KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIRKKA 9/06

2897. pirkka 9/06

tajuton11.9.2006 klo 09:36
hei!
onko joku saanut ratkaistua pirkan ristikon 9/06? Siinä se sana Tasapainottelua? en saa siihen mitään järkevää vaan jotain ses.... en löydä sivistyssanakirjasta vastinetta. Voisko joku auttaa?
2. Eki11.9.2006 klo 09:38
Taitaa olla kyseessä ristikko, jos sanalla on vihje.

Tuo on yksi niistä sanoista, joita pidin aikoinani helppona, mutta niin moni on sitä kysynyt, että on ollut pakko uskoa, että yleistietoa se ei ehkä ihan ole.

Tukkilaiskisoissa sitä ainakin harrastetaan. Saat tajuton googlata itse sen vihjeen avulla, vastausaikaa on vielä kai jäljellä.
3. Eki11.9.2006 klo 09:50
Anteeksi, mutta miten luin, että tajuton kirjoitti kryptosta? En tajua.
4. Jukkis11.9.2006 klo 09:53
Sanaahan ei tosiaan sivistysanakirjasta löydä, koska se on ihan ehtaa suomea. Löytyy siis Nykysuomen sanakirjasta. Ei tosin taida kovin monen nykyihmisen aktiivisanavarastoon kuulua, paitsi sellaisen, joka on sen ristikoissa nähnyt riittävän monta kertaa.
5. Raija11.9.2006 klo 10:52
Valitettavasti emme voi kukaan auttaa - kuten "Tajuton "huomaat edellisistä viesteistä emme kukaan ole päässeet puusta pitkälle uusimman Pirkka-lehden ristikon kanssa. Jotkut eivät edes ristikkoa ratkaistessaan ymmärrä krypton ja sanaristikon eroa... huom. herrat: kyseessä EI ole krypto vaan tavallinen kuvaristikko.
6. airisto11.9.2006 klo 11:35
Tainnut Eki lukea Päätaloa viimeaikoina, kun on tuollainen sana mieleen jäänyt?
7. iso S11.9.2006 klo 11:36
Lehti on mennyt jo roskiin mutta noilla tiedoilla asia on kyllä kirkas. Siitä tajuttomalle kunniamaininta että antaa (mielestään) varmat kirjaimet ja sanan pituuskin selviää, kuten myös lehti mistä on kysymys. Joskus näkee kysymyksiä tyyliin Pliiz vastatkaa äkkiä mitä tulee vihjeestä "sivujoki". Ymmälle siitä tulee, sanon minä.

Olen muutaman kerran jopa käynyt katsomassa tukkilaiskisoja niin että en ehkä kelpaa normaalin yleistiedon mittatikuksi. Niin tai näin, ratkaisuaikaa on jäljellä eikä ratkaisusanaa voi paljastaa, mutta sen voinen kertoa että poikittaisista syntyneet kirjaimesi ovat oikein. Loppupäästä puuttuvista saat ehkä kolme kirjainta lisää kun mietit millainen sana voi olla vastaus esitettyyn vihjeeseen (ei tarvitse tietää mikä sana). Alkuosa on (entisen?) kauppaketjun nimi, vaikkakaan kyseisillä kaupoilla ja tässä tarkoitetulla tasapainoilulla ei ole mitään asiayhteyttä.

Muuten olen sitä mieltä että vihje ei tavallaan ole tarkka. Kyseessä eivät ainakaan ole synonyymit. Ratkaisusana edellyttää kyllä tasapainon säilyttämistä mutta varsinainen tarkoitus on muu kuin pelkkä tasapainoilu. Tällä en moiti vihjettä vaan avarran ratkojan horisonttia.
8. airisto11.9.2006 klo 11:43
Sanan pituus ei selviä "tajuttoman" tekstistä.
9. Eki11.9.2006 klo 11:44
Sana on kyllä tuttu ihan lapsuudesta. Vietin kesiä Hyytiälässä, jossa isäni opetti metsäylioppilaita. Sanasta tuli liian tuttu, mutta kuten sanoin, olen kuulostellut mielipiteitä sen jälkeen ja muuttanut mielipidettäni. En silti ole sanaa pannaan pannut.
10. iso S11.9.2006 klo 11:55
Oukei, sanan pituuden selvittäminen vaatii joustavaa lukemista: "ses.... en" voisi olla paremmin "ses.....en". Keskeltä puuttuu siis viisi kirjainta. Minua epätarkkuus ei nyt haitannut kun äkkäsin sanan.

Missään nimessä sanaa ei kannata panna pannaan. Jos joku ei tunne niin opetelkoon. Sanaa voi joutua soveltamaan käytännössä veneessäkin jos airot putoavat mutta mukana sattuu olemaan joku riuku. Silloin tasapainoilua tarvitaan vähemmin kuin tukkilaiskisoissa mutta toiminta on sama. Jos sana on tuntematon niin istuu vain avuttomana katsomassa miten airot lipuvat kauemmaksi :-(
11. airisto11.9.2006 klo 12:05
ses ja viisi pistettä
12. airisto11.9.2006 klo 12:15
Kaivoin lehden esiin ja ratkaisin po. ristikon. Taidan toistaa itseäni, kun toivon, että Eki jättäisi ristikon ns. toteutuksen jollekin toiselle. Suuri osa valokuvista on pienennetty siihen malliin, että tajutakseen, mitä kuva esittää, on löydettävä ensin ratkaisusana.
Aivan sama jos jättäisi vihjeen antamatta.
13. janne11.9.2006 klo 12:21
jo on ekillä jotain hukassa jos sillä perusteella laatii ristikot mitä on lapsena kuullut. HALOO! Ilmeisesti suomen kielikään tai ainakin kielioppi ei näytä olevan hallussa...
14. Riitta11.9.2006 klo 12:24
siis valitettavasti on nyt niin, että tällä palstalla emme voi sanoa valmiita vastauksia koska olemme niin KATEELLISIA! ilmeisesti nimim. tajuton on uusi palstalla. Hänelle tiedoksi että tältä palstalta ei saa vastauksia vaan naljailua tai muuta höpötystä, meiltä vanhoilta joilla elämä taitaa pyöriä enää näiden ristikoiden ympärillä. Se on nimittäin useimmiten enää ainoa alue jossa voimme näytellä tätä suurta viisauttamme...tai ainakin itse uskoa siihen.
15. airisto11.9.2006 klo 12:39
siis valitettavasti on nyt niin, että tällä palstalla emme voi sanoa valmiita vastauksia koska vastausaika päättyy syyskuun lopussa.
Mitä sinä Riitta tarkoitat KATEELLISILLA???
16. Teppo11.9.2006 klo 12:39
Onkohan kauppa ottanut nimensä tästä puhutusta tekemisestä?
17. airisto11.9.2006 klo 12:46
Keskokin voisi olla KISKO
18. riitta11.9.2006 klo 12:55
joo - me katsokaas annetaan vastaukset vasta sitten kun ristikko on pitänyt jo lähettää ja seuraavassa lehdessä on näytetty vastaus. sitten mekin uskalletaan antaa se oikea vastaus...ja kyllä me taas tunnemme itsemme viisaiksi ja nokkeliksi. oikeiksi ristikon tekijöiksi...;)
19. Taata11.9.2006 klo 13:33
Täällä ei taideta kohta tuntea enää edes alkeellisimpiakaan
suomalaisia sanoja, kun kaikenlainen historian tunteminen
on hukassa. Voi tätä kansaa! En ole varma, että löytyykö tä-
tä sanaa uudesta virsikirjasta, mutta Nykysuomen sanakir-
jasta löytyy. Luulisin Päätalolta löytyvän? Mistähän minä olen
sen oppinut? Ei varmaan tuotu hopeatarjottimella? Ja sitten
vielä sanan pannaan julistamista suunnitellaan. Anna mun
kaikki kestää! Taata taata!
20. mor11.9.2006 klo 14:02
On tietysti totta, että yhteiskunta on muuttunut rajusti tukkilaisuuden kulta-ajoista. Nykyään tukinuitto ja siihen liittyvä termistö on vain hyvin pienen ryhmän tuntemaa käytännössä.

Taatsa on aivan oikeassa siinä, että historian tunteminen on hukassa. Jos on vähääkään kiinnostunut maamme ja sen elinkeinoelämän historiasta, tulee tämän säikeen kohteena oleva termi varmasti vastaan.

Pitäisikö ristikoita siis tehdä vain niille, jotka elävät tiukasti vain ja ainoastaan tätä hetkeä? Onko kaikenlainen nykyhetken ulkopuolelta tuleva tieto kiellettyä?

Onneksi on laatijoita, jotka eivät ajattele noin. Onneksi on laatijoita, jotka jaksavat "kiusata" meitä vähän harvinaisemmillakin sanoilla. Onneksi, sillä muuten voisi tämä harrastus muuttua paljon tylsemmäksi.
21. Jukkis11.9.2006 klo 15:40
No siinäpä noilla kahdella edellisellä omahyväinen ylimielisyys oikein kunnolla puskee esille. Sitä nyt ollaan niin että, kun satutaan tuntemaan joku hämärä tukkilaistermi.

Jos joku muu nyt ei ole sattunut semmoiseen törmäämään, niin ei silti tarvi heti ääliöksi leimata

"...kaikenlainen historian tunteminen
on hukassa...", "Jos on vähääkään kiinnostunut maamme ja sen elinkeinoelämän historiasta..."

Ja pöh. Tuollaisten päätelmien esittäminen tässä yhteydessä ei kerro mistään muusta kuin esittäjiensä itsekeskeisestä pöyhkeydestä.
22. mor11.9.2006 klo 16:08
On kumma, että oman mielipiteen ilmaiseminen tulkitaan heti henkilökohtaiseksi tölväisyksi. Minulla ainakaan ei ole mitään halua tai tarvetta leimata ketään ääliöksi tai miksikään muuksikaan. Etenkään, kun en edes tunne ko. henkilöä.

Halusin vain sanoa, että mielestäni yleissivistykseen kuuluu, nimensä mukaisesti, tietoa yleisesti vähän sieltä sun täältä. Jos ei jotain asiaa tiedä, siitä voi niin halutessaan ottaa selvää.

Ristikoissa tulee aina silloin tällöin vastaan sanoja, joita ei tunne. En ainakaan minä osaa suhtautua niihin kielteisesti, jos niihin vain joku järkevä selitys jostain löytyy. Koen silloin oppineeni jotain uutta!

Olen pahoillani, jos olen loukannut Jukkista verisesti. Ei suinkaan ollut tarkoitus. Tämän säikeen aiheena oli tämä tietty termi, jonka osalta kerroin mielipiteeni. Sinäkin tiedät varmaan paljon sanoja, joista minulla ei ole aavistustakaan. Hyvä niin.

Omahyväinen, ylimielinen, itsekeskeinen ja pöyhkeä ovat määritteitä, joiden koen olevan mahdollisimman kaukana itsestäni. Sinulla on tietysti oikeus omaan käsitykseesi, vaikket minua tunnekaan.

Kaikella ystävyydellä.
23. Jukkis11.9.2006 klo 16:33
No katso sitten vähän mitä kirjoitat, äläkä lausu tällaisia älyttömiä yleistyksiä kuin että

"Jos on vähääkään kiinnostunut maamme ja sen elinkeinoelämän historiasta, tulee tämän säikeen kohteena oleva termi varmasti vastaan."

Tuoko tosiaan on mielipiteesi? Siis muka sellainen, joka ei sanaa tunne, ei ole "vähääkään kiinnostunut...".

En minä sitä henkilökohtaisesti ottanut, koska sana on tuttu, tosin ristikoista sen olen oppinut tietämään. Ja vaikka ei olisikaan tuttu, niin ei noin tyhmästä väitteestä oikein osaa loukkaantua.
24. mor11.9.2006 klo 16:52
No, ehkä tuo "kiinnostunut" sana oli väärä. Parempi olisi ehkä ollut "Jos on vähääkään tutkinut maamme ja sen elinkeinoelämän historiaa...".

Kiinnostuksiahan ihmisillä on niin monenlaisia, eivätkä kaikki innostu samoista asioista. Tämähän on ihan luonnollista.

Pointtini kuitenkin on, että tässä käsiteltävä sana on mielestäni aivan kelpo ristikkosana, vaikkei se kaikille olekaan tuttu.

Teen parhaani, etten vastaisuudessa esitä älyttömiä yleistyksiä ja tyhmiä väitteitä. Onneksi sinä osaat esittää asiasi noin sympaattisesti. ;-)
25. riitta11.9.2006 klo 17:25
voi taivas tätä ukkojen typerää kansakoulupohjalla olevaa pätemistä. Sestoa on tämä oikea termi tähän tajuttoman kysymykseen. Siitä oikea sijamuoto vaan! En ymmärrä tätä em. ukkojen tyyliä yrittää päteä....kyllähän tuota voi sanoa oikean vastauksen jos tietää - mitä siinä menettää?! Nyt "tajuton" pääsee ratkaisemaan ristikkoaan eteenpäin ja jatkamaan harrastustaan eikä se lopu siihen kun me ollaan niin kateellisia ettei voida auttaa ollenkaa! termihän on tukkilaisten käyttämä termi ja viittaa siihen tukin päällä tasapainotteluun. Mitä tyhmempi sitä kovempi tarve elvistellä yksittäisen sanan tietämisellä. Kyllä annetaan huono kuva ratkojista jos ei yhtään voida auttaa vaan kateellisina pantataan tietoa. Vaan taitaa olla niin etteivät edell. ukot edes tienneet ratkaisua mutta kun minä mielelläni autan niin ei ole tarve pantata nippelitietoa jos sitä on.
26. riitta11.9.2006 klo 17:27
lisäys, sestoa viittaa myös veneen kuljetusta eteenpäin esim. yhdellä airolla, kepillä jossa työnnetään keppi pohjaan ja työnnetään jne.
27. Jukkis11.9.2006 klo 17:29
No minäpä tein kokeen ja tutkin vähän maamme historiaa ottamalla hyllystä Tauno Kuosan Jokamiehen Suomen historian (1952) ja selailemalla sitä. Kyllä siellä vähän elinkeinoelämästäkin puhuttiin, joten nyt olen tutkinut vähän maamme ja sen elinkeinoelämän historiaa. Puheena olevaan sanaan en törmännyt, en edes tukinuittoon.

Näin osoitin vääräksi sekä väitteen "Jos on vähääkään kiinnostunut maamme ja sen elinkeinoelämän historiasta, tulee tämän säikeen kohteena oleva termi varmasti vastaan" että lievennetyn väitteen "Jos on vähääkään tutkinut maamme ja sen elinkeinoelämän historiaa...".

Väitän että maamme ja sen elinkeinoelämän historiaa pitää tutkia aika paljon, että moiseen sanaan törmää. Siksi aika harva ristikon ratkaisija siihen on törmännyt muualla kuin ristikoissa.

No, hyvä mor, mehän luultavasti olemme varsinaisesta asiasta ihan samaa mieltä.
28. iso S11.9.2006 klo 19:29
Näyttää siltä että tänään on yksi jos toinenkin noussut ylös väärällä jalalla. No, parempi sekin kuin joutuminen suorasääristen joukkoon. Ketään nimeämättä kommentti kahdelle kirjoittajalle:

Jukkis, vika on varmaan siinä että et ollut aidosti kiinnostunut elinkeinoelämän historiasta, vaan siitä että voisit osoittaa morin olevan kansakoulupohjalta väärässä. Sestominen taitaa näyttäytyä vain niille ketkä ovat vilpittömässä tarkoituksessa liikkeellä :-)

riitta, usko huviksesi että ainakaan useimpien tiedonpihtaajien mielestä kysymys ei ole kateudesta vaan oikeudenmukaisuudesta. Ei kympin juoksuakaan voita se joka käy 9600:n metrin kohdalla puuskuttamaan ja kysyy, eikö joku muu voisi juosta sen raskaimman kierroksen. On siis jossain määrin epäreilua jos palkinnosta pääsevät kilpailemaan sellaiset ketkä eivät ole selvinneet urakasta.

Yhtä hyvin voisi väittää että näillä kyselijöillä on kyse ahneudesta. En toki väitä, mutta kuin ihmeen kaupalla useimmiten kysytään nimenomaan palkintoristikoiden sanoja ja silloin kun vastausaikaa on vielä jäljellä. Jos kysymys olisi puhtaasta tiedon- ja oppimisenhalusta niin voisi ratkaista muitakin kuin palkintotehtäviä tai malttaa odottaa sen aikaa että vastausaika on ohi. Hyvät hyssykät, useimmissa ristikoissa lähettäminen ei edes ole kannattavaa! Pitkällä aikavälillä postikuluihin menee enemmän kuin voittoina tulee. Tästä ja muista syistä monet noista morkkaamistasi eivät vastauksia lähettele, joten voittipa kuka tahansa niin se ei ole heiltä pois. Mistä se kateus silloin sikiää?

Täällä on myös sellaisia ratkojia ketkä haluavat ponnistella omin avuin viimeiseen saakka. Jos ei ratkea niin ei, parempi onni ensi kerralla, on heidän mottonsa. Heille vahingossa silmiin osunnut apu on yhtä masentavaa kuin urheilukilpailun tuloksen kuuleminen ennakkoon silloin kun ei ole voinut katsoa lähetystä suorana vaan on aikonut katsoa sen nauhalta. Tätähän ei urheilunvihaaja välttämättä ymmärrä ollenkaan (en tiedä kuulutko heihin).

Tunnut lisäksi vihjaavan että tiedonpihtaajat eivät oikeasti mitään tiedäkään, yrittävät vain päteä. Et ota huomioon sitä että vastausajan päättymisen ja oikean ratkaisun julkaisemisen väliin jää väistämättä "harmaa vyöhyke", mikä on joissakin lehdissä muutama päivä, joissakin kenties kuukauden luokkaa. Sinä aikana neuvojat voivat paljastaa tietonsa lunttaamatta ja rehtiä kilpailijaa loukkaamatta.
29. Hui_hai11.9.2006 klo 21:23
Minä olen sukupolvea Ekiä nuorempi kaupunkilainen, joka ei ole koskaan lukenut yhtään Päätaloa ja silti sana sestoa on minulle täysin tuttu. Olkoon se merkkinä henkisestä kalkkeutumisestani, mutta enpä usko, että olisin edes tarkistanut _noin_ tuttua ja yleistä sanaa mistään hakuteoksesta jos olisin itse istunut laatijan paikalla.
30. kasperi11.9.2006 klo 21:30
Tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa, minulla sana on jokapäiväisessä käytössä, ei tosin tarkoita sitä mitä alunperin, mutta tiedän mitä sillä oikeasti tarkoitetaan. Itse 'seston' esimerkiksi laskuja, jos etsin kovalla tohinalla isosta laskupinosta jotain tiettyä laskua... Vaikka olen Päätalonikin lukenut, niin ei sestominen sieltä ole sanavarastooni jäänyt, ihan yleispätevä yleiskielen sana...
31. Lauri Kultti11.9.2006 klo 22:00
Kuten täällä jo on tullutkin ilmi, jotkut sanat voivat olla yhdelle tavallisia ja tuttuja, kun taas toiselle kovastikin eriskummallisia ja outoja. Laatijallehan tämä varmaankin on vaikea paikka. Minulla nimittäin oli työtoveri (oikein ylioppilas, täysi-ikäinen ja äänestyskelpoinen), jolle jouduin/sain päivittäin avittaa vaikeita sanoja ristikoihin. Erityisesti minulle jäi mieleen vanhaan agraari-Suomen aikaan liittyneet erikoistuntemusta edellyttäneet maalaissanat "aitta" ja "lato", jotka olivat em. henkilön mielestä aivan hatusta vedettyjä. Minua hän piti jonkinlaisena friikkinä, kun tuollaisia omituisuuksia tiesin. Heh-heh!
32. Aulikki Nenonen11.9.2006 klo 22:05
Nykyään ovat tukkilaiskisat jälleen varsin suosittuja tapahtumia. Joka kesä käydään Kultainen keksi-niminen tukkilaiskilpailusarja eri puolilla Suomea. Lähinnä kotipaikkaani on sellainen kilpailu nähtävissä Punkaharjulla metsämuseo Luston alueella sijaitsevalla lammella. Kilpailussa on mm. närenlenkin vääntö, halkomotin teko ja loppuhuipennuksena erilaiset tukeilla suoritettavat tehtävät. Monta kertaa on voittajaksi selviytynyt Kuningasjätkän koskenlaskukohtauksessa Pertti Koivulaa tuurannut lieksalainen Jaakko Saaristo. Nykyään Saariston sisarenpojat Jori ja Toni Mikkonen ovat päihittäneet joissakin tehtävissä, esim. rullauksessa enonsa. Kilpailut keräävät hyvin paljon yleisöä ja lehdissä selostetaan niitä toisinan kovin tarkkaan. Ainakin täällä Punkaharjun ympäristössä kaikenikäiset ihmiset tietävät tavallisimmat tukkilaistermit, vaikkei koskenlaskua näillä main näekään.
Nuorin tukkilaiskisoihin osallistuja oli toissa kesänä tyttö, ikä ehkä kymmenisen vuotta. Hän kylläkin osallistui vain tukkeihin liittyviin tehtäviin. Nuoriakin laji siis kiinnostaa.
33. qwer11.9.2006 klo 22:32
Iso S oletko tosiaan niin naiivi mielipiteinesi, että täällä ei saa esittää ensimmäistäkään vihjettä ennen ratkaisuajan umpeutumista?
Vastaan puolestasi. Kyllä olet.
Tänään saldollasi on yhden emerituksen halveksunta ja hänen vastineensa, sekä yllekirjoittaneen myös.

Löytyyhän täältä kahjompiakin kirjoittajia, kuten..
34. Libero11.9.2006 klo 22:36
Turhautuneena ilmoitan, että olen taas tänä vuonna Pirkka-lehden jakeluboikotissa, kun en huolehtinut viime vuonna riittävän hyvin asiakassuhteestani. Vetosin ja vetosin: "Lähettäkää nyt ihmeessä minulle se lehti, kun olen sitä vuosikaudet lukenut ja siitä kryptot ja ristikot ratkonut! Ettekö te halua lehdellenne innokasta lukijaa?" Ei auttanut. Vuoden Pirkka-ristikot maksaisivat tällaisena välivuotena 39 euroa.

Tasapaino ei kuitenkaan päässyt horjumaan, kun käsiini sattui sopivasti kaksi vanhuksille suunnattua tukinuittoaiheista ristikkoa. :) Toisessa oli tarpeen tietää myös tuo s:llä alkava termi.

Kun suomalaiset ovat olleet hyvin riippuvaisia maa- ja metsätaloudesta sekä uittotyöstä joko välittömästi tai välillisesti, niin ei tällaista kannattaisi unohtaa. Monen perheen elanto on tullut tukinuitosta. Vanhoja tukkilaisia, jotka ovat tehneet uittotyön historiaa, ja heidän perheenjäseniään elää yhä keskuudessamme.

Nykyaikaa ovat muun muassa tukkilaisnäytökset ja -kisat, joten jotakin perimätiedosta siirtyy ensimmäistäkään kirjaa lukematta. On terveellistä yleissivistystä tuntea oman kansakuntansa elinehtoja siinä sivussa, kun ratkojana raapustaa Yhdysvaltojen osavaltioiden ja kaupunkien nimiä ristikkoon lainkaan ihmettelemättä, kuuluuko (!) niitä muka tietää.
35. Libero11.9.2006 klo 22:40
Aulikki Nenonen ehtikin selvittää tukkilaiskisoja asiantuntevasti.
36. iso S11.9.2006 klo 23:22
Minun puolestani on kysytty ja vastattu mutta uskaltaudun silti tarjoamaan omankin käsitykseni.

Minun mielestäni täällä saa esittää vaikka kuinka monta vihjettä sellaisista ristikoista missä on lähetysaikaa jäljellä. Ainakin jos vihje esitetään siinä muodossa kuin se on alkuperäisessä ristikossa, siis lisähelpotuksia antamatta. Ristikon kaikkien vihjeiden kertominen saattaa rikkoa jotain tekijänoikeuspykäliä mutta se ei ole minun päänsärkyni.

Ongelmanahan eivät olekaan vihjeet vaan ratkaisusanat. Tässä suhteessa kysymys ei ole niinkään minun mielipiteestäni vaan siitä käsityksestä minkä olen muodostanut luettuani mielipiteitä puolesta ja vastaan. Jos selkeä enemmistö olisi hyvin perustein vapaan neuvonnan kannalla niin se ei olisi minulle ongelma.

Minä en menetä yhtään mitään jos ratkaisusanoja paljastetaan. Jos siihen mentäisiin niin mielellään erillisessä säikeessä tai riittävällä varoituksella että paljastuksia on tulossa, niitä haluamattomat hypätköön yli. Ihan tyynesti liittyisin mukaan. Saisihan siinä kiillotettua omahyväisyyden kruunua jos sattuisi tietämään sellaista mitä joku muu ei.

Toistaiseksi salailun puolustajien perustelut ovat mielestäni hyvät ja heitä on riittävän paljon, joten olen mukana muistuttamassa tästä periaatteesta mikä on ymmärtääkseni myös ylläpidon hyväksymä ja tukema.
37. Jaska11.9.2006 klo 23:32
Tuo isoS:n ahneusaspekti on mielenkiintoinen. Olen itsekin vähän naivina kuvitellut, että kysyjät ovat vain tuskastuneet ristikkonsa jumiutumiseen, eivät jaksa pohtia enempää, mutta se ratkaisematon sana ei silti anna rauhaa. Luonnollista on silloin kysyä muilta. Palkinnothan ovat enimmäkseen suht. pieniä, mutta ainakin Iltasanomissa ja Pelikaaneissa on myös 100-200 euron palkintoja. Nehän alkavat kenties köyhää jo kiinnostaa, vaikka mahdollisuus voittaa on pieni. Siksi kiinnostaisi kovasti tilasto, kuinka suuret palkinnot on niissä ristikoissa, joiden ratkaisusanoja täällä tiedustellaan. Se voisi kumota tai vahvistaa isoS:n ahneusteorian.

Tällä sivustolla on annettu suositus olla ilmoittamatta kysyjille ratkaisusanoja ennen palautusajan päättymistä. Onhan siitä enemmän ja vähemmän livetty, joitakin kautta rantain vihjeitä olen antanut itsekin. Enpä olisi antanut, jos tuo ahneusaspekti olisi tullut mieleen. Riitta katsoo varsinaisen ratkaisusanan panttaamisen johtuvan kateudesta kysyjää kohtaan, näin ymmärsin. Minä en jaksa uskoa, että RATKOJAT olisivat keskenään kateellisia. En ainakaan minä, kun kerran olen koettanut epäsuorasti auttaa. Sitä vastoin olen monista puheenvuoroista saanut toivottavasti virheellisen käsityksen, että kateutta esiintyy LAATIJOIDEN kesken. Lisäksi on joskus havaittavissa ehkä omaa elämäntilannetta heijastavaa negatiivisuutta muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään kohtaan.
38. emerita12.9.2006 klo 07:08
sanonpa minäkin sanaseni: Uskoisin että TAJUTON oli kirjoituksesta päätelleen jumiutunut ristikonratkomisessaan tuohon sanaan - emmehän tiedä onko hänellä vielä paljonkin siinä ratkomista. Itse noudatan mestari-kisälli periaatetta: jos joku vihjettä kysyy, sen mielelläni annan koska ristikon ratkonta on sen verran kivaa että osaltani haluan auttaa muitakin sen maailmaan enkä menetä mitään minäkään jos vihjeen annan, aivan sama minulle jos hän sattuisi sen takia voittamaan 10 euroa.Olen töissä ja on muutakin elämää, sen vuoksi en suhtaudu niin fanaattisesti kuin muutamat eläkeläiset ja työttömät joilla ei ole muuta elämänsisältöä kuin ristikot. Kyllä me toisiamme voimme auttaa - vai onko niin että te miehet ette auta toisianne mutta me naiset autamme? Minä aion auttaa muita ja onnekseni tiedän että useimmat ristikontekijät auttavat muita, esim. omassa työssäni konsernimme sisällä meillä on ristikkopiiri - uskokaa ja älkää, vaihdamme ristikoita keskenämme ja ne ON palkintoristikoita ja alkuperäinen omistaja saa sen takaisin ennen lähetyspäivää - täytettynä! Saa lähettää omalla nimellään ja jos voittaa yli 100 euroa, tarjoaa usein kahvit itse leivotun pullan kanssa (ei maksa paljon eikä ole pakollista). Ilo on meillä kaikilla jos joku sattuu voittamaan. Kyllähän tässä on jo kysymys KATEUDESTA ISO S - selitä mitä selität, mutta typerää tämän tasoisissa asioissa (HEI kysymys on vain ristikoista!!!!) vedota oikeudenmukaisuuteen...Ehkä meillä töissä käyvillä on jotenkin suurpiirteisempää tämä ajattelu - työelämä on nykyään muuttunut niin että se vaatii rautaisia ryhmätyötaitoja eikä siinä voi noin ajatella kuin esim. iso s. Mutta nyt lähden töihin ja kahvitunnilla autetaan kavereita ristikoissa - omaa ei ole nyt työn alla. Kivat päivät teille!
39. tajuton12.9.2006 klo 07:12
ohoh! Jopas oli arka pala tämä kysymykseni. ANTEEKSI! Kiitos Riitalle asiallisesta vastauksesta. Olen aloitteleva harrastaja ja en tiennytkään että ristikot "kuuluu" ratkoa yksin! Jopa naapurin isännän ja emännän kanssa on vaihdeltu ristikoita nyt kesän aikana ja ratkottu toiselle se mitä on tiedetty. Eipä ole tullut mieleen ettei sitä kannata tehdä jos se toinen vaikka hyötyy. Mutta nytpähän tiedän että tämä sivusto ei ole minun juttuni ja että tämä onkin haudanvakavaa hommaa tämä ristikkomaailma. En koe itselleni sopivaksi tätä ajatusmaailmaa mitä edellä olevat kirjoittajat (ilm. miehiä kaikkiko?) tuovat esille, joten en vaivaa teitä enää kirjoituksillani. jaksamista harrastuksellenne (työllenne?)!
40. Matti12.9.2006 klo 07:50
tajuton, vahinko jos katoat palstaltamme. Mutta ymmärrän perustelusi, oikeassapa taidat olla. Jatketaan sestomista, kukin tahollaan.
41. iso S12.9.2006 klo 08:49
Leima otsaan, kaksi parhaaseen. En nähtävästi osaa ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi. Minä EN ole vaatimassa ristikoiden ratkaisemista yksin enkä näe mitään pahaa siinä että ristikoita ratkotaan tasa-arvoisessa yhteistyössä (eri ihmiset tietävät eri asioita) tai harrastetaan kunnianarvoisaa mestari-kisälli-periaatetta.

Kaikki tuo on pienessä piirissä tapahtuvaa toimintaa. Voisi verrata siihen että se mikä passaa sänkykamarissa ei ole välttämättä sopivaa eduskuntatalon puistossa. Jos mestari neuvoo kisälliä täällä niin silloin sama neuvo tulee kaikille palstan lukijoille, halusivatpa tai ei. Kaikki eivät halua, päinvastoin haluavat yrittää itse.

Täälläkin on väline siihen miten neuvoa voi kysyä ja saada pienessä piirissä: chat. Sitä kautta voidaan eriyttää nämä avoimen linjan ja suljetun osaston kannattajat ilman että kumpikaan kärsii toistensa olemassaolosta. En usko että kovinkaan moni on aidosti kateellinen siitä että joku saattaa saada ristikkopalkinnon tasoisen hyödyn ilmaisesta neuvosta.

Kyllä, olen miespuolinen, mutta en eläkeläinen, työtön enkä mielestäni kovin katkerakaan. Elämäntilanteessa ei ole mitään valittamista, on hyvä vaimo ja paljon tekemättömiä lapsia. Tuttavia, sukulaisia ja työtovereita olen auttanut useinkin ristikkoasioissa. Vielä joitakin vuosia sitten työpaikalle tuli Iltis ja toinen toistaan useampia kertoja täytin kesäristikon kahvitunnin viihteeksi ja annoin sen jollekin 500 euron matkaa himoitsevalle tuntematta pienintäkään kateutta ja saamatta siitä itse muuta kuin täyttämisen ja auttamisen ilon.

Täälläkin muistelen auttaneeni julkisesti silloin kun se on ollut kykyjen ja ylläpidon kannattaman linjauksen rajoissa. Joskus olen noita rajoja koetellut antamalla ajatuksille sytykkeitä sellaisissakin tapauksissa missä lähetysaikaa on jäljellä. Tässä asiassa omatuntoni ei soimaa ollen eikä kaan.

Kenenkään ei tarvitse kadota palstoilta muutaman ihmisen kummallisten mielipiteiden (esim. minun) takia. Toisaalta jos aidosti tuntuu siltä ettei kiinnosta niin ei tämä tietenkään mikään kansalaisvelvollisuuskaan ole. Paljon hyvää ja hauskaa täällä kuitenkin tulee vastaan, vaikka joku asia saattaa joskus kismittää.
42. Jari12.9.2006 klo 09:33
Siis ei millään pahalla...mutta oletko Iso S nyt ihan täysillä...?
43. Eki12.9.2006 klo 09:42
Minun pitäneen työntää lusikkani tähän mykysoppaan, koska olen pääsyypää koko asiaan (ja yritän olla toistamatta kaikkia asioita, joita iso S tätä kirjoittaessani ehti tuoda esille). Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun sivustomme vastaajat ovat joutuneet aika ankaran arvostelun kohteeksi, eikä varmaan viimeinenkään.

Jos joku kysyy vilpittömästi yhtä sanaa, luulen, että jokikinen haluaisi auttaa, jopa moni mies. Olen tavannut paljon ratkojia vuosikymmenten varrella ja he ovat olleet ja ovat mukavaa ja avuliasta väkeä, vain muutamia adjektiiveja useimmista mainitakseni. Myös miehet. (Okei, lopetan tämän miesvitsin tähän kohtaan, koska näissä ratkojayhteyksissä ikä ja sukupuoli ovat harvinaisen vähän merkitseviä asioita!)

Joskus täällä on esitetty kysymyksiä, joista ei tiedä, onko kysyjä aidolla asialla vai pilaileeko, kun kysymys tuntuu helpolta. Varmastikaan kukaan ei halua loukata ihmistä, joka on ratkonnan alkutaipaleella ja vasta opettelee "ristikkosanoja". Riittää kuitenkin yksi ainoa ylihumoristinen vastaus, jotta homma alkaa vaikuttaa suunsoitolta kauttaaltaan.

Näihin kysymyksiin on joskus annettukin suoria vastauksia eikä yksittäinen vastaus ole suinkaan kauhea asia. Jos sitten alkaisi tuntua, että vastaaminen on ihan sallittua, homma voisi riistäytyä käsistä.

Jos joku kustantaja tai laatija on antanut luvan, että hänen ristikkonsa sanoja saa paljastaa, niitä on sitten saanut paljastaa. Tästä päästäänkin pääsyypäisyyteeni. Koska firmani Sanaris Oy, joka nämä sivut on omasta pussistaan kustantanut, toimittaa moniin lehtiin ristikoita, perustuu kielto 51-prosenttisesti sille pelolle, että joku neropatti ilmoittaa asiakkaallemme täällä paljastettavan heidän ristikkonsa sanoja. Siitä tulisi helposti ajatus ”miksi Sanaris tekee teille palkintoristikoita, jos se samaan aikaan paljastaa niiden vastaukset netissä kaikille halukkaille”.

Nämä sivut perustettiin ratkojien mukavaksi kanavaksi. Mieleeni ei kumma kyllä tullut, että monille tämä olisi vain kanava saada yksittäisiä vastauksia ongelmiinsa. Kuten iso S sanoi, chatissa on mukava meininki tämän suhteen, siellä autetaan aina kuin kaveri kaveria, vaikka oltaisiin ihan vieraita, ja kannustetaan jatkamaan harrastusta. Sinne vaan kaikki kiinnostuneet!

Se 49 % on sitä, että useimmat harrastajat eivät halua kahlata näitä sivuja siten, että joutuvat varomaan ”juonipaljastuksia”. Varsinkin visaisten ristikoiden kohdalla moni ei tosiaankaan halua yhtään sanaa ”ilmaiseksi”. Noista kovissäikeistä on tullut oma ja mukava taiteenlajinsa: kuinka keskustella ristikosta ilman että paljastaa toiselle juurikaan mitään. Minulle se on yksi sivujen mielenkiintoisimmista anneista, mutta ei sekään tietysti kaikkia miellytä.

Rauha, rakkaus, harmonia ja jonkinasteinen yhteisymmärrys!
44. iso S12.9.2006 klo 10:49
Yhteisymmärryksen mahdollisuutta lisää selkeä kirjoittaminen. Tässä suhteessa ei kai kukaan ole saavuttanut täydellisyyttä. Sanoipa mitä tahansa ja miten tahansa niin aina joku ei ymmärrä ollenkaan tai ymmärtää väärin.

Minä en ymmärtänyt keskeneräiseksi jätettyä kysymystä "oletko Iso S nyt ihan täysillä...?" mutta vastaan jyrkän ehdottomasti: luullakseni ehkä.
45. Taata12.9.2006 klo 14:53
Kyllä nyt iso S:ää lyödään ja heitellään suotta kuin rukkasta
aika mitättömästä ja vielä pistellään niin, että ei pysy Taata-
kaan enää perässä. On todettava, että iso S on eräs palstan
parhaista, perusteellisimmista, selväsanaisimmista, loogisim-
mista, humoristisimmista ja täydellisimpiä lauseita kirjoitta- vista henkilöistä. En jatka enempää, jotta jää toiseksikin ker-
taa. Alkuun en jaksanut enkä kerennyt lukea hänen kirjoituk-
siaan, kun olivat niin pitkiä ja perusteellisia. Toisaalta en
muista sitäkään enää, jos meillä joskus olisikin mennyt suk-
set ristiin, kun minäkin kuvittelen olevani humoristinen ja
voin siinä suhteessa erota jossakin kohdin iso S:stä. Kyllä
täällä moni muu saisi selitellä omia heittojaan enemmän ja
varmaan minäkin. Seli seli ja sitä rataa!
46. Lauri Kultti12.9.2006 klo 16:47
Peesaan Taataa enkä oikein ymmärrä, mistä täällä nyt on niin kovin suivaannuttu iso S:lle. Tuntuu, että suivaantujien kannattaisi analysoida itsensä ja pohtia, minkälaisiin lokeroihin mahtavat itse ehkä sijoittua palstan lukijoiden mielestä. Ja huomatkaa, että tässä on ilmaistu vain minun tuntuni. Jotkut sen ehkä jakavat ja jotkut taas eivät. Olen kuitenkin vain kertonut omasta tunteestani. iso S vaikuttaa aika isolta siinäkin mielessä, että jaksaa vastata aina hyvin asiallisesti ja rakentavasti. Kunnioitukseni.
47. RA12.9.2006 klo 17:30
Ja minä peesaan kahta edellistä (Taata ja Lauri Kultti); Minäkään en löydä Iso S:n kirjoituksista mitään, mikä oikeuttaisi moiseen keljuiluun (siltä tuo näet tuntui). Päinvastoin. Erittäin selväsanainen, asiallinen, hauska, tasapuolinen, oikeudenmukainen, mukava, viitseliäs, auttavainen... ja lips, lips!

JA tämä oli sitten VAIN minun näkemykseni. Ei siis totuus, tuomio, toisinajattelijoiden käännytysyritys tms.
48. Libero12.9.2006 klo 19:22
Tällä palstalla vallitseva ja painavasti perusteltu käytäntö - siis ratkaisuajan kunnioittaminen - ilmenee vain eri kommenteissa. Kun joku satunnainen vierailija kysyy suoraan neuvoa, hän ei voi mistään tietää, että täällä on toinen käytäntö kuin jossain toisaalla. Taisin itsekin oppia sen kantapään kautta.

Useimmiten juuri iso S on se, joka jaksaa toistuvasti selvittää satunnaisille kysyjille, mikä täällä on tapana ja miksi. Minusta hän toimii huomaavaisesti ja kohteliaasti.

Ekin perusteellinen puheenvuoro aiheesta on vaarassa mennä hukkaan. Nimimerkki tajuton on varmasti päässyt käytännöstä perille ja vetänyt siitä omat jonkin verran hätäisetkin johtopäätöksensä. Kun joku toinen huomenna tai ylihuomenna kaipaa vastaavasti kiireellistä apua, ei hän osaa etsiä linjauksia säikeestä "pirkka 9/06". Olisiko opastuspuheenvuorolle olemassa jotakin vakiopaikkaa?
49. Eki12.9.2006 klo 19:33
On sitä mietitty. Mietitään edelleen.
50. iso S12.9.2006 klo 19:55
Vaikka tunnenkin iso S:n paremmin kuin edellä liponeet niin olen pakotettu myöntämään että oikeassahan he ovat, olen juuri niin mainio humanoidi kuin he ovat valppaassa viisaudessaan havainneet. Kiitän heitä kaikkia totuuden paljastamisesta.

Toisaalta, iso S on vain nettipersoona jonka takana on tosielämän henkilö. Tuossa rutjakkeessa on paljon enemmän humauttamisen aihetta. Arvostelijat ovat vain olleet epäkohteliaita ja kurkistaneet naamion taa. Eivätkö he tiedä että taikurin temppujen paljastaminen pilaa kaikkien ilon?
51. jupejus12.9.2006 klo 20:05
Kun muutkin ovat tuossa iso Ässää killanneet, niin pakkohan se on yhtyä siihen myös meikäläisen. Mainio kirjoittaja on tuo nimimerkki.

Samaa mieltä olen myös siinä, ettei liian aikaisten pitäisi paljastaa ratkaisuja. Turhat hätäilijät joutavat oppia odottamaan, kasvattamaan hermojaan - ja toisekseen, yleensä tehtävät on hätäisimille itse ratkottavissa. Eihän tuota lunttaústa ole koskaan katsottu hyvillä mielin. Eri asia on kokonaan porukkaratkominen. Ryhmätyö soveltuu myös ristikon ratkontaan.
52. RA12.9.2006 klo 21:59
iso S 12.9.2006 klo 19:55:
"... Kiitän heitä kaikkia totuuden paljastamisesta."

No niin, tuota se maine teettää. Heti aletaan puhua totuudesta, vaikka kyse oli vain mielipiteistä! :-)
53. iso S12.9.2006 klo 22:49
No niinpä, pahus vieköön (kuuluisuuden kirous), mutta kun ne olivat oikeita mielipiteitä!
54. Aspe12313.9.2006 klo 16:50
riitta kirjoitti:

"voi taivas tätä ukkojen typerää kansakoulupohjalla olevaa pätemistä. Sestoa on tämä oikea termi tähän tajuttoman kysymykseen. Siitä oikea sijamuoto vaan"

Eiköhän tähänkin tarvita johdos mainitusta kantasanasta? Nominatiivissa.
55. iso S14.9.2006 klo 09:05
Niin tarvitaankin. Olisikohan riitalle käynyt samalla tavalla kuin minulle: kansakoulu jäi kesken varojen puutteessa :-)

Minulla on kyllä jatko-opintoina rippikoulu, mutta autokoulu ja uimakoulu jäivät käymättä kun sinniteltiin kotiopetuksen varassa. Sammakkomieskursseillekaan en päässyt kun reputin kurnutuskokeessa :-(
56. corona14.9.2006 klo 09:51
Etusivulta löytyi linkki "Ristikkosanojen listaan" ja siltä sivulta puolestaan linkki "Ehdota tai kysy ristikkosanaa".

Voisiko tästä jälkimmäisestä linkistä saada lisäinfoa?
57. Ylläpito14.9.2006 klo 09:54
Tuo "kysy" lupaa aika paljon, jos sinne alkaisi kosolti kyselyjä tulla, mutta yleisesti ottaen kyselijät ovat tähän mennessä saaneet sieltä apua.
58. corona14.9.2006 klo 10:04
Siis homma toimii, joten sieltäkin voi saada apua.
Kysymys: Onko vastauspalvelu maksullista?
59. Ylläpito14.9.2006 klo 10:06
Se ei ole järjestetty vastauspalvelu, joten vastausta ei luvata eikä keneltäkään korvausta pyydetä.
60. corona14.9.2006 klo 10:09
Kiitos tiedoista.
61. pirkka 9/0614.9.2006 klo 11:46
Sana "tasapainoitella" = sestoa.
Raivuta siitä!!!
62. airisto14.9.2006 klo 12:03
Kotona kun ei löydy "pesosia" eikä "kielosia" ym., niin kysynpä täällä mitä niissä sanotaan pääkuvan toisen vaakasanan kirjoitustavasta.
63. Sakke14.9.2006 klo 12:12
Kaupallista alaa opiskellessani minulle kerrottiin, että tuo ristikossa oleva muoto on oikea vaikkakin järki ja järjetönkin sanoisi kyllä helposti että se toinen muoto olisi jotenkin luontaisempi tai jotain.
64. Eki14.9.2006 klo 12:15
Kielonen sanoo:

airiston olettama, paremmin: ristikossa oleva muoto

Sakkea on siis opetettu ihan oikein suomen kielen auktoriteettien mielestä.
65. Pena1.10.2006 klo 17:41
Minkähän takia Pirkassa tämmöinen teksti?

"Tämä on vuoden 2006 viimeinen krypto. Loppuvuoden numeroissa ei ole myöskään Ristikkoa."
66. Eki1.10.2006 klo 17:48
Loppuvuoden numerot tehdään mitä ilmeisimmin säästöliekillä. Lehti siirtyy A-lehtien kustantamaksi vuoden 2007 alussa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *