KESKUSTELUT > RISTIKOT > SUURTA IHMETTELYÄ TEKEVIÄ KRYPTOISTA OLEVIA SANOJA

2780. Suurta ihmettelyä tekeviä kryptoista olevia sanoja

JPQ16.7.2006 klo 23:21
Nööri
Hälotin
Askiaine
Oita
Oneat
Juvo
Arai
PS. osalle google antaa yhdenmerkityksen mutta mietin silti onko niillekkin yleisempikin...
2. marjaana17.7.2006 klo 01:02
Olivatko nämä sanat jossain kryptossa? Vaikea uskoa. ;o)
3. JPQ17.7.2006 klo 01:37
Eikun jatkuu:
euroase tälle en edes mitään kunnon selitystä saa.
nikos
nain
oise
thun
tepes
apeli
luserni
abskissa
buteo
eses
stax
qoro ja ploq tai sitten coro ja ploc mahdoton tietää koska ovat eri puolella
tehtävää ja ainoat q tai c kirjaimet tehtävässä.
linz
baudi
atlasmaat
ps. osalle tiedän/sain jo merkityksen mutta voi vain kysyä kelpaako ristikkon/kryptoon silti. Ja kyllä muutamassa eri tehtävässä mutta kaikki samassa lehdessä.
4. JPQ17.7.2006 klo 01:37
Eikun jatkuu:
euroase tälle en edes mitään kunnon selitystä saa.
nikos
nain
oise
thun
tepes
apeli
luserni
abskissa
buteo
eses
stax
qoro ja ploq tai sitten coro ja ploc mahdoton tietää koska ovat eri puolella
tehtävää ja ainoat q tai c kirjaimet tehtävässä.
linz
baudi
atlasmaat
ps. osalle tiedän/sain jo merkityksen mutta voi vain kysyä kelpaako ristikkon/kryptoon silti. Ja kyllä muutamassa eri tehtävässä mutta kaikki samassa lehdessä.
5. JPQ17.7.2006 klo 01:37
Eikun jatkuu:
euroase tälle en edes mitään kunnon selitystä saa.
nikos
nain
oise
thun
tepes
apeli
luserni
abskissa
buteo
eses
stax
qoro ja ploq tai sitten coro ja ploc mahdoton tietää koska ovat eri puolella
tehtävää ja ainoat q tai c kirjaimet tehtävässä.
linz
baudi
atlasmaat
ps. osalle tiedän/sain jo merkityksen mutta voi vain kysyä kelpaako ristikkon/kryptoon silti. Ja kyllä muutamassa eri tehtävässä mutta kaikki samassa lehdessä.
6. JPQ17.7.2006 klo 01:47
Pyydän kaikilta anteeksi nöyrimmin surkeaa selaintani jonka takia viestejä on monta.
PS. osalle löytyi yksiselitteiset merkitykset jo mutta silti voinemme pohtia kryptoon sopivuutta. Tosin lehteä
en kerro koska ratkonta aikaa on tietääkseni jäljellä. (Lehti kait tullut viime viikolla)
7. marjaana17.7.2006 klo 08:25
En kelpuuttaisi omaan kryptooni noista mitään (paitsi ehkä atlasmaat, mutta pitäisi ensin tutkia onko niitä olemassa ;o). Ristikko on sitten eri asia.
8. Eki17.7.2006 klo 08:34
Arai on aika maineikas viulisti ja abskissa ihan söpö otus sekin.

Oishan se kiva tietää, milloin marjaanan kryptoa ratkoo, kun noin tiukat kriteeritkin löytyvät.
9. marjaana17.7.2006 klo 09:04
;o)
10. iso S17.7.2006 klo 09:14
Osa vaikuttaa virheeltä (nööri = nyöri, hälotin = hälytin?), osa on ristikoista tuttua fakkijuttua (Oita = prefektuuri ja kaupunki Japanissa, Nain = Raamatun kaupunki, nyt kylä, Oise = Seinen sivujoki).

Joukossa on henkilönnimiä, kuten Apeli (Halinen) ja Tepes. Miran Tepes on se jeppe joka antaa hyppääjälle lähtöluvan mäkihypyn maailmancupissa. Itse hyppäsi hopeaa Calgaryssa 1988. Vlad Tepes tunnetaan paremmin nimellä Dracula.

Thun: kaupunki ja järvi Sveitsissä.
http://www.thun.ch/
Viime kesänä tämä ja muutama muu Sveitsin kaupunki oli otsikoissa kun siellä oli melkoinen tulva mutta se ei ollut minun syytäni vaikka olinkin siellä pari viikkoa aikaisemmin.

Käsittääkseni joidenkin kryptomaanien mielestä puolet huvista on siinä että jäljittää itselleen outojen sanojen merkitystä. Siksi en paljasta kaikkea mitä tiedän enkä varsinkaan pilaa muiden huvia etsimällä niitä mitä en tiedä.

Kryptossahan valmis sana voi syntyä vaikka ei olisi varsinaisesti ratkaissut yhtään sen kanssa ristissä olevaa sanaa. Kuvaristikossahan näin ei voi käydä, pitää ratkaista joko sana itse tai sen poikittaiset. Tästä ja muista krypton erikoispiirteistä johtuen kryptoissa hanakasti käytetään eksoottisempaa kirjainvalikoimaa ja oudompia sanoja kuin kuvaristikoissa.
11. marjaana17.7.2006 klo 10:42
iso S: Minusta kryptoissa EI käytetä oudompia sanoja kuin kuvaristikoissa... Kyllä kivoja X, Z, C, W- sanoja löytyy.

Kummatkohan ovat oudompia sanoja: OISE vai LUXOR, THUN vai QUEEN, APELI vai HITCHCOCK....
12. Sakke17.7.2006 klo 10:50
Kerro nyt jo marjaana että missä niitä sun kryptojasi oikein on julkaistu.
13. marjaana17.7.2006 klo 11:02
Joo, voin mä kertoa: *kertoo*

Toivottavasti kuului sinne asti. ;o)

Kerron sitten ihan kirjoittamalla, kun JPQkin saa julkaistua omansa, niin voit verrata.... ;o)
14. Sakke17.7.2006 klo 11:14
Arvasinkin että vastauksesta päällimmäisenä jää mieleen tuo hymiö. Tekisi mieli alkaa inttää mutta kun se on tyhmää ja olen jo tarpeeksi tyhmä ilman inttämistäkin.

Täytynee varmaan sitten ottaa Jari-Pekan joku krypto johonkin noista kerholehdistä (en puhu nyt Sanaseppojen puolesta)

Mutta .. Nyt täotoo l?pettaa kun alk?i tu? pal?hälotin ohtäkkiä huutaa.
15. Antti Viitamäki17.7.2006 klo 11:19
Kryptot ovat niin paljon kuvaristikoita helpompia laatia (lähestulkoon joka toinen kirjain piilossa), että kyllä nyt ainakin niissä pitäisi pystyä pysymään hyvässä sanastossa.

Vaikka tässä tapauksessa tuo JPQ:n lista kielii myös ratkojan kokemattomuudesta, kyseinen tehtävä vaikuttaa silti varsin ala-arvoiselta laadinnokselta. Tuollainen määrä outoja sanoja saa jo melkein miettimään, onko laatija PYRKINYT kohti huonoa.

Se, että kryptossa kirjaimet on numeroitu, ei ole minun mielestäni mikään armahdus laatijalle sanavalintojen suhteen - ainakin oma henkilökohtainen kokemukseni on, että jos useampia tuon sortin sanoja vastaan tulee, niin mielenkiinto menee välittömästi. Pari vieraampaa erisnimeä nyt vielä kestää, mutta jos alkaa tulla ristiin OITAA ja NAINIA niin ketä enää kiinnostaa mitä muuta sinne tulee.

Mikä ILO on muka ratkojan saada ristikkoon sana jota ei tunne? "Ai se olikin THUN! Jo minä mietinkin että mikä siihen tulee, mutta THUN, tietenkin, THUN! - - - Mikäs se muuten on?"

On kai niitäkin ihmisiä jotka etsivät outoja sanoja kirjoista oppiakseen koko ajan jotain uutta, mutta kysymykseni heille kuuluu: Eikö olisi hedelmällisempää sitten ihan vain lukea sitä tietosanakirjaa - miksi istua välillä kynä kädessä ristikon ääressä ja miettiä mikä numero vastaa mitäkin kirjainta, jos niistä muodostuvat sanat eivät kuitenkaan ole tuttuja?

Toki jos kyse on poikkeuksesta sanaston yleiseen linjaan, ja esimerkiksi sanasta joka on aukiokohdassa (ei piilokirjaimia) poikkisanojen ollessa järjestään laadukkaita ja kaikkien tuntemia, niin en minäkään ristikkoa siltä istumalta hylkää, mutta jotenkin tuo JPQ:n lista ei synnytä sellaista mielikuvaa.

Ennemminkin veikkaan, että kyse on jonkun taitamattoman, piittaamattoman ja ratkojan ajattelutavasta tyystin pihalla olevan ihmisen laatimus. Tai sitten se on jokin onneton maanantairistikko, joka olisi pitänyt laittaa roskakoriin ja käyttää seuraavat kaksi tuntia kymmenen kertaa paremman tehtävän tekemiseen.
16. airisto17.7.2006 klo 15:20
"Lähettäjä: Antti Viitamäki 17.7.2006 klo 11:19

Kryptot ovat niin paljon kuvaristikoita helpompia laatia (lähestulkoon joka toinen kirjain piilossa), että kyllä nyt ainakin niissä pitäisi pystyä pysymään hyvässä sanastossa."

Onko joka kirjain toinen piilossa? ;) Sanasto nyt ei ole kummoinenkaan, eikä kirjaimiakaan koko aakkostoa...
17. airisto17.7.2006 klo 15:21
ai niin, aina jotain unohtuu

http://members.tiscali.fi/322316/piiloton.pdf
18. qwer17.7.2006 klo 16:23
Nööri.
Mieleeni tuli eräät tietyn henkilön jyhannuksen seutuna näyttelemät vanhemmat elokuvat.
Oli bömmi, pöövi ja muita hauskoja käännöksiä.

Kääntäjä oli näiden elokuvien kanssa tehnyt hyvää työtä.
Saa arvata kuka oli näyttelijä.
19. JPQ17.7.2006 klo 18:18
Sakke: Sanat EIVÄT ole omista laatimuksistani ja en ole vielä kryptoa
saanut aikaiseksi mutta eräät vain nykyisin aulikin tekemän tehtävä
tyypin varmaankin saisinkin tehtyä.
PS. minä olen Juha-Pekka en Jari-Pekka.
20. JPQ17.7.2006 klo 18:25
Tarkemmin kerron mikä tehtävä tyyppi on kyseessä kunhan löydän krypto
pelikaanin ja katson siitä.
21. JPQ17.7.2006 klo 18:31
Pelikaani kait toiseksi uusin koska tehtävien ratkaisujen viimeinen
jättö ajankohta on 10.7.2006 mutta tehtävän nimi näyttäis olevan
poikkiteloin. PS. kryptopiilosanakin vois vielä joskus sujua. Ja harmi
ettei seppojen lehdestä saa rahaa.:(
22. marjaana17.7.2006 klo 18:34
...vaikkei rahaa, niin mainetta kumminkin...
23. JPQ17.7.2006 klo 18:35
marjaana: joo ja mainosta... vaikkei varmaan kukaan tuollaisia tehtäviä haluaisi julkaista kun nimeni ei ole aulikki.:)
24. JPQ17.7.2006 klo 18:40
Kelpasis muutenkin useamminkin ehkä jos vaan tehtävä tyypit jotka sujuu kelpaa seppojen lehteen tehdä niitä. Vois valita sanat ehkä "seppo optimoiduiksi".
25. Eki17.7.2006 klo 18:41
Poikkiteloin voi olla näennäisesti helponlainen tehtävä laatia, mutta laatimisen hallitsevalle se on yleensä selvästi tavallista kryptoa työläämpi. Kryptopiilosanan tekoon taas tarvitaan piilosanan vihjeiden rakentamisen hallinta, jota taitoa ei ihan jokaisella olekaan

Jokos JUHA-Pekka olet liittynyt Sanaseppoihin?
26. JPQ17.7.2006 klo 19:06
Eki: en vielä syy on budjetti pitäs ennen kun kuvaus ilmat on ohi uusia kamera teline ja hankkialoittorenkaat.
ps. mikä poikkiteloin tehtävän vaikeus? tein kolme ns pikapikaa joten laatu on varmasti kamala. Tai voisi olettaa en arvostele itseäni katsos kun kryptotkin on taidetta.:)
27. JPQ17.7.2006 klo 19:10
Toki ensitilassa tekisi mieli liittyä seppokkaan lehden takia.:)
28. JPQ19.7.2006 klo 03:01
sopiiko kryptoon sana että ?
Mikä on sopa ?
Entä eurovelka ?
Entä ostanta ?
29. JPQ19.7.2006 klo 03:02
Osalupa tuntuu tehdyltä eikö totta ?
30. JPQ19.7.2006 klo 03:10
Osalupa tuntuu tehdyltä eikö totta ?
nämä on nytke,sahuut,piipari kyllähän pillipiiparin tiedän kyllä
mutta että piipari? kelpaako kryptoon
naisosat,riksahtaa,aisaava,erätie,ikikulu,rahtari ?
31. Kukalie19.7.2006 klo 03:15
Kaikki tuttuja. Mikseivätpä olisi? Hyvejä sania.
32. marjaana19.7.2006 klo 13:37
JPQ:
Haluaisin nähdä sen krypton/ristikon/sanakirjan, josta poimit näitä sanoja....
Esim sanan PIIPARI tilalle saa varmasti jonkun järkevämmänkin sanan. ETTÄ- sana ei käy olleskaan.
33. iso S19.7.2006 klo 13:43
Eki 17.7.2006 klo 08:34: "Oishan se kiva tietää, milloin marjaanan kryptoa ratkoo, kun noin tiukat kriteeritkin löytyvät."

Että voi olla harhautushalusyistä ei-toivottava sana kryptoon, mutta muuten en näe mitään syytä miksei se kelpaisi kryptoon yhtä hyvin kuin kuvaristikkoonkin.
34. marjaana19.7.2006 klo 14:34
iso S: Miepä kokeilen tuota ETTÄ-sanaa... Veikkaan, että tulee hylsynä takaisin.
35. iso S19.7.2006 klo 15:42
Kokeilepa ja kerro sitten hyssyttelyperuste. Kaikenlaista hauskaa olen kuullut mutta tuo on vielä kokematta!
36. marjaana19.7.2006 klo 15:52
Muakin naurattaa. Ei vaiskaan, arvasin, että joku tarttuu tuohon ETTÄ-sanaan. Oikeasti ei ollut hajuakaan, käykö vai ei. Itse en laittaisi, minusta hyvin huono sana.
37. JPQ19.7.2006 klo 16:27
marjaana: okei etsi apukryptot käsiisi. PS. tehtävät on valmiiksi ratkottu joten ei oikein järkevämpiäkään eräisiin kohtiin löydy.. olin vain tosin apuna mutta koska minä aktiivi seuraan tätä palstaa siksi minä kirjoitin tänne.
38. JPQ19.7.2006 klo 17:25
Sanotaan nyt että tosiaan uusin numero apu(va)krypttoja.
39. Taata19.7.2006 klo 18:23
Tämä vaikuttaa aika erikoiselta säikeeltä. En tahdo pysyä
kieseillä tässä interaktiivisessa krypto-opetuksessa. Ennen
oli opettaja kateederilla, mutta nyt minulla menee jo sekai-
sin, että kumpi on opettaja ja kumpi oppilas vai onko opet-
tajaa lainkaan vai onko Viitamäki tuolla aiemmin sittenkin taas suuri guru? Ugh joka puhuu ja opettaa! Eki kustoksena
sitten vain kaupittelee Sanaseppojen jäsenosuuksia. Ja sitä
rataa mennään varmaan pitkälle tulevaisuuteen? Onnea vain
puolestani reissulle! Onhan sitä muutkin reissailleet! Mänty-
harjun poijat esimerkiksi.

Taata opettelee tässä uutta sanaa KRYPTORKIDI- ja muuta-
maa muuta krypto- alkuista sanaa.
40. Sakke19.7.2006 klo 18:46
Taata> ;o)
41. ;0)19.7.2006 klo 19:46
;O)
42. marjaana19.7.2006 klo 20:41
...surkea kopiointiyritys... Pöh. ;o)
43. ;----->)19.7.2006 klo 20:52
; _ P

- No, nyt meni nenä poskelle. Kohta menee äänikin.
44. marjaana20.7.2006 klo 14:29
Sorry JPQ, että säikeesi meni höpöttelyksi. Kysyvä ei tieltä eksy (paitsi jos vaikka ETTÄ-sanan kohdalla olinkin luultavasti väärässä).
45. JPQ20.7.2006 klo 16:04
marjaana: kelpuuttaisit sanat että sittenkin?
ps. ei se mitään olen tottunut siihen ja sainhan jo jotain tietoa. Ja toisekseen kyllä nämä sanat muuten ehkä ok mutta vaikempia mitä on kyseisen ratkojan kanssa tullut vastaan ja väkisin otetuimman tuntuisia. (siis sana täyttää vaatimukset eli silti tuntuu ettei ihan huipputekijän sanavalintoja olisi kehumatta itseäni siis)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *