KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > KIRPPIS RISAIN

3053. Kirppis risain

marjaana29.10.2006 klo 19:56
Kirppis-ohjelma pyöri teeveessä viikonloppuaamuna ja puolella korvalla kuulin, että olisi ristikkolehdet haussa seuraavalla kerralla ja ehkä joku ristikkoihminenkin paikalla. Tietääkö joku paremmin että mitä, missä ja milloin?
2. airisto29.10.2006 klo 20:02
11.11.2006, Yle TV1, tunnettu? ristikkoihminen. ;)
3. Eki29.10.2006 klo 20:04
Kirppiksen tuotantoryhmä on uhannut, että osio voidaan poistaa, jos sitä liikaa mainostetaan etukäteen, joten ei mainosteta. On siellä tunnettu ristikkoihminen. Ei yllekirjoittanut.
4. airisto29.10.2006 klo 20:11
Mikä ihmeen tuotantoryhmä sellainen on, joka ei toivo ohjelmalleen suurta katsojakuntaa???
Onhan niitä kellariteattereita, joihin voi mennä ohjelmiaan esittämään, jos julkisuus pelottaa.
5. marjaana29.10.2006 klo 20:22
...jospa he pelkäävät, että kukaan ei katso, kun aihe on useiden tiedossa... no heh hee ;o)
6. Eki11.11.2006 klo 00:41
En mainosta, mutta lauantaiaamuna kello yhdeksän jälkeen se sitten tulee.
7. Jaska11.11.2006 klo 11:41
Hyvin selviytyi Riitta Rustari ristikkoaatteen lipunkantajana. Sanasepotkin sai sopivasti liikoja tuputtamatta näkyvyyttä. Ehkä enempikin olisi mennyt läpi, jopa Sanaris maininnalla? Lehdistä esillä ET, Apu, Suomen Kuvalehti. Koviksiakin RR sivusi mainitsematta IS-Plussaa. Sihteeri noudatti johdon ohjeita? Samoin kuvassa komeili Veijo Wirénin nimi ristikkokirjansa kannessa, sen sijaan Erkki Vuokila pysyi visusti piilossa asianomaisen määräyksestä (?) Olihan siellä hyllyssä Vuokilankin kirjoja, vaiko ei? No Ekiä ei voi ainakaan syyttää mainoksen ujuttamisyrityksestä asiaohjelmaan.
8. Seija11.11.2006 klo 12:11
Näytettiinhän siinä Ristisanakirjan kantta ja kehuttiin kirjaa. Ja Markku Mäkelä mainittiin. Esiintyminen oli luontevaa ja asiat tulivat hyvin esille.
9. Taata11.11.2006 klo 12:41
Kyllä täällä ohjelma noteerattiin. Tiukkaa asiaohjelmaa hy-
mistelemättä. Riitta Rustari on katuratkonnankin useampi
kertainen voittaja täältä Tiernakaupungin viime vuosikym-
menen kisoista, jotka sitten jostain syystä lopetettiin. Au-
liksen kanssa tekivät meikäläisestä juttua Madisonin ravinto-
lassa. Auliksen ottama valokuva on minulla tallella. Olen ku-
vassa Rustarin tiukassa tentissä lehteni ollessa edessäni pöydällä. Anteeksi, että sorruin mainostukseen ja ristikoista puhumaan näin aamutuimaan, mutta Helsingin Sanomain eli
entisen Päivälehden Aulis Lehdon ristikon ratkomisen aloitin
jo illalla ja yöllä. Saapa nähdä ollaanko Auliksen kanssa taas
Kreikan Aktéssa toistamiseen menneitä muistelemassa, kun
Pireuksen neidot eivät enää hurmanneet?
10. Ritu11.11.2006 klo 13:17
Pystyin seuraamaan ko. ohjelmaa vain toisella silmällä ja korvalla, mutta jäi vaivaamaan kohta, jossa esiteltiin jotain ristisanakirjaa, jonka kohdalla olin kuulevinani Riitan sanovan, ettei ole siihen aiemmin törmännyt. Mahtoiko tuo kirja olla sellainen, jossa hakusanoina toimii sanojen kaksi viimeisintä kirjainta?

Itselläni on tuollainen kirja ja pidän sen ideaa hyvänä. Siitä oli minulle ratkontaharrastukseni jossain vaiheessa valtavasti hyötyä, kun vähän vieraampaan sanaan sai viimeisiä kirjaimia kohdalleen, niin sana oli helppo hakea ja tarkistaa tuosta opuksesta.
Mahtaako kukaan tietää, onko tuon tyyppisiä ristisanakirjoja useammaltakin tekijältä?

PS. Ja Riitalle täydet pinnat, hienosti meni!
11. Taata11.11.2006 klo 13:28
Inkeri Nilssonin tuollainen julkaistiin ensin Suuri Ristikko Kilpa
lehdessä vähittäin. Keräsin niitä jonkin verran ja ovat talles-
sa vieläkin. Kahden viimeisen kirjaimen mukaan oli sanat
pantu järjestykseen.
12. Pena11.11.2006 klo 13:32
Onkohan tuommoisia kirjoja saatavissa jostain?
13. Ritu11.11.2006 klo 13:37
Taata, no samoilla lähteillä varmaan ollaan.
Kaivoin kirjan esiin ja niinhän tuolla alkusanoissa mainitaankin, että se on koottu yhdistämällä Inkeri Nilssonin ja Keijo Keravuoren aikaisemmin ilmestyneet sanastot.
14. Taata11.11.2006 klo 13:49
Kannattaa Pena kiertää divareissa ja kirpputoreilla. Eilen tein
sellaisen löydön, että en viitsi vielä edes paljastaa, mutta
tätä alaa sivuaa ja vahvasti. Olisi pitänyt kyllä tingata, kun
kynivät 0,30 euroa eli peräti tuollaiset pari vanhaa Suomen
markkaa. Jaksoin kuitenkin kantaa autoon saakka tuollaiset
parikymmentä metriä.
15. Juhani Heino11.11.2006 klo 18:12
Divarista saattaisi löytää myös käänteissanakirjan: http://wgate.bibsys.no/gate1/SHOW?objd=943146720&b ase=UHS&bibk=kj
Siinä on siis aakkostettu sanan lopusta, ja sanasto on kattavampi.
16. RA11.11.2006 klo 20:02
Anteeksi jo etukäteen, mutta kysymykseni on vilpitön:

Mitä ihmettä tarkoittaa tuo tämän säikeen otsikossa oleva "Kirppis RISAIN".

- Nimim. Päänsä risaksi miettinyt
17. Seija11.11.2006 klo 20:08
Luulen, että tulee sanasta design. Kierrätysversio?
18. Juhani Heino11.11.2006 klo 20:55
Samaan mäkin päädyin, mutta eivät sitten ole huomaavinaan että "resign" on luovuttamista ;-)
19. RA11.11.2006 klo 21:03
Sen ohjelman nimi on pelkkä Kirppis? Ainakin kaikissa minulla olevissa ohjelmalehdissä.

MUTTA siitä olen monien yllekirjoittaneiden kanssa samaa mieltä, että Rustarin Riitta oli todella hyvä! (Ja taas käy kateeksi :-)

Taatalle tiedoksi, että olen minäkin jutellut useaan otteeseen Riitan kanssa (vaikka yhteistä valokuvaa ei taida ollakaan ja vaikka hän ei minusta ole juttua tehnytkään). - Kaikki jotka haluavat tästä syystä nimikirjoitukseni, voivat lähettää yhteystietonsa e-mailitse etunimi.sukunimi.@kolumbus.fi.
20. Seija11.11.2006 klo 21:08
viikolla tulee Kirppis Risain, sunnuntaisin pelkkä Kirppis
21. Seija11.11.2006 klo 21:09
siis lauantaisin - sehän nyt vissiin on ;)
22. marjaana11.11.2006 klo 22:38
Joo, otsikkoon tuli vahingossa tuo "Risain", kun ensin luulin, että ristikkojutska tulisi siinä ohjelmassa.
23. ile11.11.2006 klo 23:16
Kahden viimeisen kirjaimen mukaan luetteloitu ristikkosanasto:

Ristikkosanasto IV, koonnut Jukka Kaukopuro, kustannus Oy Semic, 1988.

Tiukan paikan tullen oiva apuväline niin ratkonnassa kuin laadinnassakin.
24. telkku.com14.11.2006 klo 16:45
ykköseltä 18.35 uusintana tänään
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *