KESKUSTELUT > RISTIKOT > HUIPPURISTIKOT

2713. Huippuristikot

PeteQ21.6.2006 klo 21:11
Olen tässä viime aikoina selaillut sivujanne paljonkin ja toivonyt löytäväni jonkinlaista puhetta otsikkoani kohtaan. Sitä ei tuntunut olevan kuin pari peiteltyä kohtaa. Miksi?

Joka tapauksessa minua ihmetyttää näin tavallisena ristikonratkojana eteeni osuneet O.S.KARIn laatimat ristikot, joissa vihje saattaa olla miltei eri puolella arkkia, minne vastaus tulee.

En tiedä mistä ihmiset tykkäävät, mutta minä suorastaan kammoan näitä Huippuristikoita niiden epämääräisten vihjeytystensä johdosta.

Taidan olla ihan juntti, mutta jonkunlainen logiikka pitää olla sanaristikoissakin?
2. Eki21.6.2006 klo 21:17
Täällä on esiintynyt kahta tuulta siitä, tulisiko täällä arvostella vain sivujen kustantajan Sanaris Oy:n tuotoksia vai laajemminkin kaikkien. Sivut on tarkoitettu kaikille ristikonharrastajille, mutta helposti tuntuu tulevan nokkapokkaa eri leireissä olevien laatijoiden kesken.

Kuinka erottaa ratkojan rehellisen mielipiteen ja tarkoitushakuisen provokaation, kas siinä kai se suurin pulma.
3. PeteQ21.6.2006 klo 21:27
Ymmärrän huolesi, mutta tuo aloitukseni oli kyllä aivan vilpitön.
Eli en taida saada vastausta siihen kysymykseeni jossa kysyin tuota?

Tosiaan pyrin saamaan tietoa siitä miten voi yleensäkin taivuttaa sanoja tuolla tavalla kuten O.S.KARI tekee.

Minä en ole kuitenkaan minkään koulukunnan edustaja, olen aivan ulkopuolinen, satunnainen ratkoja joka haluaa vain tietoa itselleen.
4. Eki21.6.2006 klo 21:34
Vastauksena kysymykseesi: kyllä, jonkunlainen logiikka pitää olla sanaristikoissakin!

Sanojen taivutuksesta pitäisi olla esimerkki, että voisi sanoa
yhtään mitään.
5. PeteQ21.6.2006 klo 21:48
Juu, ilman muuta. Sitä en pysty juuri nyt antamaan. En nyt.

Muistelen kuitenkin aina Huippuristikoiden kyseessä ollen verenpaineeni nousseen liikaa.

Toki muunlaisia ristikkoja tulee olla, mutta luulen teidän tietävän mistä nyt kirjoitan, koska havaitsin tällä palstalla olevan aika kiperiäkin kommentteja, mitä tulee eri laatimistyyleihin.
6. Jaska21.6.2006 klo 22:00
PeteQ, saat taustatukea vaimoltani, jonka mukaan O.S. Karilla on laatijoista "eniten virheitä" ristikoissaan. Itse olen ratkonut enimmäkseen ko. nimimerkin piilosanoja, joissa en muista mitään mainittavaa virhettä esiintyneen. Osa niistä on ollut jopa oikein oivallisia.
7. PeteQ21.6.2006 klo 22:13
Jaskalle totean, että kiitos vastauksesta. Yritin saada vastauksia täältä ja sainkin jonkinlaista tietoa. (Vuokila taisi epäillä tarkoitusperiäni?)

Minua kuitenkin ottaa pattiin tuon kyseisen laatijan ristikot, koska ne eivät noudata mitään logiikkaa mitä tulee vihjeiden sijoittamiseen!
8. Eki21.6.2006 klo 22:16
PeteQ, kirjoitukseni ei kohdistunut sinuun sen epäilyn osalta, se oli yleistä pohdintaa sivustolle esitetyn kritiikin pohjalta.
9. PeteQ21.6.2006 klo 22:22
Ekille: juu, ok. Kyselin noin aivan yleisesti tästä asiasta koska olen hulluna ristikoiden ratkomiseen. Olen ratkonut jo kaiketi yli 25vuotta näitä ja pidän tätä hyvänä aivoterapiana, joka mahdollisesti vähentää dementiaa aivoissani tulevaisuudessa. (44v)
10. Ö21.6.2006 klo 22:31
Kokeile myös sudokuita, PeteQ!
11. PeteQ21.6.2006 klo 22:40
Ö: Enpä ole perehtynyt sudokuihin, enkä edes kryptoihin. Minua kiinnostaa aivan tavalliset sanaristikot, joissa on tavalliset vihjeet. Kiperätkin.
12. mami22.6.2006 klo 07:25
PeteQ: olen samaa mieltä kanssasi O.S.Karin suhteen. Verenpaineen nousun välttämiseksi tee jatkossa samoin kuin minä: älä ratko ko. nimimerkin tekeleitä ollenkaan! Kryptot vielä pahempia kuin ristikot, niissä kun tuppaa olemaan muiden virheiden ohella sama sana kahdesti....
13. Teppo22.6.2006 klo 09:53
Jonkun verran olen noita Huippuristikoiden kustantajan lehtiä ärrällä selannut ja mielenkiinnosta muutaman ostanutkin, mutta en muista O.S.Karin tehneen piilosanoja, kuten Jaska väittää.
14. Jaska22.6.2006 klo 10:43
No hemmetti, sekoilinpa pahemman kerran. Sekoitin O.S. Karin ja Pertti Oskalan. Pyydän anteeksi kummaltakin. Eipä ihme, etteivät ristikotkaan tahdo ratketa. Tänään on onneksi jo viileämpää...
15. PeteQ22.6.2006 klo 19:17
En kyennyt yksilöimään eilen Ekille sitä logiikkaa josta purnasin, mutta nyt muistan varmasti mistä olen O.S.Karin kanssa eri mieltä.

Hänen laatimissaan tavuristikoissa on aina tämmöinen tavutusvirhe: Kuvassa (vihje) on kaksi lumikolaa ja niiden oikealla puolella +A. Normaalistihan ilman A-kirjainta vastaukseksi tulee kaksitavuinen KO-LAT. Mutta O.S.Kari haluaa sen kirjainlisäyksen jälkeen venyttää sanan kolmitavuiseksi, eli KO-LA-TA.

Tai kolmitavuinen sana kaksitavuiseksi: esim RAK-KA-US on mielestäni oikein. RAK-KAUS ei ole, ellei tavutussääntöjä ole muutettu

Tämä nyt oli vain tämmöinen PUR-NA-US.
16. Jaska22.6.2006 klo 20:04
PeteQ, piirroksessa kaksi kolaa + A, sehän on selvästi KO-LA-TA. Tavutus on sisi oikein, joten et pidä vihjeen toteutuksesta? Olisiko kenties parempi vihje piirros, jossa mies työntää kolaa? Kyse on makuasiasta, ei virheestä. Rakkaus on puolestaan kaksipiippuinen juttu. Sen voi siis tavuttaa joko kaksi- tai kolmitavuisena au-diftongin toiseen ja kolmanteen tavuun. Sen sijaan au-diftongia ei saisi jakaa ensimmäisen ja toisen tavun kesken, ei siis Ka-us-ti-nen, vaan Kaus-ti-nen. Vapaajakoiset ositusristikot ovat muuten muuten kiinnostavampia ratkottavia kuin tavutussääntöjä noudattavat. Niitä saisi olla enemmän.
17. PeteQ22.6.2006 klo 20:20
Ahaa, ymmärrän. Tietenkään siinä ei voi tulla muu ratkaisu kuin KO-LA-TA, ei KO-LAT-A. En silti pidä siitä. Yök! Tuosta au-diftongista en ole ikinä kuullutkaan.
18. raukoo22.6.2006 klo 22:04
peteQ

Yhden laatijan takia, ei kannata koko lehteä tuomita.O.S Kari on tehnyt omalla tyylillään jo åbout 39 vuotta, hänellä on faninsa,En osaa muuta sanoa, itsekkin ihmettelin samaa kuin sinä.Eli mihimpä sijoitan vastauksen.
19. Juhani Heino22.6.2006 klo 22:10
Menee otsikon ulkopuolelle, mutta kehutaan vaihteeksi O.S.Karia: Hyväntuulen Pulmat -lehdessä hänellä toimii hyvin ristikkopalapeli. Siinä on siis höyryristikko joka kootaan 3x3 -paloista. Vihjeitä ei ole, ei myöskään sanapuzzle-nimen saaneessa tehtävässä jossa annetusta listasta sijoitetaan sanat ristikkoon. Nämä ovat loogisia pulmia joissa ei tule purnausta vihjeityksestä ja muusta sellaisesta. Sen sijaan muissa hänen tehtävissään on joskus ollut pientä huomauttamista...
20. kp24.6.2006 klo 17:54
O.S.KARI on jo nestori.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *