KESKUSTELUT > RISTIKOT > JOKA QC:N KURKOTTAA...

2574. Joka QC:n kurkottaa...

Antti Viitamäki29.4.2006 klo 10:45
...eli mitä vieraat kirjaimet teille merkitsevät?

Tätäkin aihetta on monin eri tavoin sivuttu näillä sivuilla, mutten muista niille omaa säiettä kenenkään perustaneen.

Olen muutaman kerran saanut laadittua ristikon, josta löytyy kaikki koulussa opetetut aakkoset. Se on aina työlästä ja aikaa vievää, varsinkin jos ristikossa on jotain muutakin jujua tai rajoittavia tekijöitä - esimerkiksi nyt pari pääkuvasta lähtevää pitkää lause(ke)tta.

Onko moinen rehkiminen sitten palkitsevaa muiden kuin laatijan mielestä? Huomaako sitä edes kaikki? Antaako se mitään lisäarvoa ristikolle?

Kryptoissahan pidetään ihan sellaisena peruslähtökohtana, että kirjaimia on monipuolisesti. Harvoin näkee kryptoa, jossa on alle 20 eri kirjainta. Mutta kryptot ovat kryptoja, ne ovat rakenteeltaan erilaisia ja täysin erilaisia ratkottavia. Pienellä vaivalla pieneenkin kryptoon saa useimmat aakkoset ängettyä, ja mielenkiintoiseksi laadinnan tekeekin yleensä se, että päättää jättää jonkin itsestäänselvän kirjaimen pois.

Mutta kuvaristikoissa, missä piilokirjaimia on huomattavasti vähemmän, eikä hankalarakenteisia sanoja voi niin helposti hukuttaa sokkeloihin, kaikkien aakkosten mukaan saaminen on jo ihan hyvä saavutus. Vaan millä hinnalla?

Maailmassa on toki valtava määrä sanoja, joissa on esimerkiksi Q ja Å (minun mielestäni ne kaksi hankalinta kirjainta) - mutta kuinka moni näistä sanoista on hyvä suomenkieliseen sanaristikkoon? Kuinka paljon on sellaisia sanoja, jotka useimmat ihmiset tuntevat?

Jos kohta ei ole mielestäni muutenkaan järkeä laittaa ristikoihin sanoja joita kukaan ei tunne, niin kahta hullumpaa olisi laittaa sinne tuntemattomia sanoja joissa on vielä vaikeasti arvattavia kirjaimia.

Vai kuinka?

Mitä tunteita oudot aakkoset teissä herättävät? Onko laatijan hyötyä kurkottaa kuuseen tässä asiassa? Piristääkö vaikkapa AQUEL ja EQUUS Q:n kohdalta ristikkäin jotakuta? Kuinka monta hyvää (tai teidän mielestänne hyväksyttävää), Å-kirjaimen sisältävää sanaa te löydätte tai tiedätte?

Mielipiteitä, kokemuksia, näkemyksiä!

Ja, ei millään pahalla, jätetään myyntiluvut pois tästä keskustelusta. Kun eivät ne tähän liity. Kiitos! :-)
2. 129.4.2006 klo 11:30
Hård (Jere)
3. 229.4.2006 klo 11:31
hårologi
4. Antti Viitamäki29.4.2006 klo 11:36
Nimimerkit 1 ja 2:

Valtavan kekseliästä, kiitoksia! :-)

Tiedä vaikka tämä säie pääsisi ennätysten kirjoihin otsikolla "Eniten uusia nimimerkkejä samassa nettikeskustelussa". Olisihan sekin nånting annat.
5. 329.4.2006 klo 11:47
Ah! Tässä säikeessä onkin tärkeintä kuka vastaa kysymyksiisi? Anteeksi meidän kaikkien kolmen puolesta.
6. Antti Viitamäki29.4.2006 klo 12:12
No tämän kerran...

:-)
7. tonimikael29.4.2006 klo 13:00
Juuri Antin ristikossa minä olen kerran törmännyt sanaan EQUUS. Se tuli aika helposti, kun vihje oli niin helppo: Siihen oli piirrettynä + (etuus) ja teepussin kuva, nuoli ja kuu. Mutta pitkään minä luulin, että kyseessä on jonkin EQU:n (valuutta?) ominaisuus. Mietinkin, että voiko tuollaisia sanoja käyttää ja "keksiä". No se sitten selvisi, kun soitin (ennen laatijanurani alkua) Antille ja kyselin yleisesti tuosta hänen laadintatyöstään ja samalla sattui tuo sana tulemaan puheeksi. Ja niin se sitten selvisi, että se on (muistaakseni) latinaa ja tarkoittaa hevosta.

Ei tuollainen AQUEL/EQUUS-pari minua haittaa, varsinkin, jos huomaa tämän laatijan käytän-kaikkia-kirjaimia-vähintään-kahdesti-yrityk sen sitä niin vaatineen. Ja minä ainakin ratkojana (ja laatijanakin) tarkistan sanat, joita en tunne, ristikkorengillä. Ja sieltähän tuo EQUUSkin löytyy. Mutta mutta... Mitenkäs muut ratkojat? Uskoisin tällaisen sanan herättävän inhomieltä siksikin, kun se ei ole suomea.

Eli mieluummin niitä tutumpia. Å-kirjaimellisia ei hirveesti taida olla. Äkkiä tulee mieleen Ståhl ja -berg. Ja onko se Skålkin hyväksytty... Sitten on noita nimiä Kåre, Måna...

Yhteisesti laatijan ja ratkojan näkövinkkelistä kun tuota asiaa tarkastelee, niin kyllä ne monesti taitaa olla aika turhia tuollaiset yritykset ("käytänpä kaikkia kirjaimia") muiden kannalta. Harvempi sen varmaan huomaa. Ja nekin, jotka huomaavat, eivät sitä asiaa sen pidemmälle jää pohtimaan, eikä niillekään siitä sen ihmeempiä kiksejä tule. Siis verrattuna siihen minkälaisia kiksejä muuten hyvillä sanoilla ja ovelasti laadittu ristikko antaa. Ja sellaisiahan Antin "tekeleet" ovat olleet ehdottomasti. Tulevista ei osaa vielä sanoa. ;)

Nimittäin itse huomaa tekevänsä aika usein kaikennäköistä "turhaa", esim. edellisessä punaisessa oli yksi ristikko, jossa ei ollut yhtään A-, ja T-kirjainta. Eikä kukaan ole kertonut huomanneensa. Buhuu... :( ;)

Mutta kyllä noista kokeiluista itselle tulee tosi hyvä mieli, että onnistuinpa! Ja kyllähän se rikastuttaa muuten tasapaksuhkoa työtä, kun välillä vähän koittaa revitellä. Että jatka noita Antti! (Siis ei väliviivaa ;)) Itsesi takia! Ja ehkä vähän meidän muidenkin... :)
8. Eki29.4.2006 klo 13:43
Kaikki aakkoset sisältävä ristikko on erikoisuutena tosi mukava. Mitä paremmin onnistunut, sitä mieluisampi tietysti ratkoa.

Harvinaisia kirjaimia olisi tosiaan mukava käyttää enemmänkin, mutta helpot sanat ovat vähissä. YÄÖ-sanoja kyllä on yllättävän paljon, kun niitä uskaltaa laatimukseen yrittää, sanoin kirjaimia D ja G ihan silkassa suomen kielessä.
9. iso S29.4.2006 klo 15:48
Kymmenkunta etunimeä, sukunimeä ja paikannimeä saisin selaiselle Å-listalle mistä voisi poimia vaihtelevaa sisältöä kaikki kirjaimet kattaviin ristikoihin.

Tähän asiaan minun näkemykseni on se että kryptot ovat erikseen ja kuvaristikot erikseen. Kryptossa huomio kiinnittyy olosuhteiden pakosta kirjaimiin ja sanat ovat ratkaisemisen apuväline. Kuvaristikossa sanat ovat pääasia ja kirjaimet vain rakennuspalikoita mistä sanat koostuvat.

Ratkaisijana en koe saavani mitään erikoisväristyksiä siitä että ristikon kirjainvalikoima kattaa koko kotimaisen paletin ja ehkä pari ulkomaanpellekirjainta päälle. Teknisenä suorituksena ja laatijan osaamisen osoituksena toki arvostan tuollaista urheilumieltä.

Laatija voi kehittää "laadintakovuuttaan" asettamalla jonkin tuollaisen ihmetavoitteen ja selviytymällä siitä. Jos syntynyt ristikko on muuten mitat täyttäjä niin voihan sen julkaistakin, jolloin hoksaavaisemmat ratkojat pääsevät arvostamaan ja laatija saa hikipisaroistaan harvinaisen ansaitun palkkion. Ristikko ratkottavana ristikkona olisi kuitenkin ollut todennäköisesti parempi ratkontakokemus jos työmäärä olisi suunnattu toisin. Hyöty korjataankin vasta seuraavissa ristikoissa missä on tavanomaisemmat tavoitteet. Laadinnassa vastaan tulevat solmut aukeavat helpommin kun on treenannut "korkean paikan leirillä".
10. Taata29.4.2006 klo 15:58
Jatka vain kokeiluja Toni, vaikka vanhat mestarit haraisivat-
kin vastaan. Auliskin panee itsensä jatkuvasti likoon, kun
on niin tiheässä lauseita Hesarin ristikossa, että heikkopäis-
tä hirvittää.
11. marjaana30.4.2006 klo 15:55
Silmä tarkkana vahtaan, että harvinaiset kirjaimet tulevat kryptoon vähintään sen kaksi kertaa... Sitten tyytyväisenä tarkastan tuotoksen ja pahus soikoon; melkoisen usein joku näistä kirjaimista puuttuu: J, P, H, V... Nytkin olisi ympättävä J-kirjain johonkin risteykseen, eikä näytä ihan helpolta tällä kertaa. Purkaamisiin!
12. Antti Viitamäki30.4.2006 klo 16:24
marjaana:

Liekö moista mikään pakko on tehdä? Eikö kryptosta tule sitä mielenkiintoisempi ratkottava, mitä yleisempiä kirjaimia sieltä puuttuu? Tietenkin, jos päämääränä on aina saada mukaan KAIKKI aakkoset...

No, puhun toki lähinnä omasta puolestani - muusta minun ei kannatakaan puhua, varsinkin kun ylipäätään ratkon kryptoja aivan äärimmäisen harvoin. :-)
13. Matti30.4.2006 klo 16:57
Teemu laittoi kerran IS:n höyryyn kaikki 29 aakkosta kryptosäännöin. Minä ainakin sain ratkomisesta kiksit, ja olin kiitollinen, että joku viitsii nähdä ylimääräistä vaivaa meidän ratkojien iloksi. Kyllä aina jotkut huomaavat, vaikka ei kommentteja kuuluisikaan.

Olisipa ollut tosi mukava ratkoa tonimikaelin aaton ja teetön, en vain ole siihen törmännyt - tai sitten olen, mutta on ollut liian vaikea. Ja onhan sekin mahdollista, että olen ratkonut mutta en ole huomannut.

Josku ratkoin ristikon, jossa ei ollut lainkaan takavokaaleja. Sekin oli kiva.
14. Taata30.4.2006 klo 17:21
Laatijoiden pitää laittaa itselle välillä haastetta, kun laatimi-
nen on muuten niin puuduttavaa hommaa. Tätähän se Toni-
kin vasta totesi. Taitaa Marjaana olla samoilla linjoilla kuin
myös Hesarin Aulis. Että näin sitä nyt mennään, vaikka hel-
pomminkin selviäisi.
15. Taata30.4.2006 klo 17:34
Minullakin on nyt sellainen tekele pöydällä, että pitäisi var-
maan alkaa kyselemään Viitamäeltä neuvoja ja opastusta.
Tässä pitää näköjään hallita vähintään kymmenkunta kieltä-
kin. Oikeastaan tämä taitaa olla liiankin hyvä herroille, jotka
kaiken tietävät. Ekillä on kokemuksen mukanaan tuoma ava-
rampi katsantokanta asioihin eikä hänellä tuomionpasuuna
niin herkästi jyrähtele. Ei tunnu olevan niin musta-valko-ajattelija kuin eräät toiset, jotka tappavat kaiken luovuuden ja yrittämisen liian tiukoilla dogmeillaan, jotka tulevat ties mistä. Voi olla perinnöllistälin sorttia, mutta siitä kannattaisi yrittää päästä eroon kouluttamalla itseään kestämään toi- senlaisiakin mielipiteitä, kun asioilla pakkaa olemaan vähin- tään kaksi puolta. No, tässä voisi filosooferata vaikka kuinka näin Vappuaattona, mutta tuiteritaatoillakin tuppaa välistä olemaan aika kortilla.
16. Antti Viitamäki30.4.2006 klo 17:56
Taata:

Keitähän mahtavat olla nuo "herrat kaiken tietävät"? Kuka on jyräytellyt tuomionpasuunaa ja missä? Kuka ajattelee mustavalkoisesti? Kenen dogmit ovat liian tiukat?
17. Taata30.4.2006 klo 18:29
Hyviä kysymyksiä Antti! Mietipä vielä vastauksiakin, vaikka
täällä käytyjä keskusteluja muistelemalla. Pipot ovat mones-
ti liian tiukalla eikä se ole hyvä asia. Luovuus tapetaan sillä
tavoin eivätkä aremmat uskalla enää sitten edes yrittää, kun
potkaistaan jakkara alta heti kohta, jos panee muutaman
tikun tai sanan ristiin niin, että makustelijat ovat heti asialla
tuomitsemassa. Makuasioista voi kiistellä ja ei vain yhdestä
ja kahdesta tuutista tule hyväksyttäviä mielipiteitä, joiden
mukaan toimitaan ja sääntöjä asetellaan kaikkia koskemaan.
Samaan formuun lykkääminen pysäyttää ajanoloon kaiken
kehityksen ristikkoalallakin ja tästä on jo esimerkkinä se, et-
tä kohta ei eri tekijöiden ristikoita erota toisistaan, kun niitä
vielä koneellisestikin laaditaan. Persoonallisempaa otetta
kaivataan ja myös sanastoihin kansankieltä eikä vain niin,
että joka laatijalla on samat "hyväksytyt" opukset pöydällä,
joista katsellaan sata vuotta vanhoja asioita. Kieli muuttuu
koko ajan. Kyllä kansa tämän ymmärtää, mutta kun asia tak-
kuaa jossain muualla, missä sääntöjä ja määräyksiä rusta-
taan. Hyvä suomalainen kolmikirjaiminen sanakaan ei yksi-
kössä käy ristikoihin kuin lauseessa. Aika raju sääntö, mutta
on näköjään sekin ilman suurempia mutinoita hyväksytty.
Ei kaikki viitsi alkaa tuulimyllyjä vastaan taistelemaan, kun tulee heti kohta lunta tupaan. Että sillä lailla tällä kertaa.
En ala nyt ainakaan tässä vaiheessa sensoreita sen kum-
memmin listailla, mutta aineistoa olisi kyllä varmaan täällä
säikeissäkin.
18. tonimikael30.4.2006 klo 18:38
Taata!

Kehtaatkin aikuinen mies tuolla lailla vihjailla! Eikö ole tuohon (taata-)ikään ehtineellä minkäänlaista käsitystä siitä miten pitäisi käyttäytyä, kun keskustellaan ja väitellään?

Antti (johon sinä nyt tässä ilmiselvästi vihjaat) harrastaa minun tulkitsemani mukaan erittäin perusteellista ja laadukasta asioiden selvittämistä ja perustelua liittyen täällä käytäviin keskusteluihin. Antti ei ole missään vaiheessa ketään kieltänyt tekemästä jotain asiaa ristikoihin liittyen. Hänhän usein on toistanut (juuri teidänlaisienne tähden?) puhumiensa asioiden olevan omia mielipiteitään ja lisännyt (aina), että kenenkään ei niiden mukaan tarvitse toimia.

Missä mennään, Taata?
19. Antti Viitamäki30.4.2006 klo 18:49
Minusta olisi mukava, että Taata nyt malliksi viittaisi edes YHTEEN sellaiseen viestiini, jossa kiellän tai tuomitsen jonkin ristikoihin liittyvän asian.
20. tonimikael30.4.2006 klo 18:52
Olinpa minä tulisieluisella päällä. :)
21. Antti Viitamäki30.4.2006 klo 19:05
Muistan viimeisimmässä pitemmässä kirjoituksessani pohtineeni, miten tärkeää minun mielestäni on se, että kustantaja on aina valmis tarkistamaan ja punnitsemaan omia periaatteitaan - että jos on liian tiukat säännöt, ala ei tule ikinä kehittymään mihinkään. Minusta esim. tonimikaelin lastenristikot kolmekirjaimisine sanoineen ovat ihan ok. Toki kolmekirjaimisilla sanoilla voi tehdä paljon hallaakin ristikoille: sokkeloa, arvailua, ikuista tylsyyttä.

Mutta ettei nyt taas jää epäselväksi: jos joku todella haluaa sellaisia tehdä, tehköön! Minä esitän täällä, yhtenä monista, mielipiteitäni ja näkemyksiäni sanaristikoista - ja yritän kantojani parhaani mukaan perustella - kuten tonimikael tuossa totesikin. Toivoisin kovasti joskus näkeväni VASTAUKSIA noihin kommentteihini, sen sijaan että toisissa säikeissä jupistaan ettei mitään saa tehdä.

Millä ihmeen kommentilla minä olen keskustelun kieltänyt?
22. marjaana30.4.2006 klo 19:17
Antti V: niin, ei mikään pakko ole laittaa jotain tiettyä kirjainta tietenkään (siis kryptoon), mutta joskus sattuu olemaan jo 1 kpl jossain kohdin ja silloin täytyy tietenkin laittaa se toinenkin (jos sitä yhtä ei saa helposti pois).
(tuliko selvitettyä tarpeeksi hankalasti)
23. RA30.4.2006 klo 19:42
Matille (ja muillekin!) tiedoksi, se Tonin aaton ja teetön löytyy Punaisesta Pelikaanista 2/2006 sivulta 15.

Olen samaa mieltä kuin Matti, että kyllä ratkojana yleensä tuollaiset laatijan "sanastolliset/kirjaimelliset" kurkotukset huomaa, vaikka niistä ei sitten tule sen kummemmin palautetta annettuakaan :-(

- Esim. tuo Tonin mainitsema ristikko tuli kyllä noteerattua ja ja erityisesti siksi, ettei aattomuutta ja teettömyyttä ollut toteutettu sanaston kustannuksella. Hienosanainen ristikko, joka - ainakin itseni - sai ajattelemaan laatijaa arvostavasti; "Kappas vain, tuollaistakin halunnut kokeilla - vaihtelun ja monipuolisuuden vuoksi."

Itse olen ratkojana aika sokea rakenteellisille jutuille (en edes huomaa alkupiiloja, symmetrisyyksiä, monenko ruudun kautta mihinkäkin nurkkaan päästään jne. jne.), mutta vihjeisiin ja ratkaisusanoihin ja koko ristikon ideointiin liittyvät asiat huomaan. Niistä näkee selvästi, miten laatija on työtään ajatellut. Tai siis, onko ajatellut.

Muuten: Olen jo pitkään ihaillut (kyllä, se on oikea sana - vaikka onkin vappuaatto, promilleja ei ole vielä :-) esim. Pallosen Teemun ja Ekin tapaa tehdä ihan arkisia helppoja ristikoita päivittäin IS:ään. Niissä on monipuolinen, vaihteleva sanasto, kirjaimisto ja jokaisessa ristikossa vielä jokin selvästi mietitty idea. Vaikka en varsinaisesti ihan helppojen ystävä olekaan, ratkon niitä silti.

[Ja tämä ei nyt tarkoita, etteivätkö monet muut laatijat tekisi aivan yhtä hyvää.]
24. RA30.4.2006 klo 20:15
tonimikael: "Olinpa minä tulisieluisella päällä. :)"

Kantoliemi?? Toni, toni!
25. Taata30.4.2006 klo 20:32
Ei haittaa Toni mittään. Sitä pitää keskusteluja usein kärjis-
tää, että saadaan kansa ulos koloistaan. Jo muinaiset roo-
malaiset rakastivat väittelyä ja antiikin Kreikassa olivat filo-
sofit kunniassa. Tätä olen muistaakseni kyllä toistellut. Ei
täällä Vapun aikaankaan ainakaan vielä ole mitään ilotulitus-
ta ollut, vaikka voisi kuvitella, että RA:n mainitsemassa kan-
toliemessä uskallus lisääntyisi ja ääni kovenisi. Oltiin aatan
kanssa kaupungilla kävelyllä juuri ja siellä iloliemen avulla
oli fiilinkiä enemmän ja yksi roskalavakin tulessa ja palokun- taa paikalla monen yksikön voimin.

Nyt jatketaan sitten vain Vapun viettoa. Kuka vetää keskus-
telua? Jonkunhan tässä pitäisi äänessä olla...
26. tonimikael30.4.2006 klo 21:14
RA: Huomaat, huomaat niinkuin Mattikin huomaa. Mutta kuinka moni "riviratkoja"? Vaikka mukavahan noita on tehdä, vaikka ainoastaan te huomaisitte. Ja jopa vaikkette tekään.
27. Kravattimies1.5.2006 klo 07:22
Kun ratkoin sen aikaisemmin, ajattelin, että tonimikael on taas tehnyt mukavan ristikon. En tajunnut silloin, että se oli aaton ja teetön. Rankaisin itseäni ja olin aaton teetön.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *