KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PLUSSAKOVIS 13.5.

2620. IS-Plussakovis 13.5.

Jaska13.5.2006 klo 21:47
Skytän kovis ei ollut hänen vaikeimpiaan, ratkojaa lienee ollut tarkoituskin auttaa alkuun helpohkolla oikealla alakulmalla. Sen sijaan itselleni heti auennut nuottivihje saattaa vaatia monilta muilta enemmän töitä. Oikea yläkulma kun on varsin visainen. HARKITTUa olisi pitänyt harkita heti tarkemmin. Viho viimeisenä täyttyi isännän eka ruutu, kun olin aikani lyönyt päätä seinään huomaamatta laatijan kataluutta. Vihjeiden top five: EI NAPPAA, EDELLINEN?!, NOIDAN HUOMIOIVA!, HÄNEENSÄ USEIN, GRR! (joka oli pariin otteeseen kyllä lähellä...). Pientä miinusta: OLLA KÄRKÄS, en pitänyt (tai ymmärtänyt). Puupino on liian suuri! (siinä lähellä!) Mutta sokeri pohjalla: pääkuvasanat, nimenomaan 15 + 11, vetivät Heli Kärkkäisen piirroksen ryydittäminä suuvärkin vinoon virnistykseen... DDR:n olympiakulta"tyttö" Ilona Slupianekhan se siinä ilonamme mörssäröi. Eikä Ilona suinkaan kärynnyt moskovan dopingtestissä.. Hymyilyttiköhän kuva ketään muuta? Arvaisin, että Moria. Osuinko oikeaan, Mor? Arvosana 9½.
2. mor14.5.2006 klo 12:18
En yleensä osta iltapäivälehtiä kuin erikoistapauksissa (kuten ennakkomainostettu "Tonin vappu"), joten tätäkään lehteä minulla ei ollut. Oli kuitenkin pakko käydä kioskilla tänä aamuna ihan Ilonan vuoksi!

Ja Ilonahan se siinä, kainalokarvoineen kaikkineen. Tosin tuonaikaisen DDR:läisen urheiluperinteen mukaisesti ensisilmäyksellä olisi voinut luulla, että kuvassa onkin Uwe. Siinä, että Ilona ei kärynnyt Moskovan dopingtestissä, on paino laitettava sanalle Moskovan...

Ristikko itsessään ei ollut huippuvaikea, ei ainakaan täyskolmonen. Minäkin lähdin liikkeelle nuoteista ja viimeksi täyttyi vasen alakulma. Mitään vallan sykähdyttäviä vihjeitä ei tällä kertaa ollut. Mukavimmilta tuntuivat PIHAA, SUUREEN TAULUUN! ja NOIDAN HUOMIOIVA!!

Jäi mietityttämään mahtoiko 15 + 11 ratkaisulause olla Antilta kannanotto vai vain sanaleikki :-)
3. EJlo14.5.2006 klo 12:53
Kummallista että tuo nuottivihje on niin helppo eräille että siitä pääsee jopa alkuun. Kyllä minäkin niillä sanoilla alkavan kappaleen muistan, mutta tuskin se nyt voi niin helppo olla että siihen tulisi esittäjän nimi, joka siihen kyllä kirjaimiltaan sopisi. Onhan sentään kolmen tähden ristikosta kysymys. Itse alkuun pääsin vasemmasta alakulmasta ja olen samaa mieltä Jaskan kanssa että puupino on kyllä pinon kokoinen eikä metri x metri, jolloin se ehkä olisi ollut nopeammin miellettävissä siihen tulevaan sanaan. ASA vinkin sanasta puuttuu edelleen piilokirjain ja esim koko oikea alanurkka, jota Jaska kehui helpohkoksi aloituskohteeksi. Niinhän se kuitenkin on usein että toisen helpohko voi olla toiselle jos ei nyt ylivoimainen niin ainakin vaikea.
4. Antti Skyttä14.5.2006 klo 13:09
mor!

Kerronpa Sinulle, miten nuo pääkuvalauseet syntyivät.

Eräänä kevättalven yönä näin unta, että olin laatimassa IS Kovista ja aloitin tietenkin pääkuvasta ja siitä lähtevistä lauseista. Sain lauseet värkättyä siten, että ne menivät ristiin toistensa kanssa.

Aamulla en muistanut koko juttua. Kun palasin työpäivän jälkeen kotiin, unessa laaditut pääkuvalauseet palautuivat mieleeni.

Piirsin ruutupaperille IS Koviksen suuruisen alueen. Ja ihme kyllä: nuo lauseet kohtasivat toisensa juuri sinä ruudussa, missä ne nyt Iltiksessä kohtaavat. Pääkuvan paikkaa piti vähän siirtää, muuten se ei olisi ollut mahdollista.

Niin, että aika metka tuo ihmisen alitajunta!
5. Taata14.5.2006 klo 13:29
Näin on!
6. Tuomas L.14.5.2006 klo 14:26
Onkohan ihan painotekninen virhe, että vasen alanurkkaruutu on ainakin minun versiossani keltainen? Uumoilin tuossa jotain oveluutta, mutta ei siinä mielestäni sellaista ollut.

Oikean ylänurkan auton kuvasta tulevaa sanaa en ymmärrä, keksin vain yhden kaukaa haetun selityksen. Myöskään "MAA-NAA" ei valkene, piilokirjain puuttuu.

"Pihaa"-vihjettä en ensin hoksannut, luulin sitä konkreettiseksi ja aika väkisin väännetyksi; joillakin pihoillahan saattaa olla sellainen vastaukseksi tuleva ihan oikeastikin. Mutta hauska vihjehän se sitten olikin, kun sen keksi.

"Siis metropoli"-vihjeessä olisi mielestäni saanut olla kysymysmerkki perässä.
7. Jaska14.5.2006 klo 15:06
Tuomas L, luulen, että kohta läväytät jotakin...
8. heli k15.5.2006 klo 12:20
mor>
Pääkuvan joko konkreettinen tai kuvaannollinen suhde ratkaisusanoihin oli oma pikku mausteeni. Mukavaa, jos se jotain hymyilytti. Vielä mukavampaa, jos joku tunnisti kuvan henkilön.
9. IiKoo16.5.2006 klo 16:49
Joo, hauskoja vihjeitä, mutta ASA:n saa joku vääntää kiepistä rautalankaa minulle. MAA-NAA on oikeasti "helppo". Oli varmaan ensimmäisiä sanoja, jota ristikkoon laitoin.
10. RA16.5.2006 klo 17:00
Iikoo, ei aukene ASA yhdellä eikä kahdellakaan kiepillä rautalankaa. Paremmin uskoisin sen selviävän vaikkapa... hmm... "runoilemalla".
11. Juhani Heino16.5.2006 klo 23:05
Jaskalle vastakkaisesti aloitin vasemmasta yläkulmasta... se ratkesi yllättävän nopeasti, muussa oli sitten miettimistä. VIIMEINEN PIENI! ei täysin auennut, vaikka vastaus kyllä toteuttaa tuon vihjeen. KASVILLISIA tuntuu oikealta, mutta tietoa ei ole eikä Googlellakaan löytynyt (roinan seasta). Valokuvan miehestäkään ei ole havaintoa eikä Google auta tässä.
Vähän saivarrellen NOPEIN ei ole nopein, hallista löytyy vielä nopeampi.
Mainittua puupinoa pidin itse sopivana, itse tekemieni klapien mukaan. Mutta ehkä alkuperäinen merkitys on ollut tarkka myös muodosta.
Vasen alanurkka on tosiaan läpinäkyvä (tai sitten sattumalta oikeaa keltaisen sävyä). Itselleni on käynyt samoin yhdessä ristikossa: painon systeemi jätti läpinäkyviksi kaksi alkupiiloruutua joissa oli se pieni mutkanuoli. Nyt piilotan ratkonta-ajan tähän: aittuunim isiivätnemmykäjlen.
Auton kuvaa mietin mäkin, mutta arvelin että pieni yksityiskohta on viranomaisen terveisiä.
12. Tuomas L.17.5.2006 klo 13:39
Aukenipa vihdoin tuo "maa-naa". Ihan peruskamaahan se oli, mutta aina ei hoksaa, mitä kikkaa milloinkin on käytetty.

Nyt kun sitä auton kuvaa katsoo oikein tarkasti, niin idea taitaa tosiaan olla tuo Juhanin ehdottama. Onneksi kyse ei ollut siitä, että auton lamput VALAISEVAT - se olisi ollut kaikkea muuta kuin hyvä vihje.

Juhanin mainitsema "viimeinen pieni" menee minustakin ikään kuin ylimääräisen mutkan kautta, ainakin jos ajattelen sitä oikealla tavalla.
13. IiKoo28.5.2006 klo 12:48
Olisiko jo aika jonkun se ASA-vihje selittää?
14. RA28.5.2006 klo 12:52
(R)ASA -> (R)ISTO eli runoilija Risto Rasa
15. IiKoo28.5.2006 klo 19:48
Just. Mahdatko kyetä mainita yhtään hänen teostaan?
16. RA28.5.2006 klo 20:03
Joskus (kauan kauan sitten) lueskellut runojaan, mutta eipä ole jäänyt kokoelmansa nimet mieleen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Risto_Rasa
17. Jaska28.5.2006 klo 20:49
Risto Rasa (s. 1954) on kelpuutettu antologiaan Runojen kirja, neljä vuosisataa suomalaista runoutta (1980). Näyte:

Kaikki mitä kirjoitan
on kaipuuta

Harvinaisen rehellinen runo. Jokainen runoilija kaipaa 1) nähdä kirjoituksensa präntättynä, 2) saada siitä tunnustusta, useimmat lisäksi 3) psykiatria.
18. Lapanen28.5.2006 klo 20:58
Kaikki mitä kirjoitan
on kai puuta heinää
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *