KESKUSTELUT > RISTIKOT > KIKKAILU-GALLUP

2540. Kikkailu-gallup

tonimikael18.4.2006 klo 10:05
Mikä seuraavista vihjeistä sanalle ISASKAR miellyttää Sinua eniten? (Kyseessä visainen ristikko, sanassa ei piilokirjaimia)

A) Raamatun mies
B) Työmaasi takaa!
C) Raamatun mies on työmaasi takaa!
2. Ö18.4.2006 klo 10:08
A on aika heikko. B ja C hyviä. Ehkä C kuitenkin paras.
3. JTak18.4.2006 klo 10:16
Pitäisi tietää minkä vaikeustason ristikko on kyseessä. B noista minua miellyttää, mutta jääpi aika monelta ratkojaita tajuamatta.
4. tonimikael18.4.2006 klo 10:32
JTak. Visainen ristikko. Eli is-kovistasoa (2,5-3-palloinen).
5. Hui_hai18.4.2006 klo 10:37
Visaisessa B, helpomassa C olisi parempi mutta sitähän ei kysytty. Vastaan silti;-p

Ja JTakille lasinpesunestettä, kun jäi alustuksessa mainittu vaikeustason määrittely näkemättä;)
6. JTak18.4.2006 klo 10:38
Joo, tuli Lasolit tarpeeseen. :) No B sitten ehdottomasti.
7. Ö18.4.2006 klo 10:52
Minusta C on parempi, koska se tuo paremmin sen kaivatun ahaa-elämyksen. Siis sillä hetkellä kun tajuaa, että ISASKAR täyttää vihjeen edellytykset kahdella tapaa. B-kohdassa saa vain yhden ahaa-elämyksen.
8. marjaana18.4.2006 klo 11:10
Minulle tuli heti Isaskar Keturi mieleen.
9. iso S18.4.2006 klo 11:29
D) Keturi takaa työmaasi

C on kauniimpi kuin B, B luultavasti visaisempi kuin C (toisaalta lisätieto saattaa hämätäkin). C voi olla sopimaton eli noin pitkälle selitykselle ei ole läheskään aina tilaa.
10. Ö18.4.2006 klo 11:40
Pietari Suuri


(Tällä palstalla näyttää tulleen tavaksi vastata myös sellaisiin kysymyksiin, joita ei ole esitetty. Hymiö tähän)
11. iso S18.4.2006 klo 11:42
Lisähumautus: nuoremmalle polvelle Isaskar Keturi saattaa olla tuntemattomampi suuruus kuin Raamatun Isaskar, vaikka onkin tuoreempaa kamaa.

Vastakysymys tonimikaelille: onko IK ennestään tuttu a) ollenkaan b) jos on niin muualta kuin ristikoista ja/tai sanaristikot.netistä?

Keturin käyttäminen vihjeenä kompastuu osittain tuohon knoppitietopohjaisuuteen. Ennen Googlea tiedon tarkistaminenkin olisi ollut vaikeaa jos tuollainen ristikkoon muodostuisi. Nyt kyllä löytyy ihan riittävästi vahvistusta, mutta kaikilla ei ole Google kainalossa ristikoita ratkoessa. Visaisen ratkojilta voi tietysti vaatia laajennettua sanavarastoa.

Keturia tuntemattomat saattavat luulla että seuraava ei ole sanaleikki vaan kirjoitusvirhe: Viisas on Väsy nyt. Kyseessä on kuitenkin Erkki-Mikaelin pakinakokoelman nimi ja siinä viitataan päähenkilöön, Samuel Väsyyn. Saman miehen kynästä on Keturikin kotoisin.

Isaskar Keturi rakensi aikoinaan kaupunkiauton Potifar II, joka oli tarkoitettu pelkästään Helsingissä käytettäväksi. Siinä pyörät kääntyivät vain oikealle koska Helsingissä ei saa kääntyä vasemmalle.
12. marjaana18.4.2006 klo 12:48
Minä olen lukenut sekä Samuel Väsyn että Isaskar Keturin tarinoita ja hauskoja ovat. Luin ne jo muistaakseni ala-asteikäisenä, kun kirjahyllystä kirja joskus käteen osui.
13. kari kämäräinen18.4.2006 klo 13:04
Kaikki Keturit ja Väsyt olen lukenut. Kirjojen hauskoista kuvituksista muuten vastasi Olavi Hurmerinta. Ellen ihan väärin muista, niin kyseessä on Maaritin aviomiehen Jari (en ole nyt varma etunimestä) Hurmerinnan isä.
14. kari kämäräinen18.4.2006 klo 13:04
Nyt muistan nimenkin, Sami eikä Jari...
15. RA18.4.2006 klo 13:14
B
16. Libero18.4.2006 klo 13:19
Jos vihjeenä olisi A, kokeilisin ensin sekä Manassea että Isaskaria, mikäli etsisin vastaussanasta vielä ratkomattomaan ristikkoon apukirjainten komeaa kokoelmaa.

Jos vihjeenä olisi B, se olisi kolmesta vaikein mutta hyvä. Mikäli siitä keksisin oikean ratkaisun, olisin melkoisen tyytyväinen. Jälkeenpäin saattaisin pitää vihjettä epätäsmällisenä, kun 'raksa' ei ole työmaani eikä niin kovin monen muunkaan. Monen on, mutta tästä kehräisin (ehkä vain mielessäni) ongelman. Se olisi kuitenkin oma kirjaimellinen ongelmani eikä laatijan ongelma ensinkään.

Jos vihjeenä olisi C, se olisi inhimillinen ja hauska. Raamatun mies, seitsemän kirjainta, helpottaisi ja vihjeen loppuosa vahvistaisi.

Keturista tulisi iso S:n mainitsema Isaskar oitis mieleen. Hän on sanan 'keturi' ruumiillistuma.
17. marjaana18.4.2006 klo 13:20
RA: tarkoittaako tuo B riippurintoja, ahteria vai silmälaseja vai jotain muuta???

t. nimimerkki "ei tajuu"
18. RA18.4.2006 klo 13:29
marjaana, jotain muuta. :-)
19. iso S18.4.2006 klo 13:41
Isaskar Keturin mainitsi marjaana ennen minua. Koska libero kuitenkin mainitsi tässä yhteydessä nimenomaan minut eikä häntä kenelle kunnian kukon kuuluisi laulaa niin kehrään mielissäni (pirstoutunut persoonallisuus) kieliopillisen ongelman. Lauseparista

"Keturista tulisi iso S:n mainitsema Isaskar oitis mieleen. Hän on sanan 'keturi' ruumiillistuma."

ei käy selvästi ilmi kumpi on keturin ruumiillistuma, Isaskar vai minä. Isaskarhan on meistä kahdesta keturin nimellistymä.

Erkki-Mikaelin sanaseppomainen tyyli, sanoisinko Bisquittailun esiaste, on luultavasti vaikuttanut minunkin herkkään mieleeni, kieleeni ja näppäinsormeeni. Häneltä on jäänyt mieleen sellaisia vertauksia kuin "itki katkerasti kuin lettinsä menettänyt koulutyttö" ja "näytti hämmästyneeltä kuin napin niellyt koiperhonen".
20. tonimikael18.4.2006 klo 14:00
Iso S:
"Vastakysymys tonimikaelille: onko IK ennestään tuttu a) ollenkaan b) jos on niin muualta kuin ristikoista ja/tai sanaristikot.netistä?"

Ei ole tuttu minulle ollenkaan. Enhän minä sitä ehdottanutkaan. :-P
21. iso S18.4.2006 klo 14:20
Sitä vähän eppäilinkin ja siinä tarkoituksessa ehdotuksiasi täydensin. Noin saattaisi joskus sinkoilla intomielisen laatijan aatos ilman että tulee mieleen ajatella, kuinka iso osa kohdejoukosta tietää sen minkä laatija sattuu tietämään (ei niin että laatija kuvittelisi olevansa tietävämpi kuin ratkojat, mutta jokainen tietää jotain mitä joku toinen ei). Tässä tapauksessa sinä satut olemaan sen ikäinen että Erkki-Mikael lopetti samoihin aikoihin kun sinulle vaihdettiin ensimmäiset vaipat, vaikka näillä tapahtumilla ei liene syy-yhteyttä.

Niin että jos haluat huvittaa itseäsi ja kirjastoissa vielä Erkki-Mikaelia löytyy niin älä epäröi tarttua Keturia niskasta. Saattaisit tykätä, vaikka oletkin vähän tosikko. Hyvin vähän, suorastaan naurettavan vähän :-)
22. tonimikael18.4.2006 klo 14:25
Itse asiassa äitini on kertonut, että minulle ei olisi koskaan alettu käyttämään vaippoja, jos Erkki-Mikael ei olisi lopettanut. Oli se onni, että lopetti! :)
23. marjaana18.4.2006 klo 16:00
RA: Että olin taas hölmö; luulin, että B on joku hymiö, jota en tunne... Unohdin, että tonimikaelilla oli monivalintatehtävä.
*takoo itseään päähän hiirellä*
24. Libero18.4.2006 klo 16:33
marjaana, anna anteeksi, kun suosin iso S:ää!

iso S: Keturin ruumiillistuma on

A) 'iso S:n mainitsema Isaskar' koko könttinä,
B) paljas Isaskar kaikessa ruumiillistumattomuudessaan,
C) iso S, jonka lauseparianalyysi antaa hänelle "keturin ruumiillistuma" -käsitteen A-oikeudet suorin vartaloin. :)

Varmaan on Erkki-Mikaelin ansiota, että korvissani sanalla 'keturi' on myönteinen kaiku. Sanakirjoissa kyseisestä sanasta ei ole jälkeäkään, joten se ei taitaisi sopia ristikkosanaksi muutoin kuin juuri Isaskarin vanavedessä.
25. Matti18.4.2006 klo 16:40
Mikä on piilovatsaspurgu (12)? Älkää vatsatko heti.
26. RA18.4.2006 klo 16:43
marjaana, lopeta se takominen (ei eläimiä saa kiusata). Suoraan kysymykseen suora vastaus taitaa tosiaan olla tällä saitilla aika harvinaista ;-) Ja saa toki harvinaisuudeksi jäädäkin, koska KESKUSTELUpalstahan tämä on, eikä mikään B:n heittelypaikka.

tonimikael, eikö olekin ihmeellistä... aina uudelleen... ja uudelleen todeta... miten elonpolun eteneminen... on joskus pienestä kiinni... kuin pilvinen päivä... tai kuin suklaarasia... ei koskaan tiedä, osuuko ajoitukset ja VKP:t kohdalleen...
27. RA18.4.2006 klo 16:48
Matti, tiedetään, tiedetään.
28. Timppa18.4.2006 klo 17:38
B, piilosanassa ehkä C.
29. marjaana18.4.2006 klo 17:40
Libero:
Ei se mitään, minäkin suosin iso S:ää.... ;o)
30. kari kämäräinen18.4.2006 klo 18:11
Tonimikaelin alustukseen lisään vielä vaihtoehdon D, sillä itse käytin vuosi sitten Punaisen Pelikaanin no:ssa 3/2005 kahden tähden ristikossa kyseisestä Isaskarista vihjeitystä:

ISAAM-
YÖT-
SUN-
NEKAR

Vihjehän on helpompi, kuin Tonin vastaavanlainen B-vihje, sille työmaa ei välttämättä aina ole raksa, mutta rakennustyömaa on aina raksa!
31. kari kämäräinen18.4.2006 klo 18:15
sille piti olla sillä! (Tosin minulla oli kylläkin toiseksi viimeinen kirjain piilokirjain).
32. Satunnainen Ratkoja18.4.2006 klo 18:19
C. (jos vaan sentti kertaa sentti ruutuantaa myoden)... vihje tarjoaa kaks ahaa-elamysta... ja loppupeleissa on ratkoja ystavallisempi, vaikka naytta ens alkuun heprealta... siis kunhan jujun keksii.

A. tyylin vihjeista en liiemmin valita...
33. Ö18.4.2006 klo 18:22
kari k> Oliko ratkaisusana ISAKSAR?
34. Satunnainen Ratkoja18.4.2006 klo 18:22
he he he... Laitetaan pisteen paikoilleen tassa tapauksessa, tuli duaali-ratkaisu... siis a-tyylin vihjeista en liiemmin välitä ;o) ... Eli saattaisin valittaa...
35. kari kämäräinen18.4.2006 klo 18:34
Ö: Ei kun ISASKAR.
36. iso S18.4.2006 klo 20:06
KK, SR viitannee riviin YÖT- minkä luulisi olevan YÖT- jos tähdätään Isaskariin.
37. iso S18.4.2006 klo 20:09
Ei ole helppoa kirjoittaa nirepakat. Siis pitänee olla ÖYT-!
38. kari kämäräinen18.4.2006 klo 20:52
iso S: Onneksi alkuperäisessä ristikossani se oli oikein tekstattu!
39. iso S19.4.2006 klo 08:01
kari k: ei kai se pelkkää onnea ollut, vaan oikein suunnattua osaamista - ristikot oikein ja lipsaukset tänne! (kukaanhan ei ole erehtymätön)

Muuten, minä varasin jo vaihtoehdon D, joten sinun isaamöytsunnekarisi on E. Vai olisiko sittenkin niin että sinulla on etuajo-oikeus koska olet käyttänyt omaasi jo vuosi sitten? Siinä tapauksessa sinä olet A, minä olen E ja tonimikael töppäsi. Hänen olisi pitänyt nimetä vaihtoehdot B, C ja D. Ei tää niin helppoa ole kuin irvistelevät arvostelijat luulevat! Yrittäisivät itse laatia niin saisivat maistaa omaa lääkettään :)

F) Arskasi Keturiksi
G) kassari Raamatun mieheksi
H) Keturi sekaisin karissa
40. kari kämäräinen19.4.2006 klo 09:07
iso S: Hyväksyn kyllä vaihtoehto E:n itselleni, mutta taitaa taas säie karata säikeen alkuperäisestä tarkoituksesta, jossa tonimikael halusi tietää, mikä hänen kolmesta esittämästään vihjetyypistä olisi paras kovikseen. Niin, että pysytäänpäs aiheessa!
41. Tekari7.5.2006 klo 15:15
Hyviä uutisia Isaskarin ystäville:
TV2 näyttää tiistaina 9.5. elokuvan Isaskar Keturin ihmeelliset seikkailut
42. iso S7.5.2006 klo 17:38
Huonoja uutisia Isaskarin ystäville: elokuva ei ole yhtä hauska kuin Isaskar-pakinat!
43. sonja6.7.2009 klo 18:05
sonja.vankila.sonja.kiinni
44. jpq6.7.2009 klo 18:11
Mitäs tuo työmaan takaa tässä tarkoittaa.
45. RA6.7.2009 klo 18:47
jpq, vihje oli TYÖMAASI TAKAA! ja sille vastaussana ISASKAR. Kun Isaskar-sanan lukee takaa eli takaperin, se on raksasi. Siis työmaasi takaa(päin).
46. Jaska7.7.2009 klo 17:28
Keskikseen kävisi LEHTIHOMMA, eiks vaan. Kovikseen puolestaan TÄMÄKIN, vai mitä.
47. Eki7.7.2009 klo 17:31
Kylpä.
48. Jaana7.7.2009 klo 19:06
Itse ennemminkin piilosanoja ratkovana olen alkanut kiinnittää huomiota tällaisten piilosanatyyppisten vihjeiden siirtymiseen myös 'normaalien' ristikoiden suuntaan. Vihjetyyppi on yleistynyt vasta parin viime vuoden kuluessa.
49. Eki7.7.2009 klo 19:20
Jaanan huomio on ihan oikea, mutta sanoisin yleistymisen olleen kuitenkin aika paljon pitemmän aikavälin juttu.

Kun tein ennen SM-kisoja Iltikseen arkipehmiksen, jonka aiheena oli Marjatta Leppänen (pääkuvassa pieni leppä ilman marjoja), liitin mukaan muutaman piilosanamaisen vihjeen, koska Marjatta on Jaanan tavoin enemmän piilosanafani. Taisin saada tuosta ristikosta enemmän kehuja kuin historian muista arkipehmiksistä yhteensä.

Kehitystä kannattanee siis jatkaa?
50. Saratoni.17.1.2011 klo 17:40
Mitenkäs kun yhden ristikon vihjeenä sanaan ISASKAR oli 9. ?? Tajusin kyllä esim tuolla aiemmin mainitun vihjeen "työmaasi takaa" mutta en tätä vihjettä. Kertoisiko joku fiksumpi sillä jäi mietityttämään... Kiitos! =)
51. RA17.1.2011 klo 18:00
Jaakobin pojat: Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin.

Tässä rimpsussa Isaskar on 9.
52. Jaska17.1.2011 klo 21:19
[Naftali]

B on paras noista kolmesta. Jos kyseessä olisi IS-kovis, paras olisi TÄMÄ TÄTÄ.
53. matts17.1.2011 klo 21:30
Niin, IS -askar ei jouda naftaliin, vaan odotamme taas uutta kovista!
54. RA17.1.2011 klo 21:50
[Ja Ruuben = Ruben? Ja Gaad = Gad? Ja Daan = Dan? Naftal / Naftali lienee myös Naphtali ja Nephtali...]
55. Jaska17.1.2011 klo 22:21
Hei, Ekillähän oli Metrossa tänään vihjeenä 9. ISASKARille. Siitäköhän RA sen lunttasi...

Oli muuten aukioisehko (5,55) Metron ristikoksi, poikkeuksellisesti myös ei ihan tauotta kirjoitettava.
56. Otsikkoon viitaten21.1.2011 klo 16:45
Kikkailu over, sanoi ylläpito.
57. kryptofani25.1.2011 klo 19:24
mistä voin löytää sanasokkeloita, joita voi tehdä netissä?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *