KESKUSTELUT > RISTIKOT > APUA! RISTIKOIDEN TOTEUTTAMISESTA

2595. Apua! Ristikoiden toteuttamisesta

17-vuotias ratkoja4.5.2006 klo 19:19
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa (Jos joku muistaa 14-, 15- ja 16-vuotiaan ratkojan. Ikää on karttunut jo näin paljon..).

Palasin nyt kysyäkseni oikeilta ristikoiden laatijoilta, löytyisikö internetistä jonkinmoista hyväksi todettua ohjelmaa, jolla voisi "piirtää" puhtaaksi laatimani ristikot? Olen laatinut koulussa (koulumenestys ei kärsi..) muutamia ristikoita. Kokoluokkaa 11x16, 10x10, 20x16 jne. Mitään isoa kuvaa ei ole, josta lähtisi joitakin vastaussanoja. Siis täyttä tavaraa, eli sanoja. Normaaleiden ristikoiden lisäksi olen laatinut sudokuita (6x6, 9x9, 16x16, 25x25 -kokoa).

Siis löytyisikö jokin ohjelma, jonka avustuksella saisin tehtyä hyvän ruudukon ja kirjoiteltua vihjeet paikalleen, sillä tällainen epä-viisas tietokoneiden seurassa ei osaa käännellä ja väännellä vihjeitä pieniin ruutuihin. )=

Kiitos, jos joku osaa auttaa. Ja jospa saisin kyseisen ohjelman avustuksella jonkin ristikkoni jonnekin julkaistavaksi (yksi sanasijoitus on julkaistu oululaisessa Kalevassa ja sudokuita sekä miniristikoita julkaistaan parin viikon päästä koululehdessä)...
2. kp4.5.2006 klo 20:04
Sinähän olet oikein luonnonlahjakkuus.
3. Jukkis4.5.2006 klo 20:17
Tutki nyt ensin vaikka tätä aiempaa keskustelua:


http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1882&alku=450&t=k 1
4. Juhani Heino4.5.2006 klo 20:37
Aiemmassa keskustelussa oli näköjään maksullisia ohjelmia. Jos 17-vuotias laatija (ei siis enää pelkkä ratkoja) haluaa ilmaisia, GIMP on kuvankäsittelyohjelma jonka saa sekä Windowsille että Linuxille. Alkutyön olen tehnyt OpenOfficen taulukkolaskennalla, mutta siinä on pieni puute: rivinväliä ei saa säädettyä. Sama tuntuu vaivaavan Exceliä. Eli jos joihinkin ruutuihin haluaa enemmän rivejä, tehdään ensin taulukkolaskennassa kaikki muu, muunnetaan lopputulos kuvaksi ja "viilataan" GIMPillä.
5. JPQ4.5.2006 klo 23:48
Musta tuntuu GIMPin saa myös Mac OS Xälle.
6. JTak7.5.2006 klo 22:40
Excelillä ruudukon teko onnistuu helpoiten ja ohjelma löytyy useimmista koneista. Juhanin rivinvaihto-ongelmaa en ymmärtänyt.
7. iso S7.5.2006 klo 23:06
JTak: Oletetaan että yrität saada yhteen Excelin ruutuun mahtumaan kaksi vihjettä, toinen vaaka- ja toinen pystysanalle ja molemmat vihjeet vaativat kaksi riviä tekstiä. Olisi ratkojan kannalta selkeämpää jos vihjeiden välin saisi isommaksi kuin vihjeen rivien välin. Lopputulos pitäisi saada näyttämään siltä että ylempi vihje on kohdistettu "Top" ja alempi "Bottom". Tähän Heinolta puuttuu keino ja oman kokemukseni ja kokeilujeni mukaan vika ei ole Heinon vaan Excelin.
8. Juhani Heino7.5.2006 klo 23:43
Oikeastaan mulla ongelma on ollut päinvastainen: rivit ovat liiankin kaukana toisistaan. Näyttää rumalta, ja kolmea riviä ei saa mahtumaan, kuten pitäisi pystyä.
9. iso S8.5.2006 klo 09:03
Joo, tietysti noinkin ja ehkä jopa kiusallisemmin ongelma ilmenee tuossa tilanteessa. Mahtumisongelmaa voi auttaa säätelemällä käyttämäänsä ruudun (solun) kokoa ja fontin kokoa mutta kirjainten koon ja rivivälin korkeuden suhteeseen ei pääse puuttumaan.

En normaalisti kuvita ristikoitani itse, joten minulla tuota ongelmaa ei käytännössä ole. Käytän Exceliä vain arkistokappaleen, kuvituspohjan ja ratkaisun printtaamiseen. Sivun ristikko (22 riviä, 16 saraketta) mahtuu mukavasti A4:lle kun rivin korkeus on 28 ja sarakkeen leveys 4.57. Ruutu ei ole täsmälleen neliö mutta riittävän lähellä. Nämä mitat ovat perua siltä ajalta kun tulostusaluetta ei voinut sovittaa sivuun. Entiset höyrykäyttöiset printterit kun olivat tyhmempiä kuin nykyiset. Käytän ratkaisusanoissa Times New Roman -fonttia. Arkistokappaleessani missä vihjeruudut on tummennettu koko on 12 ja julkaistavaksi ratkaisuksi tarkoitetussa kappaleessa 20, molemmat lihavoituna. Nämä säädöt tuntuvat kohtuullisen hyviltä. Kuvittajaa varten ristikkopohja suurennetaan A3-kokoon.

Noilla asetuksilla 3-rivinen vihje ei mahtuisi ruutuun vaikka pienentäisi fontin koon 8:ksi. Ruutukoon tuplaamalla 3-rivinen mahtuu hyvin jopa koossa 14 ja niukasti koossa 16. Nelirivinen menee koossa 10. Erikseen pitäisi kokeilla miltä se nämä näyttäisivät printattuna saati sitten lehteen painettuna.

Ainakin kerran olen joutunut toteuttamaan vihjeet itse (Sanaseppoon). Silloin vihjeet olivat pelkästään tekstimuotoisia. Pöytäkirjan ulkopuolelta mainittakoon että ne olivat ratkaisusanan anagrammeja sillä lisäkoukulla että jokaiseen oli lisätty ylimääräinen K-kirjain. Silloin tein Excelillä itsellään ne vihjeet mitkä mahtuivat. Muut tein Paint-ohjelman tekstityökalulla. Siinä voin valita homman helpottamiseksi isommankin fontin, kunhan kuvan muoto on sama kuin vihjealueen (neliö, jos tulos on menossa yhteen ruutuun. Vihjeen rivejä pystyy siirtämään lähemmäs toisiaan; tarkasti tehty Select ja raahaus. Vastaavasti useamman vihjeen kokonaisuuden pystyy asettelemaan halutulla tavalla valitsemalla vihjeen Select-työkalulla ja raahaamalla. Kuva talteen ja Excelissä Insert - Picture From File. Kuvan koon voi sitten pienentää ruutuun mahtuvaksi.

Enemmän kuvittavalla pitäisi tietysti olla sellaiset välineet millä homma hoituu ilman moista värkkäämistä mutta tilapäiskäytössä selviää näinkin.
10. JTak8.5.2006 klo 10:37
No minulla ei tuota rivinvaihto-ongelmaa ole ikinä Excelissä tullut vastaan, kun olen alusta alkaen käyttänyt WordArt-työkalua vihjeiden asettelussa. Eihän niitä normaalisti kirjoittamalla voi millään saadakaan siististi.
11. iso S8.5.2006 klo 12:01
Vielä varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi yksi täsmennys: rivin vaihtaminen ei sinänsä ole ongelma. Excel rivittää automaattisesti, joskin mielivaltaisesti, kun solu on muotoiltu niin että siinä on "Wrap text" päällä. Joskus haluamansa (rivinvaihtomielessä) tuloksen saa sillä että laittaa toivottuun katkaisukohtaan tavuviivan tai välilyönnin. Tarkan jakokohdan saa kun pakottaa rivinvaihdon (Alt+Enter).

Ongelma on juuri tuossa siisteydessä ja rivien asettelussa halutulla tavalla, mihin tarvitaan avuksi joku kuvankäsittelyohjelma.

Jos haluaisi tehdä toisinpäin niin miten Excel-tiedoston saa paloittelematta kuvaksi? Excel osaa tallentaa html-muodossa mutta Paint ja Photo Editor eivät lue sellaista. Palasina siirto Paintiin onnistuu leikepöydän kautta mutta saumojen saaminen kohdalleen on kaameaa nyhräämistä.
12. Jukkis8.5.2006 klo 12:23
"...miten Excel-tiedoston saa paloittelematta kuvaksi?"

Kokeiles tätä:

http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip065.htm

Ei takuuta. Itsellä ei ainakaan eka yritys onnistunut. Lisää tommoisia löytyy vaikka tästä:

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=excel+to+gif&b tnG=Google-haku&meta=
13. iso S8.5.2006 klo 13:16
Minusta näyttäisi ongelmana olevan se että tarvitsen tempun mikä tallettaa koko "worksheetin" kuvana (gig, jpg, tai bmp) ja makro tallettaa vain "chartin", siis esimerkiksi välilehdellä olevan pylväskaavion tai muun vastaavan kuvan. Nämä menevät linkin väitteen mukaan muutenkin automaattisesti giffinä kun tallettaa tiedoston html-muodossa. Ristikkoni ei ole kuitenkaan chart joten makro ei löydä chartin ominaisuuksia koska niitä ei ole.

Äkkivilkaisulla Google-haulla löytyvät linkit ovat joko tämän väärän ongelman ratkaisevan tempun variaatioita tai kaupallisia tuotteita. Pihinä haluaisin helpon ilmaisen keinon. Toistaiseksi kysymys on ns. aneemisesta mielenkiinnosta, koska todellista tarvetta ei ole nyt näköpiirissä.
14. IiKoo8.5.2006 klo 17:49
Tota noin, miksi se Excel- taikka OpenOffice-pohja pitäisi kuvaksi saada? Eikö riittäisi, että siitä tekisi pdf:n? Sehän onnistuu OpenOfficessa jo ihan OO:n omilla työkaluilla. No joo, on tietty tilanteita, jossa kuvaformaatti on fiksumpi ajatus.
15. Juhani Heino8.5.2006 klo 18:39
Juuri noin, IiKoo. Ja jos pitää vielä viilata kuvankäsittelyssä, GIMP avaa PDF:nkin suoraan. Valitaan vain sopiva resoluutio, sitten muokataan kuvaa ja tallennetaan sopivaan tiedostomuotoon. Koko prosessi on laillisesti ilmainen - sopii mulle, isolle S:lle ja muille piheille. Helppous on makuasia, mutta mulle CorelDraw ei ole sen helpompi (sitä käytän työsuhdekoneella koska ko. lehden ristikoissa on yhtenäinen linja).
16. iso S8.5.2006 klo 19:04
Siksipä pitäisi että käsitin Heinostelu-työnkulun sujuvan niin että ensin tehdään Excelillä se mikä tehtävissä on, sitten muutetaan kuvaksi ja viritetään kuvankäsittelyssä ne vihjeet mihin Excel ei pysty kykenemään.

Itse kun en moista harrasta niin minulle on uutta tietoa että pdf-tiedostoa pystyy räpläämään. Ei mene päivä hukkaan jos oppii enemmän kuin unohtaa.
17. Juhani Heino8.5.2006 klo 19:11
Täsmennetään vielä (vaikka tuskin S:lle harhakäsitystä jäi) että varsinaisesti tässä ei pysty PDF:ää räpläämään. Tietenkin kuvasta (esim. JPG) saa uudestaan PDF:n, mutta se on erilainen kuin alkuperäinen. Luultavasti ainakin vie enemmän levytilaa.
Adobella on välineitä varsinaiseen PDF:n käsittelyynkin. Ilmaisista vaihtoehdoista en tiedä kun tuohon ei ole koskaan tarvinnut ryhtyä.
18. IiKoo9.5.2006 klo 08:41
Toisaalta, voihan ne vihjeet tehdä omina pikkukuvinaan ja tipauttaa sinne Exceliin taikka OO:hon sopivaan kohtaan, ei siinä välttämättä kuitenkaan sitä kuvankäsittelyohjelmaa tarvita.

Gimp on hyvä kapine, muttei sitä voi CorelDraw-ohjelmaan oikein verrata. Kas kun ensinmainittu tekee bittikarttaa ja jälkimmäinen vektoreita.
19. JTak9.5.2006 klo 08:46
Niin tai sitten vain kirjoittaa ne vihjeet suoraan WordArt-objekteihin. Tietenkin jos välttämättä haluaa käyttää useampaa ohjelmaa samaan aikaan yhden yksinkertaisen työn tekemiseen ja mennä ns. perä edellä puuhun, niin eikun menoksi vaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *