KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > RYHDYTÄÄNKÖ TAAS KEHITTÄMÄÄN RISTIKOITA?

2571. Ryhdytäänkö taas kehittämään ristikoita?

Teppo28.4.2006 klo 20:57
Olen viime viikkojen varrella, kun on ollut tavallista enemmän aikaa, lukenut vanhoja juttuja eli sellaisia keskusteluja, joita oli käyty jo ennen kuin löysin nämä sivut. Olisi oikeastaan pitänyt nostaa joitakin niistä esiin, koska siellä on helmiä sellaisille ihmisille, jotka eivät tunne asioita ristikoiden takana.

Viime aikoina on ollut enää muutamia ilonaiheita. Aina kun iso S filosofoi keskustelunaihetta, siitä löytää paljon uutta ja mieltä virkistävää. Antti Viitamäen perusteelliset selvitykset luen moneen kertaan, vaikka ne ovatkin pitkiä. Valitettavasti itse keskusteluissa ne eivät herätä ansaitsemaansa suosiota. Ristikoiden teosta taas Eki on kertonut niin paljon että minusta tuntuu välillä, että osaisin olla hänen housuissaan, mutta eihän se näillä taidoilla käy. Pelkkä teoria ei siinä työssä riitä. Monia muitakin kirjoittajia on toki kiittäminen, mutten osaa enempää yksilöidä.

Voihan olla, että on jo kyllästytty puimaan näitä aiheita täällä netissä, mutta olisin ratkojana iloinen, jos päästäisiin siitä, että muutamat henkilöt, joilla ei tunnu olevan mitään halua parantaa ristikoiden sisältöä, osaisivat hienovaraisesti antaa tilaa niille, jotka haluavat kehitystä. Ollaan siis takertumatta toisten ajatuksiin liikaa!

Itse toivon lisää hyvillä sanoilla laadittuja ristikoita, joiden vaikeusaste on näillä sivuilla tutulla asteikolla yli kaksi palloa tai tähteä (muttei enempää kuin kaksi ja puoli). Vihjeisiin toivon huumoria ja hyviä sanaleikkejä. Ulkoasuun toivon väriä ja taitavia piirtäjiä. Sellaisia ristikoita ei liikaa julkaista. Onneksi ristikot ovat jatkuvasti kehittyneet parhaiden laatijoiden käsissä eivätkä ne polje liikaa paikallaan. Itse olen saava osapuoli ja siksi en tahdo vaatia laatijoilta sellaista, mihin he eivät ole halukkaita. Silti sanon: Antakaa nyt ainakin ristikoille ja niiden laatijoille tilaa kehittyä!
2. jupejus28.4.2006 klo 21:44
Täysin samaa mieltä kuin Teppo tuossa yllä.
Onnekseni löysin nämä sivut alkuaikoina jo heti, että pääsin sisäistymään tähän erinomaiseen sivustoon, joka käsitteli ristikkoasioita.
Olen läpilukenut lähes kaiken täällä ilmitulleen ja täytyy sanoa, että sisältö keskustelulle on muuttunut ajan saatossa.

Alkuun tosiaan oli paljon hienoja kysymyksiä esillä, jotka käsitteli ristikoiden syntyä, tekoa ja sitä, miten ne ratkojille tarjotaan ja mihin pyritään ristikoiden laadinnoissa ratkojien toiveiden täyttämiseen.

Silloin nousi todella hienoja kysymyksiä esille ja oikastaan oppi arvostamaan ristikoita aivan uudesta näkökulmasta. Enää ristikot eivät olleetkaan tavallista ruudukkoa, jota piti saada kirjaimin täytettyä, vaan että ristikoista pitää oppia löytämään sisältöä.
Sanat, ajatukset, lauseet, vihjeet, tilankäyttö - nuo ovat kaikki asioita, joita oppii huomaamaan, kun tietää - mitä osaa katsoa.

Sanaristikoihin löytää laatua, olipa ne helppoja tai vaikeita. Tuo on kuin ovi, jonka pitää oppia avamaan.

Viime aikoina on käyty toki paljonkin keskustelua täällä, mutta ikäväkseni olen pannut merkille, että ristikoihin, niiden sisältöön, ongelmiin ei enää puututa millään tavoin. Keskustelut ovat tupanneet olemaan aivan teoreettispohjalla siitä, mistä pitäisi kirjoittaa, ja kuka sanoo mitäkin, tai on sanonut mitäkin - ja kenelle.
Käydään keskustelua keskusteluista ja se tunnetusti ei johda mihinkään. Ajanhukkaa moinen jankkaaminen. Silmät väsyy turhasta lukemisesta useimmilla. Sisältö, ydin jää köyhäksi.

Liekö enää päästäänkään noihin alkuaikoihin, joilloin oli paljon hienoja kirjoittajia, erinomaisia tehtävien kyselijöitä, kaikkea vilpitöntä ja mukavaa. Monet ovat selvästikin luistaneet kirjoituksineen pois.

On toki tilalle tullut uusiakin kirjoittajia ja osa heistäkin aivan hauskoja lukea (mm. Liberoa, marjaanaa - noin äkkiä mieleen juolahtavia)...

Mutta paljon on nyt niin mitäänsanomatonta sisällöltään olevaa edestakaista kinaamista, josta en tiedä johtaako se juuri mihinkään. Mutta nyt mennään tällä tyylillä.. luen silti..
3. Timppa28.4.2006 klo 21:56
Suurimmalta osalta voisin allekirjoittaa jupejussin kirjoituksen, mutta minäkin luen silti...

Aikaisemmin epäilin hiukan keskustelujen jakamista ristikoihin ja muihin aiheisiin, mutta idea tuntuu toimivan hienosti. Aikani riittää juuri ja juuri näihin ristikko-aiheisiin, ketjuja en ole ennättänyt enää aikoihin seurata.

Kaiken kaikkiaan on ollut enimmäkseen mukavaa seurata näitä sivuja alusta alkaen, vaikka oma aktiivisuuteni onkin kirjoittajana hiipunut.

Eki, koita vaan ylläpitäjänä jaksaa ymmärtää meitä kaikkia sekopäitä...;)
4. Eki29.4.2006 klo 13:07
Liekö tämän(kin) Tepon alustuksen ansioita, että taas tuntuu ristikkokeskustelu vireytyvän. Näin ollen tämä säie voi ehkä juuttua keskusteluun keskustelusta.

Mutta yritetään saada niitä Tepolle mieluisia kaksplussan tasoisia lehtiin. Toivottavasti tarjonta kohtaa Tepon.
5. Umps19.4.2008 klo 11:46
Kehitys kehittynyt?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *