KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS ALKUVUODEN VAIKEIN 2006

2717. IS Alkuvuoden vaikein 2006

Eki22.6.2006 klo 13:52
Aloitetaan nyt tämäkin säie jo toteamalla, että tästä ei todellakaan yritetty tehdä vaikeampaa kuin Tonin toissaviikkoisesta. Viitapiru sai toiveen tehdä hyvän vaikean, ei yhtään enempää.
2. iso S22.6.2006 klo 14:24
Tuskanhiki on jo otsalla vaikka en ole vielä ristikkoa nähnytkään. Hui! Ken siihen käy saa kaiken toivon keittää, monessa liemessä. Aikaa menee ainakin aittuunim ätnemmykatnom ja huiluuruppeema päälle.
3. Ö22.6.2006 klo 15:18
Hyvä juttu, jos on Viitamäki Juhannukseksi!

Tässä kiitokseksi Viinan varoituksia vuodelta 1644:

Enämbi viina saattaa ihmisen tompelixi,
wiisaat willidze ja hullut teke vielä hullummax,
turmele taidon, sytyttä hecuman, saatta capinan ja punaiset silmät:
teke köyhäxi ja kiwuloisexi, ilmoitta salaisuudet,
kohoitta Jumalan wihan, ja saattaa cadotuxen.
Sen tähden ei yxikän pidä juoman enä cuin tarpeexi ja terweydexi.
Juoda myös ilo picarit, eli iloxi ystäwällises cocouxis ei ole kielty,
cosca ylönpaltisus estetyxi tule, ja taito, tieto ja ymmärrys talles on,
ja wircans töihin sovelias. Pitä siis waari otettaman,
ettei yxikän määrä mital ja ylönpaltisudel pacota ja yllytä toistans
(erinomaisesti Nuorucaisia ja waimo wäke, ja ei yhtäkän)
ylidze sen Jumalisen tahdon, woiman, terweyden ja cunniallisuuden
4. Antti Viitamäki22.6.2006 klo 15:48
Tuossahan olisikin koko joukko ihan käypiä ristikkoasanoja. Varmasti löytyvät JOSTAKIN sanakirjasta, eli ei ainakaan pitäisi olla ratkojilla nurisemista. :-)
5. Antti Viitamäki22.6.2006 klo 15:49
Hmm... Varmasti yksi parhaimpia ristikkosanoja olisi ristikkoasanoja. :-P
6. iso S22.6.2006 klo 21:10
Voisiko joku kielijooga-asiantuntija sanoa, pitääkö ristikkoasana taivuttaa ristikkoasanoja vai ristikkoasanoita? :-)
7. tonimikael22.6.2006 klo 21:10
Olisiko ristikkoasana se asento, jossa hiljaa mietiskellään alkuvuoden vaikeimman vihje- ja ratkaisusanoja?

(Aika helpolta kyllä vaikuttaa Viitamäeksi. Taattua AV-laatua kummiskin! :))
8. tonimikael22.6.2006 klo 21:11
"Samaan tahtiin, samaan aikaan, käyvät meidän asanat..."
9. iso S22.6.2006 klo 21:24
Joskus jossakin vitsailtiin: sama kaiku on askelten, vaikka toinen jalka on puuta.

Voisiko nyt me-ironisoida: sama kulku on aatosten - vaikka toisen pää on pelkkää puuta, toisen paljasta umpiluuta?
10. tonimikael22.6.2006 klo 21:39
Iso S: Ironiaa? En ymmärrä.
11. tonimikael23.6.2006 klo 00:30
No nyt se on täynnä. Tai oikeastaan valehtelen. Kolme kirjainta puuttuu. Pääkuvan alla KANSAINVÄLINENKIN TÄTÄ ja NAAPURUSTOA ei aukea. Yhden ratkaisun (ainakin) olen keksinyt väljällä logiikalla, mutta toivottavasti oikea ratkaisu poistaa väljyyden.

Vaikeustaso oli, niinkuin aiemmin totesin, Viitamäeksi aika helppo. Omasta parin viikon takaisesta en osaa sanoa, mutta kaikki tämän vuoden Skytät ja Simbergit ovat olleet vaikeampia. (Ehken kaikkia niitä ole edes ratkonut, ei vanha muista.)

Laadinnassa oli mukavasti uutta sanastoa mukana (esim. PARITON ja AUSTRALIA KOVA) ja Antille tuttua rohkeuttakin (esim. NOSTAJALTA ja se tähystäjän kuva, johon minä aluksi yritin kovasti toista kirjainta alkuun, mutta menköön näin. ;)).

Kuvia oli keskimääräistä Anttia enemmän, mikä tietysti toi tähän vähän värikkyyttä, vaikkakin Antin ulkoasun värimaailmasta tulee mieleen Enki Bilalin sarjakuvat. Johtuukohan se siitä, että (netissä vierailujen vuorokauden ajoista päätellen) Antti harrastaa tätä(kin?) lajia yötyönä, joten värimaailmakin on aika epäkirkasta.

Vähän enemmän tosiaan odotin harharetkiä ja pihallemenoja, mutta vastapainoksi sai itsetunnolleen kasvatusainesta suhteellisen nopean ratkaisun vuoksi. Aikaa muuten meni ajetnut atiesu. ;)

Yläpään siankuvan ja ratkaisusanan yhteyttä en keksinyt.

Kivoja vihjeitä oli paljon, tässä joitakin erityisen:

- Puhekupla, jossa VOI, RULLAAN ENEMMÄN KUIN MUUT!
- PARITON
- TURKKIEN ALUETTA
- PARHAITA PALOJA?
- se (likaisen:))vihreä ukkeli vasemmassa laidassa
- PUHALLUTTAA
- PULISTA TURHAA
(jätetään muillekin jotain ;))

Ainiin. Vielä kaksi ymmärtämättä: YLEMMÄN VIHJEEN LOPUSSA ja MORSIAMEN JA SULHASEN RUOKAJUOMA. Väljä aavistus molemmista on, mutta lopullinen leikkuu saamatta.

Enempi vaan sitten tulevaisuudessakin Anttia iiässään, niin mukavampi meidän on! :)
12. Eki23.6.2006 klo 10:02
Jos olen oikein laskenut, juhannuksen iltapäivälehdissä on sama määrä ristikkopalkintoja, kummassakin 1500 euroa. Alkuvuoden vaikeimmassa lisäpalkintona olevat kymmenen Paksun Pelikaanin tulevaa irtonumeroa kallistava vaa'an nippa nappa Iltikseen päin. Tosin tietoni Iltalehden palkintojen arvosta perustuu lehden lööppiin. Iltiksen lööpissähän mainitaan vain 500 euroa (mitä en oikein ymmärrä, kaupallisesti fiksumpaa olisi laskea palkinnot yhteen), mutta isosta juhannusristikosta arvotaan 500 euroa + 1x300 euroa ja Alkuvuoden vaikeimmasta 200 euroa. Nytpä muistan, että kryptosta ja piilosanasta arvotaankin vielä yksi 100 euroa, joten IS meneekin 1600 euroon, mutta en jaksa kirjoittaa koko alkua uusiksi.
13. Eki23.6.2006 klo 15:12
Nyt minulla on jussin Iltalehti, mutta en kyllä löydä lehdestä sitä 1500 euron ristikkoa. Normaalit karikkoristikot löytyvät, joista kuukausipalkintona on Vuokatin loma. Kannessa viitataan Viikonvaihteen sivulle 40, mutta ei siellä ristikkoa ole.

Tuossa edellisessä viestissä mainitsemani 1x300 on muuten 3x100 euroa.
14. Matti23.6.2006 klo 16:20
Mysterioso! Ei IL:ssä mitään 1500 € kuvaristikkoa ole, ei sivulla vv40 eikä muillakaan. Täytyy tyytyä sivujen vv10 - vv13 antiin.

Sitäpaitsi kaksi Vuokatin-matkaa arvotaan kaikkien kesäkuun ristikoita ratkoneiden kesken. Huijausta, sanon minä.
15. RA23.6.2006 klo 22:01
Tuli tehtyä - siis Alkuvuoden vaikein.

Oli (minulle) paljon helpompi kuin viikko-pari? sitten erään yllekirjoittaneen kovis. Eikä sykähdyttänyt niin kuin se Antin PuPe-ristikko, josta kirjoitin toisaalla. Eli nyt ei enää Antinkaan tarvitse "punastella" ylenpalttisten kehujen vuoksi.

Hyvä ristikko kuitenkin. Itse pidin kovasti noista ei-niin-suoraan-suomea/äännähdyksiä, tms.-vihjeistä/ratkaisusanoista. Niin kauan kuin ne pysyvät niin hyvin tunnetulla tasolla kuin tässä, niin mielestäni ne ovat oikein ok.

Toni jo luettelikin liki kaikki hyvät vihjeet. Lisään:
- LASKIJALLAKIN
- PUDOTTAMISEEN

PS. Toni, kyllä se vasen ylänurkka on sen verran tarkka, että onko taas menossa joku inside-juttu, jota en ymmärrä? ;-)
16. mor24.6.2006 klo 14:41
Kävi taas niin kuin usein Viitamäen kanssa; en meinannut millään päästä alkuun! Kun lopulta sain oikean alakulman valmiiksi eteni ratkonta sujuvasti yläreunaan asti, jolloin tuli taas pieni stoppi. Hetken tauon jälkeen sekin selkisi ja tuli taas kerran hyvä olo, kun sai ristikon valmiiksi!

Mieleenjääneimmät vihjeet on jo tonimikaelin ja RA:n taholta kerrottu. KUU-UKKOkin oli hauska!

Ainoa epäselväksi jäänyt on KULUT USEIN JUURI TÄSTÄ. Vaikka väännän ratkaisusanaa miten päin tahansa, en saa siihen oikein järkeä. Onkohan minulla siis NAAPURUSTOAkin väärin? Mielestäni siinä on nyt ihan kelpo sana.

Mukava ristikko, vaikkei ehkä ihan nimensä mukainen!
17. RA24.6.2006 klo 18:33
mor, KULUT USEIN JUURI TÄSTÄ on aika selkeä. Olisikohan sanasi väärin?

---

Iltalehden viikonvaihteen ristikoista ja palkinnoista:
Kuten ei Matin eipä löydy minunkaan IL:stä
1500 euron juhannusristikkoa. Löytyyköhän mistään päin Suomea? Joskus -nääs- lehdessä on ollut joku virhe, joka on huomattu jossakin vaiheessa ja eri puolilla ilm. lehdet ovat olleet erilaisia.

Aika erikoista: Lehden kannessa on teksti: JÄTTIRISTIKKO VOITA 1500,- VV SIVU 40. Ko. sivulla on juttu "Kierrä Suomen hullut museot". VVaihde-liitteen kannessa on teksti: JUHANNUSRISTIKKO Palkinto 1500,-! SIVU 56. Ko. sivulla on perinteinen joka viikonloppu julkaistava helppo ristikko - toki juhannusaiheinen. 1500:sta ei puhuta missään mitään.
18. äiti24.6.2006 klo 20:47
No, ratkesihan se. Ruuat laittamatta ja päiväunet nukkumatta tosin.
Yläreunan vasen puoli lienee selviö ainakin meille naisille, jotka olemme viettäneet lapsuutta 60-luvulla. Eiköhän ilmaisu ole enää käytössä?
Mor: olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että sinulla on väärä sana, koska ratkaisu on mielestäni varsin selkeä.
Hetki piti kyllä taistella uros+uros=kasvi kohdan kanssa. Mutta oikein hyviä vihjeitä! Enemmän tosin taisi aikaa kulua sen parin viikon takaisen todella tiukan ristikon kanssa.
19. mor24.6.2006 klo 21:39
Ei ollut sanani väärin! Tajusin, kun riittävästi pähkäilin.

Sanojen monimerkityksellisyys on ihmeellinen asia, etenkin kun ei niitä kaikkia merkityksiä äkkää!

Toivottavasti en paljastanut liikaa...
20. RA24.6.2006 klo 21:48
Haa! Nämä ristikkokeskustelut täällä ovat vähän kuin ylimääräinen bonus tiettyä ristikkoa ratkovalle / tietyn ristikon ratkoneelle;

Kun vaikeahko ristikko on ratkaistu, mutta ratkaisuaikaa on vielä jäljellä, eri kirjoittajat yltävät täällä jopa ko. ratkaistavaa KOVIStakin kovismaisempiin vihjeilyihin.

Esim. nyt en ymmärrä yhtään, mitä äiti tarkoittaa tekstillään:

"Yläreunan vasen puoli lienee selviö ainakin meille naisille, jotka olemme viettäneet lapsuutta 60-luvulla. Eiköhän ilmaisu ole enää käytössä?"

Mutta aion ottaa siitä selvän. Tavalla tai toisella. Tai kolmannella. Tai...
21. mor24.6.2006 klo 22:14
Ainoa vihje, mihin äidin viittaus sopii on se sianpään kuva. Ehkä silloin 60-luvulla oli tällainen ilmaisu tosiaan käytössä, ainakin jossain päin Suomea?
22. iso S25.6.2006 klo 13:06
Eilen illalla jäi sianpään tienoo vielä epäselväksi (heittäjää lähinnä tuotti epäsanan), samoin vasemmassa alakulmassa kaksi risteävää sanaa tuotti tuskia. Yön yli nukkuminen auttoi ja mutkat oikenivat järjellisiksi sanoiksi, vaikkakaan yhteyttä vihjeisiin ei täysin muodostunut.

Morsiamen ja sulhasen ruokajuoma on minulle tuntematon tai sitten pystysanoissa on jotain pahasti pielessä.

Sianpään ja ratkaisusanan välisen muodollisen yhteyden luulen ymmärtäväni, vaikka se onkin minulle täysin tuntematonta että tuollaista olisi käytetty. Kannattaa kiinnittää huomiota sitaattien sijaintiin ja ratkaisusanan vaiheeseen. Yhteys olisi ehkä ilmeisempi jos possu olisi kuvattu sivulta.

Sianpään ratkaisusanan toisesta ja kolmannesta kirjaimesta lähtevien sanojen vihjekuva on minusta vähemmän onnistunut. Kuvan osittelu ratkaisusanoille on jotenkin hämärää. Pitemmän sanan piilokirjaimelle tuntuisi jäävän kaksi vaihtoehtoa. Luullakseni oikea ei ota kantaa makkaran maitojauhepitoisuuteen. Lyhyemmän sanan ja kuvan tunnelmien välillä on jonkintasoinen ristiriita.

Jos kuvavihje tulkitaan yhdyssanan alkuosaksi niin olisi toivottavaa että kuvasta suht koht selkeästi näkisi mitä se esittää. Lähellä oikeaa yläkulmaa olevassa tapauksessa näin ei mielestäni ole. Pikkuaukiossa on muutenkin riittävästi harhautetta ja vielä piilokirjain, joten ratkaisu syntyi lähinnä arvailemalla, ei tietämällä eikä ajattelemalla.

Yksi ristikossa useammin kuin kerran käytetty harhautuskeino on se että vihje näyttäisi edellyttävän monikkoa mutta ratkaisusana onkin yksikössä ja päinvastoin. Tässä liikutaan lähellä hiuksenhienoa rajaa viekkauden ja vääryyden välillä. Onneksi pysytään siellä viekkauden puolella. Ainakaan minä en hyväksy sellaista että vhjeenä on "asia-" ja ratkaisuna "miehet", sen sijaan "laivoille" => "satama" käy, koska satamaa ei yleensä rakenneta yhtä laivaa varten.

"Naapurustoa" ja "Kulut usein juuri tästä" tuntuisi sallivan yhteistä kirjainta muuttamalla toisenkin vaihtoehdon. Siinäkin sanat ovat ilman muuta käypiä. En tiedä kuinka yleinen vaakasana on naapurustossa mutta ei varmaan täysin tuntematonkaan. Pystysanakin menisi väljästi vihjeen puitteisiin mutta ei kyllä istu yhtä hyvin kuin se mitä luulen haetun.

K.....N TEKOON on minun mielestäni muodon sanelema vihje, mikä on tiukan asiallisesti väärin. Ei sitä tehdä siinä mielessä kuin tekeminen yleensä ymmärretään.

Toivottavasti kirjoitin riittävän selkeästi niille ketkä ovat pystyneet ratkaisemaan ja tarpeeksi epäselvästi muille, etteivät saa tästä oleellista apua.

Kuten visaisista yleensä, monista vihjeistä löytyy jotain narisemista, etenkin jos itse ei tiedä tai huomaa kaikkia asiaan vaikuttavia juttuja. Näillä nurinoilla annan synninpäästön. Laatimus oli tasokas, ellei suorastaan loistokas; vihjeet kekseliäitä, enimmäkseen täsmällisiä, siis pikemmin oma- kuin leväperäisiä. "Alkuvuoden vaikein" lienee liioittelua mutta ainakin minulle tämä oli aivan riittävän vaikea. Oleellisesti vaikeamman nimeksi olisikin pitänyt laittaa "alkuvuoden mahdoton".
23. mor25.6.2006 klo 13:17
IsoS > Minullakin kesti tovi jos toinenkin ennen kuin tajusin sen hääparin ruokajuoman. Ratkaisusana on lopulta todella nerokas! Osittele se sopivasti niin huomaat yhteyden vihjeeseen...
24. iso S25.6.2006 klo 14:32
Nyt on mennyt jo kolmaskin tovi enkä ole hullua hurskaampi. Sopivasti osittelemalla saan kaksi juomiseen liittyvää mutta tietääkseni ne eivät sovi yhteen eikä toinen ole juoma. Perinteisen käsityksen mukaan morsiamen ja sulhasen järjestys on lisäksi väärä. Kokonaisena ratkaisusanani liittyy kyllä morsiameen ja sulhaseen erittäin hyvin.
25. mor25.6.2006 klo 14:56
Viimeisestä lauseestasi päätellen sanasi on oikein. Toisesta lauseestasi päätellen osittelukin on kohdallaan. Lue vielä tarkkaan vihjeen viimeinen sana ja jaa vaikka sekin osiin...

Toivottavasti tätä ei lue kukaan sellainen, jolla ratkaisu on vielä kesken.....
26. tonimikael25.6.2006 klo 16:46
mor, kiitos! Nyt aukesi täälläkin! :-)
27. Jaska25.6.2006 klo 17:56
Minäkin olin ulalla, mitä Ukko-Pekkaan tulee. Vaimo sitä sitten joutui minulle kielipuolelle selittämään. Kiinnostaisi kuulla myös äidin versio ratkonta-ajan päätyttyä.
28. äiti25.6.2006 klo 18:42
Katsotaan nyt, onko ratkaisuni vasemman yläkuvan esittämään sianpäähän oikein. Lupaan sen sitten kyllä selittää. Tätä ilmaisua eivät muuten esimerkiksi lapseni tunteneet lainkaan.
29. RA25.6.2006 klo 18:56
Minusta K....N TEKOON on nimenomaan tiukan asiallisesti oikein (sekä verbi että ratkaisusana)! SSI-115, kun ajatellaan asiaa hieman laajemmin, eikä tartuta kaikkein tutuimpaan ja ensimmäisenä mieleen tulevaan sanaan/verbiin. Ja niinhän koviksissa on tapana. Ei kai ne muuten koviksia olisi :-)

Vastaavia (kuin K....) tehdään myös paljon.

+ Anteeksi sotku: Luulin, että äiti kommentoi samaa vasenta yläreunaa kuin mor (siis sitä pääkuvan alla olevaa).
30. Tuomas L.25.6.2006 klo 20:00
Terveisiä Amsterdamista!

Eipä ollut tosiaan kovin paha tehtävä, ratkesi jo ensimmäisenä iltana hotellihuoneessa. Uudessa Sanasepossa on huomattavasti vaikeampia tehtäviä.

Mutta kukaan ei ole vielä tainnut auttaa tonimikaelia YLEMMÄN VIHJEEN LOPUSSA -kohdan tajuamisessa. Vastaussanan osittelu on tässäkin tarpeen, ja kannattaa kiinnittää huomiota ylemmän vihjeen typografiseen asuun...

Itse kirjoitin tämän vihjeen vastauksen ristikkoon ensimmäiseksi, mutta sepä ei sitten ollutkaan EINIT (joka olisi oikeastaan ollut väärä vihjekin, oikea olisi ollut "ylemmän vihjeen keskellä ja lopussa").
31. iso S25.6.2006 klo 21:57
Minulta puuttuu ilmeisesti kyky laajempaan ajatteluun, onhan usein suppeammankin kanssa vaikeuksia.

Ruokajuomajuttu kirkastui jo tuossa viiden aikaan, en vain ehtinyt kommentoimaan. No, siinähän piti tavallaan osata katsoa ratkaisua laajemmin kuin tein ja jakaa toisin kuin sillä tavalla minkä järjellisyyttä jymähdin hakemaan. On looginen, myönnetään.

Laajemmasta ajattelusta puheenollen: YLEMMÄN VIHJEEN LOPUSSA -vihje on sen vaatimisesta esimerkki. Pelkkä ylemmän vihjeen lopun tuijottaminen ei oikein kivuttomasti riitä selittämään koko ratkaisusanaa, ei ainakaan yhtä hyvin kuin näkökulman avartaminen. Tietysti pitää myös paikallistaa se ylempi vihje.
32. EJlo26.6.2006 klo 19:45
Hetkinen, vai pitäisikö sanoa HERTTINEN. Minäkun olin katsovinani sen sianpään vasikaksi ja ylempänä "äiti" viittaakin sikaan. Taitaa mennä uusiksi koko pohdinta. Ilman suurennuslasia en pysty erottamaan onko elikolla kunnon "töpselinokka" ollakseen sika.
33. iso S26.6.2006 klo 19:57
Sivuhuomautuksena: minulle oli alkuvuoden vaikein siellä kääntöpuolella, Kesäristikossa. Oli lähes mahdotonta saada kynää uskomaan mitä tulee keskellä ristikkoa olevan pystysanan vihjeen "pilalla" ratkaisuksi. Harvinaisen alatyylinen sana, ei tietenkään elävässä elämässä, siellähän nykyajan välimerkkejä piisaa, mutta ristikossa nähtynä.
34. RA26.6.2006 klo 20:36
iso S, sattumalta poikani kysyi noin ½ tuntia sitten, että "onko mahdollista, että tähän tulee V + 10 muuta kirjainta... öhöm ja öh?"

Sanoin, että tuskinpa. Sitten katsottiin Oli se mahdollista!
35. RA26.6.2006 klo 20:52
Pesosen mukaan se ratkaisusana = vinossa, hullusti. Vihjeitys "pilalla" on siis täysin kohdallaan.

En itse (tietenkään) kyseenalaistanut muuta kuin sen, että ko. sana on suht. harvinaisena hyväksytty HELPPOON ristikkoon. :-)

Mihin mielleyhtymään sinun hämmästelysi perustui, iso S?
36. Jaska26.6.2006 klo 20:52
Minulle tuli siihen sana, joka on Nykäsenkin mukaan arkikieltä, ei siis alatyyliä. Se ei ole sopimattomampi kuin esim. "piloillaan", vaikka senkin alun voi assosioida alakertaan.
37. Antti Viitamäki26.6.2006 klo 20:59
Jaa tuoko sana siis mielletään alatyyliseksi? Uutta minulle.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ajatellut, että tällä kymmenkirjaimisella ja sillä vähän samanoloisella viisikirjaimisella olisi muuta yhteyttä kuin tuo samanoloisuus. Mutta jos sama noloisuus vaivaa noin monia ihmisiä, niin ehkäpä mielikuvani on väärä.

Minusta tämä ratkaisusana yhdistyy tiettyjen murteista johtuvien äänevaihtelujen kautta siihen, mitä hevoset tekevät kun eivät tahdo totella.

Ehkäpä asialle löytyy jostakin etymologinen selvennys?

Joka tapauksessa tätä sanaa ei ole Perussanakirjassakaan merkitty alatyyliseksi - vain arkiseksi.
38. Ö26.6.2006 klo 21:35
Jösses, kohta ei Tyrvääkään sovi joillekuille ristikkosanaksi!
39. iso S26.6.2006 klo 23:24
Minä tarkoitan 11-kirjaimista sanaa, kuten RA poikineen oli laskenut. Antin laskupää on vikuroinut. Vedän kommenttini ainakin jonkin matkaa takaisin, jos ja ilmeisesti kun sana on johdettu muualta kuin olen kuvitellut.

Itse olen törmännyt sanaan sellaisissa olosuhteissa että puhujat erittäin ilmeisesti olivat tietämättömiä hevosten käyttäytymisestä ja luulivat tarkoittavansa että homma meni päin muuta kuin istumalihasta. Koska minulla on tämä vilpitön käsitys, uskon että se on monella muullakin ja siksi mieluummin näkisin että sanaa ei käytettäisi tai vaihtoehtoisesti peruskoulun opetuksessa erityisesti korostettaisiin tämän pitkän ja sikäli hienon ristikkosanan oikeaoppista etymologiaa.

Tyrvää ja piloillaan kelpaavat oikein hyvin. Äänteellinen läheisyys johonkin rumaan sanaan ei tee sanaa huonoksi, vaikkakin sellaisia sanoja helposti käytetään myös tuhmissa vitseissä mitkä perustavat huvittavuutensa huonoon kuuloon ja likaiseen luuloon. Tyrväällä tapettu -vitsi on esiintynyt näilläkin palstoilla. Eiköhän jokainen kuitenkin ymmärrä että kyseessä on kaksi eri asiaa: Tyrvää on paikkakunta ja kyrsä on leipä :-)
40. Antti Viitamäki26.6.2006 klo 23:31
Antin laskupää on kieltämättä kesäterässä, mutta äsken en edes ryhtynyt laskemaan. Nappasin vain luvun puolihuolimattomasti RA:n kommentista - jossa kyllä näköjään sanotaan ihan jämptisti että "V plus 10 kirjainta". Pahoittelen (varmaankin varsin vähäiseksi jäänyttä) hämmennystä. :-)
41. iso S27.6.2006 klo 08:05
Edellisen kirjoitettuani suoritin eläinkokeen käyttäen koekaniinina turkulaisperäistä vaimoani. Hän ei nähnyt sanassa mitään törkeää vaikka on hyvin närkästynyt jos joku käyttää viisikirjaimista v-sanaa. Muisti jopa isänsä käyttäneen v10-sanaa ja se mies ei v4-sanaa lipsauttanut.

Joissakin tapauksissa rumaa sanaa ei sanota niin kuin se on vaan tehdään lieventävä väännös. Tässä tapauksessa ei siis ollutkaan siitä kysymys ja olin väärässä. Toki edelleen kuvittelen etten ole ainoa toisinluuleva, mutta vien oman mielikuvitukseni pesuun.

Laskuvirhe on minun mokaani verrattuna pikkujuttu. Uskon että Antti osaa laskea yhteentoista vaikka kädet taskussa :-)
42. Antti Viitamäki27.6.2006 klo 11:23
Kädet taskussa voi luntata - mutta tämä menee pian jo mauttomaksi... :-)

Vaikka sanoilla on paljon voimaa, niin joskus minusta pitäisi muistaa että ne ovat vain sanoja. Harva sana on alunperin syntynyt ketään tai mitään loukkaamaan. Niillä on vain haluttu ilmaista ytimekkäästi jokin tietty asia.

Esimerkiksi kiroilussa minua huolettaa lähinnä kielen köyhtyminen - mutta luova kiroilijakin voi äityä melkoiseen sanataiteeseen!

Annetaan sanoille mahdollisuus - ainakin silloin tällöin!

:-)
43. RA27.6.2006 klo 20:25
Vanha-vanha, mutta en malta:

iso S, kun "viet oman mielikuvituksesi pesuun", niin pesetkö sen MIELELLÄ? Vai mikä on mielipesumerkkisi?
44. iso S27.6.2006 klo 20:36
Imuroin Mielelläni, mutta tärkeät pesuhommat jätän ammattilaisille. En tiedä mitä merkkiä käyttävät, mutta siistiä jälkeä syntyy. Viimeksi tekivät aivopesun ja silittivät niistä kaikki rypytkin!
45. marjaana27.6.2006 klo 20:43
Minä haluaisin UPOttaa astianpesukoneeni, koska se pitää pahaa ääntä just nyt.
46. Taata27.6.2006 klo 20:56
Alussa oli sana.
47. Matti27.6.2006 klo 22:41
Jemenissä oli Sana.
48. qwer28.6.2006 klo 22:59
Jemenissä on Sana.
49. tonimikael28.6.2006 klo 23:16
Jemenissä on Sanaa.
50. Matti29.6.2006 klo 10:50
Suomessa on Saana. Ja useampiakin.
51. Eki29.6.2006 klo 10:55
Soi Saana kultainen.
52. iso S29.6.2006 klo 11:59
Yksi Saana on korkea (1029 m), yksi Matala (se soiva tai pikemminkin laulava).
53. Jaska1.7.2006 klo 10:59
Niinhän siinä kävi kuin Pekka Harne pelkäsi (?), ristikko lienee ollut useimmille Pitkälän pahiksen kanssa kamppailleille sitä huomattavasti helpompi. Oma ratkonta-aikani noin puolet nopeampi. Hyvä näin, sillä päinvastainen tilanne olisi syönyt miestä ja mahd. naistakin kohtuuttomasti.

Siinä missä Pitkälä paikoin puikahti vihjeytyksessään hämärän rajamaille, Viitamäen monet vaikeatkin sanalliset vihjeet olivat säälimättömän loogisia. Parhaasta päästä esim. PUDOTTAMISEEN, PARITON, PUHALLUTTAA, KUORESSA. Tuskinpa aukenivat kenellekään ilman risteäviä apuja, kuten muutama helpohko. Itse aloitin oikean alakulman vihjeestä LOBBAUKSEEN, joka tosin epäilytti helppoudellaan. Kun siihen sopi ratkaisusana RELLU ja siihen puolestaan ALIBI, kulmasta pääsi vaikeuksitta alkuun. Jopa arvaamani ABRAKADABRA osoittautui oikeaksi. Sen sijaan vihje TURKKIEN ALUETTA pani pohtimaan, mikä ihmeen estradi? Voisiko se olla catwalk, no jaa, miksei. Siispä tietenkin talviasuestradi! Luultavasti kukaan muu ei langennut näin "helppoon".

Jujumaisten harhautusten kärkikolmikon ratkaisusanat: TRAP (vihjeestä olisi voinut jättää sitaatit pois), PULISTA TURHAA, SOOPA. APET oli myös hauska, mutta sen tajuaminen kesti luvattoman kauan... Niin tosin näytti olevan taitavammillakin ratkojilla. Ja laatija voi torjua mahdolliset syytteet kikkailusta kikkailun vuoksi morsiusparin hevosharrastuksella.

Ristikon vaikeimmaksi tapaukseksi vihjeen ja ratkaisusanan yhteyden kannalta osoittautui keskustelunkin perusteella sian pään kuva - ULPUKKA. Alun perin landelaisen vaimon mukaan ulpukan emiö turpoaa kukinnan loppuvaiheessa, ja terälehtien pudottua jää jäljelle sian päätä muistuttava möykky, jota seudun lapset joskus puoli vuosisataa sitten kutsuivat possuksi. Kuulemma irrottivat sen ja tökkivät pieniä tikkuja possun jaloiksi. Siiskö Viitamäkikin? Mielenkiintoista folkloristiikkaa joka tapauksessa.

Tavallisista nelikirjaimisista apusanoista ristikkoon oli eksynyt vain se kaikkein yleisin TAAS. Siis vain yksi sana 36:sta nelikirjaimisesta. Pari - kolmekin vielä menettelee koviksessa, mutta kovistason vihjeytys ei ole helppoa tänäkään vuonna! Ei myöskään makkaran osalta, tai sitten ratkaisusanani LIHAPULA on väärin. Eikös makkara tehdä lihaa säästämättä. Ei sitten! Toinen vaihtoehto olisi LIHASULA, kun nakin alla on avanto. Siitähän kuvan hahmo on mahdollisesti "paennut"? Mielestäni SULA tarkoittaa juoksevassa muodossa olevaa ainetta, tarkoittiko laatija kenties lihan mehua? Oudoksun myös ratkaisusanaa AHOI, joka on kyllä vihjeen mukaan looginen, JOS ahoi on hyväksyttävä synonyymi OHOI:lle. Onko? Itse olisin käyttänyt viimemainittua, pystyyn HOMMAKAS ja RAIDin tilalle MAID. Kyllähän (lähes) kaikkien kovisratkojien tuntemat tavalliset englannin sanat ovat kelvollisia, kun jopa BENCHMARKING (Skyttä) kelpaa.

Ristikon 105 ratkaisusanan keskipituus on 5,96 kirjainta jakaumasta 4/36, 5/23, 6/12, 7/16, 8/6, 9/2, 10/1, 11/5, 12/2, 13/1, 15/1. Piilokirjainprosentti (26 kpl) on 7,98 ja avaruus 85,12 prosenttia. Arvosana 9+.
54. Marko1.7.2006 klo 11:24
Laadukas perusristikko sanallisine harhautteineen. Ei ylen vaikea. NAAPURUSTOA ja KANSAINVÄLINEN TÄTÄ antoivat mahdollisuuden ratkaisujen laveuteen; MUISTISTA TÄHÄN ja TULVA-hässäkkäänkin sopisi vaikka mitä. En arvaa laittaa vaihtoehtoja tähän.
55. Antti Viitamäki1.7.2006 klo 12:19
Terveiset mökiltä ja kiitokset kaikille kommenteista, ja Jaskalle arviosta ja analyysistä! :-)

Ennen kuin käyn seuraavaa ristikkoa laatimaan, niin vähän kommentointia "alkuvuoden vaikeimmasta". Ja varokaa ne teistä jotka eivät ole vielä tehtävää ratkoneet: spoilereita tuloillaan...

Tärkein lähtökohta tälle ristikolle oli hyvä ja selkeä sanasto, jossa on paljon erikoisempia pitkiä sanoja. Tässä mielestäni ihan paria poikkeusta lukuun ottamatta onnistuinkin. Myöskin halusin välttää kaikkein tylsimpiä fakkisanoja niin hyvin kuin taidan - eikä kai nyt hassummin käynyt senkään suhteen.

Kun lähetin ensimmäisen version Ekille, kirjoitin mukaan viestin että "nyt viilataan justiinsa niin vaikea kuin halutaan". Eki vastasi ytimekkäästi, että "hyvä vain jos on Pitkälän edellistä helpompi".

Ajattelin ensin, että höh, mikäs alkuvuoden vaikein se toiseksi vaikein on, mutta ymmärrän kyllä ettei koko ajan kannata hiillostaakaan. Otsikko vain sitten osui väärän tehtävän päälle. Ja oli kai siellä keväämmällä ollut visaisuudeltaan parikin vähintään minun tuotokseni veroista?

Vihjeityksessä halusin satsata kuviin. Helpommin sanottu kuin tehty minun tapauksessani - ratkaisusanani eivät ole aina niitä kaikkein luontevimmin kuviksi muuntuvia, jos haluaa homman vaikeana pitää. Lisäksi piirrän aika hitaasti.

Monessa kohdassa olisi voinut aivan hyvin keksiä täsmällisen sanavihjeen, mutta kun tehtäviäni on visuaalisesti tylsiksi moitittu, niin ajattelin kerrankin vähän panostaa. :-) Ainoa ikävä puoli graafisessa puolessa on se, että värit eivät edelleenkään ole sitä mitä ne olivat tuossa tietokoneen näytöllä. Kalibrointi jatkuu...

Etupäässä olin kokonaisuuteen tyytyväinen, ja epäkohdatkin on tässä säikeessä aika kattavasti käsitelty.

Yksityiskohtiin mennäkseni:

LIHASULA / LIHAPULA

Minä olen jostakin syystä törmännyt paikannimeen Lihasula todella monta kertaa elämäni aikana. Siksi hieman hämmennyin kun nimi ei ollut Ekille tai Liisalle (tarkastajalle) tuttu. Kuvakin oli mielestäni varsin selkeä: LIHA + SULA. PAKO-sanan vihjeen olin vain ikään kuin hämäyksen vuoksi tökännyt samaan kuvaan. Minä ajattelin, että ihan pelkästään pois päin menossa oleva, taaksensa hätääntyneesti vilkuileva tyyppi tietenkin pakenee - ja se siitä. Jos joku tulkitsee, että hän on hypännyt jäärailon yli tai noussut jostakin rotkosta, niin mikäpä siinä.

Ekin kommentoinnin jälkeen ajattelin jo vaihtaa LIHASULALLE tekstivihjeen - kun huomasin lisäksi, että piilokirjaimen takia olisin voinut laadintavaiheessakin jo tökätä sanaksi LIHAPULA. Miten olinkin laatiessani ollut niin tuon pienen kylän / asutusalueen vanki!

Ja vasta sitten tajusin, että "Hetkinen! Tuo kuvahan itse asiassa ON vihje kummallekin sanalle!" Ne jotka eivät tätä aiemmin tienneet, tietäkää nyt: pula tarkoittaa alunperin avantoa, reikää jäässä. Eli molemmat vastaukset ovat aivan ehdottoman oikein!

Niinpä tuli päätettyä jättää vihje tuolleen, vaikka se ei siis ole kovin hyvä sekavuutensa ja ratkaisusanan duaalisuuden vuoksi. Olipahan ratkojilla ihmeteltävää.

(jatkuu...)
56. Antti Viitamäki1.7.2006 klo 12:19
(jatkuu...)

ULPUKKA

Tämä oli aika paha moka minulta. Kuvittelin, että siankärsä on ihan yleinen nimi tuolle kasville, jos minäkin sen kerran tiedän. Satuinpahan nyt sitten olemaan suht poikkeuksellinen ihminen Suomenmaassa - ja Ekikin taisi luottaa minuun enemmän kuin omaan kasvialan koulutukseensa. Lopputuloksena vihje, jota aivan täsmälleen ottaen kukaan (?) ei kai ymmärtänyt oikein - mutta toki Jaskan "landelainen vaimo" ja moni muu sentään tiesi kukan kärsämäisestä muodosta ja siitä että terälehdetöntä osaa sanotaan joskus possuksi.

No, tästähän juuri olen yrittänyt aina tälläkin saitilla puhua: kaikki asiat pitää tarkistaa, nekin jotka tuntuvat itsestäänselviltä... :-) Voi voi.

AHOI

Minä olen kuullut elämäni aikana ihan yhtä paljon OHOITA ja AHOITA - tsekkasin kyllä, että vain ensin mainittu löytyy sanakirjoista, mutta toisaalta muistan parikin sarjakuvapuhekuplaa joissa selvästi seisoo jälkimmäinen versio. (Englannin kielessähän se on "Ahoy".) Sitä paitsi tämä on mielestäni niitä tilanteita, jolloin valikoiva googletus antaa hyvää osviittaa. Kun aika monta osumaa suomenkielisistä teksteistä tuli, päätin että tämä jääköön.

Minulla oli paljonkin vaihtoehtoja vasempaan alakulmaan - parempiakin pystysanoja kuin Jaskan HOMMAKAS, joka kuulostaa minusta hieman ontuvalta (makuasia!) - mutta vaakaan tuli aina jonkin verran tylsiä fakkeja tai muuta. Eki oli samaa mieltä, että tämä lienee paras esiin tulleista vaihtoehdoista.

(Aivan, olette oikeassa, kulma näyttää minustakin ihan siltä että siihen äkkiä laatisi vielä paremmat sanat - mutta reilun vuorokauden ajan yritin kehitellä hyvää nurkkaa käyden läpi tuhansia sanoja, eikä vain osunut kohdalle!)

Pari muuta ihmetystä herättänyttä kohtaa niille, jotka eivät syystä tai toisesta näe oikeaa ratkaisua missään:

"Kansainvälinenkin tätä" = MUSA (Musiikkia kai se Internationaalikin on, vaikkei niin viihteeksi tai taiteeksi olekaan tarkoitettu)

"Naapurustoa" = MATS

"Kulut usein juuri tästä" = SOLA (siis ennemmin solan kautta kuin vuorten yli)

"Ylemmän vihjeen lopussa" = ALAIN (ylemmässä vihjeessä on kummankin rivin lopussa "in", jälkimmäinen on luonnollisesti "ala-in" - eli kikkailustahan tässä oli kyse)

"Morsiamen ja sulhasen ruokajuoma" = APET ("ape" on se ruoka ja "t" eli tee tietenkin sitten juoma)

"K....n tekoon" = AURA (en ole ihan varma miksi iso S sanoi tätä tiukasti ottaen vääräksi, kai minkä tahansa viljan teossa aluksi auraa tarvitaan, vai eikö kauraa varten tarvitse maata kääntää?)

Oikea ylänurkka:

OJAT voivat tulvia UOMISTAAN, NOAK selvisi tulvasta, tomun perään käy yhdyssanan loppuosaksi MAJA, ja kun jokin asia katoaa muistista, se joutuu UNHOON.

Mitäpä muita vaihtoehtoja mielessä? Nyt saa jo laittaa, kun palautusaika on päättynyt!
57. iso S1.7.2006 klo 17:00
Minusta maanviljelijä ei "tee" kauraa siinä tiukassa mielessä kuin viuluntekijä tekee viulun. Hieman kärjistettynä viljelijä heittää siemenet peltoon ja luonto hoitaa loput. Viulu ei kasva itsestään siemenestä, kyllä se pitää tekemällä tehdä.

Maanviljellyn tietoni ovat varsin hataralla pohjalla, joten en tiedä miten usein, missä vaiheessa ja millä välineellä kaurapeltoa muokataan. Onhan niitä ties mitä karhia ja välttiä. Oletettavasti jonkinlaista auraa käytetään, vaikka siemeniä ei asetetakaan vakoon biodynaamiseen asentoon. Tämä ei kuitenkaan ole erityisen "kauraspesifistä" ennakkovalmistelua vaan jokseenkin samat temput tehtäisiin jos aiottaisiin viljellä jotain muuta. Siksi tuolla aura-logiikalla voisi väittää että kauraa tehdään pokasahalla. Sellaista soitellen kaurapelto lienee aikanaan raivattu :-)

Vihjetyypin käyttö itsessään oli puhdasoppista, joten mahdollinen väljyys sananvalinnassa hyväksyttäköön, että vihje mahtuu toimimaan pienessä tilassaan.

"Naapurustoa" ja "Kulut usein juuri tästä" -vihjeille minusta istuisi siedettävällä tarkkuudella myös Matt/tola.

Ulpukan turvonneesta emiöstä olen saattanut itsekin joskus pienenä olla rakentamassa possuja. En kuitenkaan muista että kasvia tai sen osaa olisi varsinaisesti nimitetty siankärsäksi, saati sitten toisinpäin: sikaa, sian päätä tai kärsää ulpukaksi. Siksi tämä on mielestäni "yksisuuntainen vihje" eikä sitä pitäisi käyttää noinpäin. Tähän sopii vanha sopimaton sanonta, mitä pyydän etukäteen anteeksi kaikilta osapuolista: kaikki parturit ovat huo... no, eivät sormeni kuitenkaan suostuneet, joten joudun muokkaamaan: kaikki parturit ovat saksiniekkoja, mutta kaikki saksiniekat eivät ole partureita.

Kauan sitten paistoimme lenkkiä saunankiukaalla ja tulos maistui saippualta. Syömättä jäi. Myöhemmin selvisi että näin käy jos makkaraa vaivaa lihapula eli siinä on liikaa maitojauhetta. Sitten kehitettiin jonkinlaiset säännöt ja standardit siitä mitä makkaran pitää sisältää. Oli miten oli, osittain tuon kokemuksen pohjalta olin epävarma siitä tuleeko piilokirjaimeksi S vai P. Lihasulan arvelin olevan jonkinlainen ruokalaji tai esimerkiksi vaikkapa maalaishyytelön (aladobi, tytinä) valmistusvaihe, missä itse liha ei toki sula mutta lihanriekaleita sotketaan jonkinlaiseen sulaan (vrt. voisula). Googlettamalla löytyi paikkakunta ja tähän versioon olisin päätynyt jos olisin lähettänyt.

Samasta kuvasta lähtevä PAKO oli minusta kovin laimeasti kuvattu. Henkilö näytti pikemminkin kävelevän kuin juoksevan. Tietysti joissain olosuhteissa pako tkannattaa suorittaa äänettömästi hiipimällä eikä noin lähellä avantoa kannata välttämättä kamalasti tömistellä.

Nämä pienet hajasoraäänet eivät riistä ristikon arvoa vaan pikemminkin osoittavat että siinä ei ole kunnollista keljuilunaihetta.
58. mor1.7.2006 klo 17:15
Itse käytin ULPUKKA-vihjeen kohdalla apuna Wikipediaa. Siellä kohdassa "muita nimiä" mainitaan myös siankärsä.
59. iso S1.7.2006 klo 17:56
Nyt ei auta kuin lainata vapaasti Aurinkokuninkaan neuvonantajan sanoja: Antti Viitamäki, et ollut väärässä, kuten tavallisesti :-)
60. Antti Viitamäki1.7.2006 klo 18:47
iso S:

Mistä naapurimaasta löytyy MATT? Virostako? Myönnän, että jos siedettävällä epätarkkuudella suhtaudutaan käsitteeseen "siedettävä tarkkuus", niin MATT/TOLA pitäisi hyväksyä, mutta... No niin, paremminkin olisi voinut vihjeittää toki. :-)
61. iso S1.7.2006 klo 19:35
Missä sanottiin että kyseessä on Suomen naapurimaa, tai että kyseessä on rajanaapuri, tai että ratkaisusanan on oltava henkilönnimi, tai että naapurusto viittaa valtioon? :-)

Matt on suorastaan ihanneruotsalainen:

Ideal Matt Ideal on Holmen Paperin hiokkeellinen päällystetty ...
Ideal Matt, Ideal Gloss ja Ideal Volume. Tuotteet valmistetaan Wargön tehtaalla Ruotsista...
www.papernet.fi/tuotteet/web/ tuotteet_alasivu.php?fileName

Voiko suomalaisen ristikon ratkojalta edellyttää täydellistä tietämystä ulkomaisten nimien alkuperästä? Jos jonkun nimeksi mainitaan Matt niin Haukiputaan mummo voi todeta että "tais olla ruottalainen". No, moinen luulo ei oikeuta vihjaamaan Matt-nimeä ruotsalaiseksi ilman sitaatteja, paitsi äärivisaisissa, missä sitaattien poisjättäminen on yksi vaikeutuskeino?

Jos löydän yhdenkin edes jollakin tavalla tunnetun Matt-nimisen Suomen naapurimaan kansalaisen tai jostain syystä nimenomaan naapurin ominaisuudessa tunnetuksi tulleen Mattin vaikka Alaskan etään perältä niin silloin naapurustossa on myös Matt. Matt on kyllä joka tapauksessa ontuvampi ratkaisu kuin Mats, samoin tola istuu vihjeeseen selkeästi nihkeämmin kuin sola.
62. äiti1.7.2006 klo 19:43
Lupasin selostaa sianpään (siankärsän) taustan, jos ratkaisuni siihen on oikein. Ulpukka oli siis oikein ja syy on edellisissä viesteissä täysin tyhjentävästi selostettu. Kun haimme ulpukoita leikkeihimme 60-luvulla, menimme hakemaan sikoja tai siankärsiä. Olen tainnut oppia vasta koulussa ulpukan oikean nimen. Samalla muuten saatoimme veneessä "uittaa sikaa" eli peränpitäjä vain lepuutti melaa vedessä. Mutta miten joku teistä sai jotenkin presidentti Svinhufvudin (sianpään) esim. Ukko-Pekkana sovitetuksi ratkaisusanaksi?
Itsekin painin tämän ristikon kanssa vähemmän aikaa kuin Pitkälän aikaisemman kanssa. Mielestäni kiva ristikko. Esim. APET kertakaikkiaan hieno oivallus. ALAIN ei oikein auennut ennenkuin selostettuna, mutta onneksi siihen ei oikein muuta saanut syntymään.
63. Eki1.7.2006 klo 19:44
Googlen takia selvä vihjekään ei ole enää itsestäänselvä. Jos Matsin vihje olisi ollut Sundin, niin

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22matt+sundin %22&meta=

Kaikki Wilander-vihjeen Matt-vastaukseen viittaavat osumat lienevät kuitenkin virheitä...

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22matt+wiland er%22&meta=

Mutta ovatko ne virheitä, kun muistaakseni täällä joku laatijakin antoi luvan käyttää ristikossa sumeilematta Agatha Cristie -muotoa, "kun sille tulee niin paljon osumia".
64. jupejus1.7.2006 klo 21:00
Kovin vieraita ovat ulpukat sianpäinä eli en ole ennen kuullut, mutta se ei mitään merkitse. Sen sijaan huvitti tuo iso S:n kommentti "kauranteosta" (joka lienee paljonkin oikeaoppinen näkemys asiaan).
Vaikka en viljelijä ole myöskään, niin auralla kaurantekoon on hiukan kaukaa haettu, mutta niin se kai koviksissa pitää ollakin.

Sellainen kuva olisi, että jos jossain vaiheessa jotain "tehdään" niin korjatessa satoa - viljaa tai heinää. Heinänteko on kai aivan yleinen käsitys, jolloin kaadetaan heinä ja nostetaan hangolla seipäille, tosin nykyään taitaa nekin mennä rullalle ja siitäkö liukuhihnalle, en tiedä.

Viikate tai sirppi, hanko ja harava paremminkin mukaan, jos aikoo mennä pellolle jotain "tekemään", mutta aura mukana voi olla vähän kummallinen näky tuolloin ;)
65. mor2.7.2006 klo 09:48
Palaan vielä KULUT USEIN JUURI TÄSTÄ -vihjeeseen. Tai pikemminkin siihen, kuinka hankalasti yksinkertaisen asian voi hahmottaa.

Ensin ajattelin kulut-sanaa merkityksessä kustannukset. Siihen ei ratkaisuksi saamani solat sopinut mitenkään.

Seuraavaksi vihjelause oli mielessäni muodossa (SINÄ) KULUT.... Kuvittelin jo hetken, että ihmisen elimistössä on jossain jotain solia, joista nimenomaan kulutaan. Hylkäsin kuitenkin tämänkin teorian pitkän pähkäilyn jälkeen.

Sitten oli vuorossa kirjainmuunnos. Riemastuin oivalluksestani, että alkuperäinen vihje onkin ollut KURUT USEIN... ja vastaus SORAT, joista kummastakin on sitten R muutettu L:ksi. Tässäkin tuli umpikuja vastaan, kun ymmärsin kurujen olevan enimmäkseen kalliopohjaisia.

Vasta kun RA ja äiti olivat riittävästi vakuuttaneet vihjeen selkeydestä, suostuin oikomaan solmuja aivoissani. Ja kas, ymmärrys tuli lähes saman tien!

Ei saisi aina ajatella vaikeimman kautta, edes vuoden vaikeimman kohdalla...
66. IiKoo12.7.2006 klo 16:50
Miten tästä tulee sellainen fiilis, että koviksia yritetään helpottaa? Miksi ristikon nimi on alkuvuoden vaikein, jos se sellaista sitten ole? Juhannusnumerossa on yleensä niin paljon ristikoita, että siitä riittää tekemistä monentasoiselle ratkojalle. Siksi olisi ollut ihan kohtuullista, että tästä olisi ihan oikeasti tehty nimensä veroinen. Se viimevuotinen Pitkälä olikin sitten ihan oikeasti aika killeri. Siihen kului suurin piirtein kaikki viikon ajanvieteaika rantalöhöilyn lomassa. Nyt tuo meni yhden päivän aikana.
67. Marko19.7.2006 klo 15:45
(Että pitääkin vielä). Naapurustoa voisi olla neukkujuoksija KUTS, kansainvälistä olisi sitten KISA. KORIsta saattaisi tulvia TIUT, RAJU(-ilma) olisi kuvayhdyssana. Mutta KNUT muistista tähän... siinä onkin sovittamista.
Jos Knut-miekkonen on ollut jonkin sortin neurolekuri edes jossain vaiheessa elämäänsä, niin ratkaisu kelvannee.
68. Antti Viitamäki20.7.2006 klo 01:37
MUSA-sanan vihjeen muoto oli "Kansainvälinenkin tätä". Jos vastaus olisi KISA, niin pitäisi elää sellaisen lauseen kanssa kuin "Kansainvälinen on kisaa."

Minä en kyllä siihen pystyisi. Ehkäpä Marko selittää miten moinen lause pitäisi tulkita.

Mitä tuo toinen pyörittely sitten tarkoittaa, en osaa edes kuvitella. Koreista tulvivat tiut? En ymmärrä - koriin mahtuu niin paljon munia kuin mahtuu, ei kai niitä sieltä sentään tulvi? Ojat taas tulvivat uomistaan monin paikoin joka kevät.

Jos kuvavihjeen tulkitsisi ilmaksi, yhdysviivan paikan mukaisesti pitäisi muodostaa sana ilmaraju eikä rajuilma. Ja jos KNUT olisi ratkaisu vihjeelle "muistista tähän", niin jään mielenkiinnolla odottamaan myös sitä, mitä tarkoittaa "muistista Knutiin", oli Knut neurolekuri eli ei.

(Niin. Että pitikin vielä.) :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *