KESKUSTELUT > RISTIKOT > PITKÄ VIIVE

2777. Pitkä viive

ö14.7.2006 klo 14:21
Olen kokenut joltisenkinmoisena ongelmana, että ristikoiden oikeat ratkaisut julkaistaan kovin myöhään. Ristikkolehdissä viive on useita kuukausia eikä ristikko ole enää aktiivisessa muistissa. Sama juttu IS-kovisten kanssa. Uutta tuppaa jo päälle, kun ratkaisu vasta tulee.
2. ö14.7.2006 klo 14:25
IS:n vastaussysteemi on siinä mielessä hyvä, että lehteä ei tarvitse lähettää. Yleensä se kuitenkin hukkuu siihen mennessä kun vastaus julkaistaan.
3. qwer14.7.2006 klo 17:33
IS kovikset ovat siitä oivallisesti toimitettuja, että kun repäisee irti A4-koviksen, on takasivulla kolmen viikon takaisen ristikon ratkaisu. Ei tarvitse koko lehteä säilyttää.
Kolmessa viikossa ei ristikko pääse täysin unohtumaan

Ei asia on nämä muut ristikkolehdet. Pitää odottaa keskimäärin puoli vuotta, ennenkuin ratkaisun näkee.
4. Libero16.7.2006 klo 18:41
Samaa olen monesti miettinyt, mistä ö kirjoittaa. Olen kuitenkin yrittänyt sopeutua vallitsevaan käytäntöön, joka ei taida olla muutettavissa.

Ristikkolehtien myynti- ja ratkaisuajat ovat pitkiä, minkä (enimmäkseen) irtonumero-ostajana hyvin ymmärrän. Kun uusi lehti ilmestyy jo ennen tai samoihin aikoihin kuin edellisen lehden ristikoiden ratkaisuaika umpeutuu, niin oikeat ratkaisut ovat väkisin vasta sitä tai sitä seuraavassa lehdessä.Taustalla kummittelevat luovien työprosessien deadlinet sekä paino- ja jakeluaikataulut.

Totta kai minullakin on sopeutumisongelmia, kun jotkut ristikot tuntuvat vaativan nopeaa tarkistamista. Sopeutumisongelmien lievittämiseksi olen luonut järjestelmän, joka tosin vaatii jonkin verran apupöytätilaa, sen seitsemän lehtikoteloa sekä pari tuolia. Minulla on eri ristikkolehdille omat kotelonsa, eri ristikkoliitteille omansa ja Sanaseppo-lehdille omansa.

Lehtikoteloiden päälle panen ne ristikot, jotka ovat olleet erityisen mieluisia. Nämä tunnesyistä erillään säilytettävät lehdet ja liitteet tarvitsisivat vielä kipeästi oman kotelonsa, jos yksi edes riittää. Mieluisien ristikoiden kokoelma on nimittäin järjestelmän heikko kohta: se vyörähtää silloin tällöin yli laidan, kun etsin jostakin kotelosta lehteä, jonka oikeat ratkaisut ovat vihdoin käsillä.

Myös tuolit ovat tarpeen. Toisella tuolilla ovat keskeneräiset ristikot ratkojan pakollisina huiluuaikoina ja toisella tuolilla passiivisesti vuoroaan odottavat ristikot.

Koko järjestelmä uhkaa romahtaa, kun tuttuja tai vieraita on tulossa. Olen levittäytynyt ristikoineni huushollin pisimmän pöydän itäpäätyyn. Jos pöydän ääreen istuutuu tavanomaista useampia ihmisiä, joudun raivaamaan lisäistuimia ristikkolehtituoleistani ja nostamaan lehdet mieluisien ristikoiden kokoelman päälle. Kun väki on vähentynyt, palautan oikeat ristikot taas oikeille tuoleilleen, hohhoijaa.

Alkuperäinen ongelma oli se, että ratkaisut viipyvät kauan. Ongelma on sekin, etten henno heittää ristikkolehtiä pois. Ne ovat mielestäni hienoja lehtiä. Kirjoitan myös aika usein marginaaleihin huomautuksia sekä merkkailen plussia, miinuksia, huuto- ja kysymysmerkkejä vihjeisiin ja vastaussanoihin. Kun joskus silmiin osuu vanha lehti kaikkine merkintöineen, niin sitä on sitten hauska lukea!

Parilla sanalla tämän saman voi ilmaista lainaamalla brasilialaisten mottoa "Ordem e progresso". Systeemissäni on samoja piirteitä: on järjestystä ja on edistystä, molempia sykäyksittäin eikä kumpaakaan haitaksi asti. :)

Nyt kun Plussa-liitteiden kotelo uhkaavasti pullistelee, lienee viisasta ottaa qwerin vinkistä vaari ja alkaa tallentaa niistä vain ristikkosivuja.
5. Ritu16.7.2006 klo 20:09
Olen myös harrastanut tuota plussaliitteen yhden sivun tallentamiskeinoa. Tilan säästökeinona verraton.
On ihanaa huomata Libero, että muutkin painivat samojen ongelmien kanssa kuin itse ;)
Niin ne paperi-ja ristikkoläjät vyöryvät täälläkin.
Olisi kyllä kiva tyhjentää yksi kokonainen huone pelkästään niitä varten, saisivat olla levällään ja juuri siinä järjestyksessä kun itse tahtoo.
Minulla oli joskus aikoinani tapana pitää sellaista vihkoa, johon kirjoitin ristikon nimen ja numeron ja ratkaisun ilmestymisajankohdan ja kirjoitin puuttuvat sanat vihkoon ylös.
Nykyisin niitä puuttuvia sanoja on ilmeisesti niin paljon, ettei ole enää mitään mieltä kirjoittaa niitä johonkin vihkoon, helpompaa säilyttää ko. ristikko ratkaisua odotellessa.
6. Pena17.7.2006 klo 18:43
Kovin ovat pitkiä odotusaikoja. Toista se on tuolla Ilta-Sanomissa: joskus ratkaisuja ei tarvitse odottaa päivääkään! Erityisen ovat ratkojaystävällisiä, he(h)!

d=)
7. Eki17.7.2006 klo 18:46
Näin oli tapahtunut muistaakseni Nyt-liitteessäkin.

Jaa, eikö sais paljastaa, kun on vielä ratkonta-aikaa jäljellä.
8. RA17.7.2006 klo 19:34
Mutta jos ei ensin ratko, ei voi tietääkään. Siis ratkaisua.
Edes tänään. ;-)
9. qwer17.7.2006 klo 19:46
Ekin kommentti, että tapahtuu sitä paremmissa perheissäkin on vähän ontuva. Pena taisi nyt olla asian ytimessä.
"Muistaakseni" no jaa. Kauanhan se Ekin kirjoittamaton kausi kesti.
10. RA17.7.2006 klo 20:06
qwer, kun lähes aina viesteissäsi arvioit eri ihmisten osallistumisaktiivisuutta tällä palstalla / hömppäpuolella / sätissä, niin anna nyt vihdoinkin omat suosituksesi!

Kuinka usein, missä ja milloin on (sinun mielestäsi) sopivaa esiintyä, ettei pelkästään tuon takia saa jonkun sortin leimaa otsaansa.

Nimim. Olen kysynyt tätä ennenkin saamatta vastausta
11. RA17.7.2006 klo 20:09
Korjaan kysymystäni qwerille:

Kuinka usein, missä ja milloin ja MITEN on (sinun mielestäsi) sopivaa esiintyä, ettei pelkästään tuon takia saa jonkun sortin leimaa otsaansa.
12. qwer17.7.2006 klo 20:52
RA. olet leimallinen.
Ylivoimaisesti eniten olet näille palstoille kirjoittanut Iso S:ssän tilastojen mukaan.
Avasin alasäikeen noin 74. Kukas siinä viimeisimmän käsittämättömän lauseen ollut kirjoittanut muu kuin joku RA.
13. RA17.7.2006 klo 21:50
Niin.

Mutta et vieläkään vastaa kysymykseeni, kun oikein pyytämällä pyydän mielipidettäsi:

Kuinka usein, missä ja milloin ja MITEN on (sinun mielestäsi) sopivaa esiintyä, ettei pelkästään tuon takia saa jonkun sortin leimaa otsaansa. SANO!!!!

[Mikä se viimeinen "käsittämätön lauseeni" oli? Voisin yrittää sanoa sen toisin = selvimmin sanoin.]
14. Eki17.7.2006 klo 22:05
Vaikka tapanani ei ole ollut qwerttuiluun mitenkään reagoida, niin todettakoon, että en edes huomannut Penan edellä viittavan siihen, että Iltiksessä olisi paljastuksia.

Syy oli se, että lomalla hiomasin maanantain lehdessä olevan kaksi Teemu Pallosen ristikkoa. Koska muistelin, että vasta seuraavana maanantaina piti ensi kertaa olla saman laatijan ristikot, soitin varoitukseksi toimitukseen, että panevat sitten 10.7. ristikot 17.7., jos näin on. Noh, näin tosiaan oli (ei näköjään kannattaisilähettää yli viikon ristikoita etukäteen).

Puhelun jälkeen tuli mieleen, että olisiko pitänyt sanoa, että ratkaisujenkin päivämäärät kannattaa vaihtaa. Juu, olisi pitänyt.

Ei ollut näköjään Hesareissa tämän viikon perjantaina se sama ratkaisu. Maalla sellaista viikolla silmäilin eikä se kovin vanha lehti ollut. Todistusaineiston puutteessa vedän syytteeni parempia perheitä kohtaan takaisin. Anteeksi, pyytää huonompien perheiden alhainen edustaja. Anteeksi tuhannesti ja vielä sittenkin yhdesti.
15. qwer17.7.2006 klo 22:44
SAttuuhan näitä. Varsinkin kesälomalla, kun on niitä kesätoimittajia.
Ihan kiva tämä säikeenpoikasen loppu oli.
Ja Penalle hyi, hyi. Älä elvistele, vaikka oletkin voittanut lehtiseteleitä :)
16. qwer10.11.2008 klo 09:39
Täällä taas...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *