KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 19.8.

2851. IS KOVIS 19.8.

RA20.8.2006 klo 18:49
No niin, Skytän Antti on tainnut nyt tehdä 4-palloisen?!

Tunnin tuijotellut ja vasta vasen alaneljännes täynnä. Eipä totta vie mennyt nuo lehtirahat hukkaan.

Mitenkäs muilla menee? :-)
2. Jaska20.8.2006 klo 19:04
En ole vielä aloittanut, hirvinneekö edes? Laskepa RA, onko kanitarhastasi yksi kateissa.
3. Timppa20.8.2006 klo 19:51
Meinasin jo aikaisemmin kirjoittaa, että vaikeusasteeksi olisi riittänyt 3-. Usein Antin Kovikset on jäänyt ratkomatta, mutta tämä meni melko sujuvasti muutamassa tunnissa muiden (työ)askareiden ohella. Alku tosin oli vaikeaa... Vasen alanurkka ratkesi mulla vasta viimeisenä.
4. RA20.8.2006 klo 20:24
Ai jaaha! ;-)
5. Eki20.8.2006 klo 20:40
Kovikselle 12.8. ei avattu omaa säiettä, mutta siellä oli minusta yksi vihje, jolle odotin pientä huomiota.
6. Jaska20.8.2006 klo 21:17
Huomiota kyllä tuli tältäkin suunnalta, joskin sen julkistaminen ajankohtaiseen aikaan estyi. Odottikohan Eki kuitenkin mahdollisesti kp:n kommenttia? RA:han tuohon kyllä viittasi. OTTAA MURKKU KIINNI = NAPATAATTA! Kyllä se taitaa elokuun vihjeistä kiilata tässä vaiheessa ykköseksi, mutta kuuta on kuitenkin vielä jäljellä. Rankingin seuraavat: KITAURPO KUMOSSA, CELIN, VOI VOI! (tosin ennen käytetty muistaakseni ilman huutomerkkiä), LAULAJA ISOLLA TAI PIENELLÄ, ANNIN. Viimemainittu ei todennäköisesti auennut niilel, joille Anni Swanin Iris rukak ei ole tuttu. Yksi vihje on mielestäni tavallaan pielessä, jos KÄYTTÄMÄTÖN ANKKURI viittaa Arvi Lindiin. Kyllä on Arvia käytetty ankkurina, vaikka ei enää käytetä. Olikohan muita tulkintatapauksia? Ristikko oli muuten vokaalivoittoinen (n. 52 prosenttia).
7. Eki20.8.2006 klo 21:21
Kas kun olin itse nettipimennossa monta päivää, en ole tuota huomiota huomannut. Mistähän semmoinen löytyy?
8. Jaska20.8.2006 klo 22:17
Huonon yhdyssanan vihjeet 14.8. Pena 10.53 ja 13.01, RA 12.32 ja 13.28.
9. Eki20.8.2006 klo 22:58
Kiitos, Jaska. Sieltäpä löytyi kokonaan minulta lukematta jäänyt säie, joka oli syntynyt intensiivisesti kahdessa päivässä ja sitten loppunut.

Niin, siis se ristikkoni vihje oli "ottaa murkku kiinni".
10. Libero21.8.2006 klo 22:13
Oman nettipimentoni takia rästissä ollut Ekin kovis tuli vasta tänään ratkotuksi. Kiersin kuin kissa kuumaa puuroa vihjettä KITAURPO KUMOSSA ja uskoin lujasti, etten keksi siihen ratkaisusanaa. Vaakasanoistapa kirjaimet siihen sitten laittautuivat, joten lopuksi vain nauratti.

Vihjeeseen CELIN kirjoitin oikean sanan saatuani ensimmäisen ja kolmannen kirjaimen kohdalleen, mutta kesti tovin, ennen kuin hoksasin, mistä oli kyse. Tämäkin oli hauska juttu. :) Minua ihastutti myös vihje PIETARIN PÄÄLLÄ.

Onko tosiaan jo normaalissa kielenkäytössä sana, joka tulee vastaukseksi ujeltavaa autoa kuvaavaan piirrosvihjeeseen?
11. [Libero]21.8.2006 klo 22:39
[Korjaan tuon kommenttini alun kuulumaan "oman pimentoni takia". Ei kyseisen ristikon ratkomattomuudella ollut tietenkään mitään tekemistä netin kanssa...]
12. Eki21.8.2006 klo 23:31
Otsikon lehdessä 19.9. uskaltauduin panemaan pehmikselle yhden pallon palloplussan sijaan. Siitä tuli minusta ihan oikeasti tosi helppo. Aina tuppaa jäämään jotain, joka tuntuu aloittelijalle tai tottumattomammalle vaikealta. Ei se ole välttämättä huono sana tai vaikeasti vihjeytettävä rykelmä, vaan jotain sellaista, mistä eivät kaikki saa heti kiinni.
13. Jaska28.8.2006 klo 20:29
Samoilla linjoilla kuin RA, oli kova kovis, siis pahis. Vaati useitakin ähellysistuntoja siellä täällä ennen kuin kaikki irtosi! Viimeiseksi jäi yllätys, yllätys, vasen yläaukio. Sen sijaan Timpalle vaíkeuksia tuottanut alakerran vastaava ratkesi helposti ensimmäisenä. Alakerran keskusta oli sen sijaan erittäin visainen. Mulle helppo, sulle vaikea, ja päinvastoin. Tutulla alalla, sattumalla ja päivän kunnolla on myös osansa asiassa. Esim. KÄYDEN = ANDANTE oli musiikin harrastajalle helppo, muille mahdollisesti kovakin pähkinä.


Osasta puheenollen, Skyttä keksi ristikkojen first ladylle ISTALLE mainion vihjeen, vai keksikö? En ainakaan itse muista siihen aiemmin törmänneeni. Simppeli ELSIkään ei vihjekikan tavallisuudesta huolimatta tullut heti mieleen. Kaikkein vaikeimmaksi hoksattavaksi osoittautui epäonnistunut hätäapuratkaisusana AITAOSA, jota laatija itsekin surree. Pakko vetäistä pukki, vaikka toinen uudisyhdyssana SAMMUTUSAATE vihjeelle TULI SEIS olikin varsin sytyttävä oivallus!

Huumorinsa ansiosta ristikon vihjeistä parhaaksi nousee TIETYLLE RAKKAALLE JOSSAIN VAIHEESSA! = SALAKAATO. Se tosiaan nauratti. Mutta. Lakonisempi vihje olisi oikeuttanut jopa koko vuoden rankingkärkeen: MARIKALLE! Ehkäpä Skytällä sekin oli mielessä, mutta taisi ennakoida sensuuria...

Rankingissa täpärä kakkonen SIELLÄ KOLONIALISMIA = IRTOMAAT, hyvä kolmonen RNTTI = RANA, sitten selvä rako ja KORVAAVAA? = APULANTA, YKSI NAISTAKIN PEILISSA = NIKAMAT, mainittu aate, 1/7! = SAMURAI (palkkioksi siitä, että sai suomia itseään kestoristikkomies Akiran unohtamisesta, moni ehkä ihmetteli huutomerkkiäkin), NIISTÄ KIITOKSET = YSIT (katsotaan nyt).

Pääkuva (laatijakunnan kolmannen polven edustaja?) kekseliäine ratkaisulauseineen (itse en ollut tarpeeksi kekseliäs keksiäkseni LAJITOVERIn jo eri-lopusta, minkä jollekulle RAskaan sarjan ratkojalle voisi kuvitella onnistuneen) neutraloi lisämiinuksen, jota harkitsin lievästä tukkoisuudesta joidenkin tuoreehkojen jättiaukioiden hemmottelemana. Aukiot eivät toki saa olla itsetarkoitus, niidenkin sanasto ja vihjeytys ratkaisevat.

Ristikon 97 sanan keskipituus tasan kuusi kirjainta jakaumalla 35/4, 11/5, 16/6, 16/7, 6/8, 7/9, 3/10, 1/11, 1/12,1/15. Piiloruutuprosentti 11,65, avaruusprosentti uudella skaalalla, jossa piiloruutuja ei oteta huomioon 70,83. Arvosana 9½.
14. Eki28.8.2006 klo 21:29
Mitä sensuuria ennakoitiin?
15. Jaska28.8.2006 klo 22:33
Sanarisin sensuuria. Marika olisi voinut haastaa Sanarisin oikeuteen kunnianloukkauksesta. Ai perhana, sehän olisikin ollut ilmaista mainosta, koska MF olisi hävinnyt jutun. Miksi Sanaris ei siis muuttanut vihjettä?!
16. Eki28.8.2006 klo 22:41
Ei tullut mieleen, että pitäisi vaihtaa. Lieneekö ollut syytäkään. Mutta syy ei ollut sensuuri. Laatijan ehdotusta kunnioitetaan mahdollisuuksien mukaan. Muistaakseni YKSI NAISTAKIN PEILISSA oli toinen kuin laatijalla, en nyt muista, oliko vain hienosäätöä vai kokonaan uusi idea.
17. tonimikael28.8.2006 klo 23:28
Paitsi että K ja N eivät pysy ennallaan peilistä katsottuna. Sanoo mies, joka hokasi idean vasta nyt. ;)
18. Eki28.8.2006 klo 23:39
Ei sitä peiliä noin tarkkaan syynätä.
19. tonimikael28.8.2006 klo 23:44
Minä Narkissoksen osaveljenä ainakin!
20. Antti Skyttä29.8.2006 klo 00:11
Kiitokset taas kerran Jaskalle. Arviosi ja palautteesi ovat erinomaisia, koska yksilöit niissä monia erillisiä kohtia ja vaivaudut myös perustelemaan. Lisäksi käyttämäsi numeraaliset mittarit ovat varsin oivallisia.

Eki: YKSI NAISTAKIN PEILISSÄ oli ihan kokonaan muutettu, minun tarjoamani vihje oli (kerrankin) lähes suora.
21. tonimikael29.8.2006 klo 00:32
Onko logiikkani hukassa? Minusta nimittäin monet vihjeet ja ratkaisusanat eivät täysin kohtaa.

PERÄKKÄIN -> KARAVAANI
Minusta vihjeen pitäisi olla PERÄKKÄISISTÄ.

KUIN KALA VEDESSÄ -> ANJOVIS
Miksi tuo KUIN? Samalla logiikalla vihjeeseen KUIN AUTO tulisi vastaukseksi FORD.

[KUVASSA KAKSI HAITA YMPÄRILLÄÄN LAINAUSMERKIT] -> SAAPPAAT
On siis olemassa haisaappaat. Tämä toimii silloin, jos niitä saappaita kutsutaan pelkällä HAIT-nimityksellä. Kutsutaanko?

MERELLINEN? -> KOTKATAR
Tarkoittaako tämä, että Kotkassa asuvalla naisella on meri? Jos tarkoittaa, ei mielestäni ihan toimi.

REVI SIITÄ! -> KISKO
Miksi tuo SIITÄ? Harhautuksen vuoksi? Hyi, Antti!


Voihan se olla, että minulla (ja vaimollani) on oma logiikkani pielessä tai se on liian pikkutarkka. Siksi haluaisinkin kuulla, miten muut nämä ovat kokeneet tai kokevat.
22. iso S29.8.2006 klo 08:33
tonimikael, mielestäni olet kaikilta osin oikeassa, myös siinä että logiikkasi on liian pikkutarkka :-)

Peräkkäisistä ei synny välttämättä karavaani, voi tulla vaikka soppajono. Ei sekään siis olisi ainakaan täsmällinen yksikäsitteinen vihje. Minusta tässä vihjeen kelpoisuus riippuu siitä katsotaanko kokonaisuudesta osiin vai päinvastoin. Kun lähtee laajentamaan mitä voi olla peräkkäin, esimerkiksi kulkevia kuormakameleita, saadaan karavaani. Kelpaa minulle.

Kuin kala vedessä: huomautus aiheellinen. Näen tässä eräänlaista huumoria, on käytetty tunnettua sanontaa. Vihjeen turhista osista olen itsekin vekuttanut, ne ovat ikävää hämäystä, joten sikäli olen ihan samaa mieltä. Fordista voi olla kahta mieltä. Tuoreessa Moottori-lehdessä vertailtiin Packardin ja Henry Fordin filosofiaa: Packard teki kaikki osat itse tavoitteena paras mahdollinen laatu, Ford käytti paljon alihankkijoita ja kriteerinä oli halvin hinta.

Hait: minulla on kahdet saappaat: hait ja tukki-jannet. Niistä valitsen tilanteen mukaan sopivammat ja ainakin mielessäni lyhennän haisaappaista saappaat pois. Eihän ne oikeita saappaita olekaan, ei niillä voi kummoisessakaan syvyydessä kahlata.

Merellinen: ei välttämättä omistaja, kunhan on mereen liittyvä. Kotka on merellinen kaupuki, toisin kuin vaikkapa Lahti. Siksi kotkatarkin voi (mukamas) olla merellinen. Tylsähköllä tavalla harhauttavaa kuitenkin. Tar-loppuiset sanat sellaisenaan menevät vähän samaan kastiin luin ludeuros ja vastaavat: laatija on kiemurrellut lisukkeella irti vaikeuksista.

Revi siitä: anjovis-tyyppinen, on käytetty sanontaa ja syyllistytty ylimääräisellä harhauttamiseen. Tässä voi hyvällä tahdolla (ja sitähän meillä piisaa) nähdä sisäistä huumoria ja soveliasta täsmennystä: revi siitä huumoria että käskymuotoisen revi-sanan suora vastine kisko ei sellaisenaan olisi kelvollinen ristikkosana, mutta onneksi se on myös perusmuotoinen rautatien (ei junaradan?) osa.
23. IiKoo29.8.2006 klo 10:34
Tonimikael taitaa olla niin nuori, ettei ole haissa kävellyt. Kyllä niitä minusta silloin ihan haiksi kutsuttiin: Hait jalkaan ja menoksi.
24. Jaska29.8.2006 klo 11:11
Peräkkäin = jonossa (vrt. ruotsiksi i rad). Karavaani etenee jonon muodossa, siis jonossa = peräkkäin. Ei rintamana eli rinnakkain.
25. iso S29.8.2006 klo 11:20
En usko etteikö tonimikael tuota olisi tietänyt. Hän oli vain lainannut jostain hiuksen ja yritti halkaista sen! Karavaani on kokonaisuuden nimi joten se ei sellaisenaan voi olla peräkkäin, vaan muodostuu peräkkäin kulkevista osista (kamelit ja taatelintallaajat). Yleensä rinnakkain karavaanin kanssa esiintyy haukkuvia koiria, mutta ne eivät kuulu karavaaniin koska niiden ääni hukkuu kuin Heinäluoman piiru Saharaan :-)

Siitä syystä tonimikael on sitä mieltä että peräkkäisistä olisi täsmällisempi vihje.
26. tonimikael29.8.2006 klo 13:09
Mukava kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta. Tulevaisuudessa suhtautunen pienemmällä pikkutarkkuudella muiden ja suuremmalla omiin ristikoihin. Mutta ei niistä (omista) silti taida kovin kummoisia tulla. Mutta yritetään silti! Jooks? :)
27. Tuomas L.29.8.2006 klo 13:50
Korjataan sen verran, että IRTOMAAT-sanan vihje oli siis "sillä kolonialismia".
28. Libero29.8.2006 klo 14:29
tonimikael: Minulla on kaksi karpalonpunaista saapasta. Kummankin nimi on Hai. Jos koira olisi nimeltään Hai, sanoisin sitä Haiksi enkä haiksi. Niinpä saappaatkin ovat Hait.

Tämä ei ole ollenkaan viisastelua, koska Hait vaativat myös hoivaa: pesua, hoitoainetta ja lepoa pysyäkseen nätteinä.

iso S: Saapastelen Hai-parillani vain matalissa vesissä. :)
29. iso S29.8.2006 klo 14:54
Kun menee kuralammikossa aika haipakkaa niin Hai pakkaa likaantumaan. Sehän on suorastaan hai-tallista. Mitä muuten saa jos yrittää eläytyä hain ja ristikoista tutun linnun risteytyksen sielunmaisemaan? Hai-kean olon. Sellaisia hai-tarinoita voisi kertoa magiikkaan perehtynyt kurtunsoittajatar.
30. Jaska29.8.2006 klo 17:30
Mikä on se valtio, jossa suomalaiset turistit ryyppäävät niin että se vahingoittaa sisäelintä? Haimaa! Kiitos Tuomas L panovireeni oionnasta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *