KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 21.10

3036. IS-Kovis 21.10

Ritu23.10.2006 klo 22:43
Ratkaisuaikaa on sen verran paljon vielä jäljellä, että tässä muutama ylimalkainen kommentti Teemun ristikosta.
Heti alkuun erityiskiitos siitä, että ristikko sisälsi vain yhden inhoamani vihjetyypin. Ja se muuten oli tuo suojaa tältä nuolen kera.
Samoin puuttui kokonaan vihjetyyli e _ _ _ _ s.
Ei niistä sen enempää, en vain yksinkertaisesti pidä niistä.

Tykkäsin vihjeistä HAUISTA JÄNNITTÄVÄ, "JULMA CAPONE", TÄMÄ HOMMASI PALJON!, EDESSÄSI ILTIS AANA, PETO ILMAN PARIA, puhekuplassa ollut kukkasten kuva sekä pääkuvasta tullut sanakin oli hauska sanaleikki.

Päänvaivaa aiheutti eniten oikea keskusta. Vihje UUTEEN TALOON ei ollut aueta sitten millään.

Se mitä jäin hämmentyneenä miettimään, oli vasemmassa ylälaidassa oleva auton kuva ja siitä tullut ratkaisuna. Kaikki vaakasanat kun näyttäisi menevän hyvin kohdakkain, mutta miten tuo minun ratkaisusanani tuntuu niin vieraalta. Oliko se ihan selvä teille muille? Tai sitten mulla on vielä virhe siellä suunnalla.
Ja sivistyksessäni lienee aukko myös tuon NÄISSÄ PÄÄSEE PITKÄLLE-vihjeen vastaussanan kanssa.
Vihje ESTÄÄ ÖLJYVAHINGOLTA jäi minulle sellaiseksi ontuvaksi, eli no joo-vihjeeks tai sitten sillä on enemmän sisältöä kuin ymmärränkään.

Kaiken kaikkiaan mukava ratkaistava, kun oikean sanan oivallettua tiesi sen varmasti olevan oikea. Lukuunottamatta noita kahta edellä mainitsemaani ratkaisusanaa.

Että tällaista tällä kertaa :)
2. RA23.10.2006 klo 23:43
Se auton kuva (vas.ylh.) ja siitä tuleva sana on ymmärtääkseni vain pieni sanaleikki tai synonyymi ilmaisulle, jota useammin käytetään ja joka on yleensä kaksisanainen.

NÄISSÄ PÄÄSEE PITKÄLLE (myös vas. ylh.) puolestaan hyödyntää sanojen monimerkityksisyyttä + vanhaa olutmainosta. Toivottavasti en nyt mennyt liian pitkälle.

Omia lemppareitani olivat mm. NUMEROIN (ihailen aina vain näitä Teemun vihjeitä, joissa samanaikaisesti
- ratkojakokemuksena - alkaa haku kaukaa ja läheltä JA joissa ratkaisu on yleensä "liiankin" lähellä) ja TÄMÄ HOMMASI PALJON! Muitakin mainitsemisenarvoisia olisi.

Ymmärtämättä on yksi: Miksi EDESSÄ VIIHTYVÄstä tulee se sana, mikä tulee. Saa varovasti selittää!
3. Jaska23.10.2006 klo 23:53
RA, tuo on pahempaa kuin minun nopan tunnistamattomuuteni. Tai sitten vvvvvedätät.
4. Ritu24.10.2006 klo 00:12
Kiitos RA. Jo selvis tuo NÄISSÄ PÄÄSET PITKÄLLE-vihje. Oikeassa paikassa minä ratkaisuni kanssa olin, mutta kun se lamppu ei joskus vain ole tuolla yläkerrassa syttyäkseen.

RA, kyllä se EDESSÄ VIIHTYVÄ ja takanakin oleva vastaan tulee kun lähdet kiertämään Suomea. Tai niin minä sen ajattelin ja itselleni selitin. Voi toki olla muitakin ja parempia selityksiä.
5. RA24.10.2006 klo 02:19
Jaska, en minä mitään vedättänyt.
Ihan oikeasti en ymmärtänyt. Nyt jo kyllä!
V..han V...., sanoisin!

Tuon NOPPA-jutun - sen sijaan - kai nyt tajusi kaikki (paitsi sinä).

;-)
6. Ritu24.10.2006 klo 07:47
Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt. Joops, metsään meni.....lähteä nyt merta edemmäs kalaan niin näin siinä käy! ;)
7. marja24.10.2006 klo 08:41
Käyty keskustelu selvitti minulle jo omat ymmärrykseni aukot, mutta Ritun kanssa olen samaa mieltä tuosta ESTÄÄ ÖLJYVAHINGOILTA-vihjeestä. Jos siihen tulee se sana, jota ajattelen, on se vihje todella ontuva, no joo-vihje, mutta arvelen, että ajattelen vielä itse ontuen.
8. EJlo24.10.2006 klo 12:23
"JULMA CAPONE" on aluksi hyvin selkeä piilosanamainen vinkki, mutta mistä siihen saa jonkinlaista tolkkua kuudelle (6) viimeiselle kirjaimelle. Voipi olla että tässä on jälleen vinkki ja siihen tuleva sana, joka ei selviä edes oikean ratkaisun paljastuttua.
Edessä viihtyvä ´än vinkkiin tuli sana itsestään pystyjen myötä sen kummemmin miettimättä. Nyt kun näin sitä tuolla yllä käsiteltävän ihmettelevään tyyliin, niin tarkemmin sanaa katsottuani se vasta aukesi "kuin kissanpojalle silmät" tyyliin. Paljon kauempana jos I = SU oli muuten ensimmäinen kirjaamani sana ristikkoon.
9. IiKoo27.10.2006 klo 12:47
Juuri oivalsin tuon EDESSÄ VIIHTYVÄN. Ei se kyllä Suomessa tule vastaan vaikka mikä olisi, miksi minä sen hahmotin.

Muuten oli aika pirtsakka ristikko. Ei mikään paha, muttei myöskään sellaisia vihjeitä, jotka olisivat jotenkin väkisin väännetyn makuisia.
10. Jaska27.10.2006 klo 13:05
Oli kylläkin esillä viime kesänä ja aika isoinkin otsikoin.
11. iso S27.10.2006 klo 15:08
Eetiseltä kannalta valitettavaa että ei tainnut koskaan selvitä mahtoiko selvitä. Toivottavasti tämä ei liikaa selvitä!
12. RA27.10.2006 klo 20:23
EJlo, kysytkö tuota JULMA CAPONEa?

Siitä oli jo jossakin toisessa säikeessä. Vihje on nimenomaan piilosanamainen ja varsin selkeä. Eli JULMA + CAPONE. Ja se loppu on sinullekin takuulla tuttu asia <-> kuinkas joskus erilaisia sanoja tai aineita ilmaistaan toisin?

- Etä työnäkäänkö et selviä, iso S? :-)
13. Ritu29.10.2006 klo 12:40
Vieläkö tämän ristikon osalta pitää olla suu supussa ja odottaa alkuviikkoon vai joko uskaltais ottaa aihetta tarkempaan syyniin?
14. Eki29.10.2006 klo 12:41
Saa puhua.
15. Ritu29.10.2006 klo 12:48
Tuo vihje EDESSÄ VIIHTYVÄN ja vastaussana ALAS yhteys selvisi vasta Jaskan sanoessa RA:lle vinkin että vvvvvedät....

(V)edessä viihtyvä = (V)alas

Itselleni tuo vastaussana muodostui ristikkäisistä sanoista ja sen tarkemmin sitä miettimättä päättelin, että edessä viihtyvä voisi olla myös edessä oleva eli ALAStaro.

Ristikoissa on monta kertaa tullut yhdyssanan omaisena vihjeenä vastaan -TARO ja vastaussana on ollut ALAS.
Mutta kieltämättä tuo puuttuva v-kirjain vihjeenä toi isomman ahaa-elämyksen.
16. iso S29.10.2006 klo 17:29
Minun (tällä kertaa) tahallinen kirjoitusvirheeni "eetinen" viittasi siihen että yksi Suomen vesillä seikkailleelle valaalle annetusita nimistä oli V(eeti). Veetin edeltäjä vuosien takaa löytyi kuolleena mutta Veetin kohtalosta ainakaan minulla ei ole tietoa.
17. RA29.10.2006 klo 17:33
Anteeksi, iso S. Olisihan tuo pitänyt oivaltaa, eikä alkaa naljailemaan kirjoitusvirheestä. Itsin itsi!
18. iso S29.10.2006 klo 18:11
Alitettava äärinkäsitys!
19. EJlo29.10.2006 klo 18:34
Nyt kun on saatu virallinen lupa "puhua", niin saisinko varmuuden alhaalla vasemmalla pystyvinkin sanaan: TUSKIN . Onko oikea sana KUOLEVA, jolloin kukkakimppuun tulisi USITTELU. Ei leikkaa ! Mulla oli niissä sanoissa ensin KALVAVA ja ASETTELU, mutta kun vinkkiin moniosainen laitoin LOIRIn niin kaikki meni uusiksi.
20. yngve29.10.2006 klo 18:39
KIMPPUUN->USUTTELU
21. Ritu30.10.2006 klo 08:01
Tuo ylälaidan ralliautolla kurvaileva heppu jäi vielä selvittämättä.
Minulle siihen muodostui sana RALLITA, mutta kun se jostain syystä tuntuu niin vieraalta. Onko mulla jotain väärin vai onko tuo jokin synonyymi sitten sanoille ajaa rallia?
Vääntäkää rautalangasta niin saan mielenrauhan ennen töihin lähtöä.
22. Teemu Pallonen30.10.2006 klo 08:47
Kyllä mä siinä tarkoitin RALLATA-sanaa, joka ei sekään kovin hyvä sana ole. Rallata tarkoittaa lähinnä ajaa kovaa tai muuten vaan ajella. Mutta löytyy se sentään Googlella ;).
23. Ritu30.10.2006 klo 09:06
No joo, tuo minun i-kirjain olikin se piilokirjainkohta, johon yritin tunkea kaikki vokaalit naapurimaita myöden, mutta mikään ei tuntunut tutulta.
Empä ole ennen törmännyt rallattaviin menopeleihin. Ensimmäiseksi itselle tulisi mieleen, että renki voisi rallattaa pellon laitaa astelessaani heinänkorsi suupielessä. Menisi ennemminkin tuonne lauluosaston puolelle.
Muut ristikon sanat olivatkin ihan ok ja vihjeisiin löytyi suora yhteys. Menköön nyt tuo rallatakin sitten, jos se kerran googlellakin löytyy ;)
24. meillä rallipiireissä30.10.2006 klo 09:46
rallata on tuttu sana.
25. jupejus30.10.2006 klo 10:50
Mulle rallata verbi kuvaa paremmin sellaista ympäriinä jatkuvasti tyhjää ajavaa tyyppiä eli tyyliin; rallannut koko illan.
Tai sitten sellaisesta rallattavasta äänestä - esim. moottori ei enää rallata.
Rällätä on taas aivan muuta, mutta se olisin jo eri juttu.
26. marja30.10.2006 klo 11:00
Entäs se ESTÄÄ ÖLJYVAHINGOILTA, kuka selvittäisi sen taustan?
27. EJlo30.10.2006 klo 11:09
Marja,
oletan että käytät keittiöhommissa ainakin joskus oliivi-, rypsi- tai muuta öljyä. Eikö kyseinen asuste suojaa niiltä ?
28. jupejus30.10.2006 klo 13:51
Huomasinkin, että kirjoitttelin väärin noita aikamuotoja.

Moottori ei rallata enää tulee kai sanasta rallattaa.
Mottori ei rallaa enää, pitäisi olla jos perusmuoto rallata - luulisin.
Mutta kun mentiin rallimaailmaan, niin kumpi on kartanlukijoiden sanoma "kirraa" verbin perusmuoto; kirraa vai kirrata?
29. Matti30.10.2006 klo 16:25
Kun nuoriso ajaa autoa ympäriinsä ajankuluksi, ne ajavat munkkia. Näin ainakin täällä sanotaan. Tiedoksi: Keravalla suosittuja ovat aseman munkki ja torin munkki.
30. RA30.10.2006 klo 16:38
Eli rinkeliä eli rinkulaa eli rinkiä? Vai mistä tuo munkki?
31. Taata30.10.2006 klo 16:59
"Osta RA rinkilöitä markkinoilta" sanottiin ennen Tiernakau-
pungissa. Teillähän on siellä oikein Rinkelinmäkikin ja siellä
koju, jossa myydään jotain. Tiernakaupungissa ajettiin en-
nen kiimarallia, mutta poliisi, kauppiaat ja kaupunki tukki
keskustan kävelykadulla. Vasta toinen yritys näyttää onnis-
tuneen. Nykyään nuoriso ajaa rinkiä tai rallia poliisin toivo- muksen mukaisesti laitoksen kulmilla eli Raksilan markettien parkkipaikalla ilta- ja yöaikaan. Aamulla kaupungin miehet sitten nostelevat taas liikennemerkit pystyyn. Täällä munkit
syödään. Aika hyviä nuo munkkirinkilätkin, jos ovat oikein paistettu kuten kärkkäritkin.
32. jupejus30.10.2006 klo 17:50
Onhan noille ralleille eri nimityksiä, osa jopa niin häveliäitä ettei viitsi edes ylöskirjoittaa.
33. RA30.10.2006 klo 18:32
Kuukle: Tarkoititko "hävyttömiä" tai "häpeämättömiä"? :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *