KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUKA ON KENEKIN MIELSTÄ TARPEEKSI KUULUISA?

2824. Kuka on kenekin mielstä tarpeeksi kuuluisa?

Eki4.8.2006 klo 19:10
Lähettäjä: Taata 4.8.2006 klo 15:43

Tea Ista on muuten edelleen näyttämöllä joten ei ole hän mikään historian hämärään vaipunut henkilö kuten täällä tämän tästä näytään ajateltavan. Eihän sitä nykyään saa olla tyytyväinen mihinkään. Toista se oli ennen, mutta silloin olikin persoonalliset mestarit asialla, joilla ei ollut tietokoneista hajuakaan vaan itse piti kaikki opetella juurta jaksain ilman kirjoja ja nettiä. Niinpä oli jälkikin persoonallista ja sen erotti vaikka ei ollut nimeä lehdessä. Oi niitä aikoja!

Lähettäjä: Hui_hai 4.8.2006 klo 17:29

Nyt taitaa Taata hiukan sekoittaa asioita. Ei Tea Ista ole tosiaankaan uraansa lopettanut ja vaikka olisikin lopettanut niin kyllä Istaa voi pitää suomalaiselle taiteelle niin merkittävänä henkilönä, että hänen nimensä tuntemista voi pitää yleissivistykseen kuuluvana. Tätä ei kukaan kai ole kiistänytkään.

Mutta ristikoita tarkastelemalla voi saada kuvan, että Tea Ista on suomalaisen esittävän taiteen ainoa todellinen merkkihenkilö. Miksi ei käytetä muita taiteilijoita? Monta hyvää nimeä jää syrjään syyttä suotta. Kysymys ei ole miksi sitä Istaa aina käytetään, vaan siitä miksi ei käytettäisi enemmän muitaKIN henkilöitä. Tämän väitteen kai Taatakin voine taata;)

Lähettäjä: Taata 4.8.2006 klo 18:11

Kaikilla ei ole yhtä sopiva ristikkonimi kuin Tea Istalla esim.
Nikke Lignell, Seppo Pääkkönen, Petra Karjalainen, Martti
Suosalo, Anna-Leena Härkönen, Peter Franzen ja Irina
Björklund. Aika hankalaa saada joka ristikkoon jostain syys-
tä. Taata taata!

Lähettäjä: Jaska 4.8.2006 klo 18:13

No ainakin Jean Sibeliuksen jylhät piirteet ovat tulleet tutuiksi kansalle ainakin sadasta HS-ristikosta.

Lähettäjä: kp 4.8.2006 klo 18:14

Niin, Tea Istassa on mukavasti äätä ja öötä...
sen takia sen saa niin helposti ristikkoon...

Lähettäjä: Hui_hai 4.8.2006 klo 18:17

Viimeinkin Taata ja kp pääsivät itse asiaan. Istaa käytetään paljon _vain_ koska siinä on kiva ja helppo kirjainjakauma. Kyllä moni ratkoja arvostaa laatijaa joka pyrkii käyttämään noita Taatan listaamia Lignelliä, Pääkköstä jne. Kyllä kannattaa laatia mieluummin parempaa kuin heikkoa huttua. Jos ei muuta, niin itselle tulee parempi mieli:)

Lähettäjä: kp 4.8.2006 klo 18:21

Ongelma on vain se, että Pääkkönen ja Lignell on tuiki
tuntemattomia kavereita heille jolle ristikkoni menee...
-Sitä paitsi noissa ei ole äätä ja öötä...
2. Eki4.8.2006 klo 19:12
Anteeksi kömpelö otsikko ;(
3. qwer4.8.2006 klo 19:33
Minun mielstä kaikki Vuokilan MMM-ristisanakirjassa esiintyvät nimet ova kuuluisuuksia. Ilman tätä kirjaa, ja sitä vanhempaa laitosta, esimerkiksi kaksi kolmannesta hesarin ristikoista olisi jäänyt ratkaisematta.
Googletus on viime aikoina helpottanut tilannetta.

Se nyt on vaan sillä lailla Eki, että ota uusi painos. Päivittäin tulee niin paljon uusia julkkiksia.
Vanha painos oli siitä hyvä, että siinä julkusta annettiin vähän enemmän tietoja.
4. Teppo4.8.2006 klo 21:38
En tiedä, onko qwerin Hesarin ristikoiden hehkutus ennenkään ollut niille kovin positiivista mainosta, mutta nyt taisi päästä emäsammakko.
5. qwer4.8.2006 klo 21:41
Ole hyvä tanateppo
6. qwer4.8.2006 klo 22:05
Eki taitaa olla nyt unten mailla. Nuku hyvin
7. Eki4.8.2006 klo 22:36
Kiitost' vaan!

(kenen tunnetun suomalaisen anagrammi?)
8. Sami4.8.2006 klo 22:40
Uikin.
9. JiiTee4.8.2006 klo 22:43
Taitaapa olla uimari ja ministerinkin kaima?
10. jupejus4.8.2006 klo 22:54
Ymmärtäisin niin, että jokainen ristikko on yksilö ja siinä esiintyy sana pääsääntöisesti kertaalleen.

Niin ollen Tea Ista on yhtä oikeutetulla paikalla päästä ristikkoon kuin Tauno Palokin tai Heidi Krohn. Tea Istan puolustukseksi voi sanoa, että hän on varsin tunnettu näyttelijä, pitkä ja kunnioittava näyttelijäura ja niin täyttää kaikki edellytyksen ristikkoon pääsyyn.

Se syy, että Ista esiintyy nimensä vuoksi usein ristikossa ei anna nimen käytölle syrjinnän oikeutuksia. Mutta toisaalta on myös ymmärrettävää, että jos laatija laatii paljon ristikoita ja jos laatijalla pakkaa tulemaan useinkin Ista laadintaansa, niin laatijan oma oikeus on karsastaa toistuvuuden nojalla Istan käyttöä ristikoissaan. Niin kaiketi silloin se olisi itsekunkin laatijan oma asia.

Mutta yleistä ohjeistusta sanaristikoiden sanoihin ei voitaisi kuitenkaan perustella sillä, että jokin nimi esiintyy ristikoissa jo muutenkin useasti. Tea Ista on esimerkiksi erittäin hieno suomalainen nimi kokonaisuudessaan ja henkilö on nimensä kunnialla kantanut, jotta sen vastaantuleminen ristikossa ei kyllä ainakaan mulla kulmakarvoja nostata.

Sen sijaan epäilen, että jos ristikoihin ujutettaisiin useinkin Franzenia ja Björklundia, niin ne nimet eivät taitaisi parhaimmallakaan laatijalla tuosta noin sinne luiskahtaa vaan täysin harkinnasta. Sanaristikon laadinta taitaa vain olla niin suomalaisilla sanoilla, että tietyt kirjaimet vaativat paikkansa ja niitä toiset sanat suosii.

Että eiköhän niin, että Eetu Isto ja Tea Ista sopivat ristikkoon kuin ristikkoon, mutta ken laadinnastaan niitä mielii välttää, se on kunkin oma asia.
11. Eki4.8.2006 klo 22:55
Samin Uik on salaperäinen, mutta yhtä oikea kuin JiiTeenkin.

Tässä koko tarina:

"Jo pikku nassikkana taisit osoittaa selkeitä uimarin elkeitä. Ruumiinrakenteesi oli sopiva; nähtiin, että jalkasi eivät olleet mitkään ASTINKAVIOT. Samoin todettiin, että käsiisi eivät SOVI KINTAAT, mutta kauhominen vedessä sujuu. Ja kun TOI VATSAKIN oli sopivan lihaksikas, oli uranvalinta ilmeinen. ISIN TAVATKO vielä auttoivat? Huonot tavat eivät saaneet yliotetta. TAATON VISKI ei vienyt mukanaan eivätkä myöskään VIINASOTKAT.
Alkuun ehkä kilpailit vesieläinten kanssa. SAITKO TAVIN uimalla kiinni? Kävikö niin, että vaikka menivät KOVAA SINTIT, porhalsit silti ohi?
Mietit Suomen uinnit tasoa: VAI KASTITON! Se pitää korjata! Tarvitaan voimaa. Siihen auttavat ISOT VANIKAT. Ytyä VOIT NAKISTA myös saada. Kissamaiseen suoritukseesi auttaa KATIN VAISTO. Tarvitset käsien irtonaista pyörittelyä TAI VISKONTAA. Jalkojen pitää toimia kuin TOSI VATKAIN.
Tulokset ovat nyt nähtävissä. TAISIT KOVAN hermopaineen kestää upeasti. Nyt tuntuu siltä, että koko KANSA VOITTI. Ainakin sinä VOITIT KASAN killinkejä. Toivottavasti ne ovat mielestäsi KIVAT ANSIOT. Tasavallan presidentti pitänee puheen mainiten omaan legendaariseen tapaansa: KIITOST' VAAN."
Viimeisestä lauseesta huomasi, että tarina on tehty Kasvion edellisen menestyksen jälkeen, Manun hallintokaudella. Tarinaa ei ole ennen painettu, mutta se on luettu Radio Mafian Sanaseppoloosissa.
12. qwer5.8.2006 klo 00:21
häh. Minä typerä. lisää tällaista
13. Huom!5.8.2006 klo 02:15
Iltalehden Ilonan ristikon pääkuvassa viime viikolla Nicke Lignell!
14. tonimikael5.8.2006 klo 02:57
Ja yhdeksi ratkaisulauseeksi "TEA ISTAN KOLLEGA"? ;-)
15. kp5.8.2006 klo 09:50
Pälähti tässä alitajuntaan. Taata tietysti minun mielestä.
-Sehän on ollut vierailevana tähtenä melkein jokaisessa
ristikossani.. Hyvä Taata Taata...
16. Hyvä kysymys5.8.2006 klo 09:57
Taata ja nimenomaan Taata on mielestäsi tarpeeksi kuuluisa ristikoihin ja nimenomaan siksi, että hän on melkein jokaisessa ristikossasi?
17. Eki5.8.2006 klo 10:09
Seuraavan tarinan olen kertonut aiemmin alla antamassani säikeessä:

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1836&alku=195&t=k 1

Olin Marbellassa lomalla. Kännykkäni soi. Toisessa päässä on Katson asiakas, joka haluaisi ratkoa lehden krypton. Hän ihmettelee, kuka on kuvan naishenkilö. Toinen kirjain neljästä on S. Hän vannoo, ettei lähetä ratkaisua, joten kerron, että kuvassa on Ista, Tea Ista. "Ja mitähän tämä Tea Ista on tehnyt?" kuuluu jatkokysymys.

Ista on rajatapaus. Hän on tutuhko vähän vanhemmalle polvelle. Jos fakkisanoja lajiteltaisiin pahuusluokkiin, Ista olisi lievimmästä päästä. Mutta sellaiselle ihmiselle, joka ei ole häntä normaalielämästä rekisteröinyt, Ista on selvä fakkisana.
18. kp5.8.2006 klo 10:16
Hyvä uusi sukupolvi.
Jos ette ole Istaa nähnyt. Niin klikatkaa linkki...

http://www.hkt.fi/ohjelmisto/play.mhtml?viim

Eki Ei fakkisana. Vaan selvä harvinainen ristikkosana..
19. kp5.8.2006 klo 10:20
Muistakaa myös klikata tuo videonäyte...
20. Eki5.8.2006 klo 10:26
Kuten lienen kertonut, olen tavannut Tea Istan useita kertoja ja käynyt Antti Viitamäen kanssa hänen kotonaankin. Hieno ihminen. Mutta jos edessäsi on krypto etkä tunne Tea Istaa, eipä siinä voi kuin soittaa laatijalle.
21. tjn5.8.2006 klo 12:14
Mielestäni säikeen otsikko jo vastaa kysymykseensä.

Puhumalla vain ihmisistä on kapea siivu yleisempää ongelmaa. Eli mitkä asiat yleensä ovat mistäkin syystä tunnettuja eri ihmisille. Henkilönimissä törmään tämän päivän ristikonratkonnassa siihen, että laatija on olettanut kaikenkarvaiset kellokkaat tunnetuiksi (minulle) tuntemattomasta syystä. Oletan, että ovat saattaneet esiintyä iltalehdissä, joita en juuri lue. Kasvokuvaan törmääminen ristikossa saa yleensä ko. lehden kirpoamaan kädestäni, jos kyse näyttäisi olevan nimenomaan henkilönimestä.

Tästä huolimatta itse en näe esteitä käyttää mitä tahansa henkilö- tai asianimiä (jopa niitä fakkejakin joillekin ihmisille) ristikoissa, kunhan vihjeytyksessä ei olla liikaa "tunnettu"-oletuksen varassa.
22. Taata5.8.2006 klo 12:31
Misun kanssa nähtiin Viimeinen sikari Helsingin kaupungin-
teatterissa viime vuoden keväällä. Meillä oli syömingit siellä
yläkerran aulassa näytelmän jälkeen. Teatterinjohtaja Asko
Sarkola oli seurassamme. En joutanut enää jatkoille muualle,
kun meni jo nyt puoleen yöhön. Oli kevään viimeinen näytös
silloin. Jospa se KP nyt sitten pyörii taas, kun mainostat sitä
tai rupeaa pyörimään.
23. Eki5.8.2006 klo 12:32
Minusta tjn:n viimeinen kappale on erittäin osuva. Ratkojalta avoimuutta ottaa vastaan ristikko, laatijalta kriittisyyttä olla ajattelematta ratkojia liian samanlaisena massana, sitä kai ristikkomaailmassa tarvitaan?

Myönnän kyllä sortuvani käyttämään missejä ja tangokuninkaallisia aika vapaamuotoisesti, mutta ne tuskin yleensä koituvat osaavan ratkojan kompastuskiviksi. Tietysti esim. Suomen Kuvalehden tapaisessa julkaisussa pyritään tuollaisia enemmän välttämään.
24. Taata5.8.2006 klo 12:42
Kiitoksia KP kehuista ja kiittelyistä. Misu huutelee tuolta
kauempaa, että Tea Ista on TV:n Nitrokabinetissa mukana
tänään klo 18.05 TV 3:ssa. Ongelma on se, että nuoriso
ei katso TV:tä, kun on muuta ohjelmaa heillä kuten urheilua, tietokonepelausta ja kaljankittausta. Täällä on sitten vielä
paljon lestoja, joilla ei saisi edes olla televisioita, koska Yli-
vieskassa niin päätettiin 1960- luvulla.
25. Taata5.8.2006 klo 12:55
Minä videoin uuden tangokuninkaan Marko Lämsän laulua
laulukilpailuissa tiernakaupungin torilla muutama vuosi sitten.
Hän voitti ko. karaokekisan sarjansa. Tämä oli aikaa ennen
Seinäjokea eikä laulu ollut silloin tangoa. Yksi biisi oli ainakin
sellainen hullu haitari. Varmaan on Markokin nyt kelvollinen
ristikoihin vaikka noita kuninkaallisia alkaa olla jo pilvin pi-
mein. Ekin uutisristikkoon ainakin kelpaa!

Ei ratkojia saa ajatella massana. Me ollaan kaikki yksilöitä.
Minä Taata, sinä Eki!
26. Libero5.8.2006 klo 15:10
Laatija joutuu ajattelemaan tai saa ajatella ratkojia asiakkaina, joita kuuluu tai saa palvella. Silti tulee mieleen, että Ekin mainitsema (edellä kello 10.09) kryptonratkoja olisi voinut tehdä monta muuta siirtoa ennen kuin ryhtyi soittamaan asiastaan laatijalle. Hänelle ei kuitenkaan noita muita siirtoja ollut olemassa, joten turhautumisaste on tainnut olla melkoinen.

Muistin tämän Tea Ista -kryptojutun, kun ratkoin viime vuoden lopulla aukeaman kryptoa, jonka vihjekuvassa oli nuori vaalea nainen. Tuumailin silloin: Jos jonkun kryptonratkojan ei tarvitse tunnistaa Tea Istaa, niin ei minunkaan tarvitsisi tunnistaa Anna Erikssonia, kun kerran tunnistaisin Tea Istan. :) Eivät kaikki tunne Annaakaan ja silti hänen nimensä tai kuvansa on aika usein ristikoissa.

Hyvä tunnistustehtävä oli Iltiksen historistikossa 25. heinäkuuta. Siinä aiheena olivat Iskelmä-Finlandian saaneet ja ehdokkaat tämänvuotisen palkinnon saajiksi. Tähän ristikkoon asennoiduin niin, että saan siitä todennäköisesti taas jotakin uutta, kun en tuntenut pääkuvan miestä näöltä ja nimestäkin olen epävarma.

Kun en tiedä, kuka tämä ensimmäisenä Iskelmä-Finlandian saanut mies on, niin katson, että vastuu on yksin minun. Kulkisin ristikko kourassa vaikka naapuristossa ovelta ovelle siinä toivossa, että joku osaisi nimetä laulajan, mutten missään oloissa soittaisi asiasta laatijalle. Odotankin tässä yhä myöhäissytytystä, koska moni nimi on muistiin rekisteröitynyt mutta jostakin syystä viipyy matkalla.

Jos mitä ristikoista olen oppinut tuntemaan, niin juuri nykyjulkkiksia ja televisiosarjojen näyttelijöitä. Mitä oudompi naama ristikossa on, sitä ahneemmin käyn ristikkoon kiinni. Tämä johtuu yksinomaan siitä, että ihmiset ovat mielenkiintoisia ja ihmisten nimet ovat tärkeitä. Vaikka ristikko olisi muutoin helppo, niin se vaikeutuu mukavasti, kun siinä on joku outo tyyppi.

Kun laatija on pitänyt aiheellisena panna ihmisen kuvan tai häntä koskevan muun vihjeen ristikkoon, niin minun ratkojana on vähintään yhtä aiheellista koettaa selvittää hänen henkilöytensä tavalla tai toisella - muttei tiukkaamalla sitä laatijalta. Ensin pitää kutsua perhe avuksi, sitten muu suku, sitten tuttavat, sitten naapurit ja totta maar tämän foorumin väki... (siis sittenkin myös se laatija)!
27. Eki5.8.2006 klo 15:14
Kiirehdin laatijana vastaamaan, että Antti Huovila. Kunniakas Sanaseppo Jukka Virtanen valitsi hänet lupaavana tulokkaana Finlandian saajaksi ja kirjoittaa IS:n Tv-lehdessä toivovansa, että Antille tarjottaisin paljon Vaskikellot-kappaleen veroisia kyhäelmiä. Ding-ding-dong...
28. qwer5.8.2006 klo 15:26
Kyllä näiden julkkunimien käytössä Eki on ylivoimainen. Noin kuukauden takaisessa IS koviksessa oli noin 17 julkisuuden henkilöä!
29. Eki5.8.2006 klo 15:35
Ristikon 92 sanasta löysin nämä henkilönnimet, joissa on saattanut olla julkisuuden henkilö -vihje:

ATSOT OLAV HARRIT MAARITIT (ESAU?) ANNELI ILSET KAIRAMO JUHO DIOR (ITALO?) AULI TONI (foto: rallikuski) TAKALA HAAHTI ALMILA HETA KALLET
30. Libero5.8.2006 klo 15:38
Jopas jotakin, Antti Huovila on kyllä minulta jäänyt johonkin katveeseen. No, sitten kun ristikkoon tulee Jarkko Aholan kuva, niin hänet tunnistan heti!
31. Eki6.8.2006 klo 11:35
Ristikkoon tulee tosi herkästi ANIT_A. Sitten on kaksi vaihtoehtoa laatijalla ja sen jälkeen ratkojalla. Moni tuohon istuva ihminen on alallaan erittäin kunnostautunut, mutta yksikään ei ole sellainen, jonka koko kansa varmasti nimeltä tuntee. Vai onko?
32. kp6.8.2006 klo 11:39
Hyvä Eki, jos ei ole tuttua, eihän sitä tarvitse aina etsiä.
Siis sitä tuttua. Ei se laatijan valinta kaikille kuitenkaan ole
tuttu. -Siksi allakka on keksitty... Jos muistat naisen anisa...
33. Eki6.8.2006 klo 12:32
Allakka on monen mielestä vihon viimeinen vihjeitystapana.

Muistan tapauksen anisa. Vihjeenäsi on aniksen kuva + a. (Viimeinen kirjain taisi olla vielä piilokirjain, jolloin se oli siellä turhaan.) Ratkoja saa siihen anisa ja varmaan en ainoana ihmetellyt, mikäs se semmoinen on. No se oli tietysti ortodoksisen kalenterin naisennimi (minä kysyin laatijalta suoraan).

Kyllä minä tuollaisia vihjeitä Anittalle ja Anitralle keksin. Sallittaneen kuitenkin, etten kovin herkästi käytä sellaisia vihjeitä.
34. Taata6.8.2006 klo 12:44
Ennen ristikoita ratkottiin almanakka käsissä. Eikö Eki muis-
ta? Etunimien vihjeet olivat numeroilla ja kauttaviivalla. Eikö
Eki muista? Se oli ennen allakka niin tärkeä kirja, että siitä
katsottiin kylvöajatkin ja taivaankappaleiden liikkeet. Kuka
hullu olisi alkanut alakuulla kylvää? Mistä ne markkinatkin
olisi muuten tiedetty? Niitä oli ennen enemmän ja hevos-
markkinat vielä erikseen. Eikö Eki muista? Vesinelonen ym.
Nyt on allakkakin täysin sekaisin, kun ei sada vettä enää
ollenkaan. Kuka se keksi mennä ristikoista poistamaan tuon
vihjetyypin? Ennen meni almanakat paremmin kaupaksi ja
joka misullakin oli allakka väskyssä, jos sattuisi junamatkal-
la tarvitsemaan ristikonratkonnassa ja miksei muutenkin, kun
oli niin tärkeä kirja. Täällä Misu sanookin nyt suoraan Ekille,
että entinen vihjetyyppi oli parempi kuin tämä nykyinen tyt-
tö, nainen, poika, mies ja etunimi-sukunimi. Minä tässä vain
kirjaan tätä ratkojapalautetta.
35. Eki6.8.2006 klo 12:55
Kyllä minä muistan, mutta tässäkin asiassa olen yrittänyt kuunnella ratkojien enemmistöä ja se ei allakan etsiskelystä tykkää.
36. tonimikael6.8.2006 klo 13:02
Melkein samaan sarjaan nämä päivämäärä-nimi-vihjeet kuuluvat kuin piilokirjaimen valmiiksi antavat. Sehän vaatii ratkojalta ainoastaan kopiointikykyä.
37. Taata6.8.2006 klo 13:04
Ristikosta tulee avaramman tuntuinen, kun pannaan kirjai-
mia siihen mahdollisimman paljon. Siis myös näitä tällä het-
kellä vallitsevan nykyopin mukaan suuria syntisiä loppupiilo-
kirjaimia. Tämä on yksi näkökanta ja varmaan yhtä oikea
kuin joku toinenkin ja aika näyttää sitten, että miten on asia
huomenna? Huomenna kaikki voi olla toisin, kun tulee uudet
gurut ja oppimestarit? Pitäisi kysyä asiasta Veijo- ennusta-
jalta, mutta hänhän jätti jo palstat suivaannuttuaan asioihin
totaalisesti, mutta onhan meillä tietysti KP.
38. kp6.8.2006 klo 13:09
Taata
Ei minun tarvitse selviin asioihin puuttua... Sinäkin sen osaat.
Terveellä järjellä ajatellen, mitä enemmän valkoisia ruutuja
ristikkopohjilla on, sitä "avarampi" mielikuva ristikosta jää.
Alku- loppupiilot kunniaan. Ja tuo auliksen yksi ruutuinen
vihjeitys myös kunniaan. -Tietysti jokainen saa laatia miten
haluaa...
39. Taata6.8.2006 klo 13:30
Mitä tarjoat KP muutamasta sadasta ko. mallisesta ristikos-
ta vai pitääkö sittenkin entrata ensin? Älä tarjoa sittenkään
kuin lämmintä kättä. Minä entraan itse!
40. kp6.8.2006 klo 13:45
Muista nyt entrata ristikot, niin että kaikki mahdollinen tila
on niitä valkoisia ruutuja...
41. Eki6.8.2006 klo 13:48
Jos minun mielestäni anis on parempi sana kuin Anisa, jonka merkitystä en edes tiennyt, niin tartteeko siitä alkaa kettuilla kaksi yhtä vastaan? Ei loppupiilo itsessään synti ole minkään nykyopin mukaan.
42. Taata6.8.2006 klo 14:08
Saatiinko me nyt Eki altavastaajaksi? Kerrankin! Minä en kyllä
tuohon ANISA- misuun ottanut mitään kantaa enkä alkanut
häntä (alakko nää mua, tiernakaupungin yleinen sanonta ja
entinen paikallisradio-ohjelmakin). Puhuin vain loppupiiloista
ja ristikkojen avaruudesta yleensä. Sama vaikka Anisa pai-
kalla olisi ollut ELISE, kun en ole ortodoksi. Ja aiemmin alma-
nakan tärkeydestä entisinä aikoina. Kaikki tyynni vissiin jöl-
leen asian vierestä?
43. kp6.8.2006 klo 14:45
"Ei loppupiilo itsessään synti ole minkään nykyopin mukaan".
-Milloin tämä on muuttunut? -Onpa pikaista toimintaa?
-Eikä alku- ja loppupiilot olleet kielletty? tai ei suotavia?

-Minunkin ristikossa oli niin kauheeesti, niitä piiloja.
-Se on hyvä, että on piiloja, pääsee "hermotauolle" joskus..
44. Eki6.8.2006 klo 14:55
Kukin voi tulkita kirjoitukset miten jyrkästi haluaa. Täällä sivuilla nyt on vain tapa vertailla ristikoita erilaisten yksityiskohtien perusteella. Jos siellä joskus mainitaan alku- ja/tai loppupiilot, ei niistä laatijan kannata hernettä sieraimeen vetäistä.

Eipä ole Taatan ristikoissa alku- eikä loppupiiloja, ja on avaria aukiota. Vai mitä mieltä olet ystäväsi ristikoista, kp?
45. kp6.8.2006 klo 14:58
Ei ole sattunut silmään... Niitä ristikoita nimittäin. Jos olisi
sattunut, niin näköhän siinä menee...
46. kp6.8.2006 klo 15:01
Kukin voi tulkita kirjoitukset miten jyrkästi haluaa.
-Näin Eki.
-Minä tulitsen näin "jyrkästi". Minun mielestäni teen hyviä
ristikoita... Vai onko jollakin siihen mitään vastaan.
47. Eki6.8.2006 klo 15:01
Oletko ajatellut, kp, mennä Kympin uutisiin töihin?
48. Taata6.8.2006 klo 15:04
Enkö minä KP ole sanonut sata kertaa, että konjunktuurit ja
suhdanteet vaihtelevat eikä pidä mennä heittelemään mi-
tään laatimuksia roskikseen tuosta suit sait vain, sillä ne voi-
vat olla huomenna haluttua arvotavaraa. Senkin lapun jätit
sinne Sanomatalon pöydälle, kun lähdit ulkoiluttamaan niitä
hassuja lemmikkejäsi. Kuka tahansa olisi voinut kopsata mel-
kein valmiin "Auliksen" omiin nimiinsä ja voi olla, että minäkin
sen vielä kopsaan omiin nimiin sitä hiukan entrattuani?

Minä olen ehdottanut näitten merkittävien laatijoiden tehtä-
väkirjojen julkaisemista. Siis laatijat kautta aikojen tulevat
kysymykseen. Jokaisesta kirjasta tulisi niin paksu, että sillä
härän tappaisi ja jokainen osa sisältäisi vain yhden laatijan
tehtävien lajitelman eri aikakausilta. Kai sinäkin haluat KP
päästä kirjan kansien väliin, mutta lopeta sitten paperien
syytäminen roskikseen. Kirjasta pitää tulla rehellinen ja tyh-
jentävä katsaus laatijaan kokonaisvaltaisesti plussineen ja
miinuksineen. Vai haluatko kirjan postuumina?
49. kp6.8.2006 klo 15:04
-Olen. Ehkä Upi ottaisi töihin. Kun sattuu olemaan
tuttu kaveri

-Mutta miten tuo tähän liittyy? -Annas ku pohdin.
50. kp6.8.2006 klo 15:10
Taata
-Se on silkka tosi, että kun heittää jotain roskikseen, niin sitä
tarvitsee juuri silloin...
-Tuskin tuohon osaan mahtuisi muista. Siis missä käsiteltäisiin minua.

-Ahaa nyt tajusin. -Mutta sinähän Eki annoit luvan tulkita
kirjoituksia....
51. Taata6.8.2006 klo 15:11
KP nyt sinua vuorostaan viedään...
52. Taata6.8.2006 klo 15:14
Ei sinun osaan KP tietenkään muita mahtuisi, mutta tärkein-
tä olisi, että sinä itse mahtuisit näyttävästi ja kokonaisvaltai-
sesti. Monta sataa ristikkoa ja niistä entraamattomista vika-
kappaleista vielä edustava kavalkaadi.
53. kp6.8.2006 klo 15:14
No eihän se mitää, hauskaa kun on hauskaa.
-Vuoroin vieraissa. -Kiitti Taata...
54. kp6.8.2006 klo 15:20
Taata sanos muuta.
Mutta, kun sinusta ilmestyy ne osat, niin niitä tarvitaankin:
Taata osa 8/A 8/B 8/C 8/D ... Tämähän jättää varjoon tuon
minunkin mainion tuotantoni...
55. Taata6.8.2006 klo 15:26
Minun entraamattomistako KP puhut? Silloin tarvitaan osia
vielä lisää ja kustantaja menee konkkaan jo yhdestäkin.
Minä en ole tottunut päivänpaisteeseen. Parempi kun sinä
otat minunkin osan.
56. kp6.8.2006 klo 15:29
Älä ole noin vaatimaton. Kunnia sille jolle kunnia kuuluu...
Vai miten se menikään se vanha viidakon sananlasku.
Pitää seuraavan kerran Mustikselta kysyä, kun näkee häntä.
57. Eki6.8.2006 klo 15:43
Jos et ole, kp, nähnyt Taatan ristikoita, niin mistä sinä oikein puhut?
58. kp6.8.2006 klo 15:44
Taata
Oletko sinä tulkinnut kirjoituksia? Hieroglyfit tai mitä lienevätkään ne ovat tosi vaikeita tulkita. Onhan näitä muitakin kirjoituksia. Esim. tässä säikeessäkin on näitä pieniä mustetahroja, jotka mukakas muodostaa sanoja...
-Nyt on pohja pudonnut pois, kuin vanhasta kattilasta, kun
ihan luvan kanssa voisi tulkita näitä kirjoituksia.
- Kaikkea kanssa... Mihinkään ei voi luottaa. Eilen asia oli
noin. Tänään näin. Huomenna noin tai näin.
59. kp6.8.2006 klo 15:47
Taatasta. -Etkö ole sitä huomannut. Hänen mainioista
kannaotoista... Olisi kyllä ilo nähdä nuo kultakynällä tehdyt
viivat...
60. Eki6.8.2006 klo 15:57
Juu, olen huomannut. Kyllä minä huomaan melkein kaiken ja aika monia asia vetää mietteliääksi.
61. Taata6.8.2006 klo 16:01
Tänne tarvitaan nyt kunnon oraakkeli. Minä tiedän yhden
ja on vielä hoituri ammatiltaan.
62. Eki7.8.2006 klo 20:53
Anagrammitarina tässä taas, terve!

Taidat olla REALISTINOITA. Totesit: "OLIN ITSE ITARA", mutta ET SILTI ROINAA raahannut kaupungintalolle, joka LOISTI ATERIAN takiakin. Uhkasit, että OTAT ISRAELIIN kaikki kamppeesi TAI SOTALEIRIN ja ANELIT SIIRTOA, mutta sinä EROTIT SAALIIN ja päätit sittenkin ANOA STERIILIT tilat kaupungilta.

Monet juoruilivat: "Se ILOTAR TIENASI taatusti omaisuuden!" Uskoikohan ILTIS TEORIAAN kysellessään lukijoiltaan mielipidettä, joista yleisin oli sinuun kohdistunut ITSARIN ALOITE? Toisaalta sinä ELIT IRONIASTA, joten ajattelit tämän olevan vain yksi ohimenevä ELINTASORIITA.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *