KESKUSTELUT > RISTIKOT > MITEN JAOTTELET "HELPOT" RISTIKOT?

2564. Miten jaottelet "helpot" ristikot?

Teppo25.4.2006 klo 09:27
En oikein osaa tuota raukoon duunariristikkoa sijoittaa mihinkään luokitukseen enkä edes ymmärrä koko termiä vielä täydellisesti. Kyselen nyt hänen ja muidenkin tapoja jaotella helpoiksi sanotut ristikot.

Varoituksen sana kp:lle. Jos aiot jakaa helpot ristikot myynnin perusteella, anna jotain myyntilukuja!
2. KP25.4.2006 klo 10:02
Olet kuitenkin sijoittanut sen juuri oikein.
Duunariristikot ovat juuri näitä "helppoja" koko kansan
ristikoita. -Ne saadaan täyteen yleensä ilman mitään "jippoilua"...
3. Teppo25.4.2006 klo 10:56
Nyt en ymmärtänyt kommenttiasi ollenkaan.

Ilman jippoilua voisi muuten olla myös siten, ettei anneta piilokirjaimia ilmaiseksi vaan ristikon sanat ovat oikeasti helppoja!

Olemme siis tähän mennessä olleet hyvin paljon eri mieltä hyvän helpon ristikon olemuksesta, KP.
4. JTak25.4.2006 klo 10:59
Itse jaottelen näin:

1. Aloittelijoille suunnatut helpot ristikot. Ei vaikeita ratkaisusanoja, ei kikkailuvihjeitä, vaan yksinkertaista ja helppoa. Aloittelijakin voi saada ristikon täytettyä. Kokeneemmalla ratkojaketulla tällaisen sivun tehtävän ratkonta vie alle 5 minuuttia.

2. Ennenkin ratkoneille suunnatut helpot ristikot. Ei vaikeita ratkaisusanoja, pieni kikkailu sallittua, ei kuitenkaan liian vaikeita vihjeitä. Aloittelija ei välttämättä saa täyteen. Kokeneemmalla ratkojaketulla tällaisen sivun tehtävän ratkonta vie 5-10 minuuttia.

3. Muka-helpot ristikot. Fakkisanoja löytyy, mutta ongelma on kierretty kirjoittamalla pahimmat piilokirjaimet valmiiksi. Aloittelija ei silti voi saada ristikkoa täyteen, koska fakkisanoja voi olla toistensa kanssa ristissäkin. Kokeneemmalla ratkojaketulla tällaisen sivun tehtävän ratkonta vie alle 5 minuuttia, koska hän osaa ulkoa fakkisanat.
5. kp25.4.2006 klo 11:34
Ilman jippoilua.
Tarkoitan vihjeitä. Ne ovat yksiselitteisiä.
6. iso S25.4.2006 klo 11:37
Samoilla linjoilla JTak:in kanssa.

KP käytti laadun ja suosion mittarina taannoin myyntilukujen lisäksi palautusmääriä. Siitä saadaan mielenkiintoinen ajatusleikki.

Tarkastellaan tietyn ristikkolehden menekkiä neljänä peräkkäisenä kuukautena. Laatijoilta tilataan riittävä määrä ristikoita näiden neljän lehden kokoamiseen. Pyydetään tekemään mahdollisimman tasalaatuisia ristikoita. Varmuuden vuoksi ristikot vielä arvotaan lehtiin että satunnaiset heitot vaikeusasteessa jakautuvat mahdollisimman tasaisesti eri lehtiin.

Ensimmäisestä lehdestä otetaan varovaisesti 1000 kappaleen painos. Kaikki menevät kaupaksi, ristikot ovat hyviä mutta hiukan elitistisiä kun ei tuon enemmän saatu myydyksi.

Toiseen tuplataan painosmäärä. 2000 kappaletta menee kaupaksi. Ristikoiden laatu on hyvä ja ollaan päästy lähemmäs kansan makua, koska myynti lisääntyi.

Tuplataan taas. 500 lehteä palautetaan myymättömänä. Menekki (3500) on entistä parempi vaikka ristikoissa on selvästi pieniä virheitä, minkä osoittaa myymättä jääneiden määrä.

Kasvaneen myynnin innostamana tuplataan vielä painos, nyt 8000. Menekki pysyy ennallaan mutta myymättömien määrä nousee yhdeksänkertaiseksi. Ristikoiden laadussa on nyt vakavia ongelmia kun yli puolet jää myymättä.

Mitä me tästä opimme? Laatijat tekivät tasaista laatua ja silti ristikot heikkenivät. Johtopäätös: ristikot eivät kestä varastointia ja niihin pitäisi saada parasta ennen -päiväys.
7. tonimikael25.4.2006 klo 14:39
Eli kp:n käsitys on edelleen, että ristikoiden helppous tehdään ainoastaan suorilla vihjeillä?

Tässäpä teille helppo ristikko (4x4 ruutua):

- 1 2 3 4
5 x x x x
6 x x x x
7 x x x x
8 x x x x

Vaakasuoraan: 5) PowerPointissa 6) Opintokokonaisuus 7) -järjestelmä 8) Tungar

Pystysuoraan: 1) Hallintokeskuksen nimisiä 2) Salibandyliigassa 3) Olame 4) Galleria

PS. Ristikossa ei ole minkäänlaista kikkailua. Kaikki sanat löytyvät googlella suomenkielisiltä sivuilta.
8. kp25.4.2006 klo 14:47
tonimikael
Sinusta on ainesta show-mieheksi.
-Tuota en ihan tarkoittanut. -Mutta menköön.
9. Teppo25.4.2006 klo 15:56
Kuules kp, tuo on hieno esimerkki siitä, miltä uudesta ratkojasta tuntuu tulla "tuttujen" ristikkosanojen pariin.

Yksi suustasi tullut sammakko oli se, että Cuiabasta (tai jostain semmoisesta) tulisi hyvä ristikkosana, jos sitä paljon ristikoissa käytettäisiin.

Et sitten pysty mitenkään kertomaan niistä myyntimääristä? Varmasti niitä sinunkin lehtiäsi myydään paljon, mutta ovatko ne jotenkin omassa luokassaan, että niitä kannattaa käyttää ainoana perusteena omasta paremmuudesta?
10. kp25.4.2006 klo 16:07
Teppo
Ei valitettavasti ole minun lehtiäni.
- Kysy Ekiltä tuota minulta "tinkaamaasi" asiaa. Hänen pitäisi
se tietää vallan hyvin mainiona liikemiehenä.
11. Teppo25.4.2006 klo 16:26
kp
-Eli et pysty vastaamaan huutoosi, vaikka pakkohan sinulla on jotain tietoa olla. -Toiselle siirtäminen on aika tyhmä juttu. -Mutta olkoon.
12. Teppo25.4.2006 klo 16:28
Muuten, kiitos JTakille ja iso S:lle ansiokkaista jutuista.
13. tonimikael25.4.2006 klo 17:05
Ainiin. Palkinto jäi ilmoittamatta. 20€ ensimmäiselle, joka saa ratkottua yo. ristikon oikein. Sähköpostilla vain oikea ratkaisu ja tilinumero mulle, niin johan tippuu euroja. toni.pitkala@sanaris.fi

Tää onkin itse asiassa niin hauska homma laatia tällaisia, että lähdenpä heti perustamaan uutta ristikkolehteä. Tonin Helpot. Tai itse asiassa Tonin HELPOT. ;)
14. Eki25.4.2006 klo 17:20
Juu, kp vastatkoon huutoonsa, näin on näkyleivät!
15. kp25.4.2006 klo 17:28
Eipä tässä mitään huutoa ole.
- Jos lehteä menee paljon. On työtäkin paljon.
On pelkkää matematiikkaa. Kuka tahansa ajattelija tämän
varmaan tajuaa. -Ja sitä työtä on. Siis lehteäkin menee.
-Eikö vain.
16. Teppo25.4.2006 klo 17:38
kp, puhut siis vain, että "omaa lehteä" menee paljon, mutta niin kai menee kaikkia sitten, sillä muistaako joku, koska viimeksi ristikkolehti on lopetettu? Eikö niitä tule koko ajan lisää?
17. Antti Viitamäki25.4.2006 klo 17:39
kp:

"tonimikael
Sinusta on ainesta show-mieheksi.
-Tuota en ihan tarkoittanut. -Mutta menköön."

Mitähän sinä sitten oikein mahdat tarkoittaa? Tässä toinen "helppo" ristikko ilman mitään "jippoilua". Mitäpä luulet, jos lähtisin tekemään tutkimusta tuonne kadulle, "duunareiden" sekaan - jos kävisin vaikka pari tuhatta ihmistä läpi, kuinka moni heistä saisi tämän "täyteen"?

Vihjeet pitäisi olla ne tyypillisimmät näille sanoille, mitä nk. helpoissa ristikkolehdissä tavallisesti käytetään.

- 1 2 3 4
5 x x x x
6 x x x x
7 x x x x
8 x x x x

Vaakasuoraan: 5) Norjan joki 6) lesken kaupunki 7) muurahaissuku 8) Saksan joki

Pystysuoraan: 1) sorsan suku 2) Unkarin kaupunki 3) Klein 4) Inari

Ai niin. Jos joku laittaa tämän ristikon ratkaisun minulle sähköpostissa (antti.viitamaki@sanaris.fi), niin saa varautua maksamaan minulle ainakin 20 euroa. Minä en tosiaankaan ole ihan yhtä joviaali ihminen kuin Toni.
18. Taata25.4.2006 klo 17:58
Ilmoitan täten, että minä en lähetä ratkaisua siltä varalta,
että joku lähettää ratkaisun minun nimissä.
19. Ö25.4.2006 klo 18:32
Minulla on tonimikaelin ristikossa jo kaksi sanaa ristissä.

OLAME-> IHAD
TUNGAR -> TUDU

Olenko oikeilla jäljillä, Toni?
20. Teppo25.4.2006 klo 19:11
kp: "Ilman jippoilua.
Tarkoitan vihjeitä. Ne ovat yksiselitteisiä."

Kyllähän minä ymmärsin, ettei kyse ollut apukirjaimista. Nyt kuitenkin aloin miettiä viestisi loppuosaa. Vihjeet ovat yksiselitteisiä.

Jos tyhmässä keskitason ratkojapäässäni ajattelen, monet ristikkovihjeet eivät ole yksiselitteisiä, kuten vaikka se Kreikassa=Elas. Jippoilut, vaikkei niitä helpoissa ristikoissa paljon olekaan, taas ovat selvittyään usein ihan yksiselitteisiä!
21. tonimikael25.4.2006 klo 19:20
Ö, juu olet. Jätin tahallani pari helppoa tärppiä, että rahapalkinto alkaisi houkuttamaan. ;) Ehkä viime kädessä tuo "PowerPointissa" on kaikista paras!
22. Satunnainen Ratkoja25.4.2006 klo 20:14
Hmm... kasittaakseni ristikon palautusaika ei ole viela mennyt umpeen... eipas rikota hyvia tapoja ja kerrota oikeita vastauksia, kilpailu on viela pahasti kesken ;o)
23. Satunnainen Ratkoja25.4.2006 klo 20:25
Pitkala sai postia... Viitamaen jatin suosiolla rauhaan ;o)
24. Teppo26.4.2006 klo 09:57
Olisin valmis iskemään nuijaa JTakin ehdotukselle, hyväksyttäneen?
25. Matti26.4.2006 klo 09:59
Hyväksytään.
26. Eki26.4.2006 klo 10:03
Täällähän henki paranee ihan silmissä.
27. iso S26.4.2006 klo 10:41
Ja lumi sulaa korvissa. JTak on viisas, JTak presidentiksi! Tai ainakin Sanaseppojen I luokan ansiomitali ristikkolehtien kera jos sellaisia seuran syntymäpäivänä jaetaan. Jos ei niin minkäs sille sitten voi, olkoon ilman ja kiristelköön hampaitaan kun meni viisaus hukkaan. :-)
28. Kukalie19.7.2006 klo 02:39
On sitä liikkeellä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *