KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS PLUSSA 22.4.

2557. IS Plussa 22.4.

Jaska22.4.2006 klo 23:07
Kuma tapaus tämä Vuokilan kaksjapuoleksi merkitty ristikko. Sehän olisi lähes pehmis ilman pääkuvan piiloruutuista kolmatta sanaa. Ylemmässä apusanassakin on kaksi mahdollista alkukirjainta. Minulla on kenties huono näkö ja/tai olen vain taas kerran tyhmä? Tämän kohdan täyttänyt ja ymmärtänyt ilmoittautukoon, niin saa ylitsevuotavan ihailuni kunnian kukon laulun kera, jota onnekseen ei kuule.
2. RA23.4.2006 klo 09:21
Täytyypä kiirehtiä ottamaan vastaan tuo perin nirkoisesti tarjolla oleva ihailu!

Kyllä siihen ihan tolkullinen määritelmä "asemaa kuvaamaan" syntyy - vieläpä ilman, että tarvitsee mitenkään erityisesti pääkuvaa tihrustaa.

Mitähän kunnian kukko mahtaa tarkoittaa "ylemmällä apusanalla"?
3. Jaska23.4.2006 klo 10:52
Pitää olla ylin apusana, toisen ruudun kohdalta lähtevä. Siihen on tarjolla kaksi alkukirjainta. Kaksi mahdollistahan on myös pääkuvasanan alkukirjaimeksi, joten ilman piiloruudun kirjainta vaihtoehtoja on neljä. Mikään niistä ei auta minua keksimään "asemaa kuvaavaa määritelmää", joten jään odottamaan ystävällistä (no joo, saa panna halvallakin) selitystäsi tyhmälle ensi lauantaina.
4. RA23.4.2006 klo 11:39
Kyllä minä olen selvästi (meistä kahdesta) tyhmempi, kun en keksi, mikä muu siihen ensimmäisen 11-kirjaimisen pystysanan paikalle voisi tulla kuin se, mikä siihen tulee.

Ei minulla ole mitään halua panna halvalla, saati sitten kampittaa! ;-)
5. Matti23.4.2006 klo 20:24
Taso oli 1½ tai 2-, kun ratkesi samalla istumalla. Pääkuvasta tuleva teksti oikealle ja alas ei kyllä oikein liity kuvaan. Tai en siis keksi. Mutta ensi lauantainahan tuo selviää.
6. Jaska23.4.2006 klo 21:41
Matti, kyllä se liittyy. RA:han tuon jo minulle sokealle tyhmyrille hienovaraisesti paljasti. Häpeän puna ei ole vieläkään vaalennut siloposkiltani...
7. iso S23.4.2006 klo 22:09
Häpeän puna on ikuistettu kuvan keskivaiheille ja kun siitä antaa katseensa lipua oikealle niin saattaa kirkastua kuvan yhteys lauseeseen.

Mein Kampf, sanoisi saksalainen?

Taso oli minulle sopiva.
8. tonimikael23.4.2006 klo 23:21
Täytyisi kai Ekille alkaa opettaa tuota vaikeusasteen määrittelyä, kun edellinen 2,5-palloinen vastasi kolmea ja nyt jopa alle kahta. ;)
9. Libero24.4.2006 klo 03:50
Pääkuvan ratkaisulause, siis kuvasta oikealle ja alas, osoittautui velmuksi. Kun kaksi viimeistä sanaa selvisivät, alkupuolen sanat selvisivät saman tien.

Ristikko ratkesi äskeisessä mietinnässä nopeasti ja johdonmukaisesti. Tunnelma oli hyvänpuoleinen. Sitaateissa olevasta piirroskuvasta oikeassa reunassa en saa selvää, mutta sana siihenkin on sitkeästi pyrkimässä. Piilokirjain voisi olla sama kuin sitä seuraava kirjain, voisiko?
10. iso S24.4.2006 klo 08:05
Oliko kyseinen kuva se missä oli virvelin "koneisto-osa" minkä nimeä en tässä yhteydessä halua ääneen mainita? Piilokirjaimen paikkaa en muista, mutta sanassa on kaksi peräkkäistä kuvaa ja samaa sanaa on vihjattu äskettäin sitaatissa olevalla lipulla.
11. Tuomas L.24.4.2006 klo 10:16
Missähän tehtävässä siihen sanaan on vihjattu sitaateissa olevalla lipulla? Ei ainakaan Simbergin pääsiäiskoviksessa. Tai ei ainakaan minun ratkaisussani siihen.
12. iso S24.4.2006 klo 10:29
No niin, sekopää iski jälleen. Minun tilapäinen väärä ratkaisuni sisälsi tämän sanan ja oikea ratkaisu oli kuin neloskanava: jotain muuta. Libero (tällä kertaa isolla ällällä ja riittävällä ällillä) voi virittää kristallipallonsa näyttämään pyyhittyä ratkaisua :)
13. Matti24.4.2006 klo 10:40
No niin, selvisihän se hämäläisellekin, kun nukkui yön yli. Kiitos iso S. Nyt menen nurkkaan häpeämään.

Libero, piilokirjainounastelusi meni oikein.
14. Libero24.4.2006 klo 11:00
Vastaussanan perusteella tunnistan nyt sen "häkkyrän sykkyränkin".
15. Kakspuolinen25.4.2006 klo 21:28
Kyllä tuo pisteytys 2 puoli oli kohdallaan.
Tälläainen satunnais täyttäjä sai vihdoin viimein täyteen
ja kyllä sai puuhastelua kerrakseen.
Tuo 2 ja puoli houkuttelikin kokeilemaan ja jopa onnistumaan.Yleensä koviksen saa ohittaa kun ei aukee niin ei aukee. Lisää tätä jotta olisi enemmän ratkojia.
16. Pena26.4.2006 klo 14:53
Lisää tätä, minunkin mielestäni.

Ristikko ratkesi mukavasti bussimatkalla, Porvoon ja pääkuvan paikan välillä.
17. IiKoo26.4.2006 klo 17:36
"Lisää tätä?" Voi hyvät hyssykät. Sittenhän koko ristikon nimi pitäisi vaihtaa koviksesta keskikseksi taikka laimikseksi. Ihan kuin helppojen ystäville ei olisi ilman tällaisiakin ihan tarpeeksi ristikoita tarjolla. IS:n ristikoiden suola ja sokeri ovat juuri nuo kovikset, siis ne Tonin, Alfin ja Antin laatimat riittävästi päänvaivaa tuottavat.

Itse lopetin tiistain Iltiksen ostamisen, kun siinä ei ollut enää kuin lällyristikoita.
18. Pena26.4.2006 klo 18:57
Toivottavsti IiKoo pääsee päättämään ristikoiden vaikeustasoista, niin ei enää tarvitse hyvin hyssyköidä toisten sanomisia.
19. IiKoo27.4.2006 klo 10:56
Eikös keskusteluun yleensä kuulu se, että kommentoidaan toisten sanomisia? Niitä voi sitten erilaisilla hyssyköinneillä yms. tehostaa.
20. Pena27.4.2006 klo 12:03
Kyllä, sitä vartenhan tämäkin keskustelu on olemassa.

Luulenpa, jotta IS-ristikoihin voi vaikuttaa parhaiten lähettämällä palautetta suoraan ristikkotoimittaja Juhani Tolvaselle. Minä ainakin aion laittaa palautetta tuosta liiallisesta pehmis-keskeisyydestä tiistailiitteessä. Esim. tuo Ekin viime lauantain "kovis" olisi mielestäni ollut sopiva "tiistaikeskis/kovis". Näin lauantaisin voisi sitten keskittyä todellisiin "koviksiin", joista monet, kuten IiKoo, tuntuu pitävän.

Että tuommoinen juttu. Onko ihan tyhmä ehdotus?
21. Matti27.4.2006 klo 14:08
Samaa mieltä, Pena. Keskis takaisin tiistai-iltikseen. Itse urputin toimittaja Tolvaselle siitä, etttä siluettiristikko katosi tiistainumerosta. Ja katso, se tuli takaisin. En nyt ainakaa kaikkea kunniaa siitä hamua itselleni, mutta asioihin voi todella vaikuttaa ottamalla yhteyttä.
22. Jaska27.4.2006 klo 19:00
Pena ja Matti, luvatkaa samalla Tolvaselle, että osallistutte jokaisen koviksen arvontaan tekstiviestillä. Mieluiten kymmenellä per ristikko, kaipa se on sallittua. Tiistaikovikset ovat väistyneet siksi, että niillä ei ollut tarpeeksi osanottajia. Ainakin visaisimpien kovisten ystävät on marginaaliryhmä arviolta 200 000 aktiivisen / aktiivisehkon ristikkoharrastajan joukossa. Meitä lienee muutamia satoja,
23. Libero27.4.2006 klo 20:59
Tuen visaisimpien kovisten marginaalista ystäväjoukkoa ostamalla joka viikonloppu Plussa-lehden vain ja ainoastaan ristikoiden tähden. Toivon oikein todella, että te, Jaska, IiKoo ja muut kovisveteraanit saatte pitää kolmipalloiset.

Roikun pyyteellisesti kannoillanne ja ratkon visaisista soveltuvin osin joskus muutaman sanan, joskus viidenneksen, joskus puolet. Puran samaan hintaan kolmipalloiset alkutekijöihinsä jäkikäteen ja vertailen omia tuntemuksiani asiantuntijaraadin kommentteihin tällä palstalla. Että ratkojan elämä voi olla ihanaa - ja halpaa!

Tästä syystä olen miltei mykistynyt siitä, miten syvältä tämä yksi 2,5-palloinen kovis on eräitä kovisratkojia nirhaissut. Luulisi, että ohjelmistoon sopisi tasapuolisuuden vuoksi silloin tällöin myös tällainen ristikko. Muun muassa nimimerkki Kakspuolinen ilmaisi varauksetta olleensa siihen tyytyväinen. Minusta kyseinen kovistujaus oli hauska ja rehellisyyden nimissä himpun verran vaikeampi kuin saman lehden pehmis, jossa siinäkin oli huikean hienoja ratkaisusanoja.

Keskis on taas ensi tiistain ristikkoliitteessä, mikä on mainio juttu. Sitä, miten se liittyy Plussa-lehden 2,5-palloiseen kovikseen, en ole oivaltanut. Ne ovat kaiketi kaksi eri asiaa.
24. Coco28.4.2006 klo 09:41
Kuulun tähän joukkoon, joka ostaa viikonloppuiltiksen ainoastaan Kovisten takia. Mutta jotta joskus pääsisin sille tasolle, että pystyisin ratkomaan täyden kolmen pallon ristikoita, on välttämätöntä, että pystyn harjoittelemaan myös 2,5 ja 3- tason ristikoilla. Ja voi sitä riemun tunnetta, jos 2,5 joskus tuntuu jopa helpolta. Hetken aikaa ehtii kuvitella jopa kehittyneensä.

Kehitys näyttää olevan (ainakin minun tapauksessani) hidasta, mutta kyllä sitä on tapahtunut (uskokaa vaan). Mutta iloitsen joka lauantai, kun löydän Plussa-liitteestä 2,5:sen. Voihan olla, että 10 vuoden kuluttua odotan vain täysiä kolmosia, mutta jos Kovis-porukka haluaa täydennystä joukkoonsa, niin 2,5:ia tarvitaan.
25. Eki28.4.2006 klo 09:45
Coco, näinhän me ajattelemme. Mukavaa, kun sinunlaisiasi löytyy! Ja löytyyhän teitä, pilvin pimein.
26. Matti28.4.2006 klo 10:19
Joo, löytyy. Ilmoittaudun.
27. tonimikael28.4.2006 klo 12:59
Tykkäsin minäkin tuosta! Eihän se, että minä aiemmin tässä säikeessä "purnasin" Ekin vaikeusasteenmäärittelytaidottomuudesta (hieman liian pitkä sana, ei mahdu kovikseen ;)) tarkoittanut sitä, ettei tämä mukava ristikko olisi ollut. Tuntui vain yllättävän helpolta. Ja sehän vain passasi. Nimittäin säin velipojaltani hyvää karmaa, kun 50km automatkan aikana sain sen ristikon täyteen. ;) Itse asiassa ikinä en ole noin nopeasti is:n kovista ratkonut. Siksi se ei kovikselta tuntunutkaan. Sitä paljon tuo purne.
28. Eki28.4.2006 klo 13:05
"... laatijat keskustelevat keskenään nimimerkkien suojassa ikäänkuin keskustelun osalliset olisivat 'aitoja' ristikkoharrastajia..."
29. tonimikael28.4.2006 klo 13:19
Eki, joko saa luvan tökätä Tikulla silmään? ;)
30. Eki28.4.2006 klo 13:24
Joo, koska Takut puuttuvat tukistamme,
miten siis toisiamme tukistamme?
31. Nippe28.4.2006 klo 18:24
Koska säikeen nimi viittaa yhtä kaikki Ilta-Sanomien ristikkoon,toteanpa vain,että kaksipuolonen valitettavasti noudattaa mainitun lehden säälittävää tiistailinjaa.Miksi näin?
32. Eki28.4.2006 klo 18:30
Niin se vain oli, että kun edellisellä kerralla tuli vaikeampi, nyt kapsahti helpommaksi. Se raja on niin häilyvä.
33. Epilogi28.4.2006 klo 19:34
Täsmäristikko minulle. Kun joku kulma aukeaa, antaa se enemmän intoa ratkoa enemmänkin.
Täyskolmoset eivät ole minun makuuni. Tällaisia enemmän, niin hankalimpienkin ristikkojen suosio kasvaa.
Varsinkin nuo pääkuvalauseet olivat mahtavia.
34. Epilogi28.4.2006 klo 19:45
Niin, ja toiseksi. IS on sopivasti sommitellut koviksen takapuolelle kolme viikkoa sitten laaditun tehtävän ratkaisun. Repäisen irti kovispuolen, ja odotan kolme viikkoa.
Vuoden olen jälkikäteen kopsannut näitä ristikoiden vastauksia. Joskus hyviä. Joskus huonoja.
35. Epilogi28.4.2006 klo 19:55
Jatkan vielä. Vuokila - Lavonius voimakaksikko tekee Suomen parhaat ristikot. Lavoniuksen kuvitus on tosi mahtavaa.
Onhan täällä tilaa muillekin, kuten sivustoilla näkee. Kyllä Suomeen mahtuu kaikenlaisia. Kokemukseni mukaan kaikki ovat hyviä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *