KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKON LAADINTA

2919. ristikon laadinta

tosi aloittelija19.9.2006 klo 12:43

Onko mitään paikkaa, minne voisi lähettää "analysoitavaksi" itse laadittua ristikkoa? Entä kuinka tarkaan täytyy kuvalähteet mainita, jos kuvia kuvaristikkoon hakee esim. netistä?
2. JTak19.9.2006 klo 12:47
Jos vaikka lähistöllä sattuu kokoontumaan Sanaseppojen paikalliskerho, niin sinne vaan ristikoiden kanssa.

Aikatauluja voi katsoa tuolta: http://sanasepot.fi/
3. Eki19.9.2006 klo 12:56
Ristikkolehtien toimituksiin. Kannattaa katsoa sellainen, joka tuntuu olevan eniten oman linjan mukainen (ei helppo tehtävä määritellä?).

Minulle tänne Sanaris Oy:öön tulee aika ajoin tarjouksia ja kaikki on tarkoitus käydä läpi ja kommentoida, mutta voin sanoa tämän vuoden aikana olleeni huono vastaaja ja lähettäjät ovat joutuneet odottajiksi. Tapojen parannus on lähitulevaisuuden suunnitelmissa.
4. JPQ19.9.2006 klo 18:04
Eki: millaisia tyyli eroja on ? no sinulla ollut sana kryptossa joka
sai hyvälle tuulelle muilla laatijoilla ei. ja se oli tässä jokin
aikaa sitten ollut hajurako...
5. JPQ19.9.2006 klo 18:08
Nettikuvia ei saa vapaasti käyttää. Jokaisella kuvalla tekijänoikeudet
kuten muillakin jutuilla netissä. Jollei tekijä ole antanut vapaaseen
käyttöön.
Ps. itse olen yhdelle taholle sanaristikkoon kuvia myynytkin
tosin aloittajalla se varmaan ei lyö leiville pitäs olla varma kohde
ja varmasti taitoa tehdä.
6. kp19.9.2006 klo 18:13
Myynnissä on paksuja leikekirjoja, jossa kuvat on rompulla.
Tämän pläjäyksen, kun ostaa, niin voi käyttää ihan vapaasti.
Samalla ostaa julkaisuoikeudetkin.
-Tämä tietysti apuna, silloin jos ei osaa piirtää.
7. JPQ19.9.2006 klo 19:24
ja jos valokuvia tarvii kannatais mainita katsos kun mä voin myydä.
Joten vastaahan ja puhutaan lisää. Ja kuvani eivät varmaankaan
kalliimpia ole kuin nuo cdeetkään tosin piiros tyylisiä ei ole vain
valokuvia.
8. Miimu19.9.2006 klo 21:02
Olen yrittänyt laatia ristikoita minäkin. Tuskasta hommaa ja tupakkia kuluu! Sanojen ja vihjeiden keksiminen ei niinkään työlästä, vaan miten saa ne sanat sovitettua ristikon reunojen väliin... Alakulmassa iskee armoton tuskastus ;)
9. Jaska19.9.2006 klo 21:24
Aloita Miimu alakulmasta! Tuskastus iskee sitten vaihteeksi yläkulmassa! Terv. nimim. "Ja myös keskustassa".
10. tosi aloittelija19.9.2006 klo 21:30
Kiitos vihjeistä kaikille. Laatiminen on tosi vaikeaa, mutta senpä takia se onkin hauskaa. Tai jos totta puhutaan, olen tehnyt vasta kolme ristikkoa, eikä niitä varmaan osaa ratkaista muut kuin minä. Ystävät ovat olleet koeratkojina, eivätkä ole kiitelleet. Ja oliko niin, ettei kaksi kirjainta vielä muodosta sanaa?
11. Arska19.9.2006 klo 21:36
Juuri ruttsin yhden tekeleeni roskikseen tosi pahan mokan vuoksi. Olen vääntänyt erään seuran jäsenlehteä kasaan iltaisin ja eilen huomasin että yksi sivu (kokoa A5) jää väkisin tyhjäksi. No, teenpä siihen ristikon! Ja tein kanssa. Eilen illalla sanat ristiin ja tänään (helpot) vihjeet. No kaikki meni hyvin siihen saakka kun olin jo saanut tulostettua "valmiin" ristikon ja varmistukseksi täyttelin sen, että kaikki vihjeet on kohdallaan ja oikein. Mutta mitä vielä, jokin mättää. Olin aluksi laittanut ristikkoon sanan "amputointi" mutta muuttanut sen muotoon "amputaatio" ja kaikki piti olla kohdallaan. Mutta kun olen tälläinen ™- mies, olikin sana jäänyt muotoon "amputotaatio". En enää ruvennut muuttamaan koko ristikkoa, vaan sen paikalla lehdessä on kuvia koska sen pitää olla huomenna painossa. Arghh!
12. tosi aloittelija19.9.2006 klo 21:44
Amputotaatio kuulostaa tosi hienolta. Olisit voinut laittaa ristikkoosi kysymyksen: "Mikäli ratkaiset ristikon oikein, ristikosta löytyy yksi sana, joka ei vielä ole suomen kieltä. Mikä se on?"
13. jupejus19.9.2006 klo 21:48
Tuohan amputotaatiohan on Arska niin komea sana, että eihän tuota olisi kukaan osanut epäillääkään. Vihjeeksi vaikka "hetkellinen unihäiriö".
14. Hah19.9.2006 klo 22:00
Ei minusta laatiminen vaikeaa ole. Kirjainten pyöritystä vaan. Joo, eipä alle nelikirjaimisia ristikoista löydy. (paitsi kuvavihjeissä)
15. JPQ19.9.2006 klo 22:21
Hah: Mikä on vaikeaa ihmisestä kiinni. Se onkin osin hienoa. Jos laatiminen olis helppoa ristikoiden laadinta palkkiot olis varmaan tosi olemattomia.
16. Miimu19.9.2006 klo 22:27
Niinpä. Muistan että viisivuotiaana polkupyörälläajo oli vaikeaa. Nyt ei tee tiukkaa. Tekee mitä tahansa tarpeeksi kauan/usein, helpoksihan se muuttuu!
17. Eki19.9.2006 klo 22:32
Helppoa? Tosi ammattilainen kyhää "vain julkaisukelpoisen" nopeasti, mutta useimpien "oikeasti julkaisuun menevien" kanssa on jossakin kohti hankaluuksia, joissakin paljonkin.
18. Arska19.9.2006 klo 22:35
Tuossa rutAtussa "pikaristikossani" oli kaksi kolmekirjaimista sanaa, joita 'ammattilaatijat' tuntuvat karsastavan. Miksiköhän? Sanat olivat ARI ja KIA, mielestäni ihan kunnollisia sanoja. Toinen on oma nimeni ja toinen auto, jolla nykyään ajelen. Sitä "amputotaatiota" en hyväksynyt, se ei ole oikea sana. :-)
19. Miimu19.9.2006 klo 22:50
Aivan. Tarkemmin asiaa pohdittuani: ei se polkupyörälla ajaminenkaan niin helppoa ole...
Täytyy muistaa: heilauttaa kättä tutuille, hymyillä vieraille, väistää kuopat, pysyä kaistalla, noudattaa liikennesääntöjä, jarruttaa tarvittaessa (ettei mee mutkat suoriksi). Ja ennenkaikkea: ei saa olla ylimielinen kanssakulkijoille.
[tämä viimeinen lause ohjeeksi Hah:lle]
20. Timppa19.9.2006 klo 23:34
Miimulta hieno ohje Hah:lle! Ja sama sopisi monelle muullekin...:)
21. JPQ19.9.2006 klo 23:45
Miimu: mulle esim. ei ole polkupyörällä ajo helppoa (ei suju lainkaan)
mutta moni muu juttu sujuukin jo.
22. Hah19.9.2006 klo 23:52
En väittänytkään helpoksi, sanon vaan, ettei ole vaikeaa.

Tietenkin siinä on omat sudenkuopat, mitkä pitää välttää. Jos omaa pelisilmää ja kärsivällisyyttä, niin eihän se ole niin kauhean vaikeaa.
23. tonimikael20.9.2006 klo 00:55
Hah on tuossa asiassa aivan oikeassa. Jos ei mitään kummempia tavoitteita ole esim. sanapituuksien ja monipuolise(mma)n kirjaimiston suhteen, niin eihän se vaikeaa ole. Ja vaikka oliskin noita tavoitteita, suuriakin, niin eihän se hirmu vaikeeta silloinkaan ole. Kauhean paljon vain aikaa tahtoo mennä. ;)
24. RA20.9.2006 klo 01:03
Mikä on "kauhean paljon"?
25. Ritu20.9.2006 klo 01:04
Yritin joskus kokeilla laatimista. Ei ne sanat menneet ristiin eikä rastiin, vaikka kuinka käänteli ja väänteli.
Sitten armahdin itseäni ja annoin itselleni luvan kopsata jonkun oikean laatijan ( enkä kerro kenen ;) ) pohjan ja ratkaisusanat ja itse yritin keksiä uudet vihjeet tilalle.
No eihän tällaista sovi tehdä kuin omaksi ilokseen kotonaan ja tällaisen, jolla on peukalo keskellä kämmentä laadintataidoissa.
Täysin ala-arvoista jälkeä syntyi, ei se pelkkä vihjeytyskään ihan helppoa ollut.
Jätän suosista laatimiset ne paremmin hallitseville :)
Tästäkin jotain oppineena sitä mielellään nostaa hattua eri alojen osaajille ja taitajille.
26. JPQ20.9.2006 klo 01:57
Ritu: nimenomaan jokaisella joku kyky mitä ei muilla ole. Jopa
kuunteleminen on niitä vaikka sitä vähätelläänkin.:)
27. tonimikael20.9.2006 klo 03:27
Ei "kauhean paljon" vaan kauhean paljon. ;)

Katsopa tämän(kin) viestin lähetysaikaa ja päättele siitä! :)
Paitsi että onhan tämä työaika valintakysymys, että en kai minä hirveän paljoa enempää tee töitä kuin keskimäärin muut ei.

Yleensä sivun kokoisen ristikon laadinta (sanat ristiin) vie muutaman tunnin. Halutessaan pääsee reilusti alle tuntiin (tulee tylsää ja lyhyttä sanastoa) ja ei-halutessaan kymmeneen tuntiin. Useammin ei-haluan. ;) Eli Eki. Voisinko alkaa tehdä tätä tuntipalkalla? :)
28. Hui_hai20.9.2006 klo 06:26
tonimikael: Eiköhän Eki suostu maksamaan sinulle tunnin palkan tehdystä ristikosta laadit sinä sitten sitä kuinka kauan tahansa;-)
29. jupejus20.9.2006 klo 11:13
Toni-mikaelin viittaus yöajasta, ei tarkoita, etteikö hän voisi luoda hyvää jälkeä yön aikaankin - ja jos - ja kun luo - voisiko luoda vielä parempaa päiväsaikaan.

Mutta useimmeat tutkimukset kyllä osoittaa, että ihminen on päiväeläjä, ei suoranaisesti kehittynyt yöeläimeksi, vaikka voi eläimen lailla yöllä joissain tapauksissa käyttäytyäkin.

Niin ollen tutkimukset osoittaa, että millään ihmisen toiminta-alalla, missä tarvitaan aivokapasitettia, ei saavuteta yöllä työtehtäväsuorituksiin samaa kyvykkyyttä kuin aamulla heräämisen jälkeen, päivällä tai vielä illallakin.

Moni voi luulla, että yöllä ns. "leikkaa" lanttu paremmin, mutta tutkimukset (josta jo ehdin mainita - tosin liekö ne virallisia), nimen omaan osoittavat, että se on ihmisen itsensä luomaa harmaa.

Monilla, jotka väsyvät päivätyössä, ja sellaiset joilla jokin probleema ratkaistavana, voi yöllä lepotilassa rauhoittua ja päästä päivän junnaamasta pakkomielleajattelusta ja saada yön hiljaisina hetkinä oivalluksen. Valvetilassa, tai jopa unissa.
Se johtuu siitä, että aivokoneisto tuntee alitajunnassa olevan ratkaisemattoman ongelman edessään ja yrittää pakosta tuottaa jotain järkevää ratkaisua. Se hyvin tavallista. Mutta itse rutiininomaisen työnteon määrään yöllä ihmisen toiminta-aktiivissuus ei yllä päivätyöhön verrattuna.
30. iso S20.9.2006 klo 11:48
Sehän on positiivinen ilmiö jos laatija ei pyri maksimoimaan rutiininomaisen työnteon määrää!

Hauska pianovirhe: 'ihmisen itsensä luomaa harmaa'. Tämä johtaa kysymään, onko esimerkiksi Hectorin luoma harmaa vai onko Hector Harman luoma?

Naapurissani asuu yksi Luoma. En tiedä uskooko hän evoluutioteoriaan vai siihen että on luojanluoma, mutta talvella talkkarivuoron osuessa hänen kohdalleen voi luottaa siihen ettei lumi kauan loju talkkarin vastuualueella vaan on tuotapikaa Luoman luoma.

Ekille tiedoksi: onpa tonimikael työmyyränä myyräntyössään yöllä, päivällä tai yötäpäivää niin on hän sen tunnin palkan ansainnut :-)
31. Hah20.9.2006 klo 11:48
Ja kohta Toni väsää kahdeksan ristikkoa tunnilta tyyliin Atik-Ista.
32. jupejus20.9.2006 klo 17:07
Niinpä näkyi virheenpoikanen eksyneen kirjoitukseeni, mistä lie johtunut ja liekö meni oikolukunikin harmaan vyöhykkeen kautta, kun ei ilmoittanut itsestään. Mutta se on kuitenkin varmaa, että harhaa tarkoitin ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *