KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUPE 3/2006

2527. PuPe 3/2006

Marianna13.4.2006 klo 14:35
... tipahti postiluukusta tänään.

Aulikki Nenosen piilosanassa s. 20 on väärä pohja! Sanat kyllä ratkeavat mutta pitäisikö opetella ristikon laatiminen?
2. Ö13.4.2006 klo 14:51
Ei ollut Eki ehtinyt sensuroida Tonin ristikkoa! Vau, mikä oikea alakulma!
3. Arja13.4.2006 klo 14:53
...putosi laatikon pohjalle tänään ;)

Onkin tässä pääsiäisen aikana ratkottavaa,ei käy ainakaan aika pitkäksi..
4. tonimikael13.4.2006 klo 14:55
Iso-ö! Ratkopa se ensin ja sano sitten! ;)
5. Timppa13.4.2006 klo 14:56
Voi itku! Tänne susirajan taakse ei tullut tänäänkään.:( Onneksi on Sanaseppo!
6. Ö13.4.2006 klo 15:20
Tuiteri-Toni> Hyvää kannattaa säästellä. Arvio tulee aikanaan, hyvä taikka paha.
7. Aulikki Nenonen13.4.2006 klo 16:02
Punainen tuli tänään. En yleensä ratko omia tehtäviäni, mutta tuon Mariannan viestin nähtyäni katsoin piilosanaani. Näkihän tuon jo heti, että sanojen pituudet eivät täsmää ruudukossa oleviin kohtiin. Ei ratkojan tarvinne opetella ristikkoa laatimaan eli ryhtyä keksimään ruudukkoon uusia sanoja ja niille keksimilleen sanoille vihjeitä, vaikka voisihan sitäkin kokeilla. Riittää kuitenkin, jos ottaa esille ruutupaperia ja sovittaa vihjeiden mukaiset sanat siihen. Tottuneelta se käynee helposti. Jotkut tuntuvat jopa pitävän sellaisesta lisävaivasta. En tiedä, miten ruudukko on vaihtunut toiseksi, mutta tulihan tässä nyt ainakin huomiota.

Hyvää pääsiäistä kaikesta huolimatta!
8. Marianna14.4.2006 klo 12:08
Helpostihan siihen pohja syntyi. Enpä ollut ennen yrittänytkään. Nyt kai voi kokeilla valmiiseen pohjaan laadittavaa piilosanaa?

Jatkossa minunkin lie syytä ensin katsoa ristikkoa ja vasta sitten alkaa kuulakärkikynällä kirjoittaa vastauksia.

Hyvää pääsiäistä - and no hard feelings
9. Tsööts22.4.2006 klo 15:06
Pieni varoituksen sana laatijoille ja mm. PuPen toimistoneuvostolle, sillä virheet voivat muodostua kohtalokkaiksi ja kalliiksi:

Kaleva 22.04.2006:

"Kattoromahduksen syyksi epäillään vikaa ristikossa"

No, Kalevan verkkosivuilla on samassa jutussa vähän erilainen otsikko:

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=565270
10. Timppa22.4.2006 klo 15:13
Sieltähän löytyykin mukava sana ristikoihin: vinoside :)
11. jupejus22.4.2006 klo 18:48
Vinoside, sanottu myös revaksi. Vinolaudoiksi myös noita revoja sanottu.

Samaa asiaa mitä tuossa Kaleva kirjoitteli, jo ihmettelin lehdissä olleesta valokuvasta, kun ei takstuoleissa ollut vinosidontaa juuri ollenkaan. Lähes kaikki sidepuut melko pystyssä, mutta sitä se "halvimmman tarkouksen"-tietotaito teetyttää.
12. Arska22.4.2006 klo 19:14
jupejus: "Reva" tarkoittavan täällä Hämessä ihan jotain muuta! Enpä kehtaa ääneen sanoa mikä se on! Vinotuki tms. on reeva.
13. iso S22.4.2006 klo 20:00
Jos Liehuvaan Liekinvarteen on uskomista niin Imatran suunnallakin reva on yleensä lähempänä muita tuoleja kuin taks-.
14. jupejus22.4.2006 klo 20:04
Juu, eikös ronskisanainen Riitta kirjoitellut revoista. Pitipä juuri kaivaa esille vanha reilusti yli puolivuosisataa vanha rakantamisen opas (siellä ne sanat on vielä aitoja) - niin siellä mainitaan, tosin suluissa, revat vinolautojen merkityksessä. Hakukone tuntee paremmin 'reevat' rakentamisen yhteydessä vaikka muutama maininta oli revallakin. Jos ne hämäläiset, hitaudella mutta varmuudella, ovat voittamassa pidennetyn, kaksiaallisen muodon, yleiskieleen.
15. ,-viilari22.4.2006 klo 20:12
Takavuosina työskennellessäni apumiehenä rakennuksilla Turussa kuuli monenlaista fakkisanastoa, kaikilta elämänaloilta. Piiru, julku, valvi jne. Reva-sanakin tuli siellä tutuksi, mutta ainoastaan rakennusteknisenä terminä. Näin siis Turuus.
16. mor22.4.2006 klo 20:17
Olen koko ikäni asunut Turussa ja kyllä reva-sana viittaa ennemminkin anatomiaan kuin mihinkään muuhun. En tosin ole koskaan ollut rakennuksilla töissä, joten kaipa sana sinnekin sitten liittyy.
17. Tsööts22.4.2006 klo 20:22
Nuorena miehenä kuuntelin vanahoja rakennusmiehiä ihimeissäni täälä Oulusa ku puhhuivat revasta - mulle se oli tosiaan jottain muuta... Eikö muuten Uosukainen kirjoittanut revä, ja sanan oikeasta muodosta jopa väiteltiinkin?
18. iso S22.4.2006 klo 21:15
Jaa-a, nyt pitäisi varmaan lukea kirja itse ja tarkistaa, mutta kun ei ole (kuin ne kaksi puoliksi värittämätöntä) enkä ilkeäisi vaikka olisi.

Google löytää viittauksia sekä Reva-Riittaan että Revä-Riittaan, mutta mikään lähteistä ei vaikuta niin luotettavalta että niistä saisi karvantarkan totuuden.

Joutuuko kohta Linkosuon rieväkin uuteen valoon?
19. Matti23.4.2006 klo 13:41
Kyllä imatratar puhui - tai siis kirjoitti - revästä. Sitä töissä paheksuimme, kun äidinkielenopettaja ei osaa kirjoittaa oikein. Ei sen puoleen, saattaa se toinenkin kirjoitusasu jossakin päin olla oikea.
20. Libero16.5.2006 klo 00:45
Oli tervetullutta, että tässä lehdessä oli Antti Viitamäeltä kaksi- ja puolitähtinen. Kuinka ollakaan, kyseisestä ristikosta tuli mieleen taideteos. Vihjeen SAI TÄTÄ POHTIMAAN ratkaisusana oli oikeassa paikassa, joskin siitä vuosiluku puuttui. :) Ristikko tuotti monikerroksisia elämyksiä. Se oli kauneimpia ristikoita, joita koskaan olen ratkonut.

Oikea alanurkka oli jännittävä. Osittain vaikeutin sitä itse aiheettomilla ennakko-odotuksilla. Joka tapauksessa vihjeet AMERIKAN ISÄNTÄ, - ROSSO, YHDESSÄ PREMIÄÄRI! ja VEDENHALTIJA KUIN TOHTORI NIEMINEN muodostivat antoisan ryppään.

Kun ristikoissa äly- ja tietopääoma ovat ykkössijalla, niin mitä roolia kauneusarvot näyttelevät laadinnassa? Olen tätä miettinyt useammin kuin kerran. Ujuttautuvatko ne ristikkoon harkiten vai sattumalta? Päättääkö laatija laatia vaihteeksi kauniin ristikon? Kauniin vastakohta ei tällä kertaa ole ruma vaan pikemmin neutraali.

- - -

Samaisessa lehdessä Kari Kämäräinen osoitti olevansa hyvässä vedossa ja - filosofi. Kaikki kolme pääkuvaa olivat juuri sellaisia, jotka houkuttelivat katsomaan, mitä lauseita niistä kehkeytyy. Sivun 4 lintuaiheinen pääkuva nauratti syvämietteisyyttään.

Kaksitähtisen ristikon kuva sivulla 9 voisi esittää vertauskuvallisesti mitä tahansa poppoota, you know. Tämä ristikko taisi Kari K.:n kolmesta olla eniten makuuni. Sitten kun ratkaisuaika runsaan kuukauden kuluttua on umpeutunut, haluan kuitenkin tietää, mitä eräs sana tarkoittaa. Vihjeenä on IPPEK- ja ratkaisusanaksi tulee aivan normaali sana. Kun sitten luen koko hoidon oikealta vasemmalle, niin näin syntynyttä yhdyssanaa en ole ennen kuullut enkä sen merkitystä edes arvaa (?).

Vaikka mustavalkoiset ristikot ovat yhtä tehokkaita lajissaan kuin mustavalkoiset elokuvat, niin väreistäkin voi kieltämättä tulla hyvää jälkeä. Muistaakseni alkuvuodesta Kari K.:n ristikkoihin ilmaantui lisää väriä, mikä on ollut kokonaisuudelle enemmän kuin eduksi. Erityisen hienolta näyttää jo kertaalleen mainitsemani kaksitähtinen, jossa useiden vihjeiden taustavärinä on hopeanharmaa. Vaikutelma on nimittäin kaikkea muuta kuin harmaa. Bravo!
21. Satunnainen Ratkoja16.5.2006 klo 02:38
Kylla Libero osui nyt naulan kantaan.

Viitamaella erittain antoisa ristikko (kerrassaan toisen Viitamaki joka tuli valmiiksi, ensimmainen oli viime paksun pelikaanin viimoinen tehtava... no ehka joskus joitan helppoja olen ratkonut mutta niita ei lasketa). Tallaista ristikkoa piti Antilta pyytaakkin, koska aloin jo turhautumaan naiden "liian vaikeiden" kanssa. Tama antaa uutta uskoa taas niiden kolmepallostekin kanssa kun tajuaa etta ihan normaaleita ristikkosanoja sielta pirullisten vihjeiden alta paljastuu... Taa oli just passeli vaikeus aste mulle... Mukava ratkoa, eika aikaa kulunut kohtuuttomasti... Lisaa tallaista Antti!

Ristikko aukesi pikku hiljaa osa osalta, niin kuin hyvan vaikea ristikon pitaakin aueta.

KooKoosta ei sen enempaa, tuttua laatukamaa!
22. Satunnainen Ratkoja16.5.2006 klo 03:24
Niin ja hyvaksi on havaittu myos IsoS:n ristikot, Heikin helpoissa... Kotivaki lahetti kun niita kaunisti tanne kaukomaille pyysin...

Helppoa laatukamaa, mutta sita saa mita tilaa. Kyllahan se jo kannesakin luki kissan kokoisin kirjaimin ;o)

Nain se markkinatalous toimii, ja Sanarisin ulkopuolisistakin ristikoista kiinnostutaan, kun taalla saitilla asiantuntevasti keskustellaan.
23. Satunnainen Ratkoja16.5.2006 klo 03:27
No meni kylla tuo edellinen viesti ihan viestin otsikosta ohi... No minkas tuolle enaa mahtaa... Tehty, mika tehty! Toivottavasti viesti meni silti perille asiaan kuuluville.
24. iso S16.5.2006 klo 08:16
Kiitti vaan kauhiast, kyll mää täll pärjäänkki taas pual vuotta. Luen kyllä mitä nokkimista ihmiset löytävät lintulehdistä. Pitää toki seurata mitä parhaalle viholliselle kuuluu!
25. Jaska16.5.2006 klo 11:06
Hyvä, että Libero muistaa antaa positiivista palautetta. Yleensähän tyytyväiset ovat hiljaa, ja pahiten melskaavat joko oletettuja tai oikeita virheitä löytäneet tai peräti metsästäneet. Omatuntoni ei ole aivan puhdas... Samaa mieltä Kämäräisen piirrosten viihdyttävyydestä. Jokohan kärkitriossa MM:n ja TP:n jälkeen? Muutenkin ko. ristikot olivat mukavia. Niin, se Liberon kummeksuma yhdyssana oli aika keskellä. Laitapuolellehan se olisi kuulunut... Sen sijaan Viitamäen ko. ristikon alakulma ei aiheuttanut minkäänlaisia väristyksiä. Amerikan isäntä on mielestäni apusana, ihan kelvollinen tosin. Ristikon parasta antia oli nostalginen KÄYTKÖ TÄÄLLÄ USEIN? Nythän kyseiset repliikkiraflat ovat kadonneet, ja nuorten vastaava omissa mestoissaan lienee MEILLE VAI TEILLE?
26. Antti Viitamäki16.5.2006 klo 11:50
Niin, minä olen niin nostalginen... :-) Vaikka nostalgia tietenkin tarkoittaa sitä että kokee itse elävänsä uudestaan jotain mitä on aiemmin elänyt - eli koska en itse ole moista repliikkiä kuullut tai käyttänyt, niin minullepa se ei sitten olekaan nostalgiaa. Höh.

Kiitän Liberoa ja Satunnaista Ratkojaa kiitoksista - vaikka hieman nolostuttaakin kun olen enemmän Jaskan linjoilla kyseisen tehtävän (ja eritoten oikean alakulman) suhteen. Tehtävään liittyy erinäisiä asioita, joihin voisin ehkä palata vastausajan umpeuduttua - jos joku pyytää.

Tarkoitus on jatkossakin ainakin silloin tällöin yrittää "kakspuolosten" laatimista. Minusta tuntuu, että se on vaikeinta mahdollista hommaa minulle. Mukava kuulla, jos ratkaisun valmiiksi saaminen "antaa toivoa pahimpien selättämiseen". :-) Uskoakseni voin taata, että kaikissa ristikoissani sanaston laatu on vähintään tämän mainitun tehtävän luokkaa - ja vihjeiden loogisuuteen ja täsmällisyyteen yritän aina satsata.

Jaskalle vielä:

Pelkään pahoin, että "Meille vai teille" ei enää sekään ole tarpeeksi suoraa replikointia. Tahtoo nykyään olla kielenkäyttöä jo sanan fyysisemmässä merkityksessä, ja käsieleetkin tapaavat kouraista pintaa syvemmältä. Eli homman nimi lienee nykyään "Meille vai teille vai tässä ja eri teille?"
27. Libero16.5.2006 klo 14:39
Antti Viitamäki 16.5.2006 klo 11.50:

Mitä suotta nyt nolostumaan! Olen ennenkin onnistunut ilakoimaan sellaisista vihjeistäsi ja ratkaisusanoistasi, jotka sinusta ovat jotenkin kyseenalaisia. Miten osaankin söhäistä juuri sellaisiin kohtiin? Käsittämätöntä. No, oikeasta alanurkasta tuli minulle kiva sessio ehkä sen takia, että ratkoin sitä ikään kuin se olisi ollut tuplasti vaikeampi kuin mitä se sitten oli. Ratkoja ottaa näemmä ilon irti sieltäkin, minne laatija ei ole tarkoittanut sitä järjestää.

Kannattaa ottaa huomioon sekin, että olen vihreä - en kateudesta vaan kokemattomuuttani. Minulle on kertynyt sinun ristikoistasi aika vähän kokemusta, joten otan ne yhden kerrallaan enkä pysty harjoittamaan vertailevaa tutkimusta. Siis: Jaska ja minä "emme ole samalla viivalla". Koettakaa kestää. :)

Kukaan ei varmaan yritäkään vastata kysymykseeni, joka koski ristikkojen kauneusarvoja. Sellaista elämä on.
28. Antti Viitamäki16.5.2006 klo 15:04
Tietynlaista kauneutta tavoittelen ainakin minä - aina kun ehdin. Useimmiten viime aikoina en ole kyllä erityisemmin ehtinyt.

Mutta kuka nyt sitten pitää mitäkin kauniina. :-)
29. RA16.5.2006 klo 15:44
Minusta juuri tuo Antin ristikko ei ollut mitenkään erityisen kaunis (ruma väriyhdistelmä). Ja tätä en nyt tietenkään tarkoita kritiikiksi vaan vain mielipiteeksi.

Antti jo totesikin, että "kuka nyt mitäkin pitää kauniina". Koska makuja on monia, ristikon ulkoasun suunnittelussa tavoiteltavaa riittää. Vasta kaksi (Libero ja minä) on sanonut mielipiteensä ja jo me olemme eri mieltä!
;-)
30. Libero16.5.2006 klo 16:55
RA: Tarkoitin vihjeitä ja ratkaisusanoja, jotka miellyttivät minua siinä määrin, etten edes muista, miltä ristikko ulkonaisesti näyttää ja minkä värinen se on. Ulkoasusta emme voi olla eri mieltä, kun en muista siitä mitttään. :)
31. RA16.5.2006 klo 17:06
Aa-ha...!

Ihmettelenkin jo, että kuinka jollakin voi olla noin huono maku! :-)
32. (ra)16.5.2006 klo 17:07
(Ihmettelinkin...)
33. Jaska16.5.2006 klo 17:38
Libero, vilkaisepa myös uuden Paksun loppupäätä. Kämäräiseltä taas hauskaa moniväristä puolivaikeaa ja Viitamäeltä (lähes) yksiväristä = vihreää kokovaikeaa. Liberon lisäksi suositan siihen tutustumista myös uskaliaille laatijoille, ratkokaa ja vihertykää tekin... Libero sanoi kerran tykkäävänsä tietopuolisista ristikoista. No sitä tämä Viitamäki edellyttää kyllä parin kirjan verran Sanasepon asteikolla tavanomaisen valaistumisen lisäksi. Täyttä herkkua! (En kehdannut avata uutta ketjua tälle aiheellisellekaan hymistelylle.)
34. Jaska16.5.2006 klo 19:41
P.S. Vuokila/Heinolan keskiaukeamakin täytetty. Tätä on odotettu! Osku protestoi puuttumistaan, mutta menetteleehän se noinkin. Paria järjestysnumeroa piti ihmetellä. Selittynee alueellisilla eroilla. Meilläpäin esim. 67. on huimasti korkeammalla.
35. ,-viilari16.5.2006 klo 21:59
Ratkesihan se Pihlajamäen kolmitähtinenkin lopulta siinä korvasienten keiton lomassa! Laatutavaraa nuo Mirjan teokset, tietysti myös Ekin ja Kämäräisen tuotteet, taidetta tuo kaksitähtisten laadinta.S. 4 ristikossa jäin vähän ihmettelemään vihjettä SELKÄPUOLI. Onhan ruhossa kyljysselkäkin, ehkä parempi olisi ollut SELKÄPUOLTA tai
SELKÄPUOLELTA. Ihan näin maalaisen mielestä.
36. Jaska30.8.2006 klo 23:06
Jäi keväällä bonjaamatta Pitkälän mahtavasta aukeamasta (s. 30-31) yksi vihje, jota aioin kysyä heti ratkonta-ajan mentyä umpeen. Unohtui silloin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan: KETKÄ SUUSSA ratkaisusananaan KENNETH? Selittää saa kuka tahansa viitsii/ehtii, kiitos.
37. tonimikael30.8.2006 klo 23:38
Kukas sen vihjeen hännän nostaa...

Eli Kenneth on suussa (lausuttuna) ketkä eli kenet.
38. Jaska31.8.2006 klo 00:14
Eipä läpäissyt yst. selityksesi paksun pollani vankkoja muureja. Ketkä on monikko ja kenet yksikkö. Ja minä lausun Kennethin pollin vihdoin geminaatoin nasaloiden. Samoin eräs tuntemani Kenneth (äidinkieli ruotsi). Ja luultavasti suomalaisten enemmistö. Siitä huolimatta se oli kympin ristikko ollen sen pääkuva ehdolla Vuoden väläykseksi.
39. tonimikael31.8.2006 klo 00:23
Au. Ehkä puhekielinen ajatteluni sitten sekoitti pääni:

Kenet heistä sinä tunnet?
Ketkä heistä sinä tunnet?
saivat päässäni yhtäsuuruusmerkin välilleen. Mutta tämähän on kaikin puolin antoisaa: Jos minä olen saanut annettua jotain ajattelemisen aihetta, niin enpä jää ilman minäkään. Knoppia ikä kaikki! :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *