KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIIKONVAIHTEEN PLUSSA

2536. Viikonvaihteen Plussa

bluff16.4.2006 klo 08:37
Suosikkilaatijani Simberg tarjoilee tykkyä ja ravitsevaa pääsiäisruokaa:tarkoin harkittuja harhautteita,monimerkityksellisyyksiä ja vähän alakuloista huumoria(kin).Kiitos taas kerran,vaikka aikaa vierähti melkoisesti.
2. RA16.4.2006 klo 12:49
Samaa mieltä kuin bluff, joskaan en tunnistanut tuota alakuloa vaan pelkkää huumoria.

Nautittavan tasaisesti mietitytti Alf. Vain pari sanaa sain laitettua suoralta kädeltä ("käsi ojossa"?) ja miettimättä. Kun toisaalla on keskusteltu (liiallisestakin) kikkailusta, niin tässä on hyvä esimerkki ristikosta, joka on vaikea, mutta jossa kikkailu on minimaalista. Eli vaikeus on saatu aikaan "vain" fiksusti hioituilla vihjeillä.

Esimerkkejä:
- KAIPAA VÄHÄN KOSTUKETTA
- NESTEPITOINEN
- ENSINÄKY (todellinen ahaa!)
- HÄMMENNYKSIÄ (toinen tosiahaa!)
- YLÄKERTAAN
- KEPPOSTELEVA (hauska sanapari)

NOIDUTTU HLÖ? -vihjeen ja ratkaisusanan asiayhteyttä en ole ennen kuullut, enkäpä tiedä vieläkään. PILOILLA-vihjeen ratkaisusana on itselleni uusi, hieman pitempänä sen (tietysti) tunnen.

Kun ristikko on oikein nautinnollinen ratkottava, sen valmiiksi saaminen harmittaa, koska olisi halunnut vain jatkaa ja jatkaa. Nyt harmittaa. Kiitos siitä, Alf!
3. Pekka Harne18.4.2006 klo 10:14
Simbergin Kovis aiheutti ensi alkuun seuraavanlaisia harha-askelia:
- ensinäky > Auni (olin tästä pitkään ihan varma!)
- siirto > uraus
- kivikon kuva > rova
- haukkuja > torut
- nestepitoinen > noro
- kentillä kirmannut > Auri (kentauri!)

Oikea yläkulma ratkesi vasta, kun olin valmis luopumaan Aunistani...

Kiintoisasta pääkuvasta tulleet ratkaisusanat oli "risteytetty" alfmaisen taitavasti.
4. matts18.4.2006 klo 12:21
PH, ratkaisuaikaa taitaa vielä olla, ikävä kyllä minulla oli nuo samat sanat (jotka Samberi varmaan oli suunnitellutkin). Kyllä siitä kovalla väännöllä pääsi yli.
Oikea alakulma ei ratkea, ja ajattelen, että taitaa olla paljonkin väärin kun im- por- vihjeeseen ei saa järkevää sanaa, ilmeisesti se ei alakaan teellä. Ei silti - finaalissa vihjeeseen on ratkaisussani kyllä sana mutta ei varmasti oikein (vaikka erään japanilaisen kamppailulajin finaalissa sellainen voi esiintyäkin)
5. iso S18.4.2006 klo 12:55
Myös täällä oikea alanurkka menee yli ymmärryksen kuin täi. Sen suhteen vallitsee tila mitä Google ehdottaa kun tarkistin yhden mahdolliseksi kuvittelemani ratkaisusanan olemassaoloa.

Tarkoititko: impotenssi

Jos hyväksyn kyseisen sanan niin saan muihin järjelliset sanat, mutta en yhteyttä niiden ja vihjeiden välille. Muutama muukin vihje on ymmärrystä vailla, esimerkiksi se noiduttu hlö. Mahtaneeko vastaus löytyä Liedon liepeiltä? Jos joku ymmärtää tämän niin tietänee totuuden, mitä minä vain arvailen.
6. RA18.4.2006 klo 13:23
Yllä mainituilla harhapoluilla on ilmeisesti ollut viime päivinä vilskettä! ;-) Kuinkahan moni on harharetkeillyt myös vihjeen HENRYSTÄ NAINEN kanssa?

Googlettelin eilen sitä NOIDUTTUa HLÖä? ja Liedon liepeiltäkin hain, mutta ei löytynyt sieltä. Yksi ehkä oikea yhteys löytyi - miten tuon nyt ilmaisisi - huomattavasti ylempää!
7. matts18.4.2006 klo 13:33
Henrystä nainen oli 1. sanani, se kun taas minusta oli ainoa varma!!
Noiduttu hlössä on irjoitettuna oikea sana mutta yhteyttä en pysty arvaamaan (RAn vihje ei auta yhtään), mutta sillä sanalla ympäristö ratkesi.
8. RA18.4.2006 klo 13:41
Onneksi olkoon, matts! Mutta kyllä HENRYSTÄkin harhapoluille pääsee toisella ihan yhtä "varmalla", jos on oikein taitava! ;-)
9. iso S18.4.2006 klo 13:47
HENRYSTÄ NAINEN oli minusta samalla tavalla kelju vihje kuin "miehistä jotakin", en muista mitä. Pitää yhtä aikaa tai oikeassa järjestyksessä peräkkäin arvata, tietää, hoksata ja osata. Liikaa liikkuvia osia.

RA, jos yrittäisi vielä kiertää tuota oikeaa yhteyttä mitään varsinaisesti paljastamatta, niin onko käsitys noidutusta muuttunut ennen meidän aikaamme?
10. RA18.4.2006 klo 13:55
iso S, ylivoimainen kysymys!
11. matts18.4.2006 klo 14:13
Niin - minusta se Henkkajuttu vaan oli kirjaimiltaan niin soppeli, että pidin sitä siksi varmana - ehkä intuitiota tai jotain - vai olisiko ollut joskus jossain ristikossa?
IsoS kiertää niin kaukaa ettei saa mitenkään kiinni (kun siis mietin sanaa, joka minulla siinä on, jota nyt siiten googlasin ja jotain sinne päin taisi löytyä, selain takkuaa, enkä saa sivua auki mutta...)
12. iso S18.4.2006 klo 14:24
matts: sohin täällä ihan pimeässä ja pyrin kohti valoa. Yritän arvailla yhtä ja toista ja vihjailla sillä tavalla että en paljasta mitään kenellekään kuka ei ole saanut oikeaa ratkaisua ja lisäksi tiedä miten vihje siihen liittyy. Minä en tiedä, mutta pari arvausta oli.

RA: ai niin, emmehän me voi muistaa niin vanhoja asioita!

Kaipa tähän joku antaa selvityksen sitten kun ratkaisuaika on ummessa.
13. RA18.4.2006 klo 14:33
mats, minullakin selain takkuaa!
14. iso S18.4.2006 klo 14:35
Taidatkos sen Suomen kielen? Etsin vahvistusta teorialleni ja törmäsin tällaiseen sujuvaan kynäilijään, jota tuntuu vaivaavan sanasokeus. Tai sitten ei vaivaa ollenkaan!

"Venäjältä tuinnetaan, tausta ennen mongolisten tataarien suurta hyökkäystä, jopa ihan kolme sankariakin Ilja Muromets, Dobryn Nikititsh ja Aljosha Popovits. Asultaanb ne voisi väitää alklujana jopa Sisä-Venäjän tsuudien eli muuramien eli hillain luomuksiksi. Nmä kuitenkin olivat ortodosksisia sankareita, eivät mittään rappiobarbaareja.
Kalevalaiset sanakrit olivat sis myös antisankareita, naapureidne sen sijaan aitoja sankareuita."
15. Jaska18.4.2006 klo 19:41
Jaska on palannut (m)ämmistä selvittyään harharetkiltään entistäkin ärhäkämpänä, määränpäähänsähän hän kyllä pääsi tuntikausien puurtamisen jälkeen ollen siis kyseessä kehutun Simbergin ristikko. Yllä suitsuttavien myötäilijöiden vuodatuksista huolimatta (ja valikoidusti niihin yhtyväkin) eri lailla ajatteleva Jaska tuomitsee ristikon yhden vaivaisen (jaa de e niiu poeng sanoi ruotsinmaikkakin) vihjeen takia Simbergin heikoimmaksi aikoihin. Kiitettävästä ei siis puhettakaan. Sopii ihmetellä, miksi Simberg sortui nokkeluudesta kliinisesti vapaaseen kikkailuun sen sijaan että olisi käyttänyt normatiivista, helpostikin löytyvää kovisvihjettä, kuten esim... jaa eihän sitä olekaan sopivaa vielä esittää. Kysyn kuitenkin, mitä mieltä raati on seuraavasta vihjeestä: eri riveillä tavut ku- se-. Ratkaisusanaa tarvitsee tuskin arvuutella, ja sitähän tuo Simberginkin vihje pyrki olemaan. Arvosana 8½.
16. ile18.4.2006 klo 20:17
Simbergin kolmipalloiseen Kovikseen sisältyy yksi virheellinen vihje kautta ratkaisusanapari, joka ei aikoinaan olisi ollut virheellinen, ja joka ei laveasti ajatellen ole virheellinen nytkään.

Hämäläisillä näet on tällaista vaikka muille jakaa, mutta Tällaista heillä ei enää ole.

Varsinais-suomalaiset veivät sen heiltä.
17. Juhani Heino19.4.2006 klo 00:54
Pekka ja matts, melkein samat harharetket olivat mullakin... lisäksi Floridassa oli MIAMI, minkä paljastaminen vääräksi ei kai ketään haittaa.
NOIDUTTU HLÖ? on vieläkin mysteeri, tuntuisi että Kalevalan suuntaan mennään mutta en sieltäkään löytänyt.
Tällä välillä on saattanut tulla uusia lukijoita, joten taas selitys: laitan ratkaisuajan Ekille tiedoksi. Sen voisin tehdä sähköpostillakin, mutta myös muutama ratkoja on jostain syystä kertonut olevansa kiinnostunut. Siispä laitan näin julkisesti, mutta en niin että "herkemmille" hyppäisi vahingossa silmille. Aikaa meni aittuunim atsiotnämestiesatas.
18. kp19.4.2006 klo 07:16
minuutti.
19. matts19.4.2006 klo 08:18
valmis - oikea alakulma selvisi, tosin doupaten.
20. iso S19.4.2006 klo 08:59
Ainoa minkä osaan doupata johtaa sanaan minkä arvaisin muutenkin mutta se ei tunnu sopivan yhteen minkään muun kanssa.

Minulla on neljä yhteen- ja vihjeisiin sopivaa sanaa. Jos laitan "katon viistoon pintaan" sen minkä luulisi olevan kyseessä niin koko rakennelma romahtaa. Toisella järkevällä sanalla mikä ei tunnu liittyvän vihjeeseen muuten kuin mahdollisen viistouden kautta saan suht järkevillä sanoilla ratkaisun, mutta siinä useimmat vihjeet jäävät ymmärryksen ulottumattomiin ja im- por- sana tuntuu olevan omavalmisteinen.

Käteni ovat pystyssä ja heilutan valkoista lippua. Ristikko on lehtiroskiksessa imemässä vaikutteita. Ehkä nurkka löytää sieltä sopivat sanat.
21. Noiduttu hlö?19.4.2006 klo 09:04
27 minuuttia.
22. matts19.4.2006 klo 09:47
IsoS
kai olet lukenut "oikein", siis "nykyvihjeytystavan" mallin mukaan, KATON VIISTO PINTA vihjeen?

Aikamuodot ovat myös ihmeellisiä suomenkielessä!
23. Alf Simberg19.4.2006 klo 10:26
ile: oikeassa olet: Varsinais-Suomessa. Lapsus. Työskentelin poikkeuksellisesti kirjastossa ja siellä käsikirjasto on osin vanhentunutta. Olisihan se pitänyt muistaa. Itselläni kotona tuoreempia lähdeteoksia.

Vihje noiduttu hlö ? liiityy lappalaisuskomukseen. Eksaktia tietoa löytyy tiedonjanoon Kustaa Vilkunan Etunimet-teoksesta. Muutakin mielenkiintoista luettavaa sieltä löytyy.
Kyseinen henkilö viettää allakassa nimipäiviä suvena.

Tuo im- por- vihje on vaihdokas eli ei minun vihjeeni. Täytyy myöntää että minullakin meni vähän aikaa ennenkuin ymmärsin yhteyden ratkaisusanaan, luulisin. Omaa vihje-ehdotustani en viitsi nyt paljastaa, koska se liippaa jäsentelyltään katon viisto pinta vihjettä, joka ei ole myös minun. T.llä ratkaisusana kummiskin alkaa.

Muuten tuo oikea alanurkka ei pitäisi olla muuta ristikkoa ylimaallisempi: sanoilla leikittelyä lähinnä. Pientä helpotusta tuohon finaalissa! vihjeeseen: kun siihen laittaa eteen että joku on, niin ymmärettävyys ehkä selkeentyy ?!
24. iso S19.4.2006 klo 10:27
Ka, enpä lukenut. Siinähän oli varsinainen tyylipuhdas harhautuksenharhautus. Taisteluväsymys taisi vaivata kun koko alapuolikas oli niin työläs. Noin lukien syntyvä sana loksahtaa varmoihini, mutta reunasanojen suhteen olen silti äimänä. "Lipun" kuvaa en ymmärrä ollenkaan, ainakaan oikein. Saan kuitenkin aikaan ratkaisun missä sanoissa ei ole moitteen sijaa, vain ymmärrys puuttuu.

Jos oikean reunan sana on se minkä siihen saan niin en voi enkä halua ymmärtää tuollaista vihjeittämistä. Sellainen on jonkun toisinajattelijan heiniä. Toisaalta, jos olen ratkonut väärin niin jurppii jos väärään mutta hyvään ratkaisuun päätyy helpommin kuin oikeaan, kenties huonompisanaiseen.
25. matts19.4.2006 klo 12:38
isoS
Toisin sanoen im-por- vihjeen vastaus ei tyydytä sinua :-)

Pikkukoulun voimistelusaliin veisin ajatuksesi lipun osalta.
(pikkukoulu -termi kai on tuttu sinun ikäisellesi?)
26. iso S19.4.2006 klo 13:40
Täytyy myöntää että pikkukoulu ei minulle merkitse mitään erityistä, pikkujoulu tuntuisi tutummalta. Mahtaa olla jokin kiertokoulua myöhäisempi keksintö. Voimistelusaleistakin ainoa muistikuva on se kun Heikkilän Risto potkaisi päähän nojapuilla vauhtia ottaessaan. Tehtävänä oli urhonkaato enkä minä mikään Urho ole! Sen jälkeen onkin päässä ollut pimeys vallitsevana.

Minua ei siis tyydytä vihjeen vastaus tai vastauksen vihje, riippuen siitä olenko ratkaissut oikein vai en.

Lipun tai "lipun" osalta epätoivoinen ajatukseni kulki ensin hätäpäissään tällaista harhapolkua: näyttää Puolan lipulta. Lippu on sitaateissa joten se ei tarkoita suoraan sitä miltä se näyttää. Puola on tietyissä olosuhteissa suunnilleen kela. Kela on liian lyhyt, mutta Anssi Kelan etunimi on sopivan mittainen, siis Anssi. Jos tämä olisi ollut tosi niin se olisi samalla vaivalla hyvä esimerkki vihjeestä mitä pitäisin huonona.
27. RA19.4.2006 klo 14:03
iso S, tuo harhapolkusi kulkee lähes kiinni oikeassa polussa!l
28. Jaska19.4.2006 klo 14:05
Simbergille täten anteeksipyyntö aiheettomista haukuista, ja paheksunta alkuperäisen vihjeen (toivottavasti kerrot mikä se oli) muuttajalle. Simbergin selvityksen jälkeen tuli kuitenkin pieni epäily ko. nurkan ratkontani oikeellisuudesta. Selvennys "joku on finaalissa!" ei viittaa lainkaan omaan ratkaisusanaani. Ei tosin myöskään pelkkä "finaalissa!", mielestäni siinä olisi pitänyt olla kysymysmerkki. Tai sitten "jokO on finaalissa?" laadinnan ajankohdan noteeraten.
29. Alf Simberg19.4.2006 klo 14:17
Jaska: joku on finaalissa paremmin: ihan finaalissa: finaalissa! Puhekieltä kaiketi. Miten vaikeaa tämä itsensäilmaisu välillä onkaan ...
30. Jaska19.4.2006 klo 16:42
Kyllä bonjaan. Minäkin olin henkisesti ihan finaalissa ristikon selvitettyäni. Olisin ollut hyvä ratkaisusana vihjeelle FINAALISSA! Jaska-setä oli hyvin, hyvin vihainen kun aikaa kului niin paljon! Mutta: jos olisin selvittänyt ristikon edes 2x Juhani Heinon ajassa atsiotnämestiesatas aittuunim, olisin ollut korkeintaan semifinaalissa, ja vihje olisi ollut ihan pielessä! Olisin voinut taas pahastua...
31. Juha N19.4.2006 klo 16:43
IMPOR- on harvinaisen onnistunut vihje. Kuusikirjaiminen ratkaisusana voidaan lukea kolmeen kertaan:

IMPOR******, ******: ******.

Tämä on kaunein näkemäni hessuismi (Luukkalan lanseeraama vihjeitystapa). Kerrassaan täydellinen.

HÄMÄLÄISILLÄ on mielestäni OK. Ensinnäkin sen voi mielessään täydentää muotoon (OLI) HÄMÄLÄISILLÄ. Toiseksi: jos kerran asujaimisto on ollut hämäläistä heimoa, niin ei kai se muuksi muuttunut, vaikka hallintorajoja vedettiinkin uusiksi.

Muuten en nyt valitettavasti pysty Alfin kovista kommentoimaan, kun lehti ei ole minulla täällä Lapin vesisateessa mukana.
32. Jaska19.4.2006 klo 17:57
Juha N, myönnän että lause, jossa ko. ratkaisusana on kolme kertaa peräkkäin, on nokkelasti aateltu. Harvinaisen onnistunut vihje se onkin siinä mielessä LAATIJALTA (joka ei siis Simberg), jos hän on PYRKINYT moisen sanaleikin mahdollistavaan ratkaisusanaan. Yritänpä itse olla yhtä kekseliäs: to- me- ..... ..... ....... Lisävihje: liittyy ensi lauantain loton jättipottiin. Kyseinen verbi on tässä Veikkauksen suosittama .....a eikä yleensä käytetty .....ttaa, imperatiivi siis ..... eikä .....ta. Kysymys kuuluu: vaikuttaako tämäkään sanaleikki puoleen tai toiseen siihen, miten RATKOJA kokee vihjeen to- me- .....? Ratkoja toteaa ensin, ettei hän tunne sanoja to-..... eikä me....., ja päättelee sitten, että alkutavujen täytyy kuulua yhteen tome...... Alkaako ratkoja hihkua innosta keksittyään vihjetavuihin sopivan ratkaisusanan, jonka nasevuus huipentuu lauseeseen tome..... ..... .....? Ei, vaan ratkojalta jää puuttumaan kaipaamansa katharsis: voi jessus että olin tyhmä, noinhan se tietysti menee! Tällä tavoin höynäytetyksi tuleminen on ainakin minulle mieluisaa, vihjeen im- por- ratkaisusanasta tuntemus jäi tyysti puuttumaan.
33. iso S19.4.2006 klo 20:41
No niin, näyttää siltä että päädymme siihen vaihtoehtoon että ratkaisuni on laatijan hakema jolloin tuomioni on: liian hieno vihje pahaa-aavistamattomien ratkojien eteen heitettäväksi. Hienous on löydettävissä nimenomaan Juha N:n osoittaman hessuismin kautta, mutta tässä se on totetutettu alfistisesti (ei hessuismin yleisen merkintätavan mukaisesti, vaan ylimääräisellä hämäyksellä: vaatiiko tämä loppu-teetä vai ei).

Sanat ovat täysin ok, mutta tuon yhden sanan vihje ei saa minulta hyväksyntää ilman aivojen tehopesua. Se on tietysti pikkuasia ja sivuseikka ristikon ja maailman kokonaiskuvassa.
34. Juhani Heino20.4.2006 klo 11:04
Vielä sivuhuomautus HÄMÄLÄISILLÄ-vihjeeseen: kysyin eräältä ystävältäni joka on sieltä kotoisin. Hänen mielestään sikäläiset ovat henkisesti varmasti enemmän varsinaissuomalaisia kuin hämäläisiä, ja hyvä niin ;-) (itse en ota kantaa kun en ole kumpaakaan)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *