KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MAAILMAN RATKAISEMATTOMAT ONGELMAT

2807. Maailman ratkaisemattomat ongelmat

ö27.7.2006 klo 12:00
Näyttää insinööreiltä vielä jääneen ratkaisematta, miten silmä- ja aurinkolasien sankojen kiinnitysruuvit saataisiin pysymään paikoillaan.
2. JTak27.7.2006 klo 12:03
Jeesusteippi on aika kova sana, jos lasien ulkonäöllä ei ole merkitystä.
3. matts27.7.2006 klo 12:06
miksei niissä muuten ole sokat??
4. iso S27.7.2006 klo 12:49
Irronnut sokka saattaisi osua silmään ja sokaista!

Miksi muuten vaimon laseista (ei yksistä ja samoista, vaan kaikista vuosien varrella olleista) linssit tippuvat ja minulta ei, vaikka käyttökokemusta on yli 40 vuoden ajalta? Voisiko asiaan vaikuttaa se että minä pistän aamulla lasit silmille ja otan illalla pois, ja vaimolla operaatio toistuu monta kertaa päivässä? Voiko asiaan vaikuttaa se että minä käsittelen laseja yleensä kahdella kädellä ja nenän osoittamassa suunnassa ja vaimo yhdellä kädellä viistosti, jolloin sankoihin kohdistuu ties minkälaista vääntöä?

Ongelma on kuitenkin todellinen vaikka ruuveihin kai laitetaan jotain ruuvilukitetta. Yksi linssi on kokonaan hukattu. Mielenkiintoista on että jos silmät ovat vahvasti eri paria niin paremman silmän linssin putoamisen saattaa huomata vasta tuntien kuluttua, jolloin ei ole juurikaan toivoa löytää sitä.
5. Jyrki27.7.2006 klo 13:38
Onneksi on keksitty paperiliitin elikkäs klemmari. Uskomatonta kyllä, sen käyttökelpoisuus yhteen sun toiseen hankalaan ongelmaan ei ole pelkkää legendaa. Varmaan siitä saa tähän lasiongelmaankin toimivan korjaussarjan, esim. taivuttamalla yhden sakaran auki, teroittamalla sen kärjen pikkuiseksi ruuvimeisseliksi ja säilyttämällä tätä oivaa välinettä sitten vaikkapa lasikotelossa johonkin kangastilkkuun verhottuna, jottei se korjaa yhtä mutta aiheuta toista ongelmaa eli naarmuta linssejä. :D

Miksi kaikkien karamellipussien muovi on sellaista, että kun pussin kulman avaa paketissa neuvotulla tavalla repimällä kulman, niin sen jälkeen repäisyreuna lähtee luistelemaan omille teilleen ja päätyy pussin alareunaan niin, että sitten on koko pussin reuna auki?
6. qwer27.7.2006 klo 17:23
Lasien sankoja ei saa liikutella. Likinäköinen kun olen, pidän laseja aina päässäni. Asetan lasit ennen nukkumaanmenoani aina lasin yläpään vasten alustaansa.
Varon heiluttamasta sankoja. Näin lasit pysyvät kuosissa ja niitä voi huuhdella lämpimän veden alla pelkäämättä, että sangan perhana tuossa taas vipattaa holtittomasti.
On minulla ruuvien kiristämiseenkin erilaisia välineitä. Transparenttien raaputukseen oli aikoinaan oiva työkalu, joka on terävä vieläkin. Niillä kiristän sankojen ruuveja, jos on tarpeen.
7. Hessu27.7.2006 klo 22:27
Kiitos muistutuksesta. Tuli kiristettyä omien lasien ruuvit.

Ruuvien kiristys muuten onnistuu parhaiten ruuvimeisselillä. Meisselisarjoja, joissa on taatusti riittävän pieniä meisseleitä, saa parilla eurolla.
8. Ari27.7.2006 klo 23:14
Niin mutta niissä tahtoo jäädä paikoilleen ja varsi pyörii...
9. iso S27.7.2006 klo 23:23
Sveitsiläiseen linkkariin saa lisäosana korkkiruuviin kierrettävän pienen meisselin mikä on mitoitettu juuri silmälasien ruuveille. Ei sudi tyhjää. En tiedä onko suomalaisissa alan liikkeissä mutta noin tarpeellinen värkkikalu kannattaa käydä hakemassa vaikka alkuperämaasta! Ei maksa euron euroa, mutta muutama frangi menee plus matkat.
10. Punatulkku25.7.2014 klo 13:06
Hain juuri Hesarin mökkilaatikosta. Taas noita harmaita, plääh! Missä viipyvät anagrammi ristikot? Ne on mun suosikkejani. Asiaan: luvattuja- kohtaan en saa järkevää sanaa. Kiitos, jos apua 🙀 👍 👋
11. Vanhus25.7.2014 klo 13:08
Kake Kortelainen ja Pekka osaavat auttaa. Malta!
12. Punatulkku25.7.2014 klo 19:26
Ehotonta, hiljaista on. Musliminainen keskellä ylhäällä liina päässä, kuka lienee.
13. pelaaja25.7.2014 klo 19:29
Miksi sinä Punatulkku et ihmettele asiaasi HS-säikeessä vaan tämän otsikon "Maailman ratkaisemattomat ongelmat" alla?
14. Owlie25.7.2014 klo 19:34
Mitähän, jos Punatulkku siirtyisit kysymyksinesi oikealle säikeelle.

Täällä näytään keskusteltavan maailman ratkaisemattomista ongelmista.
15. Punatulkku25.7.2014 klo 19:56
Täh? Kysyin tuosta musliminaisesta. Onko joku ongelma teillä? Ei mun pidä mihinkään mennä.
16. Jaska26.7.2014 klo 13:15
Punatulkku kyllä sivuaa toista maailman kahdesta suurimmasta tämänhetkisestä ongelmasta. Ne ovat muslimi(miehe)t ja juutalais(miehe)t.
17. iso S10.8.2014 klo 11:09
Minulla oli kesäkuun alkupuolella aiheen avauksen mukainen ongelma. Silmälasien toinen aisa irtosi lähes omia aikojaan, kevyestä hipaisusta. Viikonloppu meni ilman monitehoja kaukolaseja ja päätelaseja tilanteen mukaan vaihdellen.

Maanantaina menin korjauttamaan laseja ja olin samantien tilannut ajan näöntarkastukseen. Aisan kiinnitysruuvista olivat kuulemma kierteet kadonneet (siitä nivelestä joka tekee aisaan jouston) eikä uutta sankaa ole, tule eikä tilata. Optikko lupasi kuitenkin tutkia, löytäisikö jonkin korvaavan ratkaisun, mutta "tänään ei ehdi". Hyvä kuitenkin jos saisi vastaisuuden varalle puoli-ilmaiset varalasit. Minulle kun pitää olla prismahiotut erikoislasit, joten mitkään "lasit 15 eurolla" tai "kahdet lasit yhden hinnalla ja kolmannet kaverille" -tarjoukset eivät koske minua. Siksi ei kannata hankkia toisia monitehoja varalaseiksi, kun hinta on 400-500 euroa per lurjus.

Näöntarkastukseen pääsin melkein sovittuna aikana, mitä nyt 25 minuutin odotuksen jälkeen. Pantiin lasit tilaukseen ja kylkiäisenä kohtuuhintaan aurinkolasit vahvuuksilla (ajolaseiksi, pelkät kaukolasit, ei siis monitehot).

Meni päivä, meni useampi. Alkuperäisten lasin korjauksesta ei kuulunut mitään. Kaksien lasien kanssa leikkiminen jatkui, kunnes heinäkuun alussa tuli kaivattu viesti: lasinne ovat noudettavissa! Vanhoille laseille ei oltu tehty mitään, uudet monitehot tulivat, mutta aurinkolasit olivat edelleen ns. vaiheessa.

14.7. lähdin viikoksi Alpeille. Aurinkolaseja ei ollut vieläkään tullut, mutta onneksi vanhat klipsimalliset istuivat jotenkuten uusiin monitehoihin.

Tätä kirjoittaessa odottelen aurinkolaseja edelleen. Ehkä tulevat ennen kaamosta, ehkä eivät. Niiden noutaminen lienee kuitenkin viimeinen kerta kun astun kyseiseen liikkeeseen. Tässä jo hiljainen mieskin hermostuu. Ilo silmälle kenties, mutta ei ilo mielelle. Fiksu asiakas osaa äänestää jaloillaan ja minä osaan noudattaa fiksujen esimerkkiä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *