KESKUSTELUT > RISTIKOT > AULIKSEN KILVOITTELU

2828. Auliksen kilvoittelu

Taata5.8.2006 klo 14:48
Täällä jälleen kirjeenvaihtaja T. Aata Helsingin olympialaisel-
ta Sanomatalolta. Meillä on täällä ilmassa jälleen suurta urheilujuhlan tuntua, kun lähtötelineissä on kuvaristikkojen laatijoiden primus motor Aulis Lehto jälleen uusissa ennätys- yrityksissä taistellen lähinnä itseään vastaan, koska muut kil-
pailijat ovat tässä vaiheessa tippuneet ties minne tai sam-
muneet juottoasemille.

Aulis Lehto asetti jälleen itselleen huiman tavoitteen Helsin-
gin Sanomien Nyt-liitteen ristikossa. Sai melkein läpi ison
ristikon, jossa ei ole kuin ruudunkokoisia vihjealueita keski-
osassa, mutta sitten viidessä kohdassa paketti ei pysynyt loppuun asti kasassa vaan neljässä kohdassa kaksi vihje- ruutua olivat nurkasta kiinni kuin rakastavaiset käsi kädessä ja yhdessä sitten kolmas osapuoli tuli vielä välille häikkää-
mään aiheuttaen laatijalle runsaasti harmia loppupiilokirjai-
men muodossa. Se oli siinä kuin täi tervassa teit mitä hyvän-
sä eikä lähde kuin kulumalla. Muita alku- ja loppupiiloja risti-
kossa ei sitten olekaan ja muutenkin vähän piilokirjaimia
verrattuna Auliksen ristikoihin yleensä, mutta ylenpalttinen
satsaus tähän liiteristikkoon kostautui sitten Helsingin Sano-
main varsinaisessa ristikossa aikapulan takia niin, että alku-
ja loppupiiloja pääsi lipsahtamaan oikein olan takaa äkki-
näisen laskun mukaan noin kolmenkymmenen kappaleen
verran.

Jälleen voidaan käyttää kulunutta sanontaa, että ah-
neella on paskainen loppu eli olisiko pitänyt vetää koko ajan
turvallisesti keskirataa sortumatta suuriin utopioihin, jotta
myös Hesarin normaalia pienempi ristikko olisi superin tasoa?

Tästä on varmaan niin monta mielipidettä kuin on ratkojaa-
kin, sillä Hesarin toimitus ei tunnetusti ota kantaa mestaris-
miehen laatimuksiin ja niinpä hänellä onkin vapaat kädet
suoltaa tulemaan ratkojille mieluista ristikkoa vuodesta ja
vuosikymmenestä toiseen. Monet ratkojapolvet ovatkin kas-
vaneet Auliksen hengessä osan ponnistaessa sitten tästä
yhä korkeammalle supervaikeisiin tehtäviin, jotka eivät aukea
tavallisille kuolevaisille, vaikka kuinka selitettäisiin saatu rat-
kaisusana vihjeeseen sopivaksi ja jopa yksikäsitteiseksi.

Täällä T. Aata Helsingin olympialainen Sanomatalo! Ja sitten
Epsanjan kansallislaulu eiku Maamme- laulu soimaan!
2. kp5.8.2006 klo 15:07
Kas kummaa... Maailma on ihmeellinen. Minun ristikossa on
nyt vihjeytyksessä tuo yksiruutuisuus... Onkohan silkka sattuma vai ajattelun samasuuntaisuus Auliksen kanssa?
3. Eki5.8.2006 klo 16:54
Kritisoimatta millään tavalla tuollaisia tavoitteita totean vain, että kyllä taiteilija Markku Mäkelä (ja moni muu ristikkopiirtäjä) olisi anti-innoissaan, jos saisi piirrettäväksi ristikon, jossa on vain yhden ruudun kokoisia vihjetiloja.

Ja qweriltä pyydän anteeksi, että kirjoitan Hesari-säikeeseen.
4. Taata5.8.2006 klo 17:16
Minun täytyy pyytää KP:ltä anteeksi töppäilyäni, kun kiihkeän
selotuksen hektisessä myllerryksessä en kiinnittänyt tar-
peeksi huomiota sinne kaukaisen nurkkapöydän tavallista
fiksummannäköiseen herrasmieheen, joka vaikutti olevan
niin kovin keskittynyt tehtävään, että tuskin erottui pöydän
pinnasta. Vielä kisan jälkeenkin pyöritys oli niin valtavaa, kun
sankat näyttelijä-, missi- ja toimittajajoukkiot ja muut föönit ympäröivät minua ja Aulista, että ajattelin hetken juosta
kentän yli hotellini 7- kerroksen sviittiin rauhoittumaan, jotta
jaksaisin sitten paremmin suunnistaa Helsingin yöhön.

Aloitin kierroksen sitten siten, että Feverin hyvin kiihkeä sisäänheittäjä viskasi minut sisään sykkeeseen, jossa oli etupäässä missityyppisiä naisia, mutta sopihan se minulle ja olisi sopinut varmaan sullekin.

Tarkistin nyt vahtimestarilta asian tolan siitä nurkkapöydän miehestä ja tämä kehui tätä originellia gentlemania vuolaas- ti mainiten hänellä olleen merkillisimpiä lemmikkejä muka-
naan onnea tuomassa kuin hän oli kuuna kullan valkeana aiemmin nähnyt. Silloin hihkaisin välittömästi, että se oli KP sittenkin Savonmaalta uskaltautunut tulemaan pääkaupun- kiin.

Valitettavasti kisan jälkeen menetin näköyhteyden sinuun, koska olit ilmeisesti mennyt kaikkien tieteen ja taiteen sään- töjen mukaan ulkoiluttamaan näitä lemmikkejäsi. Niinpä et sitten päässyt mukaan jatkoillekaan, valitettavasti. Se lap- pu, jolle laadit on kuitenkin tallessa ja minun olisi pitänyt se muistaa ja huomioida, mutta tilanne oli niin kaoottinen, että se tempaisi mukanaan enkä ole siitä vieläkään täysin toipu- nut, jos nyt koskaan toivunkaan.

Minulla aina sattuu Helsingissä yhtä ja toista. Taitaisi olla
parempi kiertää se kaukaa tai pysyä vain turvallisesti rauta-
tieaseman sisäpuolella, mutta on takuuvarmaa, että silloin
sinne ilmestyisi myös ystäväni junamies ja mitä siitä sitten
seuraisi, niin sitä voi vain arvailla. Se ystävyys on tullut mi-
nulle jo niin kalliiksi, että olen perikadon partaalla, jos ei tah-
ti muutu sillä miehellä. Minä saan selitellä ja selvitellä hänen
tekemisiään. Seilaa vapaamatkustajana ja tulee koneellekin lähettämään juttujaan silloin kuin häntä sattuu huvittamaan
oli yö tai päivä.

Suo anteeksi tämä asiaton vuodatukseni. Misukin lähettää terveisiä sinne Savonmaalle, kun on sukulaisia sielläkin. Lähetän sen sinun lapun eteenpäin, kun ensin tarkastan ja mahdollisesti hieman entraan laatimusta.

Tietenkin teen sen talkoilla! Lähdetään tässä kohta Orvie-
toon ja Vicenzaan Vittoriota ja kumppaneita tapaamaan.
5. Taata5.8.2006 klo 17:22
Eki on oikeassa. Ei taiteilijat tietenkään tykkää noin ahtaa-
seen välämään kuviaan lykätä, kun eivät tahdo saada niitä
sinne millään mahtumaan. Hesarissa olikin sitten tilaa pää-
kuvalle ja MM:lle.
6. kp5.8.2006 klo 17:26
Pitäpä tuosta Taata. Tilanne oli niin hurja, että tällainen
maalaispoika hukkuu ihmispaljouteen. Lue tarkasti se lappu
tai mikälie se olikaan. Tempaisit tuon paperipalasen niin nopsaan kädestä, että peukalo meinas tulla mukaan. Ja olit
ihan oikeassa. Vaikka kuinka kiire on niin nuo suloiset lemmikit tarvitsee ulkoiluttamista... Ilmoittele sitten kun tuon
paperilappusen olet lukenut...
7. Antti Skyttä6.8.2006 klo 00:34
Kun Sinä, Taata, jälleen kerran, täysin kritiikittömästi, suitsutat Auliksen erinomaisuutta, haluan yrittää taas/vielä/siitä huolimatta/kumminkin tuoda keskusteluun myös joitakin pohtivia näkökulmia ja omia mielipiteitäni.

Oli aika (kovimmillaan 1980-luvulla), jolloin Aulis oli (lähes) ylittämätön monella ristikkomittapuulla mitattuna.

Surullista on, että Aulis ei ole kehittänyt itseään/kehittynyt tuosta tasosta, vaan on kulkenut koko ajan taantuvaan suuntaan. Tästä on tälläkin saitilla todella moni kirjoittaja kertonut omat käsityksensä.

Kaikkein surullisinta tässä on, että Aulis ei ole ottanut näitä palautteita huomioon. Ainakin tältä tuntuu, kun viikottain ratkon hänen Hesarituotoksiaan.

Teimme Auliksen kanssa läheisesti yhteistyötä varsin pitkän rupeaman, joten en puhu pelkästään ratkomieni ristikoiden perusteella.

Parhaimmillaan Aulis on edelleen huikea. Huonoimmillaan sellainen, että pistää kysymään itseltään, alanko enää ratkoa seuraavan perjantain Hesarin ristikkoa.

Parhaimmillaan Auliksen runomuotoiset pääkuvavastauslauseet hivelevät selkäydintä myöten. Huonoimmillaan ne ovat "runomuodossaan" sellaista soopaa, että hirvittää.

"Tapahtui"- ristikot ovat lähes aina lauseiltaan huippuluokkaa. Miksiköhän ne päättyvät aina 1980-lukuun? Siksi, että "Vuosisatamme Kronikka" -teos ei sisällä siitä pidemmälle ulottuvia tietoja.

Auliksella on kaikista laatijoista (joiden ristikoita minä ratkon) ristikoissaan kaikkein eniten kaikkein pahimpia fakkisanoja.

Aulis on löytänyt Googlen ja käyttää sitä kaikista laatijoista (joiden ristikoita minä ratkon) kaikkein kritiikittömimmin ja huonoimpia sanoja hyväksyen.

Se, mitä Sinä, Taata, alkupuheenvuorossasi erityisesti suitsutat (yhden ruudun kokoiset vihjetilat), ei ole mitään ylittämätöntä. Vähän vastaavaa kuin piilokirjaimeton ristikko.

Aulis ammattimiehenä hallitsee hyvin ellei jopa erinomaisesti lähes kaikki laadinnan hienoudet. Jos ja kun niin haluaa.

Kaikille tätä lukeville, ja erityisesti Sinulle Taata, haluan korostaa, että ylläolevat kannanotot eivät millään tavalla ole Auliksen persoonaan kohdistuvia. Mukava ja joviaali ihminen sen kymmenkunnan vuoden kokemuksen perusteella, joka minulla on puuhaamisesta hänen kanssaan.
8. kp6.8.2006 klo 08:20
Antti Skyttä
Sinä taidat nyt unohtaa, että toiset tykkää äidistä.
Toiset tyttärestä. Vähän kohtuuton kannanotto. Nimittäin
Auliksen ristikoihin. Mistä sinä tiedät mihin suuntaan Auliksen
ön "kehotettu" ristikoitaan laatia. Vai onko tuollaista kehotusta ollutkaan. Olkoon miten on. Olisikohan, että Aulis
on (tahtonut) mennä tuohon suuntaan. Kuitenkin on niitä
ratkojia, jotka tykkäävät. -Ei siksi pitäisi noin "lekalla"
iskeä... -Niinkuin aiemmin sanoin. Kustantajalla on se ylin
valta hyväksyä tai hylätä/antaa ohjeita/tai olla antamatta....
9. kp6.8.2006 klo 08:26
Ja jos tuo yksiruutuinen vihjekuva on niin "helppo" ristikkoon
sijoittaa, niin siitä vaan. (Siis (melkein) kaikki vihjekuvat yksiruutuisena) -Muodostuu pakosta isompi, jos ei ole kokoajan tarkkana...
10. kp6.8.2006 klo 08:29
-Jossakin säikeessä mainitsin tuon jipon, miten tuo ihme
tehdään... -Siitä vaan...
11. kp6.8.2006 klo 08:38
Miettikääpä tätä. Kumpi on pudonnut "kärryiltä" ratkoja vaiko
laatija.... -Nimittäin silloin, kun laatijan ristikko alkaa näyttää
toiselta, kuin sen pitäisi? -Kumpi hevosta ajaa, laatija vaiko
ratkoja...
12. kp6.8.2006 klo 09:06
Kait laatijalla vielä on oikeus laatia itsensä näköistä ristikkoa?
13. Hui_hai6.8.2006 klo 09:34
On se hassua, että kp jatkuvasti toitottaa tekevänsä sitä mitä kansa haluaa, mutta samaan aikaan kiistää ratkojien oikeuden antaa palautetta laatijoille...

Ja jos toiset tykkäävät kerran kp:n mielestä enemmän äidistä kuin tyttärestä, niin miksi kp:lla (ja Taatalla) on niin kova hinku kieltää muita arvostelemasta omia suosikkejaan ja valittaa muiden vain kritiikittömästi suitsuttavan omiaan. Palaute tarkoittaa sekä kritiikkiä, että kehuja.

Miettikääpä sitä kumpi on pudonnut kommentoinnissaan enemmän kärryiltä, Skytän Antti vai kp. Jos on ongelmia valita, niin yllä on malliksi molemmilta kommentteja.
14. kp6.8.2006 klo 09:47
Skytän Antti varmaan tietää, että Aulis ei lue näitä sivuja.
-Ja jos ei tiedä, nyt tietää...
15. Eki6.8.2006 klo 09:52
Vaikka sivujen perustamisessa ja kustantamisessa on huonojakin puolia (jokainen voi ne itse miettiä tykönänsä), on jotain hyvääkin. Nimittäin tietää asioista enemmän kuin muut. Tietää myös sen, jos joku muu kovasti väittää tietävänsä mutta ei tiedäkään.

Muuten, edelleen olen sitä mieltä, mitä olen ennenkin kirjoittanut, että Aulis uudisti ristikollisen ajattelumme 80-luvun alussa ja on yksi alan tärkeimmistä pioneereista. Samaa sanoi yöllä Skyttä.
16. Teppo6.8.2006 klo 17:34
Antti "Leka" Skyttä pakinapuolella: Aulis Lehto, Sinä olet yksi suomalaisen ristikon suurista uudistajista ja eteenpäin viejistä. Monipuoliset ja usein riimitellyt lausekokonaisuutesi ovat ylittämätön juttu ristikoissamme. Parhaimmillaan vihjeesi kutkuttavat niin, että raapimisesta ei meinaa tulla loppua lainkaan.
17. Antti Skyttä6.8.2006 klo 17:45
Teppo!

Olen edelleen samaa mieltä tuosta lausumastani. Ja niin mielestäni myös kerron viime yön pohdinnassani.

Yritin kertoa yksilöidysti ja yritin olla tasapuolinen vahvuuksien ja kehittämiskohteiden ilmaisemisessa.

kp käytti termiä lekalla lyönti. Toivon, että sanaa leka ei yhdistettäisi nimeeni edellisen esimerkin tavoin. Se ei minusta millään tavalla luonnehdi minua.
18. Teppo6.8.2006 klo 17:52
Antti, minun pienen vihjaukseni ("Leka") piikki oli suunnattu kp:n ylimitoitettuun tuomioon.
19. Taata6.8.2006 klo 18:52
Ollaan Antin kanssa tuiteritaatoja ainakin toistaiseksi. Saapa
nähdä, että voiko tuosta nimestä päästä eroon halutessaan-
kaan? KP ei taida päästä siihen joukkoon. Olisi vielä paljon
petrattavaa.
20. Antti Skyttä6.8.2006 klo 19:36
Taata!

En ymmärrä, miten omien mielipiteiden ilmaiseminen voisi järkyttää Tuiteritaatajäsenyyttä!

Olen aina ollut sitä mieltä, että kaikenlaiset kumppanit luottavat toisiinsa ja hyväksyvät toisensa sellaisella tasolla, että omat mielipiteet voidaan sanoa suoraan, reilusti ja jopa railakkaasti.
21. Taata6.8.2006 klo 21:18
Minulla on Antti henkilökohtainen ongelma nyt, kun Arvo Salo
sanoi minulle jotain sellaista, joka horjuttaa uskoani sopivuu-
teni Tuiteritaatoihin. Ei sinun eikä muidenkaan mielipiteet sii-
hen ole vaikuttaneet vaan ainoastaan Arvo sai minun itse-
kritiikkini ko. asian suhteen nousemaan. Minä en oikein viitsi
tuota lausahdusta toistaa näin julkisesti. Minun pitäisi ilmei-
sesti alkaa juomaan oikein toden teolla, että säilyttäisin tä-
män jäsenyyden.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *