KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MALAIJIN SALOJA

2661. Malaijin saloja

Sari29.5.2006 klo 10:03
Uusi Guinea malaijiksi?
2. JTak29.5.2006 klo 10:26
Irian
3. sari29.5.2006 klo 10:28
kiitos
4. iso S29.5.2006 klo 10:31
Websterin on-line -sanakirja
http://www.websters-online-dictionary.org/
on kieliasioissa ja joskus muutenkin kohtuullisen hyvä tietolähde. Sillä voi yrittää tunnistaa mitä kieltä jokin sana on, mitä se on englanniksi ja mikä englanninkielisen sanan vastine on muissa kielissä, esimerkiksi suomessa.

Hakusysteemi on sikäli kiero että se saattaa näyttää sanoja missä haettu sana on lähdekielessä osana. Esimerkiksi hakusana akka ja täppä vaihtoehtoon non-english antaa tuloksen että sana voi olla afrikaansia, chamorroa tai suomea. Suomen kohdalla Webster tarjoaa vaihtoehtoja
cloudberry, fireplace, old wife, old woman, poo ja varnish.

Tässä on muutama ylimääräinen: lakka (marja), takka, kakka ja lakka (pinnan käsittelyaine). Siksi tulos pitää varmistaa kääntämällä edestakaisin jos ei itse muista että aha, noinhan se olikin.

Kysymyksestä ei selviä mihin se liittyy. Oletko kirjoittamassa malaijinkieliselle tuttavallesi aikeistasi matkustaa Uuteen Guineaan? Epäilen että kyseessä on jokin ristikossa oleva vihje ja haet ratkaisusanaa ristikkoon missä on mahdollisesti ratkaisuaikaa jäljellä. Jos näin on niin silloin vastaaminen ei ole soveliasta. Koska olen hövelillä päällä enkä tiedä mistä on kysymys, niin kerron että Websterin mukaan Uusi Guinea on malaijiksi Irian.
5. iso S29.5.2006 klo 10:32
Aha, taas nopeat syövät hitaat. Lyhyestä virsi kaunis.
6. JTak29.5.2006 klo 11:17
Jos ristikossa on ratkaisusanana IRIAN, niin se on soveliasta kertoa, vaikka palautusaikaa olisikin jäljellä. Se nimittäin kuuluu sarjaa sanoja, joita ei tarvitse tietää.
7. iso S29.5.2006 klo 11:31
Näin minäkin ajattelin. On hiukan kohtuutonta jos pitäisi osata malaijia.
8. Taata29.5.2006 klo 14:07
Uusi-Guinea, bahasa indonesiaksi IRIAN, maapallon toiseksi
suurin saari. Minulle tämä Irian- nimi on ollut vanhastaan
tuttu.
9. Sirkka12.9.2007 klo 22:00
Kiitos kovasti, tarvitsin sanaa ristikon täyttämisessä.
Ei ole ennen sattunut tulemaan esille.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *