KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > HUOLTO HUOLEN AIHEENA

2773. Huolto huolen aiheena

ile12.7.2006 klo 23:16
Vein autoni Herttoniemen Biliaan määräaikaishuoltoon. Pyysin, että käsijarru säädettäisiin huollon yhteydessä, koska se ei ylös vedettynäkään pitänyt autoa paikallaan.

Soittivat Biliasta ja sanoivat, että auton voisi hakea pois. Takajarruissa oli vähän ruostetta ja kulumia, mutta ei niin suuressa määrin, etteikö autolla uskaltaisi lähteä lomareissulle Saksaan autobaanoja mittaamaan.

Hyvä niin.

Mutta...

Soittivat heti perään uudestaan ja sanoivat, että voi voi... auton vetoakseli oli vaurioitunut huollon yhteydessä. Se pitäisi vaihtaa, ja vaihtoon kuluisi aikaa pari päivää, sillä sopivaa akselia ei Herttoniemen hyllystä löytynyt. He soittaisivat sitten, kun uusi akseli olisi paikallaan!

Kysyin, että miten ihmeessä vetoakseli voi vaurioitua määräaikaishuollon yhteydessä? He vastasivat, että kyllä näitä aina silloin tällöin sattuu.

Niinpä kai sitten.

Pari päivää myöhemmin minulle soitettiin ja sanottiin, että nyt on auto taas ajokunnossa.

Ajoin auton suoraan huollosta Herttoniemen katsastusasemalle. Katsastusmies sanoi, että käsijarru on paskana - oikea puoli ei pidä ollenkaan. Auto täytyy tuoda uudestaan näytille sitten kun pitoa löytyy!

Biliassa ihmettelivät, että kuinka he eivät olleet huomanneet, että heidän säätämänsä käsijarru ei pitänyt. Lupasivat korjata mokansa ilmaiseksi, kun olin kerran käsijarrun säädön vielä erikseen huoltotöiden yhteyteen tilannut ja siitä maksanutkin. Varasin ajan saman tien uuteen huoltoon. Samalla ilmoitin, että auton etupenkin nahkaverhoiluun oli ilmestynyt pieni reikä huollon yhteydessä! Bilian ukko kirjasi asian ylös mutta ei varsinaisesti ottanut kantaa asiaan.

Uusintakatsastuksen kulut Bilia lupasi kuitenkin kustantaa omasta pussistaan.

Vaan autolla ajo loppui jo ennen uusintahuoltoa, sillä vasemman takarenkaan jarru hirtti kiinni.

Pyörä savuten sitten ja siitä huolimatta kaasuttelin Herttoniemeen sovittuna aikana.

Auton huoltoon vastaanottanut henkilö kirjasi uuden vian paperiin ja arvioi, että saisin auton itselleni huollettuna parin tunnin odottelun jälkeen. Verhoiluun ilmestyneestä reiästä hän totesi, että se on kirjattu ylös työmääräykseen.

Hieno homma, että paikkaisivat reiän.

Ostin Ilta-sanomat, pullon vissyä ja patikoin Herttoniemen uimarannalle aikaani kuluttamaan.

Reilun tunnin kuluttua minulle soitettiin 'huollosta'. Sanoivat, että auton jarrut ovat aivan paskana. Käsijarrun kengät ovat irronneet kokonaan ja kaikki muutkin jarruttamiseen osaa ottavat laikat, palat ja levyt ovat elinkaarensa lopussa.

Kysyin, että miten tämä on mahdollista, kun vajaa viikkoa aikaisemmin he olivat kertoneet minulle kaiken olevan kunnossa ja toivottaneet hyvää matkaa Saksanmaalle!

En saanut vastausta kysymykseeni, mutta huoltopäällikkö lupasi antaa alennusta uusien osien asennuksesta, siis työstä. Osat pitäisi kuitenkin maksaa kokonaan, kun ne olisi kuitenkin jouduttu vaihtamaan, jos viat olisi huomattu siinä ensimmäisessä huollossa.

Sanoin, että pankaa auto kuntoon!

Autoa hakiessani totesin, että penkissä oli edelleen reikä! Sanoivat, että huoltomieheltä oli kysytty, että oliko hän aiheuttanut reiän, ja tämä oli vastannut, että ei ollut.

Ja niinhän se tietysti on. Eihän kyseinen huoltomies voisi millään olla NIIN tumpelo, että suorittaisi auton koeajon ruuvimeisseli haalarin taskussa!

Eihän!

Koko huoltosessio maksoi minulle lähes 800 euroa, ja kaiken tämän jälkeen minulla on auto, jonka kunto on minulle arvoitus.

Uskaltaako sillä lähteä Saksaan, Hankoon tai edes ulos Helsingistä?

Onneksi on sentään tuore leima huoltokirjassa, jos joku hullu vaikka sen perusteella ostaisi koslan.
2. tonimikael12.7.2006 klo 23:34
Ile, paljonko pyydät? ;)
3. Sini12.7.2006 klo 23:36
Hahhah! :D Murphyn laki vainoaa sinua, älä poistu Helsingistä... :D
4. qwer12.7.2006 klo 23:57
Ruotsalaiset kostaa. Älkää kukaan ostako Volvoa.
5. ile13.7.2006 klo 10:39
En viitsi myydä autoa sinulle, tonimikael, kun näköjään olet jo muutenkin munia myöten nesteessä.
6. iso S13.7.2006 klo 12:08
Onni täällä vaihtelee. Minulle aikoinaan yksi työkaveri suositteli katsastushuoltoa varten tiettyä verstasta missä palvelu on hyvää ja asiantuntemusta piisaa. Hänellä oli Golf GTI, minulla parisataatuhatta kilsaa nähnyt Rellu 19. Osoittautui että liikkeen intressit ovat siellä sport-puolella. Hallissa oli toinen toistaan ökyliäämpää ajokkia eivätkäa karvalakkiautot oikein kiehtoneet. Palvelu oli melkoisen nihkeää mutta lupasivat kuitenkin että auton voi noutaa klo 16. Jätin silti varmuuden vuoksi puhelinnumeron.

Saavuin sitten autoa noutamaan, että pääsen hakemaan vaimon ja lapset satamasta. Ei ollut valmiina. Jarruihin olisi pitänyt hakea osia eikä semmoista ehtinyt kun oli mielenkiintoisempaakin puuhasteltavaa. Mitäpä tuosta soittelemaan, kyllähän asia kirkastuu kun asiakas tulee paikalle. Satamasta kotiin pääsi ratikalla ja bussilla niin että eihän siinä mitään ongelmaa ollut.

No, seuraavana päivänä auto valmistui ja sain suolaisen laskun. Sitä seuraavana päivänä oli katsastus missä auto hylättiin jarrujen vuoksi. Oma vika, kuulemma. Jarruremonttia ei koskaan kannata tehdä noin viime tipassa ennen katsastusta. Niille pitää antaa aikaa asettua.

Oli viimeinen kerta kun käytin kyseistä liikettä, mistä molemmat osapuolet olivat luultavasti yhtä tyytyväisiä.

Sen jälkeen olen asioinut Biliassa (Kaivoksela, Olari, Pitäjänmäki vaan ei Herttoniemi) ja asiat ovat hoituneet kohtuudella, mitä nyt tilasivat kerran vääränlaisen laturin ja sain ajella muutaman päivän akun ja uskon voimalla. Kävihän se niinkin, sekä kotona että työpaikalla latasin akun lämmitystolpasta.

Nykyisin olen pysynyt suht uudessa kalustossa ja tehnyt huoltosopimuksen, joten maksan samaa ylihintaa kuukausittain riippumatta toimenpiteiden määrästä ja laadusta, joten Bilian kannattaa laittaa asiat kerralla kuntoon kun lisärahaa ei ole kuitenkaan tulossa.

Se mikä kohtalaisesti jurppii on pitkät jonot huoltoon. Jos nyt huomaisin että määräaikaishuollon km-raja alkaa täyttyä niin oletettavasti tarjottaisiin aikaa 3-6 viikon päähän. Sellaisella aikajaksolla en pysty arvaamaan ajokilometrejä edes 1000 kilometrin tarkkuudella niin että ei ole mitään toivoa saada sellaista legendaarista huoltokirjaa missä mikään leima ei heittänyt 10 kilometriä enempää ohjekirjan mukaisesta. Veli väittää sellaisen nähneensä.
7. Ritu13.7.2006 klo 12:34
No näitähän sattuu. Huvittavin tilanne on ollut, kun ajoin autoni huoltoon ja mitään suurempaa remonttia autolle ei pitänyt tehdä.
Mennesessäni hakemaan sitä, auto ei lähtenyt edes käyntiin.
Siihen saakka sillä oli sentään ihan sujuvasti päässyt lähtemään liikenteeseen.
No kun auto vihdoin ja viimeinen saatiin starttaamaan, vilkutkaan ei enää toimineet. Auton takapenkillä oli joku johdon pätkä ja kysyin, että mikäs tuo on? Sanoivat sen olleen joku tarpeeton johto moottoritilasta eikä sitä kuulemma välttämättä sinne tarvittu. Hassua, että autoihin laitetaan osia, joita ei kuitenkaan tarvita ;D
8. Antti Ylönen13.7.2006 klo 17:44
ile: kun nyt mainostetaan niin mainostetaan oikein urakalla: kolmen renun kokemuksella suosittelen Kujalan korjaamoa Korsossa, valtuutettu Renault-korjaamo ja hinnoista otettu ilmat pois (about ½ Bilian "huolto"hinnoista).
9. Enkeli24.7.2007 klo 13:42
Kyselin huollon hintaa Autoserviasta viime keskiviikkona, kun miulla on lämmöt temppuillu ja auto pitää kovaa ääntä ajaessa ja samoin kuuluu siritävää ääntä oikealta edestä ajaessa... Kuulemma vian etsintä maksaa 200-300euroa. Samana päivänä auto sitten tilttasi ja jouduin hinauttaa sen lähimmälle Renault korjaamolle eli Herttoniemen Biliaan. Selitin kaikki viat heille.
Soittivat sitten seuraavana päivänä - akku oli ollut loppu ja vaihtoivat sen - maksoi 160euroa, sain auton vasta perjantaina pois huollosta. Hävytön hinta. Ja kaikki nuo aiemmin mainitsemani viat ovat edelleen autossa... Tänään sitten tuli Bilialta tekstari että "tuliko autonne 19.7 työt kerralla kuntoon?" - no voitte arvata, että vastasin ettei..
Harmittaa tuo ihme rahastus meininki ja se ettei autoa kuitenkaan kunnolla tutkita / huolleta. Maksetaan vain siitä "auton merkin" huollosta..
Vasta kk sitten jouduin vaihtamaan uuden vesipumpun, nokkahihnan ja termostaatin... on se auto kiva olla, varsinkin kun se on koko ajan rikki!
10. Akka Ratissa3.7.2009 klo 12:54
Vuosihuollon yhteydessä pyysin Bilian huoltoa tarkastamaan jarrut ja huoltamaan ne tarvittaessa, sekä arvioimaan muutenkin olisiko autossa muita kuin huoltoon kuuluvia korjaustarpeita. Palaute oli että tuulilasissa on halkeama ja äänimerkki ei toimi mutta muuten kaikki ok. (Näitä vikoja en olisi naisautoilijana varmastikaan itse huomannut joten kiitin kauniisti.) Ajotuntuma ei huollossa parantunut mutta ehkäpä vika on omassa päässäni, ajattelin. Kolmen kuukauden päästä vein auton toiselle huoltamolle kun jarrut rahisivat. Diagnoosi: takajarrut ihan lopussa ja muutakin pientä vilunkia löytyi, mm. ohjauskulmat pielessä. Kyselivät Biliasta vielä tekstiviestillä tuliko autonne kuntoon. Annoin lyhyen palautteen. Asiaan ei ole sieltä sen koommin palattu = ei yhden akan rahat paljon kiinnosta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *