KESKUSTELUT > RISTIKOT > KESKUSTELU VENTOVIERAAN KANSSA

2756. Keskustelu ventovieraan kanssa

Eki8.7.2006 klo 11:44
Tapahtui tänä aamuna.

Vaimoni oli ostamassa mansikoita kaupan parkkipaikalla olleesta kojusta. Myyjällä oli vieressään taitettuna joltain aukeamalta ristikkolehti, jonka vaimoni tunnisti Pelikaaniksi.

"Ai sä ratkot Pelikaania!" lienee aika looginen kommentti ja se ilmoille kajahtikin.

"En mä osaa mitään muita!" kuului vastaus.

"Vien nämä mansikat Pelikaanien päätoimittajalle!" sanoi vaimoni.

"Paljon terveisiä sinne!" nyökkäili myyjä tohkeissaan.

Mitään muuta en tällä tarinalla halua saada aikaiseksi kuin hälventää niitä joskus kuultuja ennakkoluuloja, että Pelikaanit olisivat jotenkin elitistisiä lehtiä tai niiden ristikot eivät sopisi monenlaisille ihmisille.

Ei olisi hassumpaa, vaikka kirjoittaisitte tänne juttuja tosielämän tilanteista, joissa olette joutuneet ventovieraan kanssa juttusille ristikoista.

Mukavaa mansikka-aikaa! On jäätelö hyvää, kun mansikoiden kanssa syö! Tai päinvastoin.
2. Taata8.7.2006 klo 12:46
Minä törmäsin eilen Mustaan Pelikaaniin lehtilaatikolla ja otin
arkistoon, jotta voin sitäkin käsitellä kenties jatkossa. Näkyy
olevan nuomero 4/2006. Sitten löysin kolme muutakin help-
poa ristikkolehteä, mutta nimiä ei passaa varmaan mainita,
kun ovat toisen puulaakin julkaisuja ja voin lentää palstoilta
kuin kirppu tai atta ulos.

Aika paljon on tuttavani ratkonut, mutta ei lähetä koskaan ratkaisuja eikä viitsi siksi alkaa kirjoista mitään hakemaan. Ikääkin alkaa olla jo aika mukavasti 90 vuoden kieppeillä.
Mirja Pihlajamäen ristikko näyttää olevan täynnä, mutta Tonin ristikosta on jäänyt pääkuvan päällä aukio täyttämät-
tä. Käyttääkö Pihlajamäki oikeita puuvärikyniä? Enpä käy
tässä kerralla koko lehteä läpi, kun taitaa olla palautusai-
kaakin vielä jäljellä.

Minä en lukenut oikein ajatuksella Ekin juttua, mutta luin kui-
tenkin ääneen ja Misu korjasi väärän käsitykseni, että Peli-
kaania olisi käytetty käärepaperina. Miten siihen mansikoita
voidaan kääriä, kun pelikaanit ovat sitäpaitsi persoja kalalle?
Olisin tutkinut tietenkin tekstin vielä tarkemmin, mutta Misu
tarkkana kuin porkkana tarkastaja tietenkin entrasi välittö- mästi virheeni.

Kyllähän torilla kautta historian on kääritty kaloja vanhoihin
sanomalehtiin. Se on tuo yksi jättiristikkoliite niin iso, että
siihen käärisi kyllä kalojakin, mutta jätin sen irrotettuna leh-
tilaatikkoon, kun oli tuttavalla ollut jo näköjään pöytäliinana
ja kahvejakin oli päässyt hieman läikähtelemään ylle ja ettei
vain nysästä tupakkaakin.
3. Taata8.7.2006 klo 13:50
Mansikanmyyjä ei varmaan ratkonut Punaista Pelikaania?
Ei käy jutusta tämä pelikaanin laatu selville. Toisaalta tässä
Mustassakin Pelikaanissa ovat ristikot nimestä huolimatta vä-
rillisiä. Ei sitä ennen pröystäilty näin värien kanssa. Hyvä jos
joulun tienoilla vähän punaista sipaistiin johonkin ristikkoon
jossain kuvalehdessä. Tämän pelikaanin kansi vaikuttaa kai-
kista harmaimmalta jostain syystä. Täällä sivulla kaksi mai-
nostetaan tätä areenaa, jossa Taata nyt vaikuttaa olevan
taas ainoa kirjoittaja. Ilmankos Sakkekin on minua kaipaillut
tänne kirjoittelemaan ja varmaan joidenkin mielestä joutavia jaarittelemaan. Minä en ole varma edes siitä, että onko tuo
auto, joka kannessa paattia vetää, edes Lada? On kuitenkin
de luxe mallia, kun on molemmilla puolilla peilit. Se oli ennen
lisävaruste tuo vänkärin puolen peilikin. Tuulimylly sopisi vie-
lä nykyaikana tuohon maisemaan niin kuva voisi olla vaikka
Luovosta, Tauvosta tai jostain Siikajoelta päin. Toisaalta oli-
han niitä ennen vanhaankin tuulimyllyjä vähän joka suunnal-
la. Kyllähän tuulimylly sopii vallan hyvin ristikkolehden kan-
teen. On minulle vanhastaan hyvin tuttu katukin. Palataan
aiheeseen, jos täällä keskustelua syntyy ja voi olla, että pa-
laan vaikka ei synnykään. Taata taata!
4. Eki8.7.2006 klo 13:52
Väittääkö taata-Taata, että olisin joskus hermostunut siitä, että toisten lehtiä mainitaan? Kyllä täällä saa ja on suotavaa niin haluttaessa mainita ihan mitä lehtiä haluaa, ja on mainittukin. Mutta hälyhän nousee tietysti siitä, jos vähänkään haukutaan muita kuin Pelikaaneja.

Mutta niihin tosielämän sattumuksiin taas, eli ei juututa tähän ikuisuusaiheeseen "Eki suuttuu, jos...".
5. Eki8.7.2006 klo 15:13
Pitipä vielä sanoa, että puukyniä Mirja tosiaan käyttää. Lasten tehtäväkirjat ovat hänen päätulonlähteensä ja neljä sivua ristikoita kuussa syntyy siinä sivussa.
6. Taata8.7.2006 klo 16:19
Eki ei suutu, jos... Taata ei väitä eikä välitä, jos toiset sanoivat, että Eki hermostuu, jos...

Se on hyvä, että Eki et hermostu siitäkään, että Mirja Pihlaja-
mäki käyttää puukyniä, sillä ovat niin piristävä poikkeus, että
olisi suuri surku, jos hermostuisit ja käskisit lopettemaan
niiden kanssa värkkäilyn.

Etkä liioin hermostunut noista alkupiilokirjaimistakaan, joista tosin osan olisi saanut entrattua helposti poiskin. Mirja Pihla-jamäki saa ekstra-plussan tuosta Sisu- pastilliaskista ja Sisu-pastillista sen vieressä. Minun ja Misun lempipastilli, joita os- tamme tukussa. Nytkin olisi askeja tässä pöydällä useita Mir- jalle malliksi. Oikeastaan Misu opetti minut uudestaan näille
pastilleille, joita aikoinaan Seres valmisti. Minulla oli väkeväm-mät pastillit välillä käytössä.

Ei ole tiernakaupungissa enää Merijalin karamellitehdasta eikä sen seuraajaakaan. Mynthonit ja Tervaleijonat saavat levätä rauhassa, mutta Tervaleijona-mainos Tuirassa talon katolla suojeltaneen, jos saadaan entrattua kuntoon niin,
ettei heti kohta romahda alas.

Sisua sitä aina tarvitaan ja vaaditaan, mutta en laula nyt aiheesta tässä enempää.

Minäkin haluaisin alkaa puuvärien kanssa värittämään, mut- ta ei varmaan siitäkään mitään tulisi, että kaikki alkaisivat niiden kanssa pelaamaan?

Tuo Tonin keltainen mustatäpläinen ilves ansaitsee ainakin
papukaijamerkin, kun on niin erikoinen, että ei varmaan oma
äitikään tuntisi ilvekseksi, mutta saa ainakin meidät hyvälle
tuulelle. Ratkojallakaan ei ollut sen kanssa vaikeuksia, kun
ei ollut yhtään piilokirjaintakaan. "Pyssylaatija!"- vihjeen
ratkaisusanan piilokirjain oli vain jäänyt tyhjäksi syystä tai toisesta. Minä luulen sen tietäväni, mutta voi olla monelle vaikea?
7. Siltavahti8.7.2006 klo 16:48
Taata?
8. Taata8.7.2006 klo 16:59
Sinä siltavahti, minä kansivahti?
9. Eki8.7.2006 klo 17:34
Pihlajamäet Taatalle entrattaviksi?
10. RA8.7.2006 klo 21:00
Laitanpa pari tarinaa - ensimmäinen tapahtui ihan ventovieraan, toinen puolituttujen kanssa. Toivottavasti en ole kertonut näitä jo kovin monta kertaa. Molemmat liittyvät ristikoihin (ja osin myös Ekiin):

1)
Keväällä olin menossa junalla Helsinkiin. Hakiessani paikkaani huomasin, että siinä istui jo joku mies. Koska vaunu oli melkein tyhjä, menin istumaan hänen taakseen. Melkein heti hän kysyi selkänojan yli, että istuuko hän minun paikallani ja selitti, että on VR:n henkilökuntaa ja siksi ilman numeroitua paikkaa. Sanoin, että istuuhan hän, mutta ei sen väliä.

Otin esille PuPen (3/2006) ja aloin ratkoa juuri sitä Nenosen Aulikin piilosanaa, mihin oli vahingossa tullut väärä pohja. Edessäni istuva mies huomasi puuhailuni ja kysyi innokkaana, että "Ratkonko paljonkin?" Vastasin, että "Aika paljon". - Sitten hän jo kääntyikin penkissään selkänojansa yli ja ehdotti, että voidaanko tehdä kimpassa? Niinpä siinä sitten ratkottiin Aulikin piilosanaa.

Riihimäen jälkeen konduktööri tuli vaunuun ja jäi juttelemaan (olivat ilm. ennestään tuttuja) ja myös hän innostui hetkeksi keksimään "Lauantain vaiheilla Kuosmanen ajoi vedenalaiseen kiveen...(8)" yms.

- Tämä matkustajamies sitten jossain vaiheessa kysyi / totesi, että "Oletko tehnyt Vuokilan ristikoita? Ne on pahoja". Kysyin, että kuinka niin. Hän sanoi: "Ne on niin erilaisia... ja sanat vaihtuu." (Ilmeet, eleet ja jatkojutustelumme kertoivat, että kyseessä oli kehu eikä moite.)

2) Vanhoilla päivillään rakastuneet tuttavani kertoivat tekevänsä ristikoita kylki-kyljessä. Se sujuu erityisen hyvin, kun toinen on vasenkätinen ja toinen oikea-. Koko keskustelun aikana ei tullut yhtään laatijanimeä esiin - paitsi Vuokila. He sanoivat, että "Se yks Vuokila tekee vaikeita!".
- Ihmettelin vähän, koska tiesin, että Eki tekee tosi helppojakin ja arvelin, että he enimmäkseen juuri helppojen parissa askartelevat. Keskustelun jatkuessa kävi ilmi, että hekin tarkoittivat tuota ei-toistumista vihjeissä ja sanoissa. Ja että tuokin toteamuksensa oli tarkoitettu pikemminkin kehuksi kuin moitteeksi.

Keskustelussa (etenkin vieraiden kanssa) sanat ovat vain sanoja. Jos ei niitä tarkenna, ei voi tietää, mitä toinen tarkoittaa.

No niin, nyt tuli hymistelyä Ekille oikein kolmen ihmisen suulla. Mei ikään ottava katos, kutta muitenkin! :-)
11. Näin meillä9.7.2006 klo 00:42
Mä sanoin kerran baaritiskillä naiselle, että ratkon Vuokilan ristikoita. Nainen siihen, että "Se on kuule ihan sun ja Vuokilan välinen asia. Älä vaivaa mua sillä, pliis" ja kenui tiehensä. Sain olla ilman.

Kerran poliisi pysäytti mut tiellä, kun ei ajolinja pysynyt ihan suorana kun kaivoin uutta kasettia mankkaan hanskalokerosta. Konstu kysyi, että katsonko ajaessani tietä ollenkaan. Ilmoitin, etten ehdi, kun ratkon samalla Vuokilan ristikoita. Sain sakot.

Joensuussa kyläillessäni kysyi perjantai-iltana nakkarilla lauma skinheadejä minulta, että mitä luulin siellä tekeväni. Vastasin ratkovani Vuokilan ristikoita. Sain turpiini.

Miten ihmeessä jotkut törmäävät aina sellaisiin ihmisiin, joiden kanssa voi jutella Vuokilan ristikoista, kun tosielämässä niitä ei tapaa?
12. Töks9.7.2006 klo 00:48
Taitaa joillain Vuokila istua niin hyvin suussa, että on aina kielen päällä. Siitä voi kyllä jäädä paskan maku suuhun.
13. JPQ9.7.2006 klo 00:48
Tämä varmasti erikoisin tarina kävin kysymässä kukka kaupassa saanko
ottaa parit kuvat mahdollisesti markkinoidakseni niitä ristikkoon noh
omistaja itse ei ollut paikalla tosin kertoi koska on mutta kuitenkin
liittyy kait tämänkin tähän tarpeeksi.
14. RA9.7.2006 klo 00:56
Taidan ymmärtää edellisestä viestistä edes jotain.

->

JOTKUT EIVÄT AINA törmää yhtään mihinkään eikä kehenkään. Mutta saa kai silti kirjoittaa, mitä kerran / joskus / pari kertaa / harvakseltaan on kuullut!

Vai eikö saa? Jotkut tuntuvat aina törmäävän älyttömään liioitteluun.
15. RA9.7.2006 klo 01:03
Edellinen viesti, mihin viittasin, oli = Näin meillä klo 00:42.
16. Timppa10.7.2006 klo 01:09
Aika usein olen joutunut/päässyt ventovieraiden juttusille Sanasepot-esitettä tyrkyttäessäni. Kohteeksi riittää lähes kuka tahansa, joka ratkoo ristikkoa julkisella paikalla (juna/puisto/odotussali jne.)...:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *