KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVIS / IS-PLUSSA 02.09.

2881. Kovis / IS-Plussa 02.09.

Juha N3.9.2006 klo 21:02
Pakko kommentoida heti, oli niin upeata kurkotusta Alfilta. Etenkin laadinta: 5 lähekkäin asettuvaa pääkuvalausetta, huhhuh, eikä sanaston laatu yhtään kärsinyt, edes kuvan kaakkoispuolella. Hirmuinen aukio, kun ottaa huomioon miten pääkuvalauseet sitä kahlitsevat. Ja kuinka osuvia nuo lauseet ovat. Ne kertovat täsmälleen' (katsokaakin tarkkaan!) mitä kuvassa näkyy.

Yläosa lienee laadittu viimeisenä, ja siellä oleva EIVÄT NATISE LIITOKSISSAAN? saattaa olla pakkorakosana, mikäli ei ole vakiotermi. Kun en kyseisestä alasta mitään tiedä, niin voin vain arvailla, että ainakin erikoistilanteissa tuollainen yhdyssana on olemassa. Tosin sen alkuosan 1. ja 5. kirjaimesta (jälkimmäinen piilo-) en voi olla ihan varma, jos 1. kirjaimen kanssa risteävä sana ei olekaan se mitä varmaksi luulen.

Ratkonta lähti käyntiin työläästi, kun ei tahtonut löytyä aloitustäkyjä. No joo, olihan kuvan alapuolella toki OPPINEITA > ISÄT ja KVAA > ÄÄNI, mutta jostain syystä niiden avulla ei päässyt eteenpäin. Lopulta ristikko aukesi tasaisena rintamana ylhäältä alas (paitsi viimeisenä selvitin &-merkistä lähtevän sanan aukioineen). Mutta ärsyttävän hitaasti selätys eteni, varsinkin kun pitäydyin mustekynäratkonnassa. Mielenkiinnolla odotan, aittuunim okatnom Juhani lyö tauluun.

Vihjeiden top15: VOI VIITTOJA! (ratkaisusanan arvaa verbiksi, mutta onko 'viittoja' subjekti vai objekti, ja onko sanan loppuosakaan sitten tyypillistä verbikauraa, heh). VAKOILUUN (hitto sua, Alf, ehdin googlata kaiken maailman akronyymijärjestöjä). EPÄVIREISIÄ? (juuri niin). TOISTA VENYTTÄENKIN PINNALLA (kaunis). KUORETON (oltiinkohan tässä sittenkään makkaraosastolla). JALAT MAASSA (uusi versio siitä mitä tavallisemmin sanotaan). TANKEIN (helkkari miksei tähän meinaa sopia PAROLA). AJANKIN MÄÄREENÄ! (niinpäs onkin). PEHMEISSÄ PAKETEISSA (aivan yks yhteen ratkaisusanan kanssa). RAAPIA PÄÄTÄ (jostain syystä ratkaisusanan tietää oikeaksi vaikkei tuntisi sitä entuudestaan). LEMMEKÄS (miten ratkaisusana osaakin hahmottua vaikeasti). VANHAN TOISTOA (osuva mutta vaikea). SAINPAS SINUT KIINNI! (hauska vihje vaikkei niin hauska asia). KVAA (pitipä ihan miettiä). SALMAN NIMINEN (joopa joo...).

Näitä en vielä tajua: PELIN SEKOITTAVAT MIEHET (minkä pelin). YHDISTYKSESSÄ MUKANA (missä yhdistyksessä). ANNAN SILLE ARVOA (ei jotenkin osu yksiin ratkaisusanan kanssa, vai jäikö minulta huomaamatta jokin pointti).

KAPPALEISSA on svetisismi. PERUSTEELLISIA olisi osuvampi, jos vihjeen loppuosan muokkaisi uusiksi 8. kirjaimesta lähtien.

Lopuksi rohkenen arvailla, että vihje LAINASANA olisi liitetty muuhun ristikkoon vasta tarkastuskierroksella. Sen ratkaisusanalla kun on vihje jo valmiiksi: läheinen kuvavihje kattaa mielestäni tämän alueen kaikki 3 ratkaisusanaa. Puheena oleva sana on kuitenkin kuvan viittaamassa merkityksessä harvinaisehko, joten tarkastajan suosituksesta annettiin erikseen täsmällisempi vihje?
2. Juha N3.9.2006 klo 21:31
Ahaa, jospa vihjeen ANNAN SILLE ARVOA tajuamisessa auttaakin se että asuu pääkaupunkiseudulla?
3. Jaska3.9.2006 klo 22:13
Kiitos vihjeestä, aikaa meni aitnukes elmok, jos se on oikein. Mulla olikin koko alaosa vielä tyhjä, kun aloitin tuosta viimeksi laaditusta?! Tuo avittanee hyvässä lykyssä jopa allinnut alleloup ratkontaa, mutta omatuntoa (älkää vaivautuko) pitää tietty vähän venyttäää...
4. Antti Skyttä3.9.2006 klo 22:55
Hienoa Alf!

Olet löytänyt jotenkin omanlaisesi tavan tehdä koviksia.

Vihjeesi ovat aika lailla vähäeleisiä. Niistä on joskus hyvin vaikea lähteä rakentamaan mitään vastaussanaa. Usein monikon T:t ovat ainoita ihan alkuun irtoavia.

Ratkonnan alku on (minulla) tyypillisesti samanlainen kuin mitä Juha N kertoi. Ei meinaa löytyä aloitustäkyjä. Sitten vain jotenkin joku sana aukeaa ja vyörytys alkaa.

Ratkoin eilen Alfin Kuukauden Visaisen syyskuisesta Iisakin Ristikoista. Myös siinä kävi täsmälleen samoin.

Iltiksen Koviksessa ei ole tällä hetkellä kuin parikymmentä sanaa. Istuin iltapäivällä pihalla ja tunne oli aika lailla sama tämän ristikon kanssa. Istuin pihalla ainuuttim atnom.

Alf aukeaa usein myös sitten, kun on pitänyt ratkonnassa riittävästi paussia. Tällä hetkellä ei tunnu olevan IS-Koviksen kanssa muuta strategiaa käytettävissä.
5. tonimikael4.9.2006 klo 00:09
Jesh! Olipa kyllä hyvä! Vaikka nyt varaslähdön tässä arvioinnissa siinä mielessä otankin, että ylimmäiset neljä riviä ovat vielä auki.

Minä tykkäsin eniten tuosta kuorettomasta. Sen alla oleva JALAT MAASSA oli myös erittäin hieno. Ja se kynttilän kuva oli kaikessa yksinkertaisuudessaan todella oivallisen hieno vihje ratkaisusanalleen. :)
6. Jaska4.9.2006 klo 11:59
Se sana jonka keksin Juha N:n vihjeestä assinukes assemlok olikin väärin! Tavallaan kyllä oikeinkin, mutta silti vihjaaja ansaitsisi lounasTA nauttiessaan siihen pienen keskelle (7). Sen takia kun kului itnut turhaan, moottori vaihtoi tyhjäkäynnille ja puolen yön maissa sammui kokonaan. Mutta Skyttä oli oikeassa, aamulla se viimeiseksi jäänyt vasen alakulmakin täyttyi vain lievästi yskähdellen. Mutta herrojen nuoleskelevan palautteen vastapainoksi täältä pesee ankarasti härifrån tvättas från Turkiet 9.9.
7. Juha N4.9.2006 klo 14:58
Jaska, kannattaa suosia joukkoliikennettä. Jos moottori sammuu, seuraava bussi kyllä poimii matkustajat kyytiin. Ainakin minä annan sille arvoa :)
8. Lauri Kultti4.9.2006 klo 17:19
Hm, kyllä minusta tuo ANNAN SILLE ARVOA selkeämmin aukesi ihan muuta kautta kuin pääkaupunkiseudun pohdinnalla, vaikka toki hoksasin, miten tuon pääkaupunkiseudun pohtiminenkin ratkaisusanaan johtaa. Mutta kyllä sen ratkaisusanan löytää helpommin ihan ilman minkäänlaisia kotiseutuetuja. Vihjeen ja ratkaisun yhteys on yleismaailmallinen (edellyttäen tietysti asianmukaista käännöstä maailman eri kieliin:) ).
9. Juha N4.9.2006 klo 18:39
Lauri, en keksi. Kävin läpi ratkaisusanan kaikki mielleyhtymät ja tongin vihjelauseesta kompamerkityksiä ja mietiskelin niitä toisia kieliä, mutta varmaan tuossa vihjeessä on jotain niin ilmeistä että minun kikkailupurkamoni ei saa siitä otetta.
10. tonimikael4.9.2006 klo 18:47
Juu kyllä tuo ANNAN SILLE ARVOA on aika lailla suora vihje. Että unohda, Juha, edes hetkeksi kaikki kikkailu. :)
11. Juha N4.9.2006 klo 19:07
Eikö vihjeen pitäisi siinä tapauksessa kuulua ANNAN SILLE ARVON? :/
12. tonimikael4.9.2006 klo 21:53
Juha N, Ai sie oot tässä yhtä tarkka kuin minä Skytän Antin edellisen koviksen kanssa... Joku kohtuus! ;)
13. matts5.9.2006 klo 08:22
Täysin samaa mieltä Juha N:n kanssa (19:07).
Mutta muualla vieläkin takkuaa!!
(SK:n ristikko kumma kyllä lähti aukeamaan mutta oikea yläkulma tuntuu ratkaisemattomalta)
14. Tuomas L.6.9.2006 klo 13:18
Tässä ristikossa minua jäi kiinnostamaan yksi potentiaalinen duaalikohta. Tarkoitan kohtaa, jossa risteävät "kastettu" ja "turvallinen"; voisikohan sen yhteisen (siis sanojen ensimmäisen) kirjaimen vaihtaa erääksi toiseksi? Ainakin vaakasana sopii tällöin vihjeeseen, koska eräässä merkityksessään se kastetaan ennen käyttöä. Hiukan ontuvammin vihje sopii pystysanaan, mutta senkin voisi ajatella olevan turvallinen paikka, koska siellä on paljon turvallisuudesta vastaavaa henkilökuntaa. Jos tätä ratkaisua joku tarjoaisi, hyväksyttäisiinköhän se?

Minustakin "kuoreton" oli loistava oivallus. Hyvistä vihjeistä mainitsisin vielä kohdan "hännillä"; vihje voi viedä ajatuksia moneen suuntaan, ja vastaussana on lopulta hyvinkin selvä ja silti jollakin tavalla yllättävä.

Kaikkein vaikeinta minulle oli vasemman alanurkan selvittäminen; johtuu siitä, että "lapsellinen"-vihjeeseen tarjosin ensin sanaa, jonka 2., 3. ja 5. kirjain olivat oikein.
15. ö6.9.2006 klo 18:06
Juha N> EIVÄT NATISE LIITOKSISSAAN? löytyy ainakin Nykäsestä.
16. Juha N6.9.2006 klo 18:46
ö> Kas niinpä löytyykin, siis ei ole pakkorakosana. Hieno juttu.

Onko teille muille selvää, mihin YHDISTYKSESSÄ MUKANA viittaa?

PELIN SEKOITTAVAT MIEHET tajusin jo. Tietosanakirja kertoo, että lähtösana on alkujaan ollut peli, vaikka olen mieltänyt sen vain tiettyyn spesiaalitoimintaan liittyväksi.
17. Teppo6.9.2006 klo 19:51
Tämä ristikko on minulle aivan liian vaikea. Ei silti tulisi mieleenikään valittaa, sillä joka toinen viikko Teemu ja Eki järjestävät minulle ja tuhansille muille helpompaa kovista. Sanonpa vaan, että jos jollakulla on todellista koettua valittamista tästä Suomen ainoasta tosikoviksesta, niin esittäköön sen täällä.
18. Jaska9.9.2006 klo 22:42
Ylivoimaisesti parasta Alfin koviksessa olivat tällä kertaa ratkaisulauseet sekä määrällisesti että laadullisesti. Sen sijaan Juha N:n mainitsemia "hirmuisia" aukioita ei ristikossa ollut, jos Juha N tarkoitti laajuutta, pinta-alaa.

Hyvää oli myös ristikon loppua (vasenta alakulmaa) kohti kiristynyt vaikeus, joka oikeuttaa täyskolmoseen. Ratkesi "puolipahiksena" hieman nopeammin kuin edellinen Skytän kolmonen. Alku (pääkuvastaheti oik. ylh.) oli korkeintaan keskistasoa. Akaasta olin heti ihan varma, vaikeampi ja näppärämpikin vihje olisi ollut EX-EX (voihan sitä vieläkin käyttää, lisenssi myönnetty!). AMAL ja AKIM olivat myös suht. helppoja arvata oikein. Ei edes Juha N:n mainitsema KIILAHITSIT aiheuttanut päänsärkyä, kun se löytyi Nykäsestä (hakusanasta hitsi, ei omaa hakuasanaa).Sen sijaan Googlelle sana oli tuntematon. Oikea puoli lähti rullaamaan suht. juohevasti (oman koviskeskinopeuteni valossa) HAYEKin ansiosta. Luultavasti tarkoituksellinen helppo vihje.

Vaikeudet alkoivat Juha N:n vinkistä, jonka oletin tarkoittavan KORTTIa. Pääkaupunkiseudulla kun julkisen liikenteen matkakortteihin voi ladata arvoa (en tiedä onko systeemi sama muualla). Vasta kun KERAKKEITA KAKS (siinäkin ensin PARI tuli tyrittyä, ehkä joku muukin erehtyi?) johti E-MAILin (vihdoin?!) aukeamiseen, oivalsin JOKERIn. Vihjeen partitiivi arvoa pro arvo, aivan OK, älkää rutisko!

Sen sijaan täytyy antaa sapiskaa muutamasta välttävästä kohdasta. SUURHOMMA: uudissanoissa pitäisi olla jotain ratkojaa hetkauttavaa jujunpoikasta, jotta sitä ei mieltäisi pelkäksi pakkosanaksi. Tuleehan niitä väkisin parhaillekin laatijoille, mutta tuomari ei silti helly, miinusta! KAPPALEISSA: siinä ja siinä viitsiikö tästä svetisismistä miinustaa, ehkä se oli vain huono vaikeutusyritys. Essiivissä vihje olisi ollut OK. SAAVAT POTKIAKIN! = SIAT, sanaleikki onnahtaa, jos/kun se perustuu siihen, että siasta syödään myös potkia.

Hyviä vihjeitä on kosolti, mutta yksikään ei oikein hetkauttanut siihen malliin, että sitä yltyisi nerokkaaksi nimittämään. Tällä kertaa ilman rankingia parhaita: RAAPIA PÄÄTÄ, KUORETON, ARIN KANSSA LIITOSSA, SAINPAS SINUT KIINNI!, HÄNNILLÄ, KVAA, KENTILLÄ.

101 sanan keskipituus 5,72 jakaumalla 4/34, 5/22, 6/21, 7/8, 8/6, 9/4, 10/3, 11/2, 14/1. Piiloruutuja 24/301, prosentti 7,97 (alle 10 hyvä), avaruusprosentti 79. Arvosana 9. Korjaus: Antti Skytän edellisen avaruuspros. 74,5.
19. qwer9.9.2006 klo 23:00
Jaska. Oletko sairaseläkkeellä?
20. Jaska9.9.2006 klo 23:25
Ah, Qwer, huomasit virheeni! Kirjoitin arvo, po. arvon. Kyllä moinen huolimattomuus jo oikeuttaa hoitoon, ties vaikka saisin kunnian päästä huonetoveriksesi...
21. qwer9.9.2006 klo 23:36
Osuinkohan asian ytimeen. (ei hymiötä) Ei liity arvioni viimeiseen kirjoitukseesi.
22. qwer9.9.2006 klo 23:40
Jaska. Oletko sairaseläkkeellä?
23. - -9.9.2006 klo 23:41
Et.

Eikä mihinkään muuhunkaan.
24. tonimikael10.9.2006 klo 01:29
Minulle ristikon vaikein osa oli Jaskan aloituskohta eli se vasen yläkulma. Ja kun tuossa aiemmin hehkutin tämän ristikon hyvyyttä, niin tuo pikku aukio oli mielestäni tasoltaan aika paljon heikompi kuin muu ristikko. Sanasto oli jotenkin turhan(!) tavanomaista/heikkoa. Mutta kokonaisuutena niin hyviä nämä Simbergit, että olen jopa innostunut ratkomaan "häntä" Iisakin puolelta. :)
25. Alf Simberg10.9.2006 klo 12:58
Reilu kiitos palautteistanne! Enemmän kuin mukavaa ja mieltä aukovaa lukea laatimuksestaan mielipiteitä puolesta sekä vastaan.

Tosin en ole niiin täydellinen, siihen kyllä aina pyrin :), kuin tässä annetaan ymmärtää: osa esille otetuista vihjeistä ei ole minun käsialaa tai sitten ovat kokeneet jatkojalostuksen, kunnia niiille jolle se kuuluu. En kyllä mitenkään pane pahakseni synergiaa: lisää mannaa ratkojille minusta.

"venyttäenkin pinnalla" Totta, kauniimpi versio kuin minun "a toisenakin pinnalla"

"ajankin määreenä" Minulla: teksti "nyt myrkyn lykkäsit!" puhekuplassa ( "aina sapekas?" ) Aikaakin tuli mietittyä...

"pehmeissä paketeissa" Minulla: "päällystää" ( "koreat" )
Lahjaakin tuli mietittyä...

"raapia päätään" Minulla suora vihje "koota rippeet", kun ajattelin että vieras sana voisi ratkojaa taas tökkiä, mutta noinhan se on luovasti kattavasti esitelty.

"sainpas sinut kiinni" puhekuplassa Minulla teksti "olet satimessa!" tai "kiinni jäit!".

"pelin sekoittavat miehet" Minulla: "sa´atut kortit" ( "lue korteista miehiä!" ) Niinpä tietenkin: tässä(kin) huomaan rajoittuneen ilmaisuni ... ( pyrin kovasti kehittymään luovemmaksi sanavalinnoissani )

"saavat potkiakin!" Minulla: "potkia tarpeeksi"
( "ilman käytöstä" )

"arin kanssa liitossa" Minulla: "- - - - istossa" ( Toinen vihje-ehdotukseni kökkö näin jälkivalossa, että ei nyt kehtaa laittaa sitä tähän ) Olisihan tuo pitänyt itsekin keksiä ... !

"kentillä" Minulla: "kulta kentille" ( "kentin leidi" )

"lainasana" vihjeen mahdollisesta jälkeenpäin sijoittelusta en oikein osaa sanoa mitään, valitettavasti.

Kyllä telankin voi kastaa, mutta tulli turvallinen: onhan se, mutta...

Tässä kyllä hieman ratkaisulauseet (minusta oikein (ma)istuvia) verottivat sanasisältöä, mutta toisaalta ei ihan täysin pahastikaan: aika hyvän sanaston sain silti mielestäni aikaan. Pakkorakosanan luovempi vihjeytystoivomus tallennettu muistiin. Svetisismeille en valitettavasti (näköjään) mahda mitään.

En muista tuliko yläosa laadittua viimeiseksi. Mikäli olisin laittanut oikealle vain hitsit, niin olisi vasemmalle jäänyt pelivaraa paremmalle sanastolle. Tiedän, mutta ... Tämä ylempi alue tuli tarkotuksella vihjeytettyä hieman helpommaksi, jotta jostain päästäisiin liikenteeseen jotenkin jouhevasti.

Erilaisia mielipiteitä Iisakin kuukauden visaisesta tehtävästä ( ja miksei muistakin ja muiden laatimista ristikoista ) toivon saavani luettavakseni toistekin, oikein mielelläni: kehitystyö loppumaton! Mukavaa että lisää uusia ihmisiä löytää ajalla ja vaivalla vääntämiäni ristikoita ja jopa arvostavat niitä :) !

Huh-huh, nyt taisi minulta "lipsahtaa" pisin kirjoitukseni vähään aikaan tänne: pitää nyt mennä jäähdyttelemään sormenpäätään... Kyllä minä vastaan kysymyksiinne kun siihen on tilausta!

Jos tässä tuli jotain asiavirheitä, niin korjaan jälkikäteen.
26. Juha N10.9.2006 klo 13:08
Jaska, Eki > "Ratkaisut on lähetettävä ja postitettava viimeistään 8.9.2006", eli perjantaina.

Nekin ratkaisut on kai pakko hyväksyä, jotka on myöhään perjantai-iltana pudotettu sellaiseen postilaatikkoon, joka tyhjennetään sanotaan vaikka ma-pe klo 17. Täten myös maanantain postileimalla palautetut ratkaisut otettaneen huomioon arvonnoissa (korjaa Eki tai joku muu asiasta tietävä, jos tämä sudenkuoppa on pystytty jotenkin eliminoimaan).

Ratkaisusanoja ei siis ehkä ole hyvä paljastaa ennen kuin maanantaina, vai tiistainako vasta?. Joku kettu voi nimittäin käyttää hyväksi noitakin KIILAHITSIT, KERAKKEITA KAKS ym paljastuksia, ja oikeiden työn sankareiden palkinnonsaantimahdollisuus pienenee. (En puhu omasta puolestani kun en yleensä vaivaudu osallistumaan.)
27. Juha N10.9.2006 klo 14:59
Jaska> Kuvasta kaakkoon oleva aukio on siinä mielessä hirmuinen, ettei sanojen laadussa tarvinnut tehdä kompromisseja, vaikka aukion kautta kulkee 3 pitkäsanaista lausetta. Vertaapa millaisia aukioita ja sanoja HS-ristikoissa on, kun lauseita on tiheässä.

Pääkaupunkiseutupuheella tarkoitin nimenomaan Jokeri-bussilinjaa ja sitä että koneellisesti luettavaan matkakorttiin voidaan ladata 'arvoa'. Vihje "ANNAN SILLE ARVOA" toimii kuin nakutettu, kun Jokeri-bussiin astuessani tarjoan lukijaan korttini ja saldo pienenee matkalipun hinnan verran. Jos kuitenkin puhe on korttipelien jokerista, "ANNAN SILLE ARVOA" on väärän objektimuodon takia kökkö; ei toimi.

Minulle vaikein oli keskioikealla oleva pienaukio, siellä olevan LIHASTA-sanan takia. Mieleen ei ensin tullut kuin eräs makkaraosaston sana jossa eka, toka ja viides kirjain eroavat oikeasta ratkaisusanasta.

Eikös kukaan voi vihjaista, millä logiikalla se eräs kaali-tyyppi on YHDISTYKSESSÄ MUKANA?
28. ö10.9.2006 klo 16:42
Olisiko ollut yhdistämässä Eurooppaa? En minä tiedä, mutta mukava huomata, etteivät muutkaan.
29. Jaska10.9.2006 klo 16:58
Juha N, luulen, että Eki tai joku olisi jo älähtänyt, jos lauantai on liian aikainen edellisen koviksen ruotimiseen. Jospa perjantain postitus tarkoittaa, että kuoressa pitää olla perjantain postileima? Kohlin yhdistys voisi olla kristillisdemokraattinen puolue.
30. RA10.9.2006 klo 17:01
Ajattelin, että YHDISTYKSESSÄ MUKANA = yhdistymisessä tai yhdistämisessä mukana. Ko. herra ajoi Saksojen yhdistymisen päätökseen.
31. Alf simberg10.9.2006 klo 17:53
Kyllä. Ko. herra ajoi määrätietoisesti Saksojen yhdistymisen päätökseen 1990 ja oli jälleenyhdistyneen maan ensimmäinen liittokansleri vuodesta 1991. Poimittu Tietojätistä.
32. Jaska10.9.2006 klo 20:59
Vähän pelkäsinkin, että tästäkin voisi olla kyse. Vaikeutuksen pyhittämiseksi on käytetty substantiivia yhdistys merkityksessä yhdistäminen. Nykänen kyllä tuntee sanat synonyymeinakin, joten varsinaisesta kielivirheestä ei vihjeen tekijää, kuka lieneekin, voi syyttää. Mutta jos harhautuksesta tosiaan on kyse, vihjeen tyyli ei ole kovismainen. Siltä pohjalta esim. FUUSIOSSA MUKANA tai pelkkä FUUSIOI! olisi ollut parempi vihje.
33. Lauri Kultti11.9.2006 klo 08:09
Alf kyseli ajatuksia Iisakin kuukauden visaisestakin. Eilen illalla sen vasta sain valmiiksi. Enpä meinannut laisinkaan ymmärtää, miksi REIÄSTÄ VIRTAAVAA sai sen ratkaisusanan, minkä sai. Mutta ahaa-elämys pamahti päälle eilen autossa pelkääjän paikalla katsellessani haukkoja (tämä on vain "hauska" yksityiskohta pääni toiminnasta eikä liity millään lailla em. vihjeeseen tai sen ratkaisusanaan!). Minun kuitenkin pitänee lähteä vielä lintuja bongailemaan, sillä oikeassa alakulmassa on kuvavihje, jonka yhteyttä nelikirjaimiseen ratkaisusanaan en älyä.

Mielestäni hauskin yksittäinen vihjeytys oli TÄPLIKÄS. Vei ajatukset aluksi ihan väärille raiteille.

Tämäkin Alf oli (kuten Alfit yleensä minulle) sellainen hiljaa hiipien etenevä. Vasta hyvin loppupuolella tuli vaihe, jossa tuntui, että nythän tämä lähti aukeamaan. Jostain syystä vasen alakulma pisti pisimpään hanttiin. Pari minulle vieraantuntuista ratkaisusanaa, mutta nekin tuntuvat kyllä sen verran hyviltä, että en ole jaksanut edes tarkistella niistä mistään. Täytyy yhtyä Skytän arvioon vähäeleisyydestä.
34. Alf Simberg11.9.2006 klo 09:54
Lauri, kookkaat kiitokset kaivatuista sekä kannustavista kommenteistasi! Suoraa palautetta ei koskaan työstään saa liikaa. Syys Iisakin kuukauden visaisessa tehtävässä vihjeet napsahtivat poikkeuksellisen luontevasti ja luovasti paikoilleen ilman sen suurempia vääntöjä. Visaisissa vihjeissä vähäeleisyys vaikuttaa olevan se meikäläisen juttu. Jatkossa on kyllä tarkoitus myös välillä tehdä tästä hieman helpompia ristikoita, jotta mahdollisimman moni saisi selätettyä kuukauden visaisen tehtävän. Eli visaisessa tehtävässä vihjeytyksen kehitystyö on jatkuva prosessi.

Oikeassa alakulmassa kolme neljäkirjaimista sanaa alas: mikä vihjeistä askarruttaa?
35. Jaska11.9.2006 klo 11:42
Kun tuli annettua vähän sapiskaa Alfin Plussan koviksesta, täytyy Iisakin Kuukauden visaista kehua varauksettomasti. Täyden kympin työ ottaen huomioon Plussaa hieman löysemmän vaikeusskaalan. - Lauri Kultti tarkoittaa piirrosta, joka minun mielestäni on lähinnä S - - T - - N. Se mihin se liittyy (nykyään harvoin), on ratkaisusanan jälkeen instruktiivissa. Siis tyypillinen epäsuora kovisvihje.
36. Jaska11.9.2006 klo 11:51
P.S. Oli taas vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. LK:n ongelma olikin NELIkirjaiminen. No, ei Alfkaan huomannut, että vain yhdessä kolmesta on kuvavihje. Muutenhan tuo on ihan selvä, mutta sitä kärpäsenkakkaa, vai mikä lie, en varmuudella ymmärrä. Onhan ruudun reunaviiva sillä kohtaa kyllä - - - -.
37. Alf Simberg11.9.2006 klo 13:08
Jaska, totta puhut: se kärpäsenkakka, symboloi jonkinlaista puuntapaista, on loppujen lopuksi aivan turha tuossa. Se pönöttää siinä lähinnä perspektiivin takia ja tupsahtanut siihen vanhasta rutiinista. Enpä arvannut noin ajatella ... ! Sapiskaakin otan mielelläni vastaan kunhan se on jotenkin perusteltua: nahkani on kuin sarvikuonon. Ei ollut aamukahvi vielä tehnyt tehtäväänsä Laurin tekstiä lukiessani.
38. Lauri Kultti11.9.2006 klo 17:54
Juu, kyllä se oli se puulta näyttävä kärpäsenkakka, jonka funktiota jäin äimistelemään. Mutta huojentaa hieman tietää, ettei minun siitä olisi mitään sen kummempaa pitänytkään oivaltaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *