KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > VÄÄRÄSSÄ PAIKASSA

3046. Väärässä paikassa

Eki28.10.2006 klo 11:42
Ovatkohan Hesburger ja KotiPizza miettineet tarkkaan, kun ovat lähteneet sponsoroimaan tv-sarjaa C.S.I. Suomessa. Ohjelmassahan näytetään (inho)realistisesti ihmisvatsojen avaamisia ym. Sellainen tuskin herättää kovin nälkäisiä mielikuvia.

Viime keskiviikon jaksossa mainospaikka meni varmaan pahasti miinukselle, kun syömishäiriöinen mies söi itsensä hengiltä ja ehti sitä ennen vetää naamaansa kaikkea eteensä tullutta (roska)ruokaa.

Ristikoihinkin tulee joskus lehteen sopimatonta materiaalia. Muistan tapauksen, kun P. A. Manninen oli erään uskonnollisen lehden ristikon TAIVAS-sanaan piirtänyt kahden ruudun kokoiseksi vihjeeksi Jumalan pilven reunalle. Tämä oli toimituksen mielestä vääränlainen kuva Jumalasta ja vihje muutettiin.

1900-luvulla firmassani vaikuttanut laatija-avustaja sai minulta tilauksen erään lääkäriaseman ristikosta. Kun ristikon laatimus saapui käsiini, pääkuvaan oli ehdotettu piirrosta lääkäristä, joka toteaa potilaalleen jotenkin tähän malliin: "Voitteko riisua vaatteenne, niin tutkin kurkkunne!" Minun mielestäni vitsi oli sekä vanha että lääkäriaseman imagoon sopimaton, joten se ristikko ei lehteen päätynyt.

Olisi mukava kuulla laatijoilta, onko heillä tullut vastaavia tilanteita eteen toimitusten kanssa. Tai ratkojilta, jos he ovat kakistelleet laatijan juuri kyseiseen lehteen sijoittamaa kuvaa tai vihjettä.
2. Taata28.10.2006 klo 12:57
Minulla on niin kuumia juttuja menneiltä vuosikymmeniltä,
että niistä ei passaisi puhua vieläkään. Varmaan siksi lope-
tinkin silloin laatimisen tykkänään enkä ratkonutkaan kuin
ajoittain, mutta sitä kovemmin välillä. Toisaalta entinen arpa-
onnikin oli minut hylännyt eikä voittoja rapissut, vaikka kuin- ka olisi yrittänyt ja oikein ratkonut.

Sitten paljon myöhemmin aloin laatia jemmaan varastoon
nykymittapuun mukaan lainsuojattomia ristikoita, joita en ole
hävittänyt vieläkään. Sitä materiaalia olisi puhtaaksi piirret-
täväksi ja entrattavaksi aika paljon. Osaan on piirretty val-
miit pohjatkin tussilla. Naapuri koeratkoi minulle luonnoksia.
Hän elää vieläkin ja ratkoo ristikoita vaikka mistä lehdistä
edelleen vaikka ikää on ja kuntokaan ei ole kovin kapoinen.

Aloin tehdä come backia 1990-luvulla jälleen omaan tyyliini
ja kehitin myös mielestäni uudenmuotoisia tehtävätyyppejä.
Jotain samansuuntaisia viritelmiä on voinut jossain nyt myö-
hemmin ollakin. Syntyi suuri määrä näitä urheiluristikoita liittyen kansallispeliimme. Nekin ovat edelleen jemmassa ja
tallessa. Tuossa vaiheessa Aulis iski kyntensä minuun Tier-
nakaupungin Rotuaarin SM-katuratkontakisoissa, joita vide-
oin useana vuonna, mutta en tietenkään osallistunut itse
kisoihin vaan "annoin" muillekin mahdollisuuksia. Tietenkin
filmit ovat edelleen tallessa kuten sadat ja taas sadat muut-
kin kasetit olivat ne sitten kamerakasetteja tai tavallisia muutaman tunnin mittaisia. En ole vieläkään niitä hävittänyt tai päälleajanut vaan olen tuhlannut rahaa ja ostanut uusia tarpeen mukaan. Moni olisi tehnyt tämänkin asian toisin tai jättänyt koko filmaukset toisten murheeksi. Olisi niin päässyt
paljon helpommalla. Harmittaa tämä nykymeno, kun kennel-
läkään ei ole kohta aikaa mihinkään eikä mikään kiinnosta
useimpia nimeksikään. Siltä ainakin tuntuu. Ja vaihtuihan se
tuo kamerakin sitten, että vanhoja kamerakasetteja ei tullut
enää mieleenkään hävittää. Ja törmäsinhän minä Rotuaarilla
muihinkin laatijamestareihin ja alan vaikuttajiin.

Sitten tulikin tämä 2000-luku ja Taatalle uudet kujeet kuten
ystäväni junamies varmaan sanoisi. Se oli menoa Taatalla
sitten...

PS. En valitettavasti ehtinyt takertua Ekin pyytämiin pikku-
seikkoihin tässä jutussani, joka oli niin maailmoja syleilevä.
Mutta voi olla, että ehdin palata astialle myöhemminkin?
3. Siltä ainakin tuntuu28.10.2006 klo 15:13
Luoja,miten kiinnostavaa!Päivä on pelastettu!
4. iso S28.10.2006 klo 15:13
Lienen kertonut että kerran ennakkotarkastutin yhden idean ennen laatimiseen ryhtymistä. Tarkoitus oli leikitellä sillä tosiasialla että tunnetutkin sanonnat voivat kääntyä merkitykseltään aivan toisensävyiseksi jossain tilanteessa.

Pääkuvassa olisi ollut maassa makaava mummo ja häntä monottava mies. Jollakin keinolla heidän nimikseen olisi identifioitu Onni ja Rauha. Lauseiksi olisi luonnollisesti tullut "Rauha maassa" ja "Onni potkii". Ei mennyt läpi. Yhtiö haluaa pysyä hyvän maun rajojen sisäpuolella.

Toinen mitä en lähtenyt edes tarjoamaan lehdelle (tosin puolileikilläni ehdotin reippaammalle kollegalle) oli sananmuunnosjuttu missä ryypiskelyyn taipuvaisella pääkallonmetsästäjällä (tässä olisi rullahuulen piirtäjälle sopiva tehtävä) on kaksi kantamusta. Lauseiksi tulisi "pullot kassissa" ja "kallot pussissa".

Joskus harmittaa kun oikeaoppinen toimitus rajoittaa taiteilijan vapautta vain siksi että jotkut ihmiset ottavat kaiken niin kamalan tosissaan ja loukkaantuvat milloin mistäkin. Onneksi vain joskus eikä kovin paljon silloinkaan.
5. Timppa28.10.2006 klo 16:21
Eikös tuo "Rauha maassa" ja Onni potkii" julkaistu joskus jossakin painotuotteessa. Laatijaa en muista, mutta yksi on ainakin tunnustanut...;) Saattaa olla, että joku muukin on lainannut idean.

MM:lle mainio kuvitusidea, kuka laatii?
6. Taata28.10.2006 klo 16:44
Minua harmittaa iso S:n puolesta, mutta tuli mieleen, että
Rauha on myös miehen nimi eli olisiko juttu mennyt hektisel-
lä ilmeisesti naistoimittajalla läpi jos kaksi miestä olisi pää-
kuvassa mukiloineet toisiaan. Olisi mennyt vähän vaikeam-
maksi keksiä ratkaisu, mutta olisi varmaankin mennyt läpi,
jos ei aivan helppo pitänyt olla? Se on tuo taiteilijan vapaus
niin kallisarvoinen, että sitä pitää suojella ja vaalia lakkaa-
matta. Mä vartiossa seison...
7. Jukkis28.10.2006 klo 17:56
Tiedoksi vaan. Samasta aiheesta (ei tosin laadintaan liittyen, vaan Ekin avausviestissä mainitsemaan TV-mainosmaailmaan liittyen) on menossa keskustelu nyysseissä:
http://lyhytlinkki.net/?aoqeycfr
8. Matti29.10.2006 klo 13:09
Minullekin tuo Rauha maassa ja Onni potkii on tuttu. Joko ovat esiintyneet ristikossa, tai asiaa on käsitelty täällä aiemmin.

Tai sitten ei.
9. Eki29.10.2006 klo 13:15
Vähän tuohon liittyen minulla oli vuosia sitten Krypto Pelikaanin sekaristikon pääkuvassa kaksi vaimoaan pieksävää miestä. Yllä oli jokin selittävä teksti kuten että Vilhon ja Einon vaimojen nimet ovat Anna ja Salli.

Kaikki kuvassa olivat nauroivat ja miesten repliikit olivat "Anna mun kaikki kestää!" sekä "Salli mun nauraa!"

Vähän makaaberia kyllä.
10. Taata29.10.2006 klo 14:21
Nyt tuli maakuntien kautta Ekille palautetta puhelimitse.
Yhdellä himoratkojalla oli lentänyt Pirkka heti roskiin, kun
ei ollut ristikkoa. Toiselle oli ihan sama, mutta ratkoi toista
Vuokilaa parhaillaan OHOH- lehdestä. Pääkuvassa tuntui
olleen yksi näyttelijä. Tämä ratkoja ei ole niin ammattilainen
ja ratkoo siis myös Seurasta Jokikokotkin. Taata taata!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *