KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS HISTORISTIKKO 2.5.

2586. IS Historistikko 2.5.

ì2.5.2006 klo 17:03
Kuvottava virhe Pitkälän ristikon ratkaisusanassa:

Potku sekoaa kimpuiksi -> ?????

Astevaihtelu, astevaihtelu...
2. Eki2.5.2006 klo 17:24
Tosi on. Muuten huikeaan ristikkoon paha tahra.
3. ó2.5.2006 klo 17:31
kimpuiksi -> astioiksi, niin olisi ok.
4. tonimikael2.5.2006 klo 18:21
Jälleen varoittava esimerkki Ristikkorengin (www.ristikkorenki.net) käytöstä. Erityisesti näitä historistikoita laatiessa tulee usein kohtia, joita ei meinaa saada millään kurottua kasaan. Tässä tapauksessa tuo ????? pelasti, kun löysin sen ristikkorengistä. Minä en ollut kuullut sanaa ennen ja luotin ohjelmaan, että se on monikoittanut sen oikein ja kun sillä oli tuollainen merkitys (kimppu, sitoma, eikä Itä-Brutopian rajajoen sivuhaara), annoin mennä.

On näitä tullut aiemminkin. Yleensä ne on osattu Sanarisillä korjata, etteivät ole päässeet lehteen. Kerran r-renki ehdotti johonkin laadinnan kohtaan sanaa NETONTA ja minä heitin sen paikalleen. Eki minulle sitten ilmoittaa, että eipä se käykään, kun verbeistä, jotka loppuu -ta tai -tä, ei voida muodosta -nta/-ntä-johdosta. No minä keksin seurata/seuranta, harkita/harkinta. Ei auttanut Ekin päässä. Ne on kuulemma eri asioita. No soitin asiasta kielitoimistoon. He päästivät netonnan pannasta. Totesivat kylläkin samaa, mitä Eki mulle opetti, mutta kertoivat (syynä nuorison kuriton kielenkäyttö?) suomen kielen muuttuneen noista ja olevan siitä armollinen kieli, että johdoksia voi melko vapaasti muodostaa. Sanoivat vielä, ettei se missään nimessä kiitettävä sana ole, mutta ei vääräkään. No en minä sitä aio tulevaisuudessa käyttää. Paitsi ehkä pakkopakkoraossa. ;)

Eli varoitus ristikkorenkiä (tai vastaavia) käyttäville: Mikään näistä apuohjelmien tekijöistä ei ole luvannut (tietääkseni) ottaa vastuuta niissä esiintyvien sanojen käytöstä. Että vastuu jää ohjelman käyttäjälle. Olen itse sen usein todennut tämän ohjelman kanssa, että hyvä renki, mutta huono isäntä. ;)

Ja onneksi minä olen sen verran laiska ja lepäämishaluinen, että usein laadin sohvalla maaten. Ja kun ei millään viitsi vaikean kohdan eteen tullessa nousta ylös käyttämään renkiä, niin ei auta kuin pistää aivot ja sen (niiden?) sanavarasto tehokäyttöön ja -syyniin. Virkistivämpääkin. :)
5. Taata2.5.2006 klo 19:23
Sohvan resorithan ne siinä olisivat kovilla, jos joka välissä
pitäisi pomppia ylös ja taas alas. Laatimissohviin menisivät
palkkiorahat, mutta saisiko niitä menoja edes vähentää ve-
rotuksessa, on taas toinen juttu. Ekikö se on tuota nuorisoa,
joka harrastaa kuritonta kielenkäyttöä vai minkälaisia aatoja
ja taatoja siellä kielitoimistossa nykyään oikein on? Siis kyllä
sitä tuota vapauttakin tuntuu löytyvän eikä eletä vaan kirjo-
jen varassa kuten KP.
6. kp2.5.2006 klo 20:15
sana NETONTA meni läpi, kun Toni soitti kielitoimistoon.
Mutta ei titatus, kun kp soitti samaan toimistoon.
-On se kumma juttu.
7. kp2.5.2006 klo 20:20
Tämä ei vetele yhtään. Varokaa, ettei raukoo herää unesta.
(vertaa nukkuvaa karhua ei pidä herättää)...
8. Eki2.5.2006 klo 21:27
No jos ei titatus moneen kertaan titattuna kaada "oululaisia tiukkasääntöisiä", niin kyllä Suomen suurin iltapäivälehti pysyy pystyssä yhdestä netonnasta huolimatta, vaikkei se mieleeni lopultakaan ollutkaan. Laatimus oli muuten melkoisen hyvä.

Nyt kyllä kp puutut Sanaris-ristikkoon, että loppuikos tämä keskinäinen puhumattomuus vai osaatko lisäheittoja tekemättä jättää jutun? "Tämä ei vetele yhtään."

Minulle sopii kumpi vain.
9. Libero3.5.2006 klo 01:00
Historistikko oli valloittavasta teemasta. Siinä oli paljon piirrosvihjeitä, joista monista tuli vallan ilmeikkäitä vastaussanoja.

Värit olivat enemmän kuin kohdallaan. Kun ristikkosivujen kirkkaankeltainen taustaväri on hallitseva ja voimakas, monivärinen ristikko ei siihen aina kovin tyylikkäästi istu. Tämä ristikko sekä istui että nousi komeasti esiin koko aukeamalla, joka muutoinkin oli tavallista kauniimpi, kiitos myös kryptokuvan.

Historistikon vihjeeseen -TUNTO, -KURI, -RAKAS tuli vastaukseksi monikkomuoto sanasta, jolla ei käsittääkseni ole lainkaan kyseistä muotoa. Ehkä sanan monikollinen käyttö ristikoissa on jossain yhteydessä tullut puiduksi, mutta kysyn tätä mielenkiinnosta. Kieli muuttuu, mutta onko se tässäkin asiassa muuttunut?
10. tonimikael3.5.2006 klo 01:19
Libero, taitaapa olla niin kuin sanoit. Kun sitä monikkoa ei kielitoimiston sanakirjakaan tunne. Vaikka kyllä toisaalta ihmettelen, kun eikö minulla ja sinulla ole ne.

Hö. No olipa kyllä ristikko. Näköjään vanhakin voi vielä oppia jotain uutta! Ja vähän vanhaakin. ;)
11. Antti Viitamäki3.5.2006 klo 02:18
On sillä moinen monikko, vaikkei sitä paljon käytetä.

Psykologian termistä kun on kyse, näitä voi olla useita. Kaikissa muissa käyttötarkoituksissa sana on joko taipumaton pronomini tai yhdyssanojen taipumaton määriteosa.
12. Libero3.5.2006 klo 02:20
tonimikael: Sinäkinkö vielä noin myöhään valvoit? Ratkoin ristikoita, ja nyt kello on jo 2.09.

Jos on tarpeen, niin jatkakaamme paremmalla ajalla. Hyviä öitä! :)
13. Eki3.5.2006 klo 02:25
Nuori ja väsynyt tonimikael meni jo aikaa sitten nukkumaan!
14. jahah3.5.2006 klo 08:21
Tähän on hyvä jatkaa saman lehden pehmiksestä. Tupakoista tulee kyllä stumpit, kahvista sumpit, tiedoksi vain.
15.  - R -3.5.2006 klo 21:29
Onko kukaan huomannut tuon IS-ristikkoliitteen Sanalaatikossa jotain häikkää, vai onko kenties silmissäni vikaa?
16. Eki3.5.2006 klo 21:31
jahah, kumpikaan noista ei ole ristikkoon tuleva sana.
17. Libero3.5.2006 klo 23:05
tonimikael 3.5.2006 klo 1.19:
"Näköjään vanhakin voi vielä oppia jotakin uutta! Ja vähän vanhaakin."

Antti Viitamäki 3.5.2006 klo 2.18:
"On siinä moinen monikko, vaikkei sitä paljon käytetä."

En malttanut jättää asiaa sikseen ja selvitin sitä lähinnä itselleni. Tuo tonimikaelin yöllinen kommentti osui nappiin. Kyseisen sanan monikkomuoto on ollut käytössä 1800-luvun puolivälissä (!) ainakin akateemisissa kirjallisuuspiireissä.

Psykologiaan kuuluvan termin "moisesta monikosta" löysin todistusaineistoa eräästä korkealentoisesta luennosta, jossa sanalle oli sentään myös normaali synonyymi.

Jaahas, siis tällaisin eväin ratkojan tulee varustautua kahden pallon ja miinuksen historistikkoon ottaen sen teeman huomioon. On se kyllä niin väärin. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *