KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 6.5.

2614. IS kovis 6.5.

Matti9.5.2006 klo 19:38
Kun otsikkoaihetta eivät muut ole käsitelleet, laitan Teemun ristikosta muutaman kommentin.

Sain tuotoksen ratkaistua noin kolmen tunnin pakertamisen jälkeen. Pallotus 2½ oli mielestäni kohdallaan.

Kivoja vihjeitä:
Usein voin kera
Vetovoimainen
Kanssa kun vedessä
Ämmiin
Ei koira
Kirsi lyöväsi
TÄMÄN VUOKSI HALKOO (tosin jekku oli jo tuttu, joten ei tarvinut miettiä)
....T.

Hämäräksi jäi:
Jason kuin loputon mies
Tupa tai lasta

Muuta:
Kypsä, ratkaisusanan tämä merkitys oli minulle outo, mutta siellähän se Nykäsessä kerrottiin, jopa ennen sitä mielestäni tunnetumpaa merkitystä.
Harvojen puhumia, monikkomuodosta on tällä saitilla keskusteltu, ja muistaakseni se sai tuomion.
Geoffrey piti kuukkeloida.

Kiva ristikko! Taas tuli todistetuksi, että kakspuoloset ovat ne meikäläiselle sopivimmat.
2. Eki9.5.2006 klo 19:47
"Tupa tai lasta" piti kysyä artistilta itseltään, ei keksitty tarkastaja-Liisan kanssa, mutta järkeenkäypä on.
3. Matti9.5.2006 klo 19:50
Peijakas, odotan malttamattomana ensi lauantaita ja selvitystä.
4. Juhani Heino9.5.2006 klo 22:35
Tuota "Tupa tai lasta" mun piti miettiä 10 min vielä ratkonta-ajan (aittuunim äjlenätnemmykemlok) jälkeen. Oli samaa sarjaa kuin lähellä oleva toinen pystysana. En oikein pidä tuollaisista, mutta onhan niissä enemmän oivallusta (sekä laatijalla että ratkojalla) kuin astetta helpommissa vastaavissa. Ehkä opin vielä niistäkin pitämään...
KYPSÄ oli mulla toinen merkkaus.
5. IiKoo10.5.2006 klo 09:24
Henkilökohtaisesti voisin sanoa, että vaikka oli pari hyvää vihjettä mukana, niin en pitänyt kyllä mitenkään sellaisena, että olisi voinut sanoa edustavan parasta Pallosta. Juuri nuo aiemmin esillä olleet vihjeet olivat kummallisia jotka eivät auenneet, samoin minusta ____T_ -vihje oli minusta huono. Voi tietysti olla, että kun on kevään arviointirupeama pahimmillaan, niin tulee kriittiseksi kaikkea muutakin kohtaan.
6. Jaska10.5.2006 klo 19:27
Minäkin ihmettelin KYPSÄä, kun ratkaisusana kuitenkin tarkoittanee varhaiskypsää. Ilmeisesti kyse on vaikeutusyrityksestä (onnistuenkin?). Tupaan/lastaan kypsyin totaalisesti, ja lopetin jekun pohtimisen jo sunnuntaina. Nyt kun Heino pahalainen palautti asian mieleen, se rupeaa taas vaivaamaan. Kaiken kukkuraksi piiloruutu vihjeestä JATKOSSAKIN jäi täyttämättä. Vähiten älyttömältä tuntuu toinen alatyyliä sisältävä kirjain, luultavasti se älytön olen kuitenkin minä itse.
7. IiKoo10.5.2006 klo 19:52
Ai niin, yksi monikko siellä oli sellainen, että minun kielikorvani kyllä särähti siinä kohdin. Minusta moinen ei voi esiintyä oikeasti kuin yksikössä.
8. Juhani Heino10.5.2006 klo 23:17
IiKoo taitaa tarkoittaa pitkää sanaa joka loppuu tavallaan "huijasit"? Oudolta kuulosti mustakin, mutta luulen että molemmat muodot sallitaan (mulla ei ole Nykästä, Pesosta, Kielosta eikä Romppasta).
9. Jaska11.5.2006 klo 19:21
Juhani Heino, minusta IiKoo tarkoitti sanaa, joka loppuu tavallaan uuteenvuoteen. Sinun vihjeesi mukaista pitkää ratkaisusanaa en 6.5. koviksesta löytänyt.
10. Juhani Heino11.5.2006 klo 23:41
Emmental iskenyt sitten, sorry - jossakin ristikossa näin "petit"-loppuisen, ja siinä kai myös "pedit" on oikea muoto? Plussa-lehti jäi omistajansa luokse, joten nyt en voi tarkistaakaan.
11. Timppa12.5.2006 klo 17:34
Molemmat käy, sekä petit että pedit. Näin kertoo Kielonen...
12. Eräs vain13.5.2006 klo 20:04
Olipa aika vaikee tämä kaksjapuolpallonen, mikä on vastaus siihen tupa ja lasta ja sitten mikä on se kypsä? jäipä pitkästä aikaa "helpompi" kovis vajaaksi!
13. Matti13.5.2006 klo 20:28
Hei, eikö nyt voi jo paljastaa ne tupa tai lasta ja Jason kuin loputon mies? Kertokaa, bliss!
14. RA13.5.2006 klo 20:44
Tämmöisiä itse mietin:

JASON KUIN LOPUTON MIES = PATRIC(k). Näyttelijä.

KYPSÄ = AIKAVA. Aikuinen, aikaansa tullut.

TUPA TAI LASTA! = PAKA. Tätä en ole ymmärtänyt. Paka on jokin jyrsijä... tupajumi... ei mitään hajuakaan. Joku muu selittäköön.
15. Jukkis13.5.2006 klo 21:01
Voisko olla

TUPA(TA), LASTA(TA), PAKA(TA)
16. RA13.5.2006 klo 21:08
VOIS! :-)
17. Jaska13.5.2006 klo 22:56
Jessus että sitä tuntee itsensä pöljäksi. Silti en oikein pidä näistä kirjaimenpudotusvihjeistä ne snaijatessanikin. Yksi vielä menettelee, kaksikin lopusta tässä tapauksessa, kun on kolme (noin) samaa merkitsevää verbiä. Purnaan myös vähän loputtomasta miehestä, onhan Patric ilman koota myös nimi. Esim. TKK:n tietoliikenneopin professori Patric Östergård. Oliko muuten vihjeen JATKOSSAKIN oikea ratkaisusana iäti?
18. Juhani Heino13.5.2006 klo 23:51
Oli muistaakseni IÄTI, mutta tässä säikeessähän on jo nähty millainen muistini on ;-)
19. Matti14.5.2006 klo 11:42
Tupa tai lasta = paka. Joo, ihan hyvä, mutta vaikea. No, se olikin kovis.

Meneekö niin, että Patric Jason tai Jason Patric on näyttelijä, ja Patrick on mies? En oikein pidä tästä. Jaskan kommentti on aivan kohdallaan.
20. IiKoo14.5.2006 klo 12:47
Tuo tupa tai lasta on edelleenkin minusta tyhmä vihje, sanakin on vähän hätärin oloinen. Se Juuso - polar -parin vihje ----T- oli myös huono. Ja kielet nyt eivät voi minusta olla monikossa, elleivät ne ole jonkun nimiä, kuten Suomet: Heidi ja Juhani, näin esimerkiksi. No, ehkä tuo "latinat" tapauksessa lääkäri-, munkki-. Sekin on vähän niin sun näin. Tuohon vihjeeseen, mikä ristikossa oli, se oli minusta sopimaton.
21. Tuomas L.14.5.2006 klo 14:05
"Tupa tai lasta" kävisi vihjeeksi myös tutummalle sanalle "kuorma".
22. RA14.5.2006 klo 19:28
Minusta tuo TUPA TAI LASTA! on oikeinkin hyvä kovisvihje. Nyt sen ymmärrettyäni. Lisää vain samanlaista.
23. Teemu Pallonen15.5.2006 klo 12:15
Mukavaa, että kaksipuolpallonenkin herättää jotain keskustelua. Laatijana toivoisin tietenkin vielä tarkempaa käsittelyä ristikosta, mutta on ihan ymmärrettävää, että ratkojilla saa olla muutakin tekemistä kuin ristikoiden analysointi.

Tässä Koviksessa oli omasta mielestäni tavallista huonompi sanasto kuin yleensä Koviksissani. Suurin syy tähän taitaa olla melko haastava lauserakennelma pääkuvasta. Tavallaan minua harmitti, että kukaan ei kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Voiko tästä päätellä, että ratkojalle se on yhdentekevää tai ei ainakaan merkittävää? Pääkuvasta lähtee kaksi risteävää lausetta, yksi molemmat lauseet läpäisevä pitkä sana ja lisäksi vielä yksi reunaan päättyvä sana. Tämän rakennelman jälkeen muiden sanojen sommittelu vaikeutuu huomattavasti. Harmi, jos muutamat vihjeetkin olivat heikkoja. Siitä ei voi syyttää pääkuvan lauseita :) .

Seuraavaan Kovikseen tuleekin pääkuvasta vain yksi pitkähkö sana ja laadinta on aloitettu oikeasta alakulmasta. Laadinta oli paljon helpompaa, kun laatiessa oli jatkuvasti "vapaat kädet", kun ei ollut valmiiksi sijoitettuja lauseita rajoittamassa sanojen sijoittelua.

Koottuja selityksiä:

PAKA = Pakkosana pahassa paikassa, vihjettä pidin kyllä vaikeana, mutta kun sen keksin, ei sitä oikein raaskinut enää jättää käyttämättä
LATINAT = Tästä kielten monikoinnista on keskusteltu ennenkin. En itsekään monikkomuotoja näistä viljele, mutta niin kauan kuin Kielitoimisto sen hyväksyy, käytän muotoa.
PATRIC = Olisiko pelkkä vihje "mies" ollut parempi? Ehkäpä.
JUUSO ja POLAR = Tällaisista yhdistelmävihjeistä eivät kaikki pidä, koska kumpaankaan ei saa aluksi selkeää vihjettä. Sopivassa paikassa käytän joskus tapaa.
AIKAVA = Ristikoissa enemmän nähty merkitys hidas on merkitty harvinaiseksi muodoksi Kielosessa. Päämerkitys on "aikuisen kaltainen, aikuismaisesti käyttäytyvä".
24. RA15.5.2006 klo 18:35
Teemu, uskon (ja tiedän) monenkin ratkojan kiinnittäneen huomiota taidokkaisiin pääkuvalauseisiisi. Sekä sisällöllisesti (osuvia!) että laatijan taidonnäytteenä (mitään erityisen huonoja sanoja ei ristikossa siltikään ole).

Taitaa olla niin, että kun moneen vuoteen et ole käsistäsi huonoa päästänyt, tuollainen on jo niin itsestään selvää, ettei älyä edes ääneen sanoa.
25. Eräs vain16.5.2006 klo 11:09
hei, vielä yksi kymysys, mikä yhteys on sanoilla ivaavia ja esat? vaiko onko vastaus "esat" väärin?
26. Ö16.5.2006 klo 11:24
RI puuttuu molemmista.
27. Eräs vain16.5.2006 klo 11:27
ai siitä puuttui 2 kirjainta, ilmankos en saanut yhteyksiä yhdellä kirjaimella, kiitos!
28. Jaska16.5.2006 klo 11:27
Korjatkoon laatija, jos olen väärässä. Mielestäni kyseessä on tuplakirjainpudotusvihje, siis sama kirjainpari puuttuu sekä vihjeen että ratkaisusanan alusta. En ole niihin hirveän ihastunut.
29. corona16.5.2006 klo 11:38
Jos edellä esitetty vihje-ratkaisupari on ok, niin tässä ristikossa laatija on onnistunut luomaan edes jonkinlaisen yhteyden näiden sanojen välille. (Esa-nimen kantajatko ilkeitä - kaikki tyyni?) Muutoin olen Jaskan kanssa samaa mieltä tällaisesta vihjettelystä, koska useimmiten niistä syntyy pelkkää kökköä. Tällaisen jekuttelun ongelmana on se, että kirjaimia vaihtamalla edessä-takana-keskellä, joku niistä tärpää. Ei niin järin innostavaa.
30. corona16.5.2006 klo 12:10
No eipä tullut luettua kahteen kertaan, koska kirjoitusvirhe näyttää tekstissäni olevan; ts. tärpää -> tärppää.

Olenkin sitä mieltä, että annan täst'edes palaa täysillä, jos virheellinen kirjoitus on vain kirjoitusvirheellinen ja toivon armon käyvän oikeudesta perfektionistien katseiden alla.

Eiköstä vaan, sanoisi Pelle-Hermanni.
31. kaima16.5.2006 klo 15:54
Eipäs sotketa Pelle-Hermannia tähän. Rauha hänen muistolleen

(Rauha ei ole erisnimenä tässä):-
32. uusi9.11.2009 klo 22:04
aikava-sanaa kyselen..ei ole aikuinen tai kypsä..loppuu s-kirjaimeen ja sanassa on 5 kirjainta..tietoa?!
33. Eki9.11.2009 klo 22:18
Jos olet miettinyt puoli vuotta, niin aikaa touhua on ollut.
34. Eki9.11.2009 klo 22:19
... aikavaa ...
35. RA9.11.2009 klo 22:24
3 ja ½ vuotta! Ei todellakaan mikään nopea tahti.
36. vahatalo@iki.fi19.11.2009 klo 23:20
Tarkoittavat "hidas", mikä on väärin. Aikava = pikkuvanha.
37. Eki19.11.2009 klo 23:46
Nykäsen mukaan ei ole väärin.
38. HT20.11.2009 klo 16:37
Olen tuntenut aikavalle vain hidas-merkityksen, mutta näkyy Nykänen mainitsevan ensin sen toisen eli "aikaihmisten tapainen, aikaihmismäinen". Pesonen ei tunne koko sanaa, Kielonen kertoo hidas-merkityksen olevan harvinainen.

Merkitysten esiintymisalueet menevät murresanakirjan mukaan karkeasti niin, että ykkösmerkitys tunnetaan Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla, kakkosmerkitys (hidas) Hämeessä ja Kymenlaaksossa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *