KESKUSTELUT > RISTIKOT > ONKO ATTA-TATA-RISTIKKOFANEJA?

2965. Onko atta-tata-ristikkofaneja?

tonimikael29.9.2006 klo 08:41
Luin tuossa "Antaumuksellinen Raimo"-säikeessä Hessun antaman linkin takaa juttua eräästä sanaseposta ja mieleeni tuli sellainen asia, että monen olen kuullut kaihtavat noita fakkisanallisia ristikoita ja pitävän vaihtelevista ja nokkelista ristikoista. Mutta kenenkään en ole ikinä kuullut sanovan, että he oikein pitäisivät noista samoja (aluksi outoja) sanoja sisältävistä ristikoista. Ja silti joku (lue: kp) väittää sellaisia olevan (paljon). Olisi kiva kuulla edes yhden sellaisen ihmisen esittäytyvän. Edes yksi ihminen, jos kertoisi niistä tykkäävän. Kertokaa missä sellainen on. Oletko Sinä, joka juuri luet tätä? Onko kaverisi? Tiedätkö ketään sellaista? Onko heitä..?
2. kp29.9.2006 klo 08:55
-Tarkituksena mainitsen. Tuskin he tälle sivustolle ovat
eksyneet. He pyörivät ihan muualla. - Mutta odotellaan...
3. Eki29.9.2006 klo 10:05
Nythän on niin, että... ja no atnaa ola.
4. y29.9.2006 klo 11:12
Google-haulla

"atta fan club"
Löytyy kaksi osumaa

"tata fan club"
antaa jo 20 osumaa ;)
5. Eki29.9.2006 klo 11:57
Yhdessä noista linkeistä keskustelija sanoo, että Tata Young on hänen mielestään Aasian paras naislaulaja (hän väittää sitä Coco Lee -nimisen laulajan kotisivuilla).

Tata tatattamaan vihjeellä Young?
6. Mikä merkki on atta kiinaksi?29.9.2006 klo 14:24
AFC:n ja TFC:n jäsenmääristä on tietysti turha tehdä päätelmiä Google-osumien perusteella, sillä klubien jäsenethän voivat enimmäkseen kuulua niihin maan hiljaisiin, jotka ratkoskelevat omissa oloissaan ristikoita, eivätkä leimua netin keskustelupalstoilla.

Itse en kuulu kumpaankaan kerhoon, mutta ovathan y:n löydökset sen verran tanakkaa todistusaineistoa oikein faniklubienkin olemassaolosta, että atta- ja tatafanit kannattaa varmasti huomioida omana kohderyhmänään ja laatia heidän erityistoiveidensa mukaisia ristikoita - ja julkaista ne sitten aasialaisissa lehdissä, jotta ne tavoittavat fanien pääjoukon.
7. Hyvä kysymys29.9.2006 klo 16:54
Kaippa kaikki huomasivat, kenen Attan fan clubeja nuo ovat?
8. Juhani Heino29.9.2006 klo 17:04
Jep. Mulla ei ole fan club'ia, mutta aikanaan olin hyvinkin kuuluisa ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Khalid_Ibn_Muhammad_A l-Juhani
9. kp29.9.2006 klo 17:46
Atta täytyy olla kahdeksanjalkainen...
10. Eki29.9.2006 klo 17:48
Auliksen Atta ei ole.
11. kp29.9.2006 klo 17:48
No, kuusikin kelpaa...
12. kp29.9.2006 klo 17:50
Aulis ei näytä olevan Atta-fani.
-Tai on Atta-fani, mutta ei sen Korkeasaaren atan.
-Mutta mistäpä tietää, kun Epsanjassa asustaa...
13. qwer29.9.2006 klo 19:33
Auliksen Atta on kaksijalkainen
14. Eki29.9.2006 klo 19:50
Auliksen Attalla ei ole jalkoja. Yksi pääkuva on jäljellä. Sillä onkin käyttöä.
15. raukoo29.9.2006 klo 21:42
Tuskin KP laittaa pahaa pahuuttaan atta ja tata sanoja ristikkoonsa ja tuskin tonimikaelkaan. Uskoisin että KP on halunnut sen tietyn lauseen laadintaansa. No kukin todella taaplaa tyylillään, esim tonin omituiset sanat.; Tyyliin (jotain tehtynä/ valmiina) eivät minusta ole ristikkosanoja.
16. kp29.9.2006 klo 22:21
tonimikael
Miten sinä olet tehnyt?
-Vai oletko sinä kokeillut äärirajoja. Ei ratkojia pitäisi
suututtaa. Siitä ei saa muuta, kuin harmia.
17. Pettynyt29.9.2006 klo 22:52
Juhani Heino:

Turha tuommoisen takarivin tähden on hehkuttaa. Ajattelin lyödä rahoiksi sinulla, mutta ethän sinä ole edes top 10:ssä!

http://www.fbi.gov/wanted/topten/fugitives/fugitiv es.htm
18. Eki29.9.2006 klo 23:37
Minulle kp on kertonut, että ei hän niin paljon sitä Attaa käytä kuin hänen mielestään täällä annetaan ymmärtää. Huumoriahan ne hänen Atta-puheensa ovat. Hyvää vai huonoa huumoria, sen päättää jokainen tykönänsä.

Tonimikäelin alustus ei siis olekaan minusta kohdistettu kp:n pahuuteen vaan yleiseen kiinnostukseen erilaisten ristikoiden perusluonteiden miellyttävyyksistä ratkojien keskuudessa.
19. raukoo30.9.2006 klo 00:12
Ja te arvoisat sanari-hemmot olette keksineet aina verukkeita omille ATTA-TATA virityksilleine.
20. qwer30.9.2006 klo 00:24
Eki. Sä olet kade. Kuten lausuntosi osoittaa.

"Auliksen Attalla ei ole jalkoja. Yksi pääkuva on jäljellä. Sillä onkin käyttöä".

Olet Eki silloin jo dementiaosatolla, kun Aulis vielä porskuttaa.
21. Eki30.9.2006 klo 00:43
Äärettömän ilahtuneena vilpittömistä keskiöisistä mielipiteistänne rekisteröin ne tietokantaamme ja pyrimme niiden avulla parantamaan ristikoitamme.
22. Antti Skyttä30.9.2006 klo 00:47
Kun mielipide lähtee keskiöstä, se ei voine olla muuta kuin keskiöinen.
23. raukoo30.9.2006 klo 01:19
Antti Skyttä & Erkki Vuokila

Onko teillä oikeassaolemisenpäteminen,ihan ok sana ?
24. qwer30.9.2006 klo 02:00
Nämä henkiöt ovat kuin paita ja perse. Siis Eki ja se Skyttä
Tulee mieleleen yksi määkijä Porista, Joka ryssi koko ohjelman. Ensiksi kysyy jälleen Skyttä, että kuka se on langan päässä ? Yksi näkövammanen keksi jotain hienoa. Seuraavana esityspåävänä samat sanat aiheena. Porin mies ekana. Vammasia vastaan mulla ei ole mitään. Mutta ohjelman alku oli kuvcottava. voisihan porin pappi tehdä jotakin muutakin.

Tulee varmaan sanomista
25. raukoo30.9.2006 klo 02:46
Pyydän muitakin havannoimaan ihme sijamuotoja tonin ristikoista.
26. kröhöm30.9.2006 klo 03:12
jotain outoo
27. Taata30.9.2006 klo 03:13
Minulla on vanhoja Ilta-Sanomien ristikoita monen vuoden
ajalta, mutta Pelikaaneja niukasti eikä aikaakaan kovasti
näin suuritöiseen hommaan. Joten tuskin ehdin olla avuksi
havainnoinnissa ja toisaalta asia ei oikeastaan kiinnosta-
kaan kovin paljon.
28. vitsi30.9.2006 klo 03:15
havannointi = sikarin poltto?
29. x30.9.2006 klo 09:43
Täällä on kaverukset näköjään ottaneet vähän väkevämpää.
30. kp30.9.2006 klo 09:53
tonimikael
Ai ai. Pahalta näyttää. Lopeta hyvä mies, ennenkuin sinusta
tulee "pöytälaatikkolaatija".
-Siis noiden (ihme)sanojen käyttö....
31. Hui_hai30.9.2006 klo 10:07
Hmm, taas omituista melskaamista aiheen vierestä.
Tonimikael kysyy onko täällä atta-tata faneja, jotka vaatimalla vaativat juuri näitä sanoja ristikkoon. Siitä nousee julma syytösten vyöry ja kiviä ja tuomioita lentää tonin ja sanaris leirin niskaan. "Olette itsekin käyttäneet! Perkelekö teitä riivaa?"

Tonin alustus ei kai huolellisesti lukien kiistä, etteikö mainittuja sanoja saisi käyttää. Se ei edes kiistä etteikö hän olisi ehkä itsekin niitä joskus käyttänyt. Vielä vähemmän siinä väitetään, että hänen työnantajansa tai kaverinsa olisi joskus käyttänyt näitä sanoja. Siinä kysytään yksinkertaisesti onko olemassa tai tietääkö edes jonkun olemassaolevan fanin kyseisille sanoille.

Tässä säikeessä raukoo/qwer ainakin haukkuu väärää puuta. Luepas alustus uudestaan ja korjaa kommentointi säikeen otsikon mukaiseksi.

Lopuksi minä vastaan tonimikaelille: En tunne ketään ratkojaa, joka nimenomaan vaatisi attan ja tatan kaltaisia sanoja ristikoihin. Tiedän muutaman joille on ihan sama onko niitä siellä vai ei. Ja tiedän aika monta, jotka ihmettelevät mistä h%¤#stä ratkojat tuollaisia epäsanoja oikein kaivavat esiin.
32. Antti Viitamäki30.9.2006 klo 11:29
Viimeksi eilen puhuin taas muutaman ihmisen kanssa ristikoista. Joku pöydässä kysyi jotain fakkisanaa, ja minä tietenkin pätemisen tarpeessa selitin sanan merkityksen ja etymologian. Vastakommenttina oli, että juuri tuollaisten sanojen takia hänellä lopahti aikoinaan kiinnostus ristikoihin - ei ole kuulemma vuosiin edes vilkuillut.

Kaksi muuta ihmistä totesi siihen perään ratkovansa silloin tällöin mitä nyt esimerkiksi junassa saavat käsiinsä, ja aina kun sanaksi muodostuu jokin omituinen kirjainhirviö he miettivät vain että mitä iloa tätäkin tehtävää taas oli ratkoa.

Minä käyn tällaisia keskusteluja kerran pari viikossa. AINA saan nuo samat kommentit.

Sen sijaan en muista kenenkään koskaan millään tavoin puolustaneen outojen nimien tai murresanojen käyttöä.
33. kp30.9.2006 klo 11:47
Toni
Perun kaikki puheeni tässä säikeessä.
Olen pahoillani.
34. Taata30.9.2006 klo 11:51
Minäkin näin kesällä junassa misupoliisin ratkovan Ilta-Sano-
mien ristikkoa. Sitten konnari ohjasi siihen naapuripaikalle edelliselle ennestään tuntemattoman toiselta asemalta ju- naan myöhemmin nousseen poliisipoijan istumaan sillä aikaa
kun misupoliisi oli partiointikierroksella. Yrittivät hetken aikaa
vielä ratkoa ristikkoa poliisipoijan vinkkien avulla, mutta sit-
ten paiskasivat lehden syrjään.

Analyysi: Karkoittivatko fakkisanat mielenkiinnon vai kenties
jotku muut asiat? Veikkaan jälkimmäistä. En viitsinyt sekaan-
tua asiaan.

Jos samoilta ihmisiltä viikoittain kysyy samoja kysymyksiä,
niin todennäköisesti saa enemmän samoja vastauksia, vaik-
ka toisaalta monta kertaa ihmiset saattavat olla myös mel-
koisia tuuliviirejä. Mutta jos tarpeeksi kauan jatkaa tinkaa-
mista, niin lopulta ihmiset menevät mykiksi tai saattavat jo-
pa vaihtaa maisemaa. Jos kapakassa jatkaa tinkaamista,
niin sitten menee jo painiksi. Viime tiistaina oli lähellä, mutta
ei minun pöydässä. Taata taata!

Viitamäen viimeisen kappaleen mukaisiin tilanteisiin en ole
juuri törmännyt. Ihmiset ovat olleet niin fiksuja, että ovat
ostaneet Ekin ja Veijon kirjoja. Voisiko olla niin, että tunte-
mani ihmiset ovat sitten keskimääräistä fiksumpaa väkeä
vaikka toisaalta minä pyörin vähän siellä ja täällä sekä mo-
nenlaisissa porukoissa? Eli elämää on myös ristikoiden ulko-
puolella, mutta muutamat haluavat kuitenkin aina takaisin
kiven sisään ratkomaan. Taata taata!
35. Marko30.9.2006 klo 13:07
Atta ja Tata ovat siinä suhteessa puolustettavia sanoja, että ne on helppo muodostaa vaikka oikeaan tai alareunaan ristikossa, mutta muualla ristikossa, ne ovat huonoja sanoja, koska niitä voisi jalostaa usein pienilläkin muutoksilla esim TATA -> TATAR.

Taatan kirjakommentiin sanoisin seuraavaa: omistan pienehkön kirjaston, missä on myös Veijon kirja, anteeksi Eki ei ole kirjaasi;)
En kuitenkaan usein ratkoessani hae kirjasta sanoja, koska helppo ristikko pitäisi saada ratkottua ilman kirjaakin, siksi vihaankin vierasperäisiä nimiä, erilaisia ihmisten nimiä, koska mielestäni perushelppo ristikko pitäisi pystyä tekemään tavallisilla sanoilla.

En puutu nyt enempää asiaan, koska silloin mennään jo sivuraiteille, mutta tästä käy ilmi yhden ratkojan mielipide ja kaikille tiedoksi: en ole laatinut itse mitään, mutta ymmärrän laadinnan perusasioita
36. tonimikael30.9.2006 klo 13:16
kp: "-Mutta mistäpä tietää, kun Epsanjassa asustaa..."
kp: "Perun kaikki puheeni tässä säikeessä."

Eli Aulis ei asukaan Espanjassa? ;)
37. kp30.9.2006 klo 13:43
tonimikael
-Asuu, kyllä Aulis asuu Espanjassa.
-Ei Epsanjassa...
38. Taata30.9.2006 klo 13:51
Näin se KP taas jallittelee. Savolaisen retkuun meni Tonikin
tuossa maa-asiassa. Pyyteletkö KP myös anteeksi puheitasi?
Me ollaan nyt Tonin säikeessä ja sinulla ei KP ole omassa ki-
oskissa tapahtunut mitään pitkään aikaan. Pantaatko juttu-
jasi muuten vain vai oletko solminut sopimuksen? Taata taa-
ta!
39. kp30.9.2006 klo 14:07
Taata
Minä odotan "omassa" kioskissa, että kansa vastailisi tuohon
tiukkaan kysymykseen.
- Ei sitä passaa helpottamaan ruveta.
40. Lauri Kultti30.9.2006 klo 15:12
Hui_hai, puhut asiaa. Mainitsemiesi tyyppien pitäisi hävetä silmät päästään. En ymmärrä, miksi nämä jotkut psykot jaksavat jauhaa täysin aiheeseen kuulumatonta lantaa. Mikä ihmisiä vaivaa? Menkää itseenne ja opetelkaa edes alkeelliset käytöstavat!
41. raukoo30.9.2006 klo 15:24
tonimikael yritti herättää henkiin vanhaa juupas/eipäs keskustelua, jota yritin katkaista vetoamalla hänen omiin omituisuuksiin. En ole psykopaatti jos sattumoisin olen erimieltä kanssanne hui hai & lauri kultti.
42. qwer30.9.2006 klo 15:27
Varsinainen kultti-ihminen tämä Lauri.
(Vanha vitsi hähää)
43. Antti Viitamäki30.9.2006 klo 15:36
Taata:

"Viitamäen viimeisen kappaleen mukaisiin tilanteisiin en ole
juuri törmännyt. Ihmiset ovat olleet niin fiksuja, että ovat
ostaneet Ekin ja Veijon kirjoja. Voisiko olla niin, että tunte-
mani ihmiset ovat sitten keskimääräistä fiksumpaa väkeä
vaikka toisaalta minä pyörin vähän siellä ja täällä sekä mo-
nenlaisissa porukoissa?"

---

"Fiksuja"? Tässä olikin siis kysymys fiksuudesta?

Tarkoitatko, Taata, siis kysyä:

Voisiko olla niin, että ihmiset ovat fiksuja silloin, kun he viihdettä etsiessään ja jonkin viihdemuodon toimimattomaksi havaitessaan eivät alakaan etsiä jotain MUUTA viihdemuotoa - vaan pistävät lisää rahaa likoon, jotta pystyisivät kärvistelemään sen viihdyttämättömäksi havaitsemansa viihdemuodon parissa?

Voisiko olla niin, että fiksut ihmiset osaavat nauttia siitä, että kopioivat ristisanakirjasta ristikkoon sanoja, jotka eivät edelleenkään tunnu mielekkäiltä?

Ja voisiko olla niin, että ne ihmiset EIVÄT ole fiksuja, jotka etsivät sen viihdemuodon joka heitä todella viihdyttää?

Ymmärsinkö oikein kysymyksesi?

Onko mielestäsi maailma siis parempi ja "fiksumpi" silloin, kun ristikoissa on sellaisia sanoja joita kukaan normaaleja kouluja käynyt ei vain voi tietää ja ihmiset ostavat kirjoja saadakseen nuo ristikot ratkaistuksi?

Ja ihmiset eivät siis VOI olla fiksuja, jos he uskaltavat toivoa sellaisia ristikoita joissa näitä sanoja ei yksinkertaisesti olisi?

Vähiten fiksuin harrastus on sitten ilmeisesti ristikoiden ratkominen junassa, jonne harva raahaa kotikirjastoaan? Mitä mieltä on yrittää ilman kirjoja ratkaista tehtävää jossa kysytään sanoja jotka pitää tarkistaa kirjasta?

Fiksu ristikonratkoja - quo vadis?
44. qwer30.9.2006 klo 15:51
Oletko AV mielestäsi fiksu? Kuljetko kapakoita ja kyselet ihmisiltä: Kuka minä olen. Tulee taas mieleeeni Atik, joka nuorempana örvelsi Töölön kisahallin pubissa.
45. Taata30.9.2006 klo 16:40
Minun pitää hieman makustella noita ohjaajan esittämiä ky-
symyksiä ennenkuin voin ajatella vastaamista, sillä hätä-
päissäni en niitä nyt rupea perusteellisesti ruotimaan.

Olemme käyneet kouluja ja oppineet niissä useimmat jopa lukemaan ja monille on lukemisharrastus jäänyt sitten päälle ja ovat antautuneet sen pariin koski se sitten dekkareita, runoja, novelleja, ristisanakirjoja tai erotiikkakirjallisuutta. Lajeja on monta, mutta minä en voi tuomita lukuharrastusta, koska sitä itsekin harrastan hieman, mutta enemmän toki hamstraan kirjoja kuten kaikkea muutakin.

Kaikkia ei teatterikärpänen puraise yhtä kovasti kuin arvon ohjaajaa. Minua retutettiin pienestä pitäen Tiernakaupungin kaupunginteatterissa vanhempien toimesta, mutta minulla ei tuo harrastus kuitenkaan hirttynyt päälle. Kävi ehkä pikem-
minkin päinvastoin.

En rupea tässä provosoitunakaan panemaan näitä harras-
tuksia jonoon. Fiksuja ihmisiä löytyy monelta alalta enkä minä rupea ammuskelemaan. Fiksu ihminen saattaa ostaa
myös ristikkolehden ja vielä oppaan, jotta ei häiritse lähim-
mäisiä kysymyksillään. Haluavat tutustua itsenäisesti alaan.
Minulla on kyllä kokemuksia toisenlaisestakin lähestymista-
vasta eipä sen puoleen.

Mitä kopioimiseen tulee, niin nykyään kopioidaan maailmas-
sa varmaan enemmän kuin koskaan ennen. Ennen vain har-
vat papit ja munkit sitä tekivät, mutta nyt monet isot liikkeet-
kin elävät sillä yksittäista graduntekijää unohtamatta. Eikä
sitä toisaalta pelkillä oppailla ristikoita ratkota vaan lähinnä
tarkistetaan ratkonnan kinkkisempiä paikkoja. Eikö tämä
nyt ole aika selvää pässinlihaa vai onko sitten kuitenkin huk-
kakauraa joillekin?

Juuri pääsin kertomasta junaratkonnasta. Ala nyt taas alus-
ta, mutta kertaushan on opintojen äiti. InterCityn bisnes-
luokassa kuuluu olevan iltapäivälehtien ohella pieni alan käsikirjasto.


PS. Minä panin Danten Jumalaisen näytelmän ensipainoksen kontrabasson alle, että ei tule korkkimattoon reikää.
46. qwer30.9.2006 klo 17:01
Heh. Koulubändimme tarvitsi basistia. Hallitsin kyllä muut soittimet jotenkin, mutta päätin uhrautua. Lainasimme läskibasson musiikkikerholta. Ei muuta kun soittamaan juhlasalissa.
Taitaa se piikin jättämä reikä olla siellä lattialla. Kyllä hävetti jälkeenpäin.
47. Taata30.9.2006 klo 17:43
Tämän päivän Kalevassa on juttu Lasse Liemolasta. Jutussa
on myös valokuva, jossa Lasse soittaa kitaraa ja Risto Vana-
ri on rummuissa. Mutta kuka onkaan läskibassossa kuvan
keskellä? Sitä ei sitten ilmeisesti Liemolakaan muista, koska
kuvan alla lukee, että basisti tuntematon.

Ennen sanottiin, että basson kaulaan kelpasi kuka vain eli
vaikka bändin autokuski tai nykyään roudari. Näitä tuuraajia
tarvitaan nykyäänkin. Justiinsa kuulin tutulta rumpalilta,
että keikka onnistui, vaikka yksi soittajista oli estynyt kei-
kalta hienossa paikassa ja tuuraajakin muistaakseni sairas- tunut ja lavalle saatiin hommatuksi viime hetkillä tunnin har-
joitusajalla tuuraajan tuuraaja. Yleisöllä oli kuitenkin haus-
kaa ja villi meno.

Oikeasti kyllä kunnon basistikin on tärkeä. Taata taata.
Olenkin tässä juuri lähdössä musisoimaan, vaikka on vieras
talossa, mutta hän lähtee puolestaan junalle.
48. Eki30.9.2006 klo 17:52
Minä olet tavannut Lasse Liemolan henkilökohtaisesti, Vihreiden Niittyjen Reijo Gladin kanssa Helsingin Hotelli Inter-Continentalissa. Minun kanssani neuvoteltiin iskelmäristikoista ja Lassen kanssa murretilaisuudesta. Oli siinä joku kokinplanttu Sami Garam myös mukana pöydän ääressä.

Olen minä soittanut bändissäkin. Ei jäänyt reikiä lattiaan, mutta naisfanien jätöksiä saattaa vieläkin CSI:n tasoinen ryhmä löytää lavoilta.
49. raukoo30.9.2006 klo 23:11
huihai laurikultti

Jos sanon yhtään poikkipuolista sanaa sanaris-tuotantoa kohtaan, niin te olette tuomitsemassa jo psykopaatiksi.Ja yleensäkin en ole tarkoittanut arvostella laatijan käyttämiä sanoja, vaan jos esim toni arvostelee atta/tata sanojen käytöstä KP:tä, niin haluaisin hänen(tonin)lopettavan itse niiden käytön,ja muutenkin käyttävän vain perus-sanastoa.ugh
50. ö1.10.2006 klo 00:11
Asiaan sen enempää puuttumatta kiinnostaa, onko joku tosiaan jossain tuominnut raukoon psykopaatiksi? Todella mielenkiintoinen juttu.
51. raukoo1.10.2006 klo 00:34
ö
30.9 2006 klo 15.12
52. Hui_hai1.10.2006 klo 08:20
raukoo: mainitsemassasi kohdassa puhuu vain vain lauri kultti, joka kommentoi käsittääkseni tätä kommenttiani:
Hui_hai 30.9.2006 klo 10:07.

Lueppas tuo raukoo ennen kuin alat syyttämään minua mistään. Sitten kun olet lukenut sen, niin voin todeta sinun olevan vaihteeksi väärän koivun alla räksyttämässä. Lue hyvä mies mitä kommentissa sanotaan _ennen_ kuin alat syyttämään minua tai muita. Jos vielä kommentin luettuasi ahdistaa, ole ystävällinen ja avaa uusi säie ja pura pahaa mieltäsi sinne.
53. raukoo1.10.2006 klo 12:37
huihai

Tuosta saa nopeasti sen kuvan ,että niputat raukoon ja qwerin yhdeksi ja samaksi henkilöksi.joka ei pidä paikkaansa. Kylläkai yksi marina sopii tähänkin säikeeseen:)
54. Eki1.10.2006 klo 12:53
Joo, kyllä semmoiset ihmiset, jotka niputtavat toisia ihmisiä, voisivat hakeutua no jääköön sanomatta.
55. ­1.10.2006 klo 13:12
Eki:

Pitääkö semmoisten ihmisten hakeutua sinne mainitsematta jättämääsi paikkaan nipussa vai yksitellen?
56. Eki1.10.2006 klo 13:28
Joka löytää Ekin, löytää sen paikankin.

No nyt on mennyt kyllä aiheesta kauas jo pahan kerran.
57. Pena1.10.2006 klo 15:32
Atasta ja Tatasta 5! Kunhan vain TATANA löytyy vaikkapa seuraavasta uutisristikosta d:-)

" Tämänvuotinen Miss Maailma tulee Tshekistä. 18-vuotias Tatana Kucharova valittiin myöhään lauantaina maailman kauneimmaksi Varsovassa järjestetyssä missikilpailussa."

(STT-DPA)
58. Taata3.10.2006 klo 17:31
Kumma kun kukaan ei kommentoi tätä Penan välittämää
ajankohtaista ristikkosanaa TATANA. Jos olisi ollut missin
etunimenä ATTANA, niin silloin olisi varmaan kommentteja
herunut KP:n lisäksi muiltakin tai mistäpä minä mitään tie-
dän... Helpostihan nuo kaksi ensimmäistä kirjainta voisi vaih-
taa paikkaa? Attana tatana ja sitä rataa. Taata voisi mennä
vaikka samaan potrettiin misun kanssa...
59. kp3.10.2006 klo 17:55
Taata
Olen ihastuksesta ympyräisenä ollut. On taas mainio sana
ristikkoon (Tatana)...
60. jupejus3.10.2006 klo 18:00
Kyllä kai koko ristikkomaailman laatijat istuvat kädet ristissä ja hykertelevät itsekseen iloisin mielin, että kerrankin universumilla oli oikea nimi, kaunis nimi, kerrassaan missinsä itsensä veroinen.
Tatana, se oikein sointuu ristikkokieleen, mutta ymmärtäväisiä kun olemme, niin toki tiedämme, etteihän hyviä sanoja saa liaan aikaisin painostaa, etteivät pääse fakkiutumaan.
Olkaamme siten hiljaa hissukseen ja nauttikaamme ratkoessamme Tatanaa, niin sanoin kuin mielikuvin, ainakin tämä vuosi ylevin mielin.
61. Eki3.10.2006 klo 18:07
Kuka muistaa viime vuoden Miss Maailmaa? Jos ei muista, Tatanankin käyttöaika on (maksimissaan!) yksi vuosi.
62. Taata3.10.2006 klo 18:11
Nostakaamme Tatana sokkelin päälle näytille keskelle toria,
kun on nyt kerran valittu ja paljastettu kaikelle kansalle.
Miksi nyt pitäisi istua kädet ristissä eikö nyt pitäisi panna ky-
nät sauhuamaan? Oi ylistä jupe lisää neitoa, sillä maailma on saanut uuden ristikkosanan samantien hänen kauttaan.
Ei taida eksyä neito tänne raukoille rajoille kiertueillaan ku- ten nuo puolustusministerit sun muut, mutta eläköön ikui- sesti ristikoissa monien mieliksi ja joidenkin kauhistukseksi.
63. Jukkis3.10.2006 klo 18:18
No jo menee surkeeksi jos pitää kaiken maailman 15 minuutin humpuukityhjäntoimittajajulkkikset tuntea kun ristikoita täyttelee.
64. ­3.10.2006 klo 18:24
Eki:
No eihän sitä viime vuoden misukkaa kukaan muista, kun häntä on syyttä suotta ignoroitu ristikoissa. Olisi varmasti paljon kuuluisampi Suomessa ja paremmin muistissa, jos olisi saanut olla enemmän näkösällä näinkin suositussa ajanvietteessä.

Sinänsä merkillistä, ettei niinkin hyvä konsonanttiloppuinen ristikkosana kuin "Unnur" ole laatijoille kelvannut.
65. Eki3.10.2006 klo 18:34
Onko kukaan ihaillut IS:n tämänpäiväisen ristikkolehden kantta?
66. Taata3.10.2006 klo 18:40
Unnur oli Misun Satujen saarelta kotoisin joten ehkä siksi
ei kelvannut, kun kukaan ei uskonut häneen täällä. Taata
taata!

Ilta-Sanomat oli niin syvällä laatikossa, että Misu ei yletty-
nyt ottamaan mukamas. Oliko missin kuva siellä?
67. kp3.10.2006 klo 18:40
Eki
Mikä se sellainen on. On IS oma ristikkolehti?
68. Taata3.10.2006 klo 18:40
Misun mukaan...
69. Eki3.10.2006 klo 18:53
Toiset laatijat ilmeisesti hakemalla hakevat "hyviä" ristikkosanoja. Unnur on lähes yhtä "hyvä" kuin Tatana.

En minä voi paljastaa, onko missin kuva siellä.

Ei ole IS oma ristikkolehti.
70. Taata3.10.2006 klo 18:57
Tulee siis Ilta-Sanomien mukana eikä voi erikseen ostaa.
71. Libero3.10.2006 klo 20:15
Sähköisiä ovat Ilta-Sanomien tämänpäiväisen ristikkolehden kannen pääkuvat!

Uutisristikko on hauska (taas tämä sana...). Siihen on mahtunut paljon hyviä yhdyssanoja ja kaiken kukkuraksi komea vastaussana vihjeeseen "uudessa nousussa". Mukavia ovat esimerkiksi vihjeiden "lurjukset", "nollakustannuksin", "keittiö joskus" ja "vierailla koneilla" vastaussanat - puhumattakaan pääkuvan vastaussanasta ja pääkuvan vierikuvavihjeestä. Kulttuuriaiheitakin on. Näin tällä kertaa.
72. Taata5.10.2006 klo 17:26
Minulla on nyt tämä Ilta-Sanomien ristikkolehti, jossa on kan-
nessa kaksi tuntemattoman tekijän laatimaa ristikkoa. Mo-
lemmissa iso valokuva. Palaan varmaan asiaan, mutta nyt
on kiire rientoihin.
73. kp5.10.2006 klo 18:53
Niin kohta valokuva on yhtä kuin ristikko. Kun koko ajan
suurempia valokuvia ristikoihin ängätään.
Tosin eipä tarvitse paljon laatiakaan.
74. raukoo5.10.2006 klo 19:50
kp

Ethät kaverisia raukoota arvostele.Voithan itsekin isolla nurkkakuvalla yllättää, mutta kai se sisältö ratkaisee.Ainakin isokuvalliset ristikot ovat monesti ns ykkösristikoita.
75. raukoo5.10.2006 klo 20:17
kp
Yleensäkin tämä turha jauhanta loppuisi, jos sinä lopettaisit kommentoinin;joka asiaan,jokainen ns laatija haluaa sinut lytätä:Ymmärtämättömyys tiivistyy jukkis-nimimerkin taakse:hän haluaa opettaa. ugh
76. Eki5.10.2006 klo 20:22
"jokainen ns laatija"?
77. kp5.10.2006 klo 20:40
raukoo
Tuota ei ymmärtänyt Erkkikään.
78. Eki5.10.2006 klo 21:59
Kyllähän minä ystävääni raunoa ymmärrän. Hänellä on vain tapa sanoa asiat joskus niin hupsusti.

Isot kuvat (jos nuo nyt niin isoja ovat) IS:n kannessa ovat toimituksen pyynnöstä. Aluksi kannessa oli iso kuva, jonka päälle ympättiin pieni ristikko. Nyt on paljon enemmän ratkottavaa.

Näin kirjoitti
Tuntematon tekijä
79. Taata5.10.2006 klo 22:11
Tuntematon tekijä sai alakerran uutisristikkoon laadittua
kaksi isoa aukiota jollain konstilla vai saiko hän kenties apu-
ja jostain ellei sitten ollut vallan hirmuinen inspiraatio sytty-
nyt tuosta neidon kuvasta ja aika menettänyt merkityksen
tai sitten aika on tällä kertaa yksinkertaisesti ollut ruhtinaal- lisesti? Vaihtoehtoja on monia, mutta yksistään Mister X tie-
tää totuuden, mutta kertooko hän sitä se on jo toinen juttu. Taata siirtyy nyt ratkontavaiheeseen.
80. Taata5.10.2006 klo 22:38
Valmiiksi tuli. Isot aukiot odotetusti viivyttivät ratkaisua.
Kuten arvata saattoi aukiot myös tuottivat joitain sanoja,
joita jotkut hymistelevät kun taas toiset saattavat saada ai-
nakin lievää närästystä. Varsinaisia virheitä ei kuitenkaan
mielestäni ollut.
81. Eki5.10.2006 klo 23:16
Olihan tuo Liberon kahden päivän takainen hymistely aika kiusallista, koskien juuri samoja sanoja, mistä Taata puhuu, epäillen niiden närästyttävän toisia. Tuskinpa tätä kukaan muu enää aikoo retostella, päiväperhonenhan tämä on, eikä siis ollut kovin kiinnostava, joten jätänpä tässä kiireen keskellä kertomatta tarkemmin, mikä oli syntytarina.

Tietty ero on kirjoitusten perusteella ratkojissa. Kirjoitusten perusteella Libero etsii elämyksiä ja Taata virheitä. Kiitokset molemmille.
82. Taata5.10.2006 klo 23:36
Päiväperho tai neitoperho, mutta olisihan tuon tarinan voi-
nut silti kuunnella. En minä tosiaankaan ala uutisristikoista
elämyksiä etsiä, mutta nuo aukiot kiinnostivat, että millaisia
sanoja sinne on siunaantunut. No, kyllä Mister X jo aiemmin
paljasti itsensä ja aloitinkin jo eilen hänen uudemman tuo-
tantonsa tarkastelun, kun minulle toimitettiin noita ristikoita
ja taisinpa jo eilen kommentoidakin hieman. Jatketaan tutki-
muksia lähipäivinä ellei huominen Aulis taas pane ohjelmaa
uusiksi tai sitten muut kiireet. Tämä elämä nyt on vaan täl-
laista. Toiset hymistelee ja toiset ovat kriittisiä tutkijoita.
Taata taata!
83. Libero6.10.2006 klo 00:03
Eki: Elämyksiä etsimättä saan niitä. Otan nyt opikseni enkä raportoi niistä. Pyydän anteeksi sitä, että olen tullut kirjoittaneeksi kiusallisia repliikkejä. Tiedän kuitenkin itse, ettei minulla ole ollut alhaisia motiiveja.
84. Eki6.10.2006 klo 00:21
Taata se vaan tietää vielä paremmin. Johan se tuli vielä tuossa toistetuksikin. Taata saa hiljakseen tahtonsa läpi.
85. Taata6.10.2006 klo 00:45
Mitä minä nyt tiedän paremmin? Minä toimin itsenäisesti ris-
tikoita ratkoen ja niistä kommentteja lausuen, mutta en pal-
jastanut ratkaisusanoja kesken kisan. Joku on joskus sano-
nut, että kirjoitan niin paljon muuta kuin ristikkoasiaa joten
ajattelin välillä petrata siinä suhteessa tilannetta. Täällä ei
kohta kärsi mitään kirjoittaa tällä menolla. Minun päälle vain
kaikki murat, kyllä tänne suureen syntisäkkiin sopii. Ja mistä
tahdosta tässä nyt on kyse ja läpi saamisesta? Minä olen
poiminut ainakin koko ajan suojaukseen iskuja ja pistoja,
mutta ei se haittaa, kun olen niin tottunut niihin jo politiikas-
sakin. Puhutaan nyt vain tässä säikeessä ristikoista! Taata
taata!
86. Eki6.10.2006 klo 00:49
"...aukiot myös tuottivat joitain sanoja, joita jotkut hymistelevät..."

Tämähän meni suoraan Liberolle, murat päin naamaa. Libero päätti lopettaa kirjoittelun. Mitä muuta muraa täällä on lentänyt?
87. JTak6.10.2006 klo 10:48
En ihan koko ketjua ole jaksanut lukea läpi, mutta arvelen otsikon vastaukseksi EI. Oliko oikea päätelmä?
88. Libero6.10.2006 klo 16:10
Eki: Päätin lopettaa hymistelevien - siis kiusallisiksi koettujen - REPLIIKKIEN kirjoittamisen, mutta en ollut aikeissa koko kirjoittelua panna jäihin. Keskityn vastaisuudessa ainoastaan pitkiin ja perusteellisiin hymistelykommentteihin.

Ei vaineskaan. :) Pois vain kaikki hymistely ja astalo käden ulottuville...
89. Eki6.10.2006 klo 16:27
Murakasan alta uusi kansanvalta pian on versova...
90. kp6.10.2006 klo 16:27
Pois vain hymistely. se on lälläri kamaa. Maailma ei olisi pystyssä, jos kaikki hymistelevät. Kovikset kaikki matalaksi.
-Mitään hymistelemistä ole niissä. Kaikki olisivat pehmeitä, jos
ei hymistellä. Kaikki kovuus pois, niissä ei ole mitään hymistelemistä....
91. Jaska6.10.2006 klo 22:30
Olen samaa mieltä kp:n kanssa, hymistely on pahasta. Sitä paitsi kp:n kommenttia klo 16.27 ei voisikaan hymistellä; siinä on kuusi kieli- ja kirjoitusvirhettä. Olet kp pätevä ammattilainen ristikonlaatijana, voisitko opetella myös kirjoittamaan...
92. kp6.10.2006 klo 22:35
Jaska
Vieläkö pitäisi opetella kirjoittamaan? Kaikella on rajansa.
-Kyllä ammattilainen ristikonlaatiaja saa kelvata.
93. Eki6.10.2006 klo 22:45
Huomaavatko hymistelystä huomauttavat, miten siitä puhuminen on alkanut vaikuttaa näihin sivuihin?

Ja muran sun muun loan heittämisestä huomauttavat, että asiat alkavat hautautua siitä(kin) puhumiseen?
94. Eräs6.10.2006 klo 22:48
Nämä sivut ovat muuttuneet huumorittomimmiksi, kuivemmiksi ja jotkut varovat sanojaan niin paljon etteivät sano mitään vaikka olisi aihetta. Se on huono kehityssuunta, koska jos linja jatkuu onko mitään sivustoa muutaman vuoden päästä????
95. Eki6.10.2006 klo 22:50
Pari hyvää aihetta tässä nytkin vielä pyörii, mutta välillä tuntuu, että sanottavat on sanottu ja keskustelut poikki vaan.

Ketjuilijoilla tuntuu olevan kivaa.
96. kari kämäräinen7.10.2006 klo 09:44
Minäkin olen vähentänyt kirjoitteluni täällä lähes nollaan. Varsinkin, jos joku yrittää vähänkin herättää keskustelua ristikonlaadinnan kehittämisestä, niin keskustelun tyrmää heti alkuun eräs pitkään alalla ollut laatija toteamalla, ettei ristikoita kannata kehittää tai muuttaa mitenkään. Ne on tehtävä samalla kaavalla aina. Ja tämän jälkeen asiallinen keskustelu hautautuu tämän ansioituneen laatijan viisaiden (?) kommenttien kommentoimisiin ja säikeen alkuperäinen aihe unohtuu tyystin. Surullista.
97. kp7.10.2006 klo 09:58
Kämäräinen
Kiiitos muistamisesta.
Sovitaanko niin, että kun kaikki meilken on täällä perustaneet
kioskeja. Niin perusta sinäkin. Siellä voit/saat ihan ilman ulkopuolisen häirintää kirjoitella ajatuksiasi.
-Mutta, jos sinulla on jotain "myytävää" voi sinne kioskiin
eksyä joku tuntematonkin vierailija.
98. Eki7.10.2006 klo 12:20
Näen otsikoissa tällä hetkellä ainoastaan yhden kioskin. Mutta saako kioskeissa kirjoittaa ilman ulkopuolisen häirintää? Jos sitä haluaa, lienee paras kirjoitella itsekseen., kysyä ja vastata itse.
99. 7.10.2006 klo 14:59
Paras otsikko vuosiin. Tämä Ekin kioski
100. 7.10.2006 klo 15:02
Meni väärään säikeeseen. Väliäkö sillä. piti mennä Ekin kioskiin
101. ­7.10.2006 klo 16:00
Ja väärällä nikilläkin, sitä paitsi. Minä käytän tavallisesti tyhjää nimimerkkkiä, mutta nuo (14.59 ja 15:02) eivät olleet minun kirjoittamani. Näyttää vähän siltä, että eräs täällä jo surullisenkuuluisa VanhapieRu on tarpeeksi krapulaansa loivennettuaan saanut internetin auki.
102. 8.10.2006 klo 14:55
Oskari olematon, Nollakatu nolla.
( ) on kähveltänyt nimimerkkini.
103. iso S29.6.2007 klo 08:13
Eilen tulleessa Moottori-lehdessä testattiin rupiahymy Tata Indicar. Sitä kaupataan 500000 rupian hintaan loistoautona. Euroiksi muutettuna hinta olisi vajaat 9000. Laatu ja ominaisuudet vastasivat hintaa, jos sitäkään.

Eurooppaan tuonnin menestyksellisyyttä on testattu Englannissa. Rover City on sukujuuriltaan Tata.

Netistä löytyvän uutisen mukaan Tata Indicar on saamassa Etelä-Afrikan markkinoilla kilpailijakseen malesialaisen Naza Suteran. Siinäpä pari uutta ristikkosanaa ja pientä vaihtelua Hesarissa toistuvaan auto -> Atos.
104. neitix2.7.2007 klo 16:15
Hieman rasittaa nämä vuosia jatkuvat keskustelut (tosi pitkät säikeet)- päivämäärä sattui olemaan sopivan lähellä, niin lueskelin väittelyä kunnes huomasin, että eihän se ollutkaan uusi juttu. Mutta asiaan.

Enpä tunne minäkään atta- tai tata-faneja. Mutta ei se toistuvien, aluksi oudohkojen, sanojen esiintyminen suuresti haittaa - vasta sitten jos niitä on yhdessä ristikossa paljon.

Sen sijaan pari tuttavaani inhoaa ihmisten nimiä yleensä. Minä taas pidän nimistä, sillä niiden avulla pääsee usein helposti ristikossa alkuun. Samalla pääsee nopeammin pohtimaan ja ratkaisemaan niitä kekseliäämpiä vihjeitä - ja helpommin kun on vähän apukirjaimia jo. Nimet ovat myös satunnaiselle ratkojalle mahdollisia keksiä/muistaa toisin kuin irrationaalisilta tuntuvat oudot sanat (siis ilman lähdeteoksia).

Molemmat toistuvaistyypit liittyvät usein johonkin ajankohtaiseen (tai ainakin viime vuosien) tapahtumaan, ja se on mielestäni vain hauskaa. Uudistuuhan se "tylsä" toistuvaismateriaali samalla eikö vain?
105. Ari3.12.2008 klo 14:42
Tata voi olla jotain aivan muutakin...http://trak.in/tags/business/2008/07/01 /tata-motors-air-car-minicat/
106. si-tee-raaja4.8.2011 klo 19:23
Artikkeli on julkaistu Sanaseppo-lehden numerossa 2/1996 (kesä).

Jukka Voipio

Fakkisanakisan satoa

Kevätsepon [1/1996] paitakilvan tarkoituksena oli koota otos sellaisista sanoista, joita sanasepot pitävät fakkisanoina. Muuan innoite hankkeeseen saatiin eräältä ristikkokustantajalta, joka arveli ristikkosäännöistä kirjoittaessaan: "Sanaristikkoa voisi nopeastikin parantaa ottamalla entistä kielteisempi kanta fakkisanoihin. Fakkisanojen käyttö nykyisessä määrin on mielestäni sanaristikon suurin ongelma, kasvain joka vaatisi kirurgista hoitoa..." Ratkaisuksi ongelmaan tarjottiin "kolmikirjaimisten sanojen hyväksymistä".

Omasta puolestani voinen tähän todeta ratkottuani 365 Veijo Wirénin ristikkoa, että esitetty ratkaisu vain tuo mukaan kolmikirjaimiset fakkisanat. Viittaan toisaalla tässä lehdessä olevaan ristikkosääntöehdotukseen.

Fakkisanojen ylettömän käytön pahin haitta lienee siinä, että ne vaikeuttavat sanaristikoiden maailmaan pääsyä. Samalla alkaa ristikkoväki näyttää sisäänpäinkääntyneeltä porukalta, joka palvoo ATONia, ISIStä ja ATUMia ATIUlla ja ALORilla, ANAAsta puhumattakaan.

Fakkisanakisaan vastasi 50 sanaseppoa, mikä oli 44 % kaikista kilpailuihin vastanneista. Vastausten pienehköön määrään varmasti vaikutti myös lyhyt vastausaika. Kuten odotettua olikin, saadut sanat hajosivat melko laajalti, jos kohta superfakki ATTA esiintyi joka toisessa vastauksessa (26 osumaa) tuettuna epäsanalla ATAT (11 osumaa).

Oheiseen taulukkoon on koottu 50 eniten kannatusta saanutta fakkisanaa. Luettelo sisältää 16 paikannimeä, 10 henkilön- ja jumalnimeä, 7 latinalaisperäistä tieteellistä nimeä tai vierassanaa, 5 vanhahtavaa suomalaista sanaa ja 12 sekalaista (hankalasti luokiteltavaa) sanaa. Päivittäisessä yleiskielessä niistä tuskin monikaan elää. Listan sanoista vain ARAL oli päässyt vuoden 1992 ristikkosanojen taajuussanaston 10 kärjessä -listalle sekä lisäksi ATIK henkilönnimien ja TUTA verbien hittilistalle. Ehdolla oli runsaasti yksittäisiä sanoja.

Kaiken kaikkiaan raja fakkisanan ja yleiskielen sanojen välillä on vähintäänkin häilyvä. ARAL on varmasti tärkeä juuri niille, jotka ovat huolissaan luonnon tuhoutumisesta. LYLYn kylässä Juupajoella asutaan ja työskennellään, vaikka ei siellä LYLYä lykitäkään. OLAS on päässyt listalle, mikä sai yllemerkinneen tutkimaan suksenpohjia ja toteamaan, että ainakin laskettelusukset ovat olaattomia. Maailma ja kieli muuttuvat. Työtään tai harrastustaan arvostava laatija joko pystyy karttamaan liikoja fakkeja tai ainakin keksimään niille edes jollain tavalla uutta vihjeytystä. Esimerkkeinä fakkien käsittelystä olkoot oheiset pikaristikot.

Nyt koottu taulukko ei ole kiellettyjen sanojen lista. Laatijat ottakoot vaarin näin saadusta mielipiteestä mutta harkitkoot tarkoin vaihtoehtojaan. Sutta väistettäessä voi tulla karhu vastaan.
107. si-tee-raaja4.8.2011 klo 19:24
ATTA 26
ATIK 18
ITIL 15
ANAS 15
ATIU 12
ATAT 11
NIAS 11
TATA 11
APSI 8
ATALA 8
AVAL 8
RIAS 8
ATON 7
ATTU 7
ETAT 7
ITEM 7
KAAR 7
AIAI 6
AMIA 6
ARAL 6
ATAK 6
ATTO 6
ATUM 6
INAT 6
OLAS 6
ASAS 5
ATAR 5
ATNA 5
IPOH 5
TATI 5
TITI 5
TUTA 5
UTAMI 5
AKAA 4
AMAR 4
ANAR 4
ATAIR 4
ITALO 4
KEAT 4
ONAS 4
SKAT 4
TATE 4
TEAT 4
APIS 3
ELAM 3
IKAT 3
ISIS 3
LORI
(LARI) 3
TRIP 3
UTRA 3
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *