KESKUSTELUT > RISTIKOT > IKÄKYSYMYS

250. Ikäkysymys

Mervi19.8.2003 klo 10:42
Hei!
Ihan omaa uteliaisuuttani ilahduttaakseni kysäisen, että minkä ikäisinä olette eksyneet ristikkoharrastuksen pariin? Itse olin noin kahdeksankesäinen, kun löysin ukkini keskeneräisen Seuran suurnuotan jota aloin tutkiskella. Sainpa siihen muutaman sanankin ratkaistuksi. Siitä lähti harrastus käyntiin, olin tullut peruuttamattomasti ristikoitten puremaksi. ;)
2. Timppa19.8.2003 klo 10:48
En muista tarkasti, mutta luulisin ristikkoharrastuksen alkaneen joskus vähän kymmenen ikävuoden jälkeen. Vanhemmat kun ratkoivat Apu ja Seura -lehtien ristikoita, niin saivat tämmöisen sairaan harrastuksen tarttumaan minuunkin...
3. jupejus19.8.2003 klo 11:09
Itse ratkoin ensimmäisen kuvalehden aukeaman, olisinko ollut alaluokilla, ehkä 8-9 ikäisenä ja siinä touhussa sen ratkaisun lähetinkin, mutta en voittanut mitään ja sen koommin en ole ratkaisuita lähetellyt.
4. J Takala19.8.2003 klo 11:47
Täyttelin ristikoita heti kun opin kirjaimet eli joskus ennen kouluikää. Myöhemmin sitten ratkonta sujui paremmalla menestyksellä, kun opin lukemaan. Taisivat olla Kodin Kuvalehden ristikoita ne ensimmäiset.
5. iso S19.8.2003 klo 12:06
Tarkkaa tietoa ei ole, mutta noin 10-12 vuotta oli ikää. Kyseessä olivat Joka Pojan ristikot (veljelle tullut partiolaisten lehti).
6. Jouni19.8.2003 klo 12:37
Aika nuorena ovat monet aloittaneet. Itse aloitin vasta viitisen vuotta sitten 46-vuotiaana. Tyttöystäväni oli ostanut Punaisen Pelikaanin irtonumeron, jota kesämökillä yhdessä täyttelimme. Etenkin vaikeat herättivät silloin innostuksen.
7. Tuomas L.19.8.2003 klo 13:05
Ristikoita olen ratkonut aina, lapsuudesta ovat jääneet mieleen Koululaisen ja Joka Pojan ristikot ja hiukan vanhemmalta iältä sitten Suosikin tehtävät. Varsinaisesti harrastukseksi ristikot ovat tulleet vuonna 1995, jolloin tutustuin Pelikaaneihin ja liityin Sanaseppojen jäseneksi.
8. Titta19.8.2003 klo 13:09
Ollessani 11- tai 12-vuotias kovasti pitämäni ja arvostamani opettaja Matti jakoi tunnilla kaikille ristikon, ja minä olin ainoa, joka sen sai täyteen. Olin jonkun verran kotona harjoitellut.

Revin kaikista aikakauslehdistä ristikot ja laitoin ne laatikkoon. Rupesin ratkomaan päällimmäistä, ja kun se jämähti, laitoin sen alimmaksi ja yritin seuraavaa.
9. Pena19.8.2003 klo 13:58
Ratkontaharrastus alkoi "varsinaisesti" vähän yli kaksikymppisenä, noin 15 vuotta sitten. Äidiltä perittyä luulisin.
10. Kotsa19.8.2003 klo 15:50
Minä opin eräänä kesänä epähuomiossa lukemaan istuessani kesämökillä usein vanhempieni välissä puutarhakeinussa heidän ratkoessaan jonkin viikkolehden - oletettavasti Avun tai Seuran - ristikoita. Täytin sinä kesänä viisi, mutta en muista kummalla puolella syntymäpäivää oltiin, kun kirjaimista alkoi yht'äkkiä muodostua minulle merkityksellisiä sanoja. Loppukesästä kirjoitin ensimmäisen vastaussanani ristikkoon: kirjoitin jonkinlaisen teräaseen kuvan viereen sanan "PUUKO". Seitsemän vuotta minua vanhempi isoveljeni muistaa, että vaikka olin ovelasti lyhentänyt sanaa, se meni silti yhden kirjaimen pitkäksi. Jälkiviisaasti arvelen, että oikea ratkaisusana olisi ollut KRIS, joka lienee ollut varsin yleinen ristikkosana tuohon aikaan. Säännöllisemmän harrastuksen aloitin vasta kouluiässä, varmaan jostain Koululainen-lehden sanakoista. Toiselle kymmenelle ehdittyäni olin jo kuopuksena liittynyt niihin perheemme jäseniin, jotka tiesivät jouluna odottaa yhdestä paketeistaan löytyvän ristikkolehden. Irti en ole päässyt, eikä vieroitushoitoryhmää tai auttavaa puhelinta tunnu löytyvän.
11. 14-vuotias ratkoja19.8.2003 klo 16:25
Vaikka olenkin vasta 14-vuotias, olen aloittanut ristikoiden ratkomisen jo monia vuosia sitten....

Aloin ratkoa ristikoita noin 7 vuotiaana (7 vuotta sitten, kohta 8), kun isäni ratkoi Avun, Seuran, Hymyn ja erilaisten ristikkolehtien ristikoita. Kysyin saanko kokeilla, mutta isä sanoi, että olisin vielä liian nuori ratkomaan, mutta halusin kuitenkin kokeilla. Ja muutamia sanoja sainkin paikalleen ja parin päivän päästä isä ostikin minulle ikioman lastenristikkolehden!!!! Sitä täyttelin hyvällä menestyksellä ja pian sainkin jo oikeita ristikkolehtiä kokeiltaviksi ja siitä se harrastus sitten lähti. Se ensimmäinen lehteni on vieläkin hyllyssä tallessa ja sitä katselen joskus ja mietin, että noin helpoista sitä on aloitettu... ja nyt sitä ratkotaan jo visaisia....

d=)

Käykö täällä sivuilla muitakin näin nuoria kuin minä?????

d=)
12. Aikku19.8.2003 klo 16:56
Minusta tuntuu, että olen ratkonut ristikoita aina. Ilmeisesti olen kuitenkin aloittanut noin 10-vuotiaana, ensin kuvaristikoita. Paljon myöhemmin tutustuin kryptoihin ja olen niihin aivan koukussa. En ole edes kaivannut mitään vieroitusryhmää moiseen vaivaan.

14-vuotiaan ikiävuodet mahtuvat ainakin muutaman kerran omiini.
13. Ibis21.8.2003 klo 08:42
Minun tarinani on samanlainen kuin J Takalan, eli aloin täyttää ristikoita jo ennen kuin osasin lukea. Isän, mummun ja papan täyttäminen vaikutti ilmeisesti kovin mielenkiintoiselta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *