KESKUSTELUT > RISTIKOT > SE SYTTYI SITTENKIN!

3039. Se syttyi sittenkin!

Ritu25.10.2006 klo 13:10
....lamppu meinaan. Mutta kesti syttyäkseen lähes kymmenen vuotta!!
Selasin nimittäin äsken joskus kymmenisen vuotta sitten ristikkoristeilyltä ostamaani kolmen kysymysmerkin ristikkosanastoa.
Viimesille sivuille olen kirjoitellut vihjeitä ja sanoja, joille en ole löytänyt selitystä tuosta sanastosta. Nettiäkään minulla ei tuolloin vielä ollut.
Aika monen vihjeen ratkaisu on lisätty vasta siinä vaiheessa, kun oikeasta ratkaisusta on ollut mahdollista se nähdä.
Yhden vihjeen kohdalle on tähän päivään asti jäänyt kysymysmerkki. Mahdollisesti olen jostain syystä missannut siinä vaiheessa, kun olis pitänyt hankkia oikean ratkaisun sisältävä lehti.

Vihjeeksi olen kirjoittanut tohtori Laurel ja vastaukseni on ollut Tristan. Vielä äskenkin googletin, että mikä ihmeen Laurel Tristan?
Kunnes lamppu syttyi! Sehän olikin Tri Stan.
Eli kyllä ne teidän laatijoiden vihjeet elävät näinkin kauan ;)
2. Jyrki25.10.2006 klo 15:47
Aivan noin pitkiä kaaria ei ole itselleni muistaakseni syntynyt. Sellaisia muutaman kuukauden tai jokusen vuoden mittaisia tulee toisinaan, kun löytää jostakin kasasta kesken jääneen ristikkolehden ja oivaltaa joitakin aikanaan ratkaisematta jääneitä, kinkkisiltä tuntuneita kohtia nyt yhtäkkiä kevyesti.
3. Matti25.10.2006 klo 17:49
Entäpä tohtori Laurel ja LDE?
4. iso S25.10.2006 klo 21:47
Jaa meikäläisen serkkulikkako?
5. Jaska25.10.2006 klo 23:17
Ritu palautti mieleen kiusallisesti, että lamppu ei syttynyt erään PuPe 5:n ratkaisusanan kohdalla. Viitamäki vei siis voiton s. 30-31. Olin jo unohtanut masentavan tappioni, ja nyt se taas ahistaa. Mutta nyt näkyykin olevan viimeinen ratkaisujen lähetyspäivä, eivätköhän ne kaikki ole jo lähteneet. Niin että voisiko joku paronetti tai paronessa varovasti valottaa vihjeen LEVYTYKSEEN (alimmalla rivillä) ja ratkaisusanan jujua. Neljäs kirjain on piiloruudussa, ja minusta siihen sopii vain yksi kirjain. Sanan siis ymmärrän (öhöm), mutta miten se liittyy vihjeeseen?
6. Jyrki25.10.2006 klo 23:22
Saakos kysyä kyseistä ratkaisusanaa? Kun ei ole tuota lehteä mistä olisi asiaan tutustunut. Olisi vain mielenkiintoista nähdä, keksisinkö vihjeen ja ratkaisun yhteyden.
7. Jaska25.10.2006 klo 23:44
Uskaltaisiko riskeerata ja ottaa vartin varaslähdön. Jos joku vielä ehtii skannaamalla.. no ei sentään. Siis SÄNKY.
8. Juhani Heino25.10.2006 klo 23:52
armeijaslangia ja nykyään kai laajemminkin levinnyttä: levytys = makailu
9. Jaska26.10.2006 klo 00:38
Kiitos, eipä minun aikanani ruodiksessa levytetty.
10. Eki26.10.2006 klo 00:46
Levyttivätkö John ja Yoko sängyssä vai pitivätkö vain lehdistötilaisuuden? ;)
11. Jyrki26.10.2006 klo 01:07
Jahas, enpä ehtinyt mukaan tuota setvimään, mutta olisi tuo ollut itselleni oikopäätä selvä. Oli käytössä omana inttiaikanani ihan vakituisena terminä.
12. Antti Viitamäki26.10.2006 klo 13:03
Ihan vain että menee oikeaan osoitteeseen:

Vaikka ristikon yläpuolella on minun nimeni, kyseessä on kuitenkin Ekin ja Kärkkäisen Helin yhteistyö.

En siis ollut minä se, joka vei voiton Jaskasta. :-)
13. Jaska26.10.2006 klo 13:08
Pahoittelen sekoiluani. En enää muistanut tekijävirhettä. Kunnia sille jolle se kuuluu. Kyllähän minä tämän Ekin piikkiin pistin kohta lehden ilmestyttyä enkä kovin kehuvin sanakääntein?
14. Eki26.10.2006 klo 13:17
Jaa niin, tämä oli se ristikko, jossa Heli teki pohjatyön vihjeisiin. Siis tuo miehinen vihje oli naisen keksimä! Kyllä sen muuttamista toki mietittiin.
15. Taata26.10.2006 klo 16:46
Sängyssä voi tehdä näköjään entistä useampia asioita ny-
kyään. Olen purkanut sänkyjä ja ottanut niistä levypohjia
askartelutöihin. Ainakin vaneria, puuta ja lastulevyä on tul-
lut vastaan ja tietenki hetekoista jousia ja rautaa. Hetekas-
ta on tehty ainakin yksi laulu meilläkin, mutta Yoko Onosta
ja John Lennonista ei ole tietoa, että mitä sängyssä värkkä-
sivät, mutta en oikein leyvtykseen kuitenkaan usko. Ei meil-
läkään armeijassa ollut mahtoja punkassa levyttää biisejä.

Kotiutusyönä tuli kyllä sellainen välikohtaus, että hyvä ettei-
vät sotaoikeuteen joutuneet, mutta minähän tulinkin vasta
pidennetyltä iltalomalta, kun tultiin asiasta kertomaan ja to-
distajien punkkia koemakaamaan patteriston komentajaa myöten keskellä yötä. Piti syynätä tarkoin, että kuka mitäkin
oli voinut nähdä siitä tappeluksesta. Kyllähän minullekin yri-
tettiin vuorosanoja panna suuhun, vaikka en ollut mailla en-
kä halmeilla tapahtumien aikaan. Että se tällä kertaa sängys-
tä ja levytyksestä. Onhan noita levyjä sänkyjen pohjilla tul-
lut vastaan.
16. Ritu26.10.2006 klo 17:34
"Jaa niin, tämä oli se ristikko, jossa Heli teki pohjatyön vihjeisiin. Siis tuo miehinen vihje oli naisen keksimä! Kyllä sen muuttamista toki mietittiin."

Tuo on lainaus tuolta vähän ylempää. En ole koskaan itse ollut näkemässä laadintatapahtumaa ihan käytännössä.
Jäi tuo Ekin kommentti vielä sen verran vaivaamaan, että tekeekö joku muu kuin laatija vihjeet ristikoihin?
Sen olen ymmärtänyt, että esimerkiksi Mäkelän Markku piirtää ne hienot kuvansa ristikkoon ja sillä tavoin vihjeyttää.
Mutta käsitinkö oikein, että tässä olisi sanallinen vihje joltain muulta (tässä tapauksessa Heliltä) kuin laatijalta?
Eli missä suhteessa noin ylimalkaisesti se jako menee mitä kukin tekee?
Ja laatiiko Heli myös ristikoita?
17. Ritu26.10.2006 klo 18:55
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=807&alku=75&t=k1


Juu, löytyihän täältä asiasta informaatiota aiemmista säikeistä.
Asiasta olen varmaan lukenutkin täällä, mutta silti yllätyin vielä yhtä paljon tuosta, että sanallisen vihjeen keksijä voi olla joku muu kuin laatija.
18. valaistunut10.11.2008 klo 09:50
Järjen valoa, hoi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *