KESKUSTELUT > RISTIKOT > IKUISUUSAIHEEN LOPPUKANEETTI

2888. Ikuisuusaiheen loppukaneetti

Teppo7.9.2006 klo 11:11
Tällaisena tavallisena, ei edes kovin taitavana, leirien ulkopuolisena ratkojaosallistujana minua - ihan kuten Taataa toisaalla - vaivaa mustavalkoinen ajattelu.

Laatijan lähtökohta voi olla mikä tahansa, siis kuinka ylevä tai nöyrä tai kukkoileva tahansa, mutta lopputulos ratkaisee. Joku sanoo käyttävänsä fakkisanoja ja toinen niitä välttävänsä, yksi ei niitä edes tunnusta olevan olemassa.

Kehtaako joku laatija tämänkin otsikon alla alkaa inttää, että toisen on jostain kummasta syystä ihan pakko tehdä jotenkin, koska se on hänen itsensä tapa. Eikö tämä voisi loppua - varsinkin kun se Taataakin niin kovasti stressaa. Jos kehtaa, otamme sen Taatan kanssa henkilökohtaisena loukkauksena.
2. iso S7.9.2006 klo 11:43
Juu, toisen on jostain kummasta syystä ihan pakko tehdä jotenkin, koska se on hänen itsensä tapa :-)

Luen näitä ilmeisesti valikoivaan muistiin koska minulle ei ole jäänyt sellaista mielikuvaa että ketään olisi yritetty pakottaa tekemään tietyllä tavalla. Siitä on väännetty kättä hyvinkin pontevasti, onko ratkojan mielipiteellä merkitystä ja ovatko kaikki sanat yhtä hyviä ja suotavia ristikossa käytettäväksi.

Niin kauan kuin näistä ei saada selkeää yhteisymmärrystä tai ainakin selkeää ymmärrystä siitä miksi on perusteltua ajatella näistä asioista toisin, ei ikuisuusaiheen loppukaneetti tule onnistumaan, vaikka se kuinka Taataa stressaisi ja Taataa ja Teppoa loukkaisi. Valitettavasti.
3. JTak7.9.2006 klo 11:44
Aihetta voisi verrata evoluutioteoria ja kreationismin väliseksi keskusteluksi. En nyt sano kumpi mielestäni tässä ristikkokeskustelussa olisi kumpi. :)
4. Antti Viitamäki7.9.2006 klo 12:24
Selittäkää missä se mustavalkoajattelu on.

Jos joku (Taata, Teppo?) minun viestini toisessa säikeessä ("Oikea suhde?") tulkitsi mustavalkoiseksi, niin onneksi olkoon, ei pisteitä.

Oli vain helpompi esittää päälinjat näin. Myönnän että viesti oli hieman poleemisesti kirjoitettu, mutta mainitsin mielestäni ERITTÄIN selkeästi, että kyseessä oli vain minun mielipiteeni.

JOS ristikko on nähtävissä noiden kahden poolin välisellä janalla, niin totta kai ristikko on useimmiten jossakin siellä välillä. Harmaan sävyjä siis löytyy loputtomasti, ja ihan varmasti spektrin muutkin värit.

Mielestäni minä tuolla viestilläni vain kommentoin vielä paljon mustavalkoisempaa mielipidettä (qwer).

Ja miksi keskustelu näin tärkeästä aiheesta pitäisi lopettaa? On totta, että sitä voisi varmasti järkevöittää - eli meneehän tämä toisinaan aivan typeräksi kinasteluksi, kun ihmiset unohtavat asioita jotka on heille jo aikaisemminkin selitetty ja perusteltu, ja osalle ihmisistä ei tunnu looginen ajattelu tekevän ollenkaan hyvää, mutta jos jostain aiheesta keskustelua riittää, niin se on epäilemättä tärkeä aihe. Eikä siis lopettamisen arvoinen.

Näin arvioisin minä.

Voisimme ehkä yrittää rajata keskustelun johonkin erikoisrakenteiseen säikeeseen, jossa joku kokoaisi selvään taulukkoon eri näkökulmia, kriteereitä, pointteja, perusteluja jne. Ehkä sitten pikku hiljaa alkaisi jotain rakentuakin. Nyt kaikki sanat tuntuvat katoavan jonnekin, ja toisto ja kinaaminen jatkuu.
5. Teppo7.9.2006 klo 14:32
Ehkä verhosin asiani, mutta todellakin arvostan kirjoituksiasi, Antti V. Taatan tuskaa taas en aina tajua, mutta haluaisin sitä tietysti lieventää, olenhan humaani.
6. Taata7.9.2006 klo 14:48
Minulle riittää papukaijamerkkikin, mutta en minä ole mikään
kreatonistikaan, joka uskoo maailman syntyneen n. 6000
vuotta sitten ja ristikoiden vielä aiemmin, vaan minä menen
Raamatun matkaan ja tuomitsen Darwinin evoluutioteorian
täysin kuten niin monet muutkin ovat tehneet.

Oli meilläkin biologiassa evoluutioteorian opettaja aamu- hartauksissa kovimmasta päästä virsiä veisaamaan eipä silti, mutta me kävimme jo silloin keskusteluja hänen kans- saan tästä ristiriidasta. Joten ei ainakaan tänne käy JTakin reseptistä kumpikaan, mutta en ala nyt tässä opettaa Raa- mattua vaan jokainen saa lukea sitä minun puolesta kuten lystää. Se riittää minulle, että itse ymmärrän asiat tänä kaik- kinaisena sekasorron aikana niin, että joku tolkku säilyy.

Sitä voi silloin heittää vaikka kuikkaa Raamatulla, kun hyvin
itsellä ja kansakunnalla menee, mutta entä sitten kun tulee
suuria voittamattomilta tuntuvia vaikeuksia ja vitsauksia kes-tettäväksi eikä ole ruokouksen mahtia käytettävissä, kun evoluutioteoria on vienyt sen viimeisenkin uskon rippeen?

En minä senkin viittä tiedettä harrastaneena voi yhtäkkiä
alkaa uskomaan johonkin alkuräjähdykseen ja alkaa laatia
maailmankaikkeuden syntyä ja mekanismia kokonaisvaltai-
sesti selittävää perusyhtälöä ja korottaa itsenäni opettajak-
si tai jonkinlaiseksi jumalaksi. Täällä on pienempienkin teo-
reemojen ratkaisua yrittäneet ajautuneet manillakravattien tekoon tai muuten omankäden kautta tuhonneet itsensä.
Näistä pitkään vaivanneista matemaattisten ongelmien rat-
kaisuyrityksistä on viime aikoina kirjoitettu lehdissä ja onpa
ilmestynyt kirjojakin. Osa on kylläkin jopa vihdoin ratkennut-
kin.

Tehkää vain vaikeita ristikoita ja miettiköön toiset niiden
kanssa päänsä puhki nukkuen tuskin öitä, mutta minä sanon, että toiset väsyvät liikaa eikä se ole kenellekään hy-
väksi, jos onnistumisia sattuu kovin harvoin tai tuskin ollen-
kaan. Se pitää joku tolkku olla ihmisenkin rasittamisessa ja
tästäkin löytyy yliopistoiltakin lukuisia esimerkkejä, kun liikaa
ihmisiä kuormitetaan kuin myös nykyään yhteiskunnassa
kaikella muullakin tavoin. Jos kaikkinainen lepo ja ilo katoaa
ihmisen elämästä, niin hän ei voi kauaa jaksaa.

Siksi minä sanon ristikoista puhuttaessa, että tarvitaan myös helppoja tehtäviä ihmisten hyvinvoinnin takaamiseksi eli että annetaan hoksaamisen kokemuksia käyttämättä aivokapasiteettia tunti- ja päiväkausia jonkin pienen detalji- seikan fuudeeraamisen ja hiplaamiseen niin, että useinkaan tästä huolimatta ratkaisija ei saavuta niitä kuuluisia ahaa- elämyksiä, jotka antaisivat virtaa jaksamiseen vaan useim- miten taitaa käydä juuri pikemminkin päinvastoin.

Ja minä sanon, että heleppoja tehtäviä ei suinkaan ole help-
po laatia ja voisin jopa väittää, että jokainen laatija osaa
tehdä vaikeita ja jopa sellaisia tehtäviä. joita ei apteekin
hullukaan ratko. Taata taata!


PS. Minun puolesta toiset saavat laatia ja ratkoa niin vaikei-
ta tehtäviä kuin lystää, mutta minun ei tarvitse niitä ratkoa
eikä kommentoida. Jos tiedän rajani, niin pyrin elämään sen
mukaan. Voihan siellä poolien välimaastossakin olla kelpo
ristikoita. Keskustelua ei pidä lopettaa, mutta jotakin olisi
hyvä joskus oppiakin eli tuntemaan ainakin omat rajansa,
ettei ole muille harmiksi ja rasitukseksi. Myönnän olevani
jossain perusasioissa mustavalkoinen, vaikka en sitä ajatus-
suuntaa yleisesti myönnäkään edustavani. Minusta atatkin saavat elää ja myös Tatan kaupungin asukkaat Unkarissa saavat elellä kaikessa rauhassa, vaikka se ei olekaan Tierna-kaupungin ystävyyskaupunki kuten Siófok samassa maassa.
Puhukoon muut välillä!
7. kp7.9.2006 klo 15:12
Kyllä Taata on viisas. Viisastuu päivä päivältä. -Stä rataa
taata.
8. kp7.9.2006 klo 15:18
Taata ajattelee, kuin meikäläinen. Mutta kirjoittaa ei osaa
noin sujuvasti... Ajatukset ihan samat alusta loppuun...
9. ö7.9.2006 klo 17:10
Minä olen pitänyt tätä atta-keskustelua jonkinmoisena alkeellisena laatukeskusteluna ristikoista. On se kumma, että muilla aloilla voidaan puhua laadusta, mutta ristikkoalalla ei.

Vertaisin attoja lähinnä huonoon vitsiin jota toistellaan jossain viihdeohjelmassa. Eikö se saman vitsin toisto alentaisi viihdeohjelman laatua?
10. kp7.9.2006 klo 17:15
ö

Ole huoletta. Ei vitsi ole. Totista totta.
11. Jaska7.9.2006 klo 17:20
On se järkyttävää, että joitakuita kuormitetaan ylivaikeilla ristikoilla niin, että elämältä putoaa lopulta pohja? Hyvin näyttää Taata hallitsevan hyperbolan tyylikeinona.

Todellisuudessa ongelmaa ei ole. Suuri osa ristikoista on varustettu vaikeustasoa kuvaavalla merkinnällä, ja muista suurin osa lienee jokamiesratkojalle sopivaa ajanvietettä. Kyllä ratkoja halutessaan nopeasti oppii, missä julkaistaan hänelle sopivia ristikkoja. Itse tykkään sellaisista ristikoista, jotka hipovat ratkontakykyjeni ylärajoja, esim. Plussan täyskolmipalloiset. Onnistuminen kun tuottaa myönteisiä tuntemuksia tämän niin harmaan arjen, kiihtyvän kasvihuoneilmiön ja Libanonin kriisin aiheuttaman raskaan kuormituksen vastapainoksi. Joskus kyvyt eivät riitä, jolloin pitää vain tunnustaa tappionsa ja odottaa ratkaisun julkaisua menettämättä uskoaan alku- ja loppuräjähdykseen sekä punamullan siunauksellisuuteen.

Taatakin hyväksyy suosikkiristikkoni ja niiden tekijät (kiitos), mutta hänen ei tarvitse kommentoida niitä. Onkohan kukaan pyytänytkään?
12. Teppo7.9.2006 klo 17:25
Tässähän sitä taas keskustellaan ja hymistellään ja loppukaneettia tuskin on näköpiirissä. Uskoisitteko, jos sanoisin, että otsikko olikin vitsi? Atta atta!
13. Jaska7.9.2006 klo 19:29
Emme, teponteponteponteppo...
14. ö7.9.2006 klo 19:50
Ei kai keskustelun ristikoiden laadusta tulekaan loppua. Sääli vaan, että nyt on juuttunut tällaiseen typerään atta-kysymykseen.
15. Teppo7.9.2006 klo 20:37
Atta ei ole kysymys. Se on harvain hokema. Tärkeistäkin ristikkoasioista on puhuttu, jopa viime aikoina. Pelottaa vain, että hyvä asia hukkuu joutavaan jorinaan. Vaikka sitähän tämäkin taitaa olla. Jorinaa.
16. RA7.9.2006 klo 21:39
Jaska, päädyin itsekin samaan johtopäätökseen tuon Taatan tekstin suhteen. Pakko olla pelkkää liioittelua. Ehkä pohjimmiltaan vitsi? Kunpa pohjaan asti näkisi! :-)

Eihän kukaan voi oikeasti ajatella, että ne oikeasti harvoin ja harvassa lehdessä tarjolla olevat vaikeat ristikot oikeasti rasittaisivat ketään niistä, jotka oikeasti niitä hakemalla hakevat ja haluavat niitä ratkoa?

Niiden varalle, jotka eivät noista harvoista "koviksista" piittaa, ei tietääkseni ole mitään pakottamis- tai painostamisjärjestelmää.

Miltäs kuulostaisi, jos samaan tapaan joku alkaisi nälväillä helppojen ristikoiden ratkojia?
17. matts8.9.2006 klo 07:52
Huh huh !
(7.9.2006 klo 14:48)
18. tapiiri8.9.2006 klo 07:54
Halleluja!
19. kp8.9.2006 klo 10:28
"On se järkyttävää, että joitakuita kuormitetaan ylivaikeilla ristikoilla niin, että elämältä putoaa lopulta pohja? Hyvin näyttää Taata hallitsevan hyperbolan tyylikeinona".

Hyvinhän te Taatan tunnette.
Tämä on ihan totta. Ei mitään hyberbolaa.
-Taata vain halusi sanoa: Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
20. Teppo8.9.2006 klo 10:53
Siis kp antaa kaikkien kukkien kukkia eli lupaa olla heittämättä enää kiviä sitä kamalaa IS-kovista kohti? Sittenhän kaikki on paremmin kuin hyvin. -Hyberbola ja sanantaju ja kaikki muukin siinä ohessa.
21. ilahtuja8.9.2006 klo 11:01
Ikuisuusaiheen loppukaneetti? :-)
22. kp8.9.2006 klo 11:14
Teppo

Sitten, kun te lupaatte olla nälvimättä Attaa, tuota pientä
puolustuskyvytöntä veijaria. Ja jätätte helppojen ristikoiden
nälvimisen.
Tuleeko kauppoja?
23. JTak8.9.2006 klo 11:20
En ole hoksannut helppojen ristikoiden nälvimistä. Attahan ei tietenkään helppoihin kuulukaan, kuten kp:kin tietää.
24. kp8.9.2006 klo 12:28
JTak

-Ainahan täältä voi lukea, että ristikko sisältää niin helppoja
sanoja, että... (vauvakin ne tietää)... Mitä sitten?

-Jos tämäntyyliset lausunnot lupaatte jättää ja Atan jätätte
rauhaan. -Lupaan olla sanomatta sanaakaan koviksista.
25. Teppo8.9.2006 klo 16:30
Eihän se kp:n suuri Atta-ristikko ollut helppo. Kuten JTak totesi, ei täällâ helppoja ristikoita ole nälvitty (huomauteltu ehkä on jos on ollut aihetta). Ei kai kp miksikään helppojen airueksi ole itseään nimeämässä, kun itse tykkää tehdä (muistaakseni) keskitasoisia?

Tuon kp:n kaupan kai kaataa yksikin suunsoittaja, joten helppoa ei ole täällä ison vaikenijajoukon puolella.

Sopisiko kauppaan, että myös kp ja Taata unohtaisivat Attan? Itsehän he sen nälvinnän taitavat aiheuttaa puhumalla Attasta vielä puhumasta päästyäänkin. Hermothan siinä joskus menevät - ja ihan syystä.
26. kp8.9.2006 klo 16:51
Teppo
Kukapa lemmikistä luopuisi.
27. kp8.9.2006 klo 16:56
Teppo
Jäähän teille puhumista keskenänne koviksista.
Me Taatan kanssa puhumme vastapainoksi Atasta.
-Ja emme nälvi toisiamme. Me emme koviksia, ettekä te
helppoja.
Reilu kauppa, vai mitä?
-Tosin mistä sitten voi puhua enää?
28. Hui_hai8.9.2006 klo 17:04
Koska kp:n mielestä ristikkoaiheisella sivustoilla ristikoista ja niiden laadusta keskustelu on asiatonta jen näe mitään syytä miksi hyvä ja ansiokas keskustelu pitäisi lopettaa jonkun vainoharhaisen attoihin hurahtaneen keskustelijan takia.

Puhukoon kp itsensä kipeäksi atoista. Mieluiten erityisissä atta-säikeissä, että tietää mitä pitää jättää lukematta. En voi kuin todeta, että kiinnostus attoja, kp:ta ja kp:n laatimia ristikoita kohtaan sen kun laskee mitä hölmömmäksi keskustelu käy. Samalla valuu alaspäin myös Taatan arvostus, joka ei osaa kuin hymistellä kp:ta ja haukkua muita keskustelijoita. No, Taata sentään on ilmoittanut toimintansa syyksi, että voi puolustaa väärinymmärrettyä kuudennen danin atta-mestaria ja muurahaisgurua, kp:ta.
29. kp8.9.2006 klo 18:20
Hui_hai

En ole sanonut noin. Vaan sanoin, lopetaan nälviminen.
-Mutta, jos nälviminen on ristikosta keskustelua, en voi mitään...
30. kp8.9.2006 klo 18:59
Tärkeimpiin asioihin mennäkseni.
Onko joku tietoinen, missä Eki on?
31. Sakke8.9.2006 klo 20:29
On
32. Jaska8.9.2006 klo 21:29
Paljastaisitko kp edes yhden puheenvuoron (lähettäjä, aika), joka on (mielestäsi) nälvimistä, mielellään perustellen. Kiitos. P.S. Toivottavasti ei tämä.
33. lkp8.9.2006 klo 22:01
Näitä sivuja kun lukee ja mietti mitä kp tarkoittaa sanoessaan, että 'hän tekee mitä kansa vaatii' ja että "Suurin osa ratkojista on tyytyväisiä. Palautetta tulee, niin että eteinen on täynnä. Mitä muuta voi kuolevainen toivoa..." kun kuitenkin täällää kiitosta tulee niukasti. Ilmeisesti kp ei a) joko kuule kritiikin ääntä b) hän ei ymmärrä kritiikkiä kritiikiksi tai c) lähes jokainen hänen ristikkonsa ratkonut ihminen joka _ei_ käy täällä on lähettänyt kp:lle kiitoskirjeen.

Voin vain sääliä postinkantajaa;-b

Tässä yksi. En paljasta enempää...
34. Taata9.9.2006 klo 15:31
Kylläkai jokainen ristikoita rustaava laatija joutuu miettimään
sanoja joka välissä vaikka olisivat ammattilaisia tai amatöö-
rejä. Tuntuu vain, että nuo sisäpiiriläiset armoitettuun eliittiin
kuuluva laatijat olisivat ajatteluun kykeneväisiä, mutta muut
sitten rupusakkia, jotka eivät kykene ajatteluun ollenkaan
ja jos kykeneekin, niin heidän aivot suoltavat vain sellaista
tuotosta, joste ei hymistelyä irtoa täällä säikeissä, sillä hy-
mistelyä saavat osakseen kerta toisensa jälkeen vain nämä
sisäpiirin suosimat laatijat. Muille ei juuri kehuja irtoa olivat
sitten ammattilaatijoita tai ei, mutta kentällä tilanne heidän
onnekseen saattaa olla täysin toinen suuren yleisön keskuu-
dessa. Lyödyillekin löytyy oikeutta kansan taholta. On se
sitten ihmeellistä, kun kerta toisen jälkeen samat saavat vain
kehuja ja toiset moitteita oli sitten kyse vaikka helpoista ris-
tikoista. Jako ei voi kaiken järjen mukaan olla näin jyrkkä
vaan toiset halutaan vain nähdä huonoina ja arvostelut ovat
sen mukaiset. Jotkut sitten kykenevät kerta toisensa jälkeen
mestarillisiin suorituksiin koskien sitten sanavalintaa tai risti- koiden ulkoasua kaikkine siihen kuuluvine detaljeineen. Ei mene oikein kaaliin, kun katsoo ristikkolehdistä aineistoja ulkoasulta ja sitten vielä ratkaisee tehtäviä. On liian musta-valkoista touhua. Ei voi mittään.
35. kp9.9.2006 klo 15:44
Taata
Tämän saman jo huomasin, kun tein ilmestyksen tänne.
-Täällä on omat ratkojat ja niillä omat laatijat. Tekevät he mitä tahansa, niin kehu haisee kilometrin päähän. Maailmaa
on näiden säikeiden ulkopuolella ja se on ihan toisenlainen.
36. Antti Viitamäki9.9.2006 klo 15:55
Happamia...?
37. kp9.9.2006 klo 16:01
Toisaalta, jos minulla olisi oma hiekkalaatikko, niin tokkopa
minäkään päästäisin vieraita siihen leikkimään.
38. Taata9.9.2006 klo 16:03
Sitten täällä kehdataan levittää vielä juttua, että minä en
muka kirjoita ristikoista mitään. Minun tyyli on minun tyyli
ja aivan varmasti olen kirjoittanut koko ajan ristikoista, mut-
ta maailmaa on ristikoiden ulkopuolellakin ja minä usein ymp-
pään samaan juttuun asiaa myös ympäröivästä yhteiskun-
nasta, koska en ole vielä ainakaan niin fakkiutunut, että pel-
kästään ristikoita tarkastelisin omana erillisenä saarekkeena
ja sitä paitsi kansa ja se suuri ristikkoja ratkova kansa on
valtaosaltaan näitten palstojen ulkopuolisessa todellisuudes-
sa elävää ristikkoväkeä. Olen minäkin näitä vuosien saatossa
tavannut ja heidän käsityksiään kuullut. He ovat oppineet
tämän alan fakkisanaston (joita on joka alalla) eikä sitä ai-
nakaan suuremmin valittele vaan se kuuluu sivistykseen tun-
tea tämänkin alan erikoisuudet. He voivat olla siitä ylpeitäkin
kuten työmies oman alansa termistön hallitsemisesta. Tieto-
kilpailualallakin on paljon toistoa kuten varmaan monella
muullakin alalla, sillä elämään kuuluu rutiinien hallitseminen
haluttiin sitä tai ei. Vaikka välillä luovuuden kustannuksella-
kin, valitettavasti. Mutta hommien täytyy pyöriä ja hihnat
on pidettävä käynnissä, jotta maa menestyisi. Tässä työssä
toiset joutuvat uhrautumaan liukuhihnatyöläisiksi, jotta kai-
killa olisi mahdollisimman turvattu tulevaisuus ja voisivat
harrastaa haluamiaan asioita.
39. airisto9.9.2006 klo 16:33
Taata: "On se sitten ihmeellistä, kun kerta toisen jälkeen samat saavat vain kehuja ja toiset moitteita oli sitten kyse vaikka helpoista ristikoista."
Ratkopas Taata niitä "samojen" rustaamia helppoja tusinaristikoita, niin huomaat, että pata siinä kattilaa soimaa...
"Samat" kehuvat toisiaan, vaikka suoltavat muulle maailamalle "sutta ja sekundaa".
40. airisto9.9.2006 klo 16:35
...ma(a)ilmankaikkeudelle... ;)
41. tonimikael9.9.2006 klo 16:38
Noinhan se toimiikin erittäin hyvin! Teepäs vaikka nyt siinä vieressä olevan kaverin kanssa sopimus, että "sano sinä minulle, että oletpa mukava mies/nainen, niin minä sanon sitten samoin sinulle." Vaikka tuon edeltä käsin sopii, niin hassua vain se on, että siitä silti tulee hyvälle mielelle. :)
42. kp9.9.2006 klo 17:10
Voitte vapaasti kehua toisianne, se ei ole tässä ongelma.
Hassuinta on näkemyksenne, että tämä säie olisi lupakirja
olla joku "yläpiirin" laatija. Onneksi "kansa" ei näin ajattele...
ratkovat näes ihan hyvin "sutta ja sekundaa"....
43. Libero9.9.2006 klo 17:24
Voi että. Ei kai maailmaa sentään kovin paljon ole ristikoiden ulkopuolella? Alkaa aivan huolestuttaa. Jokea pitkin on kyllä lipumassa tuntematon lastu kohti... Tällä saarekkeella olo on kuin oravalla:

Makeasti oravainen / makaa sammalhuoneessansa; / sinnepä ei Hallin hammas / eikä metsämiehen ansa / ehtineet milloinkaan.

Kammiostaan korkeasta / katselee hän mailman piirii, / taisteloa allans' monta; / havu-oksan rauhan-viiri / päällänsä liepoittaa.

Aleksis Kivi sen jo sanoi: "Havu-oksan rauhan-viiri päällänsä liepoittaa." :)
44. airisto9.9.2006 klo 17:56
kp: "Hassuinta on näkemyksenne,..."
Keiden näkemys, yleistätko???
45. Jukkis9.9.2006 klo 18:06
Taata 9.9.2006 klo 15:31: "...sisäpiirin suosimat laatijat..."

Oikea termi, kun ymmärtää, että
"sisäpiiri" = vaikeista ristikoista tykkäävät.
"sisäpiirin suosimat laatijat" = ne laatijat jotka tekee tänne kirjoittavien vaikeista ristikoista tykkäävien mielestä kivoja ristikoita, joista löytyy jotain keskustelun aihettakin.

Vain helpoista ristikoista tykkäävä enemmistö ei pahemmin tänne tule keskustelemaan helppojen ristikkojen ansioista. Mitä keskustelun aiheita pelkästään helppoja ristikoita täyttävä niistä edes voi keksiä?

"Oli muuten NN:n ristikossa talon kuvan vihjeenä. Siihen tuli TALO! Kyllä oli hieno tunne kun sen keksin."

"Tuli taas ANAS ristikkoon. Vihjeenä oli taas sorsan kuva. Eikö olekin upeaa!"
46. Hessu9.9.2006 klo 18:55
kp on kyllä tuossa anas-asiassa virkistävä poikkeus. Hänellä näyttää olevan anas-sanan vihjeenä sorsan sijasta joku vedessä polskiva pikkulintu.

Päättelin, että koska "uiva" on sana, ja pikkulintu ui vasemmalle, niin siihen täytyy tulla anas. :D
47. kp9.9.2006 klo 19:30
Hessu
-Noinkin voi anaksen ajatella.
48. epilogi9.9.2006 klo 19:46
Onko kaneetti ristikkosana? Mitä se merkitsee? Kysyy yksi tyhmä ja kouluttamaton.
49. RA9.9.2006 klo 20:09
Kommentti: "...sillä hymistelyä saavat osakseen kerta toisensa jälkeen vain nämä sisäpiirin suosimat laatijat..."

Joka noin väittää tai tuohon yhtyy, ei ilmeisesti lue kuin valikoivin osin tämän palstan säikeitä. Olen ennenkin sanonut ja sanon vielä kerran: Lukekaa esim. Kovis-palautetta! Minusta mm. siellä ruoditaan laatijoiden tekosia ajoittain niin, että ainakin itsestäni tuntuu jo turhalta pilkunviilaukselta. Samoin tapahtuu yksittäisissä säikeissä koskien milloin mitäkin ristikkoa.

Kehujat ja moittijat vaihtelevat.

KETÄ siis ovat ne laatijat, jotka saavat osakseen VAIN hymistelyä? Nimiä?

---

Kommentti: "... mutta maailmaa on ristikoiden ulkopuolellakin ja minä usein ymppään samaan juttuun asiaa myös ympäröivästä yhteiskunnasta, koska en ole vielä ainakaan niin fakkiutunut, että pelkästään ristikoita tarkastelisin omana erillisenä saarekkeena ja sitä paitsi kansa ja se suuri ristikkoja ratkova kansa on valtaosaltaan näitten palstojen ulkopuolisessa todellisuudessa elävää ristikkoväkeä..."

Ymmärtääkseni täällä eniten kirjoittelevat elävät ihan siinä samassa ulkopuolisessa todellisuudessa / maailmassa. On melkoinen ajatusharha vetää yhtäläisyysmerkit "kirjoittaa paljon tänne" ja "fakkiutunut ristikoihin" välille! Oma arvioni tästä kirjoittajaväestä on kyllä päinvastainen; Keskivertoa enemmän maailmanmenoa seuraavia ihmisiä ja laajasti erilaisiin asioihin perehtyneitä ja monenlaista harrastavia niin, että oikein kateeksi käy.

[Tuolla yllä olevalla ei ole tarkoitukseni puolella sanallakaan morkata ihmisiä, jotka ovat keskittyneet elämässään johonkin ("vain") yhteen asiaan. Olkoon se mitä tahansa!]

Voisiko lopulta olla kysymys siitä, että tänne kirjoittavien enemmistö haluaa pysyää palstaan aiheessa?? ;-)

P.S. Minusta oli tosi kiva "pikku vaikeutus" siinä Kari Päivärinnan helpohkossa TUTUKSI TULLUT -ristikossa (täällä ATTA-ristikon nimellä) se, kun vihje ja ratkaisusana olivat melkein sama: RAJOITTAVA -> RAJAAVA. Ei tullut heti mieleen, mutta sitten keksin. :-)
50. Teppo9.9.2006 klo 20:11
Ikuisuusaihe ei ota loppuakseen. Voimakkailla yleistyksillä pelataan. Anas on sana!
51. Taata9.9.2006 klo 20:23
Anas ilo assula!

Sorsasta saa pienelläkin mielikuvituksella muitakin ratkaisu-
sanoja.
52. (ra)9.9.2006 klo 20:39
(Annteeksi näppissvirhe, tietenkin kuuluu kuulua näin:

Voisiko lopulta olla kysymys siitä, että tänne kirjoittavien enemmistö haluaa pysyä palstan aiheessa?? ;-)
53. qwer9.9.2006 klo 21:02
Elämää ja erotiikkaa
tänne tultiin opiskelemaan
muu se onkin pelkkää retoriikkaa..

Joku vois jatkaa. Nimittäin loppu katosi muistista.
Siitä puhe, mistä pula RA.
54. RA9.9.2006 klo 21:28
No voi harmi, qwer.
55. - -9.9.2006 klo 23:08
Lue -> Kovis / IS-Plussa 02.09.
18 9.9.06
22:42

- taas vain (aina niitä) samoja laatijoita hymistellään? Tuota tuota?

qwer, nyt kun paljastit motiivisi, on hieman helpompi ymmärtää aiempia heittojasi. Mutta et tuolla syyllä ilkeyttä anteeksi saa. Kehotan itsekontrolliin.
56. qwer9.9.2006 klo 23:16
Lauantai-ilta antaa vapautta sanan käyttöön. vaginainen avustaja : - - kertoo mitä mieltä hän on. Hurra hänelle.
57. Teppo10.9.2006 klo 11:12
kp, onko pikkulintusi Anas vai anas vai sana? Taitaa olla airistollekin vastaamatta.
58. Hyvä kysymys10.9.2006 klo 11:18
Voiko kuva olla vihjeenä sanalle sana ja vielä kiepsautuksen kautta? -Ei kai...
59. Taata10.9.2006 klo 11:55
Onpa paha paikka KP:n ristikossa tuo, vaikka ensin oli sel-
vää kauraa minullekin tuo ONAS, joka on Suomenlahden
saari Porvoon luona. Meillä oli aikoinaan kaikki Suomen meri-
kortitkin kotona myytävänä. Kyllä tämä nyt mennee taas säi-
keen otsikosta Teppo pahasti ohi. Sitä pitää mennä Atta- sä-
keistöön jatkamaan juttua. Mää meen jo...
60. Teppo10.9.2006 klo 12:43
Taata, en ole pahasti hermostuvaa laatua, ei tarvitse hokea nimeäni koko ajan eri yhteyksissä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *