38
Jos lukee kaikki tekstini uudelleen, niin ei siinä minusta mitään naljailtavaa jää. Asiaa olin jo käsitellyt kylliksi ja ainahan voi tehdä toisen vihjeen.
19. Jaska31.10.2006 klo 11:47
Liisa ihmemaassa ei juolahtanut mieleen. Arvelin jujuksi sanonnan "ei tässä olla jäniksen selässä" vastakohdan, siis "kova kiire on". Epäselvässä kuvassa jäniksellä näytti olevan jokin pussi olallaan. Jos kummastelemani tyttö olisi ratsastanut jänöllä, asia olisi ollut täysin selvä! Nyt ristikkoa syynäillessäni huomasin, että minulta on mennyt ohi, siis ilmeisesti täyttynyt risteävillä itsestään, 51 PERÄSSÄÄN LIITTYY UFOIHIN = AREA. En ainakaan muista tätä ihmetelleeni. Nyt lyö kyllä tyhjää, selittänette, kiitos.
20. JTak31.10.2006 klo 11:50
http://fi.wikipedia.org/wiki/Area_51
21. Tuomas L.31.10.2006 klo 11:51
Itse ymmärsin ONKIA-vihjeen niin, että Elviksestä puhuva henkilö kalastelee huomiota. Ei ole varmaan paljonkaan kauempaa haettua kuin "oikea" selitys.
22. Jaska31.10.2006 klo 12:23
Ammottava aukko sivistyksessä tuli paikatuksi! Roswellin mysteeri alienien ruumiiden säilömisineen on kyllä tuttu tarina, mutta Area 51 ei kai sitten kaikissa suomalaisissa lehtijutuissa ole tullut esiin.
23. heli k31.10.2006 klo 15:03
Pieni *sori*, kun olen ollut tästä keskustelusta poissa.

Tällä ristikolla lähdettiin hakemaan jotain piristystä, kaiketi. Jonkin verran olen vuosien varrella vihjeytyksiä(kin) tehnyt, mutta lähinnä siitä helpommasta päästä. Kynnys tehdä tarkoituksellista visaista oli aika korkea.

Huomaan, että ratkojien kritiikin kohteeksi on joutunut kaksi kuvallista vihjettä. Tuppaa olemaan, että vihje tulee lähes poikkeuksetta mieleeni kuvana, taidan olla niin päin ajatteleva ihminen. Toisaalta kuva saattaa johtaa ratkojaa helpommin harhaan kuin tekstivihje, joutuuhan kuvan ensin tulkitsemaan. Jos PAHEEN olisi vihjeyttänyt "laiskuus", olisi ajatusketju ratkaisuus ollut huomattavan paljon sileämpi.

AIKAPULA sekin muodosti päässäni kuvan, assosioitui kiireiseen jänikseen Liisa ihmemaasta. Arvelin sellaisen kuvakielen, mitä käytin, johtavan ratkojan sadun jäljille. Aina aika ajoin täälläkin on keskusteltu minkälaista yleissivistystä vihjeyttäjä voi ratkojalta olettaa. Uskoisin kaikkien tietävän tuon sadun ja Area 51:n. Ainakin nyt.

Oma aikapula iskee, kello kädessä juostava kauppaan.
24. Libero31.10.2006 klo 19:36
Kun vihjeenä on Disneyn piirrosklassikosta tutunnäköisiä hahmoja, Liisa ja aina myöhässä oleva Herra Kani taskukelloineen, niin sen täsmällisempää vihjettä ratkaisusanalle AIKAPULA ei voisi olla. Vanha kirjasatu on muun muassa Disneyn ansiosta pyörinyt elokuvana 55 vuotta aina uusille ikäluokille, joten tarina ei ole päässyt kulahtamaan. Ainakin kahdesta "Liisa Ihmemaassa" -filmistä on jo olemassa tämän vuosituhannen dvd-versiokin, joten klassikot eivät hevin kuole.

Niinpä vihjeessä ei ollut mitään vikaa, mutta silti minunkin vastaussanani oli AIKAPUPU. Siinä ei näy edes kumitusjälkiä. Myös tähän sanaan vihje sopi aivan nappiin. Takaraivossa kyllä raksutti, ettei laatija ole voinut kyseistä sanaa tarkoittaa, mutta en edes harkinnut muuta. Hyväksyin sen saman tien, vaikka pidin sitä hiukan omituisena.

En selittänyt aikapupua itselleni morin tavoin eläimen suurella koolla. Ajattelin, että Liisa-sadun kani on siinä määrin samastunut kelloonsa, kiireeseensä ja myöhässä olemiseensa, että aikapupu on vähintään yhtä osuva kielikuva kuin vaikka tuulipukukansa...
25. Jukkis31.10.2006 klo 20:43
Sen verran tekee mieli harrastaa käytännöllistä arkipäivän filosofiaa, että sellaisella ihmisellä (tai kanilla), jolla on tapana olla aina myöhässä, sillä ainaisella myöhässä olemisella ei juuri koskaan ole kovinkaan paljoa tekemistä kiireen tai aikapulan kanssa.

Siksi minusta myöhästelevä pupu ei ole kovin hyvä vihje sanalla AIKAPULA.
26. Libero31.10.2006 klo 22:05
Jukkis: Juu, sellainen ihminen tai kani, joka pitää tapanaan myöhästellä, ei juokse vaan saapuu aina paikalle kaikessa rauhassa notkahdellen. Tämä kysessä oleva kani kuitenkin juoksee. Sillä on todennäköisesti sellainen duuni, jossa on deadline ja aikapula ihan todellinen. :)
27. [Libero]31.10.2006 klo 22:06
[Po. kyseessä]
28. heli k1.11.2006 klo 12:09
Jos aikapupu (aika oikeutetusti) on herättänyt närää, niiin mitähän olisitte sanoneet seuraavasta, jos se olisi päässyt lehteen saakka.

Eki tuolla toisessa säkeessä kertoi, että väsäämiäni vihjeitä muutettiin monia ja erästä jopa useampaan kertaan. LAKO sanalle taisi muistini mukaan alunperin olla helpohko "maajussin jupisema". Eki yleensä laittaa korjaukset kaavalla SANA > korjaus vihjeeseen. Esim. tässä ristikossa korjattiin OPELIT > AJ- (siinä oli aiemmin ollut jotain "onnettoman pojan ensimmäisiä leluja") Noh, takaisin asiaan: korjauslistalla oli myös LAKO > sana maa pois alusta.

Kuuliaisena työntekijänä laitoin tuon vihjeeksi sanalleen samanlaisena. Hieman mietin, että VOI olla vähän vaikea, en minä ainakaan ymmärtäisi, kun taisi vielä olla piilokirjaimellinenkin. Mutta Skyttiä tehdessä olen tottunut siihen, etten aina ymmärrä ratkaisun ja vihjeen yhteyttä, vaikka molemmat ovatkin tiedossani. Tällä kertaa kyllä yksinkertaisuuteni vei minusta voiton. Ei voi kun nauraa.

Onneksi Eki tai joku muu korjausryhmästä huomasi kämmin. Toisinkin olisi voinut käydä. Aikapupun mahdollisuutta minä en rivien välistä äkännyt.
29. Eki1.11.2006 klo 12:16
Niin, maajussista otettiin maa pois, ettei olisi liian helppo. Nyt sitten meni (ehkä) liian vaikeaksi. Pienestä se on kiinni.

Mutta Heli, mikä se kämmi oli, kun en ihan tuota tekstiäsi ymmärtänyt?
30. heli k1.11.2006 klo 12:27
Muistisi pätkii. Kirjoitin vihjeeksi: sana maa pois alusta.

Kauniisti neljälle riville.
31. Eki1.11.2006 klo 12:31
Ai niin. No, se nauratti kyllä silloin. Ja naurattaa taas.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *