KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIKKUPULMAA PÄIVÄNNE RATOKSI - 2

2855. Pikkupulmaa päivänne ratoksi - 2

[ra]22.8.2006 klo 19:19
Tällä hetkellä ratkaisematta on jupejusin:

Jaa, että olisiko sumuttaa uduttaa? No, en miekään taida tuota noin vain purematta niellä. (8)
2. Jyrki22.8.2006 klo 19:35
Niin ja Jaskan:

Villakoiran ydin olikin sen keskellä. Yksi plus tai miinus johti useitakin näytille. Yhden tie vie "taidenäyttelyyn" (7).
3. RA22.8.2006 klo 19:40
Tyhmä! Aari ja kolme ekaa tokastani! (4)

Ratkaisemattahan on edelleen myös Jaskan "mahdoton, mutta looginen":

Villakoiran ydin olikin sen keskellä. Yksi plus tai miinus johti useitakin näytille. Yhden tie vie "taidenäyttelyyn". (7)

[Taatahan tämän ilmoitti jo ajat sitten tietävänsä, mutta ei ole nyt kiireiltään ja muista syvyyspsykologisista syistä johtuen voinut laittaa tuota 7-kirjaimista sanaa esille. :-) ]
4. [ra]22.8.2006 klo 19:42
[Hyvin huonosti alkaa kakkossäie. Anteeksi tuplaviesti Jyrkin kanssa. :-( ]
5. [Jyrki]22.8.2006 klo 19:50
[Eihän se ole tuplaviesti, enhän minä mitään uutta arvoitusta esittänyt ;-) ]
6. Jyrki22.8.2006 klo 19:53
AASI?
7. RA22.8.2006 klo 19:56
Juu, minä itse! [Mikä siinä on, ettei tuota päivitystä muista?? En enää löydä muita selityksiä kuin että AASI mikä AASI!]
8. Jaska22.8.2006 klo 20:52
Olen nyt märehtinyt Jupejusin arvoituksen eri ratkaisuvaihtoehtoja raivon partaalle saakka, mutta nyt päätin lopulta niellä kiukkuni ja tarjota ratkaisusanaksikin MÄREHTIÄ.
9. Jyrki22.8.2006 klo 21:00
Minusta märehtiä ei oikein sovi - tai sitten minä en sovi ratkaisemaan tätä. *Miettii miettii miettii* (millä??)
10. Ari22.8.2006 klo 21:05
Jupejusilla on oikea MAKUPALA ;)
11. Jaska22.8.2006 klo 21:20
Jyrki, jos vatvoo samaa joutavaa asiaa, vaikkapa sumutuksen ja udutuksen samanmerkityksisyyttää, ennen kuin valmista (nieltäväksi) tulee, niin kyllä se on nimenomaan märehtimistä. On se ainakin parempi ehdotus kuin Arin makupala, paitsi jos joku sattuu karvaista ja happamista tykkäämään...
12. Jyrki22.8.2006 klo 21:31
Jaska, kyllä tuon ymmärrän, ja vihje kokonaisuutena toki assosioituu märehtimiseen. Mutta kun en keksi siitä piilosanatyyppistä yhteyttä (esim. ITSE VILPITÖNTÄ -> MÄ REHTIÄ), vaan vihje vaikuttaa vain tavalliselta joskin vähän sumealta vihjeeltä märehtimiselle.
13. Jyrki22.8.2006 klo 21:33
Jaska, heitän muuten sinun ratkaisematta olevaan supervaikeaasi: KOIRUUS
14. Jaska22.8.2006 klo 22:47
Jyrki, olen suuresti ällistynyt, pettynyt ja masentunut vihjauksestasi, että arvoitukseni olisi jonkinlaista camp-huumoria. Mitä kontekstia muka koiruudesta löytyy? Myönnän kuitenkin, että joku saattaisi väittää, ettei lupaus vihjeen/ratkaisun tiukasta loogisuudesta pidä paikkaansa. Fiilaankin sanamuodon tässä mielessä kerta kaikkiaan aukottomaksi ja lisään kaksi ratkaisusanaa, joiden perusteella se alkuperäinen kolmaskin helpottuu. Jos nyt ei ratkea, niin syy ei ainakaan ole logiikan puutteessa?! Uudelleen muotoiltuun tehtävään tulee siis kolme ratkaisusanaa:
Villakoiran ydin olikin sen keskellä. Yksi plus tai miinus johtaa pienen kautta useaankin tuttuun. Yksi antoi "ytimiä" itsekin (8), yhden kerran ekan tunsi moni "intiimistikin" (7), yksi oli sananmukaisesti "taidegalleria".
15. Jaska22.8.2006 klo 22:50
P.S. Se alkuperäinen tietty edelleen (7)
16. Jyrki22.8.2006 klo 23:02
Heittoni ei ollut mikään vihjaus, vaan pelkkä yritelmä villaKOIRan "ytimestä", ja konteksti taas löytyy säikeen aiemmista vaiheista, lähinnä omasta tehtävästäni joka pisteineen polemisoi.

Uusilla vihjeillä meni vielä "hullummaksi", eikä tänään enää jaksa edes alkaa tuota miettiä, joten ehkä joku muu ratkaisee tuon/nuo aamuun mennessä :)
17. RA23.8.2006 klo 15:02
Jaska, kävisikös:
HAUTUMA
+ POISTUMA
+ TUNTUMA
18. Jaska23.8.2006 klo 17:57
Sorisee vaan, eivät ole nuo. Näyttäisi edelleen siltä, että vastaajat eivät ole äkänneet, mikä on se konteksti, mistä olen puhunut. RA:n se pitäisi muistaa, kun on itsekin käyttänyt. Ja Jyrki viime viestinsä perusteella hmm.. miten sen nyt sanoisi - ei tiedä tietävänsä. Kyllä teidän näillä eväillä pitäisi pärjätä. Lähden nyt Oskun kanssa lenkille, tultuani (1h +) odotan näkeväni ratkaisunne täällä, selityksistä tulee lisäylistystä.
19. Jyrki23.8.2006 klo 19:25
No konteksteja voi olla niin monia, valinnan vaikeus. Ja itsestänikin tuntuu kuin kiertäisi kissana kuumaa puuroa mutta ei keksi, mistä voisi nuolaista...
20. RA23.8.2006 klo 19:40
Pahus! Niin varma kuin olin!

Jaska - myöntänet kuitenkin, että nuo ehdotukseni sopivat vihjeisiisi?

P.S. Minä mitään muista! :-)
21. Jyrki23.8.2006 klo 20:45
Ehei tästä mitään tuu, kun ei keksi niin ei, tyhmä mikä tyhmä (kuten jo ennestäänkin on ollut selvää).
(Fiksautuma koihin:
KOINIVA
KOISIVA
KOITERE
KOIJARI
KOIDULA
KOIRAAT
KOITTAA
KOIJAUS
KOISITÄ, KOITÄTÄ, KOIMÄTÄ...)

Nukuttaa, ei jaksa enää tänään.
22. Jaska23.8.2006 klo 21:11
RA, eivät sovi. Mainitsit kerran, että arvoitustasi ei voi esittää muualla kuin tässä säikeessä. Sama juttu. Haussa oleva konteksti eli villakoiran ydin löytyy siis vain tästä säikeestä. Ensin pitää tietysti löytää tietysti se villakoira, eikä sen tosiaan pitänyt olla ylivoimaista. Mutta niinpä vain villakoiran isä(ntä)kään ei tunnu onnistuvan.
23. Jyrki23.8.2006 klo 21:18
Ja onko sen villakoiran nimi Osku?
24. Jyrki23.8.2006 klo 21:21
Muttasiis, viitanneeko minuun, että pitäisi keksia..... tiedä häntä.
25. Jaska23.8.2006 klo 21:53
Varjelkoon, näpit irti Oskusta! Ja muka villakoira! Tosin kerrynterrieri Osku on tottunut vastaaviin loukkauksiin ja antaa Jyrkille anteeksi. Keskity sinä Jyrki vaan omaan allegoriseen villakoiraasi, kun kerran näytillekin panit.
26. Jyrki23.8.2006 klo 22:00
Minä olen villakoirineni tai ilman ihan ja lisävihjeinesi yhtä pihalla kuin alun perinkin, joten ratkaisua on turha odottaa tästä suunnasta. Siispä RA, sanos sinä mikä tuo on, niin päästään vaivasta ;)
27. Jaska23.8.2006 klo 23:31
Jyrki, sinun villakoirasi oli kovasti ystävällinen, suorastaan RA:ta ja Jaskaa nuoleskeleva 17.8. klo 00.15. Ytimen saatte kyllä löytää itse. Jos luovutatte, kerron vastauksen pyydettäessä.
28. Ari23.8.2006 klo 23:41
Tulisipa se OIVALLUS niin pääsisi tästäkin...
29. Ari23.8.2006 klo 23:48
SUOVILLA/VILLASUO
30. Jaska24.8.2006 klo 00:15
Ari, oliko tuo Jupejusin vai Jaskan tehtävään? Jälkimmäiseen väärin, ja siihenhän pyydettiin helpottamisen jälkeen kolme ratkaisusanaa. Nyt öitä.
31. RA24.8.2006 klo 19:50
Jaksan "pikkupulman" osalta olisin ainakin itse valmis luovuttamaan. En sitä keksi ja minun puolestani Jaska voisi sen jo paljastaa. Jos te muut haluatte vielä miettiä, niin totta kai sopii.
32. Jyrki24.8.2006 klo 19:54
Ei mitään paljastamista, jollei kukaan keksi niin pysyköön arvoituksena. Jokuhan sanoi, että tehtävä on onnistunut jos yksikin sen saa ratkaistua.

Saatan vielä yrittää, mutta muutamaan päivään en luultavasti ehdi, on muuta puuhaa kuin netissä kirjoittelu.
33. Jaska24.8.2006 klo 20:34
OK, toivomukset 1-1, joten tilanne jäissä. Mutta voisiko näistä sopia jonkun takarajan, jonka jälkeen esittäjä paljastaa ratkaisemattoman arvoituksensa ratkaisun, jos yksikin ratkoja niin toivoo. Minä puolestani toivoisin jupejusin kertovan oman ratkaisusanansa lähipäivinä, vai haluaako joku sitäkin vielä märehtiä?
34. raukoo24.8.2006 klo 20:54
aidosti ideaali ?
35. Ari24.8.2006 klo 21:07
Jos niin käy että kukaan ei keksi vastausta, niin silloin arvoitus on ollut sopimaton tämän otsikon alle.
Koittakaamme siis pysyä aiheessa:
PIKKUpulmaa päivänne RATOKSI. :->
36. raukoo24.8.2006 klo 21:17
perhana. jäin tuohon puudeliin, no DEADLINE AIDOSTI
37. RA24.8.2006 klo 21:25
JAKSAN JASKAN paljastustakin ilman elää. Kuinka vain.

Jupejushan sen taisi sanoa, että "tehtävä on onnistunut, jos yksikin sen pystyy ratkaisemaan". En oikein jaksa uskoa, että hän olisi tarkoittanut sananmukaisesti "onnistunut" eli yhtä kuin vihjeenä hyvä, kiva, oivaltava, fiksu, hieno, mainio. Sanaristikkomielessä.

Jos vain yksi tai kaksi keksii, mistä vihjeessä on kysymys, niin onhan vihje (totta kai) 'oikein' (koska joku sen kuitenkin keksi) ja tässä mielessä onnistunut, mutta ei se - juuri tuon harvalukuisen oivaltajajoukon vuoksi - ole muuten onnistunut.

En millään usko, että ristikoista tulee parempia sillä lailla, että vihjeet ovat niiiiiiiin vaikeita, että vain muutama oivaltaa.
38. Jaska24.8.2006 klo 21:27
Ari, kyllä se minunkin tehtäväni on pikkupulma. Pikkuisilla on ihan ratkaiseva osuus sen selvittämisessä. Eikä niillä jotka ovat ankarin ähellyksin (huom. instruktiivi) yrittäneet tuloksetta ratkaista arvoitusta ole välttämättä hirveän rattoisaa, vaikka yksi paronetti sen selvittäisikin. Terv. nimim. itse kokenut.
39. Ari24.8.2006 klo 21:37
Olen niin äimissäni että sanon jaskalle: TÄHTÄIN.
(Osoititko sillä keskelle villakoiraa? On siinä pienikin mukana.)
40. raukoo24.8.2006 klo 21:58
pakko siinä olla IDO?
41. raukoo24.8.2006 klo 22:16
vadelma?
42. Jaska24.8.2006 klo 22:47
Ari, et ole aivan yhtä hukassa kuten muut. Koeta vai tähdätä tarkemmin, niin saatat hyvinkin pärjätä.
43. Jyrki26.8.2006 klo 21:13
Kun villakoiravihje ilmeisesti viittaa tavalla tai toisella aiempaan arvoitukseeni, niin siitä sitten hakua, eli kaikenlaisia 7-8-kirjaimisia sanoja joita siihen voisi liittyä:

TEHTÄVÄn (ARVOITUS) konkreettisessa ytimessä eli KESKELLÄ ja keskeisenä olivat PISTEET eli Ä-PILKUT. Tehtävä oli jossain määrin HÄMÄÄVÄ. Vastaussana oli PÄRJÄTÄ, ja lähes oikea oli PARJATA. Vihjeessä oli myös MOITTIA. Tässä yritetään kovasti VÄÄNTÄÄ sitä RATKAISUa

Jaska vihjailee edellä instruktiivista, liittyneekö tähän vai ei, mutta mitähän _ _ _ TÄIN -sanoja olisi, jotka olisivat substantiiveja vaikka näyttävä instruktiiveilta (kuten tähtäin)... Tai onko TÄI-sana vihjeissä mainittu pieni?

Ja kaikki nämähän ovat joko aivan metsässä tai sitten jokin niistä on lähellä oikeaa ilman että minulla on aavistustakaan, mikä.

Äh, ei tässä taida taas jaksaa YRITTÄÄ enempää tällä kertaa.
44. Jaska26.8.2006 klo 22:30
Jyrki, ne huom. istruktiivit viittasivat toisessa säikeessä käytyyn keskusteluun sijamuodoista (apin - apein jne.) ja olivat tälläkin kertaa esimerkkeinä eräälle inttäjälle siitä, miten instruktiivia voi ja saa käyttää. Pannaan sitä istruktiivia vielä helpotettuun vihjeeseen, jotta kaikki kiinnostuneet VARMASTI pystyvät arvoituksen ratkaisemaan. Jyrki oli hyvin jäljillä, mutta ratkaiseva läpimurto tulee siis tällä:
Jyrkin villakoiran ydin olikin sen keskellä. Lisää yksi tai vähennä yksi, tulos johtaa PIENIN SIIVIN moneen tuttuun. Yksi antoi porukassaan joskus "ytimen", joskus enemmän ja vähemmän (8), yksi kerran kruunattu tuli tutuksi myös "intiimisti", kun oli monesti liemessäkin (7), yksi "paikallaan pitäjä" ei pidä enää paikkaansa, mutta on edelleen "taidepaikka" (7).
45. Tsk-tsk26.8.2006 klo 23:49
http://www.rot13.com/

Unyhnnxb wbxh gbfvnna unyhnn zvrggvä cäviä-, ivvxxb-, xhhxnhfv- gnv ihbfvgbyxhyyn aävgä whgghwn? Rarzzvfgö ineznna unyhnvfv wb xhhyyn engxnvfha. Wbf wbxh gbqryyn unyhnn vgfr cbuqvfxryyn, avva frxva baavfghh. Xlflwä cnaxbba infgnhxfra EBG-13 -zhbqbffn, wbyybva xhxnna rv inuvatbffn fvgä aär.

Engxnvfh ghyrr zhbgbvyyn gvrgraxva avva, rggä fvvaä ba lyvzääeävfvä fnabwn (wn ääxxöfvä), wbggrv fvgä vyzna inefvanvfgn qrxbbqnhfgn clfgl "inuvatbffn" cääggryrzääa. Infgnhxfra ghyrr byyn gäzäaxnygnvfran grxfgvaä, wbffn ba cnywba lyvzääeävfvä fnabwn.
46. pekka26.8.2006 klo 23:55
atalan miehiä,voi olla myös messukylästä
47. Jyrki27.8.2006 klo 07:17
Tsk-tsk: ei välttämättä "haluaisi" miettiä, mutta kun tässä sattuu olemaan kyse sitkeimmästä tässä säikeessä olleesta tehtävästä (saavutus sinänsä), niin olisi mielenkiintoista nähdä,
a) saako sitä koskaan ratkaistua
b) onko ratkaisu sellainen, että tehtävässä oli järkeä, vai niin outo, että ei ihme jos ratkaisu on "mahdoton".

Jälkimmäiseen tietysti saisi nopeasti vastauksen silläkin, että Jaska kertoisi ratkaisun, mutta minä ainakaan en sitä aio pyytää - arvaa syy! :D

Tavallaan on vähän huvittavaa, että yksi ratkaisua vailla oleva tehtävä yhdessä säikeessä kiusaa sinua. Tulee mieleen tv-ohjelmasta valittaminen: voihan sitä olla katsomattakin, jos ei tykkää.

Täällä on itse asiassa kaksi ratkaisematonta tehtävää, ja kukaan ei ole sanonut, ettei jupejus saisi antaa lisävihjettä tai ratkaisua omaan tehtäväänsä. Lisäksi ei ole kiellettyä laittaa uusia pulmia ratkaistaviksi, jotta säie voi edetä sillä aikaa kun jokin pulma sitkistelee taustalla. Ole hyvä vain, pulmaa kehiin! ;-)
48. Jyrki27.8.2006 klo 07:36
Niin tosiaan Tsk-tsk, et ole tainnutkaan laittaa omaa pulmaasi ratkottavaksi tähän tai edeltävään säikeeseen, vaan tyytynyt ruotimaan toisten kehitelmiä. Mitäpä jos näkisimme sinulta vaihteeksi tehtävän. :-)
49. Ari27.8.2006 klo 08:41
Jaskan tehtävään tässä vielä yksi VETÄISY:
Jos tuo +- tarkoittaa kirjaimen lisäämistä / poistoa niin olisi tässä vielä yksi ehdotus mutta taitaa olla vieläkin liian suuri ETÄISYYS oikeaan ratkaisuun?
Ainakin tuo syys on jonkinlaista taidetta ruska-aikaan eli yksi (täi) meni taidenäyttelyyn kun putosi turkista.
50. jupejus27.8.2006 klo 15:32
KOIJARI on tuo Jaska tekemään kysymyksen. Koijari oli jo aiemmin - ja se se ei vastaus ole, vaikkakin 'pienin siivin' koikin lentää ja kruunattu on Jari joskus. Ko-alku olisi "kyseessä oleva" eli varsin ytimekäs ja 'tuttuja' monille olis Jari että Ari. Mutta pölyhiukkaseenkaan ei tuosta ydintä löydy, vaikka 'koiran' sanasta vääntäisikin. Ja-sana löytyisi keskeltä, mutta Temmestä tuosta esille kaiva edes entiseksi taitenäyttelypaikkakunnaksi.

Eli muuta kuin lisää keskittymistä tehtävään vain tässä olisi luotava meikäläisenkin ja mietintään taas...
51. jupejus27.8.2006 klo 15:35
Niin ja unehtui sanomatta että ne pisteetkö? Niitäkö se on lisättävä ja vähennettävä? No, ei kun tarkemmin sihtaamaan miettimään...
52. Jaska27.8.2006 klo 17:03
jupejus, polttaa jo. Entä oma tehtäväsi? Ehdotin MÄREHTIÄ, oikein vai väärin?
53. Taata27.8.2006 klo 17:10
Jupe pinnistä nyt loppuun saakka!
54. RA27.8.2006 klo 19:02
Vaikka KOI-ideoille Jaska jo (ymmärtääkseni) on näyttänyt vihreää valoa...

... niin ehdotanpa nyt kuitenkin:
PISTEET / PIRTEET / PISTEIN / PIRTEIN

Jaskan vihjeen osa "yksi kerran kruunattu tuli tutuksi myös "intiimisti", kun oli monesti liemessäkin (7)"

viitannee ainakin Pirkko "pirteä" Mannolaan? Jotakin pistepirkkoja tässä nyt haetaan, mutta eipä vain loppuun asti sytytä?
55. Jaska27.8.2006 klo 19:26
RA, Mannola (keskimmäinen kolmesta) on oikein, joskin pirteydellä ei ollut osuutta asiaan.
56. jupejus27.8.2006 klo 19:33
Pistepirkkokin on olemassa jos pisteisiin viitataan, mutta nyt ei jouda kuin sanomaan, ettei ole märehtiä.
57. Jyrki27.8.2006 klo 19:41
Huvittavaa, yksi sana jo ratkaistu, mutta senkään yhteyttä vihjeisiin ei tajua *takoo päätä seinään*
58. Jyrki27.8.2006 klo 20:05
Jos pistepirkko on se oikea avain, niin eka vihjeistä on kai sitten LIINAMAA (pisteitä levyraadissa)?
59. Jyrki27.8.2006 klo 20:06
Ja viimeinen lienee ARSTILA (taidepaikka)?
60. Jyrki27.8.2006 klo 20:07
Eli kaikki nuo ovat omalla tavallaan piste-Pirkkoja. Mutta mutta, miten alkuperäisestä PISTEET-sanasta sitten tulee tuo PISTEPIRKKO, josta sitten olisi nuo loput pitänyt päätellä... Täytyy sanoa että ei ole vieläkään valjennut :(
61. RA27.8.2006 klo 20:11
ARSTILAa pyörittelin itsekin pitkin matkaa, mutta aina vain vain tuntui, etteivät Jaskan vihjeet siihen tasmaa......
62. [ra]27.8.2006 klo 20:12
[- vain]
63. Jaska27.8.2006 klo 20:15
Minä en ole missään vaiheessa näyttänyt vihreää valoa KOIlle, vaikka ko. kolmen kirjaimen yhdistelmä löytyykin sanasta villakoira. Oletin jokaisen ratkontaa yrittävän käsittävän sen vertauskuvallisena, minkä varmuuden vuoksi vielä viestissäni Jyrkille yritin varmistaa. Älkääkä vain kukaan kehdatko valehdella, että ai jaa, enhän minä tuollaista sanontaa ole ennen kuullutkaan!
64. Jyrki27.8.2006 klo 20:22
Jaska, viestisi jupejusille "polttaa jo" viittasi kyllä aika vahvasti siihen, että KOIJARI olisi oikeaa kantaa. Itsekin sitä kyllä ihmettelin, koska olin tosiaan uskonut KOIn tulleen jo tapetuksi silloin vastatessasi minun pyörittelyyni.

Mutta ilmeisesti polttaminen viittasi JARIin -> tangokuninkaalliseen -> lähellä missejä yms. "kuninkaallisia"?
65. RA27.8.2006 klo 20:25
Jaska, et vai??

Mites: Jupejusin KOI-pohdinta tänään 15:32 ja siihen vastauksesi 17:03: "jupejus, polttaa jo!"

Minusta tuo on lievempää lievempää harhauttamisen harhauttamista.
66. Jyrki27.8.2006 klo 20:39
Mutta Jaska, kerrohan nyt olivatko nuo ratkaisut oikein, ja jos olivat niin miten se logiikka pisteistä pirkkoihin pitää ajatella.
67. Jyrki27.8.2006 klo 20:57
Ah, nyt vasta taisi sytyttää.

Omassa pulmassani oli kuusi pistettä. Jos siihen lisää yhden, saadaan seitsemän, tai jos vähentää yhden, saadaan viisi, ja nuo luvut ovat olemassa olevia pirkkoja, seitsenpistepirkko ja viisipistepirkko. Tämäkö se juju siis oli?
68. Jaska27.8.2006 klo 21:09
RA, mites jupejusin pohdinta pisteistä klo 15.35. Miksi ohitit sen? Ratkaisusanat kuitenkin löytyivät, sitten logiikkapuoli.

Villakoiran ydin olikin sen keskellä. Selittelyistäni torveloudelleni Jyrkin tehtävän epäonnistuneessa ratkaisuyrityksessäni oli pääteltävissä, että viittaan ko. tehtävään ja sen ratkaisuun. Villakoira oli siis tehtävä, joka koostui kahdesta virkkeestä, joiden keskellä eli välissä oli villakoiran ytimenä KUUSI PISTETTÄ, jotka oli pudotettu ratkaisusanasta PÄRJÄTÄ ja siirretty parjata -verbin perään. Kaksikin kertaa ujutin sen jatkovihjeisiin, mitä kukaan ei liene noteerannut. Tehtävä oli mahdoton ratkottava alkuperäiselläsuppealla vihjeellä, jos ydintä ei keksinyt.

Lisää tai vähennä yksi. Kuusi pistettä plus yksi piste on seitsemän (pistettä), miinus yksi (piste) on viisi pistettä. Mihin ne johtavat? Viimeisen vihjeen viittaus pieniin siipiin olisi paljastanut asian heti Kauri Mikkolalle, mutta saitilla hyönteisten tuntemus ei tietenkään ole yhtä vankkaa. Silti uskon enemmistön saittilaisista tietävän leppäkertun toisen nimen leppäPIRKKO, joista tunnetuimmat ovat VIISIPISTEPIRKKO ja SEITSENPISTEPIRKKO. Ilman tätä tietoa/oivallusta etunimi PIRKKO oli tietenkin vaikeaa keksiä, siksi lisäsin jatkovihjeisiin kaksi muuta Pirkkoa mielestäni aika selvin vinkein ainakin keski-ikäiselle ja vanhemmalle polvelle. Ei kai täällä nuorisoa ainakaan pilvin pimein parveile?

Yksi antoi porukassaan joskus "ytimen" = kuusi pistettä, joskus enemmän ja vähemmän (pisteitä). Jukka Virtasen Levyraadin vakiojäseniä monen vuoden ajan oli Pirkko LIINAMAA. Kerran kruunattu = miss Suomi 1958, myöhemmin monipuolinen viihdetaiteilija, Intimiteatterin pitkäaikainen näyttelijä. rooleja mm. Tyttö sopassa, siis Pirkko Mannola. Toki Mannola tunnettiin myös Pirkko Pirteänä, mutta vihje ei tähän viitannut. "Paikallaan pitäjä" joka ei enää pidä paikkaansa = ankkuri, joka ei enää ole ankkuri, mutta on edelleen nimeltään "taidenäyttely, -galleria, -paikka", miten vain = Pirkko ARSTILA.

Siinä selitys, jos on epälooginen ja/tai tehtävä on oli muuten liian konstaileva/rassaava, niin otan pahoitellen ansaitut haukut vastaan. Nyt pitää siirtyä laskeskelemaan Skytän sanapituuksia, analyysi on taas myöhässä!
69. Jyrki27.8.2006 klo 21:46
Tehtävän vaikeus taitaa olla siinä, että ratkaisu (tai laajennetun tehtävän ratkaisut) ei tule lähellekään suoraan vihjeen sanoista:

Ratkaisuksi on mietitty PISTEET (7) -sanaa, siihen kirjainten tai pisteiden lisäämistä tai siitä vähentämistä. Mutta pitikin ajatella ilmausta KUUSI PISTETTÄ, jonka kirjainten määrällä ei ole mitään tekemistä ratkaisun kanssa. JOS tuon olisikin keksinyt, niin sitten olisi pitänyt mieltää ilmausten VIISI PISTETTÄ ja SEITSEMÄN PISTETTÄ viittaavan sanaan PIRKKO, ja vasta tämä sana onkin ratkaisun avain. Se paljon puhuttu ydin ei siis oikeastaan olekaan sana PISTE vaan PIRKKO, mikä on minusta erittäin epäsuoraa vihjeitystä. Ja vasta siitä sitten tulevat varsinaiset ratkaisusanat, joilla ei kirjaimiltaan eikä merkitykseltään ole mitään tekemistä alkuperäisen PISTE-sanan kanssa.

Nyt sitten pitäisi arvioida, oliko tuo tehtävä tiukan looginen; lähes mahdoton se ainakin taisi olla. Itse ainakaan en ajatellut ihan tämäntyyppistä logiikkaa. Siitä ei kylläkään voi sanoa, että se olisi väärä, mutta tiukka se ei taida olla sikäli, että se ei tunnu oikein johtavan oikeille raiteille. No, vaikea kuvata.
70. Jyrki27.8.2006 klo 21:56
Korjaus edelliseeni:
"Se paljon puhuttu ydin ei siis oikeastaan olekaan sana PISTE vaan PIRKKO..."
p.o.
"Se paljon puhuttu ydin ei siis oikeastaan olekaan tuo KUUSI PISTETTÄ vaan PIRKKO..."
71. Jaska28.8.2006 klo 00:51
Jyrki, SINUN TEHTÄVÄSI = sinun villakoirasi ydin oli kuusi pistettä. Tämä oli lähtökohta. Taisin muistuttaa myös kontekstista. Vaikeus oli siis siinä, että lopullisilla ratkaisusanoilla ei ollut suoraa yhteyttä siihen, vaan linkin Pirkko kautta. Tehtävässä oli siis kaksi jujua, joista toinen oli omasi.
72. Eki28.8.2006 klo 01:04
Hyvien tapojen mukaisesti seuraava tehtävä on inhan vaikea ja liittyy jotenkin johonkin aiempaan tehtävään. Kaukaa haettuna se voisi kuitenkin olla vaikka piilosanan kriteerit täyttävä eli löytyy sekä piilosanamainen että "suora" vihje.

LAMINAATTI (5)

P.S. Uumoilin Arstilaa ja Mannolaa, mutta eihän siitä vielä vastausta kokoon saanut.
73. Jyrki28.8.2006 klo 07:08
Jaska,
Tottakai se kuusi pistettä oli minun tehtävästäni, ja muistutit kontekstista, eihän siinä toki ole mitään epäselvää. Tosin ei se ihan noin mene, että toinen jujuistasi olisi ollut minun, sillä minun tehtävässäni pisteet olivat "karanneita" ä-pilkkuja, mutta sinä käytit niitä uuteen merkitykseen, leppäkerttujen pisteisiin viittaavina. :)

Mutta kuten aiemmin sanoin (23.8.2006 klo 19:25), konteksti tässä säikeessä on laaja käsite. Se voi tarkoittaa melkein mitä tahansa: kenen tahansa viestiä, mitä tahansa sanaa, ajatusta, vapaata assosiaatiota jostakin aiheesta,... Tehtävän laatijasta konteksti voi tuntua selvältä ja sen mainitseminen hyvin paljastavalta, mutta ainakin minulle oli piiiiiitkän aikaa varsin epävarmaa, kenen ja mihin viestiin kontekstimainintasi viittasi. Vasta pari viestiäsi (23.8.2006 klo 21:53 ja 23.8.2006 klo 23:31) lopulta varmisti, mihin viestiin kontekstisi viittasi, ja siitä oli vielä aika pitkä matka PIRKKOon. :)

Tämä ei ole kritiikkiä, vaan kerron vain, mikä ainakin minulle aiheutti ratkaisuvaikeuden. Muut ratkojat näyttivät kyllä olevan minua oivaltavampia, joten puhun vain omasta puolestani enkä yritäkään yleistää näitä ajatuskulkujani/solmujani muiden vioiksi. Niinpä se jossain aiemmassa viestissäni ollut ennakointini, että ratkaisu tähän tehtävään tulee jostain muualta kuin minulta, piti tasan paikkansa!
74. Jyrki28.8.2006 klo 16:32
Eki, muutama ihan triviaali vastausheitto (ei taatusti oikeita - jollei käy moukan tuuri):

MUOVI
PUUTE
PINTA
75. RA28.8.2006 klo 16:34
Kaukaa ja samalla läheltä hakien ehdotan vihjeen LAMINAATTI (5) ratkaisuksi

a) VIISI
b) HIRSI

[Olisi minulla selityskin, miksi jompi kumpi noista voisi olla ratkaisu, mutta ehkä jätän sen tästä pois. Voi olla, että selitykselleni löytyy vielä vähemmän ymmärtäjiä kuin esim. evoluutioteorialle (65%) :-]
76. Eki28.8.2006 klo 16:35
Niin, nuo ovat tylsiä vastauksia. Sen verran voin sanoa, että noiden sanojen viittaamaan laminaattiin tällä ei ole mitään yhteyttä.
77. RA28.8.2006 klo 16:36
Ihan läheltä hakien vastaussana voisi olla myös SUOJA.
78. Eki28.8.2006 klo 16:38
En kommentoi kuin oikeaan vastaukseen, jos heti siihenkään, jos siis on mahdollista, että pidän omani ainoana oikeana.

Muuten, viime yönä annoin tonimikaelille pyynnöstä yhden kirjaimen ja häneltä tuli vastaus jonkun ajan päästä. Selityskin liippasi tosi läheltä eli rakenne oli täysin oikea. Ei tämä siis mahdoton ole, ei lainkaan.

Yhdessä noista ehdotuksista on muuten se kirjain oikeassa paikassa.
79. Eki28.8.2006 klo 16:38
Siis tasan yhdessä noista viidestä ensimmäisestä ehdotuksesta.
80. RA28.8.2006 klo 16:41
KARMI?
81. Jyrki28.8.2006 klo 16:42
No onpa vihje, jokin kirjain jossakin kohdassa :)

Mutta jatketaan yritystä, piti vain testata, olisiko vaihteeksi kyseessä jokin hupimielessä simppeli suora ratkaisu. Mutta ainakin se kävi nyt (melko) selväksi, ettei ole ;)

Myös jupejusin ratkaisematon arvoitus taustalla on hamara......
82. Taata28.8.2006 klo 17:32
LIIMA
83. Eki28.8.2006 klo 17:35
No ei nyt Taatallakaan natsannut.
84. jupejus28.8.2006 klo 17:51
KUUNO
85. Taata28.8.2006 klo 17:51
Vihjeet olivat epämääräisesti esitetty. Minusta tuo sopii
niihin mitä löysin.
86. jupejus28.8.2006 klo 19:32
Ei ilmeisesti natsannut minunkaan eli selityksen paikka. Lami:sta tulee mieleen ilman Klami. Klamista Uuno.

Eli noista raaka-aineista valmistelemaan vastausta.
Kadonnut K + Uuno tulee Kuuno.

Tuosta tietenkin nousee sormi pystyyn joka taholla, että so, so, piilosanaratkonta menee jo periaatteiltaan nyt väärin. Eli tehtävä on pistettaävä tuossa ratkaisuvaiheessa poikki. Naatti on taas sama kuin poikki eli tehtävä jäi vaiheeseen että näkemykseni mukaan "oikea" vastaus on Kuuno.
87. Eki28.8.2006 klo 19:50
On vain yksi oikea ratkaisu.
88. Seppo28.8.2006 klo 20:40
Lieneekö KORKO?
89. Eki28.8.2006 klo 21:26
Ei osunut mestarikaan.
90. Jyrki28.8.2006 klo 22:13
VILLA
91. Eki28.8.2006 klo 22:14
Eipä ei.
92. Antti Skyttä28.8.2006 klo 22:17
Miten olisi KYLLÄ?
93. Taata28.8.2006 klo 22:35
Minä otan hieman tukea tuiteritaatakaverista ja vastaan rohkeasti, että HYLLY.
94. Eki28.8.2006 klo 22:38
Ei ole minun vastaukseni kumpainenkaan. En tiedä syitä, mutta tuskin kukaan on ollut vielä jäljillä.
95. Jaska28.8.2006 klo 22:46
Antti Skyttä ja Taata, eiväthän nuo sovi annettuun muottiin. Lähden nyt Oskun kanssa iltalenkille. Toivoaksemme onnistumme puristamaan happipitoisessa ilmassa ratkaisunkin ilmoille.
96. Jyrki28.8.2006 klo 22:46
KUITU
97. Eki28.8.2006 klo 22:50
Olisi hauskempaa, jos olisi perusteluja. Nimittäin, jos joku heittää oikean vastauksen, niin kuulisin mielelläni ensin perusteet ja sitten sanoisin, että "Jessss!"
98. Jyrki28.8.2006 klo 22:53
Ah, mutta tuo viimeiseni(kään) ei voi "sopia muottiin", yksi vihje näkyy tulleen sikäli varkain, että en ollut sitä huomannutkaan. No, nyt aletaan miettiä uudelta pohjalta :)
99. Antti Skyttä29.8.2006 klo 00:00
Minun muottini KYLLÄ-sanaan lähti aiemmista Klami-pohdinnoista. Siis K Klamin alkukirjain ja naatti maanpinnan yllä.

Tosin huomasin myöhemmin, että Erkin viittaus yhteen oikeaan kirjaimeen ei enää osunutkaan kohdalleen.
100. Eki29.8.2006 klo 00:40
Selitys sanalle kyllä on ihan hyvä. Puuttuu vain se suora vihje sanalle kyllä. Lisäksi vihje "liittyy jotenkin johonkin aiempaan tehtävään", vaikka onkin äärimmäisen väljä, niin liittyy tosi läheisesti koko säikeeseen 1-2. Mutta enpä uskalla vielä sanoa enempää.
101. Eki29.8.2006 klo 01:13
Tehtävä on vuorokauden ikäinen ja annan saman helpotuksen kuin koekaniini tonimikaelille:

....A
102. jupejus29.8.2006 klo 10:16
Jaa, että aahan loppuu.

Seän voisi olla vaikka TAATA.

Tee aata.

Ja laminaatti on senat sakaisin nimilaatta.
103. Eki29.8.2006 klo 10:51
Hyvä yritys mutta ei.
104. Taata29.8.2006 klo 18:31
Kuinka pitkiä ne perustelut ratkaisusanalle pitää tai saa olla?
Voisin helposti kirjoittaa tuollaisen kouluaineenmittaisen ja
pitemmänkin tarvittaessa, mutta nyt on niin kiirettä pitänyt,
että en ehdi miettiä kovin hirveästi sekundäärisiä ongelmia,
jotka eivät ole kovin akuutteja ja kosketuspintaa muuhun
kuin ristikkoelämään on kovin vähän tai ei juuri ollenkaan.
Aika kivasti ollaan näköjään palstoilla, vaikka ei olla mailla-
halmeilla persoonakohtaisesti eli sormet koklaameilla ja katse tiukasti ruudussa. Taata taata!
105. Eki29.8.2006 klo 18:34
Vapaavalintainen pituus.
106. Jyrki29.8.2006 klo 19:12
Heh, tämä ketju on siitä paha, että vastauksia miettiessä tulee ajateltua kaikkea mahdollista ja mahdotonta maan ja taivaan väliltä, kun näihin tehtäviin eivät varmuudella päde edes piilosana"säännöt". Eli mahdollisuuksia tuntuu olevan lähes rajattomasti, lisävihjeistäkin huolimatta. (Tiedän, tämä on vain minun rajoittuneisuuttani, joillekin tämä lienee huomattavasti helpompaa = joillakin parempi looginen päättelykyky :( )
107. RA29.8.2006 klo 19:13
Omat ehdotukseni HIRSI ja VIISI perustuivat vähän samantapaiselle idealle kuin nuo Jupejusin ja Skytän Antin pohdinnat.


Ajattelin, että LAMI voisi olla sama kuin Loven AMI -> josta saamme sanan OVEN. Ja NAATTI sitten yksinkertaisesti POIKKI (kuten joku sen jo käänsikin). Eli OVEN POIKKI: HIRSI tai VIISI ("viis poikki!!"].

Juu, ihan sekopäistä, mutta ... :-)

Ja onhan hirsiäkin laminoitu, onhan.
108. Jaska29.8.2006 klo 19:13
Ei ratkennut pitkällä iltapäivälenkilläkään, vaikka kuinka Oskun kanssa puristimme nystyröitämme. Eipä näy Taatakaan onnistuneen. Luovutan, mutta esitän kuitenkin väärän ratkaisun, koska se on looginen, kuvaava ja tosi: laminaatti = puristettu = sitruuna = hapan = naama. Todennäköisesti hapan naamani lisäksi venyy, kun joku keksii oikean ratkaisun tai Eki paljastaa sen kolmen vuoden kuluttua?
109. Jyrki29.8.2006 klo 19:17
Ehdotanpa vielä SUOLA, joka ei kylläkään sovi kaikkiin vihjeisiin, mutta jonkinlainen selitys: LA-MI-sävelistä voi saada tietyllä logiikalla seuraavaksi RE:n, ja RENAATTI taitaa olla renium-suolaa.
(No joo, jotain on kehitettävä... :D)
110. Eki29.8.2006 klo 19:19
Tässä vihjeessä piilosanamainen osa on suht selvä, mutta suorassa vihjeessä on hieman kierrettä.

Sovitaanko, että paljastan huomenna klo 12? Tonimikaelhan tämän kuitenkin selvitti tuon A:n loppukirjaimeksi saatuaan eli on tämä ihan looginen.
111. RA29.8.2006 klo 19:24
Onko kuitenkin KOKO vihje (sekä piilosanamainen että suora) sanassa LAMINAATTI?

Vai tulisiko taas lukea edeltävää tekstiä?
112. Eki29.8.2006 klo 19:29
Tuo kymmenkirjaiminen sana on koko vihje. Muu on sekalaista selitystä.
113. Taata30.8.2006 klo 01:37
TAALA
Perustelut ovat niin pitkät, että en ehdi nukkumaan ollen-
kaan, jos kirjoitan ja on vielä aikainen herätys. Kello näin paljon, kun tulin kotiin.
114. Ekin vastaaja30.8.2006 klo 01:58
Eipä.
115. MM30.8.2006 klo 08:29
PIHKA

Laminaatti = hartsi =pihka
Laminaatti anagrammina => "attan liima"

hehe..
116. Eki30.8.2006 klo 08:34
Ei paha, ei oikea.
117. ö30.8.2006 klo 09:09
MIINA

Ei perusteluja joten väärin meni.
118. Eki30.8.2006 klo 09:15
Kyllä ö tietää!

Tarkoitan jälkimmäistä lausetta.

Jos klo 11 ei oo tullut oikeaa, annan jonkun lisävihjeen.
119. JTak30.8.2006 klo 09:27
Vihjettä odotellessa..

Kuka ajankohtainen henkilö on verhoaminen nurin?
120. Jaska30.8.2006 klo 09:33
Ehdin jo luulla, että joku olisi ratkonut tehtävän, mutta jätkät vain heittelevät summassa jotain anagrammiväännelmiä. Tuhannen taalan kysymyshän tämä on, mutta käsitin, että ratkaisusanalla on ainakin jokin löyhä yhteys aikaisempiin arvuutteluihin. Taalalla sitä ei ole. ö puolestaan tarjosi kolmanneksi iitä, vaikka se oli jo pois suljettu kirjain. Koska lisävinkki on luvattu, ilmoittaudumme Oskun kanssa kisaan uudelleen armontunnin ajaksi.
121. jupejus30.8.2006 klo 09:37
Voisiko tuossa olla jokin sellainen ajatus, että vihje laminaatti ja vastaus tyyliin TASOA vähän samalla kurin kuin juoma olis SAKEA ja samalla sakea. Tosin tuostakaan ei saa mitään ahaa-elämystä, mutta jos toisilla sanoilla.

ANOJA voisi viitata tämän säikeen ensimmäisiin kirjoituksiin, jos noilla sinne viitattiin, mutta a-noja, ei sytytä.

Eikö tuolla laminoidulla nimilaatallakaan ollut yhteistä?
122. Eki30.8.2006 klo 10:54
Tuossa kymmenessä kirjaimessa on erikseen piilosanamainen vihje ja "suora" vihje (jossa on siis vain yksi kieppi). Kirjoitin koko sanan versaaleilla, että ei tule marinaa yhden ison alkukirjaimen unohtamisesta.

Mitään tekemistä laminaatin tai nimilaatan kanssa tällä ei ole. Noh, voisi tuo nimilaatta olla pieni ekstravihje, mutta minusta liian kaukaa haettu tässä tapauksessa.
123. Eki30.8.2006 klo 10:56
Tarkoitan siis, että sanan voisi katkaista ja piilosanamainen ja suora vihje jäisivät kokonaisina esille.
124. iso S30.8.2006 klo 11:00
Eugene Lami (ranskalainen maalari 1800-1890) ei silti liene 'naattinut' Ekin luottamusta tehtävän muotoilussa? Ainakaan en saa sitä kautta esiin mitään järjellistä ehdotusta ratkaisuksi.
125. Eki30.8.2006 klo 11:13
Pientä tietoa tarvitaan, mutta ei ihan noin kaukaista.

Viimeinen kirjain viidestä on siis A.

LAMINAATTI (5)
126. Jyrki30.8.2006 klo 11:28
Myös AMIN sisältyy vihjeeseen, mutta enpä ole saanut IDIstä siitä jatkamiseksi...
127. Jaska30.8.2006 klo 11:32
Ei Eki voisikaan ollaniin sydämetön, että tunkin jonkin tuntemattoman pensselinheiluttajan arvoitukseensa. Netistä löytyi Lami = venemerkki. Naattihan on lehti, joten se voisi olla jokin venelehti. Netistä en löytänyt kuitenkaan sopivaa. Nyt veneharrastajilla on puoli tuntia aikaa vahvistaa/kumota teoriani.
128. hmm30.8.2006 klo 11:40
Amin Asikainen, nyrkkeilijä on nykyajan nimiä.
129. Jaska30.8.2006 klo 11:47
Eipä näy venetietäjiä. Joten ehdotan ratkaisuksi STARAa. Stara on nuorisolehti, jonka nimeen sisältyy Star = veneluokka. Siis STARA.
130. Eki30.8.2006 klo 11:50
Lisävihje ajan lähetyessä.

Vastaus lukee tässä säikeessä lukuisia kertoja. Ei kuitenkaan yksikään ehdotuksistanne, ellei ole mennyt minulta ohi vahingossa.

Sana leikataan kahtia jostain kohdasta, Aminin lisäksi jäisi kaksi pätkää yhden sijaan.
131. iso S30.8.2006 klo 11:57
L on iso, aminaatti on melkein kuin emiraatti. Iso emiraatti on jotain arabijuttua, mutta koska viimeisen kirjaimen pitää olla a ja päättelyssäni oli alussa tuo melkein niin vastaan melkein samalla eli arabin anagrammilla ARIBA. Se on papiamentun kieltä ja tarkoittaa mm. 'overhead'. Vastaus on siis oikein koska tämä meni ylipäänsä yli ymmärrykseni :-)
132. Eki30.8.2006 klo 11:58
Vastaus näkyy tätä kirjottaessanikin ruudulla kertaalleen.

Annetaan vartti lisäaikaa.
133. Jyrki30.8.2006 klo 12:07
No JASKA
134. Eki30.8.2006 klo 12:09
Jyrki selittäneekin. jos ei Jyrki, niin joku muu.
135. Jyrki30.8.2006 klo 12:10
Selitys on vielä hukassa, vastaus perustui toistaiseksi vain lisävihjeeseen (kuten varmasti arvasitkin) :D
136. JTak30.8.2006 klo 12:18
Jotenkin varmaan Amin Asikaiseen liittyy. Mutta mistä tuo J tulee alkuun?
137. hmm30.8.2006 klo 12:25
Jaska, Kajas ja Lami, Mila?
138. Jyrki30.8.2006 klo 12:30
Luovutan, jätän selityksen kehittämisen muille, ei ole nyt aikaa paneutua enempää näin päivällä...

Kiinnostuneena katson myöhemmin tuloksen :)
139. JTak30.8.2006 klo 12:37
Investoija Alli kärähti. (5+9)
140. Eki30.8.2006 klo 12:40
Mie tiiän tuon JTakin, mutta oottelen vielä tarkkaa selitystä omaani. Osa on jo kerrottu.
141. iso S30.8.2006 klo 13:30
Jaska oli ihan naatti ja uupui tehtävän ääreen? Tämä kävisi enemmän tai vähemmän suorasta vihjeestä. Piilovihje yhdellä koukulla olisi sitten se tavujen kääntöön perustuva lami -> mila -> kajas -> jaska.
142. Eki30.8.2006 klo 13:35
Kyllähän Jaska aika naatti tämän suhteen oli, kun ei oikein arvauksia irronnut. Piilovihjeessähän sitä koukkua ei ollut. Naatti kiepillä on, että Jaska(kin) on maanpäällinen.

Vaikea oli, mutta sellaista kerjäsitte.
143. jupejus30.8.2006 klo 14:15
Oli luissani koko ajan aavistus, että kun Toni tietää, että monimutkaista ajattelulogiikkaa tarvitaan eli sanojen, tavujen tai kirjainten kieputuksiin mennään Mitä Missä Milloin -kirja kainalossa, että en alkanut noita Kajaksia edes syvemmin mietiskelemäänkään.

Verhota nurin? Nyt taas mennään uhkaavasti sitä korkeasaaren asukkia kohti, mutta en uskalla ääneen sanoa, mutta mitähän muuta se kattaus olisi... ;)
144. Jaska30.8.2006 klo 16:48
Naama venähti puoli metriä (9)
145. Jaska30.8.2006 klo 17:18
Mitä, ei vieläkään näy ratkaisua edelliseen tehtävään. Koska olette noin hidasjärkisiä, paljastan ratkaisun: hyperbola. Todellisuudessa naamani venyi vain 20 cm...
146. airisto30.8.2006 klo 17:26
On tämä sanaleikki kummaa, mahtaakohan tämä jatkua ikuisesti? (15)

(vähän helpompi välillä)
147. Eki30.8.2006 klo 17:43
Samaa ideaa kuin JTakilla.
148. RA30.8.2006 klo 18:33
Aika monta taitaa olla nyt auki, mutta laitan yhden lisää:

Kuudennentoista pistelyn... kuudennen... ja vielä ensimmäisenkin lopussa on apina! Noin muotoillen hakeneeko itselleen vain pistettä? (13)


[Ekin LAMINAATTI-jutusta keksin jo alkumetreillä idean LAMI <-> MILA <-> KAJAS <-> JASKA. Siihenpä se ymmärrys sitten loppuikin; En osannut "käsitellä" oikein sitä NAATTI-loppuosaa ja hylkäsin JASKAn kelvottomana.]
149. Eki30.8.2006 klo 18:57
Mutta päätit sitten esitellä ne kaikki vielä hullummat keksintösi? ;)
150. RA30.8.2006 klo 19:41
No, kun minusta ne eivät olleet hullumpia.
151. Jyrki30.8.2006 klo 19:48
Joopa joo, eipä taida sittenkään olla minun lajini tämä sanaleikittely, vaikka joskus onkin uskonut näitä jonkin verran tajuavansa. Kun yksi ja toinen kertoo täällä keksineensä jo ensimmäisen puolen minuutin aikana sitä sun tätä lähes oikeaa (sellaista mitä itselle ei ole tullut lähimainkaan mieleen), niin pakko siitä on päätellä, että ymmärryksessäni on jotain pahasti vialla.

(Tämäkin vain joutavaa lätinää jonkin tehtävän ratkaisemisen sijasta.)
152. Eki30.8.2006 klo 19:52
Pää pystyyn, Jyrki, ja itsetunto korkealle!
153. Jyrki30.8.2006 klo 20:11
Niin no...
JTak: VILLE TIISANOJA
154. Jyrki30.8.2006 klo 20:13
Airisto: MAAILMANKAIKKEUS?
155. [RA]30.8.2006 klo 20:18
[Jyrki,
ei ollut tarkoitus rehvastella (jos minun viestiini 18:33 nyt ylipäätään viittaat). Kuten huomasit, keksin jotakin, mutta EN SITTEN KUITENKAAN MITÄÄN olennaista, jolla olisin itse osannut ratkaista ko. tehtävän.

Piilosanassa tuollaisen (jonkun) OSAN keksiminen lienee suunnilleen sama kuin muutaman kulman keksiminen sanaristikkoon.

Joskus keksii, joskus ei. Jotkut keksii joskus, joskus jotkut muut. Jotkut keksii aina. Keskeisesti keksivät kai joskus jotkut keksijät. Tai jotkut. Joskus. - Mutta keksiminen on sen verran hauskaa puuhaa, että kannattaa keksiä se.]
156. [Jyrki]30.8.2006 klo 20:27
[RA, ei ollut tarkoitus arvostella ketään eikä nälviä mistään rehvastelusta. En myöskään epäile noiden keksintökommenttien todenperäisyyttä. Oikeasti vain masentaa kun on useimmiten ihan täysin aivan totaalisen 100% huitsin nevadassa omien päättely(=arvaus)yritelmiensä kanssa.]
157. RA30.8.2006 klo 20:47
Jyrkin ylläolevaan viitaten:

Ajattelinkin juuri äsken, että olisipas (vaikka nyt tästä LAMINAATTI-jutusta) tullut itse kenenkin ylöskirjoitettua, ääneen puhuttua + tallennettua ja/tai muuten otettua talteen kaikki ne ajatuskiemurat, minkä kautta tehtävää ratkaisi (yritti ratkaista)!

Tuollaisesta kokooma-opuksesta saattaisi tulla yhtä suosittu myyntimenestys kuin niistä kirjoista, joissa on julkaistu väärinkuultuja/ymmärrettyjä laulutekstejä.
158. ö30.8.2006 klo 20:57
Osaan minäkin kysyä vaikken vastata.

Rimmaa lyödyn kanssa?(5)
159. Ari30.8.2006 klo 21:11
syöty, HYÖTY...
160. JTak30.8.2006 klo 21:16
Tähänkään ei ole tainnut tulla vielä vastausta:
Kuka ajankohtainen henkilö on verhoaminen nurin?

Ajankohtaisuus tarkoittaa eilispäivää. Ratkaisun pituutta en kerro, vielä ainakaan.
161. jupejus30.8.2006 klo 21:18
Onhan tuo Jyrki tavallaan hieman oikeassakin. Itsekin koen ajattelevani hiukan suoraviivaisemmin tuollaisia tehtäviä. Ja pakko tunnustaa, että ihmetystä se herättää minussakin, että millaisilla kiertoradoilla on pääkoppa varustettu, jos toinen soittaa puhelimella toisella ja kysy mitä tulee sanasta laminaatti vastaukseksi. Toinen miettii kappaleen aikaa ja on jo arvaavinaan ja kun saa yhden apukirjaimen (auttaahan se, että se on harvinainan a) - niin jo toinen tietää vastata että Jaskahan tuosta tulee.

Täällä oli selvästikin hidasälyisempia ratkojia, mutta selvisihän se lisävihjeiden kautta. Mulle ei ole kyllä vieläkään aivan täysin, mutta jossain vaiheessa se ahaa-elämys pitäisi nyt herätä. Tuo ilmeisesti kuin sellainen hyvä vitsi, joka vasta seuraavana aamuna herätessä tulee tajuttua ja alkaa naurattaa.

Tehtävä oli varmasti onnistunut, mutta parempana pidin kyllä tuota leppäkerttutehtävääkin. Siinä oli selvästi jokin "ajatus", jopa hyväkin, kun olisi juolahtanut mieleen vain tuo joskus kuulemani, että leppäpirkkoja on lajiteltu pisteiden mukaan.

Jyrkille vain sanoisin, että älä tämän tehtävään lannistu ja harjoitus tekee mestarin. Nyky-koviksethan perustuvat miltei kauttaaltaan tuon tyyppisiin kirjainkiepitysjuoniin, että niitä ratkomalla kai ajatukset noin kehittyisivät.

Minusta tuo A Skytän 5-kirjaiminen vastaus "kyllä" oli kaikista loogisin tuohon laminaatti-tehtävään. K/lami oli tunnettu ja naatti on yllä ja laminaattikin on yllä (pinnassa) eli kysymysmuotoisena kehittelysanaleikkinä syntyy vastays "kyllä".

Mutta mikäpä olen asiasta kummempaa lausumaan - olenhan joskus omankin "tehtäväni" jälkeen saanut musertavan tuomion amatöörimäisyydestä tehävien laatimiseen, että parempi olisi kai olla nytkään lausumatta mitään, mutta tosiasia on se, että tuollaiset tehtävät vaan on mukavia ratkoa, ratkon niitä edelleenkin.. ehkä vielä joskus kehityn ymmärtämään vain kaiken ;)
162. RA30.8.2006 klo 21:30
Samaa mieltä siinä, että Skytän Antin LAMINAATTI -> KYLLÄ oli hyvä oivallus. Olinkin varma, että sen on pakko olla oikein.
163. ö30.8.2006 klo 21:38
Ari, kysymysmerkin on tarkoitus osoittaa, että väite on kyseenalainen.
164. Ari30.8.2006 klo 21:44
JTak, Mervi Ahonen?
165. JTak30.8.2006 klo 21:58
Ei. En edes tunne ketään sen nimistä.
166. Jaska30.8.2006 klo 21:59
Ei osaa laskea (7)
167. Tsk-tsk30.8.2006 klo 22:14
Jaska: airisto
168. Jyrki30.8.2006 klo 22:21
Ja minäkään en edes huomannut :D (olettaen tietysti, että vastaus oli oikein, mihin ei ole tullut vahvistusta).
169. Ari30.8.2006 klo 23:15
JTak, Hermanni Vuorinen.
170. juejus31.8.2006 klo 10:48
Mietiskellyt tuota nurin verhottua. Kääriäinen menisi jo oikeinkin päin, mutta jos se jokin urheilija niin luovutan.
171. JTak31.8.2006 klo 11:03
Ari sanoi oikean vastauksen. Nurin verhottu on anagrammi Hermanni Vuorisesta, joka siirtyi juuri suurella summalla Hongasta norjalaiseen Fredrikstadiin.
172. Jaska31.8.2006 klo 13:14
Anagrammi? Miten niin?
173. tonimikael31.8.2006 klo 13:21
Jaska. Juu on se. Kun se alkuperäisessä tehtävänannossa oli "verhoaminen nurin".
174. Jaska31.8.2006 klo 14:04
Rikalaa, kiitos. Näköjään jupejus oli alkuperäinen harhauttaja ja onnistui haksahduttamaan tekijänkin. Muuten olen sitä mieltä, että jupejus voisi jo-uduttaa tehtävänsä ratkaisun ilmoittamista.
175. jupejus31.8.2006 klo 14:09
En kai mitään harhauttanut ole. ;) Näin tuossa jotain anagrammisuutta ja hyvähän tuo oli. Vuorihan on vähän kuin nurin nutussa. Hermannia en ole vain kulloinkaan kuullut, mutta mitäpä sitä omaa oikein voi helpottaa, kun se sitä on jo muutenkin.
176. Jaska31.8.2006 klo 14:54
Älä venkoile, jupejus, kyllä sinä lukea osaat. En helpotusta = lisävinkkiä pyytänytkään, vaan pyysin jouduttamaan ratkaisun ILMOITTAMISTA. Tarkoittaa mahdollisimman pian. Ratkonnasta olen aikapäiviä sitten luopunut, mutta toki ratkaisu edelleen kiinnostaa.
177. iso S31.8.2006 klo 15:40
Jaska, etsi Maisterin tontti niin saat arvion siitä miten vikkelästi jupejus paljastaa ratkaisuja :-(
178. RA31.8.2006 klo 16:11
Samaa mieltä Jaskan kanssa. Minulta ei ainakaan tule ratkaisua jupejusin kuin ei myöskään airiston tehtävään. Ei ole (enää) idean poikastakaan.
179. Eki31.8.2006 klo 16:29
RA, airiston tehtävään on tullut oikea ratkaisu.
180. Jyrki31.8.2006 klo 16:35
No minä tarjosin airiston tehtävään

"On tämä SANALEIKKI KUMMAA, mahtaakohan tämä jatkua ikuisesti? (15)"

ratkaisuksi MAAILMANKAIKKEUS, joka on anagrammi tehtävässä versaloimistani sanoista, mutta tuossa ratkaisuehdotuksessa on kyllä 16 kirjainta :-/

Oletan ratkaisuni silti olevan oikein :-)

(Jos käytetään A. Kivenkin käyttämää kirjoitusasua sanasta maailma, niin 15-kirjaimiseksi ratkaisuksi kävisi MAILMANKAIKKEUS, vaikkei se olekaan täydellinen anagrammi tehtävän kahdesta sanasta.)
181. RA31.8.2006 klo 16:46
Niinpä onkin. En huomannut. Tämän myötä jälkijunassa vasta avautui tuo EI OSAA LASKEA-juttukin! :-)
182. Jaska31.8.2006 klo 18:12
Olinkin jo unohtanut tuon jupejusin pyhän sylvikanan. Joten minun puolestani saa tämänkin sitten työntää vaikka lampaan nenään...
183. Jyrki31.8.2006 klo 19:45
Avoinna olevat tehtävät (onkos tässä nyt kaikki?):

jupejus:
Jaa, että olisiko sumuttaa uduttaa? No, en miekään taida tuota noin vain purematta niellä. (8)

RA:
Kuudennentoista pistelyn... kuudennen... ja vielä ensimmäisenkin lopussa on apina! Noin muotoillen hakeneeko itselleen vain pistettä? (13)

ö:
Rimmaa lyödyn kanssa?(5)
184. Jyrki31.8.2006 klo 19:53
ö: ANTTI?

Selitys(yritys): kolikot lyödään, ja kolikko = LANTTI -> rimmaava ANTTI.
185. ripa31.8.2006 klo 20:48
RA:n tehtävän vastaukseksi voisin tarjota sanaa PILKUNVIILARI
186. RA31.8.2006 klo 21:31
Ripa, hyvin tarjottu. Oikein. :-)

Kuudennentoista -> P
pistelyn -> ILKUN
kuudennen -> VI
ja vielä ensimmäisenkin -> I
lopussa on apina -> LARI.

Kun oikein pilkkua viilaa, siitä tullee kai piste. Eli "noin muotoillen hakee itselleen pistettä".
187. Eki31.8.2006 klo 21:34
Tämä on täsmäsuunnattu yhdelle vastikään tähän säikeeseen kirjoittaneelle:

"Äidin pikku poika lähtee muille maille, äidin pikkupoika lähtee vaikka ulkomaille!" aprikoi hyönteisettömän sekavana ovestakin löytyvä mies. (4)
188. Jyrki31.8.2006 klo 21:35
Mikähän siinä on, että en opi ikinä mieltämään "kuudestoista"-tyyppisiä ilmauksia vihjeeksi, että pitäisi laskea aakkosia... Sama ongelma oli tehtävässä OPPI: 6.=I EVÄS
189. Jyrki31.8.2006 klo 21:36
Avoinna olevat tehtävät (onkos tässä nyt kaikki?):

jupejus:
Jaa, että olisiko sumuttaa uduttaa? No, en miekään taida tuota noin vain purematta niellä. (8)

ö:
Rimmaa lyödyn kanssa?(5)

Eki:
"Äidin pikku poika lähtee muille maille, äidin pikkupoika lähtee vaikka ulkomaille!" aprikoi hyönteisettömän sekavana ovestakin löytyvä mies. (4)
190. ripa31.8.2006 klo 21:37
Eki: Ripa
191. RA31.8.2006 klo 21:39
RIPA!
192. Eki31.8.2006 klo 21:41
Onnea Ripalle! (Tosin toinen vastannut RA sai saman summan samalta yhtiöltä vähän Ripaa ennen mutta rahassa)
193. ripa1.9.2006 klo 00:06
Eki, kiitos kiitos! Mukavastihan tuo lämmitti ja talvella voi lämmitellä lisää jossain päin etelää :)
194. Jaska1.9.2006 klo 20:57
Ei kumarra tullessaan (4).
195. RA1.9.2006 klo 22:34
Ei ollenkaan tehoa!? Ilman vikaa (ja samalla ekaa) päinvastoin tehoaa ehdottomasti. (9)
196. RA1.9.2006 klo 22:45
Jaska, pakko olla MUKI ;-)!!!!!!!!!!
Ai, ei vai.... :-(
197. Jaska1.9.2006 klo 23:17
Ei ole muki, vaikka on pakko??????? Se on ihan looginen tehtävä. RA:n arvoitus vaikuttaa vaikeammalta, vaikka ratkaisun vika lienee A. Jätän huomiseksi ja menen nukkumaan, koska haluan olla kuin RA aamulla (ks. AKK)
198. Ari2.9.2006 klo 14:55
MAITO KEHÄ PULLA
LÄPI MENO KAULAT
TEHO LÄPI MAKULA
TOM ELÄ PULA HAKI
TUHMA ALKO LEIPÄ
KOMEA PAUL LÄHTI
HILPEÄ KAULA TOM
PÄLLI EHTA KUOMA
LEO LAHTI MÄ KAPU
LEHTILÄ AMPUA OK
KIPEÄ TOM HAULLA
TOKI LEHMÄ PAALU
MAKU ALPO LEHTIÄ
HIKEÄ MALLU PATO
PIKEÄ TOHMA ULLA
LEHMIÄ ALKU OPAT
HILPEÄ TOM ALKUA
LIPEÄ ALHO MUTKA
Kuka tunnettu henkilö(Etu- ja sukunimi)?
199. Savolainen vanha kapinallinen2.9.2006 klo 16:13
Kyseinen henkilö on kielitaitoinen politiikan ammattilainen ja nuori äiti.
200. ripa2.9.2006 klo 21:41
Ari: kyseessä lienee PAULA LEHTOMÄKI
201. Ari2.9.2006 klo 23:12
Ripa, aivan oikein.:)
202. ö4.9.2006 klo 10:48
Terveiset Karjalasta! Olin neljän päivän lomamatkalla.

Rimmaa lyödyn kanssa?(5)

Vastaus on tietysti JASKA. Ainakin tunnetun sanasepon mielestä se rimmasi lyödyn kanssa.
203. JTak4.9.2006 klo 10:50
Mies ja pieni auto. (5)
204. tonimikael4.9.2006 klo 14:04
Jtak, Jaska! :)
205. tonimikael4.9.2006 klo 14:10
Katja pyysi miestänsä palaamaan. (4)
206. Taata4.9.2006 klo 14:20
TONI
207. tonimikael4.9.2006 klo 15:30
Taata. Ei ole hakemani.
208. JTak4.9.2006 klo 17:56
Jaska oli oikein: Ja S (pieni) (Ford) Ka.
209. Taata4.9.2006 klo 18:01
TONY
210. Jaska4.9.2006 klo 18:11
Toni, pitäiskö tuntea kaiken maailman Katjat? Jos se on Katja Lukin, niin mies on NIKU? Ja mikä h-tin Jaska-buumi. Ihastus nerokkaasta tehtävästäni, jota ette osanneet ratkoa? Näytähän Toni nyt leijonankyntesi ja ratko tuo toinen helppo, johon kohtuullista on antaa lisäapuja: Ei kumarra tullessaan, koska se ei taivu, ja miten voisikaan, kun sillä ei ole selkää kuten seuraajallaan (4).
211. Jyrki4.9.2006 klo 18:38
Ryki Juicekin? (5)
212. Jyrki4.9.2006 klo 18:46
Jaska, ILTA?

(Ei taida sopia vihjeisiin, mutta tuli vain mieleen, että illan jälkeen tulee yö, jolla on yön selkä :))
213. RA4.9.2006 klo 19:18
Toni, kaiken järjen mukaan vastaus tehtävääsi on JTAK (JTak), mutta ottaen huomioon olosuhteet vastaan: JASKA!
214. Jaska4.9.2006 klo 20:08
Jyrki, ei ole ilta.
215. Ari4.9.2006 klo 21:21
Jaska, olisiko AAMU?
216. jupejus4.9.2006 klo 21:33
KENO. Kenohan on suora, ei taivu ja seuraajalla on selkä perässä eli kenoselkä.
217. tonimikael4.9.2006 klo 21:56
RAllatirallaa! Oikein meni! Siis ei ole Jaska. ;)
218. Jaska4.9.2006 klo 22:28
No, sehän olisikin lievää liioittelua, jos Jaska olisi vastaus kaikkiin kysymyksiin. Kohtuullista, että JTak (kaTJa olisi muuten ollut oikein ja siitä jopa Jaska olisi saattanut älytä) ja Jyrkikin pääsivät paistattelemaan. Ari ja jupejus eivät vielä onnistuneet arvuuttelussaan. Tosin se ei ole ihme, koska kaksi ekaa vihjettä kolmesta ovatkin sanakirjan mukaan osittain väärät. Tuli onneksi tsekattua, kun aloin epäillä omaa kielikorvaani oikeiden ratkaisujen puutteessa. Tässä siis tehtävä korjattuna uudelleen:
Ei aina kumarra tullessaan, koska se ei aina taivu, ja miten voisikaan kun sillä ei ole selkää kuten seuraajallaan.
219. Jyrki4.9.2006 klo 22:38
Jaska, ehkei ole ihme etten keksi ratkaisuja arvoituksiisi, kun en ymmärrä edes suoraa kerrontaasi eli tuon viime viestisi alkupuolta.

Mutta tehtävässäsi lienee kyse jostakin lähes taipumattomasta sanasta, sen olin päättelevinäni jo edellisestä "helpotuksestasi". Partikkeli... nimi... jotakin :/
220. Jaska4.9.2006 klo 22:58
Joo, kyllä enemmän ja vähemmän sähläsin, anteeksi. (Lähes) taipumattomasta substantiivista on siis kyse. Nykänen ilmoittaa: vain kons. vartaloisia muotoja, esimerkkeinä Nykänen antaa yksikön partitiivin ja inessiivin. Edellisen omakin korva kyllä hyväksyy, jälkimmäistä ei. Ja hyvitykseksi vihje, josta JOKAISEN pitäisi tietää HETI, tai muuten kyllä jurppii, kun ratkaisun näkee: se metsään on tullut jo.
221. Jyrki4.9.2006 klo 23:02
SYYS?
222. Jyrki4.9.2006 klo 23:05
(Talven selkä taittuu... Mutta miten syys-sanasta saa partitiivin tai inessiivin?)
223. Jaska4.9.2006 klo 23:29
Nykänen esittää seuraavat esimerkit: Syystä joulu, kevättä kyntteli, Paavali parasta talvea (sananlasku), yhtenä syyssä se oli täällä nuotalla (Santeri Ivalo). Edellinen ei kuulosta pahalta, mutta "yhtenä syyssä" on kyllä melkomoinen hirvitys. Korvahan vaatisi molempiin essiiviä (syysnä??), joten vain "yhtenä syksynä" menisi läpi minulla kielipoliisina.
224. Jyrki5.9.2006 klo 06:38
Mutta Jaska, miten ihmeessä alkuperäisestä arvoituksestasi
"Ei kumarra tullessaan (4)."
olisi ollut tuo oikea vastaus pääteltävissä? En keksi mitään yhteyttä tuon vihjeen ja syys-sanan välillä. Vai onko olemassa jokin vanha sananlasku, jonka mukaan syys ei kumarra, tjsp?
225. JTak5.9.2006 klo 08:01
Keskitalon Petri ammun sekoitti. (10)
226. Jaska5.9.2006 klo 12:09
Jyrki, vain almanakasta. Sen mukaan syys alkaa 1.9., joka oli myös arvoituksen alkuperäinen päiväys. Jos se juolahti mieleen, niin ei ollut enää vaikeaa päätellä kumartamattomuudella tarkoitettavan sanan syys taipumattomuutta.
227. Jukkis5.9.2006 klo 14:27
Minä olisin tuohon "Mies ja pieni auto" (4.9.2006 klo 10:50) tarjonnut YARIS.
228. Jyrki6.9.2006 klo 19:31
Laittaisin tähän yhteenvedon ratkaisematta olevista tehtävistä, mutta en enää oikein saanut selvää, mitkä ovat ratkaisematta ja mitkä eivät...

Muutoinkin tämä säie muuttunut sellaiseksi, että arvoituksia tulee aika tiheään, mutta ratkaisuja vähemmän :)
229. Hah6.9.2006 klo 20:47
Laitan tämän jutun tännekin...


Tiedättekös minkä katon paikkaamiseen ei tarvita kaljun apua?
Eikö Nappaa?
No Tukaton. :D (8)
230. qwer6.9.2006 klo 20:50
Polkupyörän pahin vihollinen (13)
231. Jyrki6.9.2006 klo 20:54
qwer, KETJUPOLTTAJA, mutta jos tämä on oikein, niin kyse taitaa olla enemmänkin sanavitsistä... Vai oletko niin kiero, että vastauksen pitääkin olla jotain muuta?
232. Hah6.9.2006 klo 21:00
Ryki Juicekin???

JYRKI Jyrki älä tyrki...
233. qwer6.9.2006 klo 21:06
Sanavitsisanavitsi. Olet Jyrki outo eliö.Voit laitttaa kierrettä lisää. Elämää on myöskin ristikoiden ulkopuolella, jos on tarpeeksi lusinut.
Nämä sivut ovat ymmärtääkseni tarkoitetut yleiseen seurusteluun.
234. qwer6.9.2006 klo 21:08
Jyrki: Kuka esitti
235. RA6.9.2006 klo 21:08
Kokoan (= yritän koota) tällä hetkellä ratkaisemattomat. Hetkinen.
236. Jyrki6.9.2006 klo 21:20
qwer: Tjaah, pahoittelen - vaikkakaan kommenttini ei ollut tarkoitettu ollenkaan arvosteluksi, vaan ääneen vain luokittelin arvoituksen tyyppiä. Oikeasti tässä ketjussa ei oikein voi tietää, onko oikea vastaus se ensimmäinen mieleen tuleva (jos mitään yleensä mieleen tulee) ja loogisimmalta vaikuttava, vai jotain ihan muuta (vrt. aiempi Ekin LAMINAATTI-arvoitus).

Mutta olen tosissani jo ajatellutkin, että taitaisi olla viisainta jo hiljentyä foorumilla, koska "naama" alkaa taatusti monen mielestä olla liikaa tuttu ja suuna päänä joka paikassa, tämä ketju vain yhtenä joukossa. :) [Muuten, tämäkin on vain ääneen ajattelua, en todellakaan kaipaa tähän minkäänlaisia kommentteja suuntaan tai toiseen!]

Hah: Vastauksesi on oikein.
237. qwer6.9.2006 klo 21:24
Mieleeni tuli. Nyt edesmenneen kirjailijaliiton puheenjohtajan Jarkko Laineen viimeaikojaan eläessään mainitsema Juicen kappale sieltä Nilsiästä etelään.

Jarkko vaan väitti, että laulussa Seppo teki tepposen ja soi tamtam. Juankoski here I come.

Kysymys: Mikäkö Jarkko Laineelta meni pielen?
Ohjema tuli Teemalta.
238. ratkaisemattomat 6.9.6.9.2006 klo 21:26
JUPEJUS: Jaa, että olisiko sumuttaa uduttaa? No, en miekään taida tuota noin vain purematta niellä. (8)

RA: Ollenkaan tehoa!? Ilman vikaa (ja samalla ekaa) päinvastoin tehoaa ehdottomasti. (9)

Onko muita?
239. Jyrki6.9.2006 klo 21:37
RA: LAINVOIMA?
240. qwer6.9.2006 klo 21:40
Yötä Köyhät. Ei takavokaalia ollut edellisessä.
241. tonimikael6.9.2006 klo 21:47
Ei taida Jupejusin tehtävä ratkaistua tässä pariin lähimpään vuoteen. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa (emme vaihda niitä uusiin, sanottiin liikennemerkkivarikolla).
242. RA6.9.2006 klo 21:48
Jyrki: Just se! Oikein!

Onkos nyt jäljellä enää tuo konstikas jupejus??

JUPEJUS: Jaa, että olisiko sumuttaa uduttaa? No, en miekään taida tuota noin vain purematta niellä. (8)
243. Jyrki6.9.2006 klo 21:50
Myös tämä:

Hah:
Tiedättekös minkä katon paikkaamiseen ei tarvita kaljun apua?
Eikö Nappaa?
No Tukaton. :D (8)
244. Jyrki6.9.2006 klo 21:52
Ja tämäkin kai?

JTak:
Keskitalon Petri ammun sekoitti. (10)
245. Ari6.9.2006 klo 21:57
RA, selitäpä että tällainen tavallinenkin ymmärtää miten tuo vastaus liittyy arvoitukseesi kun en mitenkään pääse kärryille. Siis tuo lainvoima.
246. RA6.9.2006 klo 22:22
Ollenkaan tehoa!? Ilman vikaa (ja samalla ekaa) päinvastoin tehoaa ehdottomasti. (9)

Ollenkaan = LAIN
tehoa!? = VOIMAA
Ilman vikaa = ilman voimaA-sanan viimeistä kirjainta eli A:ta
(ja ilman samalla ekaa) => tuon sanan viimeinen A on myös aakkosten eka)

päinvastoin tehoaa ehdottomasti => LAINVOIMA tehoaa ehdottomasti.
247. Ari6.9.2006 klo 22:31
Vieläkin jäi tuo PÄINVASTOIN hämärään...Muuten ok.
Pitäisikö olla PERÄKKÄIN tehoaa ehdottomasti?
248. Jaska6.9.2006 klo 22:43
Älä välitä Ari, naisten logiikka menee joskus yli hilseen. Kuten alkuperäisen arvoituksen OLENNAINEN muutos ratkaisua esitettäessä.
249. RA6.9.2006 klo 22:49
No, kun siinä alussa oli sitä epäilyä tai kieltoa, ettei ollenkaan tehoa = lainkaan tehoa = lain tehoa, niin LAINVOIMAhan *PÄINVASTOIN* TEHOAA!
250. RA6.9.2006 klo 22:59
No just, Jaska. Suoraan sanoen en löydä kauheasti eroja sinun ja markkeeraamasi "naisten logiikan" välillä (mitä ikinä sillä tarkoitatkin). Yhtä surkeita vihjeitä kaikki tyynni. :-(
251. Jaska6.9.2006 klo 23:41
RA, yllätyin ettei sinussa ollut naista myöntämään, että alkuperäinen vihjeesi EI OLLENKAAN... ja ratkaisun yhteydessä esittämäsi pelkkä OLLENKAAN... ovat ERILAISET vihjeet. Sen sijaan selittelet vain, no kun jne seli seli. Minun käsitykseni on se, että totesit itsekin alkuperäisen vihjeen huonommaksi, kun kerran pudotit kieltosanan jälkimmäisestä. Yksinkertaisen miehen yksinkertaista logiikkaa on: EI OLLENKAAN = EI LAIN, OLLENKAAN = LAIN. Tottakai olen itsekin erehtyväinen ja myös valmis ensimmäisenä sen myöntämään. Kuten myös varmuuden vuoksi pyytämään sinulta etukäteen anteeksi, jos olinkin väärässä ja jopa suututin sinut.
252. Juhani Heino6.9.2006 klo 23:50
Jatkoa Jupejusin tehtävään:
Alkaisinko minä reilua tehtävää haukkua? En, vaikka mäkään en loppujen lopuksi purematta niele. (8)
[en ole ratkaissut Jupejusin tehtävää]
253. RA7.9.2006 klo 00:07
Jaska,
MINÄ + REHENTELY + ALKU (8)!!!

Voi se vihjeeni mennä mieluummin miten vain. EI OLLENKAAN tai OLLENKAAN

EI-sanahan EI ole ollenkaan = lainkaan olennainen:
-> (ei) OLLENKAAN = (ei) LAINKAAN = (ei) LAIN.

Eikös tuo synonyymiyhtenevyys säily, vaikka EI-sana edestä poistetaankin?
254. RA7.9.2006 klo 00:38
Heh Jaska, sinäkinkö erehtyväinen? Myönnätkö SINÄ moisen??

Luin juuri, että Paavo Väyrynen herkistyi 60-vuotisjuhlissaan ja myönsi erehtyneensä vain KERRAN / YHDESSÄ ASIASSA
kohtalokkaasti:


Minä? Muhammed? Lind? Nolla? Ykkönen? Miehettä? Hairahtunut pohjanoteeraukseen... :-(
(16)
255. Jaska7.9.2006 klo 12:40
RA, et taida uskoa rehellisen miehen sanaa...? Vakuutan, että olen erehtynyt usein ja pystyn myöntämään sen, jopa ärtymättä toiseen, oikeassa olevaan osapuoleen. Selittelysi eivät edelleenkään vakuuta. Parempi selitys olisi ollut, että se EIn tarkoitus oli vain vaikeuttaa ratkontaa. Lopetan osaltani kiistelyn tähän, ennen kuin se kääntyy turhan sydämelliseksi. Ja anteeksi sinulle tuottamani lievä närkästyneisyys.
256. Hah7.9.2006 klo 13:51
Sumuttaa, uduttaa. Eikä sitä Jaskakaan purematta niele. (8)
257. RA7.9.2006 klo 15:24
Jaska, eipä ole sinulla mitään anteeksipyydettävää. Kyllä täällä edelleen klapi silmäkulmassa ollaan.

Voin olla väärässä tuon EI-asian kanssa, mutta ihan vilpittömästi minun (olkoonkin vajavainen!) kielikorvani ei tunnista mitään eroa noissa ilmaisuissa. Tahallinen harhautus se ei ollut.
258. Hah7.9.2006 klo 18:02
Eipäs nyt kinastella joutavasta asiasta.

Ollenkaan=Lain, ihan sama mitä sen edessä on. Vaikkapa hopotihopotihopotihoi.
EI:n kanssa vihje kuulostaa kuitenkin paremmalta kuin ilman. Että sillee...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *