KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAATIJAN MONIPUOLISUUS

2814. Laatijan monipuolisuus

Teppo1.8.2006 klo 18:54
Uhkun intoa, kun tunnen tänään vaikuttaneeni ristikoiden laatuun. Nyt huomioni kohdistuu yksittäisten laatijoiden kykyyn laatia eritasoisia ristikoita. En itse ratkojana kykene kaikkein visaisimpiin, joten jätän ne tylysti tämän ulkopuolelle.

On monia laatijoita, jotka silloin tällöin ilahduttavat minua juuri sopivan tasoisilla ristikoilla. Ne ovat hieman visaisia ristikoita, joissa on mukavia sanaleikillisiä vihjeitä joukossa. Jos tarvitaan laajaa tietämystä, ei sekään haittaa, jos aiheet pysyvät edes jotenkin hallinnassa ja järkevyyden puitteissa. Monet noista laatijoista, joiden töitä eniten ihailen, osaavat tehdä myös viihdyttäviä helppoja ristikoita.

Paljon enemmän taitaa olla laatijoita, joiden laatu- ja vaikeusasteikko liikkuvat hyvin pienellä säteellä. Vaikka lehdessä lukisi, että tämä on helppo ja tämä toinen taas vaikea, ne ovat melkein samasta puusta veistettyjä. Harvoin ne ovat muuta kuin puisevia kaikki tyynni, mutta poikkeuksiakin on.

Laatijanimiä en kerro. Siinä on vain se vika, että kukaan ei varmaan nyt laske itseään jälkimmäiseen luokkaan kuuluvaksi. Kukapa haluaisi tehdä minulle huonoja ristikoita, ei kai kukaan?
2. kp1.8.2006 klo 19:12
Tuota ilmoittautumista saat odottaa tovin. Jos minä aloittaisin. -En laske itseäni tuohon "karsinaan"...
-Vaikka "alitajuntani" jyskyttää, että olet minut sinne
asettanut.....
3. Jaska1.8.2006 klo 22:27
Tänä kesänä Ilta-Sanomissa on ollut laatijanimiä mainitsematta yllättävän hyviä arkipehmiksiä sekä sanallisesti että kuvallisesti (no, oikeastaan olen niitä vasta tänä kesänä enemmän ratkonut). Muistaakseni kaikki kyseiset nimet kunnostautuivat myös jo kuopattujen keskisten laatijoina. Kaikki ovat ähellyttäneet myös oivallisilla koviksilla. kp:nkin ristikkoihin olen viime aikoina törmännyt ja ratkonutkin yhden. Ihan mukava sarjassaan. Vähän naurattikin vihjekuva, jonka toinen I oli nelikirjaimisessa ratkaisusanassa T...
4. Libero1.8.2006 klo 22:31
Mielessäni olen harmitellut sitä, että näköpiirissä on kolme laatijaa, jotka laativat ainoastaan hyvin visaisia. On nimittäin ollut oikein antoisaa ja opettavaista, kun näköpiirissä on ainakin viisi laatijaa, jotka laativat hyvinkin eritasoisia ristikoita.

Kun olen uutterasti ratkonut eräiden laatijoiden helpohkoja ja vaikeahkoja ristikoita, katson saaneeni loistotilaisuuden tutustua heidän tyyliinsä. Jos he olisivat liikkuneet hyvin pienellä säteellä eli laatineet vain kaikkein vaikeimpia, olisin yhä täysin pihalla heidän tarkoitusperistään. Nuo muut ristikot ovat olleet kaipaamiani siltoja visaisten maailmaan, josta hallussani on noin Suomen kokoinen pläntti.

Olisi suotavaa, että visaisia ristikoita laativat ihmiset ottaisivat ohjelmaansa myös piirun verran helpompia, koska muutoin he ovat aivan liian monen ratkojan ulottumattomissa.

Teppo kiinnittää huomiota laatijoiden kykyyn laatia eritasoisia ristikoita. Vaikka hän sanoo jättävänsä kaikkein visaisimmat tylysti keskustelun ulkopuolelle, minua kiinnostaa juuri se, miksi eräät taitavat laatijat keskittyvät pelkästään kaikkein visaisimpiin. Mahtaako kyse olla kyvyn, halun, ajan vai mielenkiinnon puutteesta?

Parasta, mitä toinen ihminen voi toiselle tehdä, on se, että hän tulee puolitiehen vastaan. Tällaista vastaantuloa kaipaan, kun näin vetoan eräisiin laatijoihin. He otaksuttavasti tunnistavat kuvauksesta itsensä, mikäli sattuvat tämän lukemaan. Minulle olisi luontevaa käyttää laatijoiden nimiä, mutta koetan nyt edetä säikeen hengessä.

Toki olen pohtinut sitäkin, miksi juuri näiden laatijoiden tulisi mielestäni liikkua nykyistä laajemmalla säteellä. Ehkä on tarkoituksenmukaista, että toiset voivat keskittyä helppoihin ja toiset visaisiin. On kuitenkin niin, että erilaiset ristikot ovat hullaannuttavia. Ristikot ovat erilaisia, kun niitä laativat erilaiset laatijat. Kun jotkut osaavat laatia visaisia, niin en oikein ymmärrä, mikseivät he osaisi laatia myös vähän vähemmän visaisia.

Kaikkea ratkojan ei tietenkään tarvitse saada. Nykyoloissakaan ei itselläni ole valittamista. Silti haluaisin edes joskus ratkoa N.N.:n, N.N.:n ja N.N.:n keskivaikeita tyylinäytteitä. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *