KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 8.7

2759. IS Kovis 8.7

marjaana8.7.2006 klo 22:36
Ostin tänään Iltasanomat ja kokeilin pitkästä aikaa koviksen ratkomista (yleensä ei ole aikaa, enkä juurikaan ostele iltapäivälehtiä). (Kokeilu kesti varttitunnin = 4 kpl epävarmoja sanoja)
Pisti silmään vihjeet, joiden perään oli laitettu kysymysmerkit. Niitä oli ainakin nopeasti laskien 13 kpl. Eikö laatija tiedä varmasti, kun pitää laittaa kysymysmerkki perään... ???
Esim: "Jamesin kaima?" tai "pohjoismainen?" Kai niistä pitäisi tietää että ollaanko sitä Jameksen kaima vai ei ja onko joku juttu pohjoismainen vai ei.

Pitää odottaa varmaan ratkaisua, että tämä arvoitus selviää minulle. ;o)
2. marjaana8.7.2006 klo 22:54
Tämä on kiva vihje (lähes simppeli ;o)

L _ _ _ _ _ _ _?
3. Eki8.7.2006 klo 23:39
Nyt meni vaikeaksi. Siis onko se kyssäri hyvä vai huono asia?
4. marjaana8.7.2006 klo 23:44
Lähinnä outo asia... Tai jos noista pitää valita niin huono sitten kai. Toisaalta ei minulle väliä ollenkaan, koska en harrasta. Äh.
5. marjaana8.7.2006 klo 23:46
Siis jos vihjeenä on "Jameksen kaima", niin okei, pitää miettiä joku Jameksen kaima.
Mutta jos vihjeenä on "Jameksen kaima?", niin ahaa, pitää miettiä joku, joka saattaa olla kenties Jameksen kaima tai sitten ei.

Kenties tämä tekeekin ristikosta koviksen. ;o)
6. marjaana8.7.2006 klo 23:49
(siis se olikin näköjään "Jamesin kaima?" Ei Jameksen)

*kipaisi hakemaan ristikon nenä eteen*
7. RA9.7.2006 klo 00:01
marjaana,
Onneksi olkoon, jos todellakin ratkoit ristikon varttitunnissa ja vain muutama (4, kuten sanoit)) sanaa jäi epävarmaksi. Kyllä taas käy katteeksi! ;-)

Säästin taas tämänkin (Antin) Koviksen huomiseksi "jälkiruuaksi", mutta en kyllä ikuna moiseen yllä. Katsotaan.
8. mor9.7.2006 klo 00:22
Minä ymmärsin niin, että vartin jälkeen Marjaanalla oli neljä epävarmaa sanaa. Eikä sitten muuta!
9. mor9.7.2006 klo 00:35
Sori, piti olla marjaana.
10. marjaana9.7.2006 klo 16:34
RA: heh, joo, en todellakaan saanut vartissa aikaiseksi kuin neljä sanaa, joiden oikeellisuudesta ei minkäänlaista hajua...
11. RA9.7.2006 klo 19:08
[Todellakin heh ja joo! Lupaan, että alan tästä lähtien ihan oikeasti lukea, mitä te muut kirjoitatte :-)]

Oikein maistuva oli Antin Kovis ja aikaa meni (kuten aavistelinkin). Mutta hyvää aikaa!

Pääkuvan alla oleva kohta ratkesi viimeisenä. Syynä todella hyvä vihje JUOKSUTUKSEEN. Kaiken maailman JUOKSUTUKSEEN sopivat tulivat mieleen, mutta ei pitkään aikaan juuri tuota, mitä tarvittiin. Monimerkityksisyyden riemuvoitto.

Vihjeistä parhaita, mm.:
- HYVIN ARKI-ILMOIN : Näppärästi "yksi-yhteen" rakennettu vihje.
- LUE! : Ko. jutulla on leikitelty ristikoissa aikaisemminkin, mutta enpä muista tätä muotoa.

Parhaimmat naurut kirvoitti vihjeet:
- HATUNOSIEN PAIKKA?
- ITTUI!! :-)

Pikkuisen kaukaahaetulta tuntui vasemman reunan HAIKARAKUVA. Toisaalta tuli mieleen, että ko. kuvitus vastannee kovisvihjeenä samaa kuin pari-kolme sanallista "kieppiä". Heli Kärkkäisen piirroksethan sinällään ovat todella hyviä ja ilo silmälle / mielelle.

-

marjaanan kysymykseen kysymysmerkkien käytöstä; Tämän ristikon perusteella näyttäisi siltä, että (ainakin) Antti käyttää kysymysmerkkiä mm. silloin, kun asia on tietyllä tavalla ajateltuna (uskomus, satu, sanonta, taru, fraasi, sanaleikki jne. tms. ) juuri niin, mutta jossain muussa mielessä / tarkemmin ajateltuna ei välttämättä olekaan tai että vastaussana on helppo kyseenalaistaa.

Esim. tässä ristikossa:
- POHJOISMAISIA? No on, mutta toisaalta ei.
- HATUN OSIEN PAIKKA? No on, mutta toisaalta ei!
- SUURELLA KALALLA? No on, mutta ei ole!
- SIELLÄ NOUSTEN TÄMÄ? No tietyllä tavalla kyllä, mutta mitäpä mahtavat tuumia jotkut siellä olevat sanavalinnasta!
12. Jaska9.7.2006 klo 19:30
RA, kyseenalaistat oman analyysisi kysymysmerkkien käytöstä? Hyvä pahis. Aikaa meni hyvän aikaa, mutta menikö hyvää aikaa (hukkaan), kun jätin tämän takia pronssimatsin katsomatta? Anttilyysiä 15.7.
13. Juha N15.7.2006 klo 10:28
Jaskaaa! 15.7. on jo pitkällä eikä täällä vielä mitään anttilyysiä näy...

No, minulta muutama kommentti RA:n esille nostamien jatkoksi.

Laadinnan hienoin sana (varmaan uniikiksi jäävä osuma tulevassa frekvenssisanakirjassa) on mielestäni se vaakasuora 17-kirjaiminen, jolle Heli puolestaan on toteuttanut ristikon ehkä hienoimman vihjeen. Pyörimistä kuvaavat viivat kertovat mistä tanssista on kyse, ja ainakin minulle oli selvää, miksi ratkaisusanan loppukirjain ei ollut T... Tietysti moni naispuolinen saattoi ajatella, että rivin lopusta on vahingossa leikkautunut pois liehureuna-T :)

Laadinnan huonoimmalle (varmaan pakkoraon aiheuttamalle) sanalle Antti laittoi hyvän vihjeen ALMUNHO, jonka ansiosta tulkinnanvaaraa ei ole, vaikka sana sisältää piilokirjaimen. Jotkut tosin saattoivat erehtyä metsästämään googlella entisiä ja nykyisiä brassipelaajasuuruuksia...

ITTUI !! toi mieleen että pääkaupunkilaistytöille kehittyy kouluiässä paha ässävika. Tämän vihjeen lausahdus on kuitenkin varhaisemmalta ikäkaudelta: noin kolmivuotiaina pääkaupunkilaistytötkin artikuloivat vielä siedettävästi.

Pieni asiavirhe, meneekö hiusten halkomiseksi: typistevihje VASTA-AIN_ ei ole ratkaisusanalleen xxxxx_ oikea. Nämä eivät ole synonyymeja eivätkä muutenkaan vastaa toisiaan. Nimittäin xxxxx_ vasta käynnistää tietyn prosessin, josta on tuloksena VASTA-AIN_. Toki vanhastaan on matkailija voinut saada erään pikkupirulaisen torjumiseksi gammaglobuliinia, mutta se ei ole xxxxx_, vaan suoraan VASTA-AIN_ (monikossa käytettynä), josta riittää iloa vain 2kk ajaksi. Nykyään tuonkin pirulaisen torjumiseksi on pitkän suojan antava xxxxx_.

Kivat pääkuvalauseet: sisältävät mm homonyymileikittelyä ja vastakohtaisuuksia.
14. Tuomas L.15.7.2006 klo 19:17
Siitä ITTUI-vihjeestä voisi muuten tulla samalla logiikalla toinenkin hyvä nelikirjaiminen vastaussana, sellainen aika sotilaallinen.
15. RA15.7.2006 klo 19:50
Lähetysaika on ummessa, joten lienee lupa puhua avoimesti??

Tuomas L., huomasin saman. Minulla oli juuri se sana jonkin aikaa ko. kohdassa ja pidin sitä aika varmasti oikeana eli ITTUI -> LUTI, kun oikea oli ITTUI -> TOPI.

VASTA-AIN_ -vihjeestä tullut ROKOT [VASTA-AINe-> ROKOTe] on Juha N:n tarkoittamassa mielessä, lääketieteellisenä terminä, väärin. Mutta onko VASTA-AINE-sana vain lääketieteen yksityisominaisuutta?

Muistelen kyllä monesti kuulleeni vasta-aine-sanaa käytettävän milloin minkäkin torjuntaan / vastustukseen käytettävän 'aineen / asian' yhteydessä: "Mikä olisi hyvä vasta-aine muurahaisille?", "Mikä olisi vasta-aine tylsyyteen?" jne.

Tietosanakirjasta: ROKOTE = vaksiini, taudinaiheuttaja, jota viedään kehoon kehittämään suojaa jotakin tiettyä tautia VASTAAN.

Siis vaikka ei lääketieteellisesti, niin merkitysopillisesti ihan selvä vasta-aine? :-)
16. Jaska15.7.2006 klo 22:44
Hyvissä ajoin ennen klo 24:ää täytän lupaukseni AS:n ristikon analyysistä. Tosin Juha N:n huomautus ole periaatteessa oikein, muisti olisi saattanut pettääkin.

Juha N ehti jo esiintyä 17-kirjaimisen puolestapuhujana (tässä elatiivi + tekijä moitteeton yhdyssana). En lähde arvailemaan, kuinka ylpeänä isä toi VALSSISTANAUTTIJAn ensitanssiaisiinsa, minä en missään tapauksessa myöntäisi tyttärelle vuoden debytantin arvonimeä. Harkitsin ensin jopa miinusta, mutta hyväksytään nyt sitten, jotta en itse saisi turhastanarisijan titteliä! Valssaajan kuva oli hauska, kuten HK:n kaksi muutakin tipua! Juha N:lle huomauttaisin kyllä, että vauhtikaaret voisivat yhtä hyvin kuvata muunkin tanssin pyörähtelyä. Ja Åke Blomqvist antaisi ilman muuta miinuksen käsivarsien huonosta asennosta...

Ristikko oli lähes yhtä vaikea (ajallisesti) kuin alkuvuoden vaikein, vaikka normaaliin tapaan oikeasta alakulmasta pääsi hetken syynäilyn jälkeen onnistuneesti kokeilemaan järjestyksessä: TRIP, ATESTI, TAPA, LIRI, -PELIT. Nuijan käyttöä adjektiivina (aivan OK) ei ollut näiden jälkeen vaikeaa oivaltaa, samoin TULISIJA oli arvattavissa. Siihen pääkuvasanojen helppous päättyikin. Kun ratkonta ei edennyt, piti katsastaa apuja sieltä täältä muualta; katos vaan siellähän oli tarjolla KATOS! kuin valmiiksi täytettynä! Häviämisvihje oli Skytältä turha armeliaisuuden ele...

Ristikon yläosa pääkuvasta oikealle vaati kinkkisyydessään toisen istunnon sunnuntaina. Pirulliseen kuoppaan TARINOISSA - STOOL lankesi todennäköisesti aika moni minun lisäkseni. Ja joku muukin takoi otsaansa oivallettuaan virheensä. Ratkettuaan olivat myös ALUSTAA ja SALAA todella tutun ja simppelin oloisia. Kuinka voi olla mahdollista, ettei niitä sitten älyä heti? Kun pätkii, niin pätkii pahasti. RA:n kehuma APPAVAn vihje pysyi vielä pitempään mysteerinä. ARTILLA ALUKSI vaikutti mahdottomalta ennen kuin nöyrryin lunttaamaan ARTit Sanaristikkokirjasta. Garfunkelista tuli heti parinsakin mieleen. Miksei tämä assosiaatio syntynyt spontaanisti? Synapsit huonosti öljytty? Vihje oli kyllä ristikon parhaimmistoa.

Top fiven kärjessä harvinaisesti kuva: vauvaa tuova haikara. Vaikka jokaisen täysjärkisen pitäisi tajuta, ettei vastasyntynyt ime tuttia, huomio ei kiinnity siihen, vaan koko proseduuriin. Ratkaisusana oli näin ollen oivaltajalle vuoden paras voi perr... -palkinto toistaiseksi. 2. ITTUI!! (tuli mieleen edellisestä!) 3. SAAREN JUKURI, 4. PASPA, 5. PUSSEISSAKIN.

Turhasta(?)nurinaa: HARMAA (miten niin?), POHJOISMAINEN? (miksi kyssäri), epävarma URIS (onko epiikka "turisemista").

99 sanan keskipituus 5,79 jakaumasta 31/4, 23/5, 17/6, 15/7, 5/8, 4/9, 2/10, 1/14, 1/17. Piiloruutuja keskim. enemmän 39 kpl, prosentti 12,75. Avaruus% 83, lievästä tukkoisuudesta miikka. Ei Skytän Ilona-ristikon tasoa, arvosana 9-.
17. Jaska15.7.2006 klo 22:49
No niin, nyt se taas pätki. Vihje oli siis TUSKIN H(armaat) = ARMAAT. Armaita siis ihmettelin (ainakin hapsista puheenollen täysin pielessä, harmaat pantterit jne.)
18. EJlo16.7.2006 klo 10:59
Pitkästä aikaa jäi kovis (8.7.) ratkomatta ja siis vastausta lähettämättä. Kumpikin oikean puoleinen nurkka jäi kesken ja alanurkassa vielä no 9:n ruutu. Aiemmista kommenteista sain alanurkan valmiiksi, mutta se yläosa vieläkin panttaa. - Ennen kuin hylkään lehden , niin toivoisin paria suoraa opastusta oikeaan ylänurkkaan. AASA ja PASAATI mulla siellä on ja ASUALE vähän vielä himmeällä, muttei siis varmana. Löytyykö nopeaa apua ?
19. RA16.7.2006 klo 11:16
EJlo,
ylänurkassa ASUALE on oikein. SALAAKIN = ALIAS ja VAKAVISSAAN = VALA. Jokohan noilla loput ratkeaisi :-)
20. EJlo16.7.2006 klo 11:25
Matille kiitos !
Nyt vasta hokasin ylempänä esiintyvän Garfunkelin olleenkin vinkki tänne ylänurkkaan. Eli siis muistin ARTin olevan etunimen tai ainakin käytössä ikään kuin etunimenä. Nyt lehti joutaa muistojen joukkoon.
IS 15.7. säikeessä Matti sanoit lähteväsi tänään Töysään. Itse taidan huomenna lähteä polkemaan kohti Kalajokea. Onko tiedossa tällaisen "kaupungin" sijainti ?
21. RA16.7.2006 klo 11:30
Jaska,
Marjaana sitä L_ _ _ _ _ _?-vihjettä kehui, en minä. Itse en pidä juurikaan tuollaisista vihjeistä; kuuluvat vähän samaan kastiin kuin "sama ilman kolmattakin" tms.
22. Jaska16.7.2006 klo 20:24
Anteeksi, RA. Minussakaan tämän tyyppiset eivät yleensä aiheuta väristyksiä. Joskus harvoin ne ovat kyllä nokkelia. Tämä ei ollut, se oli vain vaikea.
23. RA16.7.2006 klo 21:04
Ovat, ovat, monesti oikeinkin nokkelia ja hyvin yhteen sopivia, kuten nyt tämäkin Antin L_ _ _ _ _ _? = APPAVA.

Tarkoitin vain sitä, että ratkojalle (lue: minulle) tuollainen vihje ei anna mitään (epämääräistäkään, kieroakaan, vaikka anelisin ;-) suuntaa, mistä lähteä hakemaan ratkaisusanaa. Eikä tuontyyppisistä sitten yleensä myöskään synny mitään ahaa-elämystä, kun sopiva sana löytyy; sehän oli vain mekaanisen haun tulos. Vihjetyyppi on (siis, mielestäni) liian "tekninen" ja vailla (sanamerkitys)sisältöä.
24. VeiLe17.7.2006 klo 11:32
Voisiko joku selittää yksit.kohtaisesti, mistä vihjeessä ALMUNHO oikein on kyse?
25. Antti Skyttä17.7.2006 klo 11:41
Minä selitän, kun tuon vihjeen teinkin.

On olemassa poliitikko nimeltään ARJA ALHO. MUN on synonyymi sanalle OMA.

Nyt jaat sukunimen tavuihin, AL HO, etunimi samalla tavalla AR JA. Laitat tavujen väliin vihjeen MUN: AL MUN HO.

Vastauksena tulee AR OMA JA eli AROMAJA.
26. VeiLe17.7.2006 klo 12:01
Kiitos! Tuo ei olisi omin aivoin selvinnyt.
27. Jussi19.7.2006 klo 14:45
Mutta mikä SYÖ MIESTÄ? Ja mikä ihme se VP (tai ilmeisesti P) on?
28. Jaska19.7.2006 klo 17:27
Jussilla vielä ristikko kesken? Miestä syö tässä paha tauti, kirjoitetaan myös S - - - - - - -. Kolmas, aivan erilainen nimi voisi tulla mieleen - - - PÄVAA - - STA. Ihme on puolestaan luettavaa, josta ikäänkuin noukitaan sattumat sopasta!
29. Jussi19.7.2006 klo 17:53
No nuo paikat jäi auki. Höh tuo VP, aina vaan VeePee Lehto kummitteli mielessä. Mutta selittäkää vielä PITKÄTKIN pliis...
30. RA19.7.2006 klo 19:22
Itse ymmärsin, että PITKÄTKIN -> AIDAT liittyisi yleisurheiluun; aitajuoksussa puhutaan "lyhyistä aidoista" (110 m) ja "pitkistä aidoista" (300 m ja 400 m).

Matkoja saattaa olla muitakin, en tiedä. Ja vihjekin voi viitata johonkin muuhun.
31. Jussi19.7.2006 klo 20:50
No niinpä tietysti. AIJAT ja AIVAT ihmettelin mutta tuo ei tullu mieleen. Aivot kesälomanarikassa...
32. ö1.8.2006 klo 13:33
Jonkinlainen kaksoishuippumoka minulla tässä ristikossa.

JAMESIN KAIMA? -> NESS

Sen kanssa ristiin MATATALA -> SAATANA

Oikein olisi ollut ISAI ja ALALAVA.

Kuitenkin minunkin yritelmäni olivat ihan johdonmukaisia, eikö vain?
33. Eki1.8.2006 klo 13:37
VP on PALAT eli tulee nimestä Valitut Palat. Se oli tekemäni muutos, jota tosin luulin vähän liiankin helpoksi tähän ristikkoon. Alkuperäistä en muista, mutta se ei tarkastaja-Liisan kanssa pohdittuamme toiminut.
34. VeiLe7.8.2006 klo 09:23
Kehtaakohan vielä näin myöhäisessä vaiheessa kysyä, että miten ITTUI!!:sta tulee TOPI?
35. Eki7.8.2006 klo 09:26
Taapi kytyä. Skytällä oli aiemmin tanella = kätkeä ja nyt istui eli sopi. Harvoin käytettynä tehokas hämäys.
36. VeiLe7.8.2006 klo 09:29
Kiitos! Tämän Koviksen vihjeet tulivat vihdoin kaikki selviksi!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *