KESKUSTELUT > RISTIKOT > VASEN- VAI OIKEAKÄTINEN?

2525. Vasen- vai oikeakätinen?

MM12.4.2006 klo 17:21
Melko suurella todennäköisyydellä voi arvata kuvittajan kätisyyden, kun tutkailee ristikkokuvien vinouksia. Monet kuvathan joutuu jo tilanpuutteen takia piirtämään/sijoittamaan vihjeruutuun kulmasta kulmaan vinoittain. Oikeakätisellehän on helpompaa piirtää viiva oikeasta ylänurkasta kohti vasenta alanurkkaa, kuin päinvastoin.
Yllättävän usein tuo vinous samaan suuntaan näkyy vaikka kuvitus olisi koneellakin toteutettu, missä leikekuvan tekeminen peilikuvaksi olisi todella vaivatonta.

Kaltevuuksien määrän ja suunnan arviomista voi helpottaa kun vedät keno- tai jakoviivan kaikkiin selkeästi oleviin "vinouksiin", kuten tuohon omaan tekeleeseeni malliksi laitoin http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/vinous. jpg

Ei kai kukaan nokkiinnu jos leikkimielellä arvuutellaan eri toteuttajien kätisyyksiä?
2. kari kämäräinen12.4.2006 klo 17:44
Minä en ainakaan nokkiinnu. Sen tunnustan, että amatööripiirtäjänä minulle on helpompi piirtää eläimet ja ihmiset länteen päin töröttämmään! Kumpiko kätinen silloin piirtäjä on?
3. Pena12.4.2006 klo 17:45
Onpas mukavaa kun joku viitsii laittaa tänne asioita, joista tämmöisellä tavallisella ristikkoharrastajalla ei ole aavistustakaan. Että tuommoinenkin juttu, kaikkea sitä onkin! Kiitos, Makke! d=)
4. kp12.4.2006 klo 18:03
Jos länteen päin kasvot on, niinkuin eläimet on piirtäjä
oikeakätinen?
5. kp12.4.2006 klo 18:09
...Kääntäähän kuvat voi vielä asettelu vaiheessa.
-Mutta, jos oletetaan, ettei tällaista kääntämistä tapahdu.
6. kari kämäräinen12.4.2006 klo 18:12
kp: Kääntämällä kuvat menevät ylösalaisin! ;-)
7. Seija12.4.2006 klo 18:22
Eikö kuvien kääntäminen ole rikollista toimintaa?
8. kp12.4.2006 klo 18:24
Kääntää voi kuvan pelikuvaksi
9. RA12.4.2006 klo 18:28
Seija, kysymyshän olikin juuri siitä, että mihin suuntaan (kuva) pyrkii vinksahtamaan?
10. RA12.4.2006 klo 18:30
MM, olipa mielenkiintoinen juttu! Testasin heti ja noinhan se on!

Ja Karit eivät nyt sotke tähän itä-länsi-suuntaan katsomista!
:-)
11. RA12.4.2006 klo 18:41
Olettaen, etteivät ole käännelleet kuviaan:
- Heli Kärkkäinen voisi olla vasenkätinen?
- Toni Pitkälä ja Kari Kämäräinen ovat oikeakätisiä?

Osuukohan?
12. kari kämäräinen12.4.2006 klo 18:45
RA: Oikeassa olet ainakin minun suhteen. Mutta mielestäni myös tuo länteen päin suuntautuminen viittaa oikeakätisyyteen. Ainakin minun kohdalla! ;-)
13. RA12.4.2006 klo 18:51
Tarkemmin tutkien korjaan veikkaustani. Heli Kärkkäinen on luultavasti vasen-, oikea-, ylä- ja alakätinen.
14. kp12.4.2006 klo 19:06
Niin karik mainitsema juttu on tosi. Nimittäin jotkut osaavat
yhtälailla piirtää jomminkummin päin.
Minä olen oikeakätinen. Ja piirrokset ovat naama vasemmalle
jos niitä ei ole käännetty peilikuvaksi.
15. JPQ12.4.2006 klo 19:09
Minä en kuvita ristikoita (en olisi tuon tyylin töihin sopiva enkä
sarjakuviin) ja piirrän/maalan silti huvikseni peirnteisesti
vasenmalla mutta tietokoneella oikealla.
16. kp12.4.2006 klo 19:11
karik
Luin ihan väärin. Sorry
17. marjaana12.4.2006 klo 19:13
Jos minä alan joskus kuvittamaan yhtään mitään (sen kun näkisi), olen sitten vasenkätinen...
18. Juhani Heino12.4.2006 klo 19:14
Länteen päin suuntautuminen on vähän eri asia - se liittyy siihen kumpi silmä on hallitseva. Joku on oikein tutkinut asiaa ja todennut että "oikeasilmäiset" piirtävät eläimen yleensä osoittamaan vasemmalle.
Silmäisyytensä saa yleensä tutkittua siten että katsoo jotain kohdetta vaikkapa vessapaperirullan läpi. Kun kohde tuntuu näkyvän mukavasti, suljetaan silmät vuorotellen että nähdään kumman silmän kohdalla se on.
Periaatteessa oikeasilmäisen olisi helpompi olla vasenkätinen - silloin kynä ei olisi niin paljon katseen tiellä. Jostain syystä olen oppinut kirjoittamaan oikealla kädellä (pakottamatta) mutta niinpä käden asento onkin aika omituinen, ja mieluummin kirjoitan koneella.
19. marjaana12.4.2006 klo 19:58
Testasin ja olen oikeasilmäinen-vasuri.
20. kari kämäräinen12.4.2006 klo 22:41
kp 19:11: ei se mitään, että luit väärin, mutta välillä jopa kirjoitatkin väärin, etkä ikinä ole sanonut: sorry, kirjoitin väärin! ;-)
21. Arska12.4.2006 klo 23:22
Oikeakätinen olen, mutta.... Tjaa, olen sekalainen "vasensilmäinen oikeakätinen"! Ammun, tähtään (siis aseella!) vasemmalla silmällä vaikka ammun oikealta, vasen käsi edessä. Siis oikeastaan vasemmalta katsoen oikealta, mutta kuitenkin vasen käsi oikealla puolella jotta ei oikea käsi menisi... ähh...
22. ehdotus12.4.2006 klo 23:32
kari kämäräinen, eikö tämä ole melkein?

Lähettäjä: kp 12.4.2006 klo 15:39 Mutta "Oulussakaan" ei ole luottaa liikaa onneensa.

Lähettäjä: kp 12.4.2006 klo 15:41 tuleepa nyt kirjoitusvirjeitä. "Oulussakaan" ei voi luottaa liikaa onneensa.
23. RA12.4.2006 klo 23:42
Vähentäkää (esim. ehdotus, kp) nyt vielä keskeisiä ajatukseenne liittyviä sanoja ja lisätkää sanoja, jotka eivät liity ydinajatukseenne!

Sillä lailla päästään kaikki pihalle, mikä on mukavaa, kun on kevät!
24. tonimikael13.4.2006 klo 01:01
Oikeakätinenpä mie.
25. iso S13.4.2006 klo 08:37
Vasenkätinen, vasensilmäinen. Piirustustaito heikkoa huonompi, mutta kuvittajalle tehdyissä hahmotelmissa yksittäiset naamat osoittavat yleensä itään. Luulen että tämä ei ainakaan minulla liity niinkään kätisyyteen eikä silmäisyyteen vaan siihen että meillä teksti kulkee vasemmalta oikealle ja sen heijastuksena on aina tuntunut luontevalta että katse kulkee samaan suuntaan. Siispä tottuu piirtämään näin.

Jos yritän piirtää kokonaisen elukan ajattelematta sitä ristikon kuvitukseksi niin aloitan päästä. Silloin samalla etenemisjärjestystä koskevalla logiikalla kuin edellä aloittaisin luultavasti vasemmasta reunasta ja pää tulisi länteen. Tällaista teen kuitenkin niin vähän että mitään vakiintunutta tapaa ei ole syntynyt. Esimerkiksi jonkinlainen kissan hahmo syntyy suunnilleen yhtä vaivalloisesti kumminkin päin.
26. marjaana13.4.2006 klo 11:46
Tuntuisi tosiaan hieman "luonnottomalta" piirtää ihminen, eläin tai auto kulkemaan oikealta vasemmalle. Enpä ole ennen asiaa pohtinutkaan, mutta niinhän se on.
27. JPQ13.4.2006 klo 14:27
marjaana: mullakin sujuu linnun nokka tai kissan pää oikealle päin
paremmin tai suoraan eteen paitsi jos kissa on sellään niin silloin
pää pitää olla vasenmalla. Liittyykö kätisyyteen vaiko ei.
28. vasuri16.4.2006 klo 20:33
Heikki Lavonius on ainakin oikeakätinen. Niin selkeästi hänen kuvituksensa kaatuvat aina samaan suuntaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *