KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 31.03. PITKÄLÄ

2490. SK 31.03. Pitkälä

Juha N1.4.2006 klo 13:26
Tiedoksi Tonia palvoville: uusimmassa SK:ssa on Häneltä kolmitähtinen.

Pääkuvassa ei tällä kertaa anneta SÄDEHOITOA SYÖVÄLLE. Sen sijaan otoksen näppääjä voisi luonnehtia kuvaustilannetta vaikkapa lausumalla että NÄIN SANKARIMME KOLAA JUOVAN. Tai valmiin ristikon katselijalle voisi sanoa: SANKARIMME NÄET KOLAA JUOVAN. No, jos ei kuitenkaan. Vähän väkinäistä.

Parista ratkaisusanasta huomaa Tonin olevan mukavasti lapsekas: AIHEUTTAA JÄNNITYSTÄ ja TÄMÄN KESKELLÄ PIHA.

Vaikein ratkaistava oli itselleni oikean ylänurkan seitsenkirjaiminen reunapysty, jossa on kaksi piilokirjainta. Sain siihen hieman slangahtavan sanan, jota ei hakuteoksista löydy. Puhekielessä se kuitenkin elää ja esim löytyy googlella nettikeskusteluista. Etten olisi taas ratkaissut väärin? Ratkaisusanaan johti kuvavihjeessä se ettei tuo ressukan näköinen tyttö selvästikään ole omissa tamineissaan.

Edellisen kanssa risteävään nelikirjaimiseen reunasanaan olisi tarjolla pari vaihtoehtoista piilokirjainta, jos sattuisi olemaan masokistin vikaa (ja eikös kolmitähtisten/palloisten ratkojissa vähän ole). Mutta luulen kuitenkin, ettei Toni tarkoittanut piilokirjaimen olevan P tai V... ;)

Parin oudohkon erisnimen vihjeessä EKA HENÄ TOISTA SUKUPUOLTA ja YLÄKÄSITTEENSÄ KUN 2. =U vähän kritisoisin sitä, että kun ratkojalle mahdollisesti tuiki tuntemattoman sanan vihjeitystapana on "ratkaisusanasta muokkaamalla vihje" niin ratkaisusanan vaihdettavaa kirjainta ei paljasteta. Ratkojan kannalta kyseisiin ruutuihin voisi tulla vaikka Å tai Z. No, tietysti risteävät sanat antavat tässä aika helpostikin oikean kirjaimen, mutta silti. Periaatekysymys.
2. Eki1.4.2006 klo 13:34
Tuosta alusta voisi luulla, että Toni on Juhalle jumala, mutta ehkä loppuosa pudottaa hänet maan pinnalle.
3. tonimikael1.4.2006 klo 23:50
Minä mielelläni voisin järjestää Juhan kanssa fanitapaamisen, mutta vain sillä ehdolla, että minä olen se fani. On se Juha tehnyt (jo) siellä SM-kisoissa tähän oppipoikaan niin hyvän vaikutuksen, että! Niin että missä nähdään? ;)
4. 2.4.2006 klo 11:11
älkää nyt yhdessä sentään suihkuun menkö
5. Juha N2.4.2006 klo 13:48
Heh, ei kun me ollaan tämän Tonin kanssa näin aggressiivisesti nyrkit pystyssä sen takia että meitä erottaa tämä Sukupolvien Välinen Kuilu. Voisin olla hänen isänsä :)

Mistä Toni löysit Ulrika Knapen siihen viimeisimään IS-kovikseesi? Häneen en ole törmännyt ristikoissa enkä muuallakaan sitten -76 olympiakisojen.

Vuoden -72 kisoista minulla ei ole visuaalisessa muistissa mitään, vaikka niitä jo varmasti olen 9-vuotiaana katsonut. Muistan vain että edeltävinä kuukausina oli TV:ssä sellaiset tunnelmanlämmittelysarjat kuin "Sisulla Sapporoon" ja "Matkalla Müncheniin". Kisojen tulossato ja se verilöyly ovat tietysti pysyneet mielessä, kun niitä on vuosien varrella jatkuvasti kerrattu, mutta se kaikki tuntuu jotenkin luetulta ja kuullulta eikä itse koetulta.

Sen sijaan vuoden -76 Innsbruck ja Montreal ovat elävästi mielessä. TV-lähetykset olivat tuplaantuneet, kun TV2 oli juuri kisojen alla ruvennut näkymään Pyhätunturin maston kautta (nää Lapin kurjat olomme). Montrealin kisoja katsellessa pidin isänmaallisesti peukkuja Ruotsia vastaan. Oli katkeraa se Gärderudin voitto. Ja sitten ne naisten uimahypyt. Ruotsia edusti ylväsryhtinen (silloin ajateltuna koppavan näköinen) Ulrika Knape, eikä se saakuti epäonnistunut vaan taisi ottaa hopeaa. Nimi jäi mieleen. Sitä en kuitenkaan muista, hyppäsikö hän vielä Moskovassa 4 vuotta myöhemmin.

Ulrika auttoi nyt sitten Tonin ristikossa eteenpäin, joten annan hänelle viimein anteeksi vuoden -76 tapahtumat.
6. tonimikael2.4.2006 klo 23:31
Juha. Tämä nimenomainen Ulrika Knape on minulle aina ollut erittäin suuri idoli. Minulla oli jo pikkupoikana hänen kuvia seinälläni ja olen hommannut kaikki mahdolliset videon pätkät, joissa hän esiintyy edes hieman ja minulla on kolme hänen nimikirjoitustaan, joista yksi on kopio. Olen nähnyt hänestä unta ainakin 20 kertaa ja pari kertaa olen kirjoittanut hänelle kirjeen. Toisella kerralla hän vastasi, että kiitos kirjeestäsi. Tässä pyytämäsi kuva ja nimikirjoitus.

Ja nyt kysyy Juha, että mistä Toni löysi Ulrika Knapen ristikkoonsa! Ei varmaankaan tuon jälkeen vaikea arvata, että kysymys oli siitä kuuluisasta pakkoraosta. En nimittäin koskaan ollut kuullut aikaisemmin tästä henkilöstä, ennen kuin ristikkorenki ystävällisesti toi sen tajuntaani laatiessani tuota em. ristikkoa. Että sitä paljon Ulrika. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *