KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUPE 5/2006

2854. PuPe 5/2006

Antti Skyttä22.8.2006 klo 17:20
Vaikka tähän on viitattu jo yhdessä aiemmassa säikeessä, haluan tämän ihan omakseen.

Punainen Pelikaani 5/2006 on ratkottu!!

Kiitos upeasta paketista. Eniten tykkäämäni ristikkolehti!

Nautinnollisia hetkiä pitkin matkaa. Kuitenkin haluan erityisesti nostaa esille samalla aukeamalla olleet Heikki Luukkalan (vas) ja Toni Pitkälän (oik) tehtävät.

Toni (Pitkälä): enpä usko, että laadinnallisesti on kovin paljon mahdollista enää petrata tuosta sanarykelmästä, jonka meille tarjosit. Jos Sinä uskot, niin näytä se jossakin tulevassa PuPe:ssa. Enkä sitä paitsi usko, että vihjeiden puolestakaan on kovin paljon petraamisen mahdollisuutta. Tehtäväsi arvio (niinkuin Jaska niitä pakkaa tekemään): aivan täysi ja puhdas pyöreä kymppi!!

Heikki (Luukkala): jopa oli uskomattoman makea idea. Lisää samanlaista! Tämän ristikon parissa oli suurin yksittäinen PuPe 5/06 ahaa-elämys!! Sinun ristikkosi täyttyi kaikista viimeiseksi (pari päivää muiden jälkeen).

Eki: Hieno kokonaisuus. Osaat tehdä todella maukkaita ositteluristikoita!
2. Jaska22.8.2006 klo 21:12
Ja osaa myös järjestää ratkojalle sadistisesti yli kahden kuukauden piinan. Niin kauan pitää odottaa selitystä eräälle vikan aukeaman vihje/ratkaisusanaparille. Kyllä näiden pitäisi olla ratkojallekin ihmiskyvyn rajoissa. Tämäkin on? Olen siis RA:n kanssa samaa lajia? (4)
3. Äly älä jätätä26.8.2006 klo 13:48
Olisi kiva saada käsiinsä PuPe, jossa olisi vain Luukkalan, Pitkälän ja Viitamäen ristikoita. Muihin tuntee hukkaavansa
aikaa - turhaan.
4. Eki26.8.2006 klo 14:11
Noiden herrojen tuotantotahdilla sitä saisi odottaa aika kauan.
5. qwer26.8.2006 klo 14:36
Tämä arvoitus vaatii sisäpiirin tietoa, mutta täälläkin on asiasta mainittu.

Mitä yhteistä on näillä kahdella:

Maisteri T.J. Särkkä. Suomi-filmi Oy. Siiri Angerkoski.
Maisteri Erkki Vuokila. Sanaris Oy. Toni Pitkälä
6. Efraim Elo26.8.2006 klo 17:41
Eikös tuossa ole lueteltu kuusi asiaa - tai neljä henkilöä edustamineen yhtiöineen? Mitkä kaksi pitäisi poimia joukosta? Vai laskiko qwer väärin?
7. Eki26.8.2006 klo 17:54
Tarkoittanee tuo qwer noita kahta pyhää kolminaisuutta.

Vaikka olen tuon ennenkin nähnyt, en sitä silti tajua. Siis qwer on minua fiksumpi.
8. qwer26.8.2006 klo 17:54
Dear Efraim. Kyseessä ei ole sanaleikki, vaan pelkkää faktaa. Melko outoa näissä ympyröissä. Muuten, oletko Peppi Pitkätossun isä?
Kumma, ettei Ekikään vastausta tiedä.
9. qwer26.8.2006 klo 18:04
Tämä on kyllä niin herkullinen tilanne, etten vastausta, eli yhteistä tekijää paljasta. Eki. Kun paljon kirjoittaa, niin kaikkea ei voi muistaa.
10. Ekaluokkalainen26.8.2006 klo 19:50
Parahin qwer, Efraim Elo kirjoitti sen kuuluisan 'Elon laskuopin'.
11. qwer26.8.2006 klo 21:05
Helpotus numero yksi.
Kaunis Veera teki sen.
12. qwer26.8.2006 klo 22:28
Helpotus numero kaksi.
Eki on sellaisen omien sanojensa mukaan tehnyt
13. Jaska27.8.2006 klo 00:24
Ennätyksen!
14. iso S27.8.2006 klo 13:17
Siiri Angerkoski oli aikanaan Suomen ainoa kuukausipalkkainen elokuvanäyttelijä. Ei ole tainnut muita olla myöhemminkään?
15. ö27.8.2006 klo 14:05
En ole varma, mutta muistelen, että Kristiina Halkola olisi myös ollut vakinainen elokuvanäyttelijä.
16. Libero27.8.2006 klo 16:57
Tähän mennessä olen nauttinut primaarisesti muun muassa sokkokrypton 9-kirjaimisesta täkysanasta, tonimikaelin keskiaukeamasta ja siitä, että lehdessä on Antti Viitamäeltä kaksi tavallista helpompaa ristikkoa. Viimeinen aukeama on toistaiseksi vanginnut koko muun huomioni.

Keskiaukeama oli niin hauska, että se tuotti elämään yksiselitteisesti onnellisuutta. Nauruhermoja kutkuttaneita kohtia oli ylen määrin. Tämä tällainen on kyllä enemmän kuin sekundaarista viihdettä.

Viimeisen aukeaman pääkuvat ovat sattumoisin erittäin motivoivia ja ovat saaneet jo ylittämään omat kykyni. Nyt Jaska tai joku muu voisi informoida, onko ristikon yläkerta huomattavasti alakertaa vaikeampi, jotta tajuan lopettaa ajoissa. Se, että ristikossa on ollut kohtalaisen paljon kohtalaisen suoria tietopuolisia vihjeitä, on helpottanut taivalta. Oikeastaan uskon niiden sysivän vielä tästäkin eteenpäin.

Olen samaa mieltä kuin Antti Skyttä tästä PuPe-ilmiöstä, vaikka perusteluni osittain ovat erilaiset. Tämä lehti saa kurottautumaan, mikä tuntuu mukavalta.
17. RA27.8.2006 klo 17:23
Libero, kyllä se ihan tasalaatuinen aukeama (minusta) oli. Niin, että tajua vain jatkossakin.
18. Zebraze13.9.2006 klo 12:47
>Olisi kiva saada käsiinsä PuPe, jossa olisi vain Luukkalan, >Pitkälän ja Viitamäen ristikoita. Muihin tuntee hukkaavansa

eki>Noiden herrojen tuotantotahdilla sitä saisi odottaa aika eki>kauan

Siis eikö hyvää ole tarjolla?
Saako tarjota?
19. Zebraze13.9.2006 klo 12:49
Tonin ristikko lienee vaikein PuPe:ssa koskaan
ilmestynyt. Onneksi Eki kehotti ratkomaan sen
loppuun!
20. Eki13.9.2006 klo 12:53
Vaikeampia ei pysty määrällisesti julkaisemaan enemmän. Mutta kyllä hyvää näytettä saa lähettää.
21. Jukkis17.10.2006 klo 14:16
Tämän lehden viimeisiä tehdessä jouduin ihmettelemään Jani Enilän s. 15 olevan ristikon vihjettä
MAINT-
TAVIA

Siitä tuli ihan oikea sana, mutta jää epäilys että onko tuo vihje tarkoituksella noin. Jos on, niin sitten jää ymmärtämättä.

Pihlajamäen ristikosta s. 27 taitaa puuttua avainsananumero 3 kokonaan?
22. Kasperi17.10.2006 klo 17:33
Eihän tuo Pitkälän ristikko ole ollenkaan vaikea, viereisen sivun Luukkalaa olen täyttänyt 'sana päivässä', kun ei enempää aukea, niin ei aukea... Yleensäkin minulle käy samalla tavalla, Pitkälän vihjeet aukeavat sen kummepia miettimättä, Luukkalan ristikoihin tarttee omata tietty mielentila, jotta jaksaa 'pohtia asiat useamman mutkan kautta'...
23. Pekka Harne18.10.2006 klo 08:34
Viimeinen aukeama osoittautui tällä kertaa Pitkälän, Viitamäen ja Luukkalan tehtäviä helpommaksi numeroteemastaan huolimatta. Pihlajamäen kolmoseksi merkitty ei ollut ihan kahtakaan. Käärme oli mulle tällä kertaa pettymys eli se ratkesi alta aikayksikön.
24. Jukkis18.10.2006 klo 10:04
Ja teidän kummankin (Kasperi ja Pekka Harne) mielestä tuo sivun 15 vihje

MAINT-
TAVIA

on ihan OK, vai?
25. RA18.10.2006 klo 13:09
MAINT-
TAVIA

vaikuttaisi pelkältä kirjoitusvirheeltä ja tulisi olla MAINITTAVIA. Ainakaan itse en siitä sen kummempaa keksi.
26. Jukkis18.10.2006 klo 13:48
Varmaankin, vaikka aika kaukaa haettu vihje se minusta on sille sanalle, joka siitä tulee.

Tämmöisistä vaan ei aina osaa olla ihan varma, enkä yllättyisi, vaikka kävisikin ilmi, että vihjeessä ei olekaan painovirhettä.
27. Jaska18.10.2006 klo 18:22
Jukkis, minustakin sen pitäisi olla MAINITTAVIA. Vihje olisi voinut olla parempikin. Pekka Harnehan sitä ei kommentoinut, vaan kuutosta paljastaen samalla viimeisen aukeaman ratkontaan liittyvän keskeisen asian.
28. Kasperi18.10.2006 klo 21:36
Todnäk tuo mainttavia on pelkkä kirjoitusvirhe... ajattelin kieltämättä ensin pitkään, että ajetaan takaa jotain 'maittavia', jonne ympätään n keskelle, mutta ratkoin ympäristön ensin, joten ei jäänyt muita ratkaisuvaihtoehtoja...
29. Pekka Harne19.10.2006 klo 14:23
Jaska, en paljastanut mitään "ratkontaan liittyvää keskeistä asiaa", sillä kutsuin ristikkoa numeroristikoksi pääkuvan teeman perusteella.

Myös sokkokrypto oli mulle tällä kertaa helppo, koska löysin siitä nopeasti ratkaisun avainsanan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *